DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 12. szombat

Most értek véget Wolff és a Mercedes mézeshetei?

Ha igen, akkor ezek elég hosszúnak bizonyuló mézeshetek voltak… Az 1996-os F1-es világbajnok Damon Hill mindenesetre ennek a véleményének adott hangot a Kínai Nagydíjon, azzal együtt, hogy szerinte Lewis Hamilton attól a pillanattól kezdve, hogy először beleült az újgenerációs autóba, tudhatta, hogy komoly baj van a csillagosoknál.

wolff-2024

Hill szerint Wolff a múlt évtized első számú sikersorozatáért nagyon sokat köszönhet az alapokat lerakó Ross Brawnnak, most viszont rá vár a feladat, hogy visszavezesse a siker útjára az alakulatot: „Totónak hosszú mézeshetek jutottak, egy fantasztikusan sikeres időszak a csapatnál, amibe ő belekerült. Ross Brawn sokat tett az alapozásért. Most viszont nehéz neki, az igazi munka akkor kezdődik, amikor elrontasz valamit, amikor valami nem megy jól.”

„Ezt elég nehéz feldolgozni. Ez az ő dolga, ő a főnök, neki kell kiderítenie, mi siklott félre, és ki nem mondja meg neki, hogy mi nem megy jól a csapaton belül” – mondta Hill, akivel az F1-es pilótaként nem sok vizet zavaró, szakértőként viszont kimondottan népszerű Karun Chandhok is egyetértett azt illetően, hogy Wolffnak meg kell találnia, miért nem tudja a csapat kellőképpen kihasználni a rendelkezésére álló erőforrásokat.

russell-melbourne

A MotoGP-ben is jöhetnek a sprintversenyek

Bár az F1-ben is kétes a megítélése a vezetőség pozitív nyilatkozatai ellenére, a Motorsport.com információi szerint a MotoGP is bevezetné a sprintversenyek intézményét már 2023-tól. Az ötlet a Dorna által lefolytatott rajongói kérdőív során került elő, s az elképzelést elvileg ezen a hétvégén, az Osztrák Nagydíjon fogják megtárgyalni az érintettek. A lap úgy tudja, az F1-es sprinttel ellentétben nem a rajtrács eldöntésére szolgálna a nagyjából féltávnyi hosszúságú rövid futam, hanem teljesen önálló, a nagydíjtól független esemény lenne. A pontokat is feleznék a főfutamon szerezhetőkhöz képest. Az elképzelés az, hogy minden versenyhétvégén rendeznének sprintet a MotoGP-ben, aminek az oltárán egy szabadedzést és a vasárnap reggeli bemelegítő edzést áldoznák fel a programból – viszont jelen állás szerint csak a királykategóriában van szó az újításról, a Moto2-ben és a Moto3-ban nem.

Ha az ötlet megvalósul – a gyártók többsége elvileg támogatja –, akkor ez lenne az első jelentősebb módosítás a MotoGP-hétvégék lebonyolításában 2013 óta, amikor bevezették a kétrészes időmérő edzéseket. Sprintverseny egyébként a Superbike-világbajnokságon már néhány éve létezik, ám ott részben az alapján dől el a második futam rajtsorrendje.

motogp-start-2022-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Így járta meg a csúcsot és a mélységet Leclerc a szezon eddigi részében – videó

Max Verstappen után Charles Leclerc 2022-es idényének eddigi alakulása is külön videót kapott az F1 jóvoltából, így felidézhetjük, hogyan indította parádés győzelmekkel az új érát a monacói, majd hogyan dőltek össze (alighanem) a vb-álmai a sorozatos műszaki problémák és egyéb hibák okán. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

leclerc-f1-video

Animációs sorozattal vonzaná be a gyerekeket az F1?

Elképesztő népszerűségnek örvend jelenleg a Formula-1, ami a helyszíni nézőszámokon is egyértelműen megmutatkozik. Ehhez nem kis részben a Netflix által gyártott dokumentumfilm-sorozat, a már négy évadot is megélt Drive to Survive is hozzájárult. A FOM azonban nem állna meg ennyinél: Ian Holmes, a médiajogok és tartalomkészítési terület igazgatója egy londoni motorsportos fórumon beszélt az egyéb ötleteikről, így például egy animációs széria lehetőségéről – szavait a RaceFans.net idézi:

„Alapvetően azt szeretnénk, ha az emberek bármilyen módon kapcsolódni tudnának a sportunkhoz, ahogy csak akarnak. Biztosra akarunk menni, hogy a lehető legszélesebb a kínálatunk. A Drive to Survive egy sikeres pillére volt ennek, de szeretnénk például a gyerekekkel is kapcsolatot teremteni. Szeretnénk animációs sorozatot készíteni. Akarunk valami utazással kapcsolatost vagy bármi hasonlót csinálni – a lényeg, hogy kapcsolódnia kell a Formula-1-hez. Alapvetően a lehető legtöbb kapcsolódási pontot szeretnénk kialakítani a sporttal.”

f1-gyerek-fan-dppi

fotó: DPPI

„Emberileg katasztrófa a környezete” – többet várt újonc motorosától a KTM

Raul Fernandez kapcsolata a KTM-mel távolról sem mondható zavartalannak: bár tavaly a Moto2-ben parádés újoncévet produkált velük, de már akkor úgy hírlett, hogy nem velük, hanem a Yamaha szatellit csapatával akart fellépni a MotoGP-be. Állítólag közel is jártak a megállapodáshoz a felek, ám az osztrák gyártó végül „lehívta” az opcióját, így a spanyol a Tech3 KTM-nél kötött ki. Ahol azonban egyelőre – sérülések által is nehezítve – messze nem olyan szezont fut, mint arra talán számítani lehetett.

Stefan Pierer, a KTM elnök-vezérigazgatója a SpeedWeek.com lapnak adott interjúban kissé élesen kritizálta is a versenyzőt: „Emberileg katasztrófa Fernandez környezete. Mindent megtettünk érte, még az öccsét is bevettük a Moto3-as csapatba. Minden lehetséges dolgot megtettünk azért, hogy teljes csomagot adjunk neki. Igen, csalódáskeltő, egyértelműen többet vártunk Raultól, de az ilyen csalódások is részei a motorsportnak.”

A hírek arról szólnak, hogy Fernandez 2023-ra nem is marad a KTM kötelékeiben – a helyére várt Pol Espargarót a hétvégi Osztrák GP-n be is jelenthetik –, hanem átigazol az Apriliára váltó RNF Racinghez. Pierer ugyanakkor jelezte, hogy némi transzferdíjat ez esetben biztosan felszámolnának, hiszen rengeteget invesztáltak a fiatal spanyolba. „Az eredmények mégsem jöttek 2022-ben” – tette hozzá.

raul-fernandez-motogp-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

40 millió forintot is elkölthet egy néző a Las Vegas-i Nagydíjra

Ha a Miami Nagydíj árait a 750 ezer forintnak megfelelő értékű átlagos belépővel kirívóan magasnak gondoltuk, akkor az első Las Vegas-i Nagydíj tarifái csillagászatiak lesznek. A Sports Business Journal ír arról, hogy az MGM Resorts (amely számos szálloda-kaszinó tulajdonosa a város szívében) 25 millió dollár értékben tervez jegyeket felvásárolni a szervezőktől, melyeket aztán csomagokban értékesít.

Ezek a csomagok a szállást és különböző eseményeken való részvételeket is magukban foglalják – a Las Vegas-i élményt azonban drágán meg kell fizetni, akár 100 ezer dollárt (40 millió forintot) is elkérhetnek egy ilyen csomagért.

További információ, hogy az amúgy sem filléres szállodai szobák akár a megszokott ár háromszorosába kerülhetnek a versenyhétvégén. A Las Vegas-i Nagydíj 2023. november 23-án, sajátos menetrend szerint szombaton, helyi idő szerint 22 órakor startol el.

Bottas futamot nyert a nyári szünetben

Méghozzá kerékpáron: az Alfa Romeo finn versenyzője, Valtteri Bottas rendszeresen kerékpározik, versenytávokat is teljesíteni szokott, a nyári szünetben pedig rajthoz állt a SBTGRVL nevű versenyen. Ez egy kerékpárfutam az Egyesült Államokban, Coloradóban, ráadásul nem is aszfaltos, hanem murvás útviszonyok között. Bottas végül 2 óra, 56 perc és 22 másodperc alatt teljesítette a szűk száz kilométeres távot, amellyel összességében a negyedik helyet szerezte meg 726 indulóból, a maga korosztályát pedig meg is nyerte.

Egyébként párja, Tiffany Cromwell is rajthoz állt és szintén remekül teljesített, ő a hölgyek között nyerte meg a maga kategóriáját.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Lundgaard szerint Vettel számára nehéz lenne az átállás az IndyCarra

Sebastian Vettel a júliusi Magyar Nagydíjon jelentette be, hogy a szezon végén szögre akasztja a bukósisakot. A négyszeres világbajnok jövőjével kapcsolatban azóta számos találgatás látta meg a napvilágot, hiszen Vettel közleménye nem tért ki arra, hogy mihez kezd majd az F1-es pályafutását követően. Sokak szerint végleg abbahagyja a versenyzést, és a fenntarthatósággal kapcsolatos törekvései kerülnek majd előtérbe, mások azonban különböző szériákba próbálnák csábítani az Aston Martin versenyzőjét. Közéjük tartozik Bobby Rahal is, aki korábban elmondta, hogy szívesen biztosítana egy tesztlehetőséget a németnek valamelyik autójában. A Rahal Letterman Lanigan Racinggel a napokban szerződést hosszabbító Christian Lundgaard is megszólalt a témával kapcsolatban.

„Szerintem nagyszerű lehetőség lenne számára egy IndyCar-autót vezetni” – idézi a dán pilótát a Motorsport.com. „Én vezettem korábban F1-es autót, amikor a Renault-val teszteltünk, és ki kell hogy mondjam: számomra az volt a legkönnyebben kezelhető autó, amit valaha vezettem. Egy bizonyos határig nagyon könnyű vezetni azokat a gépeket, az igazán kemény kihívás az megtalálni az utolsó fél-egy másodpercet, mert a hatalmas leszorítóerő miatt az autó tapad az aszfalthoz. Ezért láthatjuk azt, hogy nagy a különbség a mezőny tagjai között az F1-ben.”

„Szerintem Sebastian számára hatalmas kihívást jelentene átjönni ide, és egy olyan autót vezetni, amivel folyamatosan küzdeni és dolgozni kell. Itt te vezeted az autót, nem pedig az autó vezet téged. Szerintem kemény váltás lenne, de őszintén szólva, sok más F1-es pilótát is szívesen megnéznék egy IndyCar-gépben” – zárta gondolatait Lundgaard.

Perez készen áll a folytatásra

Hamarosan véget ér a nyári szünet, és folytatódhat a Formula-1 idei szezonja. Sergio Perez jelenleg a világbajnoki pontverseny harmadik helyét foglalja el, és értelemszerűen szeretne a hátralévő futamokon a győzelmekért harcolni. Ennek érdekében a szünetben is keményen dolgozott, amiről egy videót posztolt nemrégiben, a felvételhez pedig az alábbit fűzte hozzá: „Nem tart sokáig, amíg visszatérünk a régi kerékvágásba. Készülünk az év végi intenzív hajrára. Mindenkinek küldök egy nagy ölelést. Köszönjük a támogatást, és hamarosan találkozunk” – írta közösségi oldalán a mexikói pilóta.

Wolff elégedett az FIA munkájával

Az Autósport és Formula Magazin legfrissebb számában írtunk arról, hogy mennyiben változott meg idénre az FIA döntéshozatala, most pedig Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője is megszólalt a témában: dicsérte Mohammed ben Sulayem új elnök munkáját.

„Szerintem már megmutatta, hogy hogyan áll hozzá a döntéshozatalhoz, hogy hogyan közelíti azt meg. Mindenkinek megvan a maga karaktere és szerintem a fő cél mindig az, hogy nyílt és világos legyen minden, ezzel lehet elérni a jó vezetői munkát. Úgy gondolom, hogy eddig ezt láttam. Lesznek akadályok, Mohammed szervezete még nem szokott bele minden szerepbe, de elégedett vagyok a fejlődéssel. Nyíltak, egyenesek és őszinték” – idézi Wolff szavait az olasz Motorsport.

-00122030_681

fotó: dppi

Ez volt a Red Bull legnagyobb győzelme Christian Horner szerint

Mikor a csapat történetének 84 nagydíjsikere közül a legnagyobbról kérdezték, a Red Bull főnöke a 2010-es szezonzárót említette. Ezen az Abu Dhabi Nagydíjon a világbajnoki cím volt a tét – melynek a ferraris Fernando Alonso volt a favoritja, aki 8 ponttal vezetett Mark Webber, valamint 15-tel a másik bikás, Sebastian Vettel előtt.

A versenyen a Vitalij Petrov mögé beragadó Alonso hetedik, Webber csupán nyolcadik lett. A Ferrari nagy hibát követett el, mikor az ausztrál stratégiájára összpontosított: Vettel magabiztosan megnyerte a futamot, ezzel nevető harmadikként pályafutása és a csapat első vb-címét is.

„Talán azért, mert teljességgel szembement az esélyekkel, Sebastian futamgyőzelmét mondanám Abu Dhabiból, miután 2010 során egyáltalán nem vezette a világbajnokságot. Fernando Alonso volt a fő esélyes a bajnoki címért. Azon a versenyen aztán meghazudtolva az esélyeket Sebastian győzött, Fernando és Mark pedig annyival hátrébb végeztek, hogy világbajnok lehetett. Tényleg teljesen szembement az esélyekkel” – idézi az F1i.com Hornert.

Az időmérőkön Leclerc jelentős előnyben volt a csapattársával szemben

A nyári szünetben már több házon belüli összehasonlítást is láthattunk az F1 közösségi oldalain, ezúttal pedig a Ferrari csapata került terítékre. Bár a futamokat, és a legjobb helyezéseket tekintve  Charles Leclerc és Carlos Sainz döntetlenre áll, a kvalifikációkon a monacói látványos fölénybe került, itt ugyanis 10-3-ra álltak a nyári szünet kezdetén. A pontokat, és a kiesések számát látva szintén Leclerc javára billen a mérleg nyelve, ám a dobogók esetében már a spanyol bizonyult jobbnak.

Hét különböző nemzet képviselteti magát a NASCAR Cup Series következő futamán

Bár a rájátszás is egyre közelebb van, ezúttal mégsem ezért irányul majd nagy figyelem a NASCAR királykategóriájának következő versenyére. A Watkins Glen International pályán 39 autó állhat majd rajthoz, ezúttal pedig az amerikai versenyzők mellett más bőven találunk más nemzetekből érkező pilótákat is. Ennek egyik oka, hogy a hétvégén debütálhat a szériában Kimi Raikkönen, aki a finn zászló alatt indulhat, de Németországból Mike Rockenfeller, Oroszországból Danyiil Kvyat, az Egyesült Királyságból Kyle Tilley, Hollandiából Loris Hezemans, míg Mexikóból Daniel Suarez érkezik. Utóbbi már szerzett egy futamgyőzelmet az idén, ezúttal pedig 2007 F1-es világbajnokával szerepelhet egy csapatban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés

A pihenést mindenki élvezte a Mercedesnél

Lassan vége lesz a nyári szünetnek, ami azt jelenti, hogy folytatódhat a szezon. Miközben a legtöbb pilóta látványos fotókat készített a nyaralásáról, a Mercedes most mini figuráival készített hasonló képeket. „A legtöbbet kihozni a leállásból” – írták Twitter oldalukon, ám egy apróságra azért érdemes odafigyelni, az egyik felvételen ugyanis a Valtteri Bottast ábrázoló figura is feltűnik.  

Az eddigi legkisebb motor került az új Acurába, amely elméletben Le Mans-ban is versenyezhet

A korábbi álcafestéses verziót követően teljes pompájában bemutatkozott az Acura ARX-06, amely az új LMDh szabályok alapján épült az amerikai IMSA bajnokság 2023-ban induló GTP kategóriájába. Az Oreca karosszériába 2,4 literes V6-os motor került 90 fokos hengerszöggel, ikerturbófeltöltővel – az Acura elmondása szerint ez az eddigi legkisebb hengerűrtartalmú motor, melyet a HPD (Honda Performance Development) a versenypályákra tervezett, de így is könnyedén eléri a szabályrendszerben meghatározott minimális 500 kW (670 lóerő) teljesítményt. Összehasonlításként: a jelenlegi ARX-05 motorja 3,5 literes. Az erőforráshoz csatlakozik a hibrid rendszer a Bosch MGU-jával, a Williams Advanced Engineering akkumulátorával és az Xtrac sebességváltójával.

Az ARX-06-ot az eddigi két partnercsapat, a Meyer Shank Racing és Wayne Taylor Racing viszi pályára 2023-ban – az egyikük címvédőként, ugyanis matematikailag biztosan egy Acura nyeri a DPi géposztály utolsó szezonját.

A WEC és IMSA szabályegyesítése folytán az új Acura elméletben versenyezhet a világbajnokságon és Le Mans-ban is, a Hypercarokkal közös kategóriában – az amerikai márka azonban egyelőre nem tervez vb-n való szerepvállalást.

Russell: A nyaralásnak vége!

Kerékpározós képet és videót posztolt közösségi oldalára George Russell: a Mercedes pilótája is megkezdte a felkészülést a Belga Nagydíjra.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

George Russell (@georgerussell63) által megosztott bejegyzés

 

Sisakkamerás F1-es kör Bahreinből, bokszkiállással együtt – videó

Yuki Tsunoda szemszögéből nézhetünk bele egy bahreini gyakorlásba.

Lundgaard IndyCar-szerződése miatt nagyobb gondban az Alpine

Az Alpine egyre kétségbeejtőbb helyzetét a pilótakérdésben tovább bonyolítja Christian Lundgaard új szerződése. A nyári szünetre a francia alakulat úgy távozott, hogy előbb elvesztette a kétszeres világbajnok Fernando Alonsót, majd közvetlenül utána vélhetően a nagy tehetségnek tartott Oscar Piastrit is a juniorprogramjukból. Az IndyCar sorozatának újonc értékelését jelenleg 41 ponttal vezető dán versenyző és csapata, a Rahal Letterman Lanigan Racing bejelentette, hogy több évre érvényes szerződést írtak alá. Az Alpine juniorprogramjában nevelkedő Lundgaard 2021-ben kapott lehetőséget az Indy 500-on, majd a 2022-es szezonra írtak alá kontraktust jelenlegi csapatával. Az Alpine így még egy kicsit nehezebb helyzetbe került a pilótapiacon.

Wolff: A Williams nem mert lehetőséget adni Susie-nak

Susie Wolff bő két évtized után az első női versenyző lett a 2014-es Brit Nagydíj első szabadedzésén, aki Formula-1-es autót vezethetett egy nagydíjhétvége keretein belül. A Williamsnél tesztpilótai szerepkört betöltő hölgyversenyző nem is ment rosszul, a 15. legjobb időt autózta a 22 fős mezőnyben. Férje, a Mercedest irányító Toto Wolff a Financial Timesnak adott interjúban idézte fel a silverstone-i edzést:

„Néhány tizeden belül volt Felipe Massához képest” – mutatott rá felesége versenyképességére Wolff. Ám mint hozzátette, a Brit GP-t nem követték újabb lehetőségek, s F1-es versenyzői ülést sem kínáltak Susie-nak: „A végső lehetőséget nem kapta meg. A csapat nem merte meghozni ezt a döntést” – fogalmazott a csapatvezető. Wolff egyébként a női pilóták kapcsán hozzátette: biztos benne, hogy vannak olyan hölgyversenyzők, akik képesek lennének eljutni az F1-ig, de nem tartja reálisnak, hogy a következő évtizeden belül vegyesen láthatunk majd a mezőnyben férfi és női versenyzőket.

Susie Wolff kapcsán egyébként friss hír, hogy bejelentette, hogy távozik a Venturi Formula-E-csapatának az éléről, amely immár Maseratiként fog szerepelni az elektromos világbajnokság következő idényében.

susie-wolff-williams-2014-dppi

fotó: DPPI

Sainz volt főnöke szerint Leclerc két tizeddel gyorsabb a spanyolnál

Franz Tost az F1-Insidernek adott interjújában több olyan versenyzőről is beszélt, akivel korábban együtt dolgozott: közéjük tartozott például Ralf Schumacher is. Nem maradt ki a sorból Carlos Sainz sem, aki csaknem három szezont lehúzott a Toro Rossónál Tost csapatvezetése mellett. A jelenleg a Ferrarinál versenyző spanyolról így vélekedett egykori főnöke:

„Carlos tehetséges és hihetetlenül keményen dolgozik. Nagyon jól szerepel a Ferrarinál, és Leclerc-rel is képes fej fej mellett harcolni, ha minden összeáll. De ami az alapsebességet illeti, Leclerc két tizeddel gyorsabb nála” – tette hozzá Tost. Sainz egyébként összességében valóban az esetek többségében elmarad a monacóitól, s ez még akkor is igaz, ha 2021-ben a pontversenyben ő végzett előrébb a Scuderia pilótái közül.

sainz-leclerc-dppi-2022

Chasing The Dream: Itt az F2-es sorozat új évadának első része

Minden pilóta álma, hogy eljusson a Formula-1-be, aki pedig az F2-ben tart, annak csak egyetlen lépés hiányzik ahhoz, hogy teljesüljön a vágya. A YouTube-on megtekinthető a Chasing The Dream, vagyis Az álom üldözése című dokusorozat negyedik évadának első epizódja. A videó a képre kattintva tekinthető meg!