DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd

Még 7-8 évig nem lesz női pilóta az F1-ben?

A hétből hat forduló után a hölgyversenyzőknek kiírt nevelőszériát, az F1 Academyt toronymagasan vezető Marta Garciát a Marca többek között arról kérdezte, hogy a közeljövőben lehet-e reális esély arra, hogy egy nő eljusson a királykategóriáig. Garcia csak nagyon óvatosan optimista: „Még jó pár évnek el kell telnie hozzá. Az F1 Academyvel megtettünk egy lépést, de az FIA-nak is van dolga. Az autók üléseit férfiakra tervezték, így mi nehezebben érjük el a pedálokat. Szerintem egyre nagyobb a szándék arra, hogy jelen legyünk, de így sem hiszem, hogy hét-nyolc éven belül látunk majd egy női versenyzőt az F1-ben. Persze remélem, hogy kevesebb időbe telik majd…”

marta-garcia

Garcia egyébként azt is elárulta, hogy annak ellenére, hogy spanyol, Lewis Hamilton közelebb áll hozzá, mint honfitársa, Fernando Alonso: „Gyerekként Alonsónak szurkoltam, hiszen végül is egy spanyol versenyző volt nyerésben. Ahogy idősebb lettem, és jobban magába szippantott a motorsport világa, nagyon megszerettem Hamiltont, és ez nem is változott. Úgy érzem, hogy a pályán és azon kívül is hatott rám, hogy küzdjek a céljaimért. Jobban tudok vele azonosulni, az elmúlt években hozzá mértem magam.”

Videó: a 2022-es F1-es szezon montázsa

Az F1 a YouTube-on osztotta meg a 2022-es szeznról készült montázsvideóját. Tekintsétek meg a képre kattintva!

Így randalírozott Gasly és Tsunoda karácsony alkalmából

Az AlphaTauri továbbra sem áll le a Pierre Gaslyt és Yuki Tsunodát mutató tartalmakkal, noha a francia jövőre már az Alpine színeiben fog versenyezni. Akár a Mikulás krampuszai is lehetnének.

Durván odaszúrt a Ferrarinak a Red Bull a karácsonyi lapján

Ahogyan az ilyenkor szokás, a legtöbb Formula-1-es csapat saját üdvözlőkártyát készít, így cselekedett a Red Bull is. Az osztrák csapat karácsonyi lapján azonban olyan részleteket fedezhetünk fel, mely részrehajlástól függően felháborító, vagy akár vicces is lehet, tekintsük ezt inkább jó fajta humornak az év ezen szakaszában. A kéretlen játékok feliratú dobozban ugyanis egy F1-es Mercedes és Ferrari is található - utóbbi három felszerelt kerékkel, utalva Sainz elrontott zandvoorti bokszkiállására -, de ennél is nagyobb "beszólást" engedtek meg maguknak Christian Hornerék. A dobozban ugyanis található még egy könyv is, az olaszok logójával, amelynek címe: Stratégia. Persze azért némi önirónia is került a képre, hiszen a Mikulás szerint a pulyka már talán nem fért bele a büdzsébe...

Videó: ettől az ugratótól még Daniel Ricciardo is megijedt

Nem tipikus karácsonyi videót posztolt Daniel Ricciardo: az ausztrál krosszmotorozik, de az egyik ugratónak elsőre csak nekifutott, ám végül nem mert átmenni rajta. Később azért összeszedte magát...

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

Így játszik karácsonyi dalt a Mercedes F1-es motorja

A Mercedes szerint ez a videó túl jó ahhoz, hogy ne ossza meg újra: a W03-as (amit 2012-ben használtak) motorjával játszottak el egy ismert karácsonyi dallamot.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1) által megosztott bejegyzés

Sainz: Az Audi előbb-utóbb mindig nyer

Idősebb Carlos Sainz versenyzett már a Dakaron a Volkswagennel, és pontosan tudja, hogy milyen komoly márkáról van szó: ennek kapcsán Andreas Seidl átigazolásáról mondta el a véleményét, aki a McLarent hagyta ott, méghozzá idő előtt a Sauber és az F1-be 2026-tól megérkező Audi kedvéért.

„Andreas Seidl átigazolása mutatja nekem, hogy az Audi mennyire komolyan veszi a Formula-1-es szerepvállalást. Seidl garanciát jelent a komoly munkára és a sikerre is: győzött a Porschével Le Mans-ban, és felpörgette a McLarent is. Jó kapcsolatban van a Volkswagen csoporttal, rengeteg tapasztalattal rendelkezik, beszél németül, minden összáll. Nem lepett meg a váltása, logikus. Minden alkalommal, amikor az Audi beszáll valamilyen sportágba, előbb-utóbb nyerni tud. Mindent meg fognak tenni a sikerért, bár kezdetben nem lesz könnyű egy ilyen erős mezőnyben” – mondta Sainz a Spoeedweeknek.

f1-2026

fotó: dppi

Marko: El kell fogadniuk, hogy nem győzhetik le Maxot

Kemény véleményt fogalmazott meg Dr. Helmut Marko, amikor arról kérdezte a Road and Track, hogy mit gondol a második számú pilóták helyzetéről a Red Bull esetében:

„A csapattársak összehasonlítják az autójukat Max Verstappenével, kérdezgetik, hogy egyforma-e az autó, hogyan lehet őt legyőzni? Egyenlő feltételek mellett egyszerűen nem lehet. Szóval elkezdik változtatgatni az autó beállításait vagy a vezetési stílust. Nyilván nem fogadhatod el, hogy nem tudod legyőzni a másik srácot. De egy bizonyos ponton tudnod kell, hogy az a másik srác különleges, és nem győzheted le. Az az én dolgom, hogy ezt világossá tegyem a versenyző számára. Ez kegyetlen dolog? Nem hiszem.”

f1-marko-redbull

fotó: dppi

Hamilton Eddie Murphyt, Russell Gordon Ramsay-t hívná meg vacsorára

Arra kellett válaszolnia a Mercedes két pilótájának, illetve Toto Wolffnak, hogy mely három hírességet hívná meg vacsorára. Wolff kicsit kikerülte a választ, mert azt mondta, hogy a családját, a két versenyző viszont megnevezett három-három celebritást:

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1) által megosztott bejegyzés

A sok-sok díj között Schumacher trófeáját is kiállította a Mercedes

A hétszeres világbajnok legenda visszatérésének évfordulóján, december 23-án posztolt egy videót a Mercedes arról, hogy még mindig különleges helyen tartja Michael Schumacher F1-es karrierjének utolsó trófeáját. A német klasszis azt az egy kupát nyerte a Mercedesszel, a 2012-es valenciai Európa Nagydíjon ért oda a dobogóra, a csapat pedig azóta is büszke erre az elnyert rengeteg vb-cím ellenére is.

 

Csapatfőnök-keringő, Mick Schumacher távozása, sprintek – F1-es témákban faggatták kollégánkat

A Tribün friss adásának vendége volt kollégánk, a Formula.hu újságírója és a Formula Podcast szakértője, Gellérfi Gergő (akinek frissen indult újságírói Facebook-oldala ide kattintva érhető el), akivel arról beszélgettek, hogy Mattia Binotto menesztése milyen hatással lehet a Ferrari jövőjére és Andreas Seidl távozása mekkora érvágást jelent a McLaren számára? A nagy csapatfőnök-keringőt követően pedig szóba került még többek között Fernando Alonso pályafutása, Mick Schumacher távozása, a sprintversenyek és nem utolsósorban Gergő munkássága is:

Megejtette üléspróbáját az F1 amerikai újonca

Logan Sargeant jövőre debütál a Formula-1-ben a Williams színeiben, a felkészülés egyik fontos lépcsőfokaként pedig megejtette az üléspróbát a csapatánál. Mint az amerikai versenyző elmondta: az első változat nem is felelt meg neki tökéletesen, így némi időbe telt, mire tökéletesítették a második változatot. IDE vagy a képre kattintva videó is megtekinthető arról, hogyan is zajlott Sargeant üléspróbája:

f1-sargeant-williams-ulesproba-1

Először lesz menedzsere De Vriesnek – Gaslyval osztozik rajta

Autósportos pályafutása során először fogad fel menedzsert az ügyei egy részének intézésére Nyck de Vries: a lépést egyértelműen az F1-es szerepléssel járó megnövekedett terhelés váltotta ki. A holland kiválasztottja Guillaume Le Goff lett, aki számára nem ismeretlen a Formula-1, hiszen jelenleg Pierre Gasly menedzselését is ő végzi – azaz épp De Vries elődjéét az AlphaTaurinál. A szakember a korábbi F2-es és Formula-E-bajnokkal is dolgozott már együtt a Formula Renault-ban töltött évek során, amikor Le Goff az ART AOTech szimulátoráért felelt, de azóta is tartották a kapcsolatot.

„Olyasvalakit kerestem, akiben megbízom és akit jól ismerek. Emellett nem akartam olyan menedzsmentet, aki szókimondó és sokszor látható. Számomra rendkívül fontos a kapcsolatom a csapattal, éppen ezért Guillaume nem is fog közénk kerülni, de segít mentesíteni mindazoktól, amik a háttérben zajlanak” – mondta el De Vries a Motorsport.com holland kiadásának.

f1-devries-alphatauri-2022

Rossit másolta sosem látott monzai sisakjával Albon

Alexander Albon kénytelen volt kihagyni a szeptemberi F1-es Olasz Nagydíjat, miután szombat délelőtt vakbélgyulladással kórházba került és meg kellett őt műteni. Ez nemcsak azt jelentette, hogy kihagyta alighanem a Williams egyik legnagyobb esélyét – amit a beugró Nyck de Vries parádés szereplése is igazolt –, hanem azt is, hogy a nagyközönség nem láthatta, milyen speciális sisakfestéssel készült a futamra.

Egészen mostanáig: a grove-i istálló ugyanis közzétett néhány fotót a tervezett dizájnról. A bukósisakon Albon feje és arca üvöltő arca látszik, ezzel pedig egyértelműen Valentino Rossit idézte meg a pilóta, aki 2008-ban a MotoGP Olasz Nagydíján rakta a fejvédőjére a saját arcát, azt érzékeltetve, milyen képet vág, amikor végigszáguld a mugellói egyenesben. A párhuzam adott, hiszen míg a GP-ben Mugello számít az egyik leggyorsabb pályának, addig az F1-ben Monza jelenti e terén az etalon. Albonról egyébként köztudott, hogy rajong Rossiért: a 23-as rajtszámot is azért választotta, mert az a Doktor ikonikus 46-osának a fele (a 46-os szintén feltűnik a monzai sisak hátulján).

Az eddig nem látott festésről IDE vagy a képre kattintva egy galériányi további fotót is mutatunk, lentebb pedig Rossi említett 2008-as dizájnja:

albon-sisak-monza-1

rossi-2008-mugello-sisak_1

Miért Kelly Piquet-t ábrázolják úgy, hogy a nőket képviseli a motorsportban?

Kisebb-nagyobb felháborodást keltett a Vogue magazin címlapja: az újság Kelly Piquet-vel készített interjút és tette az első oldalra azzal a sztorival, hogy Nők a motorsportban.

Mivel Kelly Piquet-nek alapvetően annyi köze ven a motorsporthoz, hogy a háromszoros F1-es világbajnok Nelson Piquet lánya és a regnáló címvédő Max Verstappen barátnője, valamint az ex-F1-es Danyiil Kvjat gyermekének anyja, jogosan tette fel a kérdést a Female in Motorsport Twitter-oldal: miért ő a sztori arca, amikor sok nő versenyez különböző sorozatokban?

Az oldal szerint csalódást keltő, hogy Piquet-ről beszélnek, amikor sok női versenyzőt ért hátrányos megkülönböztetés a sportban, így inkább az ő történeteikre lenne érdemes odafigyelni. Sokan egyet is értettek ezzel a véleménnyel, több női versenyző is megszólalt a témában, Pippa Mann (Indy500-on többször is rajthoz állt már) szerint például ha már bukósisakos nő kellett a címlapra, akkor választhattak volna egy valódi versenyzőt is...

 

A Red Bull kiszáll a DTM-ből a tulajdonosváltás után

Egy csapattal szegényebb lesz a Német Túraautó-bajnokság a 2023-as szezonban: a Red Bull, amely két szezonon át volt csapattulajdonos a szériában, a kiszállás mellett döntött, számolt be a Motorsport-Total.

A Red Bull a GT3-as szabályrendszer bevezetése után az AF Corse istállóval együttműködve indított el két Ferrari 488 GT3 Evót. A 2021-es szezonban Liam Lawson és Alex Albon párosával rögtön megnyerték a csapatbajnoki címet, előbbi versenyző pedig csekély különbséggel második lett egyéniben. A 2022-es év Felipe Fragával és Nick Cassidyvel kevésbé volt eredményes, habár mindkét pilóta szerzett futamgyőzelmet.

A Red Bull–AF Corse az eredeti tervek szerint 2023-ban két új Ferrari 296 GT3-at állított volna csatasorba, a fordulatnak pedig a sorozat tulajdonosváltásához lehet köze. Az energiaitalos vállalattal jó kapcsolatban álló Gerhard Berger, aki egykor, 1989-ben az első Red Bull-szponzorált versenyző volt, valamint kulcsszerepet játszott a csapat 2021-es beszállásában, a német autósport-szövetségnek, az ADAC-nek adta el a DTM jogait. Az AF Corse a Red Bull pénzügyi támogatása nélkül nem fog szerepelni a szériában, és várhatóan a két tavalyi versenyző sem lesz a rajtrácson.

A Red Bull büntetése számokban: ennyivel lesz kevesebb lehetősége a bajnoknak, mint a többieknek

A Red Bull a bajnoki első hely, és a költségvetési szabály megszegése miatt kapott büntetés okán jóval kevesebb órát tölthet el 2023-ban a szélcsatornában, mint a többiek. Pierre Wache technikai igazgató szerint az évközi fejlesztéseiket ez jelentősen lekorlátozza, így pedig nehéz lesz tartani a lépést, a többieknek jóval több esélyük lesz felzárkózni rájuk. Íme egy táblázat arról, hogy mely csapat hány órát tölthet el a szélcsatornában a 2023-as szezon közben:

Csapat Felhasználható óraszám
1. Red Bull 202
2. Ferrari 240
3. Mercedes 256
4. Alpine 272
5. McLaen 288
6. Alfa Romeo 304
7. Aston Martin 320
8. Haas 336
9. AlphaTauri 352
10. Williams 368

f1-redbull-mercedes

fotó: dppi

Véletlenül futott össze egy reptéren két ex-F1-es indiai pilóta

A véletlen meghazudtolta az esélyeket: a világ második legnépesebb országa, az 1,4 milliárd lakosú India mindössze két születte jutott el a Formula-1-ig, Narain Karthikeyan (2005, 2011-2012), valamint Karun Chandhok (2010). Mekkora az esélye, hogy a két honfitárs egy repülőtéren fusson össze? Ezt a kérdést tette fel a közösségi médiában Chandhok, akinek váratlan találkozását Karthikeyannal fotó is megörökítette.

A legviccesebb kivágott F1-es jelenetek

Idén is sok-sok szórakoztató videóval látott el bennünket a Formula-1 YouTube-csatornája, ám voltak pillanatok, melyeket ki kellett vágjanak, ezeket persze természetesen idén is megtekinthetjük egy csokorba gyűjtve. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

„Még két év, mire a költséglimit összerázza a mezőnyt”

Tavaly vezették be a Formula-1-ben a költségvetési plafont, amelynek célja, hogy megakadályozzák a nagycsapatokat abban, hogy pusztán azzal előnyre tegyenek szert, hogy jelentősebb anyagi forrásaik vannak. Jövőre már 135 millió dollárra csökkentik a limitet, az eddigi két szezon során azonban csak mérsékelten volt sikeresen a mezőny összerázása, hiszen idén például egyértelműen kiemelkedett a három élgárda a középmezőnyhöz képest. Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója szerint ugyanakkor időt kell adni, hogy a költségplafon éreztesse a hatását:

„Úgy gondolom, talán még két év” – vélekedett Brown a MotorsportWeek.com hasábjain. „Mert bár nagyjából már mindenki egyforma összeget költ, néhány csapat jelentősebb infrastruktúrával rendelkezik. Mi például várunk az új szélcsatornánkra, amely rövidesen elkészül, valamint az új szimulátorra. Noha mindenki vagy legalábbis a csapatok nagy része egy szinten van a költségeket tekintve, pár csapat jobb technológiai infrastruktúrával indult, s ezen a téren zárkózunk fel mi és még mások is.”

Brown azt is hozzátette, hogy az új technikai szabályokkal is várható volt, hogy valaki beletalál a tutiba, míg mások nem, így ezen a téren is idő kell ahhoz, hogy a gyengébben kezdő istállók felzárkózzanak – azaz a McLaren-vezér tulajdonképpen ugyanúgy vélekedik a szabályváltozások hatásáról, mint az FIA emberei.

f1-start-2022-abudhabi

Hangerőt fel: így szól a 2023-as Mercedes!

Ízelítőt kaptunk 2023-ból, ugyanis a Mercedes beröffentette jövő évi erőforrását. Hallgassátok csak a W14-es hangját!