DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök

„A kib*szott bokszba bevezető körön történt!” – Steiner Schumacher 700 ezer dolláros autótöréséről

Rövidesen megjelenik a Haas Formula-1-es csapatfőnökének, Günther Steinernek az új könyve, amely angolul a Surviving to Drive (szabad fordításban: Túlélni a vezetésért) címet viseli, utalva és játszva a Netflix dokumentumfilm-sorozatának címével. Ebben a 2022-es évad nehézségeit és örömeit részletezi a tőle megszokott stílusban Steiner, aki a The Times szemléje szerint igencsak kifakadva írt Mick Schumacher suzukai szabadedzés végén történt autótöréséről:

„A kib*szott bokszba bevezető körön történt! A bevezető körön! Persze, nagyon vizes volt a pálya, de senki más nem írt le úgy autót, hogy visszafelé tartott a bokszba. Öt perc után elveszítettünk egy autót, most pedig egy újat kell építenünk. Nem lehet olyan versenyzőm, akinél nem vagyok biztos benne, hogy biztonságosan körbe tudja vinni az autót egy lassú körön. Ez egyszerűen kib*szott nevetséges. Hány embert tudnánk foglalkoztatni 700 ezer dollárból? És most elő kell kerítenem ezt a pénzt” – írta Steiner. A Haas-vezér szerint egyébként összesen 2 millió dollárba kerültek a csapatnak tavaly Schumacher balesetei, ez is közrejátszott abban, hogy az idény végén nem volt maradása az amerikai istállónál a németnek.

f1-schumacher-suzuka-crash-2022

fotó: DPPI

Napi cukiságbomba: Michelisz Norbi kislányával együtt nézte az F1-es időmérőt

„Nem lehet elég korán elkezdeni…” – írta az alábbi fotó mellé a WTCC-s pilóta hivatalos sportolói Facebook-odalán. Úgy tűnik, a néhány hónapos Mira Lénát már most beszippantotta a benzingőz…

michelisz-f1-mira-1

Nagy Norbi sorozatban harmadszor a pole-ban – cél a bajnoki cím!

Vila Real és Zolder után ismét a Zengő Motorsport pilótája bizonyult a leggyorsabbnak az ETCC kvalifikációján: a mosti szezonzárón két fő bajnoki riválisát, az őt egy ponttal megelőző Christjohannes Schreibert és a tabellát vele szemben hét egységnyi előnnyel vezető Petr Fulint utasította ehhez maga mögé. Norbi tehát a versenyhétvégék felén pole-t szerzett, s ha ezúttal a rajt is sikerülne a vasárnapi versenyeken, akkor reális eséllyel szállhatna harcba a bajnoki címért. Csapattársa, György Anett a 13. helyre kvalifikált.

 

Megvan, Leclerc bezsebelte a Formula-2 bajnoki címét Jerezben

Az F1-től távol, egy magányos jerezi hétvégén dőlt el a Formula-2 idei szezonjának bajnoki címe. Persze az ismét a pole-ból rajtoló Charles Leclerc lehengerlő formáját látva már rég nem fért kétség ahhoz, hogy őt avatják majd bajnokká, de most, három futammal a szezon vége előtt matematikailag is bebiztosította elsőségét. Bár a főverseny vége felé beküldött biztonsági autó megnehezítette a dolgát, a monacói versenyző futamgyőzelemmel ünnepelhetett - hogy aztán a dobogó tetején állva tévedésből a francia himnuszt játsszák le neki!

DLieg-LUEAAhRCR

Sainz átment a piroson, de nem kapott büntetést

Carlos Sainz egy olyan vétséget követett el, ami a versenypályákon és a közutakon is az egyik legnagyobb hibának számít, ám mivel autója önálló életre kelt, végül megúszta a szankciókat tettéért. A Japán Nagydíj harmadik szabadedzésén a spanyol le akart parkolni a bokszutca kijáratához, hogy elsőként hajthasson ki, amikor zöldre vált a lámpa, ám az autója átgurult a bokszutca végét jelző fehér vonalon. Láttunk már rá példát, hogy ilyen esetekben büntetést rónak ki a versenybírók, ám a Toro Rosso pilótája ezt most megúszta, méghozzá az alábbi indoklás miatt:

"A versenyző kifejtette, hogy amint megközelítette a bokszutca kijáratát, üresbe kapcsolt és fékezni kezdett. Az autó aztán visszakapcsolt első fokozatba, ami miatt átlendült a vonalon. A versenyző azonnal intézkedett, hogy megállítsa az autót" - áll az FIA közleményében.

"A versenybírók a videó alapján szemügyre vehették a pilóta kézmozdulatait és a kormány kijelzőjét, és így látták, hogy valóban üresbe kapcsolt a vonal előtt, ám az autó aztán nem tervezetten egyes fokozatba váltott. A versenyző mindent megtett, hogy azonnal megálljon, nem okozott veszélyhelyzetet, nem szerzett semmilyen előnyt, nem haladt tovább a zöld lámpák kigyulladásáig és nem akadályozta a többi versenyzőt."

 

"A fenti okokból kifolyólag, noha a versenyző tényleg áthaladt a vonalon a zöld jelzés felvillanása előtt, a versenybírók nem tartanak szükségesnek semmilyen büntetést."

Persze Sainznak ettől sem lesz nyugodt az éjszakája, hiszen motorcserés büntetések miatt így is a mezőny végéről kell majd megkezdenie a vasárnapi futamot.

DLgai07XUAA_qEe

Mutasd meg, milyen riporter lennél, és nyerj egy utazást a szezonzáró F1-es Abu Dhabi Nagydíjra!

A Formula-1 hivatalos logisztikai partnere, a DHL rukkolt elő ezzel a kezdeményezéssel: mindössze annyit kell tenned, hogy készítesz egy videót, ahogy kommentálod vagy elemzed a versenykiírás honlapján található gyorskörök egyikét. A cég a minél szórakoztatóbb, kreatívabb és szenvedélyesebb megoldásokat fogja díjazni, s ha te leszel a szerencsés kiválasztott, akkor két belépőt nyerhetsz a november végi idényzáró Abu Dhabi Nagydíjra, a csomag emellett tartalmazza a repülőutakat, egy kétágyas szobát egy négycsillagos szállodában, valamint a közlekedést a hotel és a pálya között – további részletek a versenykiírás honlapján vagy a képre kattintva!

abu-dhabi-f1-jatek-1

Japánban ilyen agyament reklámokat inspirál az F1

Videón Hamilton elképesztő suzukai körrekordja

Ami természetesen pole-pozíciót jelentett a britnek – a japán pályán először, idén tizedik alkalommal:

 

Huff a pole-ban a vadonatúj kínai pályán, Tassi már nem éllovas

A néhány hete átadott zheijangi pályán vendégeskedik a hétvégén a TCR International Series mezőnye, szombaton pedig már az időmérőn volt a sor, amelynek végén a 2012-es WTCC-világbajnok Rob Huff örülhetett a rajtelsőségnek.

Ezzel mondjuk kiszúrt csapattársával, Jean-Karl Vernay-jel, aki így egy ponttal kevesebbet zsebelt be a második helyével. Viszont így is átvette a vezetést a bajnoki tabellán Tassi Attilától, aki a legnehezebb autóval is hetedik lett, ami az első futamon hetedik, a másodikon negyedik rajthelyet jelent majd vasárnap. A M1RA visszatérő másik versenyzője, Roberto Colciago hatodikként végzett a kvalifikáción.

Érdemes még szót ejteni a hétvégén debütáló Hyundaiokról, akik az edzéseken is rendkívül erős tempót mutattak, s a Q1-ben is elhozták az első két helyet Gabriele Tarquini és Alain Menu révén, ám a szabályok értelmében nem végleges homologizációjuk miatt nem szerezhetnek pontot vasárnap, s emiatt a Q2-be sem juthattak tovább. Az alábbiakban a teljes időmérő visszanézhető:

 

Raikkönen autójában váltót kell cserélni: plusz öt rajthely a finnek

Nem maradt következmények nélkül a 2007-es világbajnok harmadik edzésen elkövetett hibája: a Ferrariban váltót és egyéb alkatrészeket kell cserélni, ez pedig automatikusan öthelyes hátrasorolást jelent a Japán Nagydíj rajtrácsán – ráadásul a helyszíni jelentések szerint egyelőre az sem biztos, hogy időben elkészülnek a javítással a kvalifikációra…

raikkönen-ferrari-váltócsere-pf-1

Így ismerkedtek meg közelebbről is a fallal a finnek a harmadik edzésen – videók!

Valtteri Bottas a Spoon, Kimi Raikkönen pedig a Degner kijáratán balesetezett, mindkettő miatt előkerültek a piros zászlók Suzukában – mutatjuk a Mercedes és a Ferrari versenyzőinek incidenseit mozgóképen:

 

 

Alonso a Honda számára legfontosabb hétvégén sem ússza meg motorcserés rajtbüntetés nélkül

Hiába futottak pénteken még problémamentesen a McLaren autói, szombat reggel kiderült, hogy a wokingi istállónak még a kijárási tilalmat is meg kellett szegnie, hogy az este folyamán kicseréljék Fernando Alonso erőforrását, köszönhetően egy hidraulikus szivárgásnak. A csapat úgy döntött, mind a hat elemből újat tesz be a spanyol autójába – MGU-H-ból és turbófeltöltőből már a tizediknél jár! –, ez pedig összesen 35 helyes rajtbüntetést jelent a kétszeres világbajnok számára.

Így Alonso a mezőny végéről kezdheti a Honda hazai versenyét, a Japán Nagydíjat – rajta kívül egyelőre Carlos Sainz húsz, illetve Valtteri Bottas öt helyes hátrasorolásáról tudunk jelenleg.

FRISSÍTÉS: Azóta kiderült, hogy Jolyon Palmer Renault-jába betették az ötödik belsőégésű motort, valamint a hatodik turbófeltöltőt és MGU-H-t, így a Renault pilótája 20 rajthelyes büntetést kapott.

alonso-mclaren-suzuka-dppi-2017-day1-1

Hétvégén ér véget az ERC: Még ketten lehetnek bajnokok

Az ünneplésre Kajetan Kajetanowitz az esélyesebb Lettországban, a Liepaja Ralin, ugyanis 24 ponttal vezeti az összetettet Bruno Magalhaes előtt. A legutóbb, római verseny történései itt nézhetők vissza (az AFM Ralihíradó legutóbbi adásából):

 

Hétvégén az F1-től külön versenyez a Formula-2, de van, ami nem változik

Alighanem kevesen lepődnek meg azon, hogy a pole-pozíciót Jerezben Charles Leclerc, a bajnokság éllovasa szerezte (10-ből 8. alkalommal idén, továbbá volt egy elvett edzéselsősége is), aki már hétvégén, a szezon utolsó előtti fordulóján bajnoki címet ünnepelhet. Jelenleg 63 pontos előnnyel rendelkezik, vasárnap ezt 65-re kell megnövelnie.

A monacói mögött Luca Ghiotto, Sergio Sette Camara és a bajnokság második helyén álló Oliver Rowland végzett. A két futamra szombaton és vasárnap is 14 órától kerül sor.

Igazi méregzsák az új Swift - mindössze három van belőle Európában

Két F1-es hétvége között között kell, hogy jusson idő a sportos autókra is: szerkesztőségünk a héten a Balaton partján vehette szemügyre az új Swift Sportot, amely amellett, hogy gyönyörű, még igazi méregzsák is. Mindössze három példány létezik belőle Európában, ezért sietünk megmutatni a márka rajongóinak, sőt titkon abban is reménykedünk, hogy rövidesen a versenypályákon is feltűnnek ezek a különlegességek.

Bővebb infó az autóról ide kattintva olvasható: https://formula.hu/auto/2017/09/12/bemutatkozik-az-uj-swift-sport

00_1

Rajtbüntetés – a Mercedest is utolérték a technikai gondok

A Mercedes megerősítette, hogy soron kívül váltót kell cserélni Valtteri Bottas autójában a Japán Nagydíj hétvégéjére, és mivel az elem nem bírt ki egy hat versenyen át tartó ciklust, ez öt rajthelyes hátrasorolást jelent a finn pilóta számára az időmérő után. Bottasnak idén egyszer, Silverstone-ban volt már ilyen büntetése, és ez a mostani sem segíti abban, hogy kilábaljon a néhány futam óta tartó gödörből. A Ferrari malajziai műszaki gondjai után most a bajnoki címért hajtó másik csapatnál is gondok adódtak a megbízhatósággal.

00117018_246

Nem csupán Suzukában tartottak Japán Nagydíjat

Négyszer Fuji, kétszer pedig Aida adott otthon a Japán (illetve Csendes-óceáni!) Nagydíjnak.

(A videó átkattintás után indul.)

 

Melyik Formula-E-autó hangja a legszebb?

Sokan valószínűleg felhördülnek a kérdés hallatán, pedig az elektromos széria valóban ezzel a rajongókhoz intézett kérdéssel osztotta meg az alábbi videót, melyen a 2017-18-as szezon konstrukciói visítanak versenyt egymással. 

Speciális kesztyűket viselhetnek jövőre az F1-es pilóták

Három csapat már tesztelte a megoldást a Magyar Nagydíj alatt és a visszajelzések alapján már 2018-ban bevezetnék: minden pilóta biometrikus kesztyűt viselne jövőre. Ez annyit tesz, hogy a kesztyűkbe bevarrnak egy szenzort, ami kezdetben a versenyzők pulzusáról és véroxigén-szintjéről, később a légzésről, testhőmérsékletről is szolgáltat információt.

Ennek lényege, hogy egy esetleges baleset után sokkal pontosabban tudják ellátni a pilótákat - az egészségi állapot folyamatos megfigyelését kiemelten fontosnak tartja az FIA.

glove

fotó: Twitter

Húsz rajthelyes büntetést kap Carlos Sainz

Valószínűleg a rajtrács végéről rajtolhat el a Japán Nagydíjon Carlos Sainz, miután Toro Rossójába beszerelték az idei ötödik belsőégésű motort, a hatodik MGU-H-t és az ötödik turbót is - ez összesen húsz rajthelyes büntetést jelent majd számára a vasárnapi futamon. 

Eközben Kimi Raikkönen is megkapta a negyedik darabot négy erőforrás-elemből is, így neki is büntetés jár majd a következőnél, a Red Bullnál pedig a hét korábbi részében ejtettek szót arról, hogy Suzukában büntetésekre számítanak - ezeknek azonban egyelőre semmi jele. 

sainz_2

Így törte össze a Toro Rossót Sainz az első szabadedzésen

Komoly csattanás volt: