Brazil Nagydíj - stimmelő érzelmek?
https://formula.hu/parc-ferme/391

Az F1 nem várta meg, mi lesz jövőre, máris átnevezte a Mercedest
https://formula.hu/parc-ferme/26628
Már az egymást követő második F1-es versenyhétvégén figyelhettek fel egy Lewis Hamiltonnal kapcsolatos elrontott feliratra a tévénézők. Míg Monzában a végül meg sem érkezett következő futamgyőzelmét jelentették be elhamarkodottan a pálya egyik kijelzőjén, addig Mugellóban a televíziós közvetítés feliratában tűnt fel egy alig észrevehető hiba. Lewis Hamilton egyik leggyorsabb körénél csapataként a Mercedes helyett a HWA-t tüntették fel, mint az az alábbi Twitter-poszt bal oldali képén látható. Ironikus, hogy azon a vasárnapon történt a csapat véletlen átkeresztelése, amelynek reggelén éppen elterjedt a paddockban a hír, miszerint jövőre az Ineos válhat a jelenlegi Mercedes többségi tulajdonosává...
A HWA a Mercedesszel hosszú idő óta együttműködő motorfejlesztőcég és versenyistálló, amelynek így a múltból valóban van kötődése Hamiltonnal, a nevük pedig azért keverdhetett bele a közvetítésbe, mert az F2 és az F3 mezőnyében is van csapatuk idén. Az F1-ben azonban nem terveznek hasonlót, és ezt gyorsan tisztázták is a közösségi oldalukon.
"Hallottuk, hogy micsoda hír volt tegnap az F1-ben. Nincs ebben semmi meglepő, hiszen Lewis Hamilton a 2005-ös Formula-3-as bajnoki címét a HWA által épített Mercedes-Benz erőforrással nyerte. (Viszont be kell jelentenünk, hogy ez egy téves kiírás volt a képernyőn)" - írták.
We heard there were some big news yesterday in @F1.
— HWA AG Official (@hwaag_official) September 14, 2020
Nothing surprising, @LewisHamilton won his Formula 3 title in 2005 with a Mercedes-Benz engine built by HWA.
(But we have to announce that it was an error on the screen)#F1 #TuscanGP #hwaag pic.twitter.com/txfn88L35Q
Két vasat tart a tűzbe: Párhuzamosan versenyez raliban és ralikrosszban Csucsu
https://formula.hu/parc-ferme/26622
Lukács Kornél „Csucsu” volt az AFM stúdióvendége szeptemberben: a hazai sportot megrázó miskolci tragédiáról, idei kettős kihívásáról és NASCAR-tesztjéről is beszélgettünk vele.
Így tűnt el a safety carról a piros
https://formula.hu/parc-ferme/26627
Talán senki nem gondolta volna, hogy láthatjuk ezt a folyamatot, de az elmúlt hétvégén Mugellóban dolgozó kiváló fotós, Steve Domenjoz megörökítette a pillanatot az alábbi Instagram-posztjában található három képen.
A Ferrari 1000. világbajnoki futamát megünnepelendő még a Mercedes is pirosba öltöztette a biztonsági autót a Toszkán Nagydíj hétvégéjére, amelynek az utánpótlás-sorozatokban is volt dolga, majd pedig a balesetekkel tarkított F1-es futamon háromszor is a mezőny élére kellett állnia. Vége azonban a különleges hétvégének, legközelebb az Orosz Nagydíjon már ismét ezüstszínű lesz a safety car, ehhez pedig a versenyhétvége lezárultával el kellett róla távolítani a vörös bevonatot.
"Van egy olyan érzésem, hogy idén többször nem fogunk piros autót látni az első helyen" - füzte hozzá élcelődő, de realista megjegyzését képeihez a fotós.
A bejegyzés megtekintése az InstagramonI have the impression that we will no longer see a red car in first place this year!
„Elég jó vagyok. Remélem, a Red Bull eljuttat az F1-ig” – mondta a kis Albon
https://formula.hu/parc-ferme/26626
A gyerekriporter kérdezi a gyerekversenyzőt ebben a több mint tíz évvel ezelőtti videóban annak apropóján, hogy ez a gokartos már ilyen fiatal korában felkeltette a Red Bull tehetséggondozó programjának figyelmét.
Alexander Albon már akkor is F1-es debütálásról álmodott, amiről tudta, hogy nehéz lesz, de azt valószínűleg ő sem gondolta, hogy ennyire: 2012-ben, első formulaautós szezonjának végén elveszítette az energiaitalosok támogatását, akik aztán 2019-ben élesztették újra a kapcsolatot, míg a most hétvégén, Mugellóban megszerzett első F1-es dobogójáig rendkívül rögös út vezetett Max Verstappen árnyékában.
Hogyan jött össze a szponzori szerződés a Red Bull-lal?
Hát, ők kerestek meg engem, én pedig persze azt feleltem, hogy „igen, kérem!” Nagy megtiszteltetés, hogy őket képviselhetem.
Szerinted miért éppen téged találtak meg?
Hát… szóval… azt hiszem, elég jó vagyok, de ezt nem akarom mondani.
Ha pár év múlva belenézek a Formula-1-be, szerinted van rá esély, hogy a te nevedet látom majd az egyik autón?
Remélem, hogy igen! Persze nagyon sok még addig a dolgom, és szerencsésnek is kell lennem, remélem, hogy a Red Bull eljuttat az F1-ig!
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kimi Raikkönen lenne a megoldás a fehérorosz belpolitikai válságra?
https://formula.hu/parc-ferme/26625
Az egy dolog, hogy Mugellóban visszatértek az F1-es lelátókra a rajongók, és velük együk az utóbbi évek talán leghíresebb transzparense is, amely arra utal, hogy a szurkolói elnökként szeretnék látni Kimi Raikkönent. Ez az üzenet azonban egy jóval váratlanabb helyen is feltűnt az elmúlt napokban: Fehéroroszországban, ahol a lakosság hetek óta az utcán tüntet az egyre több jel szerint elcsalt választások miatt - a fotót egy követő osztotta meg az F1 hivatalos Twitter-profilja által megosztott "Kimi for President" kép alatt.
A megmozdulások szimbóluma a tradicionális fehérorosz zászló piros-fehér színe, amihez illeszkedik egy a háttérben látható, korábbi szponzorlogót tartalmazó piros F1-es sapka is, de a legérdekesebb, hogy egy Raikkönent elnöknek követelő tábla is feltűnik a tömegben. "Mert ő tudja, hogy mit csinál" - olvasható alatta a 2012-es Abu Dhabi Nagydíjat megidéző indoklás.
A finn versenyző egyelőre nem nyilatkozott annak kapcsán, hogy eleget téve a "nép" kérésének szándékában áll-e elindulni a következő fehérorosz választásokon.
Saw the sign in Belarus during protests pic.twitter.com/4anXHes5aL
— Vadim is far away (@Sea5calf) September 12, 2020
„A fűnyíróversenyeink is segítettek” – egy emberként örültek „játszópajtásai” Albon első pódiumának
https://formula.hu/parc-ferme/26624
Alexander Albon első F1-es dobogóját szerezte a vasárnapi Toszkán Nagydíjon, három kortársa, akikkel a koronavírus-járvány idején remekül szórakoztak a szimulátoros-virtuális világban – azaz Charles Leclerc, Lando Norris és George Russell – pedig egyaránt gratuláltak neki ehhez a közösségi médiában.
Leclerc: „Nagyon örülök Alexeee Aleeebonónak! A karantén alatti fűnyíró- és kamionversenyeink egyértelműen segítettek ebben a dobogóban!”
Norris: „Annyira örülök Alex Albonnak! Rohadtul itt volt már az ideje!” #hős
Russell: „Nagyszerű ott látni Alexet, ahova tartozik. Csak idő kérdése volt mindig is!”
So happy for Alexeee Aleeebono.
— Charles Leclerc (@Charles_Leclerc) September 13, 2020
Our lawnmowers and truck races during lockdown surely helped you getting that podium @alex_albon
So happy for you @alex_albon !! About frikin time #hero
— Lando Norris (@LandoNorris) September 13, 2020
Gave it everything I had out there and without the final red we had P9 sealed. Gutted for the team as they deserved that today.
— George Russell (@GeorgeRussell63) September 13, 2020
Mega to see @alex_albon up there where he belongs. It was only ever a matter of time
Három a thai-brit igazság, harmadik alkalomra összejött a dobogó Albonnak
https://formula.hu/parc-ferme/26623
Türelmesnek kellett lennie a Red Bullnál tavaly ősszel előléptetett Alex Albonnak, aki Mugellóban került harmadik alkalommal a dobogó közelébe. Felállni viszont most először tudott rá, ugyanis kétszer Lewis Hamilton fosztotta meg ettől a lehetőségtől. Az F1 egy rövid videóval idézte fel a három szituációt.
"It's third time lucky for Alex Albon!"
— Formula 1 (@F1) September 14, 2020
After two near misses, @alex_albon secured his first #F1 podium with a masterful drive #TuscanGP @redbullracing pic.twitter.com/68gWlJEgl8
Visszanézhető az AFM szeptemberi adása
https://formula.hu/parc-ferme/26621
A Spíler TV-n sugárzott adás tartalmából:
- Gyászban a magyar autósport: a Miskolc Ralin elhunyt Tóth Zsolt.
- Bemutatkozik az új magyar versenycsapat, a Révész Truck Racing Team.
- A Slovakia Ringen folytatódott a gyorsasági bajnokság.
- Párhuzamosan versenyez raliban és ralikrosszban Csucsu.
- Magyar bajnoki forduló Máriapócson.
- Lewis Hamilton találkozása világbajnoki autóival.
Rettegés, fintorgás, nyalakodás és persze sok-sok nevetés: „Mi van a dobozban?” játékkal szórakoztak a McLaren pilótái
https://formula.hu/parc-ferme/26614
A wokingiak pilótái, Carlos Sainz és Lando Norris kipróbálták a népszerű játékot: aki ismeri ezt a műfajt, tudja, hogy olykor igen undorító dolgok, esetleg élő állatok is bekerülhetnek a repertoárba, és szemmel láthatóan Norrisék is ettől tartották. Itt a legdurvább viszont csupán egy nyers hal volt – addig is viszont igencsak jól szórakoztak egymáson a fiatal versenyzők:
Tassit félperces büntetéssel sújtották a második verseny után (videó!)
https://formula.hu/parc-ferme/26620
A zolderi nyitány első futamán WTCR-es karrierje első dobogós helyezését szerző Tassi Attila több incidensben is érintett volt a második viadal során. A rajtnál Thed Björkkel és egy gumibálával ért össze, amely miatt visszaesett a mezőny végére, ahol pedig Jack Young Renault Megane-ját találta el hátulról, aminek köszönhetően utóbbi a sóderágyban találta magát. Ez utóbbi megmozdulásért a felügyelők végül elmeszelték a Münnich Honda pilótáját: utólag 30 másodperces hozzáírtak az idejéhez, így a 16. helyett a 20. hely lett az övé – igaz, előbbi sem ért pontot. Egyébként nemcsak Tassit, hanem csapattársát, Tiago Monteirót is elmeszelték hasonló esetért, a portugál viszont csak 10 másodperces szankciót kapott. Tassi és Young ütközése 1:18-nál látható az alábbi videóban:
Női győzelem a TCR Europe-ban, Nagy Dániel a dobogón
https://formula.hu/parc-ferme/26619
Nemcsak a WTCR, hanem a TCR Európa-kupa is Zolderben versenyzett a hétvégén, s a vasárnapi második futamon a széria történetében először női győztest ünnepelhettek Michelle Halder sikere révén. A mezőny egyetlen magyar tagja, a BRC Hyundait erősítő Nagy Dániel eközben szombaton egy tizedik helyet szerzett, vasárnap viszont begyűjtötte idei első dobogós helyezését, miután harmadikként ért célba. Dani ezzel két forduló után az ötödik helyen áll a tabellán, hátránya 47 pont az éllovas Daniel Llyod mögött.

Videó: Így bemutatózott Mick Schumacher édesapja 2004-es Ferrarijával
https://formula.hu/parc-ferme/26618
A maranellóiak 1000. F1-es nagydíja körüli ünnepség része volt, hogy legeredményesebb versenyzőjük, a velük öt vb-címet szerző Michael Schumacher egyik legdominánsabb autójával, a 2004-es Ferrarival tehetett meg néhány kör a német legenda Formula-2-ben vitézkedő fia a mugellói vasárnapon, tette mindezt az édesapja legendás csillagos-vörös sisakjára hajazó bukóban – a Ferrari- és Schumacher-rajongók garantáltan libabőrözni fognak az alábbi videóktól:
Összesen 12 versenyzőt figyelmeztettek az újraindításnál történt tömegbaleset miatt
https://formula.hu/parc-ferme/26617
Kevin Magnussen, Nicholas Latifi, Antonio Giovinazzi és Carlos Sainz csattant össze a Toszkán Nagydíj első biztonsági autós fázisát követő újraindításánál. Közülük előbbi kettőt, valamint Danyiil Kvjatot rendelte magához a felügyelőség az incidens tisztázása érdekében. Végül többórás várakozás és a videofelvételek megtekintése után az az ítélet született, hogy összesen 12 pilótát – név szerint az említett ötös mellett még Alexander Albont, Lance Strollt, Daniel Ricciardót, Sergio Perezt, Lando Norrist, Esteban Ocont és George Russellt – részesítettek figyelmeztetésben a történtek miatt.
A felügyelők az indoklásban kiemelték: senki sem volt elsődlegesen hibáztatható a tömegbalesetért, amelyben szerepet játszott a célvonal utolsó kanyartól való távolsága is, s amelynek fő kiváltó oka az volt, hogy többen kiszámíthatatlanul használták a gáz- és fékpedált annak reményében, hogy előnyhöz juthatnak az újraindítás során.

Lemaradtál a mugellói őrületről? Mutatjuk a lényeget!
https://formula.hu/parc-ferme/26616
Megérkezett az első F1-es Toszkán Nagydíj hivatalos összefoglalója, amelyet átkattintás után lehet megtekinteni:
Zúzás a rajtnál és az újraindításnál: videókon a mugellói tömegbalesetek
https://formula.hu/parc-ferme/26615
Az első rajtnál és az újraindításnál is több autó összeütközött az F1-es Toszkán Nagydíjon: kiesett már Max Verstappen, Pierre Gasly, Carlos Sainz, Antonio Giovinazzi és Kevin Magnussen is. Mutatjuk mindezt mozgóképen:
Just too many cars in same place pic.twitter.com/TT4VR60pHn
— Coke (@CokeFIN) September 13, 2020
F1 2020 Online lobby pic.twitter.com/6SgJFG1Xpt
— Coke (@CokeFIN) September 13, 2020
Hyundai-főnök: Ha nem akarják, hogy itt legyünk, nem fogunk zavarni!
https://formula.hu/parc-ferme/26613
Még csak az első hétvége zajlik a WTCR 2020-as idényében, máris előjöttek a kritikus hangok részben a BoP, részben az új ECU-szabályok kapcsán a Hyundai részéről. Az előző két idényben bajnokságot nyerő koreai márka pocsékul teljesít Zolderben, az időmérőn csupán Michelisz Norbert jutott túl a Q1-en közülük.
Andrea Adamo, a Hyundai motorsportfőnöke a TouringCarTimes.com szaklapnak adott interjújában kifakadt, hogy több márka – név szerint az Audi, az Alfa Romeo és a Renault – mentesült a Magneti Marelli standard vezérlő-elektronikájának használata alól némi ballasztsúly fejében, miután azzal érveltek, hogy nem volt idejük integrálni a rendszert az autójukba. Adamo szerint nem fair, hogy nem egyformán vonatkoznak mindenkire a szabályok, ahogy az sem tetszik neki, hogy a Hyundaiok motorteljesítményét 97,5-ről 95 százalékra csökkentették a legújabb BoP-táblázatban.
„Ennek megfelelően teljesítjük a szezont, de a versenyzők nem boldogok, ez egyértelmű” – mondta Adamo, majd a jövőre rátérve a távozás lehetőségét is megpendítette: „Ha nem akarják, hogy itt legyen a Hyundai, mert tavaly jó munkát végeztünk és nyertünk, akkor nincs probléma, nem fogunk tovább zavarni!”

Elsőkörös dráma után Oscar Piastri a Formula-3 idei bajnoka
https://formula.hu/parc-ferme/26612
Úgy vágott neki a Formula-3 mezőnye a vasárnap délelőtti futamnak Mugellóban, hogy hárman voltak még esélyesek a bajnoki címre, hiszen ez volt a sorozat szezonzárója - hármójuk közül azonban Theo Pourchaire azért csak a surranópályán jöhetett volna be az élre, az igazi esélyes az ötödik helyről rajtoló Logan Sargeant, valamint a tizenegyedik pozícióból induló Oscar Piastri volt. Sokáig azonban nem kellett várnunk arra, hogy drámát lássunk: a bajnoki címre így talán fő esélyesként pályázó Sargeant ugyanis már az első körben bajba került, satuba fogták többen is és kicsúszott a kavicságyba - így ki is esett a versenyből.
Piastri feljött a hetedik helyre, Pourchaire a nyolcadikra, de innentől Piastrinak kilencpontos fórja volt riválisával szemben, vagyis neki igazából csak be kellett jönnie a célba ahhoz, hogy bajnok legyen. A baleset után biztonsági autós fázis következett, az újraindítást viszont Piastri elrontotta, visszaesett a kilencedik helyre, Pourchaire pedig már a hatodik volt az első körben, így mégis beindulhattak a számolgatások, hogy mi is kell neki ahhoz, hogy ő legyen a bajnok...
Piastrit aztán hamarosan megelőzte a mezőnyben leggyorsabbnak bizonyuló csapatársa, Frederik Vesti, miközben Pourchaire előbb saját csapattársát, majd Enzp Fittipaldit is lenyomta, feljött a negyedik helyre - ráadásul másik csapattársa ment előtte harmadikként, a futam felénél már tetőre hágtak az izgalmak. Fernandez aztán el is engedte Pourchaire-t, de közben Piastri is előzött egyet, így egyetlen pont volt a virtuális előnye - az utolsó körökre az maradt a kérdés, hogy Pourchaire megelőzi-e a második helyen, másfél másodperccel előtte haladó Beckmannt.
Ez viszont nem sikerült, így teljesen mindegy volt, hogy Piastri mit csinál hátrébb: Vesti azért még elengedte, sőt, Piastri az utolsó körben, az utolsó métereken Fernandezt is megelőzte, így a Prema ausztrál pilótája megszerezte a Formula-3 2020-as bajnoki címét Pourchaire, valamint Sargeant előtt. A futamot egyébként óriási előnnyel, domináns teljesítménnyel a pole-ból rajtoló Red Bull-fiatal, Liam Lawson nyerte meg.

fotó: dppi
Öt év szünet után, oválpályán tér vissza a versenyzéshez Mark Webber
https://formula.hu/parc-ferme/26610
A kilencszeres F1-es futamgyőztes és 2015-ös WEC-bajnok Mark Webber 2016 végén visszavonult a versenyzéstől, most azonban kiderült, az ausztrál öt év kihagyás után 2021-ben egy újan alakuló versenysorozatban visszatér a pályákra. Webbert egy amerikai kezdeményezés, a Superstar Racing Experience tudta magához édesgetni, amely a jövő év nyarától kezdődően rövid oválokon fog megmérettetéseket rendezni: a terv szerint az első szezon hat versenyt és 12 fős mezőnyt tartalmaz majd.
A szervezők pedig - ahogy a sorozat neve is sugallja - tényleg nem a zöldfülű újoncokra, hanem a szupersztárokra koncentráltak a mezőny összeállításakor, hiszen a 44 esztendős Webber mellett az IndyCar és a NASCAR olyan rutinos alakjai iratkoztak már fel a résztvevők közé, mint Helio Castroneves, Tony Kanaan, Tony Stewart, Paul Tracy és a már 65 éves afroamerikai versenyző, Willy T. Ribbs.
#DriverAnnouncement: Let’s officially welcome @AussieGrit to the @SRXracing family!#LetsRace pic.twitter.com/exWBaZVjbz
— Superstar Racing Experience (@SRXracing) September 9, 2020
De jó látni: végre rajongók lézengenek a lelátón Mugellóban és Misanóban!
https://formula.hu/parc-ferme/26609
Egyelőre nagyon limitált számban, de a post-covid érában ezen a hétvégén lehetett először nézőtéri jegyet vásárolni a Formula-1 és a MotoGP versenyhétvégéjére is. Két szomszédos pálya, az egymástól 105 kilométerre lévő Mugello és Misano vállalkozott elsőként erre, méghozzá azon az észak-olaszországi területen, amely tavasszal még a járvány fő európai gócpontjának számított. Ha valami, hát ez tényleg szép szimbóluma annak, hogy az élet lassacskán igyekszik visszamozdulni a régi kerékvágás felé.
Jelenleg még tényleg kiváltságnak számít, ha valaki bejuthatott az F1 vagy a MotoGP lelátójára, ráadásul a maszkot, a lázmérőpisztolyt és a távolságtartásra figyelmeztető táblákat a pálya területén sem kerülhetik el, de mégis melengető látvány, ahogy a nézők és a versenyzők egymásnak örülnek ezen a hétvégén azok után, hogy ilyen régóta nem látták egymást.
Itt egy videó a nézők megváltozott pálya körüli életéről Misanóból, néhány fotó Mugellóból, és egy rövid mozgókép arról, ahogy az F2 főfutamát megnyerő Nyikita Mazepin boldogan felfigyel a lelátó talán egyetlen orosz zászlójára.
We've missed you!!!
— MotoGP™ (@MotoGP) September 12, 2020
Misano welcomes fans back into the grandstands this weekend at a safe social distance! #SanMarinoGP pic.twitter.com/RyUAgN1lxi
The first race of the season with fans, and they're here for you, Nikita #TuscanGP #F2 pic.twitter.com/GODmXJ6pqw
— Formula 2 (@FIA_F2) September 12, 2020



Ne maradj le semmiről: itt a motorsporttól hemzsegő vasárnapi program
https://formula.hu/parc-ferme/26611
Rengeteg mindent nézhetünk ma, íme a menetrend:
09:20 - 09:40 MotoGP, Warm up
10:05 MotoE, Futam (tv: Aréna4, élő)
10:30 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 1 és Sport1, élő)
10:30Formula-3, 2. futam (tv: M4 Sport, élő)
10:45 - 11:05 DTM, 2. időmérő
11:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)
11:55 Formula-2, 2. futam (tv: M4 Sport, élő)
12:20 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)
13:30 DTM, 2. futam
14:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)
14:15 WTCR, 2. futam (tv: Eurosport 2 és Sport1, élő)
15:10 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)
15:20 TCR Europe, 2. futam
16:15 - 16:45 IndyCar, 2. időmérő
18:55 IndyCar, 2. futam

fotó: dppi