DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 15. kedd

Ezért lesz a Williamsé a legjobb pilótapáros 2025-ben Vowles szerint

A McLaren részéről hallhattuk már azt bizonygatni, hogy Lando Norris és Oscar Piastri párosával övék a mezőny legerősebb pilótakettőse, a Ferrari pedig vélhetően hasonlóan gondolkodik a 2025-re összeálló Lewis Hamilton – Charles Leclerc duóról. Most egy olyan csapatfőnök jelentette ki, övé a legerősebb versenyzőpáros, akire talán nem gondolnánk a kérdésre választ keresve: James Vowles, a Williams első embere.

„Nemcsak egy jó versenyzői felállásról van szó. Én azt gondolom, miénk a legjobb pilótapáros, vagy a legjobb pilóták párosítása a mezőnyben. Nincsen politizálás köztük” – idézi a Motorsportweek Vowlest, aki azért tartja annyira kiemelkedőnek az új szerzemény Carlos Sainz, valamint Alex Albon kettősét, mert a csapatérdeket helyezik előre a rivalizálás helyett, ezzel pedig előre fogják lendíteni a Williamst.

„Mindketten hihetetlenül elszánt versenyzők, ugyanakkor vezetők is, akik a csapat fejlődéséért tesznek. Nyomást helyeznek a csapatra, és éppen ez volt a szándékunk ezzel a párosítással. Sok éve volt már, hogy két versenyzőnk is harcolt az élmezőnyben. Ennek az energiáját kell feltámasztani a csapatban” – magyarázta Vowles. Hozzátette, Albonnak még nem volt olyan csapattársa, aki kihozta volna belőle az elit sportoló szintjét: Sainznak köszönhetően a thaiföldi is felfrissül majd, és „egy jobb Alexet” láthatunk.

Fotó: Williams

Az 1978-as világbajnokról neveznek el egy kanyart Austinban

Mario Andretti neve már másodszor merül fel ezen a héten a Formula-1-gyel kapcsolatban, hiszen a 82 esztendős egykori világbajnok nemrégiben a McLaren 2013-as versenygépével tehtett meg néhány kört Laguna Secában, most pedig - a Motorsport Week értesülései szerint - róla nevezik el a COTA utolsó kanyarját. A hétvégén épp Austinban fog állomásozni az F1, amely egyébként a 10. verseny lesz az texasi pályán, a hírek szerint pedig csütörtökön még egy hivatalos ceremóniát is tartanak a kanyar elnevezéséhez.

Jos Verstappen: Max Ricciardótól tanulta a legtöbbet csapattársként

A Japán Nagydíjon a második Formula-1-es világbajnoki címét bebiztosító Max Verstappen a 2016-os Spanyol Nagydíj óta versenyez a Red Bullnál, ám eddig egyetlen csapattársa volt, aki huzamosabb ideig fel tudta vele venni a versenyt: Daniel Ricciardo. A holland megérkezésekor már többszörös nagydíjgyőztes ausztrál bő két és fél évig volt Verstappen kollégája az energiaitalosoknál, majd átigazolt előbb a Renault-hoz, később pedig a McLarenhez, a Red Bull-os sikereit azonban egyiküknél sem tudta megismételni. Verstappen édesapja, a szintén ex-F1-es Jos erre is próbált magyarázattal szolgálni, amikor arról kérdezték, kit tart fia eddigi legjobb csapattársának:

„Nehéz ezt megmondanom. Úgy gondolom, hogy talán Daniel Ricciardótól tanult a legtöbbet, aki egy kedves társ volt, akivel jól kijött” – nyilatkozta Jos Verstappen a Formula 1 Magazine-nak. „Max egy fiatal srác volt akkoriban, Daniel pedig nagyon jó, egy igazi időmérős szörnyeteg. Szerintem az autó is passzolt hozzá akkoriban, és úgy vélem, ez most Daniel problémája. Az autó nem igazán illik hozzá. Van néhány dolog, ami nem igazán passzol Ricciardóhoz, és ezért nem jönnek az eredmények. A fiatalok könnyebben alkalmazkodnak. Nem véletlenül van a mondás, hogy ne ültess át egy öreg fát. Van néhány idősebb pilóta – beleértve engem is –, akik egy bizonyos stílussal nőttek fel, és ezen már nehéz változtatni.”

verstappen-ricciardo-redbull-2017

Kávéval köszöntették gyermekei a születésnapos Raikkönent

A mai napon ünnepli 43. születésnapját az F1 egyik legkedveltebb alakja, a tavaly visszavonult Kimi Raikkönen. Ő és felesége, Minttu gyakran osztanak meg tartalmakat az Instagramon gyermekeikről, legutóbb például azt, ahogyan egymásnak feszült a kis Robin és Rianna a gokartpályán, most azonban azt láthatjuk, ahogyan az ünnepelt Jégembert ajándékokkal és egy reggeli kávéval köszöntik a kicsik.

 

Új számmal jelentkezett a Super Maxszal híressé váló Pit Stop Boys

A Pit Stop Boys még 2016-ban, nem sokkal Max Verstappen Red Bull-os berobbanása és első győzelme után alkotta meg az azóta a holland pilóta rajongóinak „himnuszává” váló Super Max című zeneszámot. Az „együttes” tavaly egy újabb változattal is jelentkezett, amelyben már Verstappen vb-címét énekelték meg – bár a szám az Abu Dhabi Nagydíj kezdetén jelent meg, ami komoly önbizalomról tanúskodott! –, majd azóta írtak egy dalt Lando Norrisról is. Most pedig megérkezett az újabb szám, amely a Pole-pozíció címet viseli – íme (az előző három számuk is meghallgatható a YouTube-csatornájukon):

NASCAR: Joey Logano a bajnoki döntő első résztvevője

Megkezdődött a Cup Series rájátszásának következő köre, ahol már csak nyolc versenyző esélyes a bajnoki címre. A Las Vegas Motor Speedwayen rendezett futamot az a Tyler Reddick várhatta az élről, akiről a hétvége során kiderült, hogy jövőre Kurt Busch helyét veheti át a mezőnyben, miután a rutinos pilóta sérülése miatt jövőre már nem vállalhat teljes szezont. A Richard Childress Racing versenyzője a rajt után egy jó darabig az élen tudott maradni, az első szakaszt azonban Bubba Wallace nyerte, aki nemsokkal később a verseny egyik legemlékezetesebb momentumát produkálta. A második etap elején Kyle Larsonnal ért össze, amiből egy hatalmas baleset lett, a 23XI Racing pilótája pedig az autóból kiszállva ököllel támadt rá ellenfelére. Ezt a szakaszt végül Ryan Blaney vitte el Joey Logano, valamint a Trackhouse Racing kettőse, Daniel Suarez és Ross Chastain előtt.

A folytatásban ők négyen voltak a legesélyesebbek a futamgyőzelemre, Suarez és Blaney azonban hibáztak, így miattuk, valamint Landon Cassill gondjai miatt is szükség volt a sárga zászlóra. Mindez Loganónak kedvezett, aki az utolsó körökben jóval frissebb abroncsokon támadhatta az előtte lévőket, majd egy látványos csatát követően kettő körrel a leintés előtt vette át a vezetést az akkor élen álló Chastaintől. A Team Penske versenyzőjét végül győzni tudott, amivel kvalifikálta magát a legjobb négy közé. A tabella alapján jelenleg rajta kívül még Chastain, Chase Elliott és Denny Hamlin állnak még a továbbjutó helyeken, ez azonban könnyen megváltozhat akár már a következő versenyhétvégén, melyet a Homestead-Miami Speedwayen rendeznek.

2023-ban forgathatják le az IndyCar dokumentumfilm-sorozatát

A Formula-1-et bemutató Drive to Survive című sorozat sikerén felbuzdulva az utóbbi időben egyre több sportágról és versenysorozatról derült ki, hogy kedvet kaptak egy hasonló műsor forgatásához. Most éppen az IndyCar háza tájáról érkeztek olyan hírek, hogy az említett széria, valamint a NASCAR Cup Series-t bemutató Race for the Championship mintájára készítenének egy dokumentum sorozatot. „Mindannyian ugyanazon a repülőn repültünk, ahol a beszélgetés egyik témája az volt, hogy véglegesíthetjük a sorozatról szóló megállapodást. Ehhez elég közel vagyunk, szóval remélhetőleg hamarosan lesz egy konkrét bejelentésünk” – mondta el Mark Miles, az IndyCar vezérigazgatója a Racernek, hozzátéve, a forgatás 2023-ban indulhat meg és adott esetben már a következő év végén elérhetővé válnának az egyes epizódok.

Botrány: Szándékosan kilökte ellenfelét, majd az autóból kiszállva is nekiment

Bubba Wallace viselte nehezen a vasárnapi NASCAR-futamon, hogy Kyle Larson megelőzte úgy, hogy közben megkoccintotta - azonnal visszatámadott, szándékosan nekiment ellenfele autójának úgy, hogy kiforgassa őrült tempónál. Mivel a NASCAR-autóknál ez kiemelten sérülésveszélyes, már ez a megmozdulás is szankcióért kiált, de Wallace nem állt meg itt: az autóból kiszállva megtámadta riválisát, aki nem ütött vissza, megvárta, míg megoldódik a helyzet. Az eset után Larson elmondta, hogy nem is számított másra Wallace-tól.

A szándékos kilökésből óriási baj is lehetett volna, hiszen az idei NASCAR-autók vállalhatatlanul veszélyesek a versenyzőkre, a videón pedig jól látszik, hogy Wallace mire célzott.

„A Red Bull készen állt, a Ferrari nem”

Miután Raymond Vermeulen, Max Verstappen menedzsere arról beszélt, hogy szerinte Charles Leclerc is van olyan tehetséges, mint a világbajnok és megfelelő autóval ő is képes az év végi elsőség megszerzésére, kicsit mást fogalmazott meg a Red Bull korábbi versenyzője, Christian Klien. Az osztrák (aki 2005 és 2007 között versenyzett az energiaitalosoknál) úgy véli, hogy a Ferrari hibái mellett a versenyzők is kivették a részüket a problémák okozásából.

„Jobban össze kell állniuk csapatként, nem szabad ennyi stratégiai hibát elkövetni és úgy érződik, hogy a technikai problémák is sújtották őt (Leclerc-t). Ugyanakkor versenyzői oldalról is érkezett pár hiba, Max nyugodtabban versenyzett, a Red Bull készen állt a vb-harcra, míg a Ferrari nyilvánvalóan hosszú idő elteltével küzdhetett újra a címért. Egy ilyen csatában nem férnek bele ezek a hibák. A szezon elején szinte könnyed Ferrari-győzelemnek tűnt a helyzet, de sokan alulbecsülték, hogy a Red Bull milyen gyorsan képes ezen fordítani és mennyire teljes csapatot alkot” – mondta Klien az F1 Nation podcastben.

-00122042_114

fotó: dppi

Mario Andretti teljesítette a bakancslistáját

Az elmúlt hétvégén Laguna Secában tartották a Velocity Invitational nevű eseményt, ahol az 1978-as világbajnok is lehetőséghez jutott a McLaren MP4-28-as volánjánál, amit a wokingi alakulat 2013-ban vetett be élesben. A most 82 esztendős Mario Andrettinek régi vágya volt, hogy kipróbáljon egy modern F1-es gépet, a McLaren elnöke, Zak Brown pedig még Miamiban tett számára egy ígéretet ezzel kapcsolatban. A legendás pilóta úgy érzi, ezzel nagyrészt teljesültek a korábbi kívánságai.

„A bakancslistám nagyjából teljesült, bármi, amit ezután teszünk, csak hab lesz a tortán. Édes élmény volt, de nyilvánvalóan sok maradt benne. Az egész a megfelelő áttételezésen múlik, a problémát viszont az okozta, ahogyan a sisakom a kormányhoz képest állt. Nem láttam a számokat a visszaváltásnál! Néhány kanyarban jól sikerült, máshol nem, de alapvetően ilyesmire számítottam. Az autó nagyszerűen tette a dolgát, szemben azzal, amit a pályafutásom során tapasztaltam. Igazából ezt akartam átélni, ha nem teszek meg újabb köröket, akkor is tudom, miről beszélek” – mesélte a Racernek Andretti, aki a későbbiek során Mika Hakkinennel együtt gurulhatott pályára. A finn az 1984-es McLaren MP4/2-t vezethette.

Ecclestone szerint a Red Bull súlyosabb büntetésre számíthat

Továbbra sem tudni, milyen szankciókkal sújtják majd az osztrák istállót, miután az FIA hivatalosan is megerősítette, hogy 2021-ben átlépték a költséglimitben foglalt 145 millió dolláros határt. A szövetség közleményében ugyan kiemelte, hogy a csapat csak kisebb mértékben költekezett túl, így vélhetően a büntetésük mértéke is enyhébb lesz, néhányan ezt másképp gondolják. Így vélekedik például a sportág egykori első embere, Bernie Ecclestone is, aki a következőképpen válaszolt, miután a svájci Blick arról kérdezte, véleménye szerint a Red Bullra pontlevonás várhat-e: „Ez ennél rosszabb lesz számukra!” – mondta szűkszavúan a 91 éves üzletember.  

Lewis Hamilton inspiráló üzenetet tett közzé

Lewis Hamiltonról ismert, hogy a közösségi oldalain keresztül előszeretettel oszt meg mély gondolatokat a követőivel, nemrégiben pedig ismét egy motivációs szöveget posztolt két róla készült fotó társaságában. „Soha ne feledkezz meg az erődről. Soha ne felejtsd el a célodat. Soha ne felejtsd el, hogy drukkolok neked” – állt Hamilton bejegyzésében, mely alatt a hozzászólók többsége pozitív üzenetként könyvelte el a hétszeres világbajnok szavait.

NASCAR: Kurt Busch nem vállalhat többé teljes szezont

A Las Vegas Motor Speedwayen tartott sajtótájékoztatón jelentette be Kurt Busch, hogy hivatalosan is visszavonul a teljes szezonos versenyzéstől. A Cup Series 2004-es bajnoka az orvosai tanácsára zár le egy fejezetet az életében, erről pedig könnyes szemmel számolt be a széria következő versenyének helyszínén. A rutinos versenyzőnek még júliusban, a poconói hétvégén történt balesete után lett agyrázkódása, és bár saját bevallása szerint már sokkal jobban van, az engedélyt továbbra sem kapta meg a versenyzésre. Ugyan többet nem vállalhat már teljes idényt, reményei szerint, ha megfelelő mértékben javul az állapota, még visszatérhet néhány futam erejéig.

„Elmondták, hogy a legjobb az lesz, ha befejezem. Komoly javulást értem el, mióta a legjobb szakemberekkel és a Toyota Performance Center csapatával dolgozom, de továbbra sem vagyok 100%-os és engedélyt sem kaptam. 2023-tól visszavonulok a NASCAR Cup Series teljes idejű versenyzésétől. Az egészségem az első, és nem érzem úgy, hogy a jövő évi bajnoki címért való csatározás nekem vagy a csapatnak a legjobbat tenné” – árulta el a 23XI Racing versenyzője, akinek helyét jövőre Tyler Reddick veszi át a 45-ös autóban. Mint ismert, a kupasorozatban elég nagy botrány alakult ki a fejsérülések miatt, hiszen nemrégiben Alex Bowman is hasonlót szenvedett el, aki egyelőre szintén kényszerpihenőn van.

Ma ünnepli születésnapját Charles Leclerc

A Ferrari monacói pilótája nemrégiben még testvérét köszöntötte fel, aki október 14-én lett 22 éves ma viszont már saját maga 25. születésnapját ünnepelheti. Charles Leclerc 1997. október 16-án látta meg napvilágot, a fiatal versenyzőnek pedig csapata egy majdnem félperces montázzsal kívánt boldog születésnapot.

Nagy értékben árulhatott hamisított F1-es jegyeket egy holland férfi

70 000 euró értékben értékesíthetett hamis Formula-1-es belépőket egy 23 esztendős férfi Hollandiában. Az NL Times értesülései szerint egyes esetekben az érvénytelen jegyeket árulta, míg más máskor egyáltalában nem kaptak semmit sem a vásárlók. A gyanúsított a közösségi médián keresztül bonyolította le az ügyleteket, azt állítva, hogy a zandvoorti Holland Nagydíjra, a barcelonai Spanyol Nagydíjra és az Abu-Dhabi Nagydíjra is jegyekkel rendelkezik. Ezzel kapcsolatban eddig harminc ember jelentkezett a rendőrségen. A hírek alapján a férfi a zuid-hollandiai Sommelsdijkból származik, akit csütörtökön letartóztatták, és másnap már bíróság elé állították. A tárgyalást követően ugyan kiengedték előzetes letartóztatásából, de továbbra is gyanúsítottként kezelik az ügyben.

Így vezette a McLaren MP4-28-at a 82 éves Mario Andretti

Egészen különleges lehetőséget kapott az 1978-as szezon világbajnoka, miután Laguna Secában a Velocity Invitational nevű rendezvény keretein belül próbálhatta ki a McLaren 2013-ban használt versenygépét. Mario Andretti neve az utóbbi hónapokban főként a lehetséges F1-es csapatuk kapcsán került a hírekbe, most azonban újfent bebizonyította, hogy 82 esztendősen továbbra is nagyszerűen elboldogul a pályán. A legendás versenyző a wokingiak jóvoltából körözhetett az MP4-28-as géppel, ahogyan az alábbi videón is látszik, de ezek vélhetően még csak az ismerkedés pillanatai voltak. A tervek szerint Andretti a hétvége további részében még visszatér a pályára az autóval.  

Horner: Vettel 2010-es vb-címe a karrierem legnagyobb pillanata

Max Verstappen már a múlt hétvégi Japán Nagydíjon bebiztosította pályafutása második Formula-1-es címét – tette ezt úgy, hogy négy futam még hátra van az idényből. Ez a Red Bull hatodik egyéni sikere az F1-ben: a holland duplája előtt az előző évtized elején Sebastian Vettellel nyertek zsinórban négy címet. Amikor arról kérdezték Christian Hornert, hogy melyik volt pályafutása legnagyobb momentuma, a német legelső diadalát emelte ki, amikor az esélyeket meghazudtolva, az utolsó nagydíjnak az összetett harmadik helyéről vágva fordított és húzta be az év végi elsőséget:

„Kétségtelenül az első alkalom, amikor megnyertem. 35 éves voltam vagy valami ilyesmi, és az utolsó versenyen, Abu Dhabiban történt Sebastian Vettellel” – idézi a Red Bull csapatfőnökét a GrandPrix247.com szakoldal. „Egyedi érzés volt. És azon kevés futam közé tartozott, amelyre Dietrich Mateschitz is kilátogatott, úgyhogy nagyon különleges volt, hogy ő is jelen volt. Igen, óriási pillanat volt az egész vállalat számára. Ha valaki előállt volna egy forgatókönyvvel, hogy így fog véget érni a szezon, senki sem hitte volna el. Úgyhogy valószínűleg ez pályafutásom eddigi legnagyobb pillanata.”

horner-vettel-2010-redbull

Keresik a lehetőséget: nem tett le az F1-ről a Porsche

Hosszú hónapokig pletykálták, hogy a 2026-os motorszabályok a Volkswagen-csoport két márkáját is a Formula-1-be csábíthatják motorgyártóként. Közülük az Audi végül be is jelentette, hogy érkezik négy év múlva (bár azt még nem kommunikálták, hogy melyik csapat partnereként – a legtöbben a Saubert valószínűsítik), a Porsche viszont hiába volt közel állítólag a Red Bull-lal való megállapodáshoz, abból végül nem lett semmi – elsősorban amiatt, mert az energiaitalosok ragaszkodtak a függetlenségükhöz.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a Porsche teljesen letett volna az F1-es projektről: „A Formula-1 továbbra is érdekes bajnokság számunkra” – jelentette ki a SPORT1-nek nyilatkozva Lutz Meschke, a Porsche pénzügyi igazgatója. „Ezért vizsgáljuk, van-e más járható út számunkra. Nem fogjuk hagyni magunkat belehajszolni egy döntésbe, amellyel kapcsolatban nincs meggyőződésünk.”

porsche-logo-fe

fotó: DPPI

Egy szempontból kimagaslik – pontosabban kialacsonyodik – a mezőnyből a Tsunoda–De Vries páros

Érdekesség, hogy az AlphaTaurinál fog versenyezni 2023-ban a mezőny két legalacsonyabb pilótája – a 159 centiméteres Yuki Tsunoda (aki az évezred legkisebb F1-ese) után a 167 centiméteres Nyck de Vries következik hátulról a tornasorban.

Sőt, még azt is kiszámolták, hogy a két versenyző 163 centiméteres átlagával rekord fog dőlni a Formula-1-ben: a Sky Sports riportere, Ted Kravitz úgy tudja, sosem volt még ilyen alacsony pilótapáros a királykategóriában. Az eddigi minimum 165 centiméter volt a Super Aguri 2008-as párosa, Takuma Sato (164 cm) és Anthony Davidson (166 cm) révén.

Hajnalban MotoGP, este NASCAR: íme a vasárnapi program

Továbbra is korán kell kelni ahhoz, hogy követhessük a MotoGP hétvégéjét, bár a királykategória futama már európai idő szerint is vállalható időpontban kezdődik. Nap közben lesz egy TCR Europe-futam, este pedig jön a NASCAR aktuális versenye! A MotoGP időmérőjéről írt beszámolónk itt olvasható, szoros, kiélezett futamra számíthatunk.

Vasárnap (október 16.) 

00:40 - 01:00MotoGP, Warm up (arena4plus.network4.hu, élő)

02:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)

03:20 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)

05:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)

12:05 TCR Europe, 2. futam 

20:30 NASCAR, Futam (arena4plus.network4.hu, élő)

-11222054_064

fotó: dppi

Így fog működni az új TCR Világsorozat

Pénteken jelentették be, hogy a jelenlegi, többversenyes formájában megszűnik a WTCR, amely még 2018-ban vette át a Túraautó-világbajnokság (WTCC) helyét. A promóter, a Discovery Sports Events a közleményében jelezte, hogy új formátumon dolgoznak, hogy továbbra is a legmagasabb szinten versenyezhessenek egymás ellen a túraautósok és a TCR-gépek. A TCR-jogokat birtokló WSC be is jelentette egyfelől az új TCR világranglistát, valamint azt is, hogy TCR Világsorozat néven új értékelést is kiírnak – ami bizonyos szempontból akár a Túraautó-világkupa utódjaként is felfogható, még ha teljesen másként is fog működni.

A TCR Világsorozat ugyanis kilenc állomásból fog állni, amelyeket a világszerte futó különböző nemzeti és regionális TCR-bajnokságok egyes versenyhétvégéiből fognak összeállítani. A közlemény alapján négy kontinensen rendezik majd a versenyeket, s igyekeznek a legnépszerűbb bajnokságokra és pályákra koncentrálni. Egyelőre annyit tudni, hogy a szezon Európában fog kezdődni. Akik elindulnak a TCR Világsorozatban, azok másfélszeres pontot kapnak ezeken a versenyeken a TCR világranglista szempontjából (amelybe minden TCR-széria eredményei beleszámítanak súlyozottan).

Mindezek után pedig rendeznek majd egy TCR Világdöntőt, amelyen egyfelől a TCR Világsorozat 15 legtöbb pontot gyűjtő pilótája, másrészt a TCR világranglista első 45 helyezettje (az átfedéseket nem számítva) vehet részt. Összesen tehát 60 pilóta indulhat el a play-off formátumú, négynapos eseményen, amelynek végén versenyzői, csapat- és gyártói bajnoki címet is kiosztanak majd.

tcr-start-1