DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 6. szerda

Tripla BoP-változtatással sújtják Le Mans-i győzelme után a Ferrarit

Történelmi sikert aratott néhány hete a Le Mans-i 24 óráson a Ferrari, legyőzve a Toyotát. A legendás viadal előtt azonban kisebb balhét váltott ki az, hogy a szervezők hozzányúltak a Balance of Performance teljesítmény-kiegyenlítő rendszer értékeihez, s ez a változtatás főként az első három WEC-futamot megnyerő Toyotát sújtotta. Most viszont a Ferrari kapja a nagyobb nehezítést (szó szerint is): a hétvégi monzai 6 órás versenyre ugyanis 5 kg-val megnövelték a 499P-k tömegét, miközben a Toyota súlya változatlan marad. És ez még nem minden: a Ferrarik teljesítményét 12 kW-tal csökkentik Monzára, míg a Toyotáét csak 5 kW-tal – ezzel 10 kW-ra nő a két gyártó gépe között a különbség. A vörös autóknak ráadásul az egy etap során felhasználható energia mennyiségét is csökkentették 8 megajoule-lal 893 megajoule-ra.

A legjelentősebb változtatás amúgy a Le Mans-ban dobogós Cadillacnél történik, csak náluk kedvezőbb irányba: 14 kilogrammal lesznek ugyanis könnyebbek – még ha ez 15 kW-os teljesítménycsökkentéssel is párosul. A Porsche 1 kg-mal lesz nehezebb Olaszországban és 2 kW-tal csökkentették a teljesítményét; a Peugeot-nál 4 kg-os súlynövekedés és 4 kW-os teljesítménynövekedés szerepel a BoP-táblázatban; a Vanwall 8 kW-os emelést kapott; a Glickenhausnál pedig minden maradt változatlan.

A szervezők amúgy a világbajnoki évad hátralévő két futamára, Fujira és Bahreinre is közzétették a Balance of Performance-táblázatot, több ponton Monzához képest is változó adatokkal. A Toyota például újra 514 kW-os teljesítménnyel számolhat a hazai versenyén és az évadzárón, ami 2 kW-tal még annál is több, mint amit Le Mans-ig használhattak, míg a Ferrari 12 és 11 kg-val lesz nehezebb Japánban és Szahírban, mint volt a 24 óráson, miközben 4 kW-tal fogják vissza a teljesítményüket. Az FIA közlése szerint a különböző értékekkel az eddig nyert adatok alapján igyekeznek kiegyensúlyozni a különböző karakterisztikájú pályákból adódó különbségeket.

wec-ferrari-lemans

Rosberg: Dühös voltam és fájt, hogy kikaptam Lewistól

A 2014-es bahreini futammal példálózott az F1-es pilóták igazmondása kapcsán Nico Rosberg, aki a Lewis Hamiltonnal megvívott mercedeses csatáját hozta fel illusztrációként.

„Emlékszem magamra, hogy akkor Bahreinben, az autóból kiszállva azt mondtam, hogy húha, ez volt a legélvezetesebb idő, amit versenyautóban töltöttem, de igazából nem is lehettem volna ennél távolabb az igazságtól. Az ugyanis az volt, hogy rendkívül dühös voltam, és nagyon fájt, hogy második lettem Lewis mögött. Viszont pilótaként sokszor színészkednünk kell, nem mondhatjuk el, amit igazából gondolunk, mert az visszaütne” – jelentette ki 2016 világbajnoka.

f1-rosberg-hamilton-mercedes

fotó: dppi

F3 helyett rögtön az F2-be dobja fiatal tehetségét a Mercedes

Joe Saward szerint kihagyja az F3-as bajnokságot és rögtön az F2-be lép fel a Mercedes 17 éves tehetsége, Andrea Kimi Antonelli. A fiatal pilóta jelenleg vezeti a Formula Regional European Championshipet, tavaly pedig a német és az olasz F4-et nyerte meg. A tervek szerint a Premánál kaphat lehetőséget 2024-ben a Formula-2-ben, a Mercedes pedig szeretné őt felépíteni Lewis Hamilton esetleges pótlásaként.

f1-antonelli

fotó: dppi

 

WEC-futam, MotoGP, IndyCar, WRC: a vasárnapi program

Bőven lesz mit nézni vasárnap, már hajnaltól autó-motorsporttal foglalkozhatunk, és egészen éjjelig ez lehet a programunk: íme a menetrend!

Vasárnap (szeptember 10.) 

04:00-10:00 WEC, Fuji 6 órás verseny (tv: Eurosport 1, élő)

07:52-12:15 WRC, 13-15. szakasz (RallyTV, előfizetés után élő)

09:40-09:50 MotoGP, Warm up (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)

11:00 Superbike, Superpole-futam 

11:00 Moto3, Futam (tv: Aréna4, élő)

12:15 Moto2, Futam (tv: Aréna4, élő)

12:30 Supersport, 2. futam (tv: Match4 és Eurosport 2, élő)

13:45 Supersport 300, 2. futam (tv: Match4, élő)

13:50 Kamion-Eb, 3. futam 

14:00 MotoGP, Futam (tv: Aréna4, élő)

15:15 Superbike, 2. futam (tv: Match4, élő)

16:15 Kamion-Eb, 4. futam 

18:00-18:30 IndyCar, Warm up 

20:30 IndyCar, Futam (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)

21:00 NASCAR Cup Series, Futam (tv: Match4, élő)

koba_1

Vettel visszatér az F1-es paddockba

A Bild számolt be róla, hogy Sebastian Vettel a szeptember végi Japán Nagydíjon újra ott lesz a Formula-1-es paddockban. A négyszeres világbajnok először vehet részt F1-es nagydíjon a 2022 végi visszavonulása óta. Arról nincs hír, hogy bármilyen szerepet is vállalna a német, aki korábban többször is a kedvenc futamának nevezte a japánt.

Vettel jelenleg a Red Bull eseményén van Németországban, ahogy arról beszámoltunk, autóba is ült már a Nordschleifén.

vettel1

Massáék azt remélik, hogy Hamilton is támogatni fogja őket a 2008-as vb-cím kapcsán

Ha eddig nem lett volna elég hajmeresztő Felipe Massa jogi fenyegetőzése a 2008-as vb-címmel kapcsolatban, és azt hittük, hogy jogi csapata a legutóbbi megszólalásban elérte a csúcspontot, akkor tévedtünk: Bernardo Viana, az ügyvédi csapat tagja tett még egy megmosolyogtató megjegyzést.

„Lewis Hamilton a sport egyik fontos nagykövete és mindig megvédte a sport integritását. Ő tiszteletbeli brazil állampolgár és nagyon kedvelik is a brazilok, szóval azt remélem, hogy ő is támogatni fog minket. Abszolút semmi gondunk Hamiltonnal” – mondta.

Csak hogy tisztázzuk: ha Felipe Massa ügy minden realitással szemben valahogy célt érne, azzal Hamilton vb-címét venné el – ezzel együtt várják azt a brazil képviselői, hogy a brit majd őket fogja támogatni az ügyben.

Hamilton-Massa_01

Pole-pozícióval és győzelemmel kezdte TCR-karrierjét Bucsi Attila

Ezen a hétvégén először állt rajthoz TCR-autóval a M1RA 16 éves versenyzője, Bucsi Attila. A fiatal tehetség pedig azonnal le is tette a névjegyét Brnóban, a TCR Eastern Europe-ban: tegnap rögtön megnyerte az első időmérő edzését és ezzel megszerezte a pole-pozíciót, ma pedig egy fordulatos futam végén az első versenyét is megnyerte.

A futam során a negyedik helyig is visszacsúszott, onnan kapaszkodott fel, majd a szlovák Mat'O Homolát megelőzve visszaállt az élre, és futamgyőzelmet ünnepelhetett a regionális TCR-bajnokságban.

bucsi

Videó: Vettel visszatért, beült az F1-es Red Bullba a Nordschleifén

A négyszeres F1-es világbajnok Sebastian Vettel a 2011-es bajnokautóját, az RB7-et vezette a Nordschleifén a Red Bull Formula Nurburgring Event keretein belül, amelyre 30.000 nézőt várnak a napokban.

Íme egy videó Vettel beszállásáról:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Red Bull Deutschland (@redbullgermany) által megosztott bejegyzés

 

Sir Alex Fergusonhoz és Arsene Wengerhez hasonlította magát Christian Horner

A Red Bull csapatfőnökét arról kérdezték, hogy minek köszönheti, hogy ilyen sokáig megtarthatta a csapatfőnöki posztját: az istálló megalakulása óta ő irányít, sikerkorszakokat és nehezebb periódusokat is túlélt a gárda élén, így ő a legrégebb óta regnáló F1-es csapatvezető.

„Ez egy jó kérdés. Talán az, hogy sosem változtattam azon, hogy hogyan dolgozom, hogy hogyan működünk azóta, hogy a sportba kerültem. Sok csapatnál látni eltérő filozófiákat, de ha megnézzük a nagy csoportcsapatokat, akkor a stabilitásnak mindig kulcsszerepe van. Mondjuk például Alex Ferguson a Manchester Unitednél vagy Arsene Wenger is ezt csinálta, vagy mondhatnék más sportokat is” – válaszolta erre Horner, akit a PlanetF1 idéz.

f1-redbull-horner

Videó: ilyen volt az F1-es légkondi 1950-ben

Az 1950-es Argentin Nagydíjról került elő egy felvétel, amin látható, hogyan hűtőtték a versenyzőket a futam közben...

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Retromotive (@retromotive) által megosztott bejegyzés

 

Motorsport reggeltől estig: íme a szombati menetrend

Rengeteg szériát nézhetünk ezen a hétvégén, ebben a posztban a szombati programot mutatjuk, hogy ne maradjatok le semmiről.

 

Szombat (szeptember 9.) 

03:00 NASCAR Truck Series, Futam (tv: Aréna4, élő)

03:20-04:20 WEC, 3. szabadedzés 

06:08-17:05 WRC, 7-12. szakasz (RallyTV, előfizetés után élő)

07:40-08:45 WEC, Időmérő (eurosport.hu, előfizetés után élő)

10:10-10:40 MotoGP, 2. szabadedzés (tv: Aréna4, élő)

10:50-11:30 MotoGP, Időmérő (tv: Aréna4, élő)

12:15 MotoE, 1. futam (tv: Aréna4, élő)

12:40 Supersport 300, 1. futam (tv: Match4, élő)

14:00 Superbike, 1. futam (tv: Match4, élő)

14:00 Kamion-Eb, 1. futam 

15:00 MotoGP, Sprintfutam (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)

15:15 Supersport, 1. futam (tv: Match4, élő)

16:10 MotoE, 2. futam (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)

16:30 Kamion-Eb, 2. futam 

19:00-20:00 IndyCar, 2. edzés 

21:00 NASCAR Xfinity Series, Futam (tv: Match4, élő)

23:00-00:30 IndyCar, Időmérő (arena4plus.network4.hu, előfizetés után élő)

ferrari-wec

Videó: nézők közé csapódott az autó a WRC-futamon, centiken múlt a tragédia

Egy posztot már közöltünk arról, hogy milyen nézői felelőtlenség történt a görög WRC-futamon, az Akropolisz Ralin, ami miatt az érintett szakaszt ki is vették a programból. Itt pedig egy másik: Georg Linnamae borult fel és törte össze magát, ami önmagában nem probléma (szerencsére sem neki, sem navigátorának nem lett baja), viszont látható, hogy az út külső ívén, a lehető legveszélyesebb helyen állnak a nézők, akik közé becsapódik az autó. Óriási szerencse, hogy pont félre tudott mindenki ugrani, és a Hyundai nem talált el senkit, így sikerült elkerülni a tragédiát.

Marko most már tényleg elnézést Pereztől a keresetlen szavaiért

Mi is beszámoltunk róla tegnap, hogy dr. Helmut Marko elég kellemetlen nyilatkozatot tett Sergio Perezről, akiről azt mondta, hogy azért nem teljesít jól az időmérőkön, mert dél-amerikai, ezért nem olyan koncentrált, mint Max Verstappen vagy annak idején Sebastian Vettel.

Marko azztán az OE24-től lehetőséget kapott a javításra, de egyrészt nem kért elnézést, másrészt azt sikerült kimondania, hogy igazából csak arra gondolt, hogy egy mexikóinak más a mentalitása, mint egy hollandnak vagy egy németnek.

Péntek délután azonban végül csak sikerült összehozni a PR-szempontból elengedhetetlen: Marko nyílt bocsánatkérést címzett Pereznek.

„Szeretnék elnézést kérni a Sergio Perezről tett sértő megjegyzésem miatt, és szeretném teljes mértékben tisztázni, hogy nem hiszem azt, hogy általánosíthatunk az emberekkel kapcsolatban bármilyen ország vagy nemzetiség alapján. Csak arra akartam rámutatni, hogy Checo teljesítménye ingadozott, de hiba volt ezt a kulturális öröksége számlájára írni” – írta a Red Bull tanácsadója.

f1-redbull-marko_2

Az árokban kamerázva nézte a versenyt, törölték a szakaszt a WRC-futamon

Törölni kellett a Rali-világbajnokság hétvégi futama, a görögországi Akropolisz Rali egyik szakaszát a pénteki programból, méghozzá biztonsági okok miatt. A Rally1-es autók még áthaladtak, a többiek nem, az indok az alábbi képen jól látható: az árokban kamerázta az egyik néző a mellette elszáguldó autókat. 

A több sebből vérző (az időjárás miatt törölték a tegnapi shakedownt és a szakaszokat is kicsit áttervezték itt-ott) futamot az első teljes nap után Thierry Neuville vezeti Sebastien Ogier előtt, a címvédő és listavezető Kalle Rovanpera pedig a harmadik helyen áll.

376537224_786053580193800_2787670885460816675_n

Marko lehetőséget kapott a magyarázkodásra, de másodjára sem tudott jót mondani

Mi is beszámoltunk róla tegnap, hogy dr. Helmut Marko elég kellemetlen nyilatkozatot tett Sergio Perezről, akiről azt mondta, hogy azért nem teljesít jól az időmérőkön, mert dél-amerikai, ezért nem olyan koncentrált, mint Max Verstappen vagy annak idején Sebastian Vettel.

Markónak az OE24 most lehetőséget adott arra, hogy megmagyarázza a félresikerült kommentárt, ez lett belőle:

„Nem úgy értettem. Csak úgy értettem, hogy egy mexikóinak más a mentalitása, mint egy hollandnak vagy egy németnek. De ki tudja, talán Checo mentalitása kontrollált” – mondta Marko, aki ezzel egyrészt nem igazán tudta szépíteni az eredetileg elhangzottakat, másrészt nem sikerült kiigazítani azt sem, hogy Mexikó nem Dél-Amerikában található.

SI202305050707_hires_jpeg_24bit_rgb_resize_2

Ricciardo bejelentkezett, megmutatta a kézműtétje nyomát is

Daniel Ricciardo az F1-es Holland Nagydíj második szabadedzésén szenvedett kéztöréssel járó balesetet, amely miatt jelen állás szerint négy versenyt is ki kell hagynia és minden valószínűség szerint majd csak Katarban térhet vissza. Az AlphaTaurinál szereplő ausztrál a műtét óta először posztolt az Instagramon "viszonylag változatlan" szöveg kíséretében, fotón az operáció nyomait is megmutatta, ahogy azt is, hogy a hangulatát azért nem törte meg a kényszerű kihagyás:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

Különleges sisakkal készül 250. F1-es nagydíjára Perez

„A legvadabb álmaimban sem tudtam elképzelni, hogy el fogok jutni idáig!” – kommentálta a közösségi oldalán Sergio Perez azt a tényt, hogy a jövő hétvégi Formula-1-es Szingapúri Nagydíj már a 250. versenye lesz a száguldó cirkuszban. A jeles számot pedig speciális bukósisakkal ünnepli majd a Red Bull-os, amelyen a mexikói zászló színei és a 250-es szám is hangsúlyosan megjelenik:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Checo Pérez (@schecoperez) által megosztott bejegyzés

F1 vs. MotoGP vs. WRC vs. ralikrossz: a Red Bull megszervezte a legnagyobb gyorsulási versenyt – videó

Megszokhattuk a Red Bulltól, hogy – nemcsak a Formula-1-es csapatot illetően – rendre extravagáns videókkal rukkolnak elő. Most sincs ez másként, ugyanis nem akármilyen felhozatallal szerveztek egy gyorsulási versenyt: ott volt a rajtvonalnál Liam Lawson a 2012-es vb-címet nyert F1-es Red Bull-lal, Dani Pedrosa a MotoGP-s KTM nyergében, Adrien Fourmaux az M-Sport Ford WRC-gépével, Timmy Hansen egy 600 lóerős ralikrosszautóval, valamint Romain Dumas egy 2040 lóerőnek megfelelő teljesítményű Ford SuperVan 4,2-essel. Háromszor mérték össze a gyorsulásukat a technikák – mindháromszor egyértelmű volt a győztes:

Renault-vezér: Ez mind baromság

Az elmúlt időszak földcsuszamlás-szerű változtatásai után elindult a pletyka, hogy a Renault csoport igazából szeretne megválni az F1-es csapattól, és nem számol vele komolyabban hosszabb távon, hiszen a tervezett nagy áttörés elmaradt, idén csak a hatodik hely a realitás az istálló számára, és nem látni, hogy hogyan, mitől indulna meg felfelé az enstone-i alakulat.

Ezt most Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója cáfolta meg:

„Csalódott vagyok, mert gyengén teljesítettünk Monzában és egyáltalán nem tartunk ott, ahol kellene. Lépésről lépésre újra kell indítanunk magunkat, de azok a sztorik, amelyek szerint én szeretném eladni a csapatot, az mind baromság. Az F1 az Alpine-projekt része, ahogy a hosszútávú-vb és az egyén versenyeken, szóval előre megyünk, növekednünk kell” – mondta a Motorsportnak.

f1-alpine-renault-demeo

fotó: dppi

„Lando egy remek versenyző” – Horner is reagált Norris esetleges szerződtetésére

Az elmúlt időszakban többször is szóba hozták Lando Norrist a Red Bull-lal annak ellenére, hogy a fiatal britet 2025 végéig köti a szerződése a McLarenhez. Különösképp olajat öntött a tűzre az energiaitalosok F1-es tanácsadójának, Helmut Markónak a nyilatkozata, amelyben arról beszélt, hogy szívesen leigazolnák Norrist, mivel illik a csapatukba. Minderről aztán a Red Bull-csapatfőnök Christian Hornert is megkérdezték:

„Nézzétek, Lando egy remek versenyző, nincs kétség efelől. Látható, ahogy növekszik a benne rejlő potenciál. De ő egy McLaren-pilóta, tiszteletben kell tartani az érvényes megállapodásokat. Nagyszerű munkát végez a sportban, és természetesen nekünk is megvannak a versenyzőink 2024-re. 2025-öt illetően az egyik ülésünk sorsa nyitott, és ahogy el lehet képzelni, nincs hiány az érdeklődőkből, de pillanatnyilag ez még nagyon messze van” – jelentette ki Horner, akit a RacingNews365.com idézett.

f1-norris-redbull

fotó: DPPI

„Azon kívül, hogy eltörjük a lábát, nem tudom, mit tehetnénk ellene” – a Liberty Media Verstappen dominanciájáról

Az utóbbi néhány évben elképesztő népszerűségnövekedésen ment keresztül a Formula-1, amit jól mutat, hogy a nagydíjhétvégék többségében rendre telt házat és rekord nézőszámot regisztrálnak. Azt azonban az F1-et tulajdonló Liberty Media vezérigazgatója, Greg Maffei sem tagadja, hogy a növekedés megtartása szempontjából kihívást jelent a néhány napja már zsinórban tizedik győzelmét arató Max Verstappen egyeduralma, amely sokak szemében unalmassá teszi a 2023-as évadot. Maffei szerint jó megközelítés, hogy Stefano Domenicali is Verstappen teljesítmények történelmi jellegére igyekszik helyezni a hangsúlyt:

„A középmezőny elég érdekes, és statisztikailag ki tudjuk mutatni, hogy több az előzés, mint valaha. A kihívást nyilván az jelenti, hogy Max Verstappen hihetetlen vagy rekorddöntő évet fut” – idézi szavait a Motorsport.com. „Stefano Domenicali jogosan próbálja azt mondani, hogy ’gyertek és nézzétek meg ezt a történelmi eseményt, még soha nem láthattunk ilyen sikert, nem akarsz erről lemaradni’. Meglátjuk, működik-e ez.”

„A valóság az, hogy egy roppant vonzó és versenyképes termékünk van azt leszámítva, hogy Max ennyire gyors. Azt leszámítva, hogy eltörjük a lábát, mint Tonya Hardingnak, nem igazán tudom, mit tehetnénk ezzel!” – utalt természetesen viccelődve a műkorcsolya elhíresült 1994-es botrányára, amikor a téli olimpia előtt lábtöréssel igyekezett szabotálni Tonya Harding esélyeit amerikai riválisa, Nancy Kerrigan. „De ő egy jelenség. Úgy fest, a leggyorsabb autót vezeti, méghozzá elég jól. Nézhetjük, mennyire agresszív íveket választ és mégis milyen jól képes irányítani. Tényleg lenyűgöző.”

f1-verstappen-redbull-monza