DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 18. hétfő

Formula1.5 – Belehúzott az Aston Martin!

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2024-es szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből azt a négy csapatot, mely az összes idei győzelmet és dobogót megszerezte, s rendre elhoz hat-hét helyet az első nyolc közül?

Fiktív másodosztályú bajnokságunkban Nico Hülkenberg az egymás után szerzett két győzelemmel egészen megközelítette Fernando Alonsót Silverstone után, ám az Aston Martin visszavágott, így nem csupán a spanyol előnye hízott meg ismételten, hanem Lance Stroll is vissza tudta venni a második helyet a némettől. Ők ketten, valamint Yuki Tsunoda alkotják az üldözőbolyt, míg mögéjük Daniel Ricciardo zárkózott fel az 5. helyre.

pf-bliga14

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Sargeant úgy adta fel a Magyar Nagydíjat, hogy semmi gond nem volt az autójával

A vártnál gyorsabbnak bizonyult a Hungaroringen a Williams, Alexander Albon a 11. helyet szerezte meg vele egy, az autónak egyáltalán nem fekvő pályán, és Logan Sargeant sem ment rosszul: Nico Hülkenberggel csatázott a hajrában, de végül pórul járt. 

A küzdelem során Sargeant rossz szögben talált el egy kerékvetőt, megpördült, visszaesett, és ezzel leírta a gumijait is. Mint mondta, mivel már csak három kör volt hátra, pontszerzésre pedig nem volt esélye, így a csapattal együtt úgy döntöttek, hogy kiállnak: ugyan az autónak semmi baja nem volt, de inkább kijött a bokszba, és feladta a futamot, nem szenvedte végig a lekockázott abroncsokon az utolsó három kört.

Az eredménylistában így is értékelték, 18. lett, és úgy fogalmazott, hogy elégedett a futammal, biztató volt az autó versenytempója.

f1-williams-sargeant

fotó: dppi

Videó: így szórakoztatták a közönséget a sportbírók a Magyar Nagydíjon

A Hungaroring osztotta meg az alább videót: sportbírók és előadóművészek!

 

Norris odaszúrt Hamiltonnak: Próbáld ki a 19. helyet!

Lando Norris még saját magához képest is különösen tréfás hangulatban volt a Magyar Nagydíj hétvégéjén, még abból is képes volt viccet csinálni, hogy összetörte Max Verstappen győzelmi trófeáját. A fiatal brit finoman az egyébként vele jó kapcsolatot ápoló Lewis Hamiltonnak is odaszúrt egyet azt követően, hogy a második helyet szerezte meg a Hungaroringen: „Szombaton Lewis arról panaszkodott, hogy mennyire nehéz az első helyen kívül zárni.”

„Hát próbáljon meg a 19. vagy a 20. helyen versenyezni. Még sosem csinált olyat! Ez az egyetlen dolog, amit Lewis még nem csinált az F1-ben…” – mondta a brit, aki azt is hangsúlyozta, hogy szerinte Hamilton nyilatkozataiban túlságosan alábecsüli a Mercedes teljesítményét: „Lewis rengeteget panaszkodik, hogy a mi autónk milyen csodálatos, az övék pedig mennyire rossz, csakhogy az autójuk egyáltalán nem rossz. És egész évben nem volt az…”

norris-hun

Választások miatt áthelyezik a Superbike zárófutamát!

Hallottunk már olyat, nem is egyszer, hogy egy versenyt politikai okok törölni kellett, de rendszerint a szónak nem ebben az értelmében… A 2023-as Superbike-évad zárófordulóját Argentínában rendezték volna október 13. és 15. között, ám októberben általános és tartományi választásokat rendeznek az országban, ami jelentősen megnehezítené az esemény lebonyolítását, éppen ezért a szövetség, a szervezők és a tartományi kormányzat közös megegyezéssel úgy határoztak, hogy nem tartják meg az eseményt.

A FIM és a DWO hamarosan kijelöli a szezonzáró új helyszínét, mely a pletykák szerint jó eséllyel Jerez lehet majd.

razgatlioglu-yamaha

Már kaphatóak a jegyek a 2024-es F1-es Magyar Nagydíjra

Kedves szurkolók, kedves leendő 2024-es F1 Magyar Nagydíj jegytulajdonosok! Ma elkezdődik a jövő évi verseny jegyeinek értékesítése hivatalos partnerünk, a gpticketshop oldalán! - közölte a Hungaroring.

Arra azonban felhívták a figyelmet, hogy már a hivatalos jegyértékesítés megkezdése előtt megjelentek belépők nem létező vagy nem hitelesített oldalakon. Kérnekünk mindenkit, hogy a kellemetlenségek és a későbbi problémák elkerülése érdekében a hivatalos jegyértékesítő partnernél váltsa meg jegyét a 2024-es Formula-1-es Magyar Nagydíjra!

Találkozunk 2024-ben a Hungaroringen!

f12024

Duplázott az oválkirály Iowában – videó

Az Iowa Speedway látta vendégül a hétvégén az IndyCar mezőnyét, méghozzá egy dupla fordulóra, ahol egyértelműen Josef Newgarden volt a főszereplő: a kétszeres bajnok a szombati és vasárnapi futamot is behúzta. Newgarden ezzel egyértelműen megmutatta, hogy jelenleg ő a legjobb oválmenő a szériában: idén az összes eddigi oválversenyt megnyerte a Penske pilótája, beleértve az Indy 500-at. Ezzel az összetettben is feljött a második helyre, de így is tetemes, 80 pontos a hátránya az egy nyolcadik és egy harmadik helyet begyűjtő Alex Palouval szemben.

Az alábbiakban visszanézhető a két iowai futam videós összefoglalója:

NASCAR: Botrányos jelenetek után megdobálták a győztest Poconóban

Izgalmas végjátékban dőlt el a NASCAR Cup Series legutóbbi futama a Pocono Racewayen, ahol Denny Hamlin megszerezte pályafutása 50. győzelmét a szériában, a Toyota pedig szintén ünnepelhetett, hiszen ez volt a márka 600. sikere a versenysorozatban. Ezek a dolgok azonban mind elhalványultak a botrányok mögött, amelyekből jutott bőven erre a fordulóra. A futamot William Byron kezdte meg az élről Martin Truex Jr. mellől, az első szakaszt azonban Joey Logano nyerte meg, míg a másodikat Kyle Larson, aki a verseny egyik főszereplőjévé lépett elő Hamlin mellett.

A felek kétszer is összeakadtak a verseny során, előbb Hamlin vezette a falnak ellenfelét, majd a 2021-es bajnok az egyik újraindítás előtt megtorlásként nekiment a Toyotának, ezzel viszont jelentős sérülést okozott az autójának, végül csak a 21. helyen zárt. A hajrában aztán pont az utolsó körben jött a sárga zászló, így Hamlint már nem lehetett megfogni, a közönség viszont egyértelmű utálatát fejezte ki, miután kifütyülték, majd megdobálták a győztes pilóta autóját ünneplés közben. Hamlin mellett a második helyezett Tyler Reddick szintén botrányba keveredett, mivel a harmadik etap elején kiütötte Austin Dillont, aki emiatt nagyon csúnyán összetörte az autóját, majd miután kiszállt, a sárga zászlós periódus alatt Reddick autójához vágta a bukósisakját.

Az őrület itt viszont még mindig nem ért véget, miután az utolsó sárga zászlót Ryan Preece balesete váltotta ki, akit Corey LaJoie lökött meg. Preece ezen annyira felhúzta magát, hogy a leintést követően egyből LaJoie autójához szaladt, majd szabályosan rátámadt a benne ülő pilótára, miközben a felvételek tanulsága szerint, folyamatosan káromkodva üvöltözött riválisával.

A NASCAR mezőnye legközelebb július 30-án a Richmond Racewayen áll rajthoz.

Újra elkészítik Verstappen összetört herendi F1-es trófeáját

A Formula-1-es Magyar Nagydíj legnagyobb visszhangot kapó „incidense” a leintés után, a pódiumceremónia során történt, amikor Lando Norris sajátos pezsgőnyitási technikájának köszönhetően leesett és összetört Max Verstappen győzelmi trófeája. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója már a futam előtti hétfőn jelezte a Formula.hu jelenlétében tartott sajtótájékoztatón, hogy fel vannak készülve arra az esetre, ha esetleg baleset érné a több hónapnyi munkával készült, 40 ezer euró körüli értékű trófeát, a verseny másnapján pedig az M4 Sport Nemzeti Sporthíradójának be is jelentette, hogy bár sajnálattal vették tudomásul, hogy ez lett a kupa sorsa, de mivel meglátása szerint a Herendinek a magyar országimázsépítésben is fontos szerepe van, pótolni fogják a serleget.

„A csapatok majd eldöntik, ki volt a hibás, de mi vállaljuk az örömteli és nehéz terhet, és újra elkészítjük” - fogalmazott az MTI beszámolója szerint. Simon Attila kiemelte, minden alkotásukra örökös pótlási garanciát vállalnak, emiatt a mintatárban a Magyar Nagydíj serlegeinek másodpéldánya is ott van. A vázatest gyártása már el is kezdődött, így az eredetileg hat hónapos elkészítési folyamat most rövidebb lesz, és a Red Bull kétszeres világbajnoka pár hét múlva megkaphatja a kupát.

f1-hun-trofea-herendi-torott

fotó: Red Bull Content Pool

 

Wolff: F2-es mezőny egyetlen F1-es autó mögött

33 másodperc különbség a második helyezetthez képest, 39 másodperc az időmérőn még leggyorsabb Mercedes előtt – ezek a számok tükrözik Max Verstappen dominanciáját a Hungaroringen. Toto Wolff a fenti hasonlattal jellemzett:

„Láttuk ezt már a pénteki edzés hosszú etapjain is. Itt állnak ők, olyan, mintha egy Formula-2-es mezőny küzdene egyetlen Formula-1-es autó ellen” – mondta Wolff, de aztán hozzátette: a Red Bull megérdemelten áll ekkora előnyben. „Ők végezték a legjobb munkát, az előírt szabályok keretein belül. Ez meritokrácia. Mi is fogunk még versenyeket és bajnokságokat nyerni, de ma láthattuk Max tempóját.”

Fotó: Red Bull Content Pool

Megsúgott egy fontos részletet Hamilton szerződéséről Wolff?

Lewis Hamilton 2024-es Mercedes-szerződése hosszú ideje foglalkoztatja az F1-es közvéleményt, de hétvégéről hétvégére lényegében ugyanazt ismételgetik az érintettek: a Hungaroringen ezt Toto Wolff úgy fogalmazta meg, „aláírva nincs, de érzelmileg már kész van” a szerződés.

Az osztrák csapatvezető egy érdekes közjátéknak is szereplőjévé vált a hétvégén. A Magyar Nagydíj egy különleges F1-es közvetítés színhelye volt, angol és német nyelven is készült egy gyerekeknek szóló adás gyerekriporterek részvételével. Egyikük a német verzióból interjút készített Wolff-fal: mikor a szerződés hossza iránt érdeklődött, a csapatfőnök úgy reagált, nem mondhatja el nyilvánosan, de megsúgja neki. A fiú fülébe suttogta, a fiatal riporter azonban hangosan visszamondta: két évre szól a szerződés.

Persze ha Wolff nem akarta volna, hogy ez a részlet nyilvánosságra kerüljön, akkor vélhetően súgva sem mondja el senkinek – ami biztos, Hamilton szerződéses helyzete ma is téma lett az F1-es sajtóban.  

Videó: Norris eltörte Verstappen győztes trófeáját

Lando Norris kicsit belerondított Max Verstappen győzelmébe a Magyar Nagydíjon: a pályán ugyan nem tudta megnehezíteni a holland dolgát, a pezsgőzésnél azonban véletlenül eltörte a világbajnok frissen kapott, a győzelemért járó trófeáját. Videón az eset és fotón az eredménye:

 

 SI202307230526

A tűzeset miatt törölték a WRX el sem kezdődött versenyhétvégéjét

Leégett egy komplett csapat a Ralikrossz-világbajnokság Lydden Hill-i versenyének előestéjén: a péntek éjszakai tűzben megsemmisült a Special ONE Racing csapat szinte teljes felszerelése, beleértve egy kamiont és a két Lancia Delta Evo-e RX versenygépet, melyekkel Sebastien Loeb és Guerlain Chicherit szerepeltek volna.

Személyi sérülés nem történt, viszont a biztonsági kamerák felvétele szerint az egyik, töltés alatt levő autó akkumulátora okozta a tüzet – a 2022-es elektromos átállás óta először történt ilyen baleset. Az ebből fakadó biztonsági aggályok miatt vizsgálat indult, a WRX szombati programját pedig elővigyázatosságból felfüggesztették.

Szombaton éjjel született csak meg a döntés: a világbajnokság vasárnapi programját is törlik, azaz a szezon negyedik versenyhétvégéje elmarad – úgy, hogy naptár szerint kezdetét is vette, de a gyakorlatban nem futottak belőle egyetlen kilométert sem. A vizsgálat továbbra sem jutott eredményre a tűz kiváltó okát illetően, a hajtásláncot biztosító Kreisel Electric pedig nem tudott biztosítékot adni, hogy a baleset nem ismétlődik meg. A versenyt a nézők, csapattagok és versenyzők biztonságára hivatkozva fújták le.

A nézők a törlés ellenére nem maradnak hoppon, hiszen a helyszínen az RX2e kategória és a brit bajnokság programját megtartották. A WRX következő hétvégéje két hét múlva, Belgiumban esedékes.

Fotó: Red Bull Content Pool

F3: Williamses sikerrel indult a versenynap a Hungaroringen

A Formula-3-asok sprintfutama nyitotta a programot a 38. F1-es Magyar Nagydíj vasárnapi versenynapján. A pole-ból Zak O’Sullivan várhatta a piros lámpák kialvását, s a Williams akadémiáját erősítő Prema-versenyző az elsőtől az utolsó pillanatig kontrollálta is a futamot, így rajt-cél győzelmet aratva zsebelte be idei negyedik diadalát (így már neki van 2023-ban a legtöbb első helye) – amellyel ráadásul öt pozíciót ugorva az összetett tabellán is feljött másodiknak a brit! A Ferrari-neveldéhez tartozó Dino Beganovic is senkitől nem zavartatva jött be másodiknak, a dobogó alsó fokáért azonban volt csata: nagyjából a táv felénél ment el Franco Colapinto Leonardo Fornaroli mellett, így egy másik Williams-növendék is felállhatott a pódiumra.

Oliver Goethe lett a negyedik, Paul Aron pedig az ötödik, de a verseny embere a hatodikként befutó Pepe Martí volt: szép előzéseket bemutatva – többek között a bajnokságot vezető Gabriel Bortoleto mellett is elment –, hét pozíciót javítva zárkózott fel a spanyol, aki egy ponttal így is elveszítette az összetettbeli második helyet O’Sullivannel szemben. Bortoleto hetedikként látta meg a kockás zászlót, ezzel továbbra is magabiztosan vezet: előnye 43 egység a mai győztessel, 44 Martíval szemben. A versenyt megelőzően harmadik Gabriele Mini csupán 16. lett, így ő hátrébb csúszott a pontversenyben: Aron, Beganovic és Colapinto is átlépte az olaszt.

f3-osullivan-hun

fotó: DPPI

Hamilton rekordot döntött, az F1 csúcsot állított be a hungaroringi időmérőn

Kezdjük az előbbivel: Lewis Hamilton karrierje során kilencedik alkalommal szerzett pole-pozíciót a Magyar Nagydíjon, ezzel immár egyedül tartja az egy helyszínen és futamon begyűjtött legtöbb rajtelsőség rekordját. Nyolc-nyolc pole-t számlál Ayrton Senna Imolában (San Marinó-i Nagydíj), Michael Schumacher Suzukában (Japán Nagydíj) és Hamilton Melbourne-ben (Ausztrál Nagydíj), őket hagyta le szombaton a hétszeres világbajnok.

Méghozzá tette mindezt minden idők legszorosabb top 10-es eredményét hozó kvalifikációján: Hamiltont és a tizedik helyezett Nico Hülkenberget 577 ezredmásodperc választotta el a Q3-ban – ez az 577 ezred pedig pontosan megegyezik azzal, amit a 2003-as Brazil GP időmérőjén is láthattunk Rubens Barrichello és Fernando Alonso között, csak akkor még egykörös szisztéma volt érvényben.

f1-hungaroring-saturday-193

fotó: Ollé Iván

Jön a 38. F1-es Magyar Nagydíj – itt a vasárnapi menetrend

Természetesen a hét utolsó napján is a Hungaroringre szegeződnek leginkább a tekintetek, hiszen 15 órakor jön a Formula-1-es futam, előtte pedig még a betétkategóriák főversenyei. Ezen kívül lesz IndyCar, WRC és NASCAR is – és lett volna Ralikrossz-világbajnoki forduló is, ám mivel a szervezők nem tudtak megnyugtató magyarázatot adni a pénteki Lydden Hill-i tűzre, amelyről mi is beszámoltunk és amelyben odaveszett Sebastien Loebék Lanciája, biztonsági okokból törölték a versenyt. Mutatjuk a programot:

Vasárnap (július 23.)  
07:09-10:01 WRC, 18-20. szakasz (WRC+, előfizetés után élő)
08:25 Formula-3, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
10:05 Formula-2, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)
12:00 Porsche Szuperkupa, Futam (tv: Eurosport 2, 15:00, felv.)
12:15 WRC, Power Stage (WRC+, előfizetés után élő)
15:00 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)
17:05-17:30 IndyCar, Warm up  
20:00 IndyCar, 2. futam (tv: Match4, élő)
20:30 NASCAR Cup Series, Futam (tv: Aréna4, élő)

f1-hungaroring-saturday-129

fotó: Ollé Iván

Helyszíni: Robbantott Hamilton, hosszabbított a Hungaroring

Mámorban úszó Hamilton, bosszús Verstappen, újabb öt évre hosszabbító Hungaroring – Mészáros Sándor, a Formula.hu tudósítójának videós bejelentkezése a 38. Magyar Nagydíj időmérőjének napjáról IDE vagy a képre kattintva nézhető:

356982637_1311619366148062_7486367213627662653_n

10 ezer eurójába fájt a Haasnak egy dupla mulasztás a Hungaroringen

Pénzbírsággal sújtották az F1-es Magyar Nagydíjon a Haast. Történt ugyanis, hogy pénteki edzés után ugyan fizikailag visszaszolgáltattak a Pirellinek egy-egy szett intermediate gumit autónként, ám elektronikusan ezt nem jegyezték fel – márpedig ez szabálysértésnek minősül, így egyenként 5-5 ezer euróra büntették Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg abroncsai miatt az amerikai istállót.

Az időmérő után vizsgálták még Lance Strollt is, amiért a Q1-ben feltartotta a 13-as kanyarban Valtteri Bottast. A kanadai azonban megúszta szankció nélkül: a felügyelők úgy ítélték meg, hogy bár Stroll feltartotta a finnt, ebben szerepet játszott az utolsó kanyarokban kialakult tumultus is, amely miatt az Aston Martin versenyzője nem tudott lehúzódni az alfás elől a versenyívről.

f1-haas-hun

fotó: DPPI

„Érzelmileg már megvan” – Wolff Hamilton új F1-es szerződéséről

Annak ellenére, hogy a felek rendre elmondják, hogy csak idő kérdése, hogy nyélbe üssék Lewis Hamilton szerződéshosszabbítását a Mercedesnél, a bejelentésre még mindig nem került sor. Toto Wolff csapatvezető a Magyar Nagydíj helyszínén adott rövid és tömör helyzetjelentést arról, hogyan is állnak a tárgyalások: „A helyzet az, hogy még nem írtuk alá, de érzelmileg már kész van” – nyilatkozta a Sky Sports F1-nek.

Wolff szavai összhangban vannak azzal, amit Hamilton nyilatkozott még a csütörtöki sajtónapon a Formula.hu jelenlétében, ahol félig viccesen arról beszélt, hogy lehet, hogy majd csak a szezon végén írnak alá: „Lehet, hogy most az év végéig kell várnunk. Igazából nincs információm, amit megoszthatnék, a jogászok munkája ez. Nem vettem részt végig az egyeztetésekben, már az elején kiszálltam. A többi folyamatban lévő dolgomra akartam koncentrálni, így a csapat dolgozott rajta a háttérben. Nincs már egyeztetnivalónk, csak apróságok.”

f1-hungaroring-friday-20

Fotó: Ollé Iván

Szívesen visszafogadná De Vriest a Mercedes

Mindössze tíz futam után véget ért az F1-es kaland Nyck de Vries számára, miután a Magyar Nagydíjtól kezdve már Daniel Ricciardo vette át a helyét az AlphaTaurinál. A hollandot tavaly a Mercedes kötelékeiből igazolta le a Red Bull: előtte évekig a Mercedesnél szerepelt többek között a Formula-E-ben, valamint Formula-1-es szimulátorversenyzőként. Emiatt a Hungaroringen tartott sajtótájékoztatón neki is szegezték a kérdést a Mercedes vezető pályamérnökének, Andrew Shovlinnak, hogy visszafogadnák-e De Vriest ebben a minőségében:

„Úgy gondolom, Nyck többre vágyik annál, mint hogy szimplán szimulátorpilóta legyen, szóval újra versenyezni akar. Csak szöveges üzenetet váltottam vele, és azt mondta, tudatni fogja, hogyan alakulnak a tervei. Egyértelműen roppant hasznos volt számunkra abban a szerepkörben, és szívesen visszafogadnánk őt ebben a felállásban. De azt gyanítom, arra fog koncentrálni, hogy versenyülést találjon magának. Ha nem a Formula-1-ben, akkor más nagy és versenyképes sorozatban. Világos, hogy mennyire tehetséges. F2-es bajnok, Formula-E-világbajnok, amit kifejezetten nehéz megnyerni. Újra győztes ülést szeretne magának” – fogalmazott a Formula.hu jelenlétében Shovlin. De Vriesnek amúgy a hírek szerint máris lehet ajánlata: állítólag a Nissan Formula-E-alakulata érdeklődik a szolgálatai iránt.

f1-devries-mercedes

fotó: DPPI

Nem fog beleszólni az F1-be az új Alpine-vezérigazgató

Távozik az Alpine legfelső posztjáról Laurent Rossi, akit Philippe Krief vált a márka vezérigazgatójaként. De nem csupán személyi, hanem strukturális változás is történik, Rossi ugyanis aktív ellenőrzést gyakorolt a Formula-1-es csapat felett, a korábban Alfa Romeónál és Ferrarinál dolgozó Kriefnek azonban nem lesz ilyen jogköre.

„Az Alpine új vezérigazgatójának semmilyen ráhatása nem lesz a Formula-1-es részre” – mondta a médiának, beleértve a Formula.hu-t a csapatfőnökök pénteki hungaroringi sajtótájékoztatóján Otmar Szafnauer. „Az a változás az Alpine üzleti perspektíváját szem előtt tartva történt, nem a Formula-1-et nézve. A vezérigazgató az Alpine Carsra fog fókuszálni a Formula-1 helyett.”

A csapatvezető hozzátette, Rossi, akit különleges projektekhez helyeztek át az Alpine-on belül, tudtával szintén nem fog belefolyni a Formula-1-be. Végül a motorsportrészleg új alelnöke, Bruno Famin szerepéről is ejtett pár szót: „Több mint egy éve már dolgozott Viryben, valamint az endurance-on és a Dakaron is, ehhez jön hozzá most a Formula-1, habár már eddig is része volt a Formula-1-es programnak. Olyan nagy változás nem történt” – mondta Szafnauer, aki hivatalosan a hierarchiában Faminnek jelent.

Fotó: DPPI