DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Horner: Ricciardo bónuszt kapott a leggyorsabb körért

A minden valószínűség szerint az F1-től tegnap elbúcsúzó Daniel Ricciardót a verseny hajrájában kihívta egy extra kerékcserére a csapata, aminek köszönhetően meg tudta futni a Szingapúri Nagydíj leggyorsabb körét, s ezzel megfosztotta Lando Norrist az ezért járó extra ponttól. A VCARB lépése nem aratott osztatlan sikert a McLarennél, s Zak Brown azt is felvetette, hogy felül kellene vizsgálni a Red Bull két istállójának együttműködését.

ricciardo-singapore-7

Christian Horner ezzel szemben úgy érzi, hogy nincs itt semmi látnivaló: „Az RB végrehajtott egy kiállást a verseny végén, hogy megfussák a leggyorsabb kört. Ez ennyi és nem több” – mondta Horner a SiriusXM mikrofonja előtt. „Korábban Kevin Magnussené lett volna a leggyorsabb kör, ha nem hagyja el a pályát, és neki Ferrari-motorja van. Minden csapat független! Ezt mindig szóba hozzák majd, mert azonos tulajdonban van a két csapat, szóval elkerülhetetlenül felmerülnek kérdések…”

„De azt se feledjük el, hogy ő bónuszt kap a leggyorsabb körért” – zárta le a kérdést a maga részéről Horner.

horner-singapore

Kávéval köszöntették gyermekei a születésnapos Raikkönent

A mai napon ünnepli 43. születésnapját az F1 egyik legkedveltebb alakja, a tavaly visszavonult Kimi Raikkönen. Ő és felesége, Minttu gyakran osztanak meg tartalmakat az Instagramon gyermekeikről, legutóbb például azt, ahogyan egymásnak feszült a kis Robin és Rianna a gokartpályán, most azonban azt láthatjuk, ahogyan az ünnepelt Jégembert ajándékokkal és egy reggeli kávéval köszöntik a kicsik.

 

Új számmal jelentkezett a Super Maxszal híressé váló Pit Stop Boys

A Pit Stop Boys még 2016-ban, nem sokkal Max Verstappen Red Bull-os berobbanása és első győzelme után alkotta meg az azóta a holland pilóta rajongóinak „himnuszává” váló Super Max című zeneszámot. Az „együttes” tavaly egy újabb változattal is jelentkezett, amelyben már Verstappen vb-címét énekelték meg – bár a szám az Abu Dhabi Nagydíj kezdetén jelent meg, ami komoly önbizalomról tanúskodott! –, majd azóta írtak egy dalt Lando Norrisról is. Most pedig megérkezett az újabb szám, amely a Pole-pozíció címet viseli – íme (az előző három számuk is meghallgatható a YouTube-csatornájukon):

NASCAR: Joey Logano a bajnoki döntő első résztvevője

Megkezdődött a Cup Series rájátszásának következő köre, ahol már csak nyolc versenyző esélyes a bajnoki címre. A Las Vegas Motor Speedwayen rendezett futamot az a Tyler Reddick várhatta az élről, akiről a hétvége során kiderült, hogy jövőre Kurt Busch helyét veheti át a mezőnyben, miután a rutinos pilóta sérülése miatt jövőre már nem vállalhat teljes szezont. A Richard Childress Racing versenyzője a rajt után egy jó darabig az élen tudott maradni, az első szakaszt azonban Bubba Wallace nyerte, aki nemsokkal később a verseny egyik legemlékezetesebb momentumát produkálta. A második etap elején Kyle Larsonnal ért össze, amiből egy hatalmas baleset lett, a 23XI Racing pilótája pedig az autóból kiszállva ököllel támadt rá ellenfelére. Ezt a szakaszt végül Ryan Blaney vitte el Joey Logano, valamint a Trackhouse Racing kettőse, Daniel Suarez és Ross Chastain előtt.

A folytatásban ők négyen voltak a legesélyesebbek a futamgyőzelemre, Suarez és Blaney azonban hibáztak, így miattuk, valamint Landon Cassill gondjai miatt is szükség volt a sárga zászlóra. Mindez Loganónak kedvezett, aki az utolsó körökben jóval frissebb abroncsokon támadhatta az előtte lévőket, majd egy látványos csatát követően kettő körrel a leintés előtt vette át a vezetést az akkor élen álló Chastaintől. A Team Penske versenyzőjét végül győzni tudott, amivel kvalifikálta magát a legjobb négy közé. A tabella alapján jelenleg rajta kívül még Chastain, Chase Elliott és Denny Hamlin állnak még a továbbjutó helyeken, ez azonban könnyen megváltozhat akár már a következő versenyhétvégén, melyet a Homestead-Miami Speedwayen rendeznek.

2023-ban forgathatják le az IndyCar dokumentumfilm-sorozatát

A Formula-1-et bemutató Drive to Survive című sorozat sikerén felbuzdulva az utóbbi időben egyre több sportágról és versenysorozatról derült ki, hogy kedvet kaptak egy hasonló műsor forgatásához. Most éppen az IndyCar háza tájáról érkeztek olyan hírek, hogy az említett széria, valamint a NASCAR Cup Series-t bemutató Race for the Championship mintájára készítenének egy dokumentum sorozatot. „Mindannyian ugyanazon a repülőn repültünk, ahol a beszélgetés egyik témája az volt, hogy véglegesíthetjük a sorozatról szóló megállapodást. Ehhez elég közel vagyunk, szóval remélhetőleg hamarosan lesz egy konkrét bejelentésünk” – mondta el Mark Miles, az IndyCar vezérigazgatója a Racernek, hozzátéve, a forgatás 2023-ban indulhat meg és adott esetben már a következő év végén elérhetővé válnának az egyes epizódok.

Botrány: Szándékosan kilökte ellenfelét, majd az autóból kiszállva is nekiment

Bubba Wallace viselte nehezen a vasárnapi NASCAR-futamon, hogy Kyle Larson megelőzte úgy, hogy közben megkoccintotta - azonnal visszatámadott, szándékosan nekiment ellenfele autójának úgy, hogy kiforgassa őrült tempónál. Mivel a NASCAR-autóknál ez kiemelten sérülésveszélyes, már ez a megmozdulás is szankcióért kiált, de Wallace nem állt meg itt: az autóból kiszállva megtámadta riválisát, aki nem ütött vissza, megvárta, míg megoldódik a helyzet. Az eset után Larson elmondta, hogy nem is számított másra Wallace-tól.

A szándékos kilökésből óriási baj is lehetett volna, hiszen az idei NASCAR-autók vállalhatatlanul veszélyesek a versenyzőkre, a videón pedig jól látszik, hogy Wallace mire célzott.

„A Red Bull készen állt, a Ferrari nem”

Miután Raymond Vermeulen, Max Verstappen menedzsere arról beszélt, hogy szerinte Charles Leclerc is van olyan tehetséges, mint a világbajnok és megfelelő autóval ő is képes az év végi elsőség megszerzésére, kicsit mást fogalmazott meg a Red Bull korábbi versenyzője, Christian Klien. Az osztrák (aki 2005 és 2007 között versenyzett az energiaitalosoknál) úgy véli, hogy a Ferrari hibái mellett a versenyzők is kivették a részüket a problémák okozásából.

„Jobban össze kell állniuk csapatként, nem szabad ennyi stratégiai hibát elkövetni és úgy érződik, hogy a technikai problémák is sújtották őt (Leclerc-t). Ugyanakkor versenyzői oldalról is érkezett pár hiba, Max nyugodtabban versenyzett, a Red Bull készen állt a vb-harcra, míg a Ferrari nyilvánvalóan hosszú idő elteltével küzdhetett újra a címért. Egy ilyen csatában nem férnek bele ezek a hibák. A szezon elején szinte könnyed Ferrari-győzelemnek tűnt a helyzet, de sokan alulbecsülték, hogy a Red Bull milyen gyorsan képes ezen fordítani és mennyire teljes csapatot alkot” – mondta Klien az F1 Nation podcastben.

-00122042_114

fotó: dppi

Mario Andretti teljesítette a bakancslistáját

Az elmúlt hétvégén Laguna Secában tartották a Velocity Invitational nevű eseményt, ahol az 1978-as világbajnok is lehetőséghez jutott a McLaren MP4-28-as volánjánál, amit a wokingi alakulat 2013-ban vetett be élesben. A most 82 esztendős Mario Andrettinek régi vágya volt, hogy kipróbáljon egy modern F1-es gépet, a McLaren elnöke, Zak Brown pedig még Miamiban tett számára egy ígéretet ezzel kapcsolatban. A legendás pilóta úgy érzi, ezzel nagyrészt teljesültek a korábbi kívánságai.

„A bakancslistám nagyjából teljesült, bármi, amit ezután teszünk, csak hab lesz a tortán. Édes élmény volt, de nyilvánvalóan sok maradt benne. Az egész a megfelelő áttételezésen múlik, a problémát viszont az okozta, ahogyan a sisakom a kormányhoz képest állt. Nem láttam a számokat a visszaváltásnál! Néhány kanyarban jól sikerült, máshol nem, de alapvetően ilyesmire számítottam. Az autó nagyszerűen tette a dolgát, szemben azzal, amit a pályafutásom során tapasztaltam. Igazából ezt akartam átélni, ha nem teszek meg újabb köröket, akkor is tudom, miről beszélek” – mesélte a Racernek Andretti, aki a későbbiek során Mika Hakkinennel együtt gurulhatott pályára. A finn az 1984-es McLaren MP4/2-t vezethette.

Ecclestone szerint a Red Bull súlyosabb büntetésre számíthat

Továbbra sem tudni, milyen szankciókkal sújtják majd az osztrák istállót, miután az FIA hivatalosan is megerősítette, hogy 2021-ben átlépték a költséglimitben foglalt 145 millió dolláros határt. A szövetség közleményében ugyan kiemelte, hogy a csapat csak kisebb mértékben költekezett túl, így vélhetően a büntetésük mértéke is enyhébb lesz, néhányan ezt másképp gondolják. Így vélekedik például a sportág egykori első embere, Bernie Ecclestone is, aki a következőképpen válaszolt, miután a svájci Blick arról kérdezte, véleménye szerint a Red Bullra pontlevonás várhat-e: „Ez ennél rosszabb lesz számukra!” – mondta szűkszavúan a 91 éves üzletember.  

Lewis Hamilton inspiráló üzenetet tett közzé

Lewis Hamiltonról ismert, hogy a közösségi oldalain keresztül előszeretettel oszt meg mély gondolatokat a követőivel, nemrégiben pedig ismét egy motivációs szöveget posztolt két róla készült fotó társaságában. „Soha ne feledkezz meg az erődről. Soha ne felejtsd el a célodat. Soha ne felejtsd el, hogy drukkolok neked” – állt Hamilton bejegyzésében, mely alatt a hozzászólók többsége pozitív üzenetként könyvelte el a hétszeres világbajnok szavait.

NASCAR: Kurt Busch nem vállalhat többé teljes szezont

A Las Vegas Motor Speedwayen tartott sajtótájékoztatón jelentette be Kurt Busch, hogy hivatalosan is visszavonul a teljes szezonos versenyzéstől. A Cup Series 2004-es bajnoka az orvosai tanácsára zár le egy fejezetet az életében, erről pedig könnyes szemmel számolt be a széria következő versenyének helyszínén. A rutinos versenyzőnek még júliusban, a poconói hétvégén történt balesete után lett agyrázkódása, és bár saját bevallása szerint már sokkal jobban van, az engedélyt továbbra sem kapta meg a versenyzésre. Ugyan többet nem vállalhat már teljes idényt, reményei szerint, ha megfelelő mértékben javul az állapota, még visszatérhet néhány futam erejéig.

„Elmondták, hogy a legjobb az lesz, ha befejezem. Komoly javulást értem el, mióta a legjobb szakemberekkel és a Toyota Performance Center csapatával dolgozom, de továbbra sem vagyok 100%-os és engedélyt sem kaptam. 2023-tól visszavonulok a NASCAR Cup Series teljes idejű versenyzésétől. Az egészségem az első, és nem érzem úgy, hogy a jövő évi bajnoki címért való csatározás nekem vagy a csapatnak a legjobbat tenné” – árulta el a 23XI Racing versenyzője, akinek helyét jövőre Tyler Reddick veszi át a 45-ös autóban. Mint ismert, a kupasorozatban elég nagy botrány alakult ki a fejsérülések miatt, hiszen nemrégiben Alex Bowman is hasonlót szenvedett el, aki egyelőre szintén kényszerpihenőn van.

Ma ünnepli születésnapját Charles Leclerc

A Ferrari monacói pilótája nemrégiben még testvérét köszöntötte fel, aki október 14-én lett 22 éves ma viszont már saját maga 25. születésnapját ünnepelheti. Charles Leclerc 1997. október 16-án látta meg napvilágot, a fiatal versenyzőnek pedig csapata egy majdnem félperces montázzsal kívánt boldog születésnapot.

Nagy értékben árulhatott hamisított F1-es jegyeket egy holland férfi

70 000 euró értékben értékesíthetett hamis Formula-1-es belépőket egy 23 esztendős férfi Hollandiában. Az NL Times értesülései szerint egyes esetekben az érvénytelen jegyeket árulta, míg más máskor egyáltalában nem kaptak semmit sem a vásárlók. A gyanúsított a közösségi médián keresztül bonyolította le az ügyleteket, azt állítva, hogy a zandvoorti Holland Nagydíjra, a barcelonai Spanyol Nagydíjra és az Abu-Dhabi Nagydíjra is jegyekkel rendelkezik. Ezzel kapcsolatban eddig harminc ember jelentkezett a rendőrségen. A hírek alapján a férfi a zuid-hollandiai Sommelsdijkból származik, akit csütörtökön letartóztatták, és másnap már bíróság elé állították. A tárgyalást követően ugyan kiengedték előzetes letartóztatásából, de továbbra is gyanúsítottként kezelik az ügyben.

Így vezette a McLaren MP4-28-at a 82 éves Mario Andretti

Egészen különleges lehetőséget kapott az 1978-as szezon világbajnoka, miután Laguna Secában a Velocity Invitational nevű rendezvény keretein belül próbálhatta ki a McLaren 2013-ban használt versenygépét. Mario Andretti neve az utóbbi hónapokban főként a lehetséges F1-es csapatuk kapcsán került a hírekbe, most azonban újfent bebizonyította, hogy 82 esztendősen továbbra is nagyszerűen elboldogul a pályán. A legendás versenyző a wokingiak jóvoltából körözhetett az MP4-28-as géppel, ahogyan az alábbi videón is látszik, de ezek vélhetően még csak az ismerkedés pillanatai voltak. A tervek szerint Andretti a hétvége további részében még visszatér a pályára az autóval.  

Horner: Vettel 2010-es vb-címe a karrierem legnagyobb pillanata

Max Verstappen már a múlt hétvégi Japán Nagydíjon bebiztosította pályafutása második Formula-1-es címét – tette ezt úgy, hogy négy futam még hátra van az idényből. Ez a Red Bull hatodik egyéni sikere az F1-ben: a holland duplája előtt az előző évtized elején Sebastian Vettellel nyertek zsinórban négy címet. Amikor arról kérdezték Christian Hornert, hogy melyik volt pályafutása legnagyobb momentuma, a német legelső diadalát emelte ki, amikor az esélyeket meghazudtolva, az utolsó nagydíjnak az összetett harmadik helyéről vágva fordított és húzta be az év végi elsőséget:

„Kétségtelenül az első alkalom, amikor megnyertem. 35 éves voltam vagy valami ilyesmi, és az utolsó versenyen, Abu Dhabiban történt Sebastian Vettellel” – idézi a Red Bull csapatfőnökét a GrandPrix247.com szakoldal. „Egyedi érzés volt. És azon kevés futam közé tartozott, amelyre Dietrich Mateschitz is kilátogatott, úgyhogy nagyon különleges volt, hogy ő is jelen volt. Igen, óriási pillanat volt az egész vállalat számára. Ha valaki előállt volna egy forgatókönyvvel, hogy így fog véget érni a szezon, senki sem hitte volna el. Úgyhogy valószínűleg ez pályafutásom eddigi legnagyobb pillanata.”

horner-vettel-2010-redbull

Keresik a lehetőséget: nem tett le az F1-ről a Porsche

Hosszú hónapokig pletykálták, hogy a 2026-os motorszabályok a Volkswagen-csoport két márkáját is a Formula-1-be csábíthatják motorgyártóként. Közülük az Audi végül be is jelentette, hogy érkezik négy év múlva (bár azt még nem kommunikálták, hogy melyik csapat partnereként – a legtöbben a Saubert valószínűsítik), a Porsche viszont hiába volt közel állítólag a Red Bull-lal való megállapodáshoz, abból végül nem lett semmi – elsősorban amiatt, mert az energiaitalosok ragaszkodtak a függetlenségükhöz.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a Porsche teljesen letett volna az F1-es projektről: „A Formula-1 továbbra is érdekes bajnokság számunkra” – jelentette ki a SPORT1-nek nyilatkozva Lutz Meschke, a Porsche pénzügyi igazgatója. „Ezért vizsgáljuk, van-e más járható út számunkra. Nem fogjuk hagyni magunkat belehajszolni egy döntésbe, amellyel kapcsolatban nincs meggyőződésünk.”

porsche-logo-fe

fotó: DPPI

Egy szempontból kimagaslik – pontosabban kialacsonyodik – a mezőnyből a Tsunoda–De Vries páros

Érdekesség, hogy az AlphaTaurinál fog versenyezni 2023-ban a mezőny két legalacsonyabb pilótája – a 159 centiméteres Yuki Tsunoda (aki az évezred legkisebb F1-ese) után a 167 centiméteres Nyck de Vries következik hátulról a tornasorban.

Sőt, még azt is kiszámolták, hogy a két versenyző 163 centiméteres átlagával rekord fog dőlni a Formula-1-ben: a Sky Sports riportere, Ted Kravitz úgy tudja, sosem volt még ilyen alacsony pilótapáros a királykategóriában. Az eddigi minimum 165 centiméter volt a Super Aguri 2008-as párosa, Takuma Sato (164 cm) és Anthony Davidson (166 cm) révén.

Hajnalban MotoGP, este NASCAR: íme a vasárnapi program

Továbbra is korán kell kelni ahhoz, hogy követhessük a MotoGP hétvégéjét, bár a királykategória futama már európai idő szerint is vállalható időpontban kezdődik. Nap közben lesz egy TCR Europe-futam, este pedig jön a NASCAR aktuális versenye! A MotoGP időmérőjéről írt beszámolónk itt olvasható, szoros, kiélezett futamra számíthatunk.

Vasárnap (október 16.) 

00:40 - 01:00MotoGP, Warm up (arena4plus.network4.hu, élő)

02:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)

03:20 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)

05:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)

12:05 TCR Europe, 2. futam 

20:30 NASCAR, Futam (arena4plus.network4.hu, élő)

-11222054_064

fotó: dppi

Így fog működni az új TCR Világsorozat

Pénteken jelentették be, hogy a jelenlegi, többversenyes formájában megszűnik a WTCR, amely még 2018-ban vette át a Túraautó-világbajnokság (WTCC) helyét. A promóter, a Discovery Sports Events a közleményében jelezte, hogy új formátumon dolgoznak, hogy továbbra is a legmagasabb szinten versenyezhessenek egymás ellen a túraautósok és a TCR-gépek. A TCR-jogokat birtokló WSC be is jelentette egyfelől az új TCR világranglistát, valamint azt is, hogy TCR Világsorozat néven új értékelést is kiírnak – ami bizonyos szempontból akár a Túraautó-világkupa utódjaként is felfogható, még ha teljesen másként is fog működni.

A TCR Világsorozat ugyanis kilenc állomásból fog állni, amelyeket a világszerte futó különböző nemzeti és regionális TCR-bajnokságok egyes versenyhétvégéiből fognak összeállítani. A közlemény alapján négy kontinensen rendezik majd a versenyeket, s igyekeznek a legnépszerűbb bajnokságokra és pályákra koncentrálni. Egyelőre annyit tudni, hogy a szezon Európában fog kezdődni. Akik elindulnak a TCR Világsorozatban, azok másfélszeres pontot kapnak ezeken a versenyeken a TCR világranglista szempontjából (amelybe minden TCR-széria eredményei beleszámítanak súlyozottan).

Mindezek után pedig rendeznek majd egy TCR Világdöntőt, amelyen egyfelől a TCR Világsorozat 15 legtöbb pontot gyűjtő pilótája, másrészt a TCR világranglista első 45 helyezettje (az átfedéseket nem számítva) vehet részt. Összesen tehát 60 pilóta indulhat el a play-off formátumú, négynapos eseményen, amelynek végén versenyzői, csapat- és gyártói bajnoki címet is kiosztanak majd.

tcr-start-1

Törpekenguru után tyúklúd: kiakadtak a Phillip Island-i élővilág miatt a MotoGP-sek – videó

Az Ausztrál GP-nek otthont adó a korábbi években is vonzotta a különleges állatfajokat, ám eddig jórészt csak a sirályok okoztak problémákat a motorosok számára (emlékezetes, ahogy a 2015-ös futamon Andrea Iannone lefejelt egyet). Pénteken azonban egy wallaby kenguru tévedt a pályára, amelyet majdnem elgázolt Aleix Espargaro, szombaton pedig két edzést is meg kellett szakítani piros zászlóval az aszfalton sétáló tyúkludak miatt. A történtek után a MotoGP-s versenyzők felemelték a hangjukat a jelenség kapcsán:

„Már tegnap is beszéltünk róla a Biztonsági Tanács ülésén, hogy javítani kellene a kerítéseken, mert ha elütünk egy wallaby kengurut, az rendkívül veszélyes az állatnak és nekünk is” – jelentette ki a Motorsport által idézett Alex Rins, míg Aleix Espargaro is elfogadhatatlannak nevezte az állatproblémákat: „Az értekezlet elején mindenki nevetett, de megértettük, hogy ez nagyon fontos biztonsági kérdés. Számomra ez elfogadhatatlan, rendkívül veszélyes. A madarakkal persze nem lehet mit tenni, azok előfordulhatnak, de törpekenguruknak nem lenne szabad. Ha tegnap 220 km/h-nál eltalálom, az nagyon-nagyon nagy baleset lett volna.”

Egyedül Jack Miller volt némileg visszafogottabb: a helyi versenyző szerint eleve a motorok zaja riasztotta elő az állatokat a menedékhelyükről, s amíg nem egy kihalt vidékre viszik a versenyt, ilyen problémák mindig lesznek Phillip Islanden. „Amíg itt vannak a sirályok vagy ezek a dodóforma madarak, mindig lesznek gondok. Mit lehet csinálni, irtsuk ki az egész szigetet?” – tette fel a költői kérdést a ducatis.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Az időmérőn dőlt el a TCR Europe bajnoki címe

Hétvégén Barcelonában tartják a TCR Európa-kupa szezonzáró fordulóját. A bajnokság éllovasa, Franco Girolami – a WTCR-ből ismert Nestor öccse – tetemes, 89 pontos előnnyel vágott neki a hétvégének, amelyen a széria szabályai szerint nem csupán a két futamért, hanem az időmérő Q1-es és Q2-es szakaszáért is pontok járnak. Így lehet, hogy a negyedik rajtkockát megszerző Girolami egyetlen versenykör nélkül már most bebiztosította a titulust: a Comtoyou Racing audisának fórja 89 pont maradt a fő üldöző, a harmadik helyre kvalifikáló 2019-es bajnok Josh Files előtt, de a futamokon ez már behozhatatlan.

A második szezonjában – tavaly ezüstérmes lett Mikel Azcona mögött – győzedelmeskedő Girolami elkövetett egy kellemetlen bakit az időmérő után: elfelejtett megállni a bokszutcában, hogy friss bajnokként interjút adjon. A kihágást azonban megúszta egy megrovással.