DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 16. szerda

Csendben áthelyezték az Aston Martin technikai alapemberét

Andrew Green a legismertebb technikai szakemberek közé tartozik a Formula-1-ben. Már 1991-ben, a Jordan legelső autóján is dolgozott, majd egy BAR-Hondánál és a Red Bullnál tett kitérő után 2010-ben tért vissza az akkor már Force India névre hallgató alakulathoz. Onnantól kezdve technikai igazgatóként tevékenykedett a csapatnál, amely idő közben több átalakuláson is átesett (futott Racing Point, majd 2021-től Aston Martin néven), mígnem két éve júniusban hivatalosan a technikai vezetői pozíció lett az övé, miközben Lawrence Stroll csapata folyamatosan vette fel az újabb szakembereket. Köztük volt Dan Fallows is, aki a Red Bulltól érkezett, s aki a felmondási ideje lejárta után, némi vitát követően 2022 áprilisában átvette a technikai igazgatói posztot. Azóta a legtöbbször ő szólal meg az F1-es istálló és autó műszaki kérdéseivel kapcsolatban, a hétfői bemutatón is ő beszélt, miközben Green szép lassan eltűnt a nyilvánosság elől.

Mint kiderült, ez nem véletlen: az ismert szakembert az Aston Martin áthelyezte az F1-es csapattól az Aston Martin Performance Technologies, azaz a technológiai részlegre. A váltás csak nemrég történt meg Mike Krack csapatfőnök szerint, így Green az AMR23-as fejlesztésében még részt vett: „Növekszik a vállalatunk, és szükségünk volt egy komoly technikai tapasztalattal rendelkező szakemberre, aki felügyeli a projekteket, amiket csinálni akarunk. Logikus döntés volt, ilyen tekintetben szerencsések voltunk, hogy egy olyan ember állt rendelkezésünkre, mint Andrew” – magyarázta a Motorsport.com által idézett Krack a lépést. „Még eléggé érintett volt az AMR23-as fejlesztésében, csak nemrég történt a váltás. Meglátjuk, mindez hogyan alakul, de úgy éreztük, szerencsések vagyunk, hogy velünk van az üzletünk szélesítése kapcsán, legyen szó akár versenyzéssel vagy nem azzal kapcsolatos projektekről.”

f1-andrew-green-aston-2022

Magnussen: Nem vagyok Mick mentora!

A Haas F1 Team lehetőséget biztosított a rajongóinak, hogy kérdéseket tegyenek fel Kevin Magnussen számra, amiket a dán versenyző a közösségi oldalukon válaszolt meg.

 

Melyik pályákat szereted a legjobban?

Monaco, Suzuka, és Spa.

 

Mit kedvelsz a legjobban a csapatnál?

A legjobban Günthert kedvelem, a főnökömet! Nagyszerű, hogy ismét együtt dolgozhatunk!

 

Mennyire szereted az éjszakai versenyeket? Nappal vagy este szeretsz versenyezni?

Igazából versenyezni szeretek, mindegy, hogy milyen napszakban van a futam. Mindkettőt szeretem.

 

Az F1 után más szériákban indultál. Az egyéni felkészülésedben mi volt a legnehezebb most, hogy visszatértél?

A nyakam fájt! Elvesztettem sok izmot az elmúlt évben. Nagyon nehéz ezeket az izmokat fejleszteni, a legjobb tréning, ha vezetni tudom a versenyautót. Ez volt a legnehezebb és még mindig sokat kell dolgoznom ezen a téren.

 

Egyszer azt mondtad, hogy szeretsz vitorlázni a tengeren. A visszavonulásod után bele fogsz vágni a vitorlás versenyzésbe?

Igazából nem szeretek gyorsan menni a hajóval, csak lassan és békésen, közben borozgatunk és pihenünk.

 

Örülnél-e annak, ha a kislányod a motorsport világában szeretné kipróbálni magát?

Szívesen mondanám azt, hogy nem, mert veszélyes. Ez igazából rajta fog múlni. Ha szeretne indulni, én támogatni fogom.

 

Melyik korábbi F1-es autót vezetnéd szívesen?

Nagyon érdekelnek a 80 évek végétől a 90-es évek végéig használt versenyautók, de leginkább a 60-as évek autói hoznak lázba. Ezek a korai autók csodásak voltak, a Vanwall csapat által Stirling Moss számára épített futamgyőztes versenygép, amit kipróbálnék szívesen.

 

Milyen Mick Schumacher ellen versenyezni? Inkább riválisnak tekinted, vagy tanítványnak?

Nem érzem magam igazán mentornak. Több tapasztalatom van, és persze szívesen megosztom vele, ha úgy adódik. Valójában Mick egy önálló versenyző, nagyon tehetséges és kifejezetten jó csapattárs.

 

Lehet érezni belülről egy kvalifikációs körről, hogy az gyors volt vagy lassú?

Soha nem érzem elég gyorsnak! Ezek a versenyautók nagyon-nagyon gyorsak! A kvalifikáción kevés benzinnel és új gumikon a lehető leggyorsabbak akarunk lenni. Néhány századot persze nehéz megérezni.

 

Melyik a kedvenc utcai autód?

Hogy őszinte legyek, nincs nagy kedvencem, nem vagyok rajongója egyik kocsinak sem. A jó és mivel családos vagyok, a nagy autókat szeretem, amibe jól lehet pakolni és elférünk kényelmesen.

 

Carlsberg vagy Tuborg?

Mindkettő nagyszerű dán sör, nem tudok választani, mindkettő kiváló. Mintha azt kérné valaki, hogy válasszunk a gyerekeink közül.

 

 

Ezzel a poszterrel népszerűsítik a 100 éves monzai Olasz Nagydíjat

A jelen és a múlt találkozik a 2022-es Olasz Nagydíj hivatalos plakátján, a főszerepbe pedig természetesen a Ferrari került. A szeptember 9-11-i verseny szombati napja kereken 100. évfordulója lesz, hogy 1922-ben először tartották Monzában az Olasz Nagydíjat.

Elszabadult haja miatt került szorult helyzetbe az indycaros

A torontói futamot pole-pozícióból kezdte és másodikként fejezte be a múlt héten F1-es McLarent tesztelő Colton Herta. Az amerikai pilóta indoklása szerint bizarr okból szakadt le az éllovas Scott Dixonról, valamint volt kénytelen védekezni Felix Rosenqvisttel szemben: a fejet védő balaklavából elszabadult hosszú haja.

„Az összes hajam előre, az arcomba hullott. Amikor a 3-as kanyarban voltam, fel tudtam mérni, milyen messze van Felix, de oldalról kellett kinéznem a sisakból, nem előrefele. Őszintén mondom, főleg a balaklava miatt kerültem ebbe a helyzetbe. (Nem az elfogyó gumik miatt – a szerk.) Béna kifogásnak hangzik, és igyekszem nem kifogásokat keresni, de tényleg nem láttam sokat” – idézi a Motorsport.com Hertát. Az Andretti versenyzője hozzátette, ő is először hallott arról, hogy egy versenyzővel ilyesmi történik – a haját azonban nem hajlandó levágatni, inkább új balaklavát használ minden futamon.

NASCAR: Szándékos lökdösődés sárga zászló alatt

Furcsa jelenetsort hozott a NASCAR hétvégi versenye, ugyanis a New Hampshire Motor Speedwayen tartott futamon egy sárga zászlós fázis alatt Austin Dillion Brad Keselowski mellé ment, majd szánt szándékkal nekivezette autóját ellenfelének. Keselowski ezután nem maradt adós, ő is felvette a kesztyűt, ami után majdnem mindketten a fűben kötöttek ki. Az indítékok nem tiszták, Dillion csak ennyit mondott az esetről a leintés után: "Mindketten hagytuk, hogy az érzelmeink eluralkodjanak rajtunk."

Videó: Így húzta be a győzelmet Verstappen tavaly Franciaországban

Bottas kiborul a csapat taktikája miatt, Verstappen hibázik, a Red Bull azonban egy zseniális taktikával ültette be a hintába a Mercedest. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Christopher Bell sikerével már 14 győztesnél jár a NASCAR Cup Series alapszakasza

Elképesztően izgalmasan alakul eddig a NASCAR királykategóriájának 2022-es szezonja. Bár még hét verseny vissza van az alapszakaszból, a vasárnapi New Hampshire Motor Speedwayen rendezett futam után gyakorlatilag már csak két hely kiadó a rájátszásban. A 301 körös versenyt ezúttal Martin Truex Jr. kezdhette meg az élről, mellőle pedig a kiváló formában lévő Chase Elliott várhatta a zöld zászlót. A futam több látványos momentumot is eredményezett, az első sárgára például mindössze hat kört kellett várni, ekkor Alex Bowman, és Ty Dillon ütköztek össze, de a legérdekesebb jelenet Austin Dillon, és Brad Keselowski között zajlott le. A 3-as számú autó pilótája nekikoccant a 2012-es bajnoknak, utóbbi viszont mérgében teljes erővel ráhúzta a versenygépét ellenfelére.

A verseny első két szakaszát Truex Jr. könnyendén megnyerte, ezért a Joe Gibbs Racing rutinos versenyzője tűnt a legesélyesebbnek, ám a kiállások során elég sok időt veszített, így a csapat Christopher Bellben bízhatott leginkább, aki az utolsó 50 körben fantasztikus csatát vívott Elliott ellen. A végén Bellnek sikerült meglógnia, majd megszerezte idei első, összességében pedig pályafutása második sikerét a Cup Seriesben. A harmadik helyet Bubba Wallace csípte el, Truex Jr. pedig felkapaszkodott a negyedik helyig Kevin Harvickot megelőzve. A sorrend egyébként jól mutatja, hogy a laposabb oválok mennyire feküdnek a Toyotáknak, mivel Bell, Wallace, és Truex Jr. mellett Denny Hamlin, és Kurt Busch is a legjobb tíz között zárt. A folytatás július 24-én következik a Pocono Racewayen egy 400 mérföldes viadallal.

Videó: Ez történt a Formula-E vasárnapi versenyén

A szombati kaotikus események után vasárnap is versenyt rendeztek New Yorkban, ami a Formula-E eddigi egyik legizgalmasabb futamát hozta.

Pourchaire-nek lehetőséget adna az Alfa Romeo

Theo Pourchaire tavaly lépett fel a Formula-2-be, mindössze 17 évesen, és első ott töltött szezonját az ötödik helyen zárta. Az idei kiírásban az összetettbeli harmadik helyet foglalja el, a jelek szerint pedig a Sauber növendéke még ebben a szezonban kipróbálhat egy F1-es autót is. A szabályok kimondják, hogy két versenyhétvégén kell helyet biztosítani az első szabadedzésen egy fiatal pilótának, vagy a tartalékversenyzőnek, így Frederic Vasseur sem tagadta, hogy dolgoznak Pourchaire F1-es debütálásán.

"Miután a szabályok kötelezővé teszik, hogy helyet biztosítsunk egy fiatal versenyzőnek, így biztosan sor kerül erre még az idei évben. Azonban eddig a versenynaptár nem nagyon adott erre lehetőséget, olyan helyszíneken, mint Suzuka és Szingapúr pedig nem szívesen dobnánk be őt a mélyvízbe, de mindenki megnyugodhat, hogy előbb vagy utóbb eljön az ő ideje is, csak még keressük a legoptimálisabb időpontot."

Itt a torontói IndyCar-futam összefoglalója

Megérkezett az IndyCar vasárnap esti versenyének összefoglalója. Öt percbe sűrítve a legfontosabb mozzanatok.

Így ünnepelte idei első győzelmét Antonio Felix da Costa

A Techeetah pilótája nyerte vasárnap a Formula-E idei szezonjának 12. versenyét New Yorkban, amivel a portugál versenyző saját maga, és csapata első sikerét aratta ebben az idényben. Antonio Felix da Costa érthetően nagyon boldog volt a leintés után, az ünneplésnek pedig megadták a módját, amit az alábbi videó is nagyszerűen bizonyít.

 

A McLaren csapatfőnöke szerint a negyedik hely a maximum

A nehéz szezonkezdet után apránként előrelépett a McLaren istállója, ám a csapatvezető igyekszik reális maradni. Andreas Seidl nemrégiben arról beszélt, hogy szeretnének mindent kihozni a szezon második feléből, de úgy véli, a konstruktőri negyedik hely a legvalószínűbb forgatókönyv. „Mindenképpen pozitív, hogy tíz futam után a negyedik helyen állunk a konstruktőri bajnokságban. Azt hiszem, ha reálisan gondolkodunk, akkor ez a maximum, amit jelenleg csapatként elérhetünk” – mondta el a szakember a Motorsport-Totalnak.

Marko: Mérgező volt a légkör Sainz és Verstappen között

Max Verstappen, és korábbi csapattársa Carlos Sainz kiváló formában van jelenleg, így a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko felidézte milyen volt, amikor egy csapatban kezdték el F1-es pályafutásukat 2015-ben. „A Toro Rossónál elég mérgező volt a légkör kettejük között, így az akkori felállással nem láttam esélyt arra, hogy nálunk maradjon. Ezek után átment a Renault-hoz, McLarenhez, majd a Ferrarihoz. Sokáig az apja, a kétszeres ralivilágbajnok árnyékában állt. Igazságtalanul ráterhelte az elkényeztetett versenyző fiának a képét, míg Carlosnak mindig is nagyon keményen kellett küzdenie az előre jutásért.” – árulta el a szakember az energiaitalosok hivatalos oldalán.

Ezeket a ruhákat viselte Lewis Hamilton Ausztriában

Azt már megszokhattuk, hogy a britek hétszeres világbajnoka szinte mindig valamilyen feltűnő, és szokatlan szettben jelenik meg a versenyhétvégéken, ez pedig legutóbb az Osztrák Nagydíj helyszínén sem volt másképp. Három nap alatt, három különleges ruházatot is láttunk, a Mercedes pedig készített belőle egy összeállítást, amit hivatalos Twitter-oldalukon osztottak meg a rajongókkal.

Formula-E: Cassidy büntetése után Da Costa örökölte meg a pole-pozíciót

Hiába mentette át szombaton látott fantasztikus formáját a Formula-E vasárnapi időmérő edzésére is Nick Cassidy, mégsem ő, hanem a második helyet megszerző Antonio Felix da Costa indulhat majd az élről New Yorkban. Ennek oka, hogy a verseny előtt nemsokkal megbüntették az Envision Racing versenyzőjét, aki ezzel a rajrács végére esett vissza, és a futamra egy áthajtásos büntetést is begyűjtött miután a hűtőt, és az akkumulátort is cserélni kellett az autójában. A DS Techeetah pilótája mellől így Alexander Sims rajtolhat az első sorból.

David Coulthard hamarosan Esztergomba látogat

Szinte a Magyar Nagydíj hétvégéjével egyszerre, július 28. és 30. között rendezik meg Esztergom városában az MCC Feszt nevű eseményt, melyen rengeteg zenei fellépő mellett, ahogyan a fesztivál hivatalos honlapján írják, szellemi feltöltődést is nyújtanak az embereknek, így különböző előadásokon is részt vehetnek az érdeklődők. Ilyen lesz például az is, amit a korábbi F1-es pilóta, David Coulthard tart majd Inside the Mind of a Champion, magyarul Egy bajnok elméjében címmel. A rutinos pilóta július 29-én 17:00-tól beszél majd az autóversenyzésről, és a siker titkairól a Mindszenty Színpadon.

Nick Cassidy vasárnapra is megszerezte a pole-pozíciót New Yorkban

A szezon 12. versenyével folytatódik vasárnap a Formula-E New Yorkban rendezett fordulója, melynek szombati futama drámai végjátékot hozott, Nick Cassidy pedig annak ellenére győzni tudott, hogy kevéssel a megszakítás előtt összetörte a versenygépét. Az Envision versenyzője a mai napra is átmentette jó formáját, miután a második helyen könnyedén továbbjutott az időmérő edzés A jelű csoportjából, majd a kieséses szakaszban előbb tegnapi riválisát, Stoffel Vandoorne-t, majd Andre Lotterert múlta felül. A másik ágon Alexander Sims, és Antonio Felix da Costa jutott még be az elődöntőbe, közülük pedig a portugál pilóta bizonyult jobbnak. A fináléban aztán Cassidy ismételten elhozta a pole-pozíciót, az új-zélandi majdnem két tizeddel győzte le a DS Techeetah versenyzőjét. A harmadik és a negyedik pozíciót Sims és Lotterer, míg az ötödik és a hatodik helyet Sergio Sette Camara, valamint Vandoorne foglalhatják majd el a rajtnál. A futamot magyar idő szerint 19:00-tól rendezik.

Pourchaire lehetőséget kaphat az Alfa Romeótól

Az Alfa Romeo csapatfőnöke, Frederic Vasseur elismerte, hogy keresik az alkalmat, hogy lehetőséget biztosítsanak ifjú francia felfedezettjük számára egy pénteki edzésen. 

„Találni fogunk neki egy FP1-et, mert a szabály értelmében újoncokat kell az autóba ültetnünk. Mérlegeljük a lehetőségeket, de nehéz, mert az F2-es versenyekkel, a mi sprinthétvégéinkkel, valamint a gumitesztekkel nagyon nehéz megtalálni a megfelelő időpontot. Azt pedig nem szeretnénk, hogy Szingapúrban, vagy akár Japánban kelljen beülnie, mert azok a pályák hatalmas kihívást jelentenek egy újonc számára, bár ha jól emlékszem, Max épp Japánban debütált néhány éve. Nincs már hátra túl sok verseny, de ne aggódjatok, találni fogunk egy megoldást, mert ez a szabály” – idézi Vasseurt az F1 hivatalos oldala.

Pourchaire jelenleg a harmadik helyen áll az idei F2-es bajnokságban, 40 ponttal lemaradva az éllovas Felipe Drugovichtól.

Daruvala ismét tesztelheti a McLarent Portimaóban

A Red Bull indiai juniorja, Jehan Daruvala júniusban Silverstone-ban tesztelhette a McLaren tavalyi autóját, az MCL35M-et, most pedig érkezett a bejelentés, miszerint hétfőn és kedden ismét autóba ülhet Portimaóban, így Colton Herta után ő is pályára léphet a portugál aszfaltcsíkon.

„Szürreális élmény volt egy F1-es autóval körözni Silverstone-ban, ezért nagyon várom már, hogy ismét vezethessek Portimaoban. Magabiztosan távoztam Silverstone-ból, mert vezetéstechnikai, és fizikai szempontból is jól teljesítettem, hiszen több, mint két versenytávot tettem meg.  Mindig is az volt az álmom, hogy a Formula-1-ben versenyezzek, ez a teszt pedig remek alkalom arra, hogy továbbfejlesszük az ottani tapasztalatokat” – idézi az indiait a MotorsportWeek.com.

Steiner szerint Andretti megnyilvánulásai nem túl konstruktívak

Először tavaly röppentek fel a hírek, miszerint Michael Andretti F1-es csapattal bővítené cége, az Andretti Autosport portfólióját. Az előző szezon végén az Alfa Romeo felvásárlása került az amerikai üzletember célkeresztjébe, a tárgyalások azonban az utolsó simításoknál félresiklottak, Andretti pedig azóta egy teljesen új istálló felállításán dolgozik, amely 11. csapatként csatlakozna a királykategóriához. Dolgát azonban nehezíti, hogy az F1 nem titkoltan az Audi és a Porsche belépésére vár, Toto Wolff és Christian Horner pedig garanciákat szeretne arra, hogy egy esetleges új belépő tovább emeli az F1 értékét, presztízsét.

Andretti a nem túl pozitív fogadtatás láttán egy interjúban fakadt ki, „sznobnak”, valamint „európai klubnak” titulálva a királykategóriát. Günther Steiner szerint ezek a megnyilvánulások azonban egyáltalán nem segítik az amerikait céljai elérésében: „Nem tudom, mit szeretne elérni ezekkel, de ez az ő dolga. Nyilvánvalóan megvan a véleményünk a terveiről, de nem mi döntünk róla, hanem a FOM és az FIA. Fogalmam sincs, hogy nekik mit prezentált, de szerintem ezek a megszólalások nem túl konstruktívak, bár mindenki azt csinál, amit akar” – idézi a Haas csapatfőnökét a PlanetF1.com.

 

A spielbergi pályabírók hivatalos közleménnyel reagáltak a kritikákra

A múlt heti Osztrák Nagydíjon ijesztő képsoroknak lehettünk szemtanúi, amikor a motorhiba miatt félreálló Carlos Sainz próbált kiszállni az egyre nagyobb lángokkal égő, és hátrafelé guruló Ferrariból, miközben a pályabírók ide-oda szaladgáltak a poroltókkal. 

Az esetet követően maga Sainz is úgy nyilatkozott, hogy lassúnak érezte a reakciókat a sportbírók részéről, akik most egy közleményben fejtették ki ennek okait – írja az Autosport.com. A dokumentum hangsúlyozza, hogy a pályabírók csak a versenyirányítás jelzése után kezdhetik el a szükséges beavatkozásokat, emellett kiemelte, hogy több körülmény szerencsétlen együttállása is okozta a késlekedést.

„A sportbírók azt az utasítást kapták rádión, hogy poroltó készülékekkel közelítsék meg az autót, azonban amikor szembesültek a tűz mértékével, akkor úgy döntöttek, hogy egy tűzoltó jármű segítségére lesz szükség. További problémát okozott, hogy Sainz – érthető módon – egyre idegesebbé vált, ezért hamarabb engedte fel a féket, a pályabíróknak pedig egy mozgó autót kellett kiékelnünk” – olvasható a közleményben, mely azt is kiemelte, hogy a pálya mindent megtesz azért, hogy tovább javítson a beavatkozásokon.