DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

Verstappen már hosszabb válaszokat adott az FIA sajtótájékoztatóján – de csak egy hajszállal

Szombaton kisebb botrányt kavart, hogy Max Verstappen azok után, hogy a csütörtöki sajtótájékoztatón elhangzott trágárságért – konkrétan az autójára tette azt a megjegyzést, hogy „el volt b*szódva” – büntetést kapott és közösségi munkára ítélték, az időmérőt követő eseményen csak egyszavas válaszokat adott, s csak a termen kívül volt hajlandó rendesen beszélni az újságírókkal.

Mivel a vasárnapi versenyen is második lett, így a Red Bull-os újra részt vett az FIA hivatalos dobogós sajtótájékoztatóján. Verstappen ezúttal már valamelyest hosszabb, de továbbra is mindenféle érzelemtől és kis túlzással érdemi tartalomtól mentes válaszokat adott a moderátori és az újságírói kérdésekre. Majd amikor a legvégén megkérdezték tőle, hogy továbbra is inkább a termen kívül beszélgetne velük, így felelt: „Hosszú nap volt, igen” – mondta a vb-éllovas, aki aztán később valóban külön is tartott egy sajtóbeszélgetést Szingapúrban.

f1-verstappen-szingapur-redbull-fia

A2RL: Áprilisban indul a pilóta nélküli autók versenye

Már korábban beszámolhattunk róla, hogy valami különleges van készülőben Abu Dhabiban: Abu Dhabi Autonomous Racing League (avagy A2RL) néven önvezető autóknak szerveznek megmérettetéseket, melynek első igazi próbájára jövőre, egészen pontosan április 28-án kerül majd sor a Yas Marina versenypályán tíz egyautós csapat részvételével – melyek speciálisan átalakított, 300 km/h feletti végsebességre képes Super Formula-autókkal indulnak majd.

Azt persze az üzemeltető ASPIRE ügyvezető igazgatója, Tom McCarthy is tudja, hogy apró lépésekben lehet csak előre haladni egy ilyen forradalmi projekttel, mint elmondta, öt éven belül szeretnének oda eljutni, hogy a tíz autó egyszerre, teljes tempóval legyen képes versenyezni – s azt is el tudják képzelni, hogy ezt idővel képesek lehetnek megduplázni.

a2rl

Montoya „tette tönkre” Horner versenyzői karrierjét

A Red Bull csapatfőnökeként az elmúlt szűk két évtizedben sikert sikerre halmozó Christian Horner maga is versenyzőként kezdte karrierjét, s két szezont a mai F2 elődjében, az F3000-ben is teljesített, de elmondása szerint egyre jobban elhatalmasodtak rajta az önbizalmi problémák: különösen a gyors kanyarokban nem merte annyira odatenni magát, amennyire az igazán sikeres produkcióhoz kellett volna.

horner-young

Aztán történt valami, ami megpecsételte a karrierjét: egy estorili eseményen testközelből láthatta, hogyan vezet F3000-es autót a későbbi többszörös F1-es futamgyőztes Juan Pablo Montoya: „Egy hatodik fokozatban teljesített kanyarról beszélünk, szóval olyan 160-170 mérföld/órás [kb. 260-275 km/h] sebességről. Kijöttem a bokszutcából, és ahogy a pályára értem, láttam, ahogy Montoya elszáguld mellettem, beveszi ezt a jobbos kanyart, az autó mozog és táncol, a felni pedig megpróbálja kiütni a gumi oldalát, s eközben a jobb lába tövig a gázon van. Ekkor tudtam, hogy ezt nem tudom megcsinálni. Képtelen vagyok rá.”

„Nem volt meg bennem az önbizalom, a képesség vagy a bátorság, hogy úgy menjek bele abba a kanyarba, ahogy ő tette” – tette hozzá Horner, aki számára saját bevallása szerint ez az eset jelentette a fordulópontot, hiszen ekkor ismerte fel, hogy új megélhetés után kell néznie…

horner-bad-boy

Teljes őrségváltás a csapatfőnököknél

Franz Tost személyében az F1 második legrégebb óta hivatalban lévő csapatfőnöke hagyta el a királykategóriát, ami azt jelenti, hogy mindössze három olyan csapatfőnök van a mezőnyben, aki legalább két éve vezeti az istállóját – a nem is olyan régen kinevezett Mike Krack pedig máris a negyedik legrégebb óta regnáló szakember lett, s Frederic Vasseur is a mezőny első felében jár annak ellenére, hogy egyetlen szezont teljesített a Ferrarinál!

tost-suzuka

Az alábbi listán látható a csapatfőnökök névsora a kinevezés időrendjében:

1. Christian Horner, Red Bull (2005. január)
2. Toto Wolff, Mercedes (2013. január)
3. Günther Steiner, Haas (2014. április – az F1-ben 2016-tól)
4. Mike Krack, Aston Martin (2022. január)
5. Frederic Vasseur, Ferrari (2022. december)
6. Andrea Stella, McLaren (2022. december)
7. James Vowles, Williams (2023. január)
8. Alessandro Alunni Bravi, Sauber (csapatképviselő, 2023. január)
9. Bruno Famin, Alpine (2023. július – megbízott csapatfőnökként)
10. Laurent Mekies, AlphaTauri (2023. december)

Franz Tostot a Formula Podcast legutóbbi adásában számos vele kapcsolatos sztorival és érdekességgel búcsúztattuk – érdemes belehallgatni!

 

Kubica és a Williams: Rosszkor rossz helyen

A 2024-es endurance-világbajnoki szezonban már egy Ferrari hypercarral szereplő Robert Kubica arról nyilatkozott a lengyel Przegląd Sportowynak, hogy nem tudja, meddig tud még a versenyzés világában maradni: „A szakmai életem az időm 90 százalékát elveszi, még amikor biciklizni megyek, akkor is a versenyzésre gondolok. Az egész nap, az egész év annak van alárendelve, ami az autóban vár rám. Ez egyrészt pozitív, másrészt viszont hamarosan 40 éves leszek, és elkezdenek felmerülni a gondolatok azt illetően, hogy mi vár még rám az életben?”

kubica-williams

„Az évek során rájöttem, hogy nem kell mindenáron versenyezni. Meg akarom találni a megfelelő légkört, ahol tudom, hogy jól érzem magam” – folytatta a lengyel, majd kitért arra a szezonra is, melyet 2019-ben a Williams színeiben teljesített, s bár a csapat egyetlen pontját ő szerezte, összességében meglehetősen gyenge produkciót nyújtott: „Ez sportszakmai szempontból nem is jöhetett volna ki rosszabbul. Őszintén szólva, nagyon tisztelem ezt a csapatot, mert elég sokan voltak ott, akik tényleg tudták, mit csinálnak. De sajnos rosszkor voltam rossz helyen.”

Büntetés a piros zászló okozásáért – az F1 is követheti hamarosan?

Az elmúlt években jó néhány olyan helyzet adódott, amikor egy időmérő edzésen a piros zászlót kiváltó versenyző előnybe került hibája miatt, elég csak Charles Leclerc monacói pole-pozícióját említeni 2021-ből – igaz, a hazai versenyző másnap komplikációk miatt nem tudott rajthoz állni –, de Sergio Perez is így rajtolhatott csapattársa elől a Hercegség utcáin egy évvel később.

piros

Az ilyen esetek kapcsán többször felmerült, hogy az IndyCarhoz hasonló módon szankcionálni kellene azokat a versenyzőket, akik saját hibájuk miatt előnybe kerülnek, s noha az F1-ben ezt még nem vezették be, a két legfontosabb nevelőszéria, az F2 és az F3 szabálykönyvébe bekerült egy ezt célzó módosítás: Ha egy versenyző a stewardok véleménye szerint egyedüli kiváltója volt egy piros zászlós megszakításnak az időmérő edzésen, az a pilóta nem vehet részt az edzés további részében, és a leggyorsabb körét törölhetik.

Bár egyelőre nincs szó arról, hogy a királykategória is követhetné ezt a gyakorlatot, amennyiben a nevelőszériákban beválik ez a módosítás, az magával vonhatja az F1 szabályainak megváltoztatását is.

Az év sportolója: Verstappen lemaradt a díjról

Eddig mindössze kétszer fordult elő, hogy a BBC rangos „az év nemzetközi sportolója” (BBC Sports Personality World Sport Star of the Year) díját egy autóversenyző vehette át Niki Lauda (1977), illetve Sebastian Vettel (2010) személyében. Sokan azt várták, hogy Max Verstappen – aki egyébként nemrég hangot adott annak, hogy nem igazán rajong a különböző sportágak képviselőit összehasonlító díjakért – idei páratlanul sikeres szezonjával kiérdemelheti ezt az elismerést, de a választás végül nem rá esett.

A holland mellett az amerikai tornász, Simone Biles, a spanyol labdarúgó, Aitana Bonmati, a szerb teniszező, Novak Djokivic, és a dél-afrikai rögbijátékos, Siya Kolisi maradt alul a szavazáson a Manchester City norvég csatárával, Erling Haalanddal szemben, aki kulcsszerepet játszott abban, hogy az európai futball történetében nyolcadik – egyúttal második angol – csapatként a City is megcsinálja a nagy triplát a bajnokság, a kupa és a BL megnyerésével.

pf-world-sports

Döbbenetes statisztika: Verstappen 20 másodperc hátrányból indulva is világbajnok lett volna idén

A Racingnews365.com közölt egy érdekes statisztikát: a holland lap számításai szerint ha Max Verstappen minden futamon és minden sprinten 20 másodperc büntetést kapott volna, akkor is ő lett volna 2023 világbajnoka. Sergio Perezzel szemben úgy is lett volna a végén 29 pont fórja...

SI202308270827_resize

Ez lehet az oka Norris időmérős hibáinak?

A szezon második felében több alkalommal is esélye nyílt Lando Norrisnak, hogy pole-pozíciót szerezzen, azonban - ha csak nüanszokkal is -, de mindig lemaradt az első rajtkockáról, volt hogy csapattársa orozta el előle azt. A brit sokszor saját hibájából dobta el magától a pole-t, ugyanis többször is hibázott a Q3 végén, mikor esélye nílt megszerezni az első helyet a kvalifikáción. A csapatőnöke, Andrea Stella szerint ez akár az autó miatt is lehet.

"Ez egy érdekes téma, ugyanis nem lehet elvetni a feltételezést, hogy nem-e az autó következetlen viselkedése okozza Lando "hibáit". Magunk is felfedeztük már, hogy olykor nem a normális módon reagá az autó egy-egy mozdulatra, ez pedig az elfogadhatónál gyakrabban fordul elő. Ez csak egy hipotézis, nem tudjuk bizonyítékokkal alátámasztani, dé végülis feltételezéseken alapul a mindennapi munkánk, szóval meg kell vizsgálnunk a télen, hogy ez volt-e a helyzet" - mondta Stella a Racing News 365-nek.


Fotó: McLaren

 

Újévkor villantja meg valódi nevét a Sauber F1-es csapata

Az Alfa Romeo kiszállásával biztos volt, hogy nevet vált a Sauber Formula-1-es csapata, s Alessandro Alunni Bravi már azt is elárulta, hogy az Audi 2026-os érkezéséig biztosan nem kerül fel a négykarikások logója az autóra. Arról már korábban beszámoltunk, hogy a streamingóriás Kick.com vásárolta meg a Sauber F1-es karosszériájának névadó szponzori szerepkörét 2024-re és 2025-re. Ez azt jelenti, hogy a Sauber 2024-es autóját KICK Sauber C44-nek hívják majd.

A Sauber neve az FIA nevezési listáján Stake F1 Team Kick Sauber lett, ám a jelek szerint, ahogyan az AlphaTauri esetében, úgy ez a Saubernél sem tekinthető véglegesnek. A csapat most kiadott egy közleményt, amely mellett jelezték, hogy január 1-jén érkezik az istálló pontos megnevezése. A bejegyzés szerint véget értek az ínséges idők, és a valaha volt legizgalmasabb identitását veszi fel a csapat 2024-ben.

 

Évkönyvek, falinaptár: tökéletes karácsonyi ajándékok F1-es és autósport-rajongóknak!

FONTOS! Kizárólag a szerda 12:00-ig (12.20.) leadott rendelések esetén tudjuk garantálni, hogy a termékek időben megérkeznek a karácsonyfa alá!

Nem tudod, mivel ajándékozd meg autósportőrült rokonodat vagy barátodat az ünnepekre? Van több ajánlatunk is! Ahogy az elmúlt években, idén is elkészítettük szerkesztőségünk két évösszefoglaló kiadványát: az F1-es szezon minden lépését bemutató és összegző Száguldás és Cirkusz 2023-ban megtalálható az idény teljes összefoglalója, a szakma által összeállított toplista és az év legfontosabb sztorijai is; a több mint ötven motorsportos széria évét összefoglaló Autósport Évkönyv 2023-ban pedig a rengeteg összefoglaló, beszámoló és értékelés mellett idén is megtalálható az esztendő legjobb hazai és nemzetközi versenyzőinek aktuális rangsora. Ha pedig mindez nem lenne elég, megjelent 2024-es F1-es falinaptárunk is, amelynek lapjain mind a tíz csapat autóiról láthatók fotók, valamint szokás szerint feltüntettük a jövő évi nagydíjak időpontjait is.

Az említett termékeinkért és további ajánlatokért látogass el a Formula.hu webshopjába IDE vagy a képre kattintva:

„Fernando azért van az Astonnál, hogy bajnokságokat nyerjen”

Abszolút pozitívumként értékeli Fernando Alonso Aston Martinhoz igazolását Pedro de la Rosa, az istálló 2022 novemberében kinevezett nagykövete.

A spanyol szerint a kétszeres világbajnok honfitárs rendkívül motiváltan érkezett meg Silverstone-ba, és az egész csapatot még jobb teljesítményre sarkallja: kicsit sem érezni azt, hogy ő levezetésként, pénzkeresetként tekint erre az időszakra.

„Nagyszerű, hogy Fernando itt van. Sokat követel, és minden részlegünket hajtja, nemcsak a technikai részleget, hanem a marketinget, a PR-t is. Mindig nagyon koncentrál, és 100%-ot ad. Ha Fernando azt mondja, hogy holnap reggel 7:30-kor ott lesz valahol, akkor ott lesz, mindegy, hogy mi történik az időjárással vagy a forgalommal” – mondta De la Rosa a Racingnews365.comnak adott interjújában.

„Szerintem segített abban, hogy mindannyian szintet lépjünk, én csak pozitívumokat látok abban, hogy megérkezett. Már az első pillanattól látszik, hogy kemény munkára szerződött, és az az érzésünk, hogy ő nem levezetni érkezett, semmi ilyesmi. Azért van itt, hogy világbajnokságokat nyerjen, és nagyon erős energiát adjon a csapatnak” – magyarázta.

GP2310_131739_U1A4806_resize_1

Az Astonnak külön bejárati ajtókat kellett használni a Mercedes szélcsatornájában

A Red Bull és az AlphaTauri kapcsán merült fel többször is, hogy a szélcsatornás tesztek és az információk eléggé összekuszálódhatnak akkor, ha egy helyen két csapat is dolgozik, de például a Ferrari és a Haas esetében is ugyanez a helyzet, az Aston Martin pedig egészen eddig a Mercedes komplexumát használta a szélcsatornás munkához – most készült el a csapat a saját létesítményeivel.

Ennek ügyében Tom McCullogh, az Aston teljesítményért felelős igazgatója beszélt a Motorsportnak arról, hogy ők még bejáratból is mást használtak, mint a Mercedes, mert az FIA nagyon szigorúan ellenőrzi a kérdést.

„Az FIA nagyon feszes ebben a témában, és sok vizsgálatot folytat. Dominic Harlow (az F1-es technikai ellenőrzések vezetője) jön és meglátogatja a csapatokat. Nekünk a Mercedesszel viszont abszolút az a helyzetünk, hogy az egyik csapat teljesen kivonul és kinyitjuk a szélcsatornát a másiknak. Még a bejárati ajtók is mások, máshol megyünk be a szélcsatornába, más emberek végzik a szimulációkat. Szóval szerintem ez elég masszív rendszer, de az FIA dolga az ellenőrzés.”

GP2310_155957_77A7482_resize

Miben múlta felül Bagnaia Martint 2023-ban a MotoGP-ben?

Szokásunknak megfelelően idén is pontoztuk és rangsoroltuk a MotoGP-versenyzőket a Formula Motocast évzáró adásában. Nem meglepő, hogy az első két helyet nálunk is a két vb-aspiráns, Francesco Bagnaia és Jorge Martin hozta el, s mi is a világbajnoki címét megvédő olaszt láttuk jobbnak – hogy miért és miben kerekedett spanyol riválisa fölé a Ducati gyári versenyzője, arról 1:00:47-től beszéltünk a műsorban:

 

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Csapatot vált, de marad az F3-ban Sophia Flörsch

Jövőre is lesz állandó női versenyző az FIA Formula-3-as bajnokságban (nem véletlen tehát, hogy gendersemlegessé tették a szabálykönyv szövegezését), ugyanis bejelentették, hogy Sophia Flörsch 2024-ben a Van Amersfoort Racing színeiben fog versenyezni. Flörsch idén a PHM Racing by Charouz pilótája volt, egy hetedik helyezés révén az istálló összes pontját ő szerezte, de a Van Amersfoort Racing sem ismeretlen számára, hiszen korábban is versenyzett náluk, sőt idén Makaóban is velük állt rajthoz a német hölgyversenyző.

f3-florsch-var

Csilis rózsaszín bugyi, aktfotók Bottasszal – ismét Titkos Mikulást játszottak az F1-esek

Már évek óta hagyomány a Formula-1-ben, hogy a versenyzők megajándékozzák egymást az évadzárón a közelgő karácsonyi ünnepek alkalmából. Az idei videó most érkezett meg, és Lewis Hamilton kivételével mindenki részt is vett az ajándékozásban – a videó IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg, a fotó alatt pedig néhány érdekességet ki is emeltünk:

f1-secret-santa-video

Ahogy azt a kommentekben is írták, a kreativitási versenyt – mint idén a 22 nagydíjból 19-et – talán Max Verstappen nyerte azzal, hogy Valtteri Bottasnak olyan albumot ajándékozott, amelyben aktfotók találhatók, de a pucér fenekét többször megvillantó finn versenyzőt rakta az eredeti szereplők helyére. A BottAss-naptár egy másik ponton is előkerül, hiszen Charles Leclerc ezzel lepte meg Guanyu Zhout, de szerepel az ajándékok között limitált kiadású tequila (Sergio Perez meglepetése Daniel Ricciardónak), egy „csitt, apuval nézek versenyt!” feliratú gyerekruha (Logan Sargeant ajándéka Kevin Magnussennek), csilipaprikával „fűszerezett” rózsaszín bugyi (Bottas lepte meg vele Carlos Sainzt, aki nem meglepő módon nem fogja viselni azt…), míg Pierre Gasly Lando Norrisnak szánt ajándéka meg sem érkezett időben.

Lezárult a 200 milliós részvény eladása az Alpine-nál

Mint arról hónapokkal ezelőtt beszámoltunk, az Otro Capitalt, a RedBird Capital Partnerst és a Maximum Effort Investmentset tömörítő befektetői csoport 200 millió eurót invesztált az Alpine Formula-1-es csapatába. Ez a folyamat most a francia istálló közlése szerint lezárult, amellyel egyúttal az is kiderült, hogy mivel a befektetői csoport ezzel 24 százalékos részvényre tett szert az alakulatnak, a gárda értéke nagyjából 900 millió dollár körül mozog. Az Otro társalapítója, Alex Scheiner nemrég igazgatóként csatlakozott az Alpine Racing vezetői bizottságához, akárcsak egyébként az Alpine Cars elnök-vezérigazgatója, Philippe Krief és az általános tanácsadó Michaell Smith.

Bruno Famin, az Alpine ideiglenes – de a jelek szerint hosszabb távon is maradó – csapatvezetője elmondta: a befektetés mindenekelőtt azért fontos, mert ez bizalmat mutat a projekt irányába, másrészt az esetleges támogatókkal is könnyítik a kapcsolattartást. A befektetői csoport mögött egyébként olyan sztárok állnak, mint Ryan Reynolds és Rob McElhenny hollywoodi színész, a négyszeres majorbajnok és korábbi világelső golfozó, Rory McIlroy, az olimpiai bajnok és kétszeres nehézsúlyú világbajnok ökölvívó, Anthony Joshua, valamint Juan Mata és Trent Alexander-Arnold futballista.

f1-alpine-befekteto

Évkönyvek, falinaptár: tökéletes karácsonyi ajándékok F1-es és autósport-rajongóknak!

FONTOS! Kizárólag a keddig (12.19.) leadott rendelések esetén tudjuk garantálni, hogy a termékek időben megérkeznek a karácsonyfa alá!

Nem tudod, mivel ajándékozd meg autósportőrült rokonodat vagy barátodat az ünnepekre? Van több ajánlatunk is! Ahogy az elmúlt években, idén is elkészítettük szerkesztőségünk két évösszefoglaló kiadványát: az F1-es szezon minden lépését bemutató és összegző Száguldás és Cirkusz 2023-ban megtalálható az idény teljes összefoglalója, a szakma által összeállított toplista és az év legfontosabb sztorijai is; a több mint ötven motorsportos széria évét összefoglaló Autósport Évkönyv 2023-ban pedig a rengeteg összefoglaló, beszámoló és értékelés mellett idén is megtalálható az esztendő legjobb hazai és nemzetközi versenyzőinek aktuális rangsora. Ha pedig mindez nem lenne elég, megjelent 2024-es F1-es falinaptárunk is, amelynek lapjain mind a tíz csapat autóiról láthatók fotók, valamint szokás szerint feltüntettük a jövő évi nagydíjak időpontjait is.

Az említett termékeinkért és további ajánlatokért látogass el a Formula.hu webshopjába IDE vagy a képre kattintva:

New York is F1-es futamot rendezne

Fenntartásokkal kell kezelni az olasz sajtóból érkező információkat, de most a Rossomotori.it arról számolt be, hogy az F1 ismét megkörnyékezte New Yorkot, egy esetleges futamrendezés miatt. Korábban voltak már egyeztetések a város és a száguldó cirkusz vezetősége között, de arra jutottak, hogy hatalmas infrasrukturális baklövés lenne lezárni New York legzsúfoltabb utcáit és a Central Parkot egy versenyhétvége miatt. Most úgy tűnik, hogy érdeklődik az F1 a városvezetés által korábban javasolt helyszínt, a Randall és Wards-szigeteket illetően, amely továbbra is nagyszerű látképet adna a Nagy Almáról.


Fotó: Red Bull Content Pool

„Nem lenne tragédia Barcelona elvesztése” – id. Sainz

Ahogy arról mi is beszámoltunk már, lehetséges, hogy a jövőben Madrid utcáin is F1-es versenyt rendeznének, a spanyol fővárosba tartozó idősebb Carlos Sainz pedig üdvözölné, ha szülővárosa is csatlakozna a száguldó cirkuszhoz.

"Ez Carlos számára is nagyszerű pillanat lenne, hiszen nem mindenkinek adatik meg, hogy a saját városában versenyezhet. Az bitos, hogy Spanyolországnak szüksége van egy F1-es versenyre, s szerintem nem lenne tragédia, ha nem két helyszín lenne, hanem csak egy: Madrid!"

"Sokáig volt F1 Barcelonában, de ez nem jelenti azt, hogy nem rendezhetnék máshol a Spanyol Nagydíjat a jövőben. Ne feledjük el, hogy korábban Jerezben volt a verseny. Elképpesztő látványosság lenne, ha Madrid utcáin Formula-1-es versenyt láthatnánk" - mondta az idősebb Carlos Sainz az AS-nak.

Hornert annak idején legyőzte Max Verstappen édesanyja

Christian Horner az Eff Won podcastben ejtett el egy megjegyezést Sophie Kumpennel kapcsolatban: a holland hölgy Max Verstappen édesanyja, de korábban tehetséges gokartversenyző volt, és nyolc évvel a regnáló F1-es világbajnok születése előtt még később alaposan felértékelődő sikereket könyvelhetett el…

„1989-ben a Junior Karting Championshipben versenyeztem, és ott versenyeztem Max Verstappen anyukája ellen. Akkoriban top tízes volt világszinten, fantasztikus volt. Hogy legyőzött-e? Igen, legyőzött” – ismerte el a Red Bull későbbi F1-es csapatfőnöke, Horner.

f1-verstappen-redbull-horner