Verstappen Hamilton előtt a Forbes kereseti listáján
https://formula.hu/parc-ferme/37919
Közzétette a legjobban kereső sportolók listáját a Forbes. A lap a tavaly májustól idén májusig tartó 12 hónapos időszakot vizsgálta, e szerint pedig Max Verstappen lett a legtöbbet kereső Formula-1-es versenyző. A Forbes szerint a regnáló világbajnok ez idő alatt 81 millió dollárt keresett, ebből 76 millió származott a Red Bull-os szerződéséből, és 5 millió az egyéb pályán kívüli tevékenységeiből. Ezzel Verstappen a lista 17. helyet kaparintotta meg, így négy pozícióval előzi a hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont, aki 21. lett. A Mercedes britjének bevétele 69 millió dollár volt az előző 12 hónapban, viszont ő ebből 12 milliót keresett a pályán kívüli szerződéseivel, és „csak” 57 milliót kapott a csapatától. A Forbes-listát amúgy a labdarúgó Cristiano Ronaldo vezeti 260 millió dolláros bevétellel.
Valószínűleg az ESPN birtokában maradnak a közvetítési jogok az Egyesült Államokban
https://formula.hu/parc-ferme/32728
Mint az kiderült, a Drive to Survive nevű sorozatot készítő Netflix is beszállt a versenybe a közvetítési jogokat illetően, így azok jelenlegi birtokosa, az ESPN, valamint az Amazon, és a korábban közvetítő NBCUniversal mellett ők is leadták a pályázatukat, ezekről pedig a Sports Business Journal értesülései szerint már döntés is született. A lap úgy tudja, hogy az F1 vezetői világossá tették, még nem állnak készen arra, hogy az összes futamot egy streaming szolgáltatáson keresztül tegyék elérhetővé, így a tendert az ESPN nyerte, és a közvetítési jogokra vonatkozó szerződésüket 2025-ig hosszabbíthatják meg, amiért évi 75-90 millió dollárt kell kifizetniük. Bár hivatalos bejelentés még nem érkezett erről, a hírek szerint az is nyomós érv lehetett a csatorna mellett, hogy saját streaming szolgáltatással rendelkeznek, így több platformon is képesek lesznek elérni a rajongókat.
Feltámasztják a Lola márkát
https://formula.hu/parc-ferme/32727
Úgy tűnik június 24-e volt a nagy bejelentések napja a sportautózás világában, hiszen kevéssel azok után, hogy a Porsche leleplezte vadonatúj LMDh autóját, az esti órákban kiderült, hogy egy legendás márka térhet vissza. A Lola Eric Broadley munkásságának köszönhetően jött létre még 1958-ban, és egészen 2012-ig működött, ezen idő alatt pedig háromszor is megnyerték autóikkal az Indy500-at összesen 181 CART/Champ Car-győzelmet arattak, jelen voltak a különböző formaautós utánpótlás szériákban, felejthetetlen versenygépeket indítottak a hosszútávú versenyeken, és többször is szerencsét próbáltak a Formula-1-ben, igaz utóbbival nem voltak sikeresek.A márka tíz évvel ezelőtt csődöt jelentett, vevő pedig nem volt rá, egészen mostanáig, amikor egy brit üzletember, Till Bechtolsheimer úgy döntött, megvásárolja a komplett szellemi tulajdont, hogy új életet leheljen a Lolába.
Bár terveiről egyelőre nem sokat árult el, annyit már tudni lehet, hogy az első sportautójuk 2024-ben érkezhet meg, a közeljövőben pedig a Le Mans-i 24 órást is megcélozzák. „Az egyik kulcsfontosságú projektünkkel együtt az lenne a cél, hogy 2024-től pályán legyen egy autó. Úgy gondolom, 2025 talán egy kicsit reálisabb lenne, de vannak bizonyos lehetőségek, amelyekkel még korábban is pályára kerülhetne. Szeretném, ha a Lola ismét olyan erőt képviselne, amely képes mérnöki megoldásokat nyújtani az ügyfeleknek, legyen szó arról, hogy valaki egy versenyzői csomagot vásárol, amelyet aztán elindít egy versenypályán, arról, hogy kész terméket biztosít egy gyártónak, vagy a kirakós játék egy kis darabját egy harmadik félnek” – árulta el Bechtolsheimer az Autosportnak.
Goodwoodban parádéztak a Formula-E Gen3-as autójával
https://formula.hu/parc-ferme/32725
A hivatalos leleplezés óta már több csapat is bemutatta saját festését az elektromos széria legújabb versenygépén, melyet a 2022/23-as szezontól kezdve vetnek be élesben először. Azóta már a Porsche és a DS TECHEETAH is megjáratta az autót, nemrégiben pedig Goodwoodban tartottak vele egy bemutatót a közönség előtt. A híres sebességfesztiválon Nick Heidfeld hajtott vele pályára, ahol a hivatalos kommunikáció szerint a német pilóta nem fogta vissza magát, és igyekezett a lehető legjobban kiszolgálni a közönséget.
Here’s the first glimpse of the @FIAFormulaE Gen 3 car. The @MahindraRacing Gen 3 car has @NickHeidfeld at the wheel and he’s not holding back. What do you think of the new design?#M9Electro #Gen3 #FOS #FormulaE pic.twitter.com/DsFLMxrGg7
— Goodwood FOS (@fosgoodwood) June 23, 2022
Így állt a mezőny négy világbajnoka 150 F1-es nagydíj után
https://formula.hu/parc-ferme/32724
Max Verstappen a múlt hétvégén, Montrealban teljesítette 150. Formula-1-es nagydíját, ennek apropóján pedig az F1 Instagramja összeszedte, hogyan is állt a különböző statisztikák terén a jelenlegi rajtrács másik három világbajnoka ugyanennyi futam után. Az látszik, hogy minden tekintetben Sebastian Vettel első 150 versenye volt a legsikeresebb, de például vb-címek számában Fernando Alonso és Lewis Hamilton is felülmúlja Verstappent. A holland számai a leginkább Alonsóéhoz vannak közel: dobogók tekintetében épp csak felül-, pole-ok terén pedig minimálisan alulmúlja a spanyolt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Megérkezett a Porsche LMDh autója
https://formula.hu/parc-ferme/32726
A Goodwoodi Sebességfesztivál keretei között leplezték le a Porsche 963 LMDh-t, mellyel jövőre visszatérnek a Le Mans-i 24 órásra, ráadásul nem is akárkivel. A német márka az autó mellett hat versenyzőt is bejelentett, köztük egy igazi legendát, aki velük tér vissza a hosszútávú versenyek világába. A Porsche csapatát ugyanis Andre Lotterer is erősíteni fogja Kevin Estre, Michael Christensen, Laurens Vanthoor, Matt Campbell és Matthieu Jaminet mellett, akik szintén a gyári csapat pilótái lesznek. Ezzel együtt összesen már nyolc emberről tudni, miután Felipe Nasrt és Dane Cameront még tavaly év végén jelentették be.
A márka hiperautóját egy ikerturbós V8-as motor hajtja, ami a 4,6 literes egységen alapul, mely a 918-as plug-in hibrid utcai autót is hajtotta normál szívócsöves formában. A most bemutatott dizájnt a WEC, és az IMSA bajnokságban is egyaránt használni fogják, amivel a hivatalos közlemény szerint a Porsche hagyományai előtt tisztelegnek. A bejelentés során elárulták, hogy az új versenygépet már a bahreini WEC szezonzárón bevetik, amennyiben 963-as tesztprogramja a terveik szerint alakul.
#PorschePenskeMotorsport - From 2023, two of the new #Porsche963 hybrid #LMDh prototypes will be fielded in both the @FIAWEC and the @IMSA.
— Porsche Motorsport (@PorscheRaces) June 24, 2022
Today, the launch of car & team @fosgoodwood marked the beginning of a fascinating Endurance era - our film #HeadAndHeart explains why pic.twitter.com/1ktngaigvK
Túrázós képekkel üzent Valtteri Bottasnak a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/32723
Nemrégiben túrázott egy nagyot Daniel Ricciardo, és csodálatos fotókat osztott meg Instagram-oldalán, a McLarennél pedig úgy tűnik mókás kedvükben voltak, miután ezt egy igazán elmés megjegyzéssel tették közzé a Twitteren. „Csak Valtterit keressük” – állt a bejegyzés leírásában. Az utalás nem véletlen, hiszen Valtteri Bottas nagyon szeret a természetben kalandozni, erről pedig általában jó néhány képet megoszt a követőivel.
Just out here looking for Valtteri
— McLaren (@McLarenF1) June 24, 2022
: @DanielRicciardo pic.twitter.com/voRjqJnHrw
Csaknem 30 évvel a lebénulása után vezette ismét egykori motorját Wayne Rainey – videó
https://formula.hu/parc-ferme/32722
Wayne Rainey a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójának meghatározó motorversenyzője volt: 1990-től 1992-ig zsinórban háromszor lett világbajnok az akkori királykategóriának számító 500 köbcentis géposztályban. 1993-ban is eséllyel pályázott a címvédésre, ám a misanói Olasz Nagydíjon olyan bukást szenvedett el, amely miatt az amerikai mellkastól lefelé lebénult.
Rainey az utóbbi időben több speciálisan átalakított motorra is felülhetett, most azonban a Goodwoodi Sebességfesztiválon konkrétan az egykori 500-as Yamahája nyergébe ült vissza (természetesen szintén átalakított verzióban) – íme, egy videó minderről:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Silverstone bírósághoz fordul, 8 millió fontra perli a pályát felújító céget
https://formula.hu/parc-ferme/32721
A silverstone-i F1-es pálya 8 millió fontos pert fontolgat az Aggregate Industries ellen, amely cég 2018-ban a pálya újraaszfaltozásáért volt felelős. A pályafelújítási munka nem sikerült tökéletesre és mindössze egy évvel később ki kellett javítani.
Az új felület nem nyerte el a versenyzők tetszését, a hétszeres F1-bajnok Lewis Hamilton pedig nagyon kritikus volt: „A valaha volt legrosszabb munkát végezték” – mondta Hamilton a Brit Nagydíj hétvégéjén. „Ez a leghepehupásabb pálya, amin valaha versenyeztem, jobban ráz, mint a 100 éves Nordschleife. Ettől eltekintve fantasztikus, de nem tudom, hogyan tudtak ilyen rossz munkát végezni.”
Az Aggregate Industries 2 millió fontot kapott a javítási munkákért 2018-ban. Míg az F1 hétvégéje viszonylag simán lezajlott, ugyanez nem mondható el az augusztusi MotoGP-ről. A hétvége nem a tervek szerint alakult, mivel a heves esőzés miatt végül törölték a versenyt. Öt versenyző sérült meg, köztük Tito Rabat, aki az időmérőn eltörte a lábát. Mivel az eseményt törölték, a szervezők kénytelenek voltak kárpótolni a rajongókat, ami további veszteségeket okozott Silverstone számára. Miután a törölt 2018-as hétvége miatt elvesztették a MotoGP rendezői jogát, állítólag 3,5 millió fontot veszítettek.
2019 óta nem volt ilyen probléma, miután Silverstone a Tarmac Trading Ltd-del kötött szerződést az aszfaltréteg kijavítására. A pálya így pert indít az elveszett MotoGP hétvége költségeiért, a második felújításért és a további elmaradt haszonért, így a teljes összeg megközelíti a 8 millió fontot.
Roscoe-val készül a folytatásra Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/32720
Régen posztolt kutyás képeket Lewis Hamilton, most azonban "követelésnek eleget téve" ismét megmutatta ezt az oldalát.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Túl a McLaren-teszten a Red Bull indiai védence
https://formula.hu/parc-ferme/32719
Két napon át körözött Silverstone-ban Jehan Daruvala a McLaren 2021-es autójával, az MCL35M-mel – a felállás már csak azért furcsa, mert a háromszoros Formula-2-es futamgyőztes, a bajnokság jelenlegi harmadik helyezettje a Red Bull pilótaprogramjának tagja.
„Micsoda két nap volt! Valószerűtlen élmény volt első alkalommal vezetni Formula-1-es gépet Silverstone-ban. Hatalmas köszönet jár mindenkinek, aki ezt lehetővé tette, nagyon élveztem és rengeteget tanultam ez alatt a két nap alatt” – írta a közösségi médiában Daruvala, néhány fotót is mellékelve: az indiai pilóta fekete sisakban és McLaren-overallban tesztelt, semmi sem utalt Red Bull-kötődésére. Érdekes, hogy az eseményről egyelőre csak Daruvala és az őt támogató Mumbai Falcons számolt be, a McLaren nem posztolt a tesztről.
What a couple of days it’s been!… An unreal experience driving a Formula 1 car for the first time around Silverstone A big thank you again to everyone that made this happen, I had lots of fun and learned so much in just two days
— Jehan Daruvala (@DaruvalaJehan) June 24, 2022
photos by @nickdunganphoto #Formula1 pic.twitter.com/SOxeyj5J90
Nehéz az élet a kenyai WRC-futamon
https://formula.hu/parc-ferme/32718
Legalábbis erről tanúskodik Kalle Rovanpera arca: a vb-listavezető így nézett ki az autóban a mai első kör végén. Az iszonyatos por és az autóban uralkodó 50 Celsius-fok körüli hőmérséklet ezt eredményezi - nem mellesleg már több autónak is eltömődött a hűtője, az első szakaszt megnyerő Sebastien Loeb például már fel is adta emiatt a küzdelmet. A legutóbbi futamot behúzó Ott Tanaknak három kilométer után eltört a váltókarja, onnantól a rudazaton próbált meg váltani, majd navigátorával egy kerékkulcsot szereltek be a kar helyére...
Az F1 jobban befogadja az LMBTQ-közösséget, mint más autósport – mondja az Alpine csapattagja
https://formula.hu/parc-ferme/32717
Az Alpine szivárványos mintával és a Racing Pride mozgalom logójával tiszteleg a Pride-hónap előtt. Ennek kapcsán több interjút is közzétesznek, melyek közül a legfrissebb Matt Groommal, a stratégiai partnermenedzserrel készült – ő felelős a főszponzor BWT-vel való együttműködésért.
Groom elmondta, mikor munkába állt jelenlegi pozíciójában, nagyon pozitív első benyomásokat szerzett az F1-ről, amely barátságos, nyitott és befogadó: sokkal kedvezőtlenebb tapasztalatai vannak más motorsportos kategóriákból, melyeknek van még hova fejlődnie elfogadás terén, elsősorban az LMBTQ irányába. Groom maga is versenyez az Egyesült Királyságban egy Renault Clióval, amelyre felragasztotta az LMBTQ autósportban való elfogadásáért harcoló Racing Pride logóját, ezzel is segítve a szervezet munkáját.
As part of #PrideMonth, we are sharing the stories and voices from within the team. Our Strategic Partner Manager, Matt talks about his experiences in motorsport.
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) June 22, 2022
We're proud to continue supporting @RacingPrideHQ and the LGBTQ+ community. #Alpine #F1 pic.twitter.com/ct89vgyOti
Visszatérhet a versenypályára Danyiil Kvjat
https://formula.hu/parc-ferme/32716
A háromszor dobogóra álló egykori Formula-1-es pilóta is azon számos orosz versenyző közé tartozik, akik az ukrán háború kitörésével eltűntek a nemzetközi versenypályákról 2022-ben. Miután az előző évet az Alpine tartalékpilótájaként töltötte, az idei szezonra éppen a WEC LMP2-es kategóriájában szereplő orosz G-Drive-val szerződött le, amely két héttel a szezonnyitó előtt kiszállt a bajnokságból az FIA szankciói miatt. Maga Kvjat is elítélte ezeket a korlátozásokat, arra hivatkozva, hogy nem szabadna politikát keverni a sportba.
Most a Red Bull és AlphaTauri egykori versenyzője egy gokartos fotót tett közzé, és maga hintette el, a körözgetés egy nagyobb dolog előjele lehet. „Jó újra versenypályán lenni! Ki tudja, lehet, hogy készülök valamire…” – írta rejtélyesen.
Good to be back on racing track! Who knows, maybe I’m preparing for something… pic.twitter.com/twenZVorF6
— Daniil Kvyat (@kvyatofficial) June 23, 2022
MiniDrivers: Alonso álmai
https://formula.hu/parc-ferme/32714
Megérkezett a MiniDrivers összefoglalója a Kanadai Nagydíjról. Ezúttal sem érdemes kihagyni a humoros videót.
Így pontoztuk a pilóták montreali produkcióját
https://formula.hu/parc-ferme/32712
Ahogy mindig, a Kanadai Nagydíjat követően is 1 és 10 közötti skálán értékeltük a mezőny tagjainak teljesítményét, mely skálán az 5,5 az átlag, az 1 a minősíthetetlen produkció, míg 10-est csak a tökéletes (vagy ahhoz rendkívüli közeli) teljesítmény érdemel ki. 01:17:09-től meghallgathatod, milyen pontokat osztottunk a montreali hétvégére!
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Beállította leghosszabb nyeretlenségi sorozatát Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/32710
A Mercedes idei küszködésének köszönhetően egyelőre győzelem nélkül áll Lewis Hamilton 2022-ben, ha pedig azt nézzük, hogy legutóbb a tavalyi Szaúd-Arábiai Nagydíjon intették le elsőként, akkor immár tíz futam óta nem pezsgőzhetett a dobogó tetején. Márpedig ennél hosszabb szériája sosem volt az F1-ben a britnek – tíz győzelem nélküli versenyig viszont már háromszor is eljutott. Egyfelől a 2009-es szezon első fele maradt elsőség nélkül a szintén egy komoly szabályváltozás után pocsékul sikerült McLarennel, másfelől az első mercedeses győzelme (2013 Hungaroring) előtt és után produkált ugyanilyen sorozatot a hétszeres világbajnok. Ha a jövő hétvégén esedékes hazai nagydíját sem nyeri meg, azzal pedig saját negatív rekordot állít fel Hamilton.
fotó: DPPI
Szokatlan bejelentés a McLarennél: A versenyző megvan, a szériája nincs
https://formula.hu/parc-ferme/32715
Eldőlt, hogy Felix Rosenqvist, az Arrow McLaren SP IndyCar-pilótája marad a wokingi gárda kötelékében, miután több évre szóló szerződést kötött – ugyanakkor jövőjében még mindig maradt egy nagy kérdőjel. A McLaren bejelentése ugyanis így fogalmaz: „Kellő időben meg fogjuk erősíteni, hogy Felix az Arrow McLaren SP-nél vagy Formula-E-csapatunknál fog versenyezni.”
A Ganassi színeiben korábban IndyCar-futamot nyerő Rosenqvist a McLarennél sosem végzett negyedik helyezésnél előrébb, de 2022-ben kezd formába lendülni: az év elején Texasban pole-pozícióból indult, az elmúlt négy versenyből pedig háromszor az első hat közt végzett. A McLaren versenyrészlegét bővítve a 2022/23-as szezonban beszáll a Formula-E-be, a Nissan hajtásláncpartnereként, így ebbe a sorozatba is keres két versenyzőt, az elektromos bajnokságban rutinos pilótákból azonban kevés van a piacon.
„Tekintve, hogy a csapat a Formula-E irányába bővül a következő szezonban, plusz lehetőségeim nyílnak az USA-ban és Európában egyaránt. Várom, hogy abba a pozícióba kerüljek, amelyben megerősíthetem terveim a következő hetekben” – kommentálta a furcsa bejelentést a svéd, aki a The Race szaklap szerint inkább az IndyCarban maradna.
Tsunoda elődei: akik a bokszkijáratnál törték össze az autót
https://formula.hu/parc-ferme/32711
Yuki Tsunoda kanadai hibája kapcsán készített egy top tízes válogatást az F1 azokból a jelenetekből, amelyeknél egy pilóta a bokszkijáraton törte össze autóját. A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!
A Brit Nagydíjtól megváltozik az F1-es hétvégék formátuma
https://formula.hu/parc-ferme/32713
Az idei szezontól már pénteken tartották a hétvégét felvezető sajtótájékoztatókat a Formula-1-ben, de ez az újítás sem a versenyzők, sem az újságírók tetszését nem nyerte el. Erre reagál most a széria azzal, hogy a RacingNews365.com forrásai szerint Silverstone-tól ismét csütörtökön tartják a sajtónapot, nem lesznek rövidebbek a hétvégék - a tervek szerint mindig 23 órával az első szabadedzés kezdete előtt kell letudni a sajtókötelezettségeket.
Ez egyelőre nem hivatalos, a Motorsport Világtanács jóváhagyása szükséges hozzá, de a hírek szerint ez nem lesz akadály.
fotó: dppi
A Nissan látja el erőforrással a McLarent a Formula-E-ben
https://formula.hu/parc-ferme/32709
A McLaren már korábban bejelentette, hogy a következő szezonban csatlakozik a Formula-E mezőnyéhez, méghozzá úgy, hogy átveszi a gyári szinten távozó Mercedes alakulatát (amely egyébként jelenleg is vezeti az összetettet). Most pedig arra is fény derült, milyen hajtásláncot fog használni a portfólióját az elektromos világbajnoksággal bővítő wokingi istálló: a csütörtöki bejelentés értelmében a McLaren többéves megállapodást kötött a Nissannal az erőforrásokról. A Nissan így a saját gyári csapata mellett egy másik gárdát is ellát majd hajtásláncokkal a jövőre induló Gen3-as érában. Arról egyelőre továbbra sincs bejelentés, hogy kik lesznek a McLaren versenyzői a Formula-E-ben.