DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 27. péntek

Versenyt fut az idővel, de bizakodik 2026-os F1-es motorprojektje kapcsán a Red Bull

Komoly új kihívással néz szembe a 2026-ban érkező új motorszabályok kapcsán a Red Bull, hiszen először fejlesztenek teljesen egyedül – a Ford némi támogatásával – egy új Formula-1-es hajtásláncot. A Red Bull Powertrains kapcsán sokszor merülnek fel kérdőjelek a sajtóban, egyes találgatások szerint a 2026-os projekttel kapcsolatos bizonytalanságok is közrejátszhatnak abban a csapaton belüli feszültség mellett, hogy Max Verstappen esetleg a 2028 végéig szóló szerződése ellenére idejekorán elhagyhatja az energiaitalosokat. Maga a regnáló világbajnok néhány hete egy erre irányuló kérdésre úgy válaszolt, hogy ennyi erővel azon is aggódhatna, hogy másnap felkel-e, de persze nem becsülik alá a kihívás mértékét.

A Red Bull F1-es csapatvezetője, Christian Horner a Motorsport.com portálnak arról beszélt, hogy az ütemtervnek megfelelően haladnak a munkálatok – de hogy ez mit jelent a versenytársakhoz képest, azt persze jelenleg nem tudni: „A motort illetően egy agresszív úton haladunk, hiszen új motorgyártó vagyunk. De a csapat igazán felnő ehhez a kihíváshoz. A létesítményeink elkészültek, tesztelési és fejlesztési szempontból egyaránt a próbapaddal, a gyártási kapacitással. De két év rendkívül rövid időszak az erőforrások világában. Meredek tanulási görbén haladunk, de haladunk az úton és azon a pontján tartunk, ahol arra ebben a pillanatban számítottunk is. Teljesítjük azokat a célokat, amelyeket magunk elé kitűztünk. Azt mindig nehéz tudni, hogy ezek a célok hogyan állnak a riválisokhoz képest. De óriási erőfeszítések zajlanak a háttérben, mert ez szó szerint egy versenyfutás az idővel 2026 elejére.”

f1-redbull-powertrains

AlphaTauri: Lawson nyomást gyakorolhat a két versenyzőre

Nem aratott osztatlan sikert a rajongók körében az AlphaTauri azon döntése, hogy a 2024-es szezonra nem adtak ülést a nagyszerű beugrást produkáló Liam Lawsonnak, hanem az igazi áttörést három év alatt sem elérő Yuki Tsunodának, valamint a csapathoz Nyck de Vries helyére visszatérő Daniel Ricciardónak szavaztak bizalmat. Peter Bayer vezérigazgató a sajtónak a döntés hátteréről beszélt, amiben a tulajdonosi kör is szerepet játszott:

bayer

„Sokat beszélgettünk a csapat jövőjéről, és a részvényesek azt mondták, hogy továbbra is neveljük csak fiatal tehetségeket, de egyúttal sikeres csapatra is vágynak” – mondta Bayer. „De mindkettő egyszerre nem lehetséges, nem lehet két fiatal a csapatnál. Megvizsgáltuk, mire lehet szükség a jó teljesítményhez, és mivel csak két ülésünk van, arra jutottunk, hogy Daniel rengeteg tapasztalatot hoz nekünk, különösen ami az autó beállítását illeti, amivel mindig szenvedtünk.”

„Yuki fejlődött az évek során, teljesít, és lassan a teljesítménygörbéje csúcsára ér, szóval úgy véltük, ők ketten alkotják a megfelelő csapatot” – fejtette ki a korábban az FIA-nál is dolgozó szakember, aki Liam Lawsonnak is fontos szerepet tulajdonít: „Ráadásul jó, hogy van egy olyan versenyzőnk mögöttük, mint Liam, aki forrón tartja az ülésüket, s ez is biztosítja, hogy csapatként fejlődjünk.”

lawson-4

A McLarent óvatosságra inti a riválisok példája

A McLaren az elmúlt hónapok elképesztő formajavulásának köszönhetően a sereghajtók közül az erősorrend második helyére lépett előre, s bármilyen hihetetlennek tűnt ez tavasszal, már az előttünk álló austini hétvégén megelőzheti az Aston Martint a konstruktőri bajnokságban. Azonban a wokingiak tudják, hogy a pillanatnyi forma gyorsan változhat, amire a riválisok példája is inti őket, erről beszélt Andrea Stella csapatfőnök.

stella

„Két lábbal a földön állunk, láthattuk, milyen kicsin múlnak a dolgok” – mondta a csapatfőnök, akinek istállója három hétvége alatt 102-ről 11-re csökkentette a hátrányát az Aston Martinnal szemben. „Láttuk, mi történt a Mercedesekkel, vagy hogy mi történt a Ferrari egyik autójával, mely el sem tudott rajtolni.”

„És ez nem azért van, mert nem nagyszerű csapatok nagyszerű versenyzőkkel” – folytatta Stella. „Ez azért van, mert ebben a sportágban ilyen kicsin múlik minden. A legtöbb, amit tehetsz, hogy fókuszált maradsz, alázatos, és hozod az eredményeket. Aztán pedig Abu Dhabiban majd meglátjuk.”

norris-marinabay

FIA: Hamilton katari viselkedése vizsgálathoz vezet

Lewis Hamilton megúszta büntetés nélkül az F1-es Katari Nagydíj első kanyarjában történt ütközést, azért viszont pénzbírságot és megrovást kapott, mert engedély nélkül keresztülsétált a pályán ezt követően. A stewardok döntésében ez állt: „Hamilton úgy ment át a pályán, hogy forgalom volt rajta, és csak másodpercekkel azelőtt érte el a pálya belső szélét, hogy a 63-as autó nagy sebességgel elhagyta a bokszot, majd tovább sétált a pálya szélén, míg végül elhagyta azt.”

Az FIA ma hivatalos közleményt adott ki az esetről, melyben felülvizsgálatot indítványoztak: „Az FIA felülvizsgálja az esetet, mely során Lewis Hamilton a Katari Nagydíjon keresztezte a pályát. Az FIA tudomásul veszi, hogy Lewis a sportfelügyelői meghallgatáson megbánást tanúsított, és elismerte, hogy tette súlyos biztonsági kihágás volt. Azonban, tekintettel példakép státuszára, az FIA-t aggodalommal tölti el az, hogy tettei milyen benyomást tesznek a fiatal versenyzőkre.”

hamilton-tommy

„Ricciardo csak reklámokban mosolyog”

Az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve réges-rég magára vállalta az F1 első számú megmondóemberének szerepét, s most épp a zandvoorti sérülése után visszatérő Daniel Ricciardót vette célkeresztbe: „Szeretem nézni, amit Carlos Sainz csinál, csodálom Fernando Alonsót az éhségéért. Ez tesz naggyá egy versenyzőt” – idézi a kanadait a Gazzetta. „Megkérdezném a gyerekeket, akik versenyezni akarnak, hogy szenvedélyből akarják csinálni, vagy mert olyanok akarnak lenni, mint Daniel Ricciardo, és reklámokban mosolyogni?”

Villeneuve emellett Max Verstappenre is kitért, akinek félelmetes teljesítménye szerinte a neveltetéséből fakad: „Max Verstappen verhetetlen. Nem mondhatjuk, hogy a Red Bull verhetetlen, mert Verstappen az. A nagy erőssége, hogy sosem volt gyerek, már fiatalon is felnőtt volt. Az apja nagyon kemény volt vele és bajnokká tette. Ezért nincs neki gyenge pontja.”

ricciardo-tsunoda_1

Bottas odaszólt az F1-nek: Pénz beszél...

Az Alfa Romeónál versenyző Valtteri Bottas nemtetszését fejezte ki bizonyos helyszíneket illetően a naptárban. Finnország például három világbajnokot is adott a száguldó cirkusznak, mégsincs Finn Nagydíj. "Imádom a versenyzést, ez a szenvedélyem és fizetnek nekem érte. Oda megyek, ahol a versenyeket tartják, mert pontokért akarok harcolni és elérni a céljaimat, ez ennyire egyszerű" - mondta Bottas a Racing News 365-nek.

"Természetesen, ha volna lehetőségem megválasztani a versenyhelyszíneket, akkor minden bizonnyal kihagynék néhányat a jelenlegiek közül, és ehelyett mondjuk inkább Finnországba mennék. Dehát ez van, úszni kell az árral, de ez nem könnyű. Nem szeretnék kiemelni egyetlen országot sem, de néha felteszem magamnak a kérdést, hogy mégis minek jöttünk mi ide? Aztán végül mindig ugyanarra a válaszra jutok: a pénz miatt! Mert az beszél."


Fotó: Sauber Group

 

Verstappen még idén a top 3-ba kerülhet az F1 győzelmi örökranglistáján

Elképesztő szezont produkál Max Verstappen, aki 2023-ban az eddigi 17 versenyből 14-et megnyert, ebből tízet zsinórban, ezzel pedig esélyt adott magának arra, hogy még az idei szezon vége előtt megelőzze Alain Prostot és Sebastian Vettelt is a legtöbb F1-es futamgyőzelem ranglistáján. A holland idén lépte át Ayrton Sennát az örökranglistán, és jelenleg az ötödik helyen áll összesen 49 nagydíjgyőzelemmel. A negyedik helyen, közvetlenül előtte, Alain Prost áll 51 sikerrel, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokán Sebastian Vettel áll 53 győzelemmel. A következő két lépcsőfok viszont már nagyon messze van, ugyanis Michael Schumacher 91, Hamilton pedig 103 alkalommal látta meg elsőként a kockás zászlót.

1. Lewis Hamilton 103
2. Michael Schumacher 91
3. Sebastian Vettel 53
4. Alain Prost 51
5. Max Verstappen 49

Motorverseny minden mennyiségben és NASCAR – vasárnapi program

A vasárnapi program a szombatihoz hasonlóan alakul. A motorrajongóknak korán kell kelniük, a NASCAR-fanatikusoknak pedig este kell leülniük a képernyők elé.

Vasárnap (október 15.)  
04:40-04:50 MotoGP, Warm up (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)
06:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)
07:15 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)
09:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)
20:30 NASCAR Cup Series, Futam (tv: Match4, élő)


Fotó: Red Bull Content Pool

F1-es autót tesztelt Zak Brown

A McLaren elnök-vezérigazgatója, Zak Brown váratlanul F1-es autóba pattant. Nem gyakori esemény, hogy csapatvezetők próbálják ki egy adott istálló autóit, de Zak Brown a napokban Barcelonában ülhetett be az MCL35M volánja mögé, amellyel Daniel Ricciardo tudott győzni Monzában, még 2021-ben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 

Mégsem kell fizetnie Piquet-nek a Hamilton-ügy miatt

Annulálta Nelson Piquet büntetését a brazil bíróság, miután a háromszoros Formula-1-es világbajnok ügyvédjei sikeresen fellebbeztek az eredetileg meghozott döntés ellen. A brazil egykori F1-es pilóta még évekkel ezelőtt tett egy megjegyzést Lewis Hamiltonra, amikor is élő adásban a "neguinho" szót használta, ami nagyjából úgy fordítható, hogy "kis fekete srác".

Évekkel később ebből komoly bírósági ügy lett, az F1 pedig ki is tiltotta a paddockból Piqet-t, a brazil igazságszolgáltatás pedig első fokon 5 millió reál megfizetésére - nagyjából 360 millió forint - kötelezte a korábbi versenyzőt.

Most a brazil Metropoles tájékoztatott róla elsőként, hogy eltörölték Nelson Piquet büntetését, miután sikerült tisztázniuk, hogy ez nem egy rasszista kifejezés, rasszizmushoz és gyűlöletbeszédhez semmi köze nem volt a Piquet által használt szónak. A másodfokú ítéletet várhatóan hamarosan jóváhagyja a legfelsőbb bíróság is - tették hozzá.

Továbbra is nagy a titkolózás az AlphaTauri névváltása körül

2006-os megalakulása óta már két néven futott az olasz istálló, akik Toro Rossóként kezdtek, majd 2020-ban felvették az AlphaTauri nevet, de 2024-ben ismét új megszólítással illethetjük majd a faenzai központú istállót.

A csapatfőnöki tisztséget az idén nyugdíjba vonuló Franz Tosttól 2024-ben átvevő Peter Bayer megerősítette Dr. Helmut Marko azon korábbi szavait, melyek szerint a kis testvér olyannyira kötődni fog a Red Bullhoz elnevezésében, amennyire a szabályok csak engedik.


Fotó: Red Bull Content Pool

"Jól haladnak a tárgyalások, de egyelőre még mindig nem fedhetem fel a csapat nevét" - mondta Bayer az Auto Hebdónak. "A részvényesek már döntöttek a csapat jövőbeli identitását illetően, és egy kicsit még közelebb kerülünk a Red Bull családhoz. Izgalmas dolog átélni egy új Formula-1-es csapat születését."

Bár több külföldi oldal is arról számolt be, hogy az Adidas lehet a csapat új névadó szponzora, a Racing News 365 és a Formula.hu közös oknyomozása után mi magunk úgy véljük, hogy az F1-ben régóta jelenlévő divatmárka, a Boss lehet a befutó.

Russellnek egyszerű megoldása van a pályahatárokra

A múlt hétvégi Katari Nagydíjon nem kevesebb mint 51 kört töröltek a pályahatárok megsértése miatt, és ez csak a vasárnapi versenyre értendő. Egyedül Lewis Hamilton, Carlos Sainz és a versenyt megnyerő Max Verstappen nem hagyta el a fehér vonalakat négy kerékkel egyetlen alkalommal sem, de közülük a brit már az első körben kiesett és a ferraris sem fejezte be a futamot.

Nem példátlan persze ez a sok körelvétel, hiszen Ausztriában 83 kört érvénytelenítettek, az emiatt kiosztott utólagos büntetések miatt pedig csak órákkal a leintést követően derült fény a hivatalos végeredményre.


Fotó: Mercedes

Mohammed ben Sulayem, az FIA elnöke figyelmeztette az érintett pályákat, ogy oldják meg a problémáikat, mert máskülönben kikerülhetnek a naptárból. A Mercedesnél versenyző George Russell hasonló véleményen van.

"Egészen egyszerű a megoldás: tervezzenek olyan pályákat, ahol nem tudunk túlmenni a határokon. Nincs ilyesfajta gondunk Suzukában és Silverstone-ban sem, amik azért eléggé gyors pályák, ugyanakkor van egy pár pálya, ahol ez visszatérő probléma" - mondta a brit a Racing News 365-nek.

Mutatjuk a szombati programot, benne MotoGP-vel és NASCAR-ral

A motorozás szerelmeseinek korán kell kelniük, hogy láthassák Francesco Bagnaiáékat Indonéziában versengeni a pole-pozícióért, aztán a sprintfutam már abszolút elfogadható időben kezdődik európai mércével is, míg este a NASCAR-rajongók ülhetnek le a tv elé.

Szombat (október 14.)

 
04:10-04:40 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)
04:50-05:30 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)
09:00 MotoGP, Sprintfutam (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)
21:30 NASCAR Xfinity Series, Futam (tv: Aréna4, élő)

A teljes hétvégi program ide kattintva olvasható el.

Ricciardo visszaül a Red Bullba, de egyelőre csak Nashville-ben

Teljesen felépült augusztusi kézsérüléséből Daniel Ricciardo, amit még pénteken szedett össze Zandvoortban, így az USA Nagydíjon újra visszatér az AlphaTauri színeiben az ausztrál pilóta, de előtte még a Red Bull-lal van jelenése. Ricciardo ugyanis Nashville utcáin fog bemutatózni október 14-én, azzal az RB7-essel, mellyel Sebastian Vettel második világbajnoki címét szerezte, a 2011-es szezonban. Az ausztrál pedig a végén egy kis táncra is meghívta a kilátogatókat.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

 

Már a gokartban felkarolja a női tehetségeket az F1 Academy

Új kezdeményezést jelentett be a Formula-1 által indított saját női versenysorozat, az F1 Academy, amellyel a céljuk, hogy már gokartos korban felkutassák és támogassák a női pilótákat. Ennek érdekében elindítják a Jövő Bajnokai Akadémiai Program nevű szériát, összefogva a már létező Champions of the Future gokartsorozattal. A tervek szerint három kategóriában versenyeznének itt a fiatalok: Miniben (8-11 éves kor), Juniorban (11-14) és Szeniorban (14-17). A legfontosabb, hogy ez a sorozat és ezek a kategóriák vegyes neműek lennének, viszont mindhárom kategóriában lenne három hölgyversenyző, akit támogatna az F1 Academy – értelemszerűen elsősorban anyagilag, de a gokarton is megjelenne a bajnokság logója. A Szenior kategória három legjobb női indulója pedig lehetőséget kapna az F1 Academy hivatalos tesztjén.

Maga az új gokartszéria egyébként a tervek szerint hat duplafutamos hétvégéből állna, legalább egy Európán kívüli helyszínnel. A szervezők költségkímélő lépéseket is ígértek: limitálnak a nevezési díjakat, valamint sorsolnák a pilóták gokartmotorjait és karosszériáit.

f1-academy-gokart

„Helyes döntés volt, hogy Ricciardo kihagyta az F1-es Katari Nagydíjat”

Bár néhány hete még úgy festett, hogy a Zandvoortban csuklótörést szenvedő Daniel Ricciardo akár már Katarban újra beülhet az AlphaTauri volánja mögé, a visszatérésre majd csak a jövő hétvégi austini F1-es futam során kerül majd sor. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint a pokoli katari forróság fényében jó döntésnek bizonyult, hogy az ausztrál inkább pihent ahelyett, hogy a még nem teljesen egészséges kezével a roppant nehéz körülmények között tért volna vissza:

„Teljesen fitten szeretnénk újra látni őt. Úgy gondolom, helyes döntés volt, hogy kihagyta a versenyt, különösen annak fényében, hogy milyen körülmények adódtak” – idézi Hornert a Motorsport.com portál. „Austinban nyilván nehéz dolga lesz egyből egy sprinthétvégén visszaülnie, de biztos vagyok benne, hogy fizikailag jó formában lesz ehhez. Természetesen vissza akart térni, de már biztosította a szerződését a következő szezonra, Liam személyében pedig remek helyettesünk volt. Jó volt neki így még egy nagydíjat adni extra nyomás nélkül és azt mondani, hogy ne erőltesse túl, ezzel is megelőzve az esetleges hosszabb távú károkat. Mint kiderült, a körülmények is roppant megterhelők lettek volna számára. Ez az extra 12 nap volt a legjobb felkészülés Austinra.”

f1-ricciardo-alphatauri_2

Újrahasznosított szénszálas elemet próbál ki a McLaren az F1-es USA Nagydíjon

Új technológiát próbál ki a jövő hétvégi Formula-1-es USA Nagydíjon a McLaren: újrahasznosított szénszálas elem jelenik meg az MCL60-asakon. Egész pontosan a pilótafülke márkapaneljei készülnek majd ebből Austinban, amelyeken meg fog jelenni annak a V Carbon innovatív kompozitanyagokkal foglalkozó vállalatnak a logója, amellyel közösen fejlesztette azt ki a wokingi alakulat.

A McLaren közleménye szerint ez a próba egy fontos lépés afelé, hogy 2030-ra teljesen újrahasznosított karosszériával tudjanak rajthoz állni az F1-ben – amelynek amúgy is vállalása, hogy az évtized végére karbonsemlegessé tennék a sportágat.

f1-mclaren-szenszal-1

fotó: McLaren

Kettős Aprilia-vezetés Indonéziában, Bagnaia a Q1-ben

Indonéziában indul a hétvégén a MotoGP távol-keleti triplája, ahol pénteken két edzés volt szokás szerint a menü, amelyek közül a délutáni bírt téttel, hiszen ott dőlt el, kik jutnak a kvalifikáció második szakaszába. A legjobb köridőt az egész nap remeklő Apriliák motorozták: Aleix Espargaro zárt az élen Maverick Vinales előtt. Legalább ennyire megsüvegelendő Marco Bezzecchi harmadik helye, amelyet alig néhány nappal a kulcscsonttörése és műtétje után ért el.

Őt a KTM-es Brad Binder követte, majd jött az összetettben hárompontos hátrányban lévő Jorge Martin. Aki ezzel egyelőre lépéselőnyben, hiszen Francesco Bagnaia belerontott az utolsó körébe, így csak 16. lett, azaz nem jutott be a Q2-be. Ezt egyébként Marc Marquez, Miguel Oliveira, Fabio di Giannantonio, az edzésen kétszer is bukó Jack Miller, valamint Fabio Quartararo harcolta ki. A mezőny délutánra amúgy már nem volt teljes: a sérülésből visszatérő Alex Marquez a délelőtti szabadedzés után visszalépett, mivel komoly bordafájdalmai voltak.

A péntek délutáni edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

gp-mandalika-pentek-edzes

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Spa 2025-ig marad az F1-es versenynaptárban

Belga lapértesülések szerint egy évvel meghosszabbíthatta az F1-gyel kötött szerződését a Belga Nagydíj, így a 2025-ös versenynaptárban is helye lesz majd a spái futamnak. A Le Soir szerint eldőlt, hogy 2024-ben és 2025-bne is láthatunk Belga Nagydíjat, a Het Laatste Nieuws viszont azt pedzegeti, hogy a belga helyszínnek váltogatnia kell majd a helyét a naptárban a Holland Nagydíjjal a későbbiekben.

f1-spa

2024-re megváltozik az Aston Martin F1-es csapatneve

Megváltozik az Aston Martin F1-es csapatának neve: Lawrence Stroll vezérigazgató szerint a Cognizant céggel között együttműködés első fázisa szólt a névadó szponzori szerződésről, mely során világszinten megismertették a céget, majd jön a második fázis, amikor már mélyebb kapcsolatra lépnek egymással, de a cég neve távozik a csapat nevéből. Stroll szerint 2024 elején jelentik majd be az istálló új elnevezését.

f1-astonmartin

Amerikai színekbe öltöznek a Haas versenyzői az F1-es USA Nagydíjra

Különleges dizájnt kap Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen versenyzői overallja a jövő hétvégi austi fordulóra: a ruházaton az amerikai zászlóban megjelenő színek, valamint csillagok és sávok dominálnak. De vajon az autó festésében is láthatunk majd valami egyedit a Haas hazai F1-es futamán?