DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd

„Hamilton agya már nem száz százalékban a versenyzésen jár”

Bár Lewis Hamilton és Toto Wolff is arra utalt nemrég, hogy rövidesen aláírhatják a hétszeres F1-es világbajnok új szerződését a Mercedesnél, ez egyelőre nem történt meg – legalábbis nem jelentették be a felek. Mindeközben folyamatosak azok a pletykák, miszerint a Ferrari is csábítgatná a britet, még ha ezt a Scuderia és maga Hamilton is cáfolta. A korábbi kétszeres vb-győztes Mika Hakkinen szerint nem fog átigazolni a 38 éves pilóta, viszont azt is megjegyezte, hogy aligha az F1 számára már a prioritás:

„Meglepetés lenne, ha Lewis Hamilton csatlakozna a Ferrarihoz” – írta a finn expilóta az Unibetnél vezetett rovatában. „Vajon a pénz motiválja a versenyzőket? Tudom, hogy Lewis agya már nem száz százalékban a versenyzésen jár. Ez teljesen normális. De a pénz jelent motivációt? Persze, hogy igen, de rengeteg a kockázat is. Szerintem igen valószínűtlen, hogy csatlakozik a Ferrarihoz. Azt mondanám, ahogy az ember idősödik, megváltoznak a prioritások az életében. A Formula-1 egyszerűen már nem lesz a legfontosabb dolog többé. Nem lepődnék meg, amikor egyre keményebbek az ellenfelek és megjelennek a fiatalok, amit például George Russell csinál most Lewisszal eredmények tekintetében, az nem egyszerű helyzet. Megvan-e Lewisban az energia, hogy minden reggel felkeljen, mindent beleadjon és hozza az eredményeket, hogy legyőzze a csapattársat? Ez a megfelelő jövő számára?”

f1-hamilton

fotó: DPPI

Sam Bird szerint a Formula-E jelenleg a világ legkeményebb bajnoksága

A 2022-es év végén megtartott tesztekkel és az autóbemutatókkal egy új korszak vette kezdetét az elektromos szériában, hiszen bemutatkoztak a Gen3-as autók, melyekről a Jaguar pilótája, Sam Bird úgy gondolja, sokkal trükkösebbek lesznek az előző generációnál, a bajnokságot pedig a világ legjobbjának tartja. „Szerintem ez valószínűleg a világ legversenyképesebb és legkeményebb bajnoksága. Bár újak az autók, továbbra is az marad, mert még mindig ugyanolyan szoros, mint volt. Jósolni még túl nehéz a következő szezonra, mert rengeteg olyan csapat és versenyző van, akiket potenciális győztesként fel lehetne sorolni. Nem hiszem, hogy bárkit ki lehetne hagyni” – idézte őt a Motorsport. A bajnokság nyitányára már nem kell sokat várni, a 2022/2023-as szezon első versenyét január 14-én rendezik Mexikóvárosban. 

Lauda mondása foglalja össze a Mercedes szezonját

A csapat 2019-ben elhunyt elnökétől idézett a technikai igazgató Mike Elliott, mikor összegezte az istálló 2022-es szezonját:

„Azt hiszem, Niki szokta mondani: többet tanulsz a kudarcokból, mint a sikerekből. Azt hiszem, ez egy óriási tanulóév volt számunkra” – idézi a Racer Elliottot, aki az év nagy pillanataként a Sao Pauló-i futamgyőzelmet emelte ki: „Igazán érdekes volt számomra látni a reakciót Brazília után. Óriási volt, szinte olyan érzés, mintha a világbajnokságot nyertük volna meg, nem egyetlen futamot!”

Steiner: Nem játszom meg magam, azért kedvelnek

Ha volt olyan szereplője a Netflix által készített F1-es dokumentumfilm-sorozatnak, a Drive to Survive-nak, aki a műsornak köszönheti a népszerűségét, az egyértelműen a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner, aki szókimondó stílusával hamar közönségkedvenccé vált. Amikor az így szerzett hírnévről kérdezték, így fogalmazott: „A munkámat végeztem, az embereknek pedig tetszik, amit csinálok. A Liberty Media és a Netflix a legjobbat hozták ki ebből, és hirtelen sok ember megismert! De nem terveztem ezt el évekkel előtte, hogy mit kellene csinálnom. Csak megtörtént, és olykor teher is. Mindenki téged néz és rengeteg ember ismer” – nyilatkozta a Mirrornak Steiner, hozzátéve, hogy persze az F1 szempontjából feltétlenül előnyös a Netflix műsora.

Arra a kérdésre, hogy mit kedvelhetnek benne a rajongók annyira, így válaszolt a Haas-főnök: „Szerintem azért, mert nem változtam meg: azt filmezték, ahogy a munkámat végzem, nem színészkedtem vagy játszottam meg semmit. És pontosan ezért is nem nézem a show-t, mert nem akarok megváltozni. Nem hiszem, hogy elégedett lennék azzal, ahogy magamat látom vagy ahogy viselkedtem, ezért a legjobb, ha meg sem nézem, és ugyanaz az ember maradok és ugyanazt a munkát végzem. Ha ez az embereknek tetszik, akkor rendben van, de ha nem, nekem az is jó. Szerintem azért tetszik az embereknek, mert őszinte, nincs megjátszás. Nincs is személyes közösségi oldalam – hála az égnek, az eléggé káros lenne!”

f1-steiner-2022

fotó: DPPI

Győzelem Monzában, mókázások Tsunodával – érzelmes videóval búcsúzik Gaslytól az AlphaTauri

Közel öt szezont töltött az előbb Toro Rosso, majd AlphaTauri névre hallgató istállónál a jövőre már az Alpine-t erősítő Pierre Gasly, akitől egy hangulatos-érzelmes videóban köszön el csapata: ebben felidézik az együtt töltő évek legszebb pillanatait, beleértve a francia első dobogóját és eddigi egyetlen futamgyőzelmét, valamint a Yuki Tsunodával alkotott párosuk legviccesebb momentumait.

Amikor Pelé lekésett az F1-es győztes leintéséről – videó

A csütörtök este hosszan tartó betegség után elhunyt Pelét, minden idők egyik legnagyobb futballistáját gyászolja a (sport)világ, így az F1 is: többek között Lewis Hamilton is posztolt a brazil legendáról. Pelé többször is feltűnt a Formula-1-es hétvégéken: 2006-ban például díjat adott át az akkor első visszavonulására készülő Michael Schumachernek Interlagosban (lásd a lenti képen). A legemlékezetesebb produkciót azonban alighanem a 2002-es Brazil Nagydíjon nyújtotta Pelé, amikor neki kellett volna leintenie kockás zászlóval a futamot, csakhogy lemaradt a győztes Schumacherről, ahogy a második helyezett Ralfról is, csak a harmadikként befutó David Coulthardra ért oda – mindez videón IDE vagy a fotóra kattintva:

f1-pele-kockas-zaszlo

f1-pele-schumacher-2006

Így búcsúzott el Pelétől Hamilton

Instagram-sztoriban búcsúzott a csütörtök este elhunyt háromszoros világbajnok labdarúgótól, Pelétől Lewis Hamilton. A brit F1-es pilóta azt írta, hogy „Ma elveszítettünk egy legendát. Köszönjük, hogy megosztottad velünk a tehetségedet, a zsenialitásodat és a szeretetedet. Pelé öröksége mindig inspirálni fog minket.“ Több képet kis kitett a poszthoz, az egyiken például egy neki dedikált Pelé-mez látható, amire saját bevallása szerint örökké vigyázni fog.

pele1

pele2

Hülkenberget nem érdekli az FIA politikai szabálya

A Nemzetközi Sportkódex nemrég megjelent frissített változatában bukkant fel az új szabály, mely szerint az FIA mostantól engedélyhez köti az F1-es és egyéb szériák versenyzői és csapatai számára a politikai állásfoglalásokat. Nem teljes tilalomról van szó, hanem „csak” arról, hogy előzetesen a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is rá kell bólintania az adott akcióra. Ezzel többen egyet is értenek (Zak Brown McLaren-vezér is kifejtette erről a véleményét), Nico Hülkenberget viszont különösebben nem izgatja:

„Ez egy nagyon nehéz téma. Sportolók vagyunk, azért megyünk el egy országba, egy régióba, hogy tegyük a dolgunkat, és a szenvedélyünknek hódoljunk. Én sosem használtam ezt fel politikai üzenetek közlésére. Szerintem ez személyes dolog, mindenki másképp látja, de engem ez nem nagyon fog befolyásolni. Másokat jobban” – mondta az F1-be visszatérő német az RTL-nek.

f1-hulkenberg-haas_1

fotó: dppi

Megúszta a 24 éves börtönbüntetést a motoros világbajnok

Adócsalás miatt került nagy bajba Sito Pons: a 250 köbcentis kategória korábbi kétszeres motoros világbajnokát súlyos (hat rendbeli) adócsalással vádolták meg. Emiatt a spanyol államügyész 24 évnyi börtönt és emellett több mint 12 millió eurós bírság kifizettetését kérte Pons ellen. A vád szerint az exmotoros 2010 és 2014 között nem fizetett adót Spanyolországban.

A spanyol Marca viszont most arról számolt be, hogy Pons megúszta a börtönt: a barcelonai legfelsőbb bíróság megállapította, hogy 2010 és 2012 között Monacóban, 2013-ban és 2014-ben pedig az Egyesült Királyságban kellett adóznia, mivel csapatfőnöki teendői miatt évi 200 napnál is többet töltött külföldön.

pons-motogp

„A rajongók csak szégyenkezhetnek”, hova jutott az F1 Németországban

Két évtizeden át Németország a legfőbb nagyhatalom volt a királykategóriában egyéni világbajnokokkal, a Mercedes sikereivel és két hazai nagydíjjal. Néhány év alatt mélyrepülés történt – erre mutatott rá Norbert Haug, a csillagos márka egykori F1-es főnöke:

„Tragédia, ami Németországban a Formula-1-ből lett. A motorsportrajongók csak szégyenkezhetnek miatta” – mondta Haug az RND-nek. „1994 és 2016 között a német világbajnokok futószalagon jöttek, Michael Schumacher hétszer, Sebastian Vettel zsinórban négyszer, végül utoljára Nico Rosberg. A Mercedes motorpartnerként négy egyéni vb-címet nyert, majd saját csapattal zsinórban nyolcat konstruktőrként. A német versenyen 100 ezer látogató volt, az RTL-en 12 millióan nézték. Még 2010-ben is hét német volt az F1-ben.”

Ehhez képest a közvetítést most hárommillióan nézik, a versenyzők és hazai futamok eltűntek: „Ma Nico Hülkenberg másodrangú csapatnál van, Mick Schumacher csak tartalékos, Német Nagydíj pedig régóta nincsen” – szemléltette a tragikus képet Haug.

„Verstappen mészárolt idén” – az ex-F1-es egy előzést külön kiemelt

„Ebben az évben Verstappen és a Red Bull felsőbbrendűek voltak” – kezdte a Gazzetta dello Sportnak a 2022-es szezont értékelő René Arnoux. A hétszeres nagydíjgyőztes így fogalmazott: „Számos alkalommal, például Zandvoortban, mindenkit lemészárolt a futamon. A szememben Charles Leclerc közel van hozzá, de még mindig Verstappennél a plusz.”

A 80-as években Renault-nál és Ferrarinál szereplő francia a Japán Nagydíj rajtjánál történt előzést külön kiemelte: „Amit ott csinált, tökélyre vitt külső íves előzés volt az esőben. Amikor azt kérik tőle, később tud fékezni, mint bárki más.”

A csapattárs földbe döngölése kapcsán hozzátette: „Perez Monacóban és Szingapúrban, a lassabb pályákon nyert. De amikor azt mondják, hogy nem volt ugyanolyan autója, mint Maxnak, akkor butaságokat állítanak” – tette hozzá Arnoux.

Fotó: Red Bull Content Pool

„Ne tegyük politikai sporttá az F1-et!” – a McLaren-vezér támogatja az FIA-t

A Nemzetközi Sportkódex nemrég megjelent frissített változatában bukkant fel az új szabály, mely szerint az FIA mostantól engedélyhez köti az F1-es és egyéb szériák versenyzői és csapatai számára a politikai állásfoglalásokat. A lépés nagy visszhangot váltott ki, de fontos hangsúlyozni, hogy nem teljes tilalomról van szó, hanem „csak” arról, hogy előzetesen a Nemzetközi Automobil Szövetségnek is rá kell bólintania az adott akcióra. A McLaren elnök-vezérigazgatója, Zak Brown szerint pedig ez így rendben is van:

„Összességében egy olyan sport akarunk lenni, ami jót tesz” – nyilatkozta az ESPN-nek. „Csak meg kell találnunk az egyensúlyt, hogy ne legyen minden verseny rajtja egy új politikai program valakinek. Nem gondolom, hogy ez egészséges, elterelheti a figyelmet arról, amiért az emberek bekapcsolódtak, nevezetesen arról, hogy megnézzék a nagydíjat. Örülök, hogy nyitva az ajtó a pilóták és a csapatok előtt, hogy beszéljenek az FIA-val, ha van egy téma, amit meg akarnak vitatni. Nem arról van szó, hogy tilos bármit csinálni, csak az engedélyük nélkül az. Mindenki szabadon felszólalhat. Időnként valóban kezdtek elszabadulni a dolgok a rengeteg üzenettel… eltereli-e ez a fókuszt a sportról?”

Brown arra is rámutatott, hogy a pilóták a nagydíjhétvégéken kívül továbbra is amellett foglalnak állást, ami mellett akarnak. Hozzátette, hogy rengeteg sportba begyűrűzött már ez a jelenség, az F1-nek azonban ki kellene maradnia ebből: „A politika a természeténél fogva trükkös. Átkoznak, ha csinálod, átkoznak, ha nem bizonyos témákban. Szerintem ezt próbáljuk elkerülni: ne tegyük a Formula-1-et egy politikai sporttá. Csak versenyezzünk, és tiszteljük azt, ahol versenyzünk.”

f1-zak-brown-2022-mclaren

Kinevetik a Ferrarit, Hamilton elterül – az F1-es „lihegő” legjobb jelenetei

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos korlátozások feloldása után visszatért a Formula-1-be a futamok utáni „lihegő” szoba, ahol a dobogósok pihenhették ki a verseny fáradalmait és beszélhették meg a legfontosabb momentumokat, amelyeket rendre ismételtek is egy tv-n. Az F1 YouTube-csatornája az itt látott legjobb jelenetekből készített egy 2022-es válogatást, benne azzal, ahogy a Magyar Nagydíj után még Lewis Hamiltonék is nevetnek a Ferrari kemény gumis stratégiáján, valamint többek között Max Verstappen suzukai bajnokavatása körüli bizonytalansággal – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-lihego-video

Alonso elmondta, akar-e F1-es csapatfőnök lenni

Noha már 41 éves, Fernando Alonso egyelőre nem szándékozik visszavonulni: néhány hónapja kötött többéves szerződést az Aston Martinnal. Ám bármennyire is versenyképes és gyors még mindig a spanyol, előbb-utóbb számára is eljön a távozás ideje, a kétszeres F1-es világbajnok viszont már korábban jelezte, hogy ekkor sem fordítana hátat teljesen a versenyzésnek és a sportnak. Egy dolgot azonban nem tart valószínűnek: hogy F1-es csapatfőnök váljon belőle.

„Nem akarok egyetlen ajtót sem becsukni most magam előtt, de pillanatnyilag nincs előkelő helyen a kívánságlistámon” – nyilatkozta Alonso az Auto Motor und Sportnak az erre vonatkozó kérdésre. „A mi munkánk rengeteg utazást is jelent, amit elfogadunk, mert imádjuk ezt a munkát és meg is tudjuk csinálni. Ha azért kellene utazgatnom, mert olyasmit csinálok, amiben nem vagyok annyira jó, hamar lemerülne a belső akkumulátorom.”

Ha a csapatvezetés felé nem is kacsingat, a fiatal pilóták menedzselésében már érdekelt Alonso az A14 Managament révén, amelyhez nemrég a Formula-E-ben szereplő Maximilian Günther is csatlakozott.

f1-alonso-2022-aston

Már a szezon közepén leállt az idei F1-es autó fejlesztésével a Williams

Mindössze nyolc pontot szerzett a 2022-es évad során a Williams, így a tavalyi kilencedik hely után visszacsúszott az utolsó pozícióba a konstruktőri világbajnoki összetettben. Jost Capito, a grove-i alakulat távozó csapatvezetője ugyanakkor elmondta: tudatos döntés volt, hogy a Brit Nagydíjon bevetett és egyébként szerinte jól működő jelentős fejlesztési csomagjuk után már nem fordítottak nagy erőket az idei versenygépre.

„Amikor röviddel utána azt látod, hogy a lemaradás túl nagy a nyolcadik-kilencedik helyhez, akkor nincs értelme sok erőt fordítani az idei autóra. Lehet, hogy maradsz úgy is a tizedik helyen, de elszalasztod a lehetőséget, hogy a jövő évi gépre koncentrálj” – magyarázta Capito a Motorsport.com hasábjain. „Úgyhogy amikor láttuk, hogy tizedikek leszünk, már nem számított a különbség, és az erőinket a következő évi autóra összpontosítottuk nem sokkal a nagy silverstone-i fejlesztések után.”

A távozó csapatvezető hozzátette: 2023-ban tényleg előre kell lépnie a Williamsnek, „különben valami tényleg rossz”. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy bár a költségplafon révén elvileg egyforma mennyiségű pénzt költhetnek az F1-es csapatok, a kiindulási pont nem volt azonos a limit bevezetésekor: a Williams például az előtte lévő években, a Dorilton Capital érkezése előtt alig fektetett be bármit is.

f1-williams-albon-silverstone-2022

Hamiltonhoz kapcsolódik Sargeant első F1-es emléke

Érkeznek a 2000 után született versenyzők a Formula-1-be: Yuki Tsunoda volt az első, a két 2023-as újonc, Logan Sargeant és Oscar Piastri lesz a második és harmadik. Sargeant az év utolsó napján tölte be a 22-t – ebből fakadóan mikor első F1-es emlékéről beszélt, nem nyúlt vissza túlzottan a múltba. Lewis Hamilton már versenyzett az első szezonban, amelyet követett.

„A Formula-1-et akkor kezdtem el nézni, mikor Lewis és Felipe Massa csatáztak a vb-címért 2008-ban. Korán keltem fel, hogy lássam a futamokat. Azután költöztem Európába, így a versenyeket végre normális időben tudtam nézni” – idézte fel a GQ magazinnak a Williams amerikaija. Sargeant hozzátette: „Az F1-ben a legmagasabb szintű a versengés, itt vannak a világ legjobbjai. Minden gyerek álma, hogy eljusson a csúcsra abban, amit csinál, ezért vonzott engem.”

Két erős TCR-sorozatban is rajthoz áll a 19 éves magyar túraautós

Komoly programot rakott össze a 2023-as szezonra Losonczy Levente: a fiatal magyar versenyző a Team Agressive Italia csapattal megegyezve kettős szezonra vállalkozott, a Hyundai Elantra N-nel a TCR Europe és a TCR Italy összes versenyén jelen lesz – ami 13 hétvégét jelent, köztük a TCR Világsorozatba beleszámító hungaroringi fordulót. A fiatal versenyző célját következőképp fogalmazta meg: a legjobb pozíciókért harcolni már a szezon legelejétől fogva.

Losonczy Levente 2022-ben is feltűnt már a nemzetközi színtéren: ő volt az egyetlen magyar, aki a WTCR alatti TCR-sorozatokban indult, négy hétvégét teljesített az európai, az olasz és a közép-európai sorozatokban ugyanezzel a csapattal. Szezonjába egy sérülés is becsúszott, a TCR Europe monzai hétvégéjén egy balesetben elrepedt a kézközépcsontja.

Leclerc már F1-es karrierje előtt levelet kapott Vetteltől

Charles Leclerc még csak a Formula-2-ben versenyzett, amikor máris hatalmas meglepetés érte őt Sebastian Vettel részéről: "Emlékszem, akkoriban még csak a szimulátoros dolgokat csináltam, ami valljuk be, nem könnyű munka. Eléggé fárasztó órákat ott tölteni és belemélyedni a részletekbe. Azt hittem, azt sem tudja, hogy ott vagyok, azonban egyszer csak kaptam tőle egy levelet, amelyben megköszönte nekem az egész éves fáradhatatlan munkámat a szimulátorban. Egészen hihetetlen volt."

Ezt követően a monacói és a német két évet töltöttek együtt csapattársakként a Scuderiánál, ahol nehéz pillanatokat is átéltek, ám Leclerc a mai napig hálás a négyszeres világbajnok, amiért olyan sok dolgot tanulhatott mellette.

Alonso Rambo-módba kapcsolt

Gyakorlatilag még inkább az előző szezon fáradalmait kellene kipihenni, az Aston Martinhoz igazoló Fernando Alonso mégis gőzerővel készül a 2023-as idényre. A spanyol maga írta az Instagramon, hogy Rambo módjára készül a következő kihívásokra.

A MiniDrivers utolsó idei epizódjában leleplezi magát Dark Mini

Egy héttel ezelőtt kaptuk meg a Mini for Speed első részét a spanyol karikaturistától, amit ide kattintva meg is nézhettek, most pedig megkaptuk a gokartos paródia folytatását, egyben az év utolsó Mini-tartalmát, na meg persze arra is fény derül, hogy ki volt idén Dark Mini.

2000 lóerős szörnyeteget hajtott meg Nico Rosberg - 1,85 mp alatt gyorsul 100-ra

Nico Rosberg, 2016 Formula-1-es világbajnoka a horvát Rimactól szerezte be legújabb játékszerét, ami nem más, mint a 2000 lóerős Rimac Nevera Hypercar. A német kevesebb mint 2 másodperc alatt gyorsult 100-ra az új autójával. Nézzétek meg, hogyan szórakozik Rosberg a karácsonyi ajándékával. Biztos ami biztos, a kilométerórát azért kipixelezték.