Átmenetileg új versenymérnököt kap Sergio Perez
https://formula.hu/parc-ferme/38308
Nem biztos, hogy a legjobbkor jön a változás Sergio Perez számára, hiszen a mexikói versenyző gyenge formája miatt folyamatos pletykák szólnak arról, hogy rövidesen elveszítheti ülését. De akár tetszik a mexikóinak, akár nem, tény, hogy átmenetileg új versenymérnököt kap a hétvégi Holland Nagydíjtól kezdve, ugyanis a 2021 óta vele dolgozó Hugh Bird apai örömök elé néz, s az ilyenkor kijáró szabadságra vonul.
De csak Zandvoort után, akkor még ugyanis a helyszínen lesz, hogy figyelje és segítse Richard Wood munkáját, aki nem kevesebb mint 11 éve dolgozik a Red Bullnál, s jelenleg teljesítménymérnöki pozíciót tölt be. Ő veszi át Bird helyét átmenetileg, míg Wood ülésébe az a Richard Cooke kerül, aki szimulátoros mérnökként dolgozik a csapatnál. Az új felállás várhatóan a Holland Nagydíjon és az azt követő három, azaz a monzai, a bakui és a szingapúri hétvégén marad érvényben.
Verstappennek tetszik, hogy a Red Bull nem volt konzervatív
https://formula.hu/parc-ferme/37491
A tavaly egy kivételével az összes versenyt megnyerő Red Bull a sikerszéria ellenére komoly változtatásokat eszközölt autóján, és az RB20-as több szempontból eltérő koncepció szerint készült, mint elődje. A holland sajtónak nyilatkozva Max Verstappen arról beszélt, hogy a koncepcióváltást illetően maximális a bizodalma csapatát illetően: „Egyszerűen bízom abban, amit a csapattagjaink csinálnak, és ők biztosak abban, hogy ez jobb, mint bármi más, amit a télen kipróbáltak.”
Verstappen azt is kifejtette, hogy az elmúlt években a Red Bull nagyot lépett előre abban a tekintetben, hogy mennyire zökkenőmentes az új fejlesztések bevetése: „Minden, ami télen kerül az autóba, az jól is működik. Természetesen tetszik, hogy a csapat nem volt konzervatív. Szerintem tényleg feszegették a határokat a koncepció megváltoztatását illetően, egyszerűen több fejlesztési lehetőséget láttak ebben az autóban, mint az előzőben.”
Gyász: Elhunyt Wilson Fittipaldi
https://formula.hu/parc-ferme/37490
Elhunyt Wilson Fittipaldi, akit sokan elsősorban a legendás Emerson Fittipaldi testvéreként ismertek, pedig maga is három szezont töltött az F1-ben. A 80 esztendős expilóta karácsony óta kórházban volt, miután a december 25-i karácsonyi (és születésnapi) ebéd közben fuldokolni kezdett egy darab hústól, majd megállt a szíve, és újra kellett éleszteni.
Wilson Fittipaldi összesen 38 nagydíjat teljesített a királykategóriában, két szezonon át a Brabhamnél versenyzett. Ezt követően alapította meg a Copersucar Fittipaldi istállót, mely a mai napig az F1 történetének egyetlen brazil konstruktőre volt.
„19 versenyző már most tudja, hogy nem fogja megnyerni a vb-t” – Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/37489
Max Verstappen az első bahreini F1-es tesztnapon sokkolta a mezőnyt azzal, hogy több mint egy másodperces előnnyel végzett az élen az átalakított Red Bull-lal, és bár csütörtökön a Ferrari volt a leggyorsabb, az általános vélekedés az a riválisok részéről, hogy a címvédő bikák továbbra is egyértelműen az erősorrend élén állnak. Így gondolja Fernando Alonso is, aki szerint ugyan az új Aston Martin is előrelépés, mégis verhetetlennek látja Verstappent:
„Nincs kristálygömböm, hogy tudjam, mit csinálnak a többiek. Úgy gondolom, Max a világbajnok, a Red Bull pedig dominálja a sportot. Emellett az idén bemutatott koncepciójuk is meglepetés” – utalt a jelentősen átalakított RB20-asra a spanyol. „Jelenleg csak néznünk kell őket, hogy lássuk, hogyan teljesítenek. Úgy vélem, 19 versenyző a paddockban most azt fogja gondolni, hogy nem fogják megnyerni a bajnokságot. Az esetek 99 százalékában ez történik a karriered során. Ez egy brutális sport.”
Arra a kérdésre, hogy az AMR24-es futamgyőztes autó lehet-e, szintén a Red Bullról kezdett el beszélni a Motorsport.com által idézett Alonso: „Szerintem ezt nehéz most megmondani. Azt mondanám, hogy miután láttuk Maxot és a Red Bull autóját idén, kevesebb esélye van mindenki másnak versenyt nyerni idén. De ez ilyen.”
Hivatalos: a WEC elhalasztja a prológját
https://formula.hu/parc-ferme/37488
Hivatalos közleményben erősítette meg a WEC, vagyis az endurance-világbajnokság azt, amiről nemrég már mi is írtunk: el kell halasztani az erre a hétvégére tervezett szezonfelvezető prológot. A szombat-vasárnapi programot hétfőn-kedden bonyolítják majd le Katarban, a szezonnyitó helyszínén.
A csúszás oka az, hogy geopolitikai okokból a Vörös-tengeren több hajózási útvonalon is jelentősek a késések, ami miatt a WEC-csapatok szállítmányai sem érkeztek meg időben a helyszínre.
A WEC tájékoztatása szerint a hétvégi szezonrajtot mindez nem befolyásolja.
„Jövőre beszélünk róla” – Fog közösen zenélni Leclerc és Hamilton?
https://formula.hu/parc-ferme/37487
Miután Charles Leclerc múlt héten kislemezt adott ki, sok rajongóban felmerülhetett a fenti kérdés, a bahreini teszten pedig ő maga is megkapta. A monacói lelkes zongorista, 2025-ös csapattársa, Lewis Hamilton pedig szintén szeret zenélni és énekelni: készítenek majd közös zenét, ha csapattársak lesznek a Ferrarinál?
„Erre kíváncsi mindenki? Nem tudok még választ adni rá. Zenéről nem beszéltünk még sokat Lewisszal. Tavaly szóba került, akkor elmondta, hogy szeret zenélni” – válaszolta a Formula-1 riporterének, Will Buxtonnak Leclerc. A monacói ígéretet tett rá, feszegetni fogja a kérdést Hamiltonnal, ha már Maranellóban lesz: „Jövőre beszélni fogunk róla, egy lehetséges együttműködésről.”
Új vezető pozíciót kapott a Ferrari korábbi F1-es csapatfőnöke
https://formula.hu/parc-ferme/37486
Mattia Binottót nevezték ki az olasz elektronikai árukkal foglalkozó cég, a TEXA elektromos erőforrás fejlesztési részlegének ügyvezető igazgatójává – jelentették be a minap. Binotto több évtizeden át dolgozott a Ferrari Formula-1-es csapatánál, 2019 és 2022 között pedig csapatfőnökként irányította a maranellói istállót, amely a vezetése alatt néhány győzelemig és konstruktőri világbajnoki ezüstéremig jutott. Az olasz szakember elmondta: a TEXA-ban mindenekelőtt a „stratégiai bátorság” volt vonzó számára, ezért vállalta el a feladatot.
A szabályok betűjének megfelel, de a szabályok szellemiségét sérti a Mercedes első szárnya?
https://formula.hu/parc-ferme/37485
A Mercedes gondoskodott az F1-es mezőny egyik legérdekesebb innovációjáról: az egy héttel ezelőtti silverstone-i bejáratás óta beszédtéma a W15 első szárnya, melynek legfelső eleme minimális karbondarabkára vékonyodva csatlakozik csak az orrkúphoz. Ebben a cikkben írtunk arról, hogy a megoldás a 2022 előtti, turbulens levegőt gerjesztő első szárnyakra emlékeztet, melyeket a két évvel ezelőtti szabálycsomag betiltott, a Mercedes azonban kiskaput talált.
A bahreini teszt első napjának csapatfőnöki sajtótájékoztatóján Toto Wolff magabiztosan beszélt arról, hogy a szárnyat az FIA-val konzultálva fejlesztették ki, nincs arról szó, hogy felszereltek egy alkatrészt, amelyet aztán támadhatnak a riválisok.
Ezt nem vitatja a Formula-1 technikai igazgatója, Pat Symonds sem, de hozzáteszi, az már nem valószínű, hogy a szabályok szellemiségét tiszteletben tartja a szárnykialakítás:
„Az aerodinamikai formákra vonatkozó harmadik cikkely első mondatából egyértelmű, a szabályok célja biztosítani, hogy az autók szorosan követhessék egymást. Szerintem itt azt látjuk, hogy vissza akarják hozni azt az erős légörvényt, amelynek a következménye turbulens levegő. Ez tényleg a szabályok szellemiségén belül van? Hogy belefér a szabályokba, azok betűjébe, az abszolút nem kétséges. De hogy ezt akarjuk-e, az már vitathatóbb, ám előbb tudnunk kell, mennyire erős a hatása” – fejtegette Symonds.
A veterán mérnöknek nincs beleszólása az ügy folytatásába, de arra számít, az FIA aerodinamikai munkacsoportja (melyben az ő korábbi emberei dolgoznak) vizsgálódni fog, és dönthet úgy, hogy gátat szab egy új tendenciának.
A szerdai tesztnapon készült közelképeken látható, hogy az orrkúphoz csatlakozó vékony elem nem a negyedik szárnylap része – a két elem nem ér össze:
Detalle del flap superior del ala delantera del Mercedes
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) February 21, 2024
Details of Mercedes front wing top flap#f1 pic.twitter.com/7pDBNdk3pW
Negyedmillió dollárt adományoz a Formula-E főnöke, ha nem Verstappen nyeri az F1-es vb-címet
https://formula.hu/parc-ferme/37484
Max Verstappen tavaly minden idők legdominánsabb szezonját produkálva vált háromszoros világbajnokká, és mivel nagy fölényben volt a Red Bull és a holland, jó esély van a címvédésre. Mike Dodds, az elektromos világbajnokság, a Formula-E vezérigazgatója konkrétan 99 százalékot ad erre – ha pedig nem így lesz, egy nem is kis összeget fog adományozni: „Ha nem ő nyer, akkor van 19 másik pilóta: ha a másik 19 versenyzőből győz valaki, negyedmillió dollárt adományunk a szóban forgó pilóta által kiválasztott jótékonysági szervezetnek” – idézi szavait a RaceFans.net.
Dodds megjegyezte, hogy az F1-gyel szemben a Formula-E kiszámíthatatlan: „Ott leszek a Formula-E következő, Sao Pauló-i fordulóján, és fogalmunk sincs, ki fogja megnyerni azt a futamot. Úgyhogy izgatott vagyok emiatt. Formula-1-es rajongóként várom a szezonkezdetet, nézni fogom a körülötte lévő felhajtással együtt, ugyanakkor már most abszolút tudom, ki fog nyerni. Az nem történhet meg, hogy az előző szezonban 22 futamból 19-et megnyersz, elmész pihenőre, fejlesztesz kicsit az autón, visszatérsz, aztán nem nyered meg a következő idényt. Nem látom, hogy ez megtörténne.”
„Ez az egész F1 problémája” – Wolff a Horner-ügyről
https://formula.hu/parc-ferme/37483
Az elmúlt hetek egyik legmeghatározóbb témája a Formula-1-ben a Christian Horner ellen zajló Red Bull-vizsgálat. A holland De Telegraaf értesülései szerint szexuális jellegűek a vádak a csapatfőnökkel szemben, aki viszont a múlt heti autóbemutatón is tagadta azokat. Elkerülhetetlen volt persze, hogy az ügy előkerüljön a bahreini teszt első napjának sajtótájékoztatóján, ahol a jelenlévő csapatvezetőket kérdezték a történésekről, de végül csak Toto Wolff Mercedes-főnök válaszolt, mivel a többiek nem akartak hozzátenni mást az alábbiakhoz:
„Úgy vélem, hogy a Formula-1 és a csapatok a befogadás, az egyenlőség, a tisztesség és a sokszínűség mellett állnak. Nemcsak beszélünk róla, hanem napról napra ebben élünk, és ezek azok a mércék, amelyeket állítunk magunkkal szemben, hogy ebben éljünk. Globális sport vagyunk, a világ egyik legfontosabb sportplatformja, valamint példaképek.”
„Ugyanakkor az elmúlt hetekben rengeteg találgatás látott napvilágot. Ami a legfontosabb most, hogy a Red Bull által indított vizsgálat megfelelő és átlátható módon záruljon. Ezen kell dolgoznunk, hogy mi az eredmény, mit jelent ez a Formula-1 számára és hogyan tanulhatunk ebből. Versenyautókról és a sportról akarunk beszélni, nem pedig az ilyen rendkívül kritikus témákról, amelyek többek, mint egy csapat belügye. Ez az egész F1 és minden itt dolgozónak a problémája.”
Videó: Mozgásban mind a tíz 2024-es F1-es autó Bahreinben
https://formula.hu/parc-ferme/37482
Megkezdődött az egyetlen előszezoni teszt a jövő hétvégi évadnyitónak is otthont adó szahíri pályán, így először láthattuk együtt a pályán, teljes életnagyságban és mozgásban az összes 2024-es Formula-1-es autót. Íme, az F1 csatornájának rövid videós összeállítása a délelőtti első körökről, amely IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg:
Maradt a Mercedes korábbi futómű-kialakításánál a Williams
https://formula.hu/parc-ferme/37481
A 2024-es Formula-1-es autóknál az egyik leginkább kirajzolódó trend egyelőre, hogy a többség követte a Red Bull és a McLaren példáját a hátsó felfüggesztésnél, s immár nyomórudas megoldást alkalmaznak – az egyik kivételt a Ferrari jelenti, amely ugyan megvizsgálta ezt az irányt, de végül maradt a vonórudas kialakításnál. Úgy tűnik, a Williams is ebbe a kategóriába tartozik, ami már egy fokkal nagyobb meglepetés, mivel a grove-i istálló több alkatrészt is a Mercedestől vásárol, s az Ezüst Nyilak váltottak a nyomórudas hátsó futóművére. Ezt az irányt követte a szintén Mercedes-partner Aston Martin is, ám a Motorsport.com beszámolója szerint a Williams nem tett így: ők továbbra is a 2023-as változatot használják a futóműből és egyébként a váltóból is.
A lap úgy tudja, a két fél közösen döntött erről már hónapokkal ezelőtt. Mint írják, a Mercedesnek komoly logisztikai kihívást jelentett volna mindkét partnercsapatát ellátni az új, 2024-es váltókkal és felfüggesztésekkel, míg a Williams számára költséghatékonysági előnyei vannak ennek a döntésnek. Mint azt James Vowles csapatvezető korábban elmondta: a korábbi váltó miatt sem aggódnak, hiszen ismerik a Mercedes alkatrészét és roppant megbízhatónak tartják.
Megérkezett a Drive to Survive hatodik évadának teljes előzetese – videó
https://formula.hu/parc-ferme/37480
Pénteken, a bahreini F1-es kollektív teszt utolsó napján jelenik meg a Netflix Formula-1-es dokumentumfilm-sorozatának, a Drive to Survive-nak a hatodik évada, amely a 2023-as idény történéseit dolgozza fel. Most közzétették a teljes trailert, amelyből már ízelítőt kaphatunk arról. mely történetszálakra helyeződik majd a hangsúly: az előzetes alapján fókuszban lesz az Aston Martin felemelkedése, Lewis Hamilton és a Mercedes kapcsolata, Daniel Ricciardo visszatérése, az Alpine belső feszültségei, valamint természetesen a sorozat egyik fő sztárja, a januárban a Haastól elküldött (ex)csapatfőnök, Günther Steiner is. Íme, a trailer:
A mezőny fele nem is kért a leglágyabb keverékből – a csapatok gumiválasztása az F1-es tesztre
https://formula.hu/parc-ferme/37479
Közzétette a Pirelli, hogy az egyes csapatok milyen gumikat igényeltek a szerdától péntekig tartó bahreini hivatalos előszezoni F1-es tesztre. Minden istálló összesen 35 szett slick abroncsot használhat fel (plusz 2-2 intermediate és esős gumi is a rendelkezésükre áll majd), ezeket viszont tetszőlegesen oszthatták fel az istállók az öt keverék között.
Vannak azonban szembetűnő különbségek és trendek: az aligha meglepő, hogy mivel a szahíri pálya komolyan igénybe veszi a gumikat, s emiatt a jövő hétvégi szezonnyitó nagydíjon is a három legkeményebb, azaz a C1-es, a C2-es és a C3-as lesz használatban, a legpuhább C4-es és C5-ös opció nemigen népszerű. A leglágyabb C5-ösből konkrétan hat csapat nem is rendelt, de a McLaren és az Alpine a C4-esből sem kért, szóval tőlük például biztosan nem számíthatunk köridős villogásokra. A legnépszerűbb keverék a spektrum közepén található C3-as, amely tehát a Bahreini Nagydíjon a leglágyabb keverék lesz: a Mercedes például 25 (!) szettet rendelt ezekből. A legkeményebb C1-es változatból az Alpine halmozott fel a legtöbbet, szám szerint 11 garnitúrát. Íme, a teljes lista:
Sárgába borul Kubicáék Ferrarija a WEC-ben
https://formula.hu/parc-ferme/37478
Idén egy harmadik Hypercar-kategóriás Ferrari is rajthoz áll az Endurance-világbajnokságon a változatlan felállással induló két gyári egység mellett. Az AF Corse által felkészített #83-as rajtszámú 499P volánjánál Robert Kubica, Robert Svarcman és Yifei Ye tűnik majd fel. Az AF Corse pedig most megmutatta az autó festését is, amely gyakorlatilag teljes egészében sárgába borul – azaz ők kimaxolják azt a trendet, amely az idei F1-es Ferrarin és az említett másik két gyári autón is megfigyelhető volt a szín térnyerésével:
Videó: egy kör Piastrival és az új F1-es McLarennel
https://formula.hu/parc-ferme/37477
A McLaren Bahreinben járatta be az MCL38-ast a szerdán kezdődő kollektív teszt előtt, és ki is tett egy onboard felvételt, amin Oscar Piastri viszi körbe az autót.
Sainz sok évig maradna következő csapatánál
https://formula.hu/parc-ferme/37476
A Ferraritól a szezon végén távozó Carlos Sainz komoly döntés előtt áll, hiszen a vele kapcsolatban sokszor elhangzó Audi (jelenleg még Stake) mellett a Mercedesnél garantáltan lesz egy szabad ülés 2025-ben, s emellett a nagyobb csapatok közül a Red Bullnál, az Aston Martinnál és az Alpine-nál is lehet üresedés – és e csapatok közül minden bizonnyal többen is szívesen látnák autójukban a spanyil versenyzőt.
Sainz az F1 hivatalos honlapján megjelent nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy nem akarja elsietni a döntést: „Most itt az ideje az alapos elemzésnek, egy kicsit meg akarok hallgatni mindenkit, időt akarok adni magamnak, hogy biztos legyek abban, hogy mit akarok csinálni a jövőben, és hol akarom tölteni a következő, ki tudja hány, három vagy akár négy évet a pályafutásomból. Idén már 30 leszek, így valószínűleg a csúcs közelében vagyok, ezért szeretnék egy kis időt adni magamnak.”
„Bárhová is megyek, stabilitást keresek és egy érdekes projektet, hogy a jövőben bajnok legyek” – folytatta. „Hiszek a stabilitásban, az állandóságnak, abban, hogy meg kell ismerned azokat az embereket, akikkel együtt dolgozol, hogy egy-két évnél hosszabb ideig legyél egy csapat része. Nem titkolom, erre törekszem, és ezért kell időt szánnom a megfelelő döntésre.”
Bejelentés: Nem tűnik el az AlphaTauri a motorsportból!
https://formula.hu/parc-ferme/37475
A faenzai F1-es csapatnak négy éven át a nevét kölcsönző divatmárka, az AlphaTauri a kisebbik Red Bull-istálló Visa Cash App RB Teammé átlényegülése után sem tűnik el a motorsportból, hiszen egy mai bejelentés értelmében 2024 és 2026 között az AlphaTauri lesz az FIA hivatalos ruházkodási partnere.
Ahogy a bejelentés is kiemeli, az FIA először kötött ilyen jellegű szerződést, az AlphaTauri viszont már túl van egy hasonló megállapodáson, hiszen 2022 elején az F1-gyel írtak alá megállapodást arról, hogy két éven át a sportág hivatalos prémium ruhapartnere lesz az Ahmet Mercan vezette vállalat.
Elképesztő: Az egész mezőnyt kizárták!
https://formula.hu/parc-ferme/37474
Egészen döbbenetes forgatókönyv szerint kezdődött meg az év egyik első F4-es sorozata, a Winter Series valenciai fordulója. A szombati időmérőn a 38 versenyző közül 37-nek legalább két körét érvénytelenítették a pályahatárok átlépése miatt, az egyetlen kivétel Mattia Colnaghi volt – akinek nem működött a jeladója.
Így aztán a stewardok végül a teljes mezőnyt kizárták, a kvalifikációt érvénytelenítették, s az első futam rajtsorrendjét a pénteki, eredetileg tét nélküli tesztek alapján állapították meg – az Autosport beszámolója kiemeli, hogy ezen az eseményen nem szankcionálták a pályahatárok átlépését. Ha a tavalyi Osztrák Nagydíjon történteken szörnyülködtünk, hát akkor ehhez mit szóljunk…?
A bajnokságban szerepel egyébként a magyar Hideg Ádám is, a hétvége legjobb eredménye a 16. hely volt, míg a szezonbéli legjobbja a 15. pozíció.
Furcsa festést villantottak az F1 Academyben
https://formula.hu/parc-ferme/37473
Az F1-es szezon második, dzsiddai hétvégéjén útjára indul az F1 Academy 2024-es szezonja, melybe mind a 10 F1-es csapat benevez egy versenyzőt, s az istállók támogatása mellett a festésüket is megkapják – persze kisebb-nagyobb módosításokkal.
A fenti képen látható Doriane Pin, aki idén már túl van egy F4-es bajnokságon és a daytonai egynaposon, s az F1 Academy mellett a WEC-ben is teljes szezont fut a tavaly roppant sikeres Iron Dames tagjaként, a Mercedes támogatásával indul a sorozatban, s a csapat F1-es dizájnjának valamelyest egyszerűsített változatával indul a hét fordulón.
A tíz, F1-es csapatok által indított versenyző mellett öt további pilóta vesz részt a szériában, akit egyéb partnerek támogatnak. Hármuk neve még nem ismert, a Red Bull (mint cég) által szponzorált Emely de Heus mellett viszont immár Lola Lovinfosse-t is bejelentették, akit a szériával egyéb kapcsolatokat is építő Charlotte Tilbury kozmetikai cég támogat.
És ezt az autón is egyértelművé teszik…
Időközben az is kiderült, hogy a szabadkártyás versenyzők autóját a szezonnyitón Reema Juffali, Szaúd-Arábia első autóversenyzőnője foglalhatja el. Juffali éveken át formulaautózott, mielőtt 2022-ben GT-re váltott, eddigi legnagyobb sikere az International GT Open bajnoki 6. helye volt, benne a Pro-Am kategóriában aratott több futamgyőzelemmel.
Vezető tanácsadóvá nevezték ki Takuma Satót a Hondánál
https://formula.hu/parc-ferme/37472
Új, az eddiginél jelentősebb szerepkört kap a Hondánál Takuma Sato: a japánok bejelentették, hogy vezető tanácsadóvá nevezték ki a gyár motorsportos részlegénél, a Honda Racing Corporationnél, azaz a HRC-nél. Sato egész karrierje során a Hondához kötődött: az ő támogatásukkal versenyzett a 2000-es években több szezonon át a Formula-1-ben, ahol egy dobogós helyezésig jutott, valamint az IndyCarban is Honda-motor által hajtott autókkal versenyzett és nyert például két Indy 500-at.
Az Indy 500-on idén is rajthoz álló pilóta eddig is szerepet vállalt a HRC-nél a fiatal versenyzőkkel kapcsolatos programokban, most azonban kiterjesztik a feladatkörét: a japánok közleménye szerint Sato a tudása és tapasztalata révén „támogatást és tanácsot fog adni a Honda pilótafejlesztési programjainak alakításában Japánban és azon kívül, a versenyeken való részvételekkel kapcsolatos tervekben, valamint a versenytevékenységek működési strukturájának kialakításában”.
Érdekesség, hogy a Toyotánál szintén két F1-et is megjárt versenyző, Kamui Kobayashi és Kazuki Nakajima ugyancsak szerepet kapott a menedzsmentben.