DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 25. szerda

150 ezer dollár körüli adomány gyűlt össze Bottas pucér naptárával

Mint arról mi is beszámoltunk, néhány hete Valtteri Bottas kiadta a Bott-Ass névre hallgató 2024-es naptárját, amelynek lapjain meztelenül láthatjuk a finn F1-es pilótát. Az Alfa Romeo versenyzője ezzel a Movember mozgalomhoz csatlakozott, ugyanis a naptár bevételeiből a prosztatarák elleni kutatást támogatja a többszörös futamgyőztes. Bottas most az Instagramon közölte: bár a pontos számokat még kalkulálják, nagyjából 150 ezer dollár körüli adománnyal tudnak beszállni a kutatásokba, amiért köszönetet mondott a naptárból vásárló rajongóinak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Frissítve: Nem kapott engedményt a Ferrari, tízhelyes rajtbüntetés Sainznak

Miután Carlos Sainz autója a saját és a csapat hibáján kívül súlyosan károsodott az F1-es Las Vegas-i Nagydíj első szabadedzésén, amikor egy csatornafedél felszakadt, és szó szerint kilyukasztotta a Ferrarit, a csapat kérvényezte, hogy a sérült alkatrészeket „soron kívül” cserélhessék, ami elsősorban az energiacella miatt fontos az olaszoknak, hiszen a szabályok értelmében ebből az elemből csak kettőt lehet használni a szezonban, így alapesetben a cseréért automatikus rajtbüntetés járna.

sainz-vegas

Az FIA technikai delegáltja, Jo Bauer is kiemelte jelentésében, hogy a pályára került idegen tárgy okozta Sainz, illetve Esteban Ocon autójának károsodását, ezt követően nyújtott be kérelmet a Ferrari, amivel kapcsolatban magyar idő szerint 10 órakor meg is hallgatták a csapat képviselőjét a sportfelügyelők.

A Ferrari azt is megerősítette, hogy Sainz sértetlenül úszta meg a dermesztő incidenst, de a hatalmas ütés után alig kapott levegőt...

FRISSÍTVE: A stewardok elutasították a kérelmet, a szabályok ugyanis nem adnak lehetőséget a mentességre. Ez pedig azt is jelenti, hogy a spanyol tíz rajthelyes büntetést kapott.

Szenzációs élő közvetítés Las Vegasból!

Száguldó autók helyett a Las Vegasban zajló munkát követhetjük élőben az alábbi streamen – szenzációs kommentárokkal, mint például megtudtuk, az amerikai légvédelmi parancsnokság szerint a csatornafedél föld körüli pályára állt...

Jelenleg ez a legszórakoztatóbb helyszíni videó, de a friss hírek értelmében magyar idő szerint 11 óra körül már szabadedzést is láthatunk...

Gyorsan száradó beton és hajnali szabadedzés Vegasban?

A hírek szerint az F1 és a helyiek terve az, hogy vegasi idő szerint hajnali fél háromkor, magyar idő szerint 11:30-kor elindítják a második szabadedzést. Azon dolgoznak, hogy gyorsan száradó betonnal megerősítsék a kritikusnak ítélt aknafedeleket és így akár egy 90 perces szabadedzést is rendezhetnek. A probléma az, hogy 4:00-ig érvényes a pályazárás, utána ismét a város használhatja az utakat és nem az F1, ebbe a határidőbe kell beleférni.

Más téma, de Sainz autóján állítólag akkora lyukat ütött a fedél, hogy a Ferrariból lefelé látni lehetett az utat.

Hogy pontosan mi történt eddig, arról itt számoltunk be!

beton2

 

Kiderült, hogy mit kell cserélni Sainz és Ocon autójában

A meglazult aknafedél törte össze a Las Vegas-i Nagydíj első szabadedzésén Carlos Sainz Ferrariját és Esteban Ocon Alpine-ját is, mielőtt megállították és törölték is a gyakorlást.

Most a hivatalos FIA-dokumentumokból kiderült, hogy mi ment tönkre: a Ferrariban a túlélőcellát, a belsőégésű motort, az energiatárolót és a vezérlőelektronikát is ki kell cserélni, míg Ocon Alpine-jában "csak" a túlélőcella sérült annyira, hogy egy másik köré kell újraépíteni az autót.

F_HD5trXgAAOuTw

Hamilton és Roscoe bekerül a Fortnite-ba!

Napjaink egyik legsikeresebb videojátéka a Fortnite, amelybe most egy olyan add-on kerül, melyet egy Formula-1-es rajongó sem hagyhat ki. A játékba ugyanis bekerül a Mercedes hétszeres világbajnok pilótája, Lewis Hamilton és kutyája, Roscoe is! A gamerek november 17-től csaphatnak le a Hamiltont tartalmazó extrára.

 

Helyszíni: péntekre mozgathatják át az FP2-t?

A Formula.hu a helyszínen arról értesült, hogy az F1 vezetése két opción dolgozik jelen pillanatban Las Vegasban: az első az, hogy mérnöki munkával áthidalható-e az első szabadedzésen felmerült probléma úgy, hogy a második edzés akár némileg csúsztatva is, de megrendezhető legyen még most. A második terv viszont az, hogy mivel helyi idő szerint pénteken (hiszen ott az FP1 és FP2 csütörtök estére esett) is 20:30-kor rendeznék a harmadik edzést, így a nap elég hosszú lehet ahhoz, hogy az FP2-t csütörtökről péntekre mozgassák át és ott tudják megrendezni.

Ennek nyilvánvalóan gátat szabhat az, hogy a várossal kötött megállapodás értelmében maga a pálya közúti használatban van az aktuális nap első sessionje előtt, csak másfél órával a kezdést megelőzően zárják le. Ennek újratárgyalása hozhatja meg a B terv életbe lépését, de a város és az F1 szinergiában dolgozik, van esély arra, hogy ez megtörténik.

F_HDK2XWMAA-Pum

Albonék érzik az AlphaTauri nyomását

Az elmúlt versenyeken alaposan fejlődésnek indult az AlphaTauri csapata, akik már nyolcadik pozícióban állnak a konstruktőri pontversenyben, és mindössze hét pontra vannak a Williamstől, így abszolút elérhetőnek tűnik a hetedik pozíció is Daniel Ricciardóék számára.

A Williams vezérpilótája, Alexander Albon elmondta Las Vegasban, a Formula.hu jelenlétében, hogy tartanak is a faenzai csapattól: "Továbbra is kizárólag magunkkal foglalkozunk, de ők nyilvánvalóan sokat léptek előre az utóbbi időszakban" - utalt az AlphaTaurira Albon.

"Egyre nagyobb fenyegetést jelentenek számunkra, illetve ha a versenyeket nézzük, akkor már az Alpine-ra és az egész középmezőnyre nézve is. Nehéz dolgunk volt eddig is, hogy magunk mögött tartsuk őket, de még mindeig hátravan két verseny, és csak hét pont az előnyünk. Mindenesetre reménykedve várjuk ezt a hétvégét, talán versenyképesebb lesz az autónk, mint Mexikóban és Brazíliában, de majd meglátjuk! Papíron ők biztosan gyorsabbak nálunk, de minden a verseny kivitelezésén fog múlni."


Fotó: Williams

Videó: így ütötte szét Sainz Ferrariját a vegasi pálya

Helyszíni videón, ahogy a csatornafedél nem bírja a Ferrari által jelentett terhelést: emiatt állt meg az első szabadedzés Las Vegasban és emiatt kérdéses, hogy hogyan alakulhat majd a folytatás az új pályán.

 

Michelisz a pole-ban Makaóban, újra vezeti a bajnokságot

A legendás makaói hétvége keretein belül rendezik a TCR Világsorozat évadzáróját, pénteken pedig már az időmérőre került sor a túraautósok számára. A csütörtöki szabadedzések után beigazolódott, hogy a Hyundai van a legjobb formában az ikonikus utcai helyszínen: a Q1-ben Mikel Azcona vezette a BRC párosát, ám ami ennél is fontosabb, hogy a legjobb rajthelyekről döntő Q2-ben – amelyet a harmadik hyundaios, Marco Butti falazása miatt félbe is kellett szakítani – Michelisz Norbert volt a leggyorsabb, így a magyar pilóta megszerezte a pole-pozíciót a szombati első futamra.

Azcona lett a második, így a Hyundai kisajátította az első rajtsort. Yann Ehrlacher harmadik lett, míg a harmadik bajnokaspiráns, Rob Huff elé befért Nestor Girolami is. Mindez pedig azt jelenti, hogy Michelisz átvette a vezetést az összetettben: az egypontos hátrányból hatpontos előnyt kovácsolt Ehrlacher-vel szemben, míg Huff tíz egységnyi lemaradásba került Norbi mögött. A vasárnapi fordított rajtrácsos viadalra egyébként Santiago Urrutia szerezte meg a rajtelsőséget a tizedik pozícióval.

Az első makaói futam magyar idő szerint szombaton 5:50-kor startol, a TCR YouTube-csatornája élőben közvetíti mindkét versenyt.

FRISSÍTÉS: Azconát utólag megbüntették Huff feltartásáért, így Ehrlacher előrejött a második, Huff pedig a negyedik rajthelyre. Az összetett állása ugyanakkor nem változik, az időmérő eredeti eredménye alapján osztották ki a pontokat.

tcr-michelisz-hyundai-makao-1

fotó: Hyundai Motorsport

Ne maradj le akciós könyvcsomagjainkról!

Speciális akciókkal készültünk novemberre: limitált ideig jelentős kedvezménnyel vásárolhatók meg az Autósport és Formula Magazin szerkesztősége által az elmúlt években kiadott könyvsorozatok darabjai.

A 2013 óta kiadott Száguldás és cirkusz című kötetünk a Formula–1 különleges világát mutatja be minden évben futamról futamra és csapatról csapatra a helyszínről, az események sűrűjéből – 2022-vel bezárólag egy csomagban megrendelheted a sorozat mind a tíz darabját 59% kedvezménnyel összesen 24.900 forintért ide kattintva!

A 2015 óta minden évben megjelenő Autósport évkönyv közel 50 nemzetközi és tucatnyi hazai versenysorozat összefoglalóját, számos magyar kiválóság évértékelőjét, látványos képeket, exkluzív írásokat és néhány éve az 50 legjobb magyar és külföldi versenyző listáját tartalmazza minden szezon végén. A könyvsorozat nyolc darabja együtt, 70% kedvezménnyel most 14.900 forintért vásárolható meg ide kattintva!

További akciós ajánlatainkért és termékeinkért keressétek a Formula Webshopot IDE vagy a képre kattintva:

akcios-konyvcsomag

Videó: a biztonsági és az orvosi autó már tesztelte az új Las Vegas-i F1-es pályát

Helyi idő szerint hajnalban került sor a pályainspekcióra, majd a biztonsági és az orvosi autó kipróbálta a vadonatúj városi helyszínt.

A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

sc

850 köbcentis motorokra válthat a MotoGP

A MotoGP jelenlegi technikai szabályrendszere 2026-ig stabil marad, ám az azt követő időszak keretrendszerén már javában dolgozik a Gyártók Szövetsége. Mint ahogy arról a Formula MotoGP Facebook-csoportban már írtunk, egybehangzó sajtóértesülések szerint – legutóbb a Motorsport.com számolt be erről – a legdrasztikusabb változtatás az lenne, hogy a királykategóriás gépek hengerűrtartalmát a jelenlegi 1000-ről 850 köbcentire csökkentenék. A módosítás elsősorban biztonsági szempontokat szolgál, hiszen az egyre növekvő (vég)sebesség révén a MotoGP kezdi „kinőni” a jelenlegi versenypályákat.

A változtatásban a hírek szerint az ötből négy gyártó egyetért, egyedül az Aprilia javasolja azt, hogy inkább a jelenlegi motorblokkokon változtassanak kisebb mértékben, viszont a többség úgy érzi, hogy mivel több más tényező is változik 2027-ben – például érkezik a nemfosszilis üzemanyag –, ez megfelelő időpont lenne a váltásra. Ez egyébként a negyedik ilyen lenne a királykategóriába: 2002-ben a MotoGP-éra kezdetekor váltottak a világbajnokság 1949-es indulása óta meglévő kétütemű 500 köbcentis motorokról négyütemű 990-esekre, 2007 és 2011 között 800 köbcenti volt a motorok hengerűrtartalma, majd 2012-ben vezették be a jelenlegi 1000-es gépeket.

További technikai szabályváltoztatás lehet 2027-től, hogy betiltják vagy legalábbis jelentősen visszafogják a hátsó és az első magasságállító eszközöket is, ám ebben egyelőre nincs egyetértés: azok a gyártók, akik többet fektettek ezek fejlesztésébe, nem akarnak a száműzésükbe belemenni. Emellett az aerodinamikát is visszanyesnék, mivel a szárnyak elburjánzása ahhoz vezetett, hogy a motorok által felkavart levegőben túlmelegíti a hátul haladó versenyző a gumiját, sőt néhány esetben sokkal nehezebb a gépeket megfékezni is, így biztonsági aggályok is felmerültek. A Motorsport.com szerint a valenciai évadzáró után ül össze ismét az MSMA, hogy megpróbálják véglegesíteni a szabályrendszert.

motogp-start-misano

 

„Checónak nincs szüksége Max segítségére” – Perez Vegasban bebiztosítaná a vb-ezüstöt

Bár hibákkal és halovány produkciókkal teli a 2023-as Formula-1-es szezonja, mégis jó esély van rá, hogy Sergio Perez másodikként végezzen a világbajnoki összetettben. Ez a Red Bull szempontjából történelmi eredmény lenne, hiszen még soha nem hozták el az első és a második helyet a pilóták összetettjében. Mivel Perez előnye 32 pont Lewis Hamiltonnal szemben, akár már Las Vegasban be is biztosíthatja az év végi ezüstöt a mexikói: ehhez csupán annyi kell, hogy a Mercedes pilótája legfeljebb hét ponttal szerezzen nála többet szombat éjszaka. A Red Bull-os pedig szeretné is lezárni a kérdést: „Ami engem illet, szeretném bebiztosítani a második helyet a bajnokságban – klassz helyszín lenne ez erre!” – fogalmazott Perez, aki egyébként őrült és kihívásokkal teli Vegas-i versenyt vár.

Felmerülhetett az is, hogy mivel Max Verstappen már rég megnyerte harmadik vb-címét, akár segíthetné is csapattársát. Ám látva azt, ahogy tavaly Brazíliában nem engedte el hasonló helyzetben Perezt, erre aligha lehet számítani – és ezt most Christian Horner is megerősítette, amikor a Sky Sports F1 a holland esetleges segítségéről kérdezte: „Valahol 0 és 1 százalék között van az esélye, azt mondanám. Checónak szerintem nem lesz szüksége erre a segítségre, Max a saját dolgára koncentrál. Nem akar semmit az asztalon hagyni. A hihetetlen szezonjára fókuszál, és szeretne tovább nyerni. Checónak nincs szüksége erre a segítségre Maxtól.”

f1-perez-redbull_6

Show és extravagáns pilótabemutató – videón az F1-es Las Vegas-i Nagydíj megnyitója

Óriási show-val egybekötött versenyzőbemutatót tartott megnyitóünnepség gyanánt a Formula-1 helyi idő szerint szerda az első Las Vegas-i futam felvezetéseként. Számos sztárfellépő mellett a pilótákat is bemutatták csapatonként egy mozgó emelvényen felemelve őket – ami Max Verstappen tetszését nem nyerte el… Videón a teljes műsor a versenyzők bemutatásával együtt:

Betiltottak három színt a Las Vegas-i óriásgömbön az F1-es események alatt

Látványosságot tekintve bizonyosan kiemelkedő lesz a hétvégi Formula-1-es Las Vegas-i Nagydíj, hiszen többek között az ikonikus Stripen is száguld majd a mezőny. A látképhez pedig hozzátartozik majd a nemrég elkészült gömb alakú aréna, a Sphere, amely a világ legnagyobb LED-kijelzőjeként is funkcionál. Az F1 pedig természetesen ezt ki is fogja használni a hétvége során arra, hogy a partnereiket promotálják, de a pilóták képeire és sisakjainak megjelenésére számíthatunk az óriásgömbön.

A Sphere az F1-es események alatt is működni fog, ám mivel azt az autókban ülve is jól látják majd a versenyzők, felmerült, hogy zavaró lehet az éjszakában a gömb által kibocsátott fény. Éppen ezért a Motorsport.com arról számolt be, hogy az F1-es edzések és a futam alatt nem használhatják a sárga, a kék és a piros színeket, hogy ne zavarják meg a pilótákat, akik hasonló színjelzésekre figyelnek a körözés közben a pálya széli LED-kijelzőkön.

f1-vegas-sphere

fotó: DPPI

Sargeantot nem nagyon ismerik Amerikában

Az F1 történetében mindössze harmadszor fordul elő, hogy három versenyt rendeznek egyazon országban egy szezonon belül, ráadásul egy hazai versenyző részvételével, hiszen Logan Sargeant személyében Scott Speed óta először teljes szezont fut egy amerikai pilóta, sőt 1993 és Michael Andretti óta első ízben pontszerzésnek is örvendhetett – ráadásul hazai pályán.

sargeant-katar-3

Az F1-es közvetítésekben szerepet vállaló egykori kiváló autóversenyző, Danica Patrick arról beszélt, mennyire ismert Sargeant az Államokban, ám a válasz még ha borítékolható is volt, kissé csalódást okozhatott a száguldó cirkusz híveinek számára:

„Nagyszerű, hogy egy amerikai versenyző szerzett egy pontot!” – kezdte Patrick. „Hosszú, hosszú idő telt el Michael Andretti óta, szóval ez fantasztikus. Nem igazán ismert, nem túl híres az Államokban, mert nem itt járta végig a szamárlétrát, így csak most, az F1-es szereplése során válik egyre ismertebbé.”

williams-vegas

Ingyen szex jár az F1-es pilótáknak Las Vegasban

Meglehetősen érdekes ajánlattal állt elő egy nevadai bordélyház: mint mondták, Addison Gray és Alice Little ingyen szolgáltatást nyújt az F1-es Las Vegas-i Nagydíjon rajthoz álló húsz versenyzőnek - számolt be a hírről a TMZ.

Hozzátették, hogy nemcsak a versenyzőknek, de az esemény miatt a városba látogató nézőknek is van egy ajánlatuk: ők féláron kapják a szolgáltatást ezen a héten, az indoklás szerint azért, mert aki itt van, bizonyára megérdemli azt, hogy kicsit kiengedje a gőzt és relaxáljon.

Ez a hét a jelek szerint tényleg nem feltétlenül a sportszakmáról, hanem Vegasról, a show-ról és az őrületről szól...

402198948_624930799851816_6807098288172967270_n

Hamilton reagált a Las Vegas-iak panaszaira

Miután a hétvégi Las Vegas-i Nagydíj előkészületei olyan nehézségeket okoztak a nevadai város lakóinak, hogy a Liberty első embere, Greg Maffei is kénytelen volt elnézést kérni érte – azt hangsúlyozva, hogy a verseny rengeteg pénzt termel –, az amerikai kultúrát szerfölött kedvelő, s a társadalmi kérdésekre igen érzékeny Lewis Hamilton is megszólalt a témában:

„Hallottam, hogy a helyiek sok panaszt tettek az eseménnyel kapcsolatban, és úgy gondolom, hogy tiszteletben kell tartanunk őket. Olyan sokan vannak itt, akik keményen dolgoznak, rengeteg pénz és gazdagság van ebben a városban” – mondta Hamilton egy vegasi eseményen, majd így folytatta:

„Gondoskodnunk az emberek igényeiről, hiszen nem lehetünk olyan cirkusz, ami csupa pompa és csillogás, miközben ez negatívan hat az emberekre.”

vegas

Marko letett az új Verstappen megtalálásáról

Folyamatos a fluktuáció a Red Bull juniorprograjában, vannak távozók és érkezők egyaránt. Néhány napja a Formula-3-ban  főversenyt nyerő, pole-t és második helyet is szerző dán-német Oliver Goethe szerződtetését jelentették be. Ennek kapcsán a Red Bull F1-es tanácsadója, Helmut Marko ugyan dicsérte Goethe gyorsaságát, de amikor az OE24 arról kérdezte, hogy elérhet-e hasonlót, mint Sebastian Vettel vagy Max Verstappen, a szakember lemondóan nyilatkozott:

„Talán megvan kicsit benne ugyanaz a pimaszság, de már feladtam azt, hogy az új Verstappent keressem. Végső soron nincs is olyan… Annak is örülni fogok, ha találunk egy jövőbeli nagydíjgyőztest” – nyilatkozta Marko.

f1-marko_1

Button nem segített Hamiltonnak – de nem élvezte

Ma mutatták be a Disney+-on a Brawn GP és Jenson Button 2009-es világbajnoki címét feldolgozó dokumentumsorozatot, melynek kapcsán természetesen sokszor a figyelem középpontjába kerül a brit klasszis. Most éppen arról kérdezték meg, milyen tanácsokkal tudta segíteni Lewis Hamiltont, aki mellé a bajnoki győzelmet követően elszerződött 2010-re – Button pedig arra mutatott rá a válaszban, milyen szempontból kedvesebb neki az endurance-versenyzés, mint az F1:

button

„Egy ilyen a helyzetben soha nem fogsz segíteni a csapattársadnak, ebben a sportban ez már csak így megy: a gyengeségeiket erősségként használod fel” – kezdte a brit. „Vicces, mert versenyeztem különböző endurance-sorozatokban szerte a világon, és az teljesen más, ott teljesen nyitott vagy a csapattársaiddal, mert azt akarod, hogy a lehető leggyorsabbak legyenek, hiszen ugyanabban az autóban ülsz, és együtt nyeritek meg a versenyeket.”

„Azt kell mondanom, hogy ezt sokkal jobban élvezem, mint azt a gyilkos üzemmódot, hogy a csapattársadat megpróbálod mentálisan bántani azért, hogy felülkerekedj rajta ahogyan az F1-ben is teszed. Talán nem mindenki ilyen. De sokan, akik eljutnak addig, hogy a világbajnoki címért harcoljanak, ezt a megközelítést alkalmazzák.”

button-2010