Kvjat csatlakozott Grosjeanhoz a Lamborghini LMDh-projektjében
https://formula.hu/parc-ferme/35275
Újabb volt Formula-1-es pilóta csatlakozik a Lamborghini sportautós gyári versenyzői közé: Romain Grosjean után Danyiil Kvjatot is leigazolta a WEC-ben és az IMSA-ban is jövőre debütáló márka. A Lamborghini bejelentése alapján az olasz színekben versenyző orosz pilóta is része lesz a várhatóan nyáron induló intenzív tesztprogramnak Grosjean, valamint Mirko Bortolotti és Andrea Calderelli mellett, jövőre pedig várhatóan mindkét említett szériában versenyezni is fog. A Lamborghini egy-egy autót tervez indítani a WEC-ben és az IMSA-ban is, a Le Mans-i 24 óráson azonban mindkét egység feltűnhet majd.
A lépés nem meglepő, hiszen Kvjat idén a Prema csapatát erősíti az Endurance-világbajnokság LMP2-es kategóriájában, márpedig a Prema többségi tulajdonosa az Iron Lynx anyacége, s az Iron Lynx lesz a Lamborghini partnere is az LMDh-ban. Kvjatot egyébként a napokban egy Formula-E-teszttel is hírbe hozták.
Már csak két kiadó hely maradt a 2023-as F1-es rajtrácson
https://formula.hu/parc-ferme/33734
Szombaton bejelentették, amit egy ideje már sejteni lehetett: Pierre Gasly megy az Alpine-hoz, a helyét pedig Nyck de Vries veszi át jövőre az AlphaTaurinál. Ezzel a húszból már tizennyolc ülés elkelt a jövő évi mezőnyben: egyedül a Haasnál és a Williamsnál kiadó még egy-egy hely Kevin Magnussen és Alexander Albon oldalán. A Haas esetén egyelőre csak annyit tudni, hogy Günther Steiner nem szeretne ismét újonccal dolgozni, de felmerült már a neve Antonio Giovinazzinak, Nico Hülkenbergnek, sőt még Daniel Ricciardónak is (bár esetében a mercedeses tesztversenyzői állás tűnik a legvalószínűbbnek) – de természetesen teljesen Mick Schumacher maradását sem lehet kizárni. A Williamsnél Logan Sargeant tűnik az elsődleges favoritnak, nála azonban csak az F2 Abu Dhabiban esedékes idényzáróján dől el, hogy megszerzi-e az induláshoz szükséges szuperlicenszpontokat vagy sem. Mindenesetre Jost Capito nemrég elismerte, hogy Schumacher náluk is opció lehet.
Így fest tehát pillanatnyilag a 2023-as Formula-1-es mezőny:
Red Bull: Max Verstappen, Sergio Perez
Ferrari: Charles Leclerc, Carlos Sainz
Mercedes: Lewis Hamilton, George Russell
McLaren: Lando Norris, Oscar Piastri
Alpine: Esteban Ocon, Pierre Gasly
Alfa Romeo: Valtteri Bottas, Guanyu Zhou
Aston Martin: Fernando Alonso, Lance Stroll
AlphaTauri: Yuki Tsunoda, Nyck de Vries
Haas: Kevin Magnussen, ???
Williams: Alexander Albon, ???
Közös gyerekkori fotóval köszönti honfitársát az Alpine-nál Esteban Ocon
https://formula.hu/parc-ferme/33733
Szombat délelőtt az Alpine bejelentette, hogy Pierre Gasly lesz a távozó Fernando Alonso utódja 2023-tól kezdődően. Ezzel összeáll a francia álomcsapat, hiszen két F1-es futamgyőztes hazai versenyzője lesz az alakulatnak – akik között viszont köztudottan nem volt felhőtlen a viszony az utóbbi években. Az Alpine vezetősége ennek ellenére sem számít drámára közöttük, és talán Esteban Ocon közösségi médiás posztja is arra utal, hogy nem annyira háborút a hangulat Gasly és közte. „Csak két normandiai srác voltunk egy lehetetlen álommal. Üdv az Alpine családjában, Pierrot, tegyük büszkévé a csapatunkat és a hazánkat” – írta Ocon egy közös gyermekkori és nemrégi fotó mellé.
We were just two little kids from Normandy with an impossible dream. Welcome to the Alpine family Pierrot, let’s make our team and our country proud
— Esteban Ocon (@OconEsteban) October 8, 2022
On était juste deux gosses en Normandie avec un rêve qui semblait impossible. Bienvenue dans l’équipe Pierrot. @AlpineF1Team pic.twitter.com/3hGFDDNjKY
Korán kell kelni, 5:00-kor kezd az F1, íme a szombati program
https://formula.hu/parc-ferme/33732
Az időmérő 8 órakor kezdődik, de egész nap lesznek programok: íme a szombati menetrend!
Szombat
5:00-6:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)
8:00-9:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)
9:00-14:00 WRX, szabadedzés, Super Pole és előfutamok
10:00-10:20 DTM, első időmérő
10:00-10:30 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)
12:10-12:25 Superbike, Super Pole (Aréna4)
13:30 DTM, első futam
15:00 Superbike, első futam
15:00-15:30 WRX, továbbjutó futamok
17:00-17:50 WRX elődöntők és döntő
19:00-20:00 NASCAR, időmérő
A teljes hétvégi menetrend ezen a linken megtekinthető!
fotó: dppi
Újra IndyCar-versenyzők tesztelték a tavalyi McLarent
https://formula.hu/parc-ferme/33731
Tovább zajlik a McLaren tesztsorozata a 2021-es MCL35M-mel. Miközben a versenyistálló Suzukában van, a tesztcsapat a Red Bull Ringen rendezkedett be, csütörtökön a McLaren IndyCar-pilótája, Pato O’Ward körözgetett. Szintén vezette az autót Spielbergben a 2021-es IndyCar-bajnok, Alex Palou, aki szerződéses mizériája folytán 2023-ban a Ganassi csapatnál marad, de közben a McLarennel tesztel.
A páros csupán három héttel ezelőtt szintén privát gyakorláson vett részt, O’Ward és Palou akkor Barcelonában hajtották a McLarent.
Really enjoyed taking an F1 car around the BULL RING. Beautiful circuit and facility. Thanks for the opportunity @McLarenF1
— Pato O'Ward (@PatricioOWard) October 6, 2022
Me encantó llevar un F1 al límite en una pista como esta. Que circuito tan hermoso y chingon. Gracias por la oportunidad @McLarenF1 pic.twitter.com/f1VkBfgB7z
A Premával debütál az F3-ban a Mercedes juniorja
https://formula.hu/parc-ferme/33726
Az észt Paul Aron jelenleg a Regionális Formula Európa-bajnokságban versenyez, azonban a Premával közösen bejelentették, hogy az észt pilóta jövőre megkapja a csapat egyik felszabaduló ölését, így tovább folytatódik Aron és a Prema együttműködése. A Mercedes kötelékébe tartozó versenyző már ki is próbálta a csapat F3-as autóját a szezonvégi teszten, amely az elmúlt négy évben háromszor is bajnoki címhez segítette pilótáit, így Paul Aron alighanem szívesen lépne Robert Svarcman, Oscar Piastri, vagy éppen Dennis Hauger örökébe.
Fáj a fülünk: Tsunoda és Gasly karaoke-estet tartottak
https://formula.hu/parc-ferme/33727
A hétvégén rendezik a Japán Nagydíjat, mely az AlphaTauri versenyzőjének, Yuki Tsunodának a hazai futama lesz. A pontversenyben a 17. helyen álló pilóta elvitte egy jó kis karaoke-bulira csapattársát, Pierre Gaslyt. A Japánban már-már hagyománynak számító éneklős szórakozás - mondjuk úgy - nem az ő műfajuk, de talán ezt a videó jobban is szemlélteti.
Latifi rossz helyen kanyarodott be, majd az autóra fogta – videó
https://formula.hu/parc-ferme/33730
Furcsa jelenet játszódott le a Japán Nagydíj második edzésén: Nicholas Latifi az utolsó sikánkombinációnál járt, ahol vélhetően elvétette a pálya nyomvonalát és eggyel korábbi aszfaltozott részen fordult be, ahol viszont a korláttal találta szembe magát. A kanadai a csapatrádiózás során arra utalt, hogy „valami furcsa” volt az autójával, de egyébként jól van – a képeket elnézve viszont egyértelműen tűnik, hogy a Williamstől és alighanem az F1-ből is a szezon végén távozó Latifi szimplán elrontotta, hogy hol is kell kanyarodni:
Oops#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/WxXC4ZDeGR
— Formula 1 (@F1) October 7, 2022
Tíz versenyző is bajnok lehet hétvégén a DTM-ben
https://formula.hu/parc-ferme/33725
Hockenheimben befejeződik a Német Túraautó-bajnokság 2022-es szezonja. Hét forduló és 14 futam telt el az április végi évadkezdet óta, de matematikailag még tízen megnyerhetik a bajnoki címet, mivel két időmérőn és két futamon maximálisan 58 pont szerezhető. A fő esélyes persze a listavezető, Sheldon van der Linde (130 pont), az egyetlen, aki három versenyt nyert a szezon folyamán.
A dél-afrikai 11 pont előnnyel rendelkezik, a mögötte levő négy versenyző viszont sűrűn, öt ponton belül van. Lucas Auer (119 pont) a szezonnyitót megnyerte, azóta pedig ő szerzett legstabilabban pontokat. Szintén egy versenyt nyert az Audit év végén elhagyó René Rast (118 pont), aki negyedik bajnoki címét szerezheti Hockenheimben, a szezon meglepetése, az elsőéves Thomas Preining (116 pont) pedig kétszer is győzött, és az elmúlt két hétvégén ő teljesített legerősebben. Mirko Bortolotti (114 pont) kilóg a sorból, ő nem nyert a szezon során, dobogós helyeivel azonban féltávnál vezette is a bajnokságot, azóta viszont visszaesett kiegyensúlyozottsága. Ráadásul az öt esélyes öt különböző márkát képvisel: Van der Linde a BMW-nek, Auer a Mercedesnek, Rast az Audinak, Preining a Porschénak, Bortolotti pedig a Lamborghininek nyerné meg a bajnoki címet.
Luca Stolz (102 pont) sikeréhez már arra lenne szükség, hogy az említett öt versenyző mindegyike pocsék hétvégét zárjon. Az újonc német egyszer győzött idén, akárcsak a rutinos Nico Müller (93 pont) és szintén elsőéves Dennis Olsen (89 pont). A matematikai esélyesek listájának végén a tavalyi idény két főszereplője szerepel: a bronzérmes Kelvin van der Linde (80 pont) és a 2021-es bajnok Maximilian Götz (74 pont), akik előző évi eredményük ellenére csupán egy-egy alkalommal álltak dobogóra.
A reggeli Formula-1-es program után délután érdemes lesz újra képernyő elé ülni a DTM-szezonzáró kedvéért: szombaton és vasárnap is 13:30-kor rajtol az aktuális futam, amelyet a széria YouTube-csatornáján érdemes követni.
A Red Bull és a Mercedes sem hozott fejlesztést Japánba
https://formula.hu/parc-ferme/33729
Alig-alig találunk új fejlesztést a Suzukába érkező F1-es autókon: komolyabb változtatást gyakorlatilag senki sem eszközölt erre a hétvégére. A Red Bull, a Mercedes, a McLaren, az Alpine és a Haas egyáltalán semmilyen újítást nem jelzett az illetékesek felé, a kötelező, hivatalos bemutatón így összesen öt alakulat szolgált bármivel is.
A Ferrari a padlólemez geometriáján alakított kicsit, állításuk szerint ez az előre eltervezett fejlesztési ütem része és kisebb változtatásról van csak szó. Az AlphaTauri a hátsó szárnyon változtatott és nagyobb leszorítóerőt vár ettől, az Aston Martin a hátsó övszárnyon eszközölt egy apró módosítást, a Williams egy keskenyebb/kisebb motorborító elemet rakott fel, ami a suzukai körülményeknek megfelelő hűtést biztosít az autónak, míg a legnagyobb variálást az Alfa Romeo hozta: ők az első szárnyat és ezzel együtt az orrkúpot is módosították: saját bevallásuk szerint ez jelentősebb fejlesztést és megváltoztathatja az autó aerodinamikai viselkedését, egyensúlyát.
fotó: dppi
Így törte össze Schumacher az edzés leintése után a Haast – videó
https://formula.hu/parc-ferme/33728
Már véget ért a Japán Nagydíj első szabadedzése, amikor annak legérdekesebb eseménye megtörtént: Mick Schumacher ugyanis a bokszba visszatérő körén szenvedett balesetet és törte össze eléggé rendesen az autóját. A német a rádión egy jelentősebb vízátfolyással magyarázta az incidenst. Íme, videón a történtek:
Kora reggel kezd az F1, íme a pénteki program
https://formula.hu/parc-ferme/33722
Az időeltolódás miatt korán kell kelnie annak, aki F1-et akar nézni: pénteke 5 órakor indul majd az első szabadedzés. Íme a program:
Péntek
5:00-6:00 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)
8:00-9:30 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)
11:15-12:00 DTM, első szabadedzés
11:30-12:15 Superbike, első szabadedzés (Aréna4)
15:05-15:50 DTM, második szabadedzés
16:00-16:45 Superbike, második szabadedzés
A teljes hétvégi menetrend itt megtekinthető!
fotó: dppi
Bottasnak a neonfények, Schumachernek a virágok jutottak eszébe Japánról
https://formula.hu/parc-ferme/33724
A Japán Nagydíjra is különleges festést választott több versenyző. Valtteri Bottas apropója, hogy ez kedvenc pályája. A dizájnt újra barátnője, Tiffany Cromwell tervezte, akárcsak a monzai sisak esetében: japán sajátosságok szerepelnek rajta a metropoliszokra emlékeztető neonfényekkel.
Suzuka is my favourite track, so special helmet design was needed. I love Japan
— Valtteri Bottas (@ValtteriBottas) October 6, 2022
Helmet: @StiloOfficial
Paint: @DanieldesignsI
Design: @tiffanycromwell #VB77 #F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/lN2NLOqFOc
Mick Schumacher, aki először szerepel Suzukában, egy másik japán különlegességet választott: a japáncseresznye virágai kerültek fel a német sisakjára.
My Japan special #MSC47 #Japan #Suzuka pic.twitter.com/VVJ6bpvVGd
— Mick Schumacher (@SchumacherMick) October 6, 2022
Visszatért Suzuka, visszatértek a cuki japán rajongógyerekek
https://formula.hu/parc-ferme/33723
A Formula-1-et elmúlt két évben hiányolni kénytelen japán rajongók köztudottan az autósport legfanatikusabbjai közé tartoznak, akiknek már megjelenésük mindent elmond rajongásuk mértékéről. Ez már a legkisebb kortól igaz: a suzukai paddockban három Alpine-rajongó kisgyereket videóztak le, akik közül ketten a csapat idei overalljába öltöztek be.
A csapat el is viccelődött vele, hogy a 2033-as versenyzőpárost láthatjuk. Azt már mi tennénk hozzá, hogy az istálló akadémiájában amúgy is lett üres hely…
driver line-up confirmed, and super cute #JapaneseGP pic.twitter.com/i0teWDSuqE
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 6, 2022
Jól szórakoztak a pilóták a sajtókonferencián
https://formula.hu/parc-ferme/33721
Egy-egy plexifallal választották el egymástól a pilótákat Suzukában a versenyhétvégét megelőző szokásos csütörtöki sajtóeseményen. A második csoportban Max Verstappen, Daniel Ricciardo, George Russell, Guanyu Zhou, és Charles Leclerc voltak jelen, akik elég jól eljátszottak a mellettük lévő eszközökkel. A videó gyakorlatilag magáért beszél.
Press conference shenanigans with Maxiel #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/rFqyBSjS7S
— Formula 1 (@F1) October 6, 2022
Újabb szponzorral gazdagodott a Red Bull csapata
https://formula.hu/parc-ferme/33719
Ezúttal az ázsiai piacon működő BINGO nevű céggel kötött partnerséget a Red Bull Racing, mely luxusautók árverezésével, valamint az ehhez kapcsolódó események szervezésével foglalkozik. A céget stílusosan a Japán Nagydíj hétvégéje előtt jelentették be, a logók pedig már felkerültek Max Verstappen és Sergio Perez autóira. „Nagyra értékeljük, hogy Suzukában élnek a leglelkesebb rajongóink, és ez az egyedülálló együttműködés a BINGO-val egy újabb emlékezetes kiegészítője lesz a futamnak, amikor a Formula-1 visszatér Japánba. A BINGO prémium jellege természetes módon illeszkedik az Oracle Red Bull Racinghez, és büszkék vagyunk arra, hogy a nevük szerepelhet az autójukon a várva várt suzukai versenyen” – idézte az istálló közleménye a csapatfőnök, Christian Horner szavait. Az energiaitalosok részéről nem ez volt az egyetlen komolyabb bejelentés a héten. Nemrégiben azt is megerősíteték, hogy versenygépeikre, beleértve az AlphaTaurit is, újra felkerülnek a Honda márkajelzései.
Announcing our collaboration with international car experts @BINGO_media_jp for the #JapaneseGP
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) October 6, 2022
A három legkeményebb keveréket hozta el Suzukába a Pirelli
https://formula.hu/parc-ferme/33718
Az C1, C2 és a C3 jelzésű gumikat használhatják a csapatok a 2019 után visszatérő Japán Nagydíj során, a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola pedig elárult néhány fontos dolgot erről a pályáról a gumibeszállító hivatalos előzetesében. „Az egyedülálló nyolcasra emlékeztető pályán, nagyjából egyenlő számú bal és jobb kanyar van, ami azt jelenti, hogy a követelményei egészen kiegyensúlyozottak. A gumikon keresztül érkező tartós energiaterhelés az egyik legmagasabb, amit egész évben regisztrálunk, és az elrendezés miatt a gumik nagyfokú igénybevételnek vannak kitéve, így a kínálatunk három legkeményebb keverékét hozzuk. Mivel az autók legújabb generációja nehezebb, mint korábban, és a teljesítmény határait folyamatosan feszegetik, ez a kihívás most nagyobb, mint valaha” – mondta a szakember. A pilótáknak egyébként a pálya kihívásai mellett vélhetőleg az időjárással is meg kell majd küzdeniük, hiszen a futam napjára az előző fordulóhoz hasonlóan ismét esőt jósolnak.
It’s race week once again, as @F1 returns to the land of the rising sun after two years away!
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 3, 2022
The #JapaneseGP is a firm favourite among the #Fit4F1 drivers, due to its history, challenging layout and fans https://t.co/FqulwKhyeT#F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 pic.twitter.com/AzGciH8IK2
Phillip Islanden már visszatérne a Suzuki világbajnoka
https://formula.hu/parc-ferme/33720
Joan Mir még az augusztusi Osztrák Nagydíj első körében bukott hatalmasat, amely során megsérült a bokája. Bár a spanyol már Aragonban megkísérelte a visszatérést, a fájdalmai miatt végül inkább visszalépett az edzések után. A Suzuki most viszont arról számolt be, hogy egy minapi orvosi vizsgálat alapján kellő mértékben javult az idegek és az izmok állapota Mir lábában, így a tervek szerint a jövő hétvégén esedékes Ausztrál Nagydíjon már rajthoz állhat. A 2020-as MotoGP-világbajnok a jövő héten még a Phillip Island-i pálya orvosainak vizsgálatán is át fog esni, mielőtt mindez biztossá válik, de a jelek szerint tehát a fiatal motoros elindulhat a Suzuki utolsó három nagydíján, mielőtt kiszállnak a királykategóriából (Mir 2023-ban a Repsol Hondánál folytatja Marc Marquez oldalán).
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Horner szerint kár lenne elveszíteni a W Series-t
https://formula.hu/parc-ferme/33717
Néhány napja derült ki, hogy az idén már harmadik idényét futó női formulaautós bajnokság komoly anyagi gondokkal küzd, így még akár az idei szezon befejezése, és a pénzdíjak kifizetése is problémákba ütközhet. Mindezt a sorozat vezérigazgatója is megerősítette, nemrégiben pedig a Red Bull F1-es csapatának főnöke, Christian Horner is elmondta véleményét erről a helyzetről. „Hatalmas szégyen lenne, ha elveszítenénk a W Series-t. Szerintem nagyszerű dolog, hogy a lányok versenyezhettek, és ez egy olyan bajnokság volt, ami a nőkhöz szólt. Óriási csalódás lenne, ha eltűnne. Remélem nem így lesz, mert véleményem szerint nagy érdeklődés mutatkozik a sokszínűség iránt, nem csak az F1-ben, hanem az egész autósportban is, a széria pedig nagyon pozitívan támogatja ezt” – idézte Horner szavait a Racefans.
Webber: Abu Dhabi ismét felütötte a fejét
https://formula.hu/parc-ferme/33716
Az Abu-Dhabi Nagydíj utáni események jutottak Mark Webber eszébe a költségvetési limit miatt kialakult vitát illetően. Mint az ismert, a hírek szerint két csapat, a Red Bull és az Aston Martin is szabálytalanul járhatott el ezzel kapcsolatban az előző esztendőben, emiatt pedig a csapatfőnökök, legfőképpen Christian Horner és Toto Wolff között jelentős szócsata alakult ki az elmúlt napokban. A korábbi F1-es pilóta a Channel 4 adásában mondta el erről véleményét. „Abu Dhabi ismét felütötte a fejét. Horner úr nem boldog, mivel ez egy nagyon jelentős ügy, ami kihat a tavalyi évre, az ideire, de valószínűleg még 2023-ra is, mert az autókat az alapján tervezik majd, hogy mekkora volt az előző költségvetésük” – mondta Webber.
Leclerc pole-pozícióinak több mint felét a Red Bull váltotta győzelemre
https://formula.hu/parc-ferme/33712
Borzalmas pole/győzelem aránnyal rendelkezik Charles Leclerc a Formula-1-ben: eddig 18 alkalommal szerzett rajtelsőséget, ám ebből csak négyszer kerekedett ki futamgyőzelem (miközben hátrébbról csak egyszer, az idei Osztrák Nagydíjon tudott diadalmaskodni, amikor a második helyről startolva vadászta le Max Verstappent). Viszont érdekesség, hogy a maradék 14 futamból összesen tízet nyert meg a Red Bull valamelyik versenyzője!
Verstappen vezeti a rangsort, aki összesen hétszer győzött olyan versenyen, amelyiken Leclerc indult az élről: 2019-ben Spielbergben, tavaly Monacóban (bár ott a ferraris végül nem tudott rajthoz állni, de övé lett volna az első rajtkocka), valamint idén Miamiban, Barcelonában, Bakuban, Le Castellet-ben és Monzában. Sergio Perez pedig három ilyen sikert tud felmutatni a 2021-es Azerbajdzsáni, valamint az idei Monacói és Szingapúri Nagydíjakkal (azaz a mexikói a győzelmeinek háromnegyedét úgy aratta, hogy Leclerc-é volt a pole). Rajtuk kívül egyébként Lewis Hamilton háromszor és Sebastian Vettel egyszer szerzett győzelmet a monacói első rajthelye kíséretében.
fotó: DPPI