DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 16. szombat

Teljes a Prema 2025-ös IndyCar-felállása

A Ferrari F1-es csapatának tesztpilótáját, Robert Svarcmant igazolta le a juniorkategóriákból ismert név, a Prema az olasz istálló újonnan alakuló IndyCar csapatába, amellyel jövőre indulnak először a tengerentúlon. Az orosz származású, jelenleg izraeli színekben versenyző pilóta korábban már többször is vezetett a Prema kötelékében: 2019-ben F3-as bajnoki címet nyert velük, 2021-ben pedig második lett a Formula-2-es bajnokságban. A 2024-es szezonban a WEC-ben vezetett az AF Corse volánja mögött.

„Két fő ok miatt választottam az IndyCart” – idézi a Racer Svarcmant. „Az egyik a csapat, amivel már nyertem korábban, ismerem őket és bízok bennük. A másik a széria, ahol jelenleg a legjobb versenyzés folyik. Szeretem a rendes versenyzést, és élvezni akarom. Egyértelműen az oválpályák lesznek a legnagyobb kihívások.”

Svarcman csapattársának kiléte már korábban hivatalossá vált: a korábbi Ferrari-akadémista, a 2020-as F2-es bajnokság második helyezettje, Callum Ilott fogja vezetni a másik Premát jövőre a szériában. Svarcmanhoz hasonlóan a brit pilóta is a WEC-ben indult idén, ő a Hertz Team Jota csapatával.

Korábban olyan hírek is felröppentek, hogy az F1-ből nemrégiben távozó Logan Sargeant ülhet be a Prema egyik autójába jövőre az IndyCarban, Svarcman bejelentésével viszont így teljesen elúszott az amerikai ezen lehetősége.

 

F1 Academy: Pulling duplázott, Lovinfosse ámokfutott

A Miami Nagydíj betétprogramjaként rendezték meg az F1 Academy idei második fordulóját. A szombati versenyt az Alpine növendéke, Abbi Pulling domináns teljesítménnyel nyerte meg a pole-ból indulva, mögötte a mercedeses Doriane Pin végzett, míg a harmadik helyért izgalmas küzdelem zajlott, melyből 1a Haas versenyzője, a hazai Chloe Chambers keveredett ki győztesként.

pulling-miami

Másnap ismét Pulling indult az első rajtkockából, s meg is őrizte a vezetést a mögüle rajtoló Bianca Bustamentével és Doriane Pinnel szemben. A folytatásban sem változott az első három sorrendje, Pulling ezzel négybők három győzelemnél jár, és fölényesen vezeti a bajnokságot a Dzsiddában remeklő, de egy buta hiba miatt sok pontba kerülő büntetést begyűjtő Pin előtt.

A hétvége nagy vesztese az astonos Tina Hausmann volt, akit mindkét versenyből kiütöttek – a ma a vesztét okozó Lola Lovinfosse később Aurelia Nobels versenyét is elrendezte, s mindkét balesetért időbüntetéssel sújtották.

lovinfosse-3

Magyar futamgyőzelem Mugellóban

Futamgyőzelemmel kezdte a szezont a Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe sorozatban versenyző Válint Bence. A Ferrari Budapest – Rossocorsa színeiben induló fiatal magyar versenyző szombaton második lett a veterán Franz Engstler mögött a mugellói pályán, vasárnap viszont ő ünnepelhetett győzelmet, miután negyedikként futott be, de az előtte végző versenyzőket, köztük az F1-ből is jól ismert Timo Glockot egyaránt megbüntették.

valint-robertoviva

Válint ezzel az első forduló után vezeti a bajnokságot Glock és Engstler előtt, a győztesnek járó trófeát pedig nem más adta át neki, mint a Ferrari színeiben idén az F1-ben is bemutatkozó Oliver Bearman

Fotó: Roberto Viva (kép forrása: Válint Bence Facebook)

Így reagált a Ford Newey távozására

Adrian Newey a 2025-ös esztendő első negyedében elhagyja a Red Bullt, azaz a sztártervező akkor már nem lesz a csapatnál, amikor az 2026-tól a saját motorrészlege, a Red Bull Powertrains által fejlesztett erőforrásokkal áll rajthoz az F1-ben. Az energiaitalosoknak a projektben anyagi és műszaki támogatást nyújtó partnere a Ford, amely részéről Mark Rushbrook, a Ford Performance motorsport-igazgatója (a lenti képen középen) a Motorsport.com szaklapnak reagált a hírre:

„Óriási a tiszteletünk Adrian irányába a pályafutása és mindazok miatt, amit különböző csapatoknál tett az F1-ben, különösen az utóbbi 19 évben a Red Bullnál. Csak csodálattal és tisztelettel viseltetünk iránta, és a legjobbakat kívánjuk neki, bármit is csináljon a jövőben. Mi azonban továbbra is a 2026-os motorprojektre koncentrálunk, ez változatlan a hír után is, és továbbra is teljes gázzal haladunk előre.”

Rushbrook elmondta, hogy az egyeztetések során beszéltek arról Christian Hornerékkel, hogyan tudják biztosítani, hogy a nagy szabályváltozások után is sikeres marad a Red Bull: „Mint minden vállalatnál vagy jó versenycsapatnál, mindig van egy utódlási terved, folyamatosan képzed és fejleszted az embereket. Ez ebben az esetben sincs másként. Nem tiszteletlen vagyok Adriannal, hiszen ő fantasztikus, de mindenkinek van utódlási terve” – fogalmazott a Ford embere, hozzátéve, hogy az utóbbi hetek-hónapok nyugtalanságai ellenére is a bikákat érzik a legjobb partnernek az F1-es szerepvállaláshoz: „Ahhoz, hogy bármi nagyot érjünk el az autósportban, mi a Fordnál megtaláljuk a legjobb csapatokat, amelyekkel partnerségre léphetünk. Úgy hisszük, az F1-ben is megtaláltuk a legjobb csapatot. Minden az együttműködésről, a helyzet megértéséről és arról szól, hogy elkötelezettek legyünk az iránt, ami a sikerhez szükséges. Ez mindkét félnek továbbra is így van.”

f1-rushbrook-ford-redbull

Prost és Senna rekordjait ostromolja Verstappen F1-es pole-szériája

Továbbra is hibátlan Max Verstappen az időmérőkön 2024-ben: a Miami Nagydíj pole-jával együtt az első hat versenyhétvégén egyaránt az élre kvalifikálta magát. Ilyen szériát egy adott évad elején legutóbb Alain Prost tudott produkálni még 1993-ban – igaz, a francia akkor egészen hétig jutott az idény eleji pole-ok számában, ami abszolút rekordot jelent ilyen tekintetben, azaz Imolában már ezt állíthatja be a holland. A Red Bull pilótája most Nigel Mansell 1992-es produkciójával áll egy szinten.

Ha pedig hozzávesszük, hogy a tavalyi szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon is rajtelsőséget gyűjtött be, akkor Verstappen immár zsinórban hét pole-pozíciónál jár. Erre többen is képesek voltak az F1 történetében: Ayrton Senna (1990 Spanyol–1991 Monaco), Prost (1993 Dél-Afrika–1993 Kanada, ami a fent említett rekord), Michael Schumacher (2000 Olasz–2001 Brazil) és Lewis Hamilton (2015 Monaco–Olasz Nagydíj). Az abszolút csúcs Senna nevéhez fűződik, aki az 1988-as Spanyol és az 1989 USA Nagydíjak között sorozatban nyolcszor ért el pole-t – azaz ezt is utolérheti a címvédő a két hét múlva esedékes Emilia-romagnai GP-n.

f1-verstappen-pole-redbull-miami

Perez úgy érzi, akár a pole-ba is kerülhetett a hibája

A negyedik helyre, a csapattárs Max Verstappen és a két Ferrari-pilóta mögé kvalifikálta magát a Formula-1-es Miami Nagydíjra Sergio Perez. A mexikói azonban úgy érzi, több is volt benne és a Red Bullban, csak a döntő pillanatban nem rakta jól össze a kört:

„Rendkívül trükkös volt. Sajnos nem volt tiszta a köröm a Q3-ban, amikor a pálya a legjobb állapotban volt. Aztán a 8-as kanyarba menet elkövettem egy apró hibát is, ami legalább az első soromba került, de talán a pole-ba is. Sajnos nem tudtuk kihozni a maximumot, de optimista vagyok.”

„Nehéz megemészteni, hogy pár ezredmásodperccel maradtunk le az első sorról, de ez van, nagyon kicsik a különbségek. Elkövettünk néhány hibát azzal, hogyan állítottuk be a dolgokat az időmérőre, úgyhogy meg kell értenünk a problémákat, de sokkal közelebb vagyunk most” – idézi Perezt a RaceFans.net portál.

f1-perez-redbull-miami

Megrovással és pénzbírsággal sújtották Norrist a pályán való sétáért

Már az első kanyarban véget ért Lando Norris számára a Formula-1-es Miami Nagydíj szombati sprintfutama, miután ő volt az igazi kárvallottja a Lewis Hamilton merész bevetődése által elindított és mindkét Aston Martin részvételével zajlott többszörös kontaktoknak – amelyért végül egyébként a felügyelők senkit sem büntettek, mivel úgy ítélték meg, senki sem fog túlnyomórészt felelős a történtekért.

Mindenesetre Norris a kiesése után az 1-es kanyar bukóteréből átsétált a bokszutca közeli kijáratáig, miközben a versenyt nem állították le, csak a biztonsági autót küldték be. Emiatt a McLaren versenyzőjét vizsgálták a felügyelők, akik megállapították, hogy a brit a marsallok engedélye nélkül sétált át az „élő” pályán, amely igen veszélyes szituációnak minősül, és emiatt tilos. A stewardok ezért megrovásban és 50 ezer eurós pénzbírságban részesítették Norrist, amelyből 25 ezret felfüggesztettek a 2024-es F1-es idény további részére egy hasonló vétség elkövetéséig. Nem példátlan a mostani ítélet: tavaly Katarban Hamiltont is hasonló szankciókkal sújtották ugyanilyen kihágásért.

f1-norris-mclaren-miami

fotó: DPPI

Albont megbüntették, a bokszból rajtol az F1-es sprinten

Az elvett körideje miatt a 19. rajtkockába állhatott volna fel a Miami Nagydíj sprintfutamán Alexander Albon, de az eredmény tudatában a Williams úgy döntött, hogy változtat az autó beállításain a parc fermé szabályok megszegésével együtt, ez pedig azt jelenti, hogy a brit-thai pilóta a rajtrács helyett csak a bokszutcából vághat neki a megmérettetésnek.

A tájékoztatás szerint az FW46-os futóművéhez nyúlt hozzá a csapat, ami azért érdekes, mert a parc fermé a sprintfutam után amúgy is feloldódik a helyi idő szerint délutáni időmérő előtt.

A sprintfutam magyar idő szerint 18:00-kor rajtol, a rajtrácsa pedig itt tekinthető meg!

WilliamsF1_122308_HiRes_resize

Ricciardo szerint sokan szeretetből ostorozzák

Gyakorlatilag a szezon második futama óta folyamatos téma az F1-es sajtóban és a szurkolók körében éppúgy, hogy Daniel Ricciardót rövid úton lecserélheti a Red Bull második számú csapata, ami hatalmas változást jelent ahhoz képest, hogy a télen még Sergio Perez potenciális utódaként emlegették az ausztrál versenyzőt. A nyolcszoros futamgyőztes az ESPN-nek nyilatkozott a helyzetéről, s mint elmondta, szerinte az őt kritizáló szurkolók egy része egyszerűen jót akar neki, mások viszont kevésbé…

rb-miami

„Biztos vagyok benne, hogy a szurkolóim, az F1-rajongók közül sokan mondják, hogy a k***a életbe Daniel, szedd már össze magad, hát mi a f***t csinálsz? Ez benne van a pakliban. Szerintem sokuknál ez abból fakad, hogy törődnek velem, és azt akarják, hogy jól teljesítsek. Másoknak meg egyszerűen csak negatív a véleményük, és nem akarnak változtatni rajta” – mondta  Ricciardo, aki azt is hozzátette, hogy ezek a vélemények gyorsan változhatnak az eredményekkel:

„Nem szoktam rólam szóló dolgokat olvasgatni, de az ember elkerülhetetlenül belebotlik az ilyesmibe. Aztán ha jól teljesítek néhány versenyen, hirtelen az jön, hogy Daniel visszatért, vagy Daniel versenyben van ezért meg azért” – nyilatkozott az egyelőre még 0 bajnoki ponttal álló ausztrál versenyző.

ricciardo-rb-miami

„Úgyis megbüntetnek, bármit is csinálunk” – Alonsót nem érdekli a sprint

Két komoly büntetést is kapott az utóbbi versenyhétvégéken Fernando Alonso. Előbb az Ausztrál Nagydíjon szankcionálták „potenciálisan veszélyes vezetésért”, majd legutóbb a kínai sprintversenyt követően sújtották időbüntetéssel és újfent három büntetőponttal a Carlos Sainzcal a csatájuk közben történt ütközésért. Ez utóbbi eset miatt amúgy az Aston Martin felülvizsgálati kérelmet nyújtott be, amelynek pénteken tartották a meghallgatását, ám a felügyelők egyelőre nem közölték az ítéletüket (bár a hírek szerint elutasították a kérelmet).

Mindenesetre Alonso a számára nyolcadik rajthelyet hozó sprintidőmérő után ismét keményen odaszúrt a stewardoknak, amikor értékelt: „Semmit nem jelent a sprintfutam, különösen azért, mert így nem tudunk harcolni vagy ilyesmi. Büntetést kapunk, bármit is csinálunk. Szóval a holnapi nap a szórakozásról szól, de nem nekünk. Nem nagyon érdekes ez” – idézi a kétszeres F1-es világbajnokot a RaceFans.net portál.

Alonso szerint amúgy a sprintkvalifikáción nehezítette a dolgukat, hogy csak az SQ3-ban használtak először lágy gumit. A spanyolt ezúttal a csapattárs Lance Stroll is legyőzte, aki egy hellyel őt megelőzve hetedik lett: „Jó időmérő volt a használt lágyakon, hogy megspóroljunk egy szettet a szombati kvalifikációra. Remélhetőleg megpróbálhatunk valamit mutatni a sprinten” – összegzett röviden a kanadai.

f1-alonso-aston-miami-1

Bottast megbüntették, a Mercedes megúszta az F1-es sprintidőmérős kihágást

Két esetet is vizsgáltak utólag a felügyelők az F1-es Miami Nagydíj pénteki sprintkvalifikációját követően. Egyfelől Valtteri Bottas SQ1-es feltartása volt a fókuszban: a finn pilóta a levezetőkörén volt már, amikor az 1-es kanyarban kis híján ütközött a gyorskörét épp megkezdő Oscar Piastrival, akit nem észlelt. A stewardok három rajthelyes büntetésben részesítették a Sauber/Stake versenyzőjét, aki így a 18. helyett a 20. starthelyről várhatja majd a szombati sprint rajtját.

A másik incidens Lewis Hamiltonhoz, pontosabban a Mercedeshez volt köthető, ugyanis a felügyelők jegyezték és vizsgálták, hogy a csapat szerelői a védősisak viselése nélkül dolgoztak a hétszeres világbajnok autóján a sprintidőmérő második felvonásában a bokszutcai garázs előtt – amit viszont a sportszabályzat 34.13-as bekezdése tilt. A Mercedes mégis megúszta a kihágást, ugyanis a stewardok arra jutottak, hogy több más csapatnál is bevett gyakorlat, hogy a bokszkiállásokra kijelölt helyen megállva sisak viselése nélkül dolgoznak a szerelők az autón, így nem érezték volna igazságosnak, ha egy istállót büntetnek emiatt. Ugyanakkor a felügyelők az ítéletről szóló dokumentumban felhívták az FIA figyelmét, hogy fontolják meg, hogy szükséges-e a jelenlegi időmérős gyakorlaton vagy esetleg konkrétan magán a szabályzaton változtatni ennek fényében.

f1-bottas-piastri-miami-sq1

Gyorshajtásért büntetik az Aston Martint

Lance Stroll túl gyorsan hajtott a bokszutcában a Miami Nagydíj (első és egyetlen) szabadedzésén, amiért a versenyfelügyelők 400 eurós büntetéssel sújtották az Aston Martin csapatát.

A Miami pálya bokszutcájában 80 km/h a sebességhatár, melyet Lance Stroll 3,5 km/h-val lépett túl a szabadedzés során. Az Aston Martin kanadai versenyzője ezzel megszegte a sportszabályzat 49.7-es pontját, amiért a silverstone-i központú istálló 400 eurós pénzbüntetésben részesült.

Stroll egyébként a rendkívül előkelő ötödik helyen zárta a gyakorlást.

Villeneuve: Miért nem megy Verstappen az Audihoz?

Az F1 nagy megmondóembereinek egyike, Jacques Villeneuve most aztán igazán nagyot mondott, és egy online szerencsejátékokkal foglalkozó oldalnak nyilatkozva feltette a kérdést, hogy miért ne menne Verstappen az Audihoz a Mercedes helyett, ha el akarja hagyni a Red Bullt. „Miért ne legyen az Audi? Miért ne építse fel őket? Verstappen úgy gondolja, hogy bármelyik csapattal nyerhet, szóval miért ne legyen ez az Audi?”

villeneuve-verstappen

„Ha megnézzük a Mercedest, az sem egy könnyű csapat” – folytatta az 1997-es világbajnok. „Már három év telt el, és még mindig nem oldották meg a problémáikat. Évről évre rosszabbá tették az autójukat! Ha annyi éven át könnyedén nyertél, elfelejted, hogy mi kell ahhoz, hogy akkor is nyerj, amikor nehéz. Nem könnyű újra lendületbe jönni. A Mercedes eddig csak a győzelmet ismerte, nem is tudják, milyen az, ha nem nyernek” – fejtette ki Villeneuve, aki szerint Verstappen egy új környezetben mutathatná meg igazán, mennyit is ér:

„Max mindig versenyzői üzemmódban van, és úgy tűnik, nem fárad bele. Ez egy hatalmas erőssége. Ha egy másik csapathoz kerülne, nem biztos, hogy ugyanilyen sikereket érne el, és nem is fogja ugyanazt a védelmet élvezni Marko részéről, aki részéről sok figyelem összpontosul Maxra. Ez egy új fejezet lenne, és ki tudja, hogy az apját ennyire közel engedik-e. Nagyon érdekes lenne megnézni, hogyan fejlődik az ismeretlen tényezők között. Ha megteszi ezt a lépést, akkor kiderül, milyen fából faragták.”

audi-f1

Magnussen Bearmanről: Otthon vigyázok gyerekekre, nem az F1-ben

A Haas egyik 2025-ös ülésére befutónak tűnő brit tehetség, Oliver Bearman esetleges érkezése kapcsán tették fel a kérdést Kevin Magnussennek, hogy ha ő is a csapatnál marad, tud-e majd támogatást nyújtani a fiatal britnek – és ezzel kapcsolatban tavalyelőtti csapattársát, Mick Schumachert is szóba hozták neki. A szókimondó dán versenyző nem hazudtolta meg önmagát válaszában:

magnussen-miami

„Nem igazán azért vagyok itt, hogy fiatal gyerekekkel törődjek. Ezt otthon csinálom. Szóval remélhetőleg a srác, aki az autóba ül, kompetens, profi és következetes lesz, ahogyan Nico is, és majd meglátjuk, hogy én leszek-e a másik autóban” – válaszolt Magnussen Miamiben a sajtó, köztük a Formula.hu képviselőjének. A Haas versenyzője azt is elismerte, hogy meglepte csapattársa, Hülkenberg eligazolása:

„Őszintén szólva azt hittem, hogy jövőre is mi ketten leszünk itt, de persze minden jót kívánok neki, addig pedig továbbra is koncentrálunk és élvezzük az idei évet, folytatjuk a fejlődést, amit csapatként elértünk” – mondta Magnussen, aki elképzelhetőnek tartja, hogy csapattársa távozása javíthat az ő maradási esélyein.

magnussen-miami-2

Végre van tartalék karosszériája a Williamsnek

Alaposan rányomta a bélyegét a Williamsnél a 2024-es F1-es szezonkezdetre, hogy a karosszériagyártási folyamatok téli átalakítása miatt az első futamokat tartalékváz nélkül kellett teljesíteniük, ami leginkább akkor ütközött ki, amikor az Ausztrál Nagydíjon Alexander Albon balesete után nem tudták az autót a helyszínen megszerelni, s a thai-brit a csapattárs Logan Sargeant karosszériájával folytatta a hétvégét, míg az amerikai így nem tudott rajthoz állni. Az évad hatodik állomásán, a hétvégi Miami Nagydíjon azonban végre változik a helyzet: „Amit megerősíthetek, hogy az idény eleji nagy baleseteink ellenére a harmadik autó itt van és készen áll. Remélem, a dobozban marad a következő 18 futamra!” – mondta el James Vowles csapatfőnök, utalva arra, hogy reméli, a további balesetek elkerülik őket.

Vowles azt is felsorolta, milyen károk érték őket az eddigi balesetek során: „Elveszítettünk három padlólemezt, három hátsó szárnyat, és három váltó is teljesen tönkrement. Általában egy egész szezonban veszítünk el ennyit, nem két verseny alatt. F1-es csapatként igyekszünk nem túl sokat gyártani belőlük, hiszen az idény során folyamatosan változtatunk rajtuk. Már van is egy új futóművünk, két hét múlva pedig új padlólemez érkezik. Ha elveszítünk hármat, az azt jelenti, hogy hárommal vagy néggyel többet kell gyártanunk belőlük, és ez hátrányba hoz minket” – magyarázta a Williams-vezér. Vowles hozzátette: most, hogy a készletekkel egyenesbe jöttek, fókuszálhatnak a teljesítményjavulást eredményező fejlesztésekre – már csak azért is, mert úgy érzi, eddig nem tudták kihozni a bennük rejlő potenciált.

f1-williams-kina

Sargeant viccnek érzi sanghaji büntetését

Még mindig nem tért teljesen napirendre az F1-es Kínai Nagydíjon kapott büntetése fölött Logan Sargeant. A Williams pilótáját azok után sújtották tíz másodperces időbüntetéssel és két büntetőponttal, hogy a biztonsági autós fázis során megelőzte a bokszból épp kihajtó és az SC-vonalhoz csak pillanatokkal előbb odaérő Nico Hülkenberget. Az amerikai már Sanghajban is elmondta, hogy nem lehetett rendesen látni a két autó helyzetét, és azt sem érti, hogy miért nem szóltak neki, hogy illegális volt az előzése, hiszen akkor visszaadta volna a pozícióját a Haasnak.

Sargeant a Miami Nagydíj sajtótájékoztatóján is kifakadt a büntetése miatt: „Rendkívül frusztráló volt. Azt gondolom, egy dolog a büntetés, de hogy még büntetőpontokat is kapjak azért, ami történt, az egy vicc. Úgy vélem, sokkal rosszabb dolgok is történtek a hétvége során, amelyekért csak megrovást adtak. Az időmérőn volt, aki lelassított előlem, kis híján nagy baleset lett belőle, mégsem történt semmi. De aztán egyszerre szeltem át a vonalat, mint valaki más, és még csak nem is lehetett jól látni, arra egyből jött a két büntetőpont. Szerintem ez nem jó irány, amerre haladunk” – fogalmazott a hazai nagydíjára készülő versenyző. A büntetőpontok kérdésében amúgy egyetértett Sargeanttal Sergio Perez is, aki maga is nyolcnál jár már az elmúlt 12 hónapos időtartam során: a mexikói szerint felül kellene vizsgálni, hogy pontosan milyen kihágásokért osztanak ki belőlük.

f1-sargeant-williams

Áradások miatt elhalasztják a MotoGP Kazah Nagydíját

A tavalyi homologizációs és logisztikai hiányosságok miatt lefújt eseményt követően 2024-re ismét bekerült a MotoGP versenynaptárába a Kazah Nagydíj, és úgy tűnt, most tényleg vendégül is láthatja a mezőnyt az új Sokol International Racetrack. Pénteken azonban jött a fordulat: a FIM és a Dorna közös közleményben jelentette be, hogy nem tudják megrendezni az eredeti, június közepi időpontban a kazah futamot, így későbbi 2024-es dátumra halasztják azt.

Mint a közleményből kiderül, „példátlan időjárási körülmények” áradásokhoz vezettek Közép-Ázsiában, amely miatt Kazahsztánban vészhelyzet lépett életbe, és a lakosság nagy részét át is kellett költöztetni. „Nem lenne felelősségteljes a MotoGP részéről, ha további terhet rónánk a hatóságokra és a szolgáltatásokra, miközben tízezreknek igyekeznek segítséget nyújtani országszerte” – fogalmaznak.

Bár a hivatalos kommunikáció halasztásról szól és későbbi 2024-es időpontot emleget, a valóságban ez igen nehezen lesz kivitelezhető, hiszen főleg a szezon második fele elképesztően sűrű a MotoGP versenynaptárában (júniusban viszont így közel négyhetes kihagyás lesz az Olasz Nagydíj és a Holland TT között). Legfeljebb a nyári szünet heteiben vagy augusztusban a Brit és az Osztrák Nagydíjak között lehetne reálisan bepótolni a Kazah GP-t, minden más esetben több mint három versenyhétvége követné egymást a menetrendben (hacsak persze nem opció egy másik forduló arrébb tolása is), ezek a júliusi-augusztusi időpontok viszont nem sokkal későbbiek, mint a most lemondott június közepi dátum. Ha egyébként végül törölnék a versenyt, akkor is hiába szerepel hivatalosan a Balaton Park Circuit tartalékhelyszínként a naptárban, Carmelo Ezpeleta Dorna-elnök már korábban elmondta: a balatonfőkajári pálya még nem alkalmas a MotoGP fogadására, így idén biztosan nem ugrik be.

motogp-kazah

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Nem érzi kínosnak az amszterdami bulisérülését Norris

Mi is beszámoltunk róla néhány napja, hogy a közösségi médiában terjedtek fotók arról, hogy kisebb sérülést szenvedett bulizás közben Lando Norris, aki a Kínai és Miami Nagydíjak közötti szünetben Amszterdamban lazított a világhírű DJ, Martin Garrix társaságban. A képek tanúsága szerint a McLaren pilótája az orrát vágta meg egy törött üvegdarabbal – a Miami GP médianapján pedig (ahol már csak egy kis tapasszal az orrán jelent meg) elárulta a brit, hogy ennyi az egész történet, nincs semmi komoly sérülése:

„Sok barátom van, szóval jó hétvége volt, de már másnap reggel egyből repültem Miamiba. Csak egy kis törött üveg okozta, és nyilvánvalóan sokkal rosszabbul néz ki, mint amilyen, és mindenki azt gondolta, hogy borzalmas, de csak egy kis vágásról van szó. Bárcsak menőbb sztori lenne, de ha eltölthetek néhány napot a barátaimmal, akkor azt ki akarom élvezni. Az emberek nagyobb feneket kerítettek ennek az ügynek, mint amilyen valójában volt. Csak egy kis vágás, de nem érzem kínosnak, nem próbálom meg eltakarni.”

Norris azt is megjegyezte, hogy azért fújták fel az ügyet, mert felismerték és elterjedtek róla a fotók az interneten: szerinte különösképp a Drive to Survive miatti népszerűségnövekedés óta ismerik fel többen az F1-es pilótákat olyanok is, akik nem feltétlenül autósport-rajongók. „Azt kívánom-e, hogy kevesebben lássanak? Igen, de ez is része ennek, és nincs miért panaszkodnom. Olykor amikor elmész vacsorázni vagy a családoddal vagy, azt kívánod, bárcsak kevésbé ismernének fel, mindig úgy érzed, hogy valaki néz. De biztos vagyok benne, hogy a még híresebb embereknek ez még rosszabb, és abban is biztos vagyok, hogy sokan azt kívánják, bárcsak a Formula-1-ben versenyezhetnének, szóval ennek is vannak előnyei és hátrányai” – mondta el a fiatal pilóta.

f1-norris-miami-day0

fotó: DPPI

Élőben is leleplezték a „kék” Ferrarit az F1-es Miami Nagydíjon – fotók!

Szerdán még csak virtuálisan mutatta be a Ferrari, hogy milyen egyedi dizájnnal készültek az idei első amerikai Formula-1-es futamra: az új névadó, a HP logójának megjelenése mellett feltűnt az autón – konkrétan az első és hátsó szárnyon, a halón, valamint az oldaldobozon – a Scuderia hagyományaihoz nagyon is hozzátartozó kék szín. Csütörtökön aztán Miamiban ténylegesen is leleplezték a bokszutcában a különleges festést – íme, néhány fotó a csapattól minderről:

f1-kek-ferrari-3

f1-kek-ferrari-1

f1-kek-ferrari-2

f1-kek-ferrari-4

A szombati sprintbe és vasárnapi futamba is beleszólhat az eső

Esély van arra, hogy először befolyásolja eső a Miami Nagydíjat – a helyszínen tartott első két verseny végig száraz pályán zajlott. A legfrissebb előrejelzés szerint azonban a sprint és a nagydíj rajtja előtt is lehullhat kisebb mennyiségű csapadék, írta a RaceFans.net.

Az eső legkisebb valószínűsége pénteken lesz, szombat délelőtt viszont, a helyi idő szerint 12 órakor kezdődő sprintet megelőzően várható egy kisebb zápor. Elképzelhető, hogy a sprint rajtja még vizes pályán zajlik, a magas hőmérséklet miatt – mindhárom nap 28-29 Celsius-fokos csúcshőmérséklettel – azonban hamar felszárad az aszfalt. A sprint és a későbbi időmérő alatt nem várható csapadék-utánpótlás.

Vasárnap kora délután szintén kilátásban van csekély eső, azaz a 16 órakor kezdődő futam előtt – a forgatókönyv nagyon hasonló a szombatihoz, a pálya a rajt idején még nedves lehet, de várhatóan gyorsan felszárad.

Egy napja a Formula1.com előrejelzése még csak 20 százalék esélyt jósolt szombatra és vasárnapra, így ne éljük bele magunkat, hogy a Kínai Nagydíj után, amely során a pénteki sprintidőmérőn esett, újabb nedves versenyhétvégét látunk, az előrejelzés még bőven változhat a folytatásban.

Fotó: ATP

Miamiban már a safety car is fenntartható üzemanyagot kap

Kis lépés a 2030-as karbonsemlegesség felé vezető úton a hétvégi floridai verseny: a Miami Nagydíjtól fogva 40 százalékos fenntartható üzemanyagot használ a biztonsági és orvosi autó, azaz helyszíntől függően a Mercedes-AMG GT Black Series és GT 63 S, valamint Aston Martin Vantage és DBX707 páros.

A Formula-1-es autók jelenleg E10 üzemanyagot használnak (10 százalékban újrahasznosított etanollal), 2026-ban azonban az új erőforrásokkal együtt már 100 százalékos fenntartható üzemanyagot vezetnek be. Ezen a téren az F2 és az F3 egy lépéssel előrébb jár, 55 %-os fenntartható üzemanyaggal a 2023-as szezon óta.

Az F1 közleménye az arányok kedvéért azért hozzáteszi, a sportág karbonlábnyomának mindössze egy százalékát teszi ki a versenypályán elégetett üzemanyag – de annál jelentősebb lesz várhatóan az F1-es technológia közvetett hatása a szélesebb autóiparra.

Fotó: ATP