DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

F1-es autót tesztelt Zak Brown

A McLaren elnök-vezérigazgatója, Zak Brown váratlanul F1-es autóba pattant. Nem gyakori esemény, hogy csapatvezetők próbálják ki egy adott istálló autóit, de Zak Brown a napokban Barcelonában ülhetett be az MCL35M volánja mögé, amellyel Daniel Ricciardo tudott győzni Monzában, még 2021-ben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

 

F2: Sargeant lendületben, az amerikaié a francia pole

Három versenyhétvége óta kiváló formában van a Carlin újonca, Logan Sargeant: a Williams akadémistája első rajtelsőségét és futamgyőzelmét szerezte Silverstone-ban, ahol megnyerte a főversenyt, majd Ausztriában a büntetések után ismét első helyen értékelték a fontosabb futamon. Ezzel a pontverseny második helyére kapaszkodott fel.

Sargeant szériája folytatódik, miután a péntek esti kvalifikáción a francia főversenyre is megszerezte az első rajtkockát. A Dennis Hauger műszaki hibáját követő piros zászló miatt az utolsó hét percre indították újra a kvalifikációt: Sargeant a legvégén, hat ezredmásodperc különbséggel előzte meg Ayumu Iwasát. Frederik Vesti lett a harmadik, a tabella éllovasa, Felipe Drugovich pedig negyedik rajtkockát ért el. A szombati fordított rajtrácsos sprintet Jehan Daruvala kezdi az első helyről.

Az F2-es időmérő eredménye:

  Versenyző Csapat Köridő Hátrány
Logan Sargeant Carlin 1:43.871  
Ayumu Iwasa DAMS 1:43.877 0.006
Frederik Vesti ART Grand Prix 1:43.900 0.029
Felipe Drugovich MP Motorsport 1:44.031 0.160
Jack Doohan Virtuosi Racing 1:44.034 0.163
Théo Pourchaire ART Grand Prix 1:44.161 0.290
Jüri Vips Hitech Grand Prix 1:44.308 0.437
Marcus Armstrong Hitech Grand Prix 1:44.377 0.506
Liam Lawson Carlin 1:44.483 0.612
10  Jehan Daruvala Prema Racing 1:44.626 0.755
11  R.Verschoor Trident 1:44.758 0.887
12  Marino Sato Virtuosi Racing 1:44.839 0.968
13  Calan Williams Trident 1:44.918 1.047
14  Enzo Fittipaldi Charouz Racing System 1:45.035 1.164
15  Roberto Merhi Campos Racing 1:45.101 1.230
16  Clément Novalak MP Motorsport 1:45.117 1.246
17  David Beckmann Van Amersfoort Racing 1:45.303 1.432
18  Dennis Hauger Prema Racing 1:45.397 1.526
19  Amaury Cordeel Van Amersfoort Racing 1:45.505 1.634
20  Roy Nissany DAMS 1:45.742 1.871
21  Olli Caldwell Campos Racing 1:45.743 1.872
22  Cem Bölükbaşi Charouz Racing System 1:45.773 1.902

Megérkezett a legújabb F1-es dokumentumfilm

Megérkezett a rövidke dokumentumfilm, melyről a hét folyamán már beszámoltunk. Az FIA a Francia Nagydíj előtt készített interjút több F1-es pilótával, akik visszaemlékeztek gyermekkorukra, és az F1-ig vezető útra.

FIA: A fehér vonalak között kell versenyezni

Az FIA nem változtat a szigorúságán, a Francia Nagydíjon is árgus szemekkel fogják figyelni a versenypálya határait jelentő fehér vonalak átlépését. Legutóbb Ausztriában széles körben váltott ki értetlenséget a pilóták között az ellenőrzés határozottsága.

Az Osztrák Nagydíjon összesen 43 kört töröltek az értékelésből, Lando Norrist például többször is büntették és külön figyelmeztették is. A helyzetről így vélekedett az angol pilóta: „Nem lehet látni a fehér vonalakat az autóban ülve. Találgatni kell, hogy hol a határ és én nem vagyok jó a találgatásban.” Max Verstappen szimplán egy rossz viccnek nevezte az esetet, míg csapatfőnöke, Christian Horner arra figyelmeztetett, hogy a Paul Ricard versenypályán még rosszabb lesz a helyzet: „Több hektárnyi aszfalt van a pálya mellett, ez mindenki arra késztett, hogy vonalvezetésen kívül is próbálkozzon.”

Az FIA viszont senkinek sem javasolja a fehér vonalakon kívüli versenyzést. Az irányító testület világossá tette, hogy itt is a fehér vonalak határozzák meg a pálya szélét. A versenyigazgató által kiadott feljegyzésben olvasható továbbá, hogy „fokozottan kerül vizsgálat alá a 10-es kanyar kijárata, a kvalifikáción azonnal törlődik az elért köridő a pálya elhagyása esetén, a versenyen pedig a szabálykönyv szerint járnak el a figyelmeztetésekkel.”

A kiadott anyag további határozott és pontos utasításokat tartalmaz:

  • a 2. kanyarban elhelyezett élénk színű jelzéseket a pálya oldaláról kell megkerülni, ellenkező esetben az összes itt elhelyezett elem mindegyikét kívülről kell kerülni és csak utánuk lehet visszatérni a pályára,
  • a 4. kanyarban szintén elhelyezésre került egy élénk színű elem, amit, ha nem sikerül szabályosan megkerülni, akkor a versenyzőnek kötelező az 5-ös kanyar előtti bukótérben található megjelölt blokkokat megkerülni a visszatérés előtt,
  • a 8-as kanyarban, ha a féktáv után a versenyző egyenesen kifut a pályáról, akkor a bukótérben lévő 4db blokk között kell közlekednie, majd utánuk térhet vissza a pályára.

Az utasítások betartását elmulasztó pilótákat a felügyelő testület fogja vizsgálni és szükség esetén szankcionálni.

Fotó: DPPI

Az F1 fellép a trófeavadász nézőkkel szemben

Az Osztrák Nagydíjon egyébként is bőven volt gond a nézőtéren, ami azóta is témát szolgáltat a Formula-1-ben, de a hétvége lezárásaként még rátettek egy lapáttal a szurkolók: rengetegen bemásztak a pályára és a létesítmény különböző elemeit mintegy szuvenírként, trófeaként eltulajdonították. A sportág ezt természetesen nem tolerálhatja, így most felhívták a figyelmet, hogy a Francia Nagydíjon a kamerarendszerrel erősen figyelni fogják a nézőteret és bárki, aki a tiltott területre lép, azt a hatóságokkal azonnal elő fogják állítani.

-00122028_031

fotó: dppi

Eldőlt: rajtbüntetést kap Carlos Sainz

Az FIA hivatalos dokumentumaiban tűnt fel, hogy Carlos Sainznál vezérlőelektronikát cserélt a Ferrari, ami rajtbüntetést von maga után, mivel ezzel már a harmadik ilyen alkatrészt kapja meg a spanyol. Az egyelőre nem eldöntött, hogy több elemet is kicserél-e a csapat és ezzel a rajtrács végére száműzik-e a pilótát. Egyébként Max Verstappen és Lando Norris új kipufogórendszert, Lewis Hamilton pedig új turbót, új MGU-H-t, akkumulátort és (George Russell-lel együtt) új vezérlőelektronikát is kap, de mindegyik esetben még a határokon belül mozognak az érintettek, így nem jár ezért büntetés.

sainz_2

fotó: dppi

Nagy Dániel kihagyja Vallelungát, egy autót indít a Zengő Motorsport

Eggyel kevesebb magyar résztvevővel rendezik meg a Túraautó-világkupa hétvégi vallelungai fordulóját, Nagy Dániel ugyanis nem áll rajthoz Olaszországban. Ennek egyik oka, hogy a versenyző keze megsérült a Vila Real-i második futamon történt balesetben, ám ennél is nagyobb probléma, hogy a Cupra karosszériája pedig olyan mértékű törést szenvedett el, hogy azt ki kellett cserélni, ez azonban sem a Zengő Motorsport műhelyében, sem a spanyol márkánál nem állt rendelkezésre. A részletekről Zengő Zoltán csapatfőnök beszélt egy videóban, amelyet IDE KATTINTVA lehet megtekinteni.

Ez tehát azt jelenti, hogy csak Rob Huff képviseli a magyar alakulatot Vallelungában, ő azonban portugáliai győzelmének is köszönhetően az összetett tabella negyedik helyéről várja a versenyeket.

nagy-daniel-zengo-vilareal

Videón Vettel és a Green Pea

Az Aston Martin ezen a hétvégén ünnepli 100. születésnapját, ennek alkalmából pedig Sebastian Vettel pályára gurult a csapat 1922-es versenyautójával, a Green Pea-nek is becézett Aston Martin TT1-gyel. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Russell a pálya színeihez öltözött csütörtökön

Kék-fehér csíkos ingben jelent meg a csütörtöki napon George Russell. A Mercedes pilótájának laza öltözékét a csapata is kiemelte hivatalos Twitter-oldalán, ám a német márkánál úgy vélik, a brit pilóta ruházata erősen emlékeztet a Paul Ricard pálya jellegzetes kék sávokkal tarkított bukóterére.

Vettel már pályára vitte a legendás Aston Martint

Ismételten bemutató köröket futhat a közönség előtt Sebastian Vettel, ezúttal az Aston Martin TT1 nyergében, mellyel a márka először vett részt egy Grand Prix versenyen. A hatalmas múlttal rendelkező versenygépet már volt szerencséje kipróbálni a négyszeres világbajnoknak, valamint több fotót is készítettek róla korabeli ruhákban.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Formula.hu (@formula.hu) által megosztott bejegyzés

Kezdődik a hétvége, ne maradj le semmiről pénteken!

Az F1-es Francia Nagydíj mellett több széria versenyhétvégéje is megkezdődik, mutatjuk a pénteki programot.

Péntek, július 21.

10:40-11:10 W Series, szabadedzés

11:35-12:20 Formula-2, szabadedzés

13:30-18:00 ETCR, első-negyedik szabadedzés

14:00-15:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

17:00-18:00 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

18:30-19:00 Formula-2, időmérő (M4 Sport)

19:25-19:55 W Series, időmérő

22:30-01:00 IndyCar, szabadedzés

A teljes hétvégi menetrend itt megtekinthető!

pr_1

fotó: dppi

Russell szerint a sportolók is emberi lények

Komoly kritikát fogalmazott meg a rajongók Ausztriában mutatott viselkedésével kapcsolatban George Russell. A Mercedes pilótája a legutóbbi versenyhétvégén történtett incidensekről úgy gondolja, sokan elfelejtik, hogy a sportolók is igazi emberek. „Azt hiszem, amikor a korlát túloldalán állsz, legyen szó akár a futballról, akár a motorsportról, az emberek néha elfelejtik, hogy egy ember van benne. Semmi sem indokolja, hogy bárkit bármilyen okból kifütyüljünk vagy kigúnyoljunk valakit, amikor mindannyian az életünket kockáztatjuk itt. Nemrég még tudtuk, hogy milyen veszélyekkel jár a motorsport” – mondta Russell.

Másik pályára vinné a Francia Nagydíjat Vettel

A Paul Ricard pályán rendezett verseny jövőjét jelenleg kérdőjelek övezik. Sebastian Vettel megtartaná a Francia Nagydíjat, de másik pályán.

„Talán átköltözhetnénk máshova Franciaországban. Vannak izgalmas pályák… Magny-Cours-ban jobb, mint itt, de még régebbi pályákra is szép lenne visszamenni, ezalatt Dijonra gondolok” – mondta a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón Vettel.

Magny-Cours 1991 és 2007 között, Dijon 1974 és 1984 között öt évben volt a Francia Nagydíj otthona. (Plusz egyszer Svájci Nagydíjat tartottak a pályán.)

Új kuplungot fejlesztett a Ferrari – egy csapat biztosan használni fogja

Az Alfa Romeo idei fő gyengeségét a rajtok jelentik, ami a kuplungra vezethető vissza: az alkatrész vibrációja miatt a nyomaték nem egyenletes a hátsó kerekeken. Nem ennyire drasztikus mértékben, de a gyári Ferrari rajtjai sem kifogástalanok 2022-ben.

A problémára válaszil Maranellóban új kuplungot terveztek, melyet a Francia Nagydíjon vetnek be. Egyelőre kérdéses, hogy a Ferrari és a Haas használja-e az alkatrészt, az viszont biztos, hogy az Alfa Romeóban már az új kuplung fog dolgozni a szabadedzésen – ezt a csütörtöki médianapon Valtteri Bottas erősítette meg a Paul Ricard pályán.

Ezért védte meg Toto Wolff Hamiltont

A Square Mile-nak adott interjújában Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy miért érezte fontosnak az Azerbajdzsáni Nagydíj után, hogy nyilvánosan, a csapatrádióban kérjen bocsánatot Lewis Hamiltontól a rossz autóért és az iszonyatosan fájdalmas pattogásért.

„Meg kellett őt védenem, mert az emberek elkezdték támadni, ami nagyon nem helyes. Teljességgel nonszensz: ő az F1 történetének legjobb pilóta. Az autó csak átlag alatti. George (Russell) talán egy kicsit kevésbé szenvedett néha vele, mert hozzászokott a mezőny végén a nehezen vezethető autókhoz, de Lewis balszerencsés is volt. Kettővel több dobogója lehetne és akkor rögtön fordulna a kocka. Szóval a bocsánatkérés azért volt nyilvános, hogy mindenki lássa: az autó a rossz és nem a pilóta” – mondta Wolff.

-00122018_1424

fotó: dppi

Feltűnő újítást kapott a Mercedes orrkúpja

A konstruktőri címvédő istálló – amelynek a várakozások alapján kedvezhet a Paul Ricard vonalvezetése – a Brit Nagydíj után a francia versenyhétvégére is jelentős fejlesztési csomagot hoz.

A csomag első eleméről, az új orrkúpról már csütörtökön napvilágot láttak az első fotók. Az új orr profilja eltér az előző, laposabb verziótól, és elvékonyodó része is kidolgozottabb. A legfeltűnőbb azonban a csúcson található két hosszúkás szellőzőnyílás, melyek mérete drasztikusan megnőtt a korábbi két pontszerű lyukhoz képest.

A Motorsport.com szakmai cikke szerint a Mercedes elsősorban az egyenesbeli sebesség javításán dolgozik, az orr új formájának célja pedig a légellenállás csökkentése. A szellőzőnyílások a versenyző hűtését szolgálják, és a várható magas hétvégi hőmérséklet miatt nagyobbíthatták meg őket.

Perez újra beszállna a bajnoki küzdelembe

Sergio Perez arra törekszik, hogy a Francia Nagydíjon ismét beszálljon a bajnoki küzdelembe, miután az elmúlt három futamból kettőt is feladott. A mexikói a Red Bull műszaki hibája miatt kiesett Kanadában, mielőtt második lett a Brit Nagydíjon, majd Ausztriában a Mercedes pilótájával, George Russell-lel az első körben ütközve újra kiállni kényszerült. Mindezek miatt Perez 57 ponttal lemaradva harmadik csapattársa, Max Verstappen mögött a pilóták rangsorában, miközben Charles Leclerc a második helyre jött fel. „Egy nehéz ausztriai hétvége után nagyszerű lesz újra versenyezni, és van esélyem helyreállítani a dolgokat” – mondta Perez. Két versenyt nem fejeztem be az elmúlt háromból, ezt nem engedhetjük meg magunknak a bajnokságban, ezért ezen a hétvégén szeretnék változtatni. Még mindig versenyben vagyok a pilóták bajnokságáért, így személy szerint is fontos, hogy ne veszítsek több pontot.”

Perez a hétvége előzetesében  így nyilatkozott: „Tavaly második dobogómat szereztem a csapattal Franciaországban, és nagyon várom, hogy ezt megismételhessem. A Paul Ricard egy kihívásokkal teli pálya, mert különböző kanyaríveket lehet használni, és nem könnyű eldönteni, melyik a legjobb." A hétvégén a levegő hőmérséklete 35 Celsius-fok fölé is emelkedhet, ami a csapatok és a versenyzők számára is kihívásokkal jár. „A magas hőmérsékletet is figyelembe kell venni ezen a hétvégén, ezért fizikálisan úgy tűnik, hogy nagyon megerőltető verseny lesz, és figyelnünk kell a nagyobb gumikopásra is."

 

 

Hamilton -110 Celsius-fokban készül a hőségre

„A legjobb módszer a hőhullám legyőzésére” – írta ehhez a videóhoz Lewis Hamilton, aki állítása szerint -110 Celsius-fokon mozog éppen.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Lewis Hamilton (@lewishamilton) által megosztott bejegyzés

 

A mezőny mindkét franciája különleges sisakkal készült a hazai versenyre

Pierre Gasly és Esteban Ocon fejvédője is egyedi dizájnt kap a Paul Ricardon. Mindkettő sisakon feltűnik a francia trikolór kékje, fehérje és vöröse – melyek Ocon esetében az Alpine színeit is képviselik. Ezt az AlphaTauri pilótája a „Szabadság, egyenlőség, testvériség” szlogenjével, Ocon pedig szülővárosa, Évreux címerével spékeli meg. Az alpine-os sisakját egy kis rajongója, William tervezte.

Így száguldott Mugellóban Robert Svarcman

Jelenleg a Ferrari tesztpilótájaként tevékenykedik Robert Svarcman, aki az orosz versenyzőkre vonatkozó szankciók miatt izraeli zászló alatt körözhetett az olaszok által szervezett teszten a múlt héten, melyről a csapat egy rövidke videót is közzétett a Twitteren. A pilótával kapcsolatban tervben van, hogy már idén lehetőséghez juthat valamelyik F1-es versenyhétvége pénteki szabadedzésén, vélhetőleg az Alfa Romeónál vagy a Haasnál. 

Egy 1922-es Aston Martint vezethet a hétvégén Sebastian Vettel

Újabb különleges járművet vezethet vasárnap a négyszeres világbajnok. Az esemény apropója, hogy az Aston Martin éppen száz esztendővel ezelőtt indult először Grand Prix versenyen a TT1-es modellel, melyet a futamot megelőzően a Paul Ricard pálya közönsége is megcsodálhat majd. A hétvégén látható versenygépét annak idején Louis Zborowski vezethette a Strasbourgban rendezett Francia Nagydíjon, 1922. július 15-én, míg a hétvégén Vettel tarthat bemutatót a zöld borsónak is becézett járművel. „Szenvedélyesen szeretem a sportág történelmét, így igazán különleges lesz vezetni az Aston Martin egyik eredeti, 1922-es Grand Prix-autóját ezen a hétvégén” – idézte Vettelt a GPFans. A német versenyzőnek nem ez lesz az első ilyen bemutatója idén, Silverstone-ban Nigel Mansell egykori világbajnok autóját, az 1992-es Williams FW14B-t vezethette.