DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 6. szerda

WEC-Ferrariba ül Robert Svarcman

A WEC-csapat Le Mans-győztes hypercarját teszteli a bahreino újoncteszten Robert Svarcman: a Ferrari F1-es tartalékjának ezúttal sem jut hely a száguldó cirkuszban, a hosszútávú-vb elsőbálozói között viszont kipróbálhatja a Scuderia 499P névre hallgató autóját.

Érdekesség, hogy mellette a másik újonc Lilou Wadoux lesz, egy női pilóta, aki az első nő a Ferrari versenyzői között, és tavaly már kipróbálhatta a Toyota világbajnok hypercarját is.

387783275_702460431917970_9141854775740423419_n

Videó: Itt úszott el Michelisz versenye a Rally Hungaryn

A hétvégén rendezik a Rali-Eb, azaz az ERC hazai futamát, a Rally Hungaryt, amelyen rajthoz állt új szakágba belekóstolva Michelisz Norbert is. A 2019-es világkupagyőztes túraautós nem ment rossz tempót a szakaszokon, a 13. helyen állt szombat délután, amikor azonban utolérte őt egy defekt, így meg kellett állnia és ki kellett cserélnie a kereket navigátortársával, Tagai Róberttel. Helyszíni exkluzív videónk minderről:

„Most mondtam le a reggeli piláteszt…” – így reagált fia sprintpole-jára Piastri anyja

Oscar Piastri szerezte meg a rajtelsőséget a Formula-1-es Katari Nagydíj szombati sprintjére, ezzel karrierje során először indulhat majd az első startkockából az F1-ben. Édesanyja, Nicole Piastri, aki már a korábbi hónapokban is óriási népszerűségre tett szert humoros bejegyzéseivel – például amikor megtiltotta fiának a motorozást –, most újfent egy humoros poszttal jelentkezett Twitteren: „Épp most mondtam le a reggel 7 órás piláteszt…” – írta a boldog anyuka, akinek a posztja azt is érzékelteti, micsoda időeltolódás ellenére is követte Ausztráliából a mclarenes újonc produkcióját.

Átfestik a pályahatárokat Katarban

Átfestették a 12-es, 13-as kanyaroknál a pályahatárokat Losailban, miután a Pirelli komoly gondokba ütközött az ún. "piramis" kerékvetőkkel. Egyelőre ezzel próbálkozik az FIA, de komolyabb változtatások is történhetnek a hétvégén, ha nem sikerül orvosolniuk a problémát, vagyis nem az említett rázókövektő "betegedtek meg" a Pirelli abroncsai. Albert Fabrega képeit láthatjátok alább:

 

Rendkívüli sajtótájékoztatót tart a Pirelli az F1-es Katari Nagydíjon

Amint arról beszámoltunk, komoly problémákba ütközött a Pirelli a pénteken számukra visszaküldött abroncsok vizsgálatakor. A gumik oldalfala egyszerűen elkezdett leválni a karkaszról, ami miatt biztonsági intézkedéseket vezetett be az FIA a hétvége további részére, ami a sprintszétlövést is érinti, az ugyanis a tervezettnél 20 perccel később, 15:20-kor fog elkezdődni. Hamarosan jövünk a rendkívüli sajtótájékoztató részleteivel! Kollégánk a helyszínen hallgatja Mario Isola szavait.

Bajnokavatásra készül az F1 – szombati program

Pénteken már lezajlott a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjét meghatározó időmérő edzés, amelyen nem történt nagy meglepetés, ugyanis Max Verstappen megszerezte idei tizedik pole-pozícióját. Ma pedig sprintnapot tartunk! Előbb a szétlövés következik délután, majd kora este maga a sprint, ahol jó eséllyel világbajnokká koronázzák Max Verstappent, harmadik alkalommal is.

 

Szombat (október 7.)  
15:00-15:44 Formula-1, Sprintszétlövés (tv: M4 Sport, élő)
19:30 Formula-1, Sprint (tv: M4 Sport, élő)

A katari hétvége teljes menetrendje ide kattintva érhető el!

Verstappen a pole-ban, de mi történik az Andretti körül? – F1-es Katari Nagydíj, péntek

Mészáros Sándor, a Formula.hu helyszíni tudósítója számolt be a paddocból az F1-es Katari Nagydíj aktualitásairól.

Négy hónapja nem volt ilyen jó rajthelye Fernando Alonsónak

A két McLaren körelvétele után az eredetileg elért hatodik helyezés helyett negyedikként értékelték az F1-es Katari Nagydíj időmérőjén Fernando Alonsót, a mezőny egyetlen tagját, aki eddig minden hétvégén a Q3-ban szerepelt. Jól tükrözi az Aston Martin idei formahanyatlását, hogy az első két sor valamelyikéből mind a futamokat, mind a sprinteket tekintve a spanyol utoljára majdnem négy hónappal ezelőtt, a június közepi Kanadai Nagydíjon indult – akkor második lett, de hozzá kell tenni, esős időmérőn.

„Nagyon örülök a vasárnapi negyedik rajtpozíciónak, néhány olyan hétvége után, ahol nem voltunk versenyképesek” – ismerte el péntek esti nyilatkozatában Alonso is, hogy ilyen eredmény mostanában nem volt a pakliban. Az autót gyorsnak éreztem a szabadedzésen és jó volt utána az időmérőn is, de nagyon nehéz volt a csúszós pályával és széllel boldogulni.”

Lusail különleges helyszín Alonso pályafutásában, az eddigi egyetlen, 2021-es Katari Nagydíjon szerezte az Alpine-nal visszatérése utáni (sőt, egészen 2014 óta) első dobogóját. A csütörtöki sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy egy újabb top 3-as eredmény túl optimista elképzelés a hétvégén: könnyen lehet, hogy a rajtsorrend ismeretében már másképp gondolkodik.

Fotó: Aston Martin

Espargaro állítja: közös megállapodással, a KTM jövőjéért fokozzák vissza

Pénteken jelentették be, hogy végre megoldotta dilemmáját a KTM: 2024-ben Augusto Fernandez és Pedro Acosta lesz a GasGas Tech3 két motorosa, így Pol Espargaro annak ellenére is átadja a helyét a Moto2-ben világbajnoki éllovas fiatal spanyolnak, hogy érvényes szerződése volt a következő idényre. A szezon első felét a portimaói nyitányon elszenvedett súlyos sérülése miatt kihagyó Espargaro ugyanakkor Instagram-posztban írt arról, hogy nem egyoldalú döntéssel bontották fel a szerződését, hanem kölcsönösen megállapodtak erről az osztrák márkával, annak jövőjét szem előtt tartva – és egyúttal az is kiderült, hogy tesztmotoros lesz, néhány szabadkártyás beugrással:

„Üdv mindenkinek, mint tudjátok, nem rajongok a közösségi médiáért, de mivel rengeteg üzenetet és támogatást kapok a Pierer Mobility Group engem érintő hírével kapcsolatos, szeretnék tisztázni néhány dolgot. Először is, nagyon köszönöm az üzeneteket, ezért is szeretném elmondani, hogy ez nem egyoldalú döntés, pont ellenkezőleg!” – írta Espargaro.

„Tény, hogy szerettem volna továbbra is teljes szezont futva versenyezni a MotoGP-ben, mert úgy gondolom, még mindig megvan a sebességem ahhoz, hogy a legjobbak között legyek, de az igazság, hogy az a félreállás, amelyet jövőre megteszek azzal, hogy csatlakozom a tesztcsapathoz és számos szabadkártyás szereplést vállalok, annak az eredménye, hogy megértette a két fél, milyen szerződéses problémák vannak a csoportnál jelenleg, és a hosszú távú együttműködésben gondolkodunk, hogy a Pierer Mobility Group jelentse a referenciát a MotoGP-ben!”

„Még sok verseny van hátra idén és a jövőben is, mivel én hiszek abban, hogy egységben az erő, és összetartunk, hogy emlékezetessé tegyük az idény végét. Nagyon köszönöm!” – zárta sorait egy szív emoji kíséretében a spanyol versenyző.

motogp-pol

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Sainz figyelmeztetést kapott, Hamilton megúszta

Két esetet is vizsgáltak a felügyelők az F1-es Katari Nagydíj időmérőjét követően. Az egyikben Carlos Sainz került „összetűzésbe” Max Verstappennel még a Q2-ben: a stewardok szerint „kiszámíthatatlanul” vezetett a spanyol, amikor utolérte a holland, de nem engedte el maga mellett. A Ferrari versenyzője végül megúszta a figyelmeztetéssel az incidenst. A felügyelők indoklása szerint Sainz le-, Verstappen pedig kivezetőkörön volt, előbbi viszont azzal indokolta, hogy védekezett a Red Bull-os ellen, mert a két SC-vonal között meghatározott maximumidő alatt maradás okán nem engedhette meg magának, hogy még egy versenyzőt elengedjen maga mellett. Ezt a stewardok és Verstappen is elfogadták, de így is szükségtelennek minősítették a két pilóta „versenyzését”, ezért végül a figyelmeztetést találták megfelelő szankciónak.

A másik eset épp a maximumidőkkel volt kapcsolatos, ugyanis hat alkalommal – Lewis Hamilton és Yuki Tsunoda kétszer, Liam Lawson és Oscar Piastri egyszer – nem felelt meg annak, hogy legfeljebb 1:46 alatt kellett teljesíteniük az SC1-es és SC2-es vonalak közötti szakaszt. Beidézésre csak Hamilton esetében került sor, mert a többieknél a videofelvételek is elegendő bizonyítékul szolgáltak arra, hogy a pilóták a pálya jelentős részén megfelelő tempóban haladtak a limitidőn belül maradáshoz, azon kívül pedig azért lassítottak, hogy ne tartsanak fel másokat. Éppen ezért a stewardok úgy ítélték meg, egyikük sem vezetett „szükségtelenül lassan”, így senkit sem szankcionáltak.

f1-sainz-1

fotó: DPPI

Edzőlökdösés és kétszavas válaszok: Stroll kiborult a Q1-es búcsú után – videó

Lance Stroll volt az F1-es Katari Nagydíj pénteki időmérőjén a legmeglepőbb kieső az első szakasz végén, hiszen úgy lett csak 17. a kanadai, hogy közben Fernando Alonso 1,1 másodperccel gyorsabb volt az Aston Martinban. Stroll szemlátomást rendkívül frusztrált volt a Q1 után, a tv-közvetítésben is látszott, hogy arrébb lökte az autóból való kiszállás után a személyi edzőjét a garázsban.

Később aztán a tv-s interjúk során is kétszavas válaszokkal intézte el a kérdéseket. Amikor arról kérdezték, hogy milyen érzelmek kavarognak most benne, annyit válaszolt, hogy „Igen, szar volt”, amikor pedig a problémák forrására kérdeztek rá, egy „nem tudommal” felelt. Végül amikor arról érdeklődtek nála, hogy ez miként befolyásolja a hozzáállását a hétvége további részére a sprinttel és a vasárnapi futammal, így válaszolt Stroll: „Tovább vezetek.”

Novemberben nyit ki Raikkönen gyerekmentes hotelje

Csak felnőttek számára látogatható hotelt nyit Kimi Raikkönen és a ralis legenda, Tommi Makinen a Tahkovuori üdülőövezetben. A finn Iltalehti beszámolója szerint mindkét klasszis 150 ezer eurót fektetett be a projektbe, melyhez a szálloda mellett erdei üdülő és étterem is tartozik – s természetesen jó finn szokás szerint a szaunák sem maradhatnak el. Sőt, az egyiket a fák lombkoronájával egy szintben helyezik el, így a látvány sem lesz utolsó…

pf-kimi-hotel-1

pf-kimi-hotel-2

Ezek az autók nem azok az autók – A tűzvész óta először versenyez a WRX

A dizájnok a szokásosak, a Kristoffersson Motorsport és Hansen Team a bikákkal, a CE Dealer Team a rikító sárgában: de egy kevésbé felületes pillantás után már látjuk, csak a köntös változatlan, nem a Ralikrossz-világbajnokság RX1e versenygépei vannak a Fokvárosban készült képeken.

Miután a Lydden Hill-i verseny előestéjén kiégett a Special One Racing két Lanciája, nem csupán a brit állomást, hanem a világbajnokság következő két fordulóját is törölték arra hivatkozva, hogy az eset vizsgálata és az RX1e modellek alapos biztonsági átvilágítása még tart. Az eredményt azóta sem ismerjük, a szezon folytatásáról azonban megszületett döntés – az utolsó két (ráadásul dupla) fordulót, hétvégén Dél-Afrikában, valamint november 11-12-én Hong Kongban megtartják, de új járműflottával, az RX2e kategória Zeroid X1 versenygépeivel, melyeket a WRX-es csapatok kaptak kölcsön, miután a másodosztály szezonja már véget ért.

Az RX1e esetében a hajtáslánc volt egységes, amelyre a csapatok saját márkáik karosszériáit építették, ezúttal viszont minden autó megegyezik: ilyen jellegű esélykiegyenlítés még nem volt a világbajnokságon.

Épp ezért érdemes lesz figyelni, változnak-e az erőviszonyok a nyolcfős mezőnyben, amelyet a világbajnokság első három helyszínén Johan Kristoffersson uralt, mögötte pedig Niclas Grönholm, Ole Christian Veiby és a két Hansen testvér teljesítenek nagyon hasonló szinten.

Az alapcsapat változatlan, az egyetlen változás a korábbiakhoz képest, hogy René Münnich is rajthoz áll, csapata két autóra bővül – a 2023-ra Sebastien Loeböt és Guerlain Chicheritet nevező Special One Racing pedig az anyagi kár miatt érthető módon távol marad a folytatástól.

Fotók: Red Bull Content Pool

Hamilton ismét szivárványos sisakban vezet Katarban

A két évvel ezelőtti első Katari Nagydíjon Lewis Hamilton többek között azzal foglalt állást az ország emberi jogi problémáit illetően, hogy az LMBTQ+ ügyek szimbólumának számító szivárványos mintájú sisakban versenyzett. És most sem tesz másként, amiről a következőt nyilatkozta: „Mindig jó felhívni a figyelmet bizonyos dolgokra, de még fontosabb a háttérben zajló munka és a párbeszéd. Nagy munka lesz változtatni, az egész ország nagyon fiatal még, s a nyugatnak is hosszú ideig tartott, mire eljutottak oda, ahol most vannak.”

hamilton-rainbow-2021

„Egyetlen dolgot tehetünk, megpróbálunk pozitívak lenni az ilyen helyeken, és megragadni a lehetőséget. Ezért viselem most is a szivárványos zászlót” – mondta a hétszeres világbajnok, majd így folytatta: „2021-ben nagyon ideges voltam, mert nem tudtam, hogy reagál majd az ország. De csodálatos érzés, amikor olyan emberekkel találkozom, akik hálásak azért, hogy ezt a platformot olyasmire használom, aminek úgy érzik, hogy ők is a részesei.”

„Sportágként továbbra is dolgoznunk kell a befogadáson, a sokszínűség pedig továbbra is fontos” – szögezte le Hamilton.

Saját rekordjára tör a Red Bull Katarban

Beállíthatja saját rekordját a Red Bull a Katari Nagydíjon. Az energiaitalosok eddig zsinórban 37 versenyhétvégén szereztek pontot, Losailban pedig dupla esélyük nyílik erre, hiszen a szombati sprint után a vasárnapi versenyen is pontokat szerezhetnek Verstappenék, amivel beállítanák az istálló leghosszabb pontszerző szériáját, amit ez idáig már kétszer is sikerült elérniük. Előbb a 2016-os Spanyol és a 2018-as Ausztrál Nagydíj között, majd a 2018-as Spanyol Nagydíj és a 2019-es szezonzáró között.

Helyszíni: Bajnokavatásra készül az F1 Katarban

A hétvégén rendezik a Formula-1 történetének második Katari Nagydíját, ahol a Formula.hu is jelen van. Mészáros Sándor, utazó tudósítónk a Doha melletti pályáról jelentkezik, ahol arra készül a száguldó cirkusz, hogy harmadjára is az F1 világbajnokává koronázzák Max Verstappent. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

„Vannak, akik nem boldogok” – Hamilton támogatja az Andrettit

Támogatja az Andretti F1-es érkezését Lewis Hamilton: a Mercedes hétszeres világbajnoka egyértelműen fogalmazott a vitatott kérdés kapcsán a Katari Nagydíj sajtótájékoztatóján.

„Szerintem ez nagyszerű. Mindig úgy éreztem, hogy nincs elég autó a rajtrácson. Biztosan vannak emberek, akik nem lesznek boldogok amiatt, hogy én támogatóan lépek fel. De szerintem ez remek, új munkalehetőségeket jelent, két új pilótaülést talán egy női versenyző számára is, több lehetőséget nyit meg. És szerintem izgalmasabb lenne a verseny” – mondta Hamilton csütörtökön.

f1-hamilton-mercedes-2023-qatar

fotó: dppi

 

Elárverezik Hamilton F1-es Magyar Nagydíjat nyerő Mercedesét

Elárverezik Lewis Hamilton 2013-as W04-04-es F1-es autóját: a brit pilóta ezzel a (négyes számú karosszériába épített) Mercedesszel nyerte első futamát a csapatnál, méghozzá a 2013-as Magyar Nagydíjat.

Az autóra az RM Sotheby árverésén lehet majd licitálni, és 10-15 millió dollárt várnak érte – az árverésre pedig érdekes módon a Las Vegas-i Nagydíj szombati napján kerül majd sor.

f1-mercedes-hamilton-hungary

fotó: dppi

 

Változtat az F1-es tesztszabályon az FIA

Változnak az eddig érvényben lévő F1-es tesztszabályok: az eddigi 200 helyett 400 kilométernyi filmezést engedélyez a csapatok számára az FIA.

Az utóbbi években egyértelművé vált, hogy az ilyen, úgynevezett promóciós eseményeket, filmnapokat a csapatok arra használták, hogy leginkább az előszezoni teszteket megelőzően már előzetes adatokat gyűjtsenek az autóikról, és a filmezés, a marketingtevékenység inkább csak álcaként szolgált.

Az FIA az eddigi 200 kilométert így most 400-ra emeli fel, vagyis több lehetőséget ad a csapatoknak erre a tevékenységre, viszont két külön napra bontja ezt: naponta csak 200 kilométert tehetnek meg a csapatok, így legalább két napot kell rászánni a programra. 

f1-test

fotó: dppi

Marko: Lawson legkésőbb 2025-ben F1-es autóban lesz

Liam Lawson kapcsán sincs igazi egyetértés a Red Bull főbb szócsövei között: elhangzott már az, hogy 2025-re F1-es ülést ígértek neki azok után, hogy a 2024-es felállásból kihagyták, aztán jött a válasz erre házon belülről, hogy „semmire nincs garancia az F1-ben”, a Katari Nagydíj kezdetén pedig dr. Helmut Marko ismét az előbbi vonalat pendítette meg.

„Tartalékpilótaként nagy feladata lesz jövőre, de legkésőbb 2025-re amúgy is F1-es autóban lesz. Lawsonban egyértelműen megvan a potenciál ahhoz, hogy futamgyőztes legyen, eddig minden feladatát megoldotta a legnehezebb helyzetekben” – mondta Marko a Kleine Zeitungnak.

f1-lawson-alphatauri

Hogyan lehet már a sprinten világbajnok Verstappen az F1-es Katari Nagydíjon?

Következik az első meccslabda Max Verstappen számára a hétvégén, sőt jó esély van rá, hogy a Formula-1 történetében először a sprintversenyen avassanak világbajnokot. A holland pilóta jelenleg 177 ponttal vezet Sergio Perez előtt, s mivel a szombati rövid futam után még 172 egység lesz gyűjthető, ennyit kell megőriznie az előnyéből a mexikóival szemben (a pontazonosság a rengeteg győzelem okán mindenképp neki kedvezne).

Magyarán ha legfeljebb öt ponttal szerez kevesebbet, mint Perez, akkor Verstappen már szombaton háromszoros világbajnok lesz. Ez azt is jelenti, hogy ha a 26 éves pilóta az első hatban végez, akkor csapattársa csinálhat bármit, nem tudja elodázni a címvédést – de persze vannak más permutációk is.

Tehát Verstappen már a katari sprinten világbajnok, ha:

- az első hatban végez,

- hetedik, és Perez nem nyer

- nyolcadik, és Perez legfeljebb harmadik

- kilencedik vagy rosszabb, és Perez nincs dobogón.

f1-verstappen-podium