DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 21. vasárnap

Rosszul kezdődik: Kubica balesetet szenvedett a Monte-Carlo Ralin!

Mindössze három szakaszt kellett várni a szezon első Robert Kubica-balesetére a WRC-ben...

Alonso nem állítja, hogy jobb mindenkinél: „Félreértettem a kérdést”

Nagy visszhangot váltott ki Fernando Alonso önbizalomtól duzzadó nyilatkozata a bahreini szezonnyitót megelőzően. A spanyol a BBC-nek beszélt arról, hogy az idei mezőny nagyon erős, mivel új tehetségek érkeztek a világbajnokok és más élmenők mellé, akik ellen már 2018-ban is versenyzett: Hamilton, Vettel, Raikkönen és Verstappen nevét emelte ki. Mikor arról kérdezték, még mindig van-e annyira jó, mint az említett pilóták, a kétszeres bajnok így válaszolt: „Nem. Jobb vagyok.”

Csakhogy mint kiderült, a spanyol nem akarta magát összehasonlítani a szóban forgó négyessel, egyszerűen rosszul értelmezte, mire kíváncsi az újságíró:

„Valószínűleg félreértettem az eredeti kérdést. Azt hittem, arra vonatkozik, hogy olyan jó vagyok-e, mint 2018-ban, mielőtt távoztam a sportból” – magyarázta Alonso. „A válaszom pedig az volt, hogy igen, remélem, hogy jobb vagyok 2018-nál, mert talán a tapasztalataim jobb versenyzővé tettek. Nem hasonlítottam magam Lewishoz vagy Maxhoz vagy bárkihez. Először is nehéz lenne az összehasonlítás, másrészt az utóbbi években ők uralták a sportot. Sosem volt szándékom azt mondani, hogy jobb vagyok náluk.”

1900 lóerős csodagéppel definiálná újra a sportautózás fogalmát a Pininfarina

A sportautógyártók mindig képesek egymásra tromfolni a lassan már a fizika határait feszegető - és természetesen elektromos - újabbnál újabb hiperautókkal. Az aktuális észbontó járgányban a Pininfarina által fejlesztett Battista számít, amely felfoghatatlan, 1900 lóerős teljesítménnyel és 2300 Nm nyomatékkal borzolja a kedélyeket. Különösen a gyorsulása és a kanyarsebessége az, amiben szintet lépett a riválisokhoz képest. Mindezt bemutatja az alábbi videókban az F1 és az FE győzelem nélküli dobogókirálya, Nick Heidfeld, aki a Pininfarinával közösen dolgozik a projekten.

Ennyi négy tized különbség: Verstappen és Hamilton köre egymás mellett

Főleg a középső szektorban bukott a Mercedes a Red Bullhoz képest a Bahreini Nagydíj kvalifikációján. Az első Max Verstappen és második Lewis Hamilton között 0,388 másodperc volt a differencia, a két kör felvételét pedig egymás mellé tették. (A videó a YouTube-ra átkattintás után indul.)

Mick Schumacher 19. rajthelye egy szempontból máris negatív rekord

Ez a rosszul hangzó cím viszont egyáltalán nem a friss debütáns német képességeit kérdőjelezi meg, sokkal inkább a Haas reménytelen helyzetére világít rá, amivel kapcsolatban Mick Schumacher azért még bizakodóan nyilatkozott első F1-es időmérője után, amit csapattársát legyőzve a 19. helyen zárt.

Ennek kapcsán puszta statisztikai érdekességként pillantsunk rá apja, Michael Schumacher karrierjének időmérős teljesítményeire. Azt láthatjuk, hogy a hétszeres világbajnok 306 F1-es versenyéből 8-at is a 19. vagy annál rosszabb rajthelyről kezdhetett ugyan meg, ám egyszer sem a megfutott körideje alapján került ennyire hátra. Ezek közül négyszer rajthelybüntetés miatt sorolták hátra ennél előkelőbb pozíciójából, másik négy alkalommal pedig nem is hajtott ki a pályára az időmérőn, így tulajdonképpen nem is kvalifikált, és az FIA engedélyével vehetett részt a folytatásban.

A legrosszabb időmérős eredmény, amit Michael Schumacher önerőből ért el, az egy 17. hely volt a 2012-es Magyar Nagydíjon. A fiához hasonlóan szintén 22 éves korában debütáló idősebb Schumacher első nagydíjhétvégéjén, 1991-ben Spában egy 7. rajthellyel kezdett, karrierje során pedig soha nem is kellett olyan autót vezetnie, ami a mai Haashoz hasonló szintet képviselt volna a relatív erősorrendben.

00221003_658

Mérföldkőhöz érkezett a Pirelli

Jubilál a 2021-es szezon nyitóhétvégéjén a Pirelli, ugyanis ez lesz a 400. versenye az F1 hivatalos gumiabroncs-szállítójának a száguldó cirkuszban. Mint írták, az 1907-es Pekingből Párizsba verseny óta kirobbanthatatlan részesei a motorsportnak. Már a legelső F1-es nagydíjon is jelen voltak, sőt meg is nyerték azt a bizonyos 1950-es Silverstone-i versenyt Giuseppe Farina és az Alfa Romeo oldalán.

Az a Pirelli Stella Bianca ma a nemrégiben megnyitott silverstone-i versenytörténeti múzeumban található. Azóta 240 győzelem, 243 pole-pozíció, 247 versenyben futott leggyorsabb kör és 727 F1-es pódium kötődik hozzájuk. A Pirelli jövőre pedig bevezeti a 18"-os abroncsokat a Formula-1-be, így tovább íródik az olasz márka és a száguldó cirkusz közös története.

 

Sárga zászlók miatt vizsgálják Vettelt – de csak vasárnap

Már a 2021-es F1-es szezon nyitóhétvégéje sem múlik el vizsgálódási zűrök nélkül a versenybírók részéről. Sebastian Vettelnek vasárnap, a futam előtt meg kell jelennie a felügyelők előtt, ez a határozat pedig azt követően született, hogy nem sokkal később egy másik hasonló ügyben már felmentették a németet.

A Q1 végén Carlos Sainz leparkoló Ferrarija miatt lengetett sárga zászló kapcsán több versenyző feltételezett gyorshajtását is vizsgálták, köztük Vettelét is, ám az ügyet végül ejtették, senki nem kapott büntetést. Ám egyeseket ugyanabban a körben találta meg egy másik incidens, a célegyenes végén megcsúszó Nyikita Mazepin miatt lengetett dupla sárga zászlós figyelmeztetés is, Vettel kapcsán pedig most felmerült a gyanú, hogy a fokozott veszélyhelyzet alatt gyorsabban haladt a kelleténél.

A német eredménye azonban sokkal már nem lehet rosszabb, hiszen két sárga zászlós szakaszon áthaladva az utolsó gyorskörén így sem tudott javítani, és csak a 18. helyre kvalifikált az Aston Martinnal teljesített első időmérőjén.

Az ügy érdekessége, hogy a késői időpont miatt – helyi idő szerint szombat este 22:30 körül kapta meg a behívót –, Vettel ügyével majd csak vasárnap foglalkoznak. Helyi idő szerint 13:30-kor, közép-európai idő szerint 12:30-kor kell megjelennie a versenybíróknál a németnek.

00121001_361

Videó: Éld át újra a szezon első időmérőjét

Max Verstappen elsőségével zárult a 2021-es szezon első időmérő edzése, de voltak megforgások és a három szakasz alatt nagyjából mindenki megfordult az első helyen. Nézzétek vissza a YouTube-on a Bahreini Nagydíj kvalifikációjának összefoglalóját

362,4 km/h: Őrületes új végsebességrekord a MotoGP-ben!

Már a katari teszten is elképesztő végtempót ért el Johann Zarco, ám az akkori 357,6 km/h-s eredménye még nem volt hivatalos rekord, azt ugyanis csak nagydíjhétvégén lehet elérni. Most viszont a Katari Nagydíj negyedik szabadedzésén 362,4 km/h-t mértek a Pramac Ducati franciájánál, részben köszönhetően az Enea Bastianini által nyújtott szélárnyéknak, ami már hivatalos csúcs, méghozzá őrületesen nagy, hiszen eddig Andrea Dovizioso 356,7 km/h-es eredménye jelentette az etalont a 2019-es mugellói fordulóról. Ezzel egyébként hosszú idő után vette át a losaili pálya a csúcsot az olasz helyszíntől – de lehet, hogy májusban újra fordulni fog a kocka, de az sem kizárt, hogy még a mostani hétvégén is tovább emelik a lécet.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

zarco-dppi-katar

Élő adásban kapott tortát az arcába az 50 éves Coulthard

A Bahreini Nagydíj időmérőjét követően David Coulthard készítette a versenyzői interjúkat - a skót pedig már ezt megelőzően is rivaldafényben volt a nap során, hiszen az F1-es paddockban és a közösségi médiában sokan felköszöntötték 50. születésnapja alkalmából a Williams, a McLaren és a Red Bull korábbi pilótáját.

A harmadik rajthelyet megszerző Valtteri Bottas is egy köszöntéssel sétált oda a mikrofon elé, azt kérdezve: "énekelhetek?". Coulthard gyorsan visszautasította a nagyvonalú felajánlást, de nem gondolta, hogy Bottas hangjánál kellemetlenebb élményben lesz része hamarosan. Amint a finn befejezte mondandóját, a pole-pozíciós Max Verstappen visszatért a fejleményeket még mindig követő tévékamerák elé, hogy átadjon Coulthardnak egy születésnapi tortát. A gyanútlan skótnak azonban megköszönni sem volt ideje, a süteményt, az máris az arcában landolt...

Megkezdődött az őrület: ingoványos talajon száguld a NASCAR!

Dirtpálya? Murvás pálya? Földes pálya? Bárhogy is nevezzük a körülményeket, a NASCAR Cup Series e hétvégi vállalkozását akkor értjük meg, ha nézzük: 1970 óta első alkalommal történik meg ezen a hétvégén, hogy nem "keménypályán" versenyez a NASCAR királykategóriája. A bristoli edzéskörök máris egészen szokatlan felvételekkel szolgálnak rossz látási viszonyokkal, különféle állapotú ívekkel és driftelős kanyarvételekkel.

Versenyszaporításnak álcázva ágyaz meg a versenytörléseknek a Formula-E

Ismét változott a Formula-E idei versenynaptára - ha jól számoljuk, már harmadik alkalommal, és a teljes menetrend még nincs is bejelentve! A széria azonban a versenytörlések korában pozitív hírekkel operál, azt jelentette ugyanis most be, hogy az április 10-re tervezett Róma ePrix és az április 24-re kitűzött Valencia ePrix hétvégéjén is az eredetileg tervezett egy helyett két versenynapot tartanak, ezekkel együtt a jövő hónap végére már hat futamon túl lesz a bajnokság.

Nehéz ezt máshogyan látni, mint felkészülésként a kilátásban lévő versenytörlésekre, az országok ugyanis még mindig előszeretettel korlátozzák a beutazást a világjárvány forgatagában. Chile nemrég a szeptemberi WRC-futamát fújta le, így jó eséllyel ez a sors vár a júniusra időzített duplafordulós FE-hétvégéjükre is, noha azt egyszer már éppen az ő kérésük miatt halasztották el januárról. A május 8-i monacói verseny egyelőre sínen van, az viszont továbbra is kérdéses, hogy nyáron hol fog tudni versenyeket rendezni a sorozat: New Yorkba, Londonba és Szöulba is szeretnének eljutni, miután ezeket a fordulókat már tavaly is törölni kellett. 

A 2021-es versenynaptárak jelenlegi állapota ide kattintva vehető szemügyre.

165263403_806536993313385_5536524447660837485_o

 

Ocon tanítja Alonsónak, hogyan kell kimondani az Alpine nevét

Alpiné, Alpinő, Alpájn? Nemcsak magyarul nem volt azonnal egyértelmű, hogyan is kell helyesen ejteni az idei évre átnevezett Renault-t. Az alábbi videóban a francia nemzetisége okán szakavatottnak számító Esteban Ocon tart kiejtési gyorstalpalót, miközben Fernando Alonso ellenpontként a rossz példákat sorolja. A megfejtés: francia szó létére ezt kivételesen nem kell túlcifrázni, magyarul "Alpin" a helyes kiejtés. 

Videó: Raikkönent teljesen zavarba hozta versenymérnöke

Valószínűleg sosem tudjuk meg, ki kit hallott a Bahreini Nagydíj második szabadedzésén azt követően, hogy Kimi Raikkönen kicsúszott és a gumifalhoz csapta Alfa Romeóját. A finn visszatért a pályára, majd beszélgetni kezdett versenymérnökével, azonban a jelek szerint Julien Simon-Chautemps-nek sikerült alaposan összezavarnia az F1 veteránját, mivel a verenymérnök azt mondta Raikkönennek, hogy nem hallja őt a rádión keresztül, mégis korrekt válaszok érkeztek a finn kérdéseire, aki láthatóan egyáltalán nem értette, mi folyik itt.

 

Kiszámolták: Hamiltonért aggódik a legtöbb rajongó az interneten

Egy felettébb furcsa felméréssel házal az interneten a Compare.bet nevű szervezet, akik legújabb Formula-1-es kutatásukban azt vizsgálták, melyik versenyző és csapat eredményességéért, sorsáért aggódnak legjobban a rajongók. A kutatást a Reddit Formula-1-es felületére érkezett hozzászólások alapján végezték el, méghozzá az elmúlt egy év során beküldött 142 154 komment elemzésével. Azt próbálták megállapítani, hogy ezen hozzászólások közül hányban fogalmaztak meg aggodalmat egy-egy versenyző vagy csapat kapcsán, és eszerint állították fel a rangsort.

A csapatok között a Mercedes „nyerte” az aggodalomversenyt, összesen 2991-en izgultak a formájuk vagy az átalakulásuk miatt az elmúlt egy évben, mögöttük a Ferrari (1853) és a Red Bull (1469) végzett, míg a legkevesebben az Alfa Romeót féltették, csupán 156 komment volt ezzel kapcsolatos.

A versenyzők közül a Lewis Hamiltont érintő aggodalmakból találtak a legtöbbet, összesen 977-et – ez részben abból is fakad, hogy meglehetősen későn, csak idén februárban dőlt el az F1-es maradása. Mögötte Valtteri Bottas (741), Sebastian Vettel (606) és Max Verstappen (438) zárta az aggodalomlistát, míg a legkevesebbeknek Antonio Giovinazzi miatt volt álmatlan éjszakájuk, aki összesen 36 ilyen jellegű említést kapott.

A kimutatásban nem tesznek erről említést, de persze a kérdés, hogy a mezőny mely résztvevőjéért mennyire aggódnak, erősen összefügg az egyes versenyzők és csapatok népszerűségével és aktuális formájával is.

hamilton

Hülkenberg kikotyogta, hol lesz tartalékpilóta

A német versenyző még 2019 végén veszítette el helyét a Formula-1-ben, tavaly azonban három versenyre is beugrott, miután előbb Sergio Perez, majd Lance Stroll is elkapta a koronavírust. Idén a Red Bull ülésére pályázott, azonban Christian Hornerék végül a mexikói pilóta mellett döntöttek, így Hülkenberg a Red Bull tulajdonában lévő Servus TV szakkommentátora lesz 2021-ben az osztrák televíziós csatornán, mely a száguldó cirkusz közvetítési jogával rendelkezik.

Azonban Hülkenberg a szezonnyitó Bahreini Nagydíj második szabadedzésén kikotyogta, hogy idén amolyan hármas életet fog élni, mivel a televíziós munka mellett az Aston Martin és a Mercedes tartalékpilótája lesz, ha esetleg hasonló szituáció alakulna ki, mint tavaly. Könnyen lehet ugyanakkor, hogy ez a hármas élet sokkal inkább négyes lesz, mivel Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke már korábban elismerte az RTL-nek, hogy megegyezésük van a Mercedesszel, hogy szükséghelyzet esetén kölcsönvehetik a tartalékversenyzőiket.

F2-es futamok, F1-es és MotoGP-időmérő: itt a szombati program

Az F2-es futammal kezdődik a program, de jön végre az év első F1-es és MotoGP-időmérője is.

Szombat (március 27.) 

11:25 Formula-2, 1. sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)

13:00 - 14:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

13:15 - 14:00 MotoGP, 3. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

16:00 - 17:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

17:20 - 17:50 MotoGP, 4. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

17:40 Formula-2, 2. sprintfutam (tv: M4 Sport, vasárnap 0:00, felv.)

18:00 - 18:40 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)

00121001_301

fotó: dppi

Drive to Survive: valóság vagy fikció?

A Formula Podcast legutóbbi adásában alaposan kibeszéltük a DTS 3. évadát, mely sokszor izgalmasabb és drámaibb szeretne lenni a valóságnál. Hallgassátok meg 1:07:31-től, hogy mit szerettünk benne és mit nem:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

 

Már szeptemberi versenyt törölt a WRC, visszatér az Akropolisz Rali

Nem fogjátok kitalálni, miért nem tudja megrendezni ralivilágbajnoki fordulóját Chile. Ja, de... hát persze, hogy a koronavírus-járvány által kiváltott állami korlátozások miatt! Kissé aggasztó ugyan, hogy a Chile Rali csak a szeptember 12-i hétvégén zajlott volna, vagyis a versenyét már tavaly is törlő ország 2021 másodok felére is a világjárványra rendezkedik be.

Sokaknak kellemes hír lehet azonban a máris megnevezett helyettes helyszín: 2013 után visszatér a WRC naptárába a görög forduló, vagyis a murvás Akropolisz Rali. A verseny komoly ralis hagyományokkal rendelkezik, először 1951-ben rendezték meg, 1973-ban pedig állomása volt a Rali-világbajnokság első szezonjának is. A máig utolsó ottani WRC-futamot Jari-Matti Latvala nyerte a Volkswagennel, ezt követően a verseny a Rali-Európa-bajnokság naptárában szerepelt, noha az elmúlt két évben nem rendezték meg. Az Akropolisz Rali a jelenleg 12 futamosra tervezett WRC-naptár 10. állomása lesz szeptember 12-én.

acropolis

Nevezzük el a Hungaroring kanyarjait!

A Formula Podcast legutóbbi adásában nem más, mint Gyulay Zsolt elnök-vezérigazgató mondta el, mi a teendő, ha azt szeretnénk, hogy hivatalos nevei legyenek a mogyoródi pálya kanyarjainak. A vonatkozó részt 22:59-től hallgathatjátok:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

 

Taroltak az Alpine akadémistái, három ezred döntött az F2 bahreini időmérőjén

Komoly tűzijátékot hozott a Formula-2-esek évadnyitó bahreini hétvégéjének kvalifikáció, amelyet Robert Svarcman leálló autója miatt egy időre piros zászlóval is meg kellett szakítani. Az időmérőt Guanyu Zhou nyerte, az utolsó pillanatban mindössze három ezreddel felülmúlva Christian Lundgaard idejét. Az Alpine két akadémistája volt tehát a leggyorsabb, Zhou körét azonban vizsgálják, ugyanis elképzelhető, hogy kétszer haladt át a célvonalon a kockás zászló belengetése után, magyarán a kínai a leintést követően futhatta meg a legjobb időt. Mögöttük egyébként Felipe Drugovich, Dan Ticktum és Jüri Vips sorakozott, míg az F3 tavalyi bajnoka, Oscar Piastri hetedik rajthellyel debütált.

A most kialakult sorrend szerint egyébként majd a vasárnapi főfutamon fognak elrajtolni a versenyzők. Ugyanis változás van idén az F2-es hétvégék menetrendjében: szombaton két sprintfutamot tartanak, amelyek közül az elsőn megfordítják a kvalifikáció első tíz helyezettjét, míg a másodikon az első verseny első tíz helyezettjét, s csak a vasárnapi harmadik viadalon rajtolnak az időmérő eredeti végeredménye szerint. Ez azt is jelenti, hogy a szombati első felvonást a mostani tizedik helyezett, David Beckmann fogja kezdeni a pole-ból.

zhou-f2-alpine