DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 10. csütörtök

A Moto2-ben is világbajnok lett a KTM 19 éves sztártehetsége

Pedro Acosta 2021-ben valósággal berobbant a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyébe, amikor újoncként egyből a második versenyét megnyerte a Moto3-ban, majd további győzelmekkel a vb-címet is rögtön behúzta 17 évesen. Tavaly fellépett a Moto2-be, ahol a tanulóév után idén már abszolút favoritnak számított, a hétvégi Malajziai GP-re pedig úgy érkezett meg, hogy komoly esélye volt, hogy már két fordulóval a vége előtt bebiztosítsa újabb titulusát.

Ezt pedig meg is tette: a Repsol Honda ülésével is szóba hozott Fermin Aldeguer nyert Sepangban, Acosta viszont simán második lett, így pedig a versenyen bajba is kerülő – Ai Ogurával és Aron Canettel keveredett kontaktba – Tony Arbolinónak már nem maradt esélye ellene matematikailag sem. Acosta így 19 évesen már kétszeres világbajnoknak mondhatja magát, 2024-ben pedig immár a MotoGP-ben húzza majd a gázt: a KTM tehetsége a Gas Gas Tech3 alakulatánál debütál korábbi kollégája, Augusto Fernandez oldalán.

moto2-acosta

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Nem mindenki aggódik a Red Bull büntetése miatt

Pénteken hivatalosan is megerősítést nyert, hogy pénzbírsággal és az aerodinamikai tesztelés korlátozásával sújtotta az osztrák istállót az FIA, mivel a 2021-es szezont illetően 1,6%-kal lépték túl a költségvetési limitet. A szankciókat Christian Horner túl keménynek érezte, azonban kollégája, a Red Bull tanácsadójaként tevékenykedő Helmut Marko ennek ellenére optimistán tekintett előre. „A büntetés kemény, de éppen a határon van, szóval a következő években a szélcsatorna-korlátozás ellenére is versenyképesek lehetünk” – árulta el a Sky Sports számára adott interjúban.

Ezen a hétvégén a Mercedes gyászol, az autókon is megjelenik az elhunyt kollégájuk neve

Az előző F1-es hétvégén a Haas gyászolta elhunyt szerelőjét, most pedig a Mercedes csapatának munkáját árnyékolja be a gyász: elhunyt az istálló egyik mérnöke, Anthony Lane, aki 2019-ben csatlakozott a céghez. Lane neve a W13-asokon is szerepel ezen a hétvégén. Isten nyugosztalja!

 

Mexikót sem ússzuk meg rajtbüntetés nélkül

A Haas csapata új belsőégésű motort szerelt Kevin Magnussen autójába pénteken, miután az első szabadedzésen beugró Pietro Fittipaldi alatt megadta magát a VF-22-es versenygép. Az autó hátuljából kisebb füstpamacs tört elő, mielőtt a csapat a rádión megállásra utasította a brazil pilótát. A csapat a csere mellett döntött, az új egység pedig immár a hatodik lesz Magnussen autójában, a dánnak tehét öthelyes rajtbüntetéssel kell számolnia a vasárnapi futamra, amennyiben nem történik egyéb motorkomponens-csere a hétvége hátralévő részében. Az amerikai istálló számára különösen rosszkor jött a büntetés, hiszen hatalmas küzdelemben vannak az AlphaTaurival a konstruktőri bajnokság nyolcadik pozíciójáért. A Mexikóvárosi Nagydíjat megelőzően mindössze egy pont a különbség a két istálló között a tabellán az amerikaiak javára.

Este héttől F1-es szabadedzés, tíztől időmérő

Folytatódik a mexikói F1-es hétvége, de ma már WRX-események is színesitik a motorsport-programot. Íme a szombati menetrend:

Szombat (október 29.) 

09:00 - 14:00 WRX, Szabadedzés, Superpole és Előfutamok 

15:00 - 15:30 WRX, Továbbjutó futamok 

17:00 - 18:00 WRX, Elődöntők és döntő 

19:00 - 20:00 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

22:00 - 23:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)

A teljes hétvégi program itt megtekinthető!

-00122045_066

fotó: dppi

Steiner elmondta, meddig hoznak döntést a második pilótáról

Egyetlen hely kiadó már csak a 2023-as Formula-1-es rajtrácson: még nem dőlt el, hogy továbbra is Mick Schumacher marad-e Kevin Magnussen csapattársa a Haasnál vagy érkezik a helyére valaki más (mindenekelőtt Nico Hülkenberg és Antonio Giovinazzi neve forog a sajtóban). Elképzelhető, hogy néhány hétig még várnunk is kell arra, hogy teljessé váljon a jövő évi felállás, Günther Steiner csapatfőnök ugyanis Mexikóban elmondta, hogy a céljuk csupán az, hogy a szezonzáróig véglegesítsék a pilótapárosukat: „A célunk egyértelműen az, hogy Abu Dhabira tudjuk, ki vezeti jövőre az autónkat. Mert akkor az Abu Dhabit követő teszten a pilótánk már vezetheti is az autót, bárki is legyen az” – idézi szavait a RacingNews365.com szakportál.

A nyilatkozatokból nem egyértelmű, mennyire is számít kegyvesztettnek Schumacher az amerikai istállónál. Gene Haas tulajdonos nemrég kritizálta az autótörései miatt a németet, sőt az USA Nagydíj után is kiemelte a különbséget, hogy Magnussennel ellentétben nem tudott pontot szerezni. Steiner ellenben most ismét Schumacher védelmére kelt azzal, hogy jelezte, hogy Austinban komoly sérülést kapott az autója, amikor összeszedett egy nagyobb törmeléket, ami miatt jelentősen csökkent a leszorítóerője.

mick-schumacher-dppi-1

fotó: DPPI

Apró módosítások a Mercedesen és a Red Bullon, semmi újítás a Ferrarin

Szokás szerint a Mexikóvárosi Nagydíj edzéseinek kezdete előtt is közzétették, hogy az egyes csapatok milyen fejlesztéseket hoztak az adott hétvégére (pontosabban mikről számoltak be hivatalosan). Három istálló, név szerint a Ferrari, az Alpine és a Haas semmilyen módosítást nem eszközölt az autóján a szezon huszadik versenyére. A már világbajnok Red Bull ugyanakkor változtatott némileg a motorborításon, elősegítve az erőforrás hűtését. Ez egyébként több alakulatnál is előkerült, az AlphaTauri pedig külön kiemelte, hogy a speciális mexikói körülmények miatt volt szükség módosításra. Számosítva amúgy a McLaren jelölte meg a legtöbb fejlesztést, szám szerint négyet: ők például még a hátsó fékcsatornákhoz is helyeztek fel extra szárnyacskákat.

A Mercedes hivatalosan csak a padlólemez élét jelölte meg újításként, sőt a mellékelt magyarázat szerint ez egy kísérleti elem, amelyet Nyck de Vries fog majd használni egy régebbi specifikációjú padlólemezen az első szabadedzésen. Viszont helyszíni jelentések szerint a már Austinban is látott, de élesben be nem vetett első szárny is előkerült a Mercedesnél, amelyhez azonban hozzányúltak, miután az FIA vélhetően szabálytalannak minősítette őket: a felső két terelőlap közötti rögzítéseket kifogásolták (mondván, hogy aerodinamikai célokat is szolgálnak), amelyeket a jelek szerint hagyományosabb kialakítású elemekre cserélték a mexikói fordulóra.

mexiko-mercedes-dppi

fotó: DPPI

Az év előzését keresi a MotoGP – videó

Új díjat hozott létre a MotoGP: ezentúl az év végi átadón kiosztják az Agostini Rajongói Díjat. A 15-szörös világbajnok legendáról elnevezett elismerést az az előzés kapja, amelyet a szurkolók szavazatai a legszebbnek találnak az előző naptári esztendőből – azaz ezúttal a 2021-es Valenciai Nagydíj és az idei Malajziai Nagydíj között bemutatott manőverek játszanak. Egész pontosan konkrétan négy ebből az időszakból, amelyet a MotoGP választott ki előzetesen. Ezek közül lehet szavazni péntektől a széria közösségi oldalain, például az alábbi Twitter-posztban, ahol a négy jelölt is megtekinthető: szerepel a videóban Aleix Espargaro dupla asseni megmozdulása, Fabio Quartararo spielbergi manővere, Enea Bastianini aragóniai bevetődése és Francesco Bagnaia Phillip Island-i előzése is.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Sainz megnyugodott, mert látja, hogy képes Leclerc és Verstappen tempójára

Austinban pole-pozíciót szerzett Carlos Sainz, pedig a spanyol pilóta ebben a szezonban sok tekintetben csapattársa, Charles Leclerc mögé szorult, így kifejezetten biztató volt számára az időmérős első hely. A rajt után aztán azonnal kitorpedózta őt a versenyből George Russell, így nullázás lett az első rajtkockából, de Sainz így az idény végén már nem bosszantja fel magát túlságosan: az a lényeg, hogy gyors!

„Az a pozitívum, hogy megvan a tempóm, és ettől sokkal nyugodtabb leszek, ha erre az évre gondolok. Mélyről indultam, nehéz volt az évkezdet, de képes voltam újrakalibrálni a vezetési stílusomat, a beállításaimat, és hirtelen ott is vagyok a harcban azzal a két sráccal, aki az F1-ben most a leginkább topformában van, vagyis Charles-lal (Leclerc) és Maxszal (Verstappen). Ha le tudom őket győzni az időmérőn, akkor megnyugszom az egész helyzetet illetően. Ha továbbra is nekem ütköznek az egyes kanyarban vagy kiesek különböző okok miatt, az frusztrál, de nem sokáig, ha tudom, hogy megvan a sebességem. Normál esetben a sport előbb-utóbb visszaadja, amit elvesz” – mondta Sainz a Motorsport kérdésére.

-00122045_165

fotó: dppi

Felismeritek ezt a mosolygó arcot?

Ez bizony az egykori Sauber-versenyző Marcus Ericsson, aki 2022-ben az Indianapolis 500 legújabb nyertesévé vált, ennek megfelelően pedig arcképe a többi korábbi győzteséhez hasonlóan felkerült a Borg-Warner trófeára, melyet májusban a magasba emelt.

Magnussen felől Hülkenberg is jöhet csapattársnak

A szerződtetett Kevin Magnussen mellé 2023-ra a sajtó szerint a Haas egyik esélyese – amennyiben az autótörései miatt sokba kerülő Mick Schumachert valóban nem tartja meg a csapat – Nico Hülkenberg. Az ő lehetséges leigazolásának pikantériája, hogy Magnussennel volt egy nagy összezördülésük a múltban: még a 2017-es Magyar Nagydíj interjúi közben nevezte a német a legsportszerűtlenebb versenyzőnek a dánt, amire ő nemes egyszerűséggel úgy válaszolt: „kapd be a golyóim.” Az viszont, hogy azóta fújnának egymásra Hülkenberggel, csak legenda – állította Mexikóban Magnussen:

„Már sok alkalommal mondtam, hogy nincsen egyáltalán problémám Nicóval. Tisztelem őt versenyzőként, ez mindig is így volt. Nincs véleményem arról, hogy helye van-e vagy sem az autóban. Azt egyértelműen úgy gondolom, hogy Mick jó munkát végez jelen pillanatban. Voltak gondok az év elején, értek ezalatt pár balesetet, de azóta egyértelműen gyorsabb” – mondta a csütörtöki sajtónapon Magnussen, egyértelműsítve, hogy Schumachert preferálná, de az idősebb némettel sem lenne gondja egy garázson belül.

Vettel gesztusa: Retró Red Bull-sisakban versenyez a hétvégén

A múlt héten elhunyt Dietrich Mateschitz előtt tiszteleg Mexikóban az Aston Martin versenyzője. A Red Bull-alapítónak fontos szerepe volt Sebastian Vettel Formula-1-es indulásában és négy világbajnoki címében, ezért a német Red Bull-festésű sisakkal emlékezik az osztrák üzletemberre.

A Red Bull neve azért nem került fel a sisakra – helyette a Danke Didi felirat szerepel azonos betűtípussal –, de a színek és a bikás logó stimmelnek. Nagyon hasonló dizájnt használt Vettel még a BMW tesztpilótájaként és a Toro Rossónál.

Ma este kezdődik az F1-es hétvége Mexikóban

Kezdődik a Mexikói Nagydíj hétvégéje, a szokásoknak megfelelően esti időpontokban nézhetjük az F1-es eseményeket. Ma este nyolc órakor kezdődik az első és tizenegy órakor a második szabadedzés, amelyet a Pirelli gumitesztje miatt fél órával ezúttal is megtoldanak.

Péntek (október 28.) 

20:00 - 21:00 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, 22:15, felv.)

23:00 - 00:30 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

A hétvége teljes menetrendje ezen a linken megtekinthető!

-00121038_514

fotó: dppi

Megkérdezték Hamiltont, egyetért-e azzal, hogy ő minden idők legjobb F1-es versenyzője

Az USA Nagydíjat követően Jimmy Kimmel műsorának vendége volt Lewis Hamilton, ahol a széles érdeklődési körű pilótát ismerve több témát is érintettek. Kiderült például, hogy a brit már fiatalon beszélt a királyi trónt megöröklő Károly herceggel, aki a tavalyi lovaggá ütésekor emlékezett is erre, s azt mondta neki, hogy „hosszú utat tett meg azóta”. De azt is elmondta a Mercedes pilótája, hogy nem szeret forgalomban vezetni, és szerinte az angolok vezetnek a közút rossz oldalán. Természetesen a Formula-1 is szóba került, a műsorvezető konkrétan neki szegezte a kérdést, hogy egyetért-e azzal az állítással, hogy ő a történelem legjobb F1-es pilótája (elvégre a vb-címek tekintetében megosztva vezet Michael Schumacherrel, a futamgyőzelmek terén viszont már lehagyta a németet), mire a hétszeres világbajnok egy mosoly kíséretében diplomatikusan reagált:

„Nem, én… Én tudom, mi vagyok és mennyire vagyok jó, de nem igazán szeretek róla beszélni. Jobban szeretem, ha a pályán nyújtott teljesítményem beszél helyettem. Mindig ezt mondta édesapám is: amikor gyerekként versenyeztünk, rengeteg diszkriminációban volt részünk, mivel mi voltunk az egyetlen színesbőrűek a pályán. Apám azt mondta: hagyjam, hogy a pályán látottak beszéljenek. Ezért ma sem érzem úgy, hogy bármit mondanom kellene, csak hagyom, hogy amit a pályán és azon kívül csinálok, beszéljen helyettem” – fogalmazott Hamilton. Az alábbi videóban a teljes beszélgetés megtekinthető, benne többek között azzal is, ahogy a 37 éves versenyző egy sort olvas fel a Top Gunból, amelybe bár nagyon szeretett volna bekerülni, de a sűrű időbeosztása és a tavalyi vb-harc miatt ez nem jött össze neki:

Öt drámai momentum Mexikóból

Megérkezett az F1 drámai pillanatokból álló videója, a soros ezúttal a Mexikói Nagydíj. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Műtét várhat Quartararóra, de csak a valenciai szezonzáró után

Fabio Quartararo a Malajziai Nagydíj negyedik szabadedzésén bukott, amely során eltörte a bal kezének középső ujját, így sérülten állt rajthoz az időmérőn és a futamon is, utóbbin ráadásul dobogós helyen ért célba – matematikailag és minimálisan, de életben tartva vele a világbajnoki esélyeit. A SkySport.it szellőztette meg, majd a Monster Yamaha a Crash.net érdeklődésére megerősítette: a nagydíjhétvége után megvizsgálták a francia kezét, és kiderült, hogy műtétre van szüksége. Ugyanakkor Quartararo – akinek mindenképp nyernie kellene Valenciában ahhoz, hogy címet védjen, és bíznia kell abban, hogy az éllovas Francesco Bagnaia mindössze egy pontot szerez – csak az évadzáró és az azt követő kedden sorra kerülő teszt után fekszik majd kés alá.

Nem a yamahás azonban az egyetlen, akire orvosi beavatkozás várhat. Joan Mirnél ugyanis váratlanul a motorosokat gyakran kínzó jelenség, az arm pump – amelyről korábban részletesen is írtunk – jelentkezett Sepangban, amely miatt végül pontot sem szerzett. A Suzukitól a szezon végén a Repsol Hondához távozó spanyol elismerte: fontolgatja a műtét lehetőségét.

quartararo-serult-ujj-yamaha

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A Williamsnek nincs konkrét B terve Sargeant helyére

Jost Capito az USA Nagydíj szombati napján, a csapatvezetők sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy jövőre Logan Sargeant lesz a csapat versenyzője, amennyiben a versenyzéshez elegendő szuperlicenszponttal fog rendelkezni. A bejelentést követően a Motorsport megkérdezte a német szakembert, hogy van-e tartalékterv arra az esetre, ha az amerikai nem tud megfelelő helyen végezni az F2-es tabellán: "Igen, de nem konkrét, nincs név. Lesznek olyan versenyzők, akik nem kapnak szerződést. Még mindig vannak nagyon jó pilóták, akiknek megvannak a szuperlicensz pontjaik, szóval ez rendben van."

"Szeretnénk Logant a lehető legjobban felkészíteni a következő szezonra. Ez azt jelenti, hogy idén maximalizálnia kell az autóban eltöltött időt, ezért adtunk neki három első szabadedzést is. Ez további szuperlicenszpontokat ad neki, ezek biztosan nem ártanak. Abu Dhabi után a fiatal pilóták tesztjén is részt fog venni" - mondta Capito, aki szeretné növelni Sargeant esélyeit az ülés biztos megtartására.

Az amerikai közvetítés szakértője lehet Ricciardo

Különleges állásajánlatot kaphat Daniel Ricciardo 2023-ra, amelyet tervei szerint kihagy az egy évvel későbbi visszatérés reményében. Az ausztrál pilóta várhatóan tartalékversenyzőnek áll egy nagycsapatnál, mivel pedig a pozíciónál fogva jelen kell lennie a versenyhétvégéken, bevállalhat egy másodállást is – tévés szakértőként.

A hírek szerint ESPN kacérkodik azzal, hogy felkérje szakértőnek Ricciardót. A csatorna nemrégiben szerezte meg a Formula-1 közvetítési jogait az USA-ban 2025-ig. A csatorna programigazgatója, Burke Magnus a Racernek elmondta: Ricciardo személyisége illene a közvetítésbe – ismerve az ausztrált ez nem igazán szorul magyarázatra…

Magnus megpendítette, hogy Ricciardónak saját műsora vagy legalábbis blokkja lehetne: a csatorna Manningcast című produkciójához hasonlította, amelyben két korábbi NFL-játékos, Peyton és Eli Manning foglalkoznak az amerikai futballbajnokság történéseivel.

Csekély esély van egy kis esőre Mexikóban

A hétvégén rendezik a Mexikói Nagydíjat, a hazai pályán versenyző Sergio Pereznek pedig minden esélye megvan rá, hogy megnyerje azt, hiszen a mezőny legjobb autójában ül, ráadásul már a konstruktőri és az egyéni vb-cím sorsa is eldőlt, így mondhatni, egy tét nélküli futam következik az Autodromo Hermanos Rodriguezen. Ami az időjárást illeti, aligha fog közbeszólni, hiszen a hétvége mindhárom napjára napsütést, valamint 24-26 °C-os hőmérsékletet ígérnek, az eső valószínűsége pedig igencsak csekély.

Vajon folytatódik-e a mexikói sorozat?

A Mexikóvárosban rendezett futamok 2015-ben tértek vissza a versenynaptárba, először Mexikói Nagydíj névvel, majd a tavalyi évtől kezdődően már a Mexikóvárosi Nagydíj keretei közt látogatta meg a Formula-1 mezőnye a tengerentúli országot. Az elmúlt hat alkalommal csupán a Red Bull, valamint a Mercedes pilótái tudtak futamot nyerni és így is csak három főről van szó, azonban az időmérő edzések kapcsán már sokkal szélesebb a győztesek palettája.

A visszatérés óta ugyanis hat különböző pilóta futotta meg a leggyorsabb kört a nagydíjak szombati napján. 2015-ben Nico Rosberg, 2016-ban Lewis Hamilton, 2017-ben Sebastian Vettel, 2018-ban Daniel Ricciardo, 2019-ben Max Verstappen, majd a koronavírus miatti szünetet követően 2021-ben Valtteri Bottas nyerte meg az időmérőt. A sorozat folytatódhat, hiszen ha Max Verstappen kivételével bárki pole-pozíciót szerez az idei rajtelsőséget elnyerők közül, akkor tovább nőhet a sokszínű mexikói nyertesek száma. Ugyan az esélyesek közül Charles Leclerc már állt a pole-ban ezen a pályán, azonban 2019-ben Verstappen hátrasorolása miatt került az első pozícióba.

Bajnoki címet nyert a Ferrari akadémistája, jövőre már az F3-ban szerepel

A Ferrari ügyeletes tehetsége a 18 éves Dino Beganovic: a svéd-bosnyák pilóta a Formula Regional Európa-bajnokságon szerepelt a Prema színeiben, a hétvégén Mugellóban pedig bajnoki elsőséggel koronázta meg a szezont, melyet a legelső futamtól fogva vezetett. Az év 20 versenyéből négyet nyert meg, összesen 12-szer állt dobogóra, az összesítésben pedig 40 ponttal előzte meg a második Gabriele Minit és 41-gyel Paul Aront – pályafutása első autós bajnoki címet szerezte meg.

A Formula Regional után a következő szint a Formula-3, Beganovic jövője pedig hamar tisztázódott: négy nappal az Európa-bajnoki cím megnyerése után a Ferrari bejelentette, akadémistája a Formula-3-ban folytatja jelenlegi csapatát, a Premát képviselve. Eddig ismert csapattársa éppen idei egyik fő riválisa, Paul Aron lesz, aki a Mercedes védence.