DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

A Ferrari is leigazolhatta volna Antonellit?

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj pénteki első szabadedzésén Lewis Hamilton autójában mutatkozik be Andrea Kimi Antonelli, aki vélhetően 2025-ben át is veszi a Ferrarihoz távozó hétszeres világbajnok ülését – sőt, a várakozások szerint ezt Monzában meg is erősítheti a Mercedes. A 18. életévét a napokban betöltő olaszt generációja egyik legnagyobb tehetségének tartják, amit igazol is az előző évek eredménysora a juniorszériákban, így nem véletlen, hogy a Mercedes már jó ideje a pártfogásába vette őt.

Ám mint azt a Red Bull F1-es tanácsadója, Helmut Marko most elárulta: akár egy másik élgárda is megszerezhette volna magának Antonellit a gokartos évei alatt/után. „A Tony Kartnál versenyzett. A Tony Kartnak a múltban együttműködése volt a Ferrarival, és persze mi is figyeltük őt valamennyire, de nem szerezhetjük meg az összes pilótát, különösen ha még annyira fiatalok. És nyilván a Ferrari végül nem igazolta le Antonellit, még ha övék is lett volna az első választás, így végül a Mercedes írt alá vele. Aztán most majd meglátjuk. Eddig jól teljesített, de meglátjuk, mire megy a Formula-1-ben” – nyilatkozta az Inside Line podcast adásában Marko, aki hozzátette: túl sok információja ugyan nincs most Antonelliről, de úgy érzi, Max Verstappennel annak idején bizonyították, hogy ha gyors és érett a fiatal versenyzője egy csapatnak, akkor érdemes megadni neki az esélyt az F1-ben.

antonelli-prema

Ilyen volt a helyszínen átélni a dzsiddai merényletet

A 100. F1-es hétvégéjét teljesítő Mészáros Sándor kollégánk számára nem csupán pozitív okokból maradt emlékezetes a jubileum, hiszen a Szaúdi Nagydíj első napján testközelből élte át a dzsiddai olajfinomító elleni támadást. Hogy milyen volt a hangulat a sajtóközpontban és a paddockban, meghallgathatjátok a Formula Podcast legújabb adásában 01:58-tól.

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Elkészült a MotoGP által használt sikán a spielbergi második egyenesben

Amióta a gyorsaságimotoros-világbajnokság 2016-ban visszatért a Red Bull Ringre, a pálya többször is a kritikák kereszttüzébe került a biztonsági aggályok kapcsán. Mindenekelőtt a 3-as kanyar és az ahhoz vezető egyenes miatt panaszkodtak a motorosok, különösen a 2020-as rémisztő baleset után, amikor az összeütköző Johann Zarco és Franco Morbidelli versenygépei csak centiméterekkel kerülték el az éppen kanyarodó Maverick Vinalest és Valentino Rossit.

Annak érdekében, hogy csökkentsék a tempót a szóban forgó szakaszon, egy sikánt építettek a 2-es kanyarnak nevezett törésbe, amelyet a Formula-1-esek és az egyéb autós szériák nem fognak használni, csak kifejezetten a motorosok. A munkálatok most befejeződtek, a pálya pedig megosztott néhány fotót az átalakított szakaszról:

spielberg-sikan-1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

spielberg-sikan-2

Miamiban olyan szerepet kapnak a csapatfőnökök, mint még soha

A Formula-1-es versenyhétvégék szerves része a versenyzői parádé, mikor a pilótákat egy nyitott kamionon körbeviszik a pályán, a lelátók előtt. Az első Miami Nagydíj szervezői gondoltak egyet, és csapatfőnöki parádét is tartanak – amire még sosem volt példa a Formula-1-ben. Minden kétséget kizárólag a csapavezetőknek főszerepet adó Drive to Survive amerikai népszerűségéből jött az ötlet, hogy Toto Wolff, Christian Horner, na és persze Günther Steiner is integessen egy sort a nézőknek.

A május 8-i, vasárnapi program alapján helyi idő szerint 13:30-kor kezdődik a versenyzők, 13:35-kor a csapatfőnökök parádéja. 14:00-kor indul a műsor a rajtrácson, 15:14-kor csendül fel a nemzeti himnusz, 15:30-kor pedig (az időpont ugyancsak rendhagyó) elindul a futam.

Szokásos helyettese ugrik be Marquez helyére Termasban

A Repsol Honda kedden jelentette be, hogy Marc Marquez az indonéziai bukása következtében kiújult kettős látása miatt nem tud rajthoz állni a hétvégi Argentin Nagydíjon. Most az is kiderült, hogy nem marad egyedül a szezon harmadik futamán Pol Espargaro, a csapat ugyanis Stefan Bradlt, a HRC tesztmotorosát ülteti fel a nyolcszoros világbajnok versenygépére Termas de Rio Hondóban. Bradl számára nem lesz ismeretlen a szerep: az elmúlt két idényben rengetegszer helyettesítette a többször is megsérülő és emiatt távolmaradó Marquezt.

Arról egyelőre nincs hír, hogy a spanyol a jövő vasárnapi Amerikai GP-t is kénytelen lesz-e kihagyni: az idő rövidsége miatt ez valószínűsíthető, de bizakodásra ad okot, hogy az orvosai már tegnap is fejlődésről számoltak be a látását illetően.

bradl-honda-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A Hungaroringen mutatta meg idei autóját a WTCR bajnokcsapata

A szezon harmadik, június 11-12-i állomásának helyet adó magyar versenypályán tesztel a Cyan Racing. A csapat a bokszutcában készült képekkel leplezte le a Lynk & Co idei fényezését, amely apró részletekben, például az autó hosszában a tetőn és motorháztetőn végigfutó sávokban (öt sáv a csapat öt bajnoki címét, a sárga szín pedig a svéd gyökereket szimbolizálja) tér el a korábbi verziótól. A teszten a csapat mind az öt versenyzője jelen van: az idén már 1-es rajtszámot használó Yann Ehrlacher, Yvan Muller, Thed Björk, Santiago Urrutia, valamint a kínai gyártóhoz csatlakozó Ma Qing Hua.

Ehrlacher egy rövid videós bejelentkezésben elmondta, a hungaroringi teszten a beállítás utolsó részleteit próbálják helyére rakni, hogy optimális tempóval és teljesítménnyel vághassanak neki az új szezonnak. Várja az első versenyt, amely hazai hétvégéje lesz Pauban.

 

Mégsem azt mondta Steiner, és csak ölelgette volna a paddockot?

„Tavaly két pontért az egész paddockot megd*gtam volna” – hozta le a komplett F1-es sajtó Günther Steiner szavait arról, mekkorát fordult a világ egy év alatt, amikor is 2022-ben egy kilencedik helyezés már csalódásnak számít a csapatnál. Ha valaki a csapatfőnökök közül, az olasz nem kerüli a trágárságot, de ez a kijelentés még tőle is erősnek tűnt – utólag kiderült, állítólag nem is ezt mondta.

A WTF1.com „oknyomozó” cikke előkereste az eredeti hanganyagot, állítva, Steiner igazából azt mondta: „Tavaly két pont miatt az egész paddockot megöleltem volna.” A csapatfőnök akcentusa miatt az angol „would have f**ed” és „would have hugged” kifejezés cseng össze. Az eredeti interjú folytatásában is megmagyarázzak a riporterek, Steiner valójában ölelkezésről beszélt. Mindenki meghallgathatja (0:14-től) és eldöntheti, mit hall ki a Haas-főnök szavaiból…

A McLaren tényleg piszkosul gyors volt a bokszban

Ugyan az idei szezon abszolút nem úgy alakul a wokingiak számára, ahogyan azt szerették volna, a bokszban egyelőre verhetetlennek tűnnek. Bahreinben és Szaúd-Arábiában is övék volt a leggyorsabb kiállás, utóbbi helyszínen ráadásul az erre vonatkozó lista első két helyét is elfoglalták. A csapat most egy videón mutatta meg a rajongóknak, hogyan is nyerték meg ezt a külön versenyt.  

Edzőtermet avatott Christian Horner

Különleges feladatot kapott nemrégiben a Red Bull csapatfőnöke. Christian Horner ugyanis abban a megtiszteltetésben részesült, hogy a csapat legújabb edzőtermét nyithatta meg. Az energiaitalosok az alábbi gondolatokat fűzték az erről szóló fotókhoz: „Most már nincs mentség a lábnap kihagyására. Christian hivatalosan is megnyitja a vadonatúj edzőtermünket a Technológiai Campuson."

Indianapolisban debütáltak először az IndyCar új motorjai

Még februárban jelentette be a népszerű amerikai széria, hogy egy évvel elhalasztja az új generációs erőforrásai bevezetését, így 2024-ben debütálhatnak a hibridek. Az IndyCar a szállítmányozási lánc problémáival okolta akkor a halasztást, ám ettől még amennyire lehet, halad a munka a háttérben. Ennek megfelelően a mai napon Indianapolisban tesztelték először a motorokat, igaz még a hibrid komponensek nélkül.  A Hondának Scott Dixon dolgozott, míg a Chevrolet révén Josef Newgarden tette meg a szükséges köröket a legendás pályán. A zárt, hétfői teszten bevetetett 2.4 literes ikerturbós V6 motorokkal való első tapasztalatokról a Honda Performance Development elnöke és műszaki igazgatója, David Salters árult el néhány dolgot a Motorsport számára.

„Sok lépés van hátra a teljes, hibrid erőforrás 2024-es debütálásáig, mivel a 2,4 literes motor egy teljesen új konstrukció, amit a HPD nagyszerű emberei fejlesztenek ki és gyártanak le. Még nagyon-nagyon hosszú a listánk, mielőtt az erőforrást élesben tesztelhetjük, de ez mindenképpen mérföldkő a Honda és a HPD valamennyi munkatársa számára” – mondta Salters a saját programjukra utalva.

A Mercedes megemlékezett a BrawnGP első győzelméről

Március 29-én rendezték a 2009-es Ausztrál Nagydíjat, ami több szempontból is egy új korszak kezdetét jelentette. Ezen a versenyen mutatkoztak be az új aerodinamikai szabályok szerint épült autók, az erőviszonyok pedig jelentősen felborultak a korábbi évekhez képest. Miután az F1-ből még 2008-ban kivonult a Honda, így Ross Brawn vette a nevére a csapatot, mellyel a szezon végén az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet is megszerezték. A rákövetkező évben már a Mercedes gyári istállójává váltak, ami később ismét a mezőny legjobbja lett. A BrawnGP első futamán rögtön egy pole-pozícióval és egy kettős győzelemmel mutatkozott be a sportágban, amire korábban csak a Mercedes volt képes még 1954-ben. A német márkának tehát két oka is volt arra, hogy megemlékezzen erről. 

Ha ehhez hasonló tartalmakra vagytok kíváncsiak, akkor csatlakozzatok a Formula Retro nevű Facebook csoportunkhoz!

Világszínpadra lép az amerikai Nitro Rallycross – riválist kap a WRX?

Második teljes szezonjában globális szintre lép az amerikai központú Nitro Rallycross széria. A tíz fordulóból álló 2022/23-as szezon júniusban, Nagy-Britanniában indul, az ikonikus Lydden Hill pályán. Nyáron Európában versenyez a világbajnoksághoz hasonlóan elektromos autóra, az FC1-X modellre átálló sorozat (amelynek marad egy Supercar kategóriája is), Nagy-Britannia után Svédország és Finnország következik, meg nem nevezett pályákkal. A túlsúly így is Észak-Amerikában lesz, tízből négy fordulót rendeznek az USA-ban (Minneapolis, Los Angeles, Phoenix és a szezonzáró), valamint kettőt Kanadában (Quebec, Alberta). A két kanadai futamot télen tartják, előttük kerül sor Szaúd-Arábiára, amely ország szintén helyet kapott a versenynaptárban.

A Nitro Rallycross bajnoki címét 2021-ben Travis Pastrana, a sorozat megálmodója nyerte az amerikai ralikrossz-specialista Scott Speed és a WRX-ből átlátogató Timmy és Kevin Hansen előtt – alighanem az új szezonban is hasonlóan nagy nevekkel teli mezőnyre számíthatunk.

A Nitro Rallycross 2022/23-as versenynaptára:

1. Nagy-Britannia Lydden Hill július 18-19.
2. Svédország   július 30-31.
3. Finnország   augusztus 27-28.
4. USA Minneapolis október 1-2.
5. USA Los Angeles október 29-30.
6. USA Phoenix november 12-13.
7. Szaúd-Arábia   december 10-11.
8. Kanada Quebec 2023. január 21-22.
9. Kanada Alberta február 4-5.
10. USA   március

 

Rossinak nem hiányzik a MotoGP

Valentino Rossi 26 világbajnoki szezon után, a tavalyi esztendő végén intett búcsút a motorversenyzésnek. Így a 2022-es idény első két futamát már nélküle rendezték meg, az olasz legenda pedig az Il Giornale által készített interjúban elmondta: élvezte, hogy a kanapéról nézhette végig a versenyeket. A kilencszeres világbajnok azt is egyértelművé tette, hogy nem számíthatunk tőle szabadkártyás beugrásra vagy teszten való szereplésre, hiába adná magát, hogy felpattanjon saját csapata, a VR46 Ducatijára: „Nem játszunk ilyennel. Ha felülsz egy MotoGP-motorra, akkor kell lennie egy célnak előtted, mivel ezek brutális gépek, hihetetlenül erősek, és nincs értelme, ha csak 75 százalékot adsz bele. És nem is hiányzik a MotoGP” – jelentette ki a Doktor.

A 43 éves versenyző azt is elárulta, hogy a visszavonulásáról szóló döntését nem befolyásolta, hogy megtudta, hogy kedvese, Francesca Sofia Novello babát vár: ha versenyképes lett volna, apaként is folytatta volna (kislányuk egyébként épp a katari évadnyitó hétvégéjén született meg). Rossi ugyanakkor azt megemlítette, hogy a 2020-as ausztriai incidens, amikor Franco Morbidelli és Johann Zarco motorja is épp csak elkerülte őt, elgondolkodtatta, hogy hiába figyel oda a futamokon, ha rosszkor van rossz helyen, beüthet a krach.

Rossit egyébként éppen a hétvégén láthatjuk újra versenyezni, csak ezúttal négy keréken: az GT World Challenge Europe imolai szezonnyitóján áll rajthoz az olasz a WRT Audijával, amelyen a DTM-ből ismert Nico Müllerrel és a WTCR-ben jeleskedő Frederic Vervischsel fog osztozni.

rossi-dppi-2021

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Alonso szerint a Renault-motor egy szinten van a többiekkel

Amióta 2014-ben bevezették a hibrid V6-os turbómotorokat, a Renault az esetek többségében nem számított etalonnak: főként a Mercedes dominált az erőforrások terén (is), de voltak időszakok, amikor a Ferrari vagy épp a Honda tűnt a legjobb motornak. Fernando Alonso szerint ugyanakkor ez most változhatott: az Alpine versenyzője szerint az átalakított Renault-hajtáslánc ugyanis tartja a lépést a riválisokkal. „Úgy gondolom, a motor tekintetében most egy szinten vagyunk a többiekkel. Fel tudtuk venni a versenyt az egyenesekben Bahreinben és itt is” – fogalmazott a kétszeres világbajnok a dzsiddai futam után a Motorsport.com hasábjain.

Ami kevésbé jó hír az Alpine számára, hogy ellenben a megbízhatóságuk nem az igazi (de bevallottan nem is erre fókuszáltak), amit éppen Alonso szaúdi kiesése mutat jól, s emiatt a spanyol is tisztában van vele, hogy figyelniük kell arra, hogy elegendő motor álljon rendelkezésükre a szezon teljesítéséhez.

alonso-dzsidda-dppi-2

Idegeskedés, értetlenkedés és öröm – így szólt a rádió Dzsiddában

A Szaúd-arábiai Nagydíj után is elkészült az F1 szokásos csapatrádiós válogatása, benne többek között a kétszer is autót törő Nicholas Latifivel, a pole elbukása után szitkozódó Charles Leclerc-rel, a bokszkiállásról lecsúszó és a tizedik hely pontértéke után érdeklődő Lewis Hamiltonnal – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

radio-dzsidda-video-1

Újabb Schumacher-rekordot döntött meg Hamilton

180. Formula-1-es nagydíját teljesítette Dzsiddában Lewis Hamilton a Mercedes csapatának színeiben, ezzel pedig immár ő az, aki a legtöbb futamon állt rajthoz egy istálló pilótájaként. A korábbi csúcsot Michael Schumacher tartotta, aki 179 F1-es versenyen indult a Ferrarival. A vonatkozó ranglistán – amelynek élmezőnyét az F1 lapozható Instagram-posztjában láthatjuk – Kimi Raikkönen a harmadik, aki két részletben összesen 151 nagydíjat húzott le a Scuderiánál.

A Szaúd-arábiai Nagydíjjal kapcsolatos további statisztikai érdekességeket ebben a posztban találhattok.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Akár egymillió dollárra is rúghat a Haas anyagi kára Schumacher balesete után

Óriási ütközést szenvedett el Mick Schumacher a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíj időmérő edzésén, amely után természetesen az volt a legfontosabb, hogy a német sértetlenül megúszta a 33 G-s becsapódást. Ugyanakkor az sem mellékes, hogy mi sérült az autóján – minderről Günther Steiner beszélt a Formula.hu jelenlétében: „Maga az alváz nem úgy tűnik, mintha eltört volna. Az oldalsó ütköző szerkezet igen, de ki lehet cserélni. Persze alaposan át kell vizsgálnunk az alvázat, de nem tűnik annyira vészesnek. A Ferrari azt mondta, hogy a motor is jónak tűnik, ahogy az akkumulátor is. Minden más viszont rommá tört.”

De vajon mindez mennyibe fog kerülni a Haasnak? „Úgy gondolom, elég magasak lesznek a költségek, mert az összes felfüggesztésnek annyi, leszámítva a bal elsőt. Az autó többi része mintha porrá zúzódott volna. Nem tudom még az anyagiakat, de ezeknél az autóknál ha a teljes karosszériának és a hűtőcsatornáknak annyi… fél és egymillió dollár között van, azt mondanám” – fogalmazott a csapatfőnök, aki hozzátette: noha a költséglimithez az istállók hozzáírhatnak némi balesetből származó kárköltségek, de ez a keret nem túl nagy, így Steiner értelemszerűen elkerülné a további eseteket.

schumacher-crash-dppi-dzsidda

Ezért kapott dupla büntetést Guanyu Zhou

Épp csak lemaradt az újabb pontszerzésről a Szaúd-arábiai Nagydíjon Guanyu Zhou, amihez két büntetés is hozzájárult. Először azért kapott öt másodperces időbüntetést, mert a verseny elején az Alexander Albon elleni előzés után lement a pályáról. Ezt a bokszkiállása során töltötte le a kínai újonc – csakhogy nem megfelelően, amiért később pedig egy áthajtásos büntetést is kiszabtak rá. Történt ugyanis, hogy amikor az Alfa Romeo pilótája beállt a bokszba, akkor ugyan a szabályoknak megfelelően öt másodpercig még nem dolgoztak az autóján és a kerékcserén a szerelők, az emelő ember viszont megemelte az autóját. Márpedig ahogy az a felügyelők indoklásából is kiderül, az is illegális „hozzáérésnek” minősül.

Xevi Pujolar, az Alfa vezető pályamérnöke a RaceFans.net szaklapnak elmondta: mindez egy kommunikációs hibának volt köszönhető, az emelő ember ugyanis nem tudott róla, hogy Zhounak előbb le kell töltenie egy időbüntetést. A kavarodást az okozta, hogy a biztonsági autós fázis alatt egyszerre állt ki a bokszba Valtteri Bottas és Zhou, s az emelő nem tudta, hogy a második autóhoz öt másodpercig nem szabad hozzányúlni a szankció miatt.

zhou-boksz-alfa-dzsidda-1

Ezzel a körrel gyűjtötte be ismét a bónuszpontot Leclerc

Bár a győzelmet ezúttal elorozta előle Max Verstappen, a leggyorsabb körért járó extra pont Dzsiddában is Charles Leclerc-é lett – méghozzá ezzel a körrel, amelyet a sisakkamerájából követhetünk végig:

Verstappen utolérte Raikkönent – a Szaúd-arábiai Nagydíj statisztikái

Akárcsak az időmérő, úgy a futam után is készült egy statisztikai válogatás a Formula Podcast oszlopos tagja, Gellérfi Gergő tollából – ebből szemezgettünk az alábbiakban, a teljes gyűjtés a műsor Facebook-csoportjában olvasható:

- Max Verstappen karrierje 21. győzelmével beérte Kimi Raikkönent az örökranglista 15. helyén. A következő sikerrel Damon Hillt érheti majd utol. Verstappen egyébként mindössze három évvel idősebb, mint Raikkönen volt az F1-es debütálásakor, s héttel fiatalabb, mint Hill volt az ő (meglehetősen kései) bemutatkozásakor.

- Verstappen zsinórban hetedik szezonjában aratott futamgyőzelmet, mindössze a 9. versenyző az F1 történetében, aki ilyen hőstettel büszkélkedhet. A rekorder Schumacher és Hamilton 15-tel, majd következik Prost (10), Senna (9), Piquet (8), valamint Moss, Clark, Coulthard és immár Verstappen (7).

- A Red Bull 76. győzelmével vészesen közelíti a csapatok ranglistájának 5. helyén található Lotust (81), s a 7. csapat lettek, akik zsinórban hét szezonon át aratnak legalább egy győzelmet. Egyébként, ha 2015 nem múlt volna el futamsiker nélkül számukra, akkor 14 szezonos lenne ez a sorozat, ami az örökranglista 2. helyére lenne jó…

- Nem véletlenül kérdezte meg Hamilton (persze valószínűleg legalábbis félig viccesen), hogy a 10. helyért jár a pont, hiszen karrierje során mindössze harmadszor fut be ebben a pozícióban. A büntetésekkel tarkított 2008-as Francia Nagydíjon nem is járt még pont ezért a helyezésért, de a második ilyen alkalom is közel 10 éve volt, amikor a 2012-es Koreai Nagydíjon egy sérült autót mentett a célba.

- A brit két futam után mindössze 16 ponttal áll a tabellán egy 3. és egy 10. hellyel. Ez karrierje második legrosszabb szezonkezdése a 2009-es után, amikor egy kizárást és egy hetedik helyet tudott felmutatni az első két versenyen.

verstappen-dobogo-dzsidda-dppi

Magnussen nyakát tényleg ápolni kellett szombaton

„Kemény, ha egy évig hiányzol a Formula-1-ből és megérkezel egy ilyen pályára. Nagyszerű pálya, nem ellene beszélek, csak egyszerűen nem voltam rá felkészülve” – mondta a Formula.hu újságírójának jelenlétében a kvalifikáció után Kevin Magnussen, akit nagyon megviselt a dzsiddai aszfaltcsík. A dán pilóta egy esztendőnyi kihagyás után tért vissza a mezőnybe idén, fizikálisan pedig még lesz hová fejlődnie, amit a csapat által megosztott képek is alátámasztanak. A 29 éves pilóta szombaton arról számolt be, hogy pokolian fájt a nyaka az erőhatások miatt, ám fájdalmak ide vagy oda, ismét a maximumot hozta ki a hétvégéjéből és a szezonnyitó után újra pontokat tudott szerezni.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Haas F1 Team (@haasf1team) által megosztott bejegyzés