DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 18. szerda

Bagnaia-vezetéssel indult a MotoGP évadzáró hétvégéje

Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Barcelonába áthelyezett szezonzáró hétvégéje, amely a Szolidaritás Nagydíj nevet kapta, utalva a valenciai régiót sújtó áradásokra. A délelőtti tét nélküli gyakorláson Takaaki Nakagami volt a leggyorsabb, a Gas Gas Tech3 párosa, Pedro Acosta és Augusto Fernandez pedig ütközött, a szabadedzés végi startpróbák során pedig a címvédő Francesco Bagnaia is bemutatott egy bukást.

A délutáni egyórás körözésnek már volt tétje, hiszen ott dőlt el, kik jutnak automatikusan az időmérő második szakaszába. A legjobb időt Bagnaia motorozta, megelőzve Marco Bezzecchit és a visszavonuló Aleix Espargarót. Johann Zarco parádés negyedik helyet ért el az LCR Hondával, ezzel még a vb-tabellát 24 ponttal vezető Jorge Martin is megelőzte. Rajtuk kívül Maverick Vinales, a két Marquez, valamint Pedro Acosta és Enea Bastianini fért még be a top 10-be és ezzel a Q2-be – ahova viszont nem kvalifikálta magát többek között a két gyári KTM és a két Yamaha sem.

A délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Francesco Bagnaia Ducati 1'38.918  
2. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 1'38.998 0.080
3. Aleix Espargaró Aprilia 1'39.025 0.107
4. Johann Zarco LCR Honda 1'39.197 0.279
5. Jorge Martín Pramac Ducati 1'39.214 0.296
6. Maverick Viñales Aprilia 1'39.224 0.306
7. Álex Márquez Gresini Ducati 1'39.295 0.377
8. Marc Márquez Gresini Ducati 1'39.361 0.443
9. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 1'39.418 0.500
10. Enea Bastianini Ducati 1'39.467 0.549
11. Brad Binder KTM 1'39.487 0.569
12. Jack Miller KTM 1'39.488 0.570
13. Takaaki Nakagami LCR Honda 1'39.756 0.838
14. Fabio Quartararo Yamaha 1'39.791 0.873
15. Alex Rins Yamaha 1'39.794 0.876
16. Franco Morbidelli Pramac Ducati 1'39.810 0.892
17. Luca Marini VR46 Ducati 1'39.994 1.076
18. Joan Mir Repsol Honda 1'40.125 1.207
19. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'40.139 1.221
20. Miguel Oliveira Trackhouse Aprilia 1'40.404 1.486
21. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 1'40.635 1.717
22. Michele Pirro VR46 Ducati 1'40.786 1.868
23. Stefan Bradl Honda Test Team 1'41.028 2.110

motogp-bagnaia-barcelona-day1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Fotók: ilyen lehet az új 2026-os F1-es autó

Az FIA új képeket mutatott a 2026-ra tervezett F1-es autókról:

2026-1

2026-2

2026-3

2026-4

„Lando a fő esélyes a 2025-ös F1-es vb-címre” – Rosberg

Karrierje legjobb világbajnoki helyezését érte el 2024-ben Lando Norris azzal, hogy második helyen zárta az összetettet. A brit az idei Miami Nagydíjon aratta első Formula-1-es futamgyőzelmét, azóta összesen négy sikernél jár. Ennek ellenére sokszor hangoztatott kritika a McLaren-pilóta idei teljesítménye kapcsán, hogy több lehetőséget és esélyt is eldobott magától saját vagy esetleg a csapata hibáiból. Norris maga úgy érzi, hogy ezek csak erősebbé tették őt és immár biztosan ki tudja jelenteni, hogy képes harcba szállni a címért – és ezt így gondolja a 2016-os világbajnok Nico Rosberg is, amennyiben a brit ki tudja küszöbölni a „belső démonjait”:

„Olyan szintű nyers tempót mutatott, amire azt mondanám, hogy ott van a legjobbakkal, szóval még Max Verstappennel is. Szóval a nyers tempó ott van, ami fenomenális és világbajnok szintű. Ahol még látunk kisebb problémákat nála, hogy van néhány belső démonja a fejében, ami egyik vagy másik hibájához vezet. A legkézenfekvőbb Szingapúr volt, ahol 20 másodperccel vezetett, mégis kétszer majdnem a falnak ment. Az ilyen szempontból furcsa volt. Dolgoznia kell kicsit ezen, hogy csökkentse egyik-másik hibáját, ami egy olyan terület, ahol Piastri erősebb. Piastri nem annyira gyors a csúcstempóját illetően, de mindig konzisztens, mindig ott van, nem hibázik. Lando viszont a fő esélyes most jövőre, hogy megnyerje a világbajnokságot.”

mclaren-4

Közzétették Michelisz és Kiss Norberték 2025-ös versenynaptárát

Két olyan széria jövő évi menetrendjét fogadták el és jelentették be az FIA Motorsport Világtanácsának szerdai ülésén, amelynek magyar versenyző lett a bajnoka idén. Az egyik a TCR World Tour, ahol Michelisz Norbert védte meg a címét néhány hete, s amely jelentősen hozzányúlt a versenynaptárához, amely az idei héttel ellentétben jövőre nyolc állomásból fog állni. A szezon Mexikóban indul az F1-ből is ismert pályán, majd három fordulót rendeznek Európában: Valenciában, Monzában és a Vila Real-i utcai pályán. Ezt követően az ősz elején Ausztráliába utazik a túraautós világsorozat mezőnye a Bend Motorsport Parkba, majd új helyszínként következik Dél-Korea. Az évad az idén is látott kínai pályán folytatódik, és a hagyományoknak megfelelően Makaóban zárul.

A TCR World Tour 2025-ös versenynaptára:

Május 2-3. Mexikóváros, Mexikó
Június 14-15. Valencia, Spanyolország
Június 21-22. Monza, Olaszország
Július 5-6. Vila Real, Portugália
Szeptember 12-14. Bend Motorsport Park, Ausztrália
Október 18-19. Inje Speedium, Dél-Korea
November 1-2. ZhuZhou, Kína
November 13-16. Makaó

tcr-1

 

A másik említett sorozat a Kamion-Eb, ahol Kiss Norbert idén már hatodik címét zsebelte be. A kamionosok naptára szinte változatlan, a megszokott hét helyszínen rendezik jövőre is a futamokat:

A Kamion-Eb 2025-ös versenynaptára:

Május 17-18. Misano, Olaszország
Június 7-8. Slovakia Ring, Szlovákia
Július 12-13. Nürburgring, Németország
Augusztus 30-31. Most, Csehország
Szeptember 13-14. Zolder, Belgium
Szeptember 20-21. Le Mans, Franciaország
Október 4-5. Jarama, Spanyolország

Átalakítja sokat kritizált pontrendszerét a WRC, bemutatták a 2027-es szabályokat

A Rali-világbajnokság idei szezonjában gyakori beszédtémát jelentett az idén bevezetett új pontrendszer, amely a vasárnapi izgalmakat volt hivatott fokozni. Az idei szisztéma szerint a szombati állás alapján osztottak ki pontokat 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1 leosztásban a top 10-nek, de csak akkor, ha vasárnap is célba ért az adott pilóta, emellett külön a vasárnapi eredmények alapján is járt az öt leggyorsabbnak pont (öt az elsőnek, egy az ötödiknek), valamint ugyanilyen leosztásban külön az utolsó szakaszt, a Power Stage-et is díjazták. Csakhogy emiatt gyakran előfordult, hogy a rali tényleges győztese, aki az összértékelés végén az első helyen állt, nem a legtöbb pontot vihette haza vagy csak alig szerzett többet, mint a második-harmadik helyezettek.

A kritikát meghallgatásra találtak, ugyanis a Motorsport Világtanács szerdai ülésén elfogadták 2025-re a pontrendszer módosítását. A szombati pontok intézményét kukázták, mostantól a rali végeredménye alapján kap a top 10 helyezett pontokat 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1 leosztásban. A vasárnapi külön pontok (5-4-3-2-1) és a Power Stage-ért járó egységek továbbra is megmaradnak, így maximálisan 35 pontot lehet begyűjteni egy vb-forduló során.

wrc-neuville

Az FIA emellett elfogadta az új, 2027-es szabályrendszer alapjait is. A közlemény szerint a WRC27 névre keresztelt autók sokoldalúbbak lesznek a jelenleginél: továbbra is a mostani karosszériákra fognak épülni, azonban a szabályrendszer többféle hajtáslánc használatát lehetővé teszi, beleértve a belsőégésű motorokat, a hibrideket vagy a teljesen elektromos erőforrást. Fontos eleme az új szabályoknak a 345 ezer eurós költségsapka, amellyel több csapatot és gyártót sarkallnának a részvételre. A szabályrendszert tíz évre fixálják, stabilitást adva a bajnokságnak.

A WRC 2027-es terveiről raliszakértő főszerkesztőnk, Gobodics Tamás már a Pitwall hétfői adásában is hosszabban beszélt:

„Maxnak óvatosabbnak kell lennie” – Marko

A vasárnapi F1-es Abu Dhabi Nagydíj startja után ütközött Max Verstappen és Oscar Piastri, amiért a felügyelők a hollandot látták felelősnek, így tíz másodperces büntetést és két büntetőpontot osztottak ki neki. Márpedig utóbbiból már nyolcat összegyűjtött az elmúlt hónapokban a négyszeres világbajnok, és mivel június végéig egy sem évül el, jövőre az évad első felében rendkívül közel lesz ahhoz, hogy Kevin Magnussen idei esetéhez hasonlóan egyfutamos eltiltást kapjon amiatt, mert összegyűlt neki a 12 büntetőpont.

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint ezt észben is kell tartaniuk: „Két büntetőpontot megint begyűjtött. Most már nyolcnál jár, szóval el kell kezdenünk óvatosabbnak lenni” – nyilatkozta a Sky Germanynek a szakember, aki hozzátette: „Egyes felügyelőknél ezek a büntetések gyakran keményebbek. De mindenki szembesül ezzel a problémával, és már számos alkalommal felvetettük korábban, hogy jobb lenne a nagyobb következetesség, és az összességében a sportnak is jót tenne.”

f1-marko-verstappen-redbull

A Petronasnál kezdte mercedeses búcsúturnéját Hamilton

Miközben a mezőny egy jelentős része még Abu Dhabiban tesztelt kedden, Lewis Hamilton számára megkezdődött a Mercedestől való búcsú formális része – ami többek között az oka volt annak, hogy a brit nem ülhetett be már most a Ferrariba. A „turné” első állomása Kuala Lumpur, Malajzia volt, ahol a Mercedes csapatának névadó szponzora, a Petronas székhelyét látogatta meg, valamint természetesen az ikonikus Petronas-tornyokat is.

Hamilton a tervek szerint szerdán Stuttgartba látogat, ahol a Mercedes vezetőségével találkozik, a hét későbbi részében pedig az F1-es istálló brackley-i és brixworthi főhadiszállásán is elköszön a csapattagoktól.

Montoya fia már az F1 előszobájában folytatja 2025-ben

Újabb fontos bejelentést tettek kedden a jövő évi Formula-2-es mezőnyt illetően: kiderült, hogy az idei Formula-3-as ezüstérmes Gabriele Mini mellett Sebastian Montoya alkotja majd a Prema párosát a 2025-ös évadban. A vezetéknév nem véletlen egybeesés, a 19 éves pilóta a korábbi többszörös F1-es nagydíjgyőztes és kétszeres Indy 500-győztes Juan Pablo Montoya fia.

A kolumbiai 2023 eleje óta a Red Bull juniorprogramjának a tagja, idén második szezonját töltötte az F3-ban, mérsékelt sikerekkel, hiszen a Campos Racinggel csupán hatszor szerzett pontot – igaz, ezek között ott volt egy spái főfutamos második hely is –, és a tabella 17. helyén végzett. Az ifjú Montoya tehát jövőre már az F1 közvetlen előszobájában fog versenyezni, a Prema Racing viszont nem lesz ismeretlen közeg számára, hiszen korábban a német és olasz F4-es sorozatokban, valamint a Formula Regionalban is náluk szerepelt.

sebastian-montoya

Újabb Ferrari-akadémista érkezik az F2-be

A Hitech csapata hivatalos oldalain jelentette be, hogy leigazolták Formula-2-es csapatukba a Ferrari akadémiájának tagját, Dino Beganovicot. A svéd zászló alatt versenyző, de bosnyák származású fiatal az elmúlt két szezont a Formula-3-ban töltötte a Prema színeiben, mindkét évben a bajnoki összetett hatodik helyén végzett, előtte pedig 2022-ben megnyerte a Formula Regional európai bajnokságát.

Beganovic 2020 óta erősíti a maranellóiak akadémiáját. Idén már két versenyhétvégén szerepelt az F2-ben a DAMS színeiben, első főfutamán, Katarban rögtön az ötödik lett, míg Abu Dhabiban a sprintfutamon megszerezte első dobogós helyezését.

„Nagyon örülök, hogy csatlakozhatok a Hitech csapatához az első teljes Formula-2-es szezonomban. Az elmúlt hetekben kaptam egy kis bemutatót az F2-ben, nagyon lenyűgözött az autó és a bajnokság színvonala. Nagy, fontos lépés ez a karrieremben, alig várom, hogy elkezdhessem a közös munkát a csapattal a szezonzáró teszten” – mondta a 20 éves versenyző.

Beganovic csapattársa a Hitech istállójánál jövőre az a Luke Browning lesz, aki szintén az F3-ból lép fel, Williams-juniorként pedig részt vesz az F1-es szezonzáró teszten Abu Dhabiban Carlos Sainz oldalán. Tegnap pedig az is hivatalossá vált, hogy a juniorkategóriák királyának számító Prema az Alpine-junior Gabriele Minit szerződtette F2-es csapatába 2025-re. 

„Nem idióta” – Verstappen védelmébe vette Perezt

Alighanem a következő napokban dől el Sergio Perez sorsa: hiába hosszabbítottak vele még hónapokkal ezelőtt szerződést, a Red Bull vezetése nyíltan arról beszélt, hogy leülnek a mexikóival áttekinteni a lehetőségeket, sőt a vasárnapi futam után már maga a pilóta is utalást tett rá a korábbi nyilatkozataival ellentétben, hogy kérdéses lehet a helye.

A csapattárs Max Verstappen azonban védelmébe vette a csupán világbajnoki nyolcadikként záró Perezt. Amikor arról kérdezték, hogy az autó általa is emlegetett problémái miatt szenvedett-e a pilóta, a négyszeres világbajnok így felelt: „100 százalékig, igen” – idézi a RacingNews365.com Verstappent, aki elismerte, hogy együttérez kollégájával:

„Hétről hétre minden hétvégén vele dolgozom, és úgy érzem, az emberek nagyon keményen bántak vele. Természetesen volt néhány hétvége, amelyek talán lehettek volna jobbak, de olykor nagyon kemények voltak vele, hiszen nem egy idióta. Mindig remek versenyzőnek tartották, és ez így nehéz, de nehéz volt mindenkinek a csapatban, mert néha rendkívül nehéz volt vezetni az autót.”

Arra a kérdésre, hogy számít-e csapattársváltásra, kitérő választ adott a holland: „Nem tudom. Ez a csapattól függ” – fogalmazott Verstappen, akitől azt is megkérdezték, van-e preferált jelöltje a másik Red Bull-ülésre, amire ezt a választ adta: „Mindig jól dolgoztam együtt Checóval. Remek srác. Hogy őszinte legyek, nagyon ritka egy ilyen csapattárs. Mindig nagyon jó volt, és egyszerűen egy kedves fickó.”

f1-verstappen-perez-redbull-1

Sainz máris beült a Williamsbe – és egy szponzort is vitt magával

Mint arról korábban beszámoltunk, a keddi hivatalos tesztig sem kell várnia a williamses debütálásra Carlos Sainznak, hiszen már hétfőn beülhet Abu Dhabiban új csapata idei Formula-1-es autójába egy filmforgatási nap keretein belül. Minderről a Sky Sports F1 egy rövid „kémvideót” is megosztott a helyszínről:

 

A Sainz–Williams partnerség amúgy máris eredményezett gyakorlatilag egy komoly szponzort a grove-i F1-es alakulat számára. A Williams ugyanis hétfőn bejelentette, hogy több évre szóló megállapodást kötöttek a Santanderrel, amely az idei szezonig a Ferrari támogatója volt. A spanyol bank viszont gyakorlatilag Sainzcal együtt csapatot vált az F1-ben, s a matricájuk már a keddi tesztnapon fel fog tűnni az autón.

f1-santander-williams

Stella: Felesleges volt Verstappen manővere

A szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat a McLaren számára a tervezettnél izgalmasabbá tette az a tény, hogy Oscar Piastri a mezőny végére esett vissza a rajtot követően, miután Verstappen megforgatta, majd az ausztrál a maga dolgát is megnehezítette egy balesetokozással, s végül a pontszerzésért is vért kellett izzadnia. A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella szerint Verstappen megmozdulása felesleges volt:

„Az első gondolatom az első kanyar után az volt, hogy feleslegesnek érzem ezt. Amikor csapatok a bajnoki címért küzdenek... Ilyenkor ez a csúcs, ilyenkor lehet learatni a szezon erőfeszítéseit, és ez kissé feleslegesnek tűnt. De néha a viszontagságok lehetőséget adnak arra, hogy megmutasd az erősségeidet, és azt hiszem, ma pontosan ez történt” – mondta az olasz szakember.

Verstappent is természetesen többen többféle szempontból kérdezték meg az esetről, s valaki azt is nekiszegezte, hogy vajon az ütközés után azt szerette volna-e, hogy a McLaren legyen a bajnok, ám ő abszurdnak érezte a felvetést. „Nem, nem csinálok ilyesmit szándékosan. Úgy értem, ez is a versenyzés része, nem igaz? Nem csak arról szól, ami itt történik, hanem az egész szezonról. Aztán meg lehet hibáztatni a dolgokat. Így nyerhetsz meg vagy veszíthetsz el egy bajnokságot.”

l-piamax-2_1

Utoljára hangzott el a hammertime

Az Abu Dhabi Nagydíjon utoljára hangzott el az elmúlt évtized egyik ikonikus rádióüzenete, amikor Peter Bonnington a balszerencsés időmérőt követően előretörő Lewis Hamilton fülére mondta a hammertime utasítást. De pontosan honnan is ered ez a kifejezés? A hétszeres világbajnok erről is beszélt a szezonzáró után:

„Amikor kimondta, feltűnt, hogy: nem is emlékszem, mikor mondta nekem utoljára, hogy hammertime. Emlékszem, az első közös évünkben arra kértem Bonót, hogy használja ezt a kifejezést, valami olyasmit mondtam, hogy ne azt mondd, hogy menjek gyorsabban, hanem azt, hogy itt a hammertime” – idézte fel a Ferrarihoz távozó klasszis, majd kitért Bonóval való különleges kapcsolatára:

„Micsoda hullámvasút volt ez Bonóval! Hosszú évek óta az egyik legközelebbi barátom, olyasmi van köztünk, amire nem is számítottam, hiszem már együtt dolgozott Michael Schumacherrel és más nagyszerű versenyzőkkel is. De ő mellém állt, és tekintve, hogy egy mérnöknek akkor is ki kell tartania valaki mellett, ha az néha frusztráló és fájdalmas… Ő minden egyes nap hiba nélkül állt mellettem.”

hamilton-bono

Alonso csak azért sem lesz a morcos fickó!

Fernando Alonso a szezonzáró előtt ismét kritikával illette a nemzetközi adás rendezőit – immár nem először –, amiért olyan rádióüzeneteket vágtak be tőle, melyek eltorzítják a róla kialakult képet. A spanyol az időmérőn morgott kicsit a forgalom miatt, de szerinte ez koránt sem volt olyan súlyú, mint az adásból tűnhetett:

„Rossz volt a forgalom, frusztrált lettem, de mint mindig, most is néhány megjegyzésem jó volt, néhány pedig rossz. Csakhogy a FOM-nak megvan ez a rögeszméje velem és a rossz megjegyzéseimmel. De ez az ő dolguk, én boldog vagyok” – mondta a spanyol, majd így folytatta:

„A FOM-nak el kell adnia, hogy én vagyok a mogorva srác. Sok éven át próbálkoztak, és nem fognak sikerrel járni” – hangsúlyozta Alonso, majd hozzátette: „A mérnökeiddel folytatott beszélgetések nagyon privát dolgok. Néha kipróbálsz valamit, beszélsz a kivezető körös előkészítésről, vagy arról hogy esetleg nem értek egyet azzal, amit a mérnökök ki akarnak próbálni. De amikor a rádióüzenetet leadják, nincs mögöttee ez az egész kontextus. Ez egyszerűen rossz, de ők így csinálják.”

alonso-grumpy

Formula1.5 – Alonso lett a másodosztály legjobbja

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2024-es szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből azt a négy csapatot, mely az összes idei győzelmet és dobogót megszerezte, s rendre elhoz hat-hét helyet az első nyolc közül?

A szezon utolsó szakaszának legjobbja egyértelműen Pierre Gasly volt, aki az utolsó két versenyen a legjobbnak bizonyult, Brazíliában második lett, míg az utolsó két sprinten egy első és egy második helyet szerzett, amivel egészen a harmadik helyig tört előre a pocsék kezdés után, de ez természetesen nem volt elég a gyengébb periódusok ellenére is az egész szezonban a mezőny előtt járó Fernando Alonso, illetve a kezdetben a második helyért vívó riválisait, Tsunodát és Stroltt végül simán lerázó Nico Hülkenberg levadászásához.

pf-bliga-vege

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Letett-e Verstappen megszerzéséről a Russell-vita miatt Wolff?

A Formula-1-es idényzáró Abu Dhabi Nagydíj első napjainak fő beszédtémáját a Max Verstappen és George Russell kirobbant verbális vita szolgáltatta: a még Katarra visszavezethető konfliktus során a holland arról beszélt, hogy „minden tiszteletét elveszítette” a szerinte kétszínűen viselkedő brit iránt, míg mercedeses ellenfele azzal vádolta, hogy szándékos ütközéssel fenyegette meg előző héten, és nehezen viseli a megpróbáltatásokat.

Amikor Russell minderről nyíltan beszélt a csütörtöki sajtóbeszélgetésén, szokatlan módon jelen volt mellette Toto Wolff is, aki elsősorban Christian Horner reakcióját nehezményezte. Mindenesetre Wolff bevonódása érdekes volt annak fényében, hogy a szezon korábbi részében, amikor a Horner körüli botrány kapcsán terjengtek olyan pletykák, hogy Verstappen a szerződése ellenére elhagyhatja a Red Bullt, többször is nyíltan „udvarolt” az immár négyszeres F1-es világbajnoknak, akiről többször is elmondta, hogy szívesen leigazolná.

Amikor Abu Dhabiban a Crash.net portál arról kérdezte, hogy a Russell-lel való csörte és a viselkedése miatt letett-e Verstappen átcsábításáról, a Mercedes-vezér gyakorlatilag kitért az egyenes válasz elől: „George húzta meg a határvonalat. A két versenyző kapcsolatának közöttük is kell maradnia, nekik kell ezt kezelniük. Csapatfőnökként nem hiszem, hogy ebbe nekem bele kell vonódnom.”

f1-verstappen-russell

„Megtettünk mindent, amit lehetett” – Vasseur

Annak ellenére, hogy a Ferrari pilótái dupla dobogót szereztek Abu Dhabiban, ez sem volt elég a konstruktőri sikerhez, hiszen a futamot Lando Norris nyerte meg a McLarennel. A maranellőiak így 14 ponttal lecsúsztak a csapatvilágbajnoki sikerről. Ennek köszönhetően az olasz gárda csapatfőnökében, Fred Vasseurben is kavaragtok az érzelmek a versenyt követően:

„Vegyes érzéseim vannak” – kezdte értékelését Vasseur. „Összességében jó szezont zártunk, sokkal jobbat, mint tavaly vagy azelőtt. Büszke vagyok arra a munkára, amit idén végeztünk. Szintén nagyon elégedett vagyok azzal, amit ma csináltunk. Megtettünk mindent, amit lehetett, de természetesen frusztráló, hogy 14 ponttal végeztünk a McLaren mögött.”

„Hibáztam, azzal kellett volna kezdenem, hogy gratulálok a McLarennek” – zárta mosolyogva rövid összegzését a francia. „Őszintén azt gondolom, hogy nagyon jó munkát végeztek. Jó kapcsolatunk van, nagyon örülök miattuk.”


Négy büntetőpontra került az eltiltástól Verstappen

Ütközéssel indult Max Verstappen számára az évadzáró Formula-1-es Abu Dhabi Nagydíj: a holland az 1-es kanyarban belülről támadta Oscar Piastrit, a két autó azonban összeért és mindketten kiforogtak. A felügyelők úgy ítélték meg, hogy mivel „nem ért eléggé mellé” a McLarennek a Red Bull, „teljes mértékben” a regnáló F1-es világbajnok tehető felelőssé az ütközésért, amiért 10 másodperces időbüntetéssel sújtották – igaz, ennek ellenére is bejött a hatodik helyen a 27 éves pilóta.

Ami viszont érdekes, hogy a manőverért két büntetőpontot is kiosztottak Verstappennek. Márpedig ezzel már nyolcnál jár a négyszeres vb-győztes: a szabályok értelmében amennyiben valaki 12 hónap leforgása alatt összegyűjt 12-t, automatikusan egy futamra eltiltják – ahogy azt idén az F1 történetében először Kevin Magnussen esetében láthattuk is. Verstappennek ráadásul sokáig kell majd óvatosnak lennie a 2025-ös évad során, hiszen az első büntetőpontjai (szám szerint) majd csak június 30-án évülnek el, azaz az első három és fél hónapot legfeljebb három büntetőponttal kell majd lehoznia.

f1-verstappen-1

2/2: Másodszor is győztek Válint Bencéék Sepangban, az ALMS LMP3-as kategóriájában

Ahogy arról tegnap már beszámoltunk, a Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli második helyezettje, és egyben a Ferrari világdöntőjének győztese, Válint Bence az év végén belekóstol a prototípus-versenyzésbe: ezen a hétvégén az Ázsiai Le Mans Széria sepangi fordulójában áll rajthoz egy LMP3-as autóval, méghozzá az Ultimate csapatával.

A #35-ös egység megszerezte a pole-pozíciót, majd szoros küzdelemben megnyerte az első futamot szombaton, amelyben Válint Bence nagy szerepet vállalt: a magyar pilóta futotta az egész mezőny legjobb köridejét és a legjobb átlagtempóját is.

Vasárnap pedig jött a duplázás: a csapat domináns teljesítményt nyújtott, és a második versenyt is megnyerte, így két pole-lal és két futamgyőzelemmel zárta a hétvégét. Válint pedig megint kulcsszereplő volt ebben: a magyar pilóta a maga etapjában a húsz másodperc körüli előnyt egy kör feletti (!) előnnyé növelte, ez volt a döntő ütés a verseny során, amit egyébként a leszakadó eső miatt piros zászlóval megszakítottak.

Válint így szinte tökéletes teljesítménnyel és eredménysorral debütált az LMP3-as kategóriában, reméljük, hogy legalább ilyen jól alakul majd a folytatás.

válint-alms

Hamilton nem szomorú, ha már így alakult, megpróbál pontot szerezni

Lewis Hamilton a mezőny hátsó fertályából kezdheti meg mercedeses karrierjének utolsó versenyét, miután utolsó Q1-es gyorskörét tönkretette a Kevin Magnussen által autója alá pöckölt bója. A sajtó képviselői számára a hétszeres világbajnok úgy nyilatkozott, hogy nem zaklatta fel az eset, egyszerűen balszerencséje volt – pedig szerinte akár a dobogóért is harcban lehettek volna.

„Az autó általában véve nagyon jól viselkedett. Az FP3-ban harmadik voltam, és így őszintén azt hittem, hogy a dobogóért fogunk harcolni, és a versenytempóm a második leggyorsabb volt, de valamiért nem így kellett alakulnia” – mondta Hamilton, aki hangsúlyozta, hogy sokkal jobban élvezi a vezetést, mint az előző hétvégéken:

„Minden pillanatot élveztem. Az autó nagyon jó lett az elvégzett változtatásokat követően, teljesen más volt, mint az elmúlt öt versenyen, és nagyon jól éreztem magam benne. És ezért nagyon nagy kár… Holnap nem lesz könnyű előzni, de most a stratégián fogok dolgozni, és ha már a dobogóért nem is harcolhatok, ha a top 10-be tudnék kerülni, az csodálatos lenne.”

hamilton-abudhabi-3

Bearman igazságtalannak tartja, hogy nem mehet az újoncteszten

Jövő kedden rendezik a fiatal versenyzők tesztjét Abu Dhabiban, ahol az már biztos, hogy nem fog autóba ülni a jövőre a Haasnál szereplő Oliver Bearman, mivel a szabályok értelmében azzal, hogy kettőnél több futamot teljesített (szám szerint hármat), már nem számít „fiatal versenyzőnek”, avagy az egyszerűség kedvéért mondjuk úgy, hogy újoncnak. A Pirelli gumitesztjén a Haas új igazolása, Esteban Ocon ismerkedik majd a csapattal.

Bearman azonban nem tartja ezt igazságosnak annak fényében, hogy 2020-ban Fernando Alonso külön engedéllyel részt vehetett ezen a teszten két év kihagyás után: „Ha visszamegyünk néhány évet, Alonso két világbajnoki cím után teljesíthette az újonctesztet. Én csak három futamon vettem részt, kétszer szereztem pontot, neki pedig két világbajnoki címe van, ő mégis ott lehetett az újoncteszten.”

Bearmannek így is lesz elfoglaltsága a jövő héten: a Super Formulában fog tesztelni annak érdekében, hogy a Japán Nagydíjra készülve minél jobban megismerje a suzukai pályát – az utolsó napon egyébként Andrea Kimi Antonelli is csatlakozik hozzá Japánban.

bearman-haas