DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

WEC-Ferrariba ül Robert Svarcman

A WEC-csapat Le Mans-győztes hypercarját teszteli a bahreino újoncteszten Robert Svarcman: a Ferrari F1-es tartalékjának ezúttal sem jut hely a száguldó cirkuszban, a hosszútávú-vb elsőbálozói között viszont kipróbálhatja a Scuderia 499P névre hallgató autóját.

Érdekesség, hogy mellette a másik újonc Lilou Wadoux lesz, egy női pilóta, aki az első nő a Ferrari versenyzői között, és tavaly már kipróbálhatta a Toyota világbajnok hypercarját is.

387783275_702460431917970_9141854775740423419_n

Dupla büntetés: mindkét futamot a bokszutcából kezdi Ocon

Kivitte Esteban Ocon Alpine-ját a csapat a parc ferméből a sprintszétlövés után, emiatt dupla büntetést kap: a mai sprintet, valamint a holnapi nagydíjat is csak a bokszutcából kezdheti meg. Az istálló szerint nem hibaelhárításról, csak beállításmódosításról van szó, mégis bevállalták, hogy elengedik a mai 13. és a holnapi 12. rajthelyet ezért.

f1-ocon-alpine_1

fotó: dppi

Michelisz pole-jával indult a TCR Világsorozat

A hétvégén Portimaóban rendezik az új túraautós nemzetközi elitszéria, a TCR World Tour évadnyitóját a TCR Europe első fordulójával együtt. A kétrészes szombati időmérő végén a BRC Hyundai örülhetett kettős sikernek, méghozzá Michelisz Norbert vezetésével: a 2019-es világkupagyőztes 1:51,297-es idővel húzta be a pole-pozíciót, ezzel 35 ezreddel előzte meg a WTCR-címvédő Mikel Azconát. A harmadik helyen a Comtoyou Audi 2012-es világbajnoka, Rob Huff végzett, s az ő hátránya is csupán 45 ezredmásodperc volt. A mezőny elképesztően szoros volt, hiszen még a tizedik helyezett – és ezzel a fordított rajtrácsos második futam rajtelsőségét begyűjtő – Santiago Urrutia is bő négy tizeden belül volt Norbihoz képest.

A TCR Világsorozat első futama magyar idő szerint 15 óra 20 perckor startol, s a TCR Youtube-csatornáján lehet élőben követni.

tcr-michelisz-portimao-hyundai-1

Fotók: ezzel a különleges festéssel indul a Penske Porsche Le Mans-ban

A Peugeot speciális Le Mans-i festését már megmutattuk, most pedig a Penske Porsche is lerántotta a leplet az idei 24 órás száguldásra tervezett dizájnjáról:

penske1

penske2

penske3

penske4

Magyarországon indul a regionális F4-es sorozat!

Bár a hétvége csúcseseménye kétségkívül az Azerbajdzsáni Nagydíj, az utánpótlás-szériák szerelemeseinek érdemes a Hungaroringre vetni tekintetüket, hiszen a cseh központú regionális F4-es széria ezen a hétvégén Magyarországon indul útjára – a régió első FIA-minősítésű Formula–4-es bajnokságaként. A mezőnyben ott lesz a hazai Gender Racing Team is, melynek pilótája, Michl Olivér egy Slovakia Ringen rendezett teszttel hangolt a nagy feladatra, melyet az istálló közleménye szerint motiváltan vár a 2005-ös születésű ifjú tehetség.

GRT_Tesztnap_SlovakiaRing

Jön az első F1-es sprintnap, WEC-futam, MotoGP-sprint, rajtol a TCR: a szombati program

Rendkívül izgalmas nap vár ránk szombaton: rengeteg autósport-eseményt nézhetünk, különböző futamokat, időmérőket, és az első igazi F1-es sprintnapot. Íme a menetrend:

Szombat

10:10-10:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Match4)

10:30-11:15 Formula-1, sprint szétlövés (időmérő a sprintre) (M4 Sport)

10:50-11:30 MotoGP, időmérő (Match4)

10:50-11:15 TCR World Tour, időmérő (TCR TV/TCR Series YouTube/online)

12:45 WEC, spái 6 órás futam (23:00-tól Eurosport 1/2)

13:15 Formula-2, első futam (M4 Sport)

15:00 MotoGP, sprintfutam

15:20 TCR World Tour, első futam (TCR TV/TCR Series YouTube/online)

15:30 Formula-1, sprintfutam (M4 Sport)

17:20-18:30 NASCAR Cup Series, időmérő

18:00-19:00 IndyCar, második szabadedzés

21:00-22:15 IndyCar, időmérő (23:30-tól Match4)

A teljes hétvége menetrendje ezen a linken megtekinthető!

f1-leclerc-ferrari-verstappen-redbull

fotó: dppi

 

Csak egy körre szól a Ferrari győzelemre esélyes tempója?

Meglepetésként hatott Bakuban, hogy Charles Leclerc szerezte meg a pole-t a Red Bullok előtt, de Dr. Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója szerint ez annyira nem meglepő, és bízik benne, hogy a futamra eltűnik a vörösök tempója.

„A Ferrari-motor a mezőny legerősebb motorja jelenleg, és egy körön ott tudnak lenni az elejében, amikor a teljes motorerőt használhatják. Remélem, hogy a versenyen ezt nem tudják megcsinálni” – mondta Marko. „Alonso viszont szerintem közelebb lesz, ma egyszerűen csak problémái adódtak. A többiek pedig már messze vannak, a Mercedes kilenc tizeddel maradt le.”

f1-ferrari-leclerc_1

fotó: dppi

Videón Leclerc bődületes pole-köre Bakuban

Komoly meglepetésre győzte le a Red Bullokat Charles Leclerc a bakui időmérőn: ebben nem hagyott semmit, minden kanyarban a határokat feszegette, az autó pedig ugyan kissé idegesen viselkedett, de összességében Leclerc kezei között hozta a bravúreredményt. Nézzük meg a kört belső felvételből ezen a linken vagy a képre kattintva!

leclerc2

Különböző gondja volt Hamiltonnak és Russellnek a fékkel

Nem indult jól a Mercedes Azerbajdzsáni Nagydíja, az első és egyetlen szabadedzésen Lewis Hamilton a 11., George Russell a 17. helyen zárt – ráadásul mindkét versenyző fékproblémát jelentett. Ezek jellegéről beszélt a Mercedes műszaki igazgató posztját visszakapó, újra nagydíjhétvégén jelen levő James Allison a pénteki FIA-sajtótájékoztatón.

„Lewis úgy ment a pályára, hogy a brake-by-wire rendszer passzív módban volt” – mondta a Formula.hu jelenlétében zajló eseményen Allison. „Ezzel körbe lehet menni biztonságban, de nem nagyteljesítményű üzemmód. Vissza kellett jönnie, hogy átkapcsoljuk. George esetében szerintem a fék egyszerűen csak egy kicsit puha volt. Ezeket kijavítjuk a következő szakaszra” – tette hozzá, hogy a két versenyzőnek nincs oka fékproblémától tartania a péntek délutáni kvalifikáción.

Formula-2: Ferrari-akadémista a pole-ban

Egy hónapos kihagyást követően a Formula-2 mezőnye is visszatért, a szabadedzés után pedig úgy tűnt, a Prema párosa érkezett a legjobb formában Baku utcáira.

Csupán pár perce köröztek a pilóták, amikor máris jött a piros zászló: Brad Benavides nézte be az első kanyart és tette falba autóját. Hosszabb várakozás után hajthattak ki újra a pályára a versenyzők, a délelőtti gyakorlás leggyorsabbja, Oliver Bearman rögtön az élre is állt. Ezután Dennis Hauger és Richard Verschoor ugrottak előre, Isack Hadjar pedig nagy igyekezetében súrolta is a falat, ezt autójának egyik elülső lengőkarja bánta.

Az utolsó körök hozták meg az igazi izgalmakat: Bearman kicsivel a vége előtt majdnem a falban végezte, utolsó próbálkozása azonban még erősen sérült autóval is pole-pozíciót ért a brit újoncnak. Enzo Fittipaldi is a kvalifikáció legvégén autózott egy kiváló kört, ezzel a második helyre tornázta fel magát. Mögötte Theo Pourchaire és Frederik Vesti, valamint az MP Motorsport párosa következtek, a bajnoki éllovas Ayumu Iwasa pedig csupán a 17. helyen végzett. A szombati sprintet Verschoor kezdheti az élről.

Verstappen: Le Mans talán, Indy 500 kizárt

Max Verstappen az utóbbi hetekben többször is erősen utalt rá – és megtette ezt Bakuban is –, hogy az F1-es naptár folyamatosan bővítése és az egyre több formátumreform miatt lehet, hogy belátható időn belül (vagyis a 2028 végén lejáró szerződése után) hátat fordít a száguldó cirkusznak. Azt sosem tagadta a holland, hogy más kategóriák viszont nagyon is érdeklik: ilyen az endurance is, ahol akár arra is lehetne esélye, hogy apjával, Jos Verstappennel együtt álljon rajthoz a Le Mans-i 24 óráson – ám amikor erről kérdezték a kétszeres vb-győztest, egy másik lehetőséget is bedobott:

„Folyamatosan mondom neki, hogy ketyeg az óra, egyre idősebb lesz. De ha nem is apámmal indulok, még meglátjuk. Az iránt is szenvedélyt érzek, hogy felállítsam a saját csapatom. Rengeteg dolog van, amit szeretnék csinálni azon túl, hogy magam vezetek” – idézi Verstappent a Motorsport.com.

Az autósport tripla koronájának számító három verseny harmadik tagja, az Indy 500 ugyanakkor egyáltalán nem szerepel a Red Bull-os bakancslistáján: „Szeretem nézni az IndyCart. Úgy gondolom, sok nagyszerű pilóta van ott, sokakkal versenyeztem is, úgyhogy jó a kapcsolatom velük, szeretem látni, ha jól teljesítenek. De hogy én rajthoz álljak az Indy 500-on? Abszolút kizárt. Lehet, hogy elmegyek megnézni, de nem fogok versenyezni.”

f1-verstappen-redbull-baku-day0-2

A halálesetek miatt rövidül a Morocco Desert Challenge

Miután szerdán egy ütközésben Laurent Lichtleuchter hunyt el, csütörtökön pedig Bram van der Wouden kimerültség és hőguta miatt vesztette életét, a Morocco Desert Challenge szervezői úgy döntöttek, hogy a mai 6. szakaszt lerövidítik, a motorosok pedig egyáltalán nem vesznek részt rajta. A részletekről a versenyen részt vevő Varga Imre, a Varga Racing Team versenyzője beszélt, nyilatkozata ide kattintva olvasható.

pf-varga

Újabb brit tehetségre csapott le a Williams

Bővült a Williams akadémistáinak listája: a grove-i istálló bejelentette, hogy mostantól az ő kötelékeikbe tartozik Luke Browning. A 21 éves versenyző tavaly megnyerte a GB3-as brit bajnokságot, aminek köszönhetően idén már a Formula-3-ban versenyez újoncként. A Hitech pilótájaként két forduló után az összetett tabella 10. helyén áll, legjobb eredménye eddig egy ötödik helyezés Bahreinből.

browning-williams

Ez lenne a Russell-szabály?

„George Russell létezése első napjától magabiztos. Valószínűleg úgy ugrott bele az életbe, hogy megköszönte a doktornak, hogy a világra segítette” – tréfálkozott a Feeder Series podcastben az F1TV kommentátora, Alex Jacques, aki megfogalmazta az általa „George Russell-szabálynak” nevezett iránymutatást a fiatal versenyzők számára:

„Ha magabiztos vagy, tudsz kommunikálni, magad mellé tudod állítani csapatot és ki tudod fejezni, hogy mit vársz az autótól, akkor annak drámai hatása lehet arra, hogy mit érhetsz el a juniorszériákban a felfelé vezető úton. Ez tény” – mondta a kommentátor, de arra is felhívta a figyelmet, hogy a pályán a magabiztosságot sem szabad túlzásba vinni: „Ez esetben túlságosan hosszú féktávot veszel, szükségtelenül összeérsz másokkal, és könnyen elúszhat a hétvégéd. Meg kell tartani az egyensúlyt.”

russell-2023-bahrein

A két lábon járó maximalizmus: Helmut Marko

Szenzációs történetet osztott meg a 80. születésnapját ünneplő Helmut Markóról a Red Bull-család egykori versenyzője, Jean-Eric Vergne, aki az F1-ből hamar kikerült ugyan, azóta viszont több területen sikereket ért el, a Formula–E-nek például a mai napig ő az egyetlen többszörös bajnoka. Mint Vergne elmesélte, amikor még 2010-ben a brit F3-ban szerepelt az energiaitalosok csapatánál, Markonak úgy is sikerült „fogást találnia rajta”, hogy a 30 versenyből 13-at is meg tudott nyerni:

jev-2010

„Emlékszem, egyszer nagyon kiakadt, mert a pole-ban állva lefulladtam, és így nem nyertem meg a versenyt. A következő hétvége Hockenheimben volt, ő pedig közölte, hogy jobban járok, ha megnyerem a futamot, és be is húztam mind a kettőt” – mesélt Vergne a RacingNews365-nek. „A második futamon a leggyorsabb kör nem lett az enyém, felhívott hazafelé menet az autóban, és nagyon dühös volt rám, mert nem én futottam meg…”

„Azt mondta, hogy ez elfogadhatatlan, nekem pedig nem volt időm elmagyarázni, hogy a leggyorsabb kört azért futotta meg az a pilóta, mert a rajtnál eltört az első szárnya, és a bokszban új abroncsokat kapott – addigra már le is rakta!”

Verstappent nem motiválja Schumacher és Hamilton rekordja

Az Azerbajdzsáni Nagydíjat felvezető sajtónapon Max Verstappent többek között arról kérdezték, hogyan képzeli el a jövőjét – talán azért is, mert az elmúlt hetekben többször is utalgatott a visszavonulására, bár nem tudhatjuk, ezt mennyire gondolta komolyan… Amellett, hogy a holland kifejtette, hogy el tudja képzelni, hogy jelenlegi szerződése lejárta után (melyből még öt év hátra van) el tudja képzelni, hogy más kihívásokat keres majd, arról is beszélt, hogy mennyire motiválja Schumacher és Hamilton hét világbajnoki címének utolérése:

„Nem érdekel, hogy hét vagy nyolc címet nyerjek. Persze ha megvan az autó ehhez, akkor remek, de ha nem sikerül, akkor is elégedett leszek. Sőt, már most is elégedett vagyok, szóval ez is teljesen oké!” – mondta a holland azt is elárulva, hogy milyen sorozatot próbálna ki a legszívesebben, ha átmenetileg vagy végleg elhagyná az F1-et: „Az endurance, még ha nem is apámmal együtt. Majd meglátjuk. És az is lelkesít, hogy elindítsam a saját csapatomat vagy ilyesmi, szóval sok mindent szeretnék még csinálni a versenyzésen kívül is.”

verstappen-2023

Veszélyben lehet az Olasz Nagydíj

Miután az olasz nemzeti szövetség elnöke, Angelo Sticchi Damiani a minap arról beszélt, hogy az imolai és a monzai hétvége jegyeladásai nem a remélteknek megfelelően alakulnak, ezúttal az ország miniszterelnök-helyettese, s egyúttal az infrastruktúráért felelős minisztere, Matteo Salvini szólalt meg az Olasz Nagydíjat illetően, s elismerte, hogy veszélyben van a legendás verseny, melynek jelenlegi szerződése 2025-ben jár le, s a hosszabbításhoz fejlesztésekre lenne szükség.

Salvini persze igyekezett megnyugtatni a szurkolókat, legalább valamennyire: „Miniszterként mindent meg fogok tenni, hogy biztosítsam a monzai esemény megmaradását, mely egyet jelent a történelemmel és a hagyománnyal” – mondta a politikus, aki azt is elárulta, hogy hamarosan találkozik Lombardia tartomány első emberével, hogy egyeztessenek a monzai futam jövőjéről.

monza

Sikerült zavarba hozni Alonsót

A Taylor Swifttel kapcsolatos múlt heti pletykákra Fernando Alonso egy zseniális videóval reagált a minap, most viszont úgy tűnt, mintha kicsit zavarba jött volna az F1 hivatalos csatornája által feltett kérdés kapcsán:

„Meg kell kérdeznem, mert egyébként itt hagyok egy Üres helyet, de tudom, hogy valószínűleg ez a te saját Szerelmi történeted, és senki másé. De ugye voltak pletykák…” – kezdte a riporter, két Taylor Swift-szám, a Blank Space és a Love Story címére utalva, amire Alonso láthatóan zavarba jött, majd miután elmondta, hogy nincs közlendője, nem tudta visszatartani a nevetést, s hozzátette, hogy már válaszolt, majd arra biztatta a riportert, hogy inkább a bakui formátummal foglalkozzon…

Nem lehet élőben nézni az új női széria versenyeit

Ezen a hétvégén kezdi meg a 2023-as szezont a Red Bull Ringen a W Series anyagi problémáit követően létrehozott F1 Academy. A Formula-1 azzal a céllal hirdette meg ezt a sorozatot, hogy felkészítse a fiatal női versenyzőket a magasabb szintű bajnokságokra - beleértve magát a száguldó cirkuszt is. Ennek ellenére az F1 Academy versenyeit nem lehet semmilyen formában sem élőben nézni, azt a rajongók csupán élő időmérőrendszeren keresztül követhetik majd, kiegészítve rövid, 7-10 perces összefoglalókkal, amelyek viszont nem jelennek meg hamarabb az osztrák fordulót követő hétfőnél.

Hosszabb távon azonban ez a probléma várhatóan megoldódik, hiszen a tervek szerint 2024-től a széria futamai (legtöbb esetben) az F1-es versenyhétvégék részévé válnak. Így tehát a sorozat után érdeklődöknek várniuk kell, ha szeretnének egy-egy megmérettetést élőben megnézni, azonban erre már idén októberben sor kerülhet, amikor Austinban ugyanakkor fog szerepelni az F1 Academy, mint a királykategória.

A női sorozat lényegét és alapjait maguk a versenyzők magyarázzák el a következő videóban:

 

 

Hamilton Brazíliában futotta „élete legjobb versenyét”

Lewis Hamilton 2013-ban szerződött a Mercedeshez, és a tíz év elteltét megünnepelvén, az Azerbajdzsáni Nagydíj előtt a Mercedes Youtube-csatornáján beszélt legkülönlegesebb pillanatairól a csapattal. A hétszeres világbajnok a 2021-es Sao Pauló-i Nagydíjat választotta meg kedvenceként a videóban, ahol sprinthétvégét rendeztek abban az évben (is). Hamilton megnyerte a pénteki időmérőt (ami akkor még a sprint rajtsorrendjéről döntött), azonban kizárták, így a szombati miniversenyt az utolsó helyről kezdhette meg. A brit az ötödik helyre jött fel a sprinten, majd (motorcserét követően) visszasorolták a tizedik pozicióba. Hamilton azonban mindezek ellenére vasárnap megnyerte a futamot, majd a brazil zászlóval ünnepelt a dobogón.

„Azt gondolom, hogy biztosan a legjobb versenyem valaha, és valószínűleg karrierem legkülönlegesebb versenye. Nagyon büszkén tartottam a lobogót a pódiumon. Gyerekként mindig szerettem Ayrton Sennát, néztem, ahogy ő vitte a zászlót” – magyarázta a brit.

„Egy jelzés volt mindenkinek Brazilíában, hogy elismerem és nagyra értekelem őket, nagyra értékelem és szeretem Ayrtont. Gyerekkorom óta mindig is szerettem. Reméltem, hogy valamilyen módon adok a nemzetnek, még akkor is, ha nem brazil vagyok, csak most már brazil vagyok” – mondta Hamilton, aki tavaly kapta meg az állampolgárságot.

 

Ki eddig az F1-es sprintek királya?

Az első sprintet 2021-ben rendezték, Silverstone-ban, az eddigi utolsót pedig tavaly, Brazíliában. Idén hat sprinthétvége vár a mezőnyre, melyeket megreformáltak. A részletekről ide kattintva tájékozódhattok. Joggal vetődik fel a kérdés, hogy miután ez már az F1 7. sprinthétvégéje lesz, vajon ki uralja eddig a rendhagyó formátumú hétvégéket?

Max Verstappen a tavalyi brazil sprintet leszámítva minden alkalommal elsőként vagy másodikként végzett, aznap negyedik lett. 2021-ben még csak az első három kapott pontot (3-2-1), 2022-től kezdődően pedig már az első nyolc (8-7-6-5-4-3-2-1). A holland az eddigi hat sprint felét megnyerte, rajta kívül Bottas győzedelmeskedett két alkalommal, legutóbb pedig George Russellt intette le elsőként a kockás zászló.

Ami a pontokat illeti, Verstappen áll az élen 28 megszerzett egységgel, őt pedig - kisebb meglepetésre - a két Ferrari követi, Carlos Sainz, Charles Leclerc sorrendben, akik 21, illetve 17 pontot gyűjtöttek.

Sprinten szerzett pontok Pilóta
28 Max Verstappen
21 Carlos Sainz
17 Charles Leclerc
14 Sergio Perez
13 George Russell
9 Lewis Hamilton
6 Lando Norris
6 Daniel Ricciardo
5 Valtteri Bottas
4 Kevin Magnussen
3 Pierre Gasly