DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök

Pirelli: Tudjuk, hogy javítani kell az esőgumikon, de...

Lewis Hamilton a szombati elhalasztott időmérő edzés közben szakította félbe Stefano Domenicalinak, az F1 ügyvezető igazgatójának élő nyilatkozatát, melyben a hétszeres brit világbajnok azt mondta, hogy pályára tudtak volna gurulni, amennyiben jobb esőgumik állnának a versenyzők rendelkezésére.

Nos, Mario Isola a Pirelli részéről elmondta, hogy Hamilton megjegyzése nem feltétlenül állja meg a helyét, és a versenyirányítás döntését sem teljesen érti: „Nem tudom, hogy Niels Wittich versenyigazgató miért nem adta meg a zöld jelzést.”

„Ha csak a gumik teljesítményéről lenne szó, akkor lassabban kell körözni a versenyzőknek – ennyi az egész. A végén a lassú versenyzők leggyorsabbika nyert volna.”

„Tisztában vagyunk vele, hogy javítanunk kell az esőgumi teljesítményét, de lehet versenyezni a mostani keverékekkel. Nincs arról szó, hogy ne lehetne pályára gurulni velük” – tette hozzá Isola.

Áttervezett F1-es autó várhatja a Ferrarinál Hamiltont

Miközben még az idei fejlesztések sem feltétlenül álltak le, a Gazzetta dello Sport információkat szivárogtatott ki a 2025-ös F1-es Ferrari műszaki megoldásai kapcsán. Az olasz lap értesülései szerint a jelenleg egyelőre Project 677 név alatt futó versenygépen a legjelentősebb változás az idei SF-24-eshez képest az első felfüggesztést fogja érinteni, ami az eddigi nyomórudas megoldás helyett vonórudassá válik.

Ezzel a Ferrari követné a Red Bull 2022 óta képviselt irányzatát, hátul viszont továbbra is megmaradnának a vonórudas felfüggesztésnél, ami ellentétes az energiaitalosok és a McLaren által használt változattal – az olasz lap szerint azért, mert az autó hátulja a „sarokköve” az aerodinamikai tulajdonságainak. A Gazzetta hozzáteszi: változni fog még a váltó belső elhelyezkedése, valamint a hűtőrendszeren is fejlesztenek, hogy nagyobb aerodinamikai szabadságot biztosítson a mérnököknek az oldaldobozoknál, de ezen a téren nem várható jelentős változtatás.

A 2025-ös Formula-1-es Ferrari már nem az Aston Martinhoz igazoló Enrico Cardilo, hanem a Mercedestől érkező és karosszériáért felelős technikai igazgatóvá kinevezett Loic Serra irányításával fog készülni – aki az Ezüst Nyilaknál amúgy együtt dolgozott a jövőre szintén vörösbe öltöző Lewis Hamiltonnal, aki Charles Leclerc új csapattársa lesz.

f1-ferrari-usa

Mi kell Verstappennek és Norrisnak a világbajnoki címhez?

Bár matematikai esélye még Leclerc-nek, Piastrinak, sőt Sainznak is van a 2024-es világbajnoki címre, minden valószínűség szerint Max Verstappen és Lando Norris között fog eldőlni a végső győzelem sorsa. Verstappen előnye 57 pont Norrisszal szemben, ami azt jelenti, hogy hiába nyeri meg a brit az összes hátralévő versenyt és sprintet, valamint húzza be a leggyorsabb körért járó bónuszpontokat, akkor sem garantált számára a végső győzelem.

verstappen-norris-barcelona

Ha Norrisnak sikerülne ez a bravúr, az azt jelentené, hogy 146 pontot szerez a mexikóival együtt hátralévő öt versenyhétvégén, hiszen az öt futamgyőzelem 125, az öt leggyorsabb kör 5, a két sprintgyőzelem pedig 16 pontot jelentene számára. Ezzel 443 pontja lenne, míg Verstappen jelenleg 354 egységnél jár. Ha a holland minden versenyen és sprinten második lesz, az 104 egységet jelent a számára, ami bőven elég a bajnoki címhez, míg ha minden futamon és sprinten harmadikként ér célba, az 87 pontot jelentene, amivel viszont 441 lenne a végeredmény.

Azaz ha Verstappen egyetlen nagydíjon második lesz, és az összes többi sprinten és nagydíjon harmadik, az már biztos bajnoki címet jelent a számára. És mi a helyzet azzal, ha futamot nyer? Egy nagydíjgyőzelem azt jelenti, hogy Norrisnak legföljebb 436 pontja lehet, míg ha Verstappen az összes többi versenyt és sprintet csak a negyedik helyen zárja, akkor is eljut 437-ig az egy győzelemmel együtt.

norris-verstappen-imola

És persze még lehetne folytatni a különböző variációk elsorolásával, de alighanem ennyiből is egyértelmű, hogy Norris számára csak egy (vagy akár két) Verstappen-kiesés jelenthetne reményt – már csak azért is, mert nehezen feltételezhetjük, hogy mind az öt versenyt megnyeri azt követően, hogy az előző 13 futamon csak két győzelem jött össze neki.

Alonso 400. nagydíja – de mikor jön a 400. nagydíjrajt?

A nagydíjrészvételekről szóló statisztikák között sokszor az szokott kisebb-nagyobb kavarodást okozni, hogy a nagydíjak száma és a nagydíjrajtok száma sok versenyzőnél nem feltétlenül egyezik meg, hiszen ha valakit beneveznek egy hétvégére, de nem startol el, akkor utóbbi szám nem növekszik.

Jó példa erre Carlos Sainz, akinek a Mexikóvárosi GP a 205. nagydíja, de csak a 202. nagydíján fog elrajtolni (ha el fog), hiszen kétszer már a start előtt cserben hagyta az autója (2020 Belgium és 2023 Katar), idén Dzsiddában pedig vakbélproblémái miatt kellett visszalépnie a versenytől.

alonso-cota-3

Alonso neve mellé szintén háromszor került a DNS („nem rajtolt el”) bejegyzés 2001 óta tartó karrierje során. A 2001-es Belga Nagydíjon voltaképpen elstartolt, azonban a 4. körben Luciano Burti súlyos balesete miatt piros zászlóval megszakították a futamot, s az akkori szabályok értelmében az addigra kieső versenyzők, köztük Alonso hivatalosan a nem rajtolók közé kerültek. A második DNS a botrányos 2005-ös USA Nagydíjról származik, amikor mind a hét michelines csapat versenyzője a bokszba hajtott a felvezető kör végén, míg a 2017-es Orosz Nagydíjon a start előtt adta meg magát a McLarenje.

Így aztán Alonso 400. nagydíjrajtja nem ezen a hétvégén, hanem várhatóan a szezon utolsó előtti versenyén, Katarban következik majd.

Albon nem Bearmant, hanem a Ferrarit hibáztatja a balesetért

A mexikói F1-es hétvége mindkét pénteki edzésén történt egy látványos baleset, az első gyakorláson Alexander Albon vesztetett el uralmát Williamse felett, amikor utolérte a beugró Oliver Bearman lassan haladó Ferrariját, a két autó összeért, majd a thai versenyző a korlátnak csapódott. A sportfelügyelők versenybalesetnek ítélték meg az esetet, s az indoklásban leírták, hogy ezzel a versenyzők is egyetértettek, amit Albon a maga részéről meg is erősített péntek délután (magyar idő szerint ma hajnalban):

pf-albon-crash-1

„Szerintem nagyon későn szóltak neki, hogy mögötte jövök” – mondta Albon a lassan haladó Bearmanről „Megpróbált mindent megtenni, hogy felgyorsuljon, de pontosan a pálya lehető legrosszabb pontján értük utol egymást, azt hiszem, 100 km/óra volt a sebességkülönbség. Nem hibáztatom magam, de azt sem hiszem, hogy minden Ollie-n múlott. Jobban figyelmeztethették volna, és az is igaz, hogy az F1-ben sokkal nagyobb sebességgel zárkóznak fel az autók, mint az F2-ben,  lehetett volna egy kicsit jobban is szólni neki, és persze ez is új, a zárósebességek az F1-ben sokkal magasabbak, mint az F2-ben, de ettől még nem az ő hibája.”

Albon ráadásul a baleset miatt kénytelen volt kihagyni a második szabadedzést, de legalább annyi öröm volt az ürömben, hogy a többiek sem egy hagyományos gyakorláson vettek részt, hiszen az FP2-t a jövő évi Pirelli-prototípusok tesztelésére használták: „Ez frusztráló, mert rengeteg munka vár ránk, de legalább a többi csapat bizonyos szempontból talán kevesebbet tanult, mert nem az idei gumikat használták, szóval remélem, hogy így kisebb hátrányt jelent a pályán töltött idő hiánya.”

pf-albon-crash-2

Horner: Itt a WC-papírt is Perez népszerűsíti!

A hazai kedvenc, Sergio Perez a mexikói F1-es hétvégén úgy nyilatkozott, hogy szörnyű az idei szezonja, az őt gyakran védelmébe vevő Christian Horner pedig nem tudott vitatkozni ezzel az értékeléssel: „Azt hiszem, tökéletesen összefoglalta a dolgot. Rossz év ez Checo számára. Erősen kezdett, de nyilvánvaló, hogy Imola óta küzd a formájáért, és eléggé hullámzó a teljesítménye.”

perez-mexico-3

„Egy bő hónapja Azerbajdzsánban vitathatatlanul megnyerhette volna a versenyt Tudjuk, hogy mire képes, és reméljük, hogy sikerül a kellő önbizalom meglétéhez szükséges beállításokat adnunk neki adni, hogy olyan teljesítményt nyújtson, amire tudjuk, hogy nagyon is képes. Ő a mi versenyzőnk, szerződése van 2025-re. Versenyképes. Éhes. Nem elégedett azzal, ahol jelenleg tart. Csapatként mindent megteszünk, hogy támogassuk őt” – szögezte le Horner.

A brit csapatvezető arra is kitért, milyen különleges helyzetben van Perez a Mexikóvárosi Nagydíjon: „Ez egy nagyszerű hétvége az ő számára. Szerintem minden terméket ő népszerűsít az Uber Eatstől egészen a WC-papírig…”

perez-mexico-4

A költségsapka miatt is fájnak a Mercedesnek a sorozatos balesetek

George Russell a múltheti USA Nagydíj időmérője után tegnap ismét összetörte az autóját, s a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy érzi, hogy a két baleset a költségvetési sapka miatt is aggodalomra ad okot: „Szerintem maradhat a régi karosszéria, de minden mást ki kell venni. Ki kell venni a motort, meg kell nézni a sebességváltót, aztán minden mást is.”

pf-russell-mex

„Az autó két sarka megsemmisült, szóval ez komoly sérülésnek nevezhető. Nagy bajban vagyunk, hiszen mindannyian azért küzdünk, hogy a költségvetési plafonon belül maradjunk, és már volt egy csúnya balesetünk Kimivel Monzában, aztán egy második George-dzsal múlt héten, és most megint” – mondta Wolff. A minap egyébként a Mercedes technikai guruja, James Allison szintén a költségsapkával magyarázta, hogy miért nem cseréltek motort a gyenge rajthely ellenére egyik autóban sem a múlt hét végén.

Wolff azt is elmondta, hogy mekkora volt Russell becsapódása: „Ez 35G volt, szóval egy igazán nagy ütközés. Az orvosi központba vitték, de jól van.”

l-russell (1)

Marko megkereste Colapintót, de nem fogja kölcsönvenni

Az olasz sajtóban jelent meg először az az értesülés, hogy a Red Bull ajánlatot tett a Williamsnél szenzációsan bemutatkozó argentin újoncnak, Franco Colapintónak, amire Helmut Marko reagált is a Kleine Zeitung című lapnak. A veterán osztrák mindenekelőtt azt fejtette ki, miben nevezhető szokatlannak Colapinto bemutatkozása, akitől előzetesen nem feltétlen lehetett ennyire jó teljesítményre számítani:

colapinto-cota-1

„Ez egy különös helyzet. Egyetlen junior kategóriában sem tűnt ki. Természetesen jó volt, de nem volt kivételes. Ám lenyűgözött minket elszántságával, pedig őt is a mélyvízbe dobták Liam Lawsonhoz hasonlóan” – mondta Marko, s nem is tagadta, hogy megkereste a 21 éves versenyző menedzsmentjét, ám ezt egyáltalán nem nevezte rendkívülinek: „Az F1-ben mindenki mindenkivel beszélget. D ez a probléma vele, hogy hosszú távú szerződése van a Williamsszel.”

James Vowles egyértelművé tette, hogy nyitottak lennének Colapinto kölcsönadására, sőt tulajdonképpen direktben hangsúlyozta is, hogy ebbe az irányba szeretnének mozdulni, azonban Markót ez a megoldás nem igazán érdekli: „Ez egyik csapat számára sem lehet érdekes. Jó helyzetben vagyunk a saját juniorversenyzőinkkel, így senkit nem fogunk egy másik csapat számára képezni”.

colapinto-cota-2

Alonso és a Red Bull egyeztettek Perez üléséről

A 400. F1-es versenyhétvégéjét teljesítő Fernando Alonso tavasszal jelentette be, hogy meghosszabbította szerződését az Aston Martinnal, s a spanyol akkoriban elárulta, hogy másokkal is tárgyalt. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner megerősítette, hogy többek között velük is kapcsolatba lépett Alonso, valamint Flavio Briatore, egyúttal arra is megragadta az alkalmat, hogy méltassa a veterán klasszist:

alonso-perez-1

„Akkoriban Sergio szerződését még nem hosszabbítottuk meg, Fernando pedig egy tapasztalt versenyző, aki mindig ismerni akarja az összes lehetőségét. Ő és a sok éve vele dolgozó Flavio, aki a menedzsere, a tanácsadója, mindig áttekintik a piacot, ez is csak azt mutatja, hogy mennyire éhes és versengő típus. 42-43 évesen még mindig teljesít, most is nagyszerű formában van, és ez is csak azt mutatja, hogy a kor csak egy szám. Még mindig egy nagyon-nagyon jó képességű versenyző, és ha megkapná a megfelelő eszközöket, biztos vagyok benne, hogy az élmezőnyben lenne.”

Horner korábban elmesélte, hogy többször is tárgyaltak Alonsóval, 2009-re is szerette volna autóba ültetni, ahogy pár évvel később is, de végül sosem valósult meg az átigazolás, ami akár azt is eredményezhette volna, hogy nem kettő, hanem több bajnoki cím szerepel majd a spanyol neve mellett. És Horner szerint rá is szolgált volna erre: „Nem igazságos, hogy csak két világbajnoki címe van. Ennél többet kellett volna nyernie.”

alonso-perez-2

Döntöttek az ütközés ügyében, és rajtbüntetést kapott az F1-ben nem is szereplő pilóta!

Ítéletet hoztak a sportfelügyelők a mexikói F1-es hétvége első szabadedzésén történt balesetről. Mint leírták, maguk a versenyzők is egyetértettek azt illetően, hogy az incidenst versenybalesetnek minősítik, ugyanis Oliver Bearman nem tartózkodott olyan pozícióban, amit indokolatlannak lehetne nevezni, de szerencsétlen helyezkedés volt, hiszen nagyon közel volt az Albon által választott nyomvonalhoz – és pechesek is voltak, hogy éppen azon a helyen találkoztak egymással.

Ők tehát nem kaptak büntetést, a Sauberhez beugró Robert Svarcman viszont igen, miután a baleset miatt lengetett dupla sárga zászló hatálya alatt előzte meg Yuki Tsunodát. A sportfelügyelők az ilyenkor szokásos öt rajthelyes büntetést szabták ki, hozzátéve, hogy az izraeli-orosz versenyző „várhatóan” nem vesz részt a futamon, éppen ezért a büntetést a következő F1-es nagydíján kell letöltenie – ha egyáltalán lesz olyan valaha…

svarcman-sauber-mexico

Mi fog történni a különleges éjféli szabadedzésen?

Az éjféli szabadedzés voltaképpen nem is annyira szabadedzés lesz, sokkal inkább egy gumiteszt, melyen a Pirelli 2025-re tervezett lágy abroncsait fogják kipróbálni a versenyzők 90 perc alatt – leszámítva azt az öt pilótát, akiknek át kellett adniuk fiataloknak az első edzésen, ők 60 percig tesztelnek gumit, s egy extra szett közepes keverékkel 30 percig valódi szabadedzéses programot teljesíthetnek.

pirelli-mexico-1

A gumiteszt során a versenyzőknek a Pirelli által megszabott programot kell futnia, előre meghatározott körszámot kell teljesíteni előírt üzemanyagszinttel – egy gyorskörös etapot 20, és egy hosszú etapot 100 kilogramm üzemanyaggal.

Két szett abroncsot fognak használni, egy szett 2024-eset (négy csapat a C4-est, hat pedig a C5-öst) viszonyítási alapként, és egy szettet a 2025-ös prototípusokból: a Mercedes, a Ferrari, az Alpine és a Haas marad C4-en, míg a C5-ösök közül a Red Bull, a McLaren és a Sauber C5-ös prototípust kap, a VCARB, az Aston Martin és a Williams pedig az új leglágyabb keveréket, a C6-ost.

pirelli-mexico-2

Azonnal el kellene küldeni Perezt?

A többszörös futamgyőztes F1-es pilóta, az éveken át a brit televíziós közvetítések egyik arcának számító Johnny Herbert szerint már rég itt az ideje annak, hogy a Red Bull megváljon Pereztől – méghozzá azonnali hatállyal. „A Red Bull elveszítheti a második helyet a konstruktőröknél, mert megint csak egy emberük aki végzi a munkát...” – idézi a 60 éves pilótát egy online szerencsejátékkal foglalkozó honlap.

perez-mexico-2

„Sergio valamennyire teljesít, de nem eléggé, szóval most lecserélik őt? Szerintem igen, ha meg akarják tartani a második helyet a konstruktőrök között... Inkább előbb kell ezt megtenniük, mint később, ha meg akarják tenni. Sőt, szerintem már korábban meg kellett volna történnie” – mondta Herbert, aki arra is rámutatott, kit kellene a mexikói helyére ültetni:

„Szerintem Yuki Tsunodának kellene beszállnia. Briliáns munkát végzett az idén, és nagyon kiegyensúlyozott is, a kvalifikációi pedig mostanában nagyon, nagyon erősek… Szeretném, ha egy olyan versenyző, mint Yuki, megkapná ezt az esélyt, mert szerintem megérdemli. Max ellen versenyezni nagyon nehéz feladat, de úgy gondolom, hogy a kiegyensúlyozottsága alapján ha nem is lesz olyan gyors, mint Max, de nem lesz túlságosan lemaradva tőle.”

perez-mexico-1

Verstappen: Lenyűgöző, hogy tudnak olvasni a gondolataimban

Max Verstappent természetesen az elmúlt napokban folyamatosan az USA Nagydíj hajrájában Lando Norrisszal történt incidensről kérdezték, amivel kapcsolatban érdekes nyilatkozatot tett, ismételten a brit média szerepére utalva. Az esetet így idézte fel a Viaplaynek: „Nem igazán számítottam arra, hogy magam mögött tudom tartani, mert sokkal gyorsabb volt. Egyáltalán nem volt tapadásom, de mindent megtettem, amit tudtam, és végül a büntetéssel előrébb is végeztünk, szóval nem panaszkodhatunk” – mondta, majd így folytatta:

norris-verstappen-usa

„Rossz útlevelem van, rossz országból való ahhoz, hogy panaszkodjak” – mondta, majd amikor rákérdeztek, hogy valóban arra utalt-e, hogy nem brit útlevele van, így felelt: „Nagyon elégedett vagyok az útlevelemmel. De ezt illetően nyilvánvalóan más útlevélre lett volna szükségem” – mondta, nem sokkal azután, hogy online streamen sokkal egyértelműbben utalt arra, hogy azért kritizálják, mert nem brit.

A mexikóvárosi sajtónapon Verstappen azokra a kritikákra is reagált, melyek szerint nem is akarta bevenni azt a bizonyos kanyart, melyben mindketten elhagyták a pályán: „Le vagyok nyűgözve, hogy az emberek tudnak olvasni a gondolataimban. Ez őrültség, mindig megpróbálom bevenni a kanyart. Nem akartam kiskaput keresni, mindig is azt mondtuk, hogy keményen akarunk versenyezni egymással, ezt szeretjük csinálni.”

verstappen-mexico

A foci után újabb sportágban lett csapattulajdonos Pierre Gasly

„Nagyon izgalmas hírről számolhatok be, ma reggel egy padelcsapat tulajdonosa lettem, a Hexagon Cup nyolcadik csapataként indulunk el” – jelentette be Pierre Gasly Mexikóvárosban, a csütörtöki FIA-sajtótájékoztatón. Míg más versenyzők általában az autósportban válnak csapattulajdonossá, a francia F1-es egészen más sportágak felé terjeszkedik: tavasszal az FC Versailles francia harmadosztályú labdarúgóklubban lett résztulajdonos, most pedig a tenisz, squash és labdarúgás hibridjeként emlegetett padelben vált érdekeltté.

„Ez egy új torna, amely tavaly indult Madridban, és nagy nevek vannak jelen, Leo Messi, Andy Murray, Rafa Nadal mind saját csapattal rendelkeznek, mások mellett. Izgalmas lesz, hogy az ő csapataikkal a sajátom is versenyezni fog. Január végén lesz a torna, bárkit, aki szabad azon a hétvégén, szívesen fogadunk.”

„Én magam nyilván nem fogok játszani, egy szórakoztató formátumról van szó, ahol profi játékosok mellett amatőrök és fiatalok is szerepelnek, összesen nyolc játékossal” – mondta Gasly, majd még hozzátette: szívesen szervezne egy tornát F1-eseknek is, akik között egyre népszerűbb sport a padel.

Gasly csapata a madridi tornán a 10Padel nevet viseli majd – üzlettársa ebben a projektben Loic Fery, a francia FC Lorient elnöke.

Marquezé a thaiföldi péntek, Martin Bagnaia előtt

Alig néhány nappal a Phillip Island-i futam után már Buriramban gurult pályára a MotoGP mezőnye. A pénteki nyitó tréningen Marco Bezzecchi volt a leggyorsabb Jorge Martin és Francesco Bagnaia világbajnoki aspiráns párosa előtt, de persze a lényeg a délutáni egyórás gyakorlás volt, amelynek végén eldőlt a Q2-es helyek sorsa is.

Az élen ekkor a múlt heti győztes Marc Marquez zárt, megelőzve bő egy tizedmásodperccel a vb-éllovas Martint, míg Bagnaia elé még saját gyári ducatis csapattársa, Enea Bastianini is beékelődött. Maverick Vinales törte meg az Apriliával a Ducatik hegemóniáját – a bolognaiak versenyzői közül Franco Morbidelli, Alex Marquez és Bezzecchi is ott volt a top 10-ben –, de befért a Q2-be a KTM-es Pedro Acosta és az LCR Hondát erősítő Johann Zarco is, utóbbi egyetlen ezreddel előzve Brad Bindert.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Marc Márquez Gresini Ducati 1'29.165  
2. Jorge Martín Pramac Ducati 1'29.275 0.110
3. Enea Bastianini Ducati 1'29.327 0.162
4. Francesco Bagnaia Ducati 1'29.360 0.195
5. Maverick Viñales Aprilia 1'29.506 0.341
6. Franco Morbidelli Pramac Ducati 1'29.549 0.384
7. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 1'29.602 0.437
8. Álex Márquez Gresini Ducati 1'29.613 0.448
9. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 1'29.620 0.455
10. Johann Zarco LCR Honda 1'29.682 0.517
11. Brad Binder KTM 1'29.683 0.518
12. Fabio Quartararo Yamaha 1'29.756 0.591
13. Jack Miller KTM 1'29.837 0.672
14. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'29.857 0.692
15. Takaaki Nakagami LCR Honda 1'29.996 0.831
16. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'29.999 0.834
17. Luca Marini Repsol Honda 1'30.138 0.973
18. Alex Rins Yamaha 1'30.198 1.033
19. Joan Mir Repsol Honda 1'30.217 1.052
20. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 1'30.429 1.264
21. Lorenzo Savadori Trackhouse Aprilia 1'31.012 1.847
22. Aleix Espargaró Aprilia 1'31.383 2.218

motogp-marquez-buriram-day1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hamilton már a huplikban látja az austini szenvedés okát

Kisebbfajta mélypontot jelentett a Mercedes számára a múlt hétvégi F1-es USA Nagydíj, ahol a biztató pénteki tempó szombatra teljesen eltűnt, ráadásul igen instabilan is viselkedett a W15-ös, ami leginkább George Russell időmérős, valamint Lewis Hamilton futam eleji kiforgásában mutatkozott meg. Hamilton a kiesése után arról beszélt, hogy az austini fejlesztések okozhatták az autó rossz egyensúlyát, ugyanakkor a Mercedes-vezér Toto Wolff és a technikai igazgató James Allison is arról beszélt, hogy nincs gond az újításokkal, a beállítások mentek félre.

Mexikóba érve maga a hétszeres világbajnok is finomította az álláspontját, inkább már a COTA huplijaiban látja a megfejtést – minderről akkor beszélt, amikor a most hétvégi esélyekről kérdezték a 39 éves pilótát: „Ez tényleg attól függ, hogy ugyanazokat a problémákat tapasztalom-e a fejlesztésekkel, mint a legutóbbi futamon. Az autó instabil volt múlt hétvégén, de az egy roppant huplis pálya. Ez nem az, szóval remélhetőleg egy simább aszfaltú helyszínen talán nem jelentkeznek ugyanazok a problémáink. Ha nem lesznek ugyanolyan gondjaink, mint múlt héten, akkor talán kicsit közelebb kerülhetünk az élmezőnyhöz. Ez mind egy nagy ’ha’, de reménykedem és bizakodom.”

f1-hamilton-austin-mercedes

Kelly Piquet tette érettebbé Verstappent?

A rendszerint mindennel és mindenkivel kapcsolatban komoly kritikákat megfogalmazó Jacques Villeneuve ezúttal kimondottan pozitívan nyilatkozott Max Verstappenről, aki az 1997-es világbajnok szerint a jó irányba változott az elmúlt időben: „Úgy tűnik, emberként is sokat változott, ami hatással van arra, hogy mit akar kezdeni az életével és a karrierjével, hiszen már annyi mindent elért mostanra.”

„Egyre érettebb személyiség lesz” – mondta Villeneuve, aki mindenekelőtt egy (pontosabban két) embernek tudja be e pozitív változást: „Régóta él ugyanazzal a nővel, Kelly Piquet-vel, segít neki a gyermekét nevelni, aki mostanra az ő gyermeke is lett. Nagyon fiatal volt még, amikor ők összejöttek.”

„Nem erre számítottam, amikor megérkezett az F1-be, és ez valószínűleg nagy hatással volt arra is, hogy emberként érettebb legyen, hiszen versenyzőként már eddig is az volt. Láthatjuk, mekkora változást jelent számára ez a kapcsolat.”

kellypiquet

Gyorshír: Alonso beteg, kihagyja a mai napot Mexikóban

A sajtónappal kezdetét vette az F1-es Mexikóvárosi Nagydíj, azonban a karrierje 400. versenyhétvégéjére készülő Fernando Alonsótól ma garantáltan nem hozhatunk egyetlen nyilatkozatot sem, a spanyol ugyanis a csapat közlése értelmében gyengélkedik, így kihagyja a mai napot.

alonso-cota-1

Az Aston Martin közleményében azt is hangsúlyozta, hogy Alonso célja, hogy holnapra csúcsformában legyen, és a második szabadedzésen már ott lehessen az autó volánja mögött – az FP1-et ugyanis Felipe Drugovich teljesíti majd a helyén.

Ez utóbbi már korábban eldőlt, hiszen az Aston Martin is azon csapatok közé tartozik, akik még nem tettek eleget a szabályokban előírt két alkalomnak, amikor fiatalokat kell beültetni az első edzésre. A brazil versenyző mellett Mexikóban Oliver Bearman (Ferrari), Pato O’Ward (McLaren), Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) és Robert Svarcman (Sauber) kap lehetőséget magyar idő szerint holnap este.

Erősorrend: Szoros harc a dobogóért

A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik. A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.

Az USA Nagydíjon több kiemelkedő teljesítményt is láthattunk, bár kerek 10-est senkinek nem tudtunk osztani. A kép alatt megtalálható a Formula Podcast austini futamértékelője, benne számos érdekességgel, pilótapiaci pletykával, valamint a természetesen a versenyzők produkciójára adott pontszámokkal.

Így áll a 18 teljes szezont futó versenyző erősorrendje az austini F1-es hétvégét követően:

podcast-rankings_19

Formula1.5 – Lendületben a fiatalok!

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2024-es szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből azt a négy csapatot, mely az összes idei győzelmet és dobogót megszerezte, s rendre elhoz hat-hét helyet az első nyolc közül?

Zsinórban harmadszor zárt az „F1-es másodosztály” dobogóján Franco Colapinto, mióta a mezőnyben van, egyedül Fernando Alonso szerzett több pontot nála, akinek viszont Austinban megszakadt hetes dobogós szériája. Liam Lawson jobb eredménnyel érkezett meg, mint amit elődje, Daniel Ricciardo a szezon során bármikor elért, míg a sprinteken már másodszor győzött Kevin Magnussen, rajta kívül az imént említett ausztrál, valamint némi meglepetésre Zhou tudott idén szombati versenyt az élen zárni.

pf-bliga19

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Besárgul a Williams Mexikóban!

Újabb egyedi festés az F1-ben: a Williams szponzora, a Mercado Libre sárga dizájnját jelenti meg a motorborításon, melyet a grove-iak egyúttal történelmi kontextusba is helyeztek, hiszen az istállóhoz 1983 és 1993 között, a csapat történetének legsikeresebb időszakában a kék és a fehér mellett ez volt a Williams színe.

williams-sarga-1

„A sárga festések különleges helyet foglalnak el a Williams történetében, és nagyszerű látni, hogy ez a szín Latin-Amerika egyik vezető technológia cégével tér vissza” – nyilatkozta James Bower, a csapat kereskedelmi igazgatója.

williams-sarga-2