F1-es világbajnok és NASCAR-legenda indul egy csapatban Le Mans-ban
https://formula.hu/parc-ferme/34653
Erős pilótahármas költözik az 56-os garázsba a 2023-as versenyen: a 2009-es Formula-1-es világbajnok Jenson Button, a hétszeres NASCAR Cup-bajnok Jimmie Johnson, valamint a DTM-bajnok és Le Mans-nyertes Mike Rockenfeller alkot egy csapatot.
Az 56-os garázst minden évben egy jövőbemutató, különleges projekt kapja meg – 2021-ben például mozgássérült versenyzők indultak egy átalakított LMP2-es autóval. Az idei projekt szlogenje a NASCAR-t Le Mans-ba vinni: a Hendrick csapat egy Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 modellt alakított át. A próbálkozás nem példátlan, a múltban többször is versenyeztek NASCAR-autók a francia egynaposon.
Button elmondása szerint akkor értesült a projektről, amikor megkérdezte a teljes szezonos versenyzéstől visszavonult Johnsontól, mi a terve 2023-ra: ezt követően Rockenfellertől kapott meghívást egy tesztre. Az F1-es világbajnok egyszer már rajthoz állt a 24 óráson, 2018-ban Mihail Aljosin és Vitalij Petrov csapattársaként az LMP1-ben. Johnson sosem versenyzett még Le Mans-ban, a tapasztalatot Rockenfeller hozza, aki tízszer is rajthoz állt, LMP1-es (2010) és GT2-es (2005) győzelmet is szerzett.
Aston Martin vagy Ferrari: Ralf Schumacher szerint itt köthet ki Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/39097
Habár Max Verstappennek 2028-ig szóló szerződése van a Red Bull-lal, folyamatosan témát szolgáltat a holland versenyző esetleges idő előtti távozása az energiaitalos formációtól.
Ralf Schumacher véleménye szerint Verstappen az Aston Martinnál vagy a Ferrarinál köthet ki – ugyan korábban a Mercedesszel is szóba hozták, Schumacher szerint erre jelenleg kevés esély mutatkozik.
„Várnunk kell, és meglátjuk, mi történik. A Mercedesnek még mindig az a fő problémája, hogy nem tudják, milyen irányba haladjanak az autó fejlesztésével. Legalábbis így tűnik, de még korán van. Ha mindkét versenyző jól kijön egymással, akkor Toto Wolff talán nem akar senkit sem feláldozni, és ott van még az anyagi szempont is. Max Verstappen nem éppen olcsó. Ha van két olyan versenyző, akik jól kijönnek egymással, akkor lehet, hogy az a jobb választás” – mondta Ralf Schumacher.
„Minél többet gondolkodom rajta, annál logikusabb lenne, ha Verstappen az Aston Martinhoz szerződne. Talán kicsit erőltetettnek hangzik, de az is lehet, hogy a Ferrarihoz megy. Őket sem szabad leírni” – tette hozzá a német.
Coulthard előre figyelmezteti Lawsont
https://formula.hu/parc-ferme/39096
A 13-szoros futamgyőztes David Coulthard szerint nem fog kivételezni Liam Lawsonnal a Red Bull: amennyiben nem lesz ott Max Verstappen közelében az új-zélandi versenyző, akkor ő is az elődjei sorsára jut majd.
„Nem igazán számít az a tény, hogy Liamnak van 10 vagy 11 verseny előnye a többi újonchoz képest. Rögtön Verstappenhez fogják hasonlítani” – mondta Coulthard a RacingNews365 Podcast műsorában.
„Ha közel tud lenni Maxhoz vagy le is tudja győzni, akkor hosszú karrier vár rá az F1-ben. Ellenkező esetben meg fog szólalni a csengő, és érkezik a helyére a következő jelölt...” – tette hozzá az 53 éves skót.
Ecclestone még mindig Verstappen győzelmére tippel
https://formula.hu/parc-ferme/39095
Ahogy közeledik a szezon, úgy érkezik egyre több jóslat annak kapcsán, hogyan alakulhat az élmezőny kiélezettnek ígérkező küzdelme 2025-ben a Formula-1-ben. A teszten látottak alapján a McLaren lehet a favorit, ám a Red Bull érezhető lemaradása ellenére is Max Verstappenre tippelne az F1 korábbi ura, Bernie Ecclestone:
„Sok szempontból örülök, hogy ennyire nyitott, ez jó” – nyilatkozta a 94 éves üzletember a Reutersnek. „De még mindig azt gondolom, hogy Max fog nyerni. Nincs ok arra, hogy miért ne tenné. Ha megvannak az eszközei, akkor nyilván nincs vita róla, ez egyértelmű lenne. Ha az autó megfelel erre, akkor ő el fogja végezni a munkát.”
„Nyilván gondolni kell a McLarenre, és én szeretném látni a Ferrarit győzni” – tette hozzá Ecclestone, aki szerint a Scuderiánál Charles Leclerc esélyei lehetnek jobbak a most csatlakozó Lewis Hamiltonnal szemben: „Ő végig ott volt, így aligha fogják eldobni Lewis kedvéért. Nem azt mondom, hogy Lewis számára ez nem lehetséges, csak nem fogják abbahagyni az odafigyelést és a reményt, hogy Leclerc el fogja végezni a feladatot” – fogalmazott az F1 egykori vezére, aki megjegyezte: nem számít arra, hogy Hamilton mercedeses utódja, Andrea Kimi Antonelli futamot fog nyerni idén.
Már csak három daru áll a tizenkettőből: így halad az építkezés a Hungaroringen
https://formula.hu/parc-ferme/39094
Újabb helyzetjelentést adott a felújítási és építkezési munkálatokról a Hungaroring, ahol alig néhány hónap múlva a jubileumi, 40. F1-es Magyar Nagydíjat rendezik majd:
„Monumentális! Ez jut először az ember eszébe, ha a Hungaroringen zajló építkezést figyeli: naponta több mint 1000 ember dolgozik azon, hogy a Formula 1-es versenypálya teljes pompájában csilloghasson a 40. Magyar Nagydíjon. És akkor nézzünk néhány érdekességet az építkezésről: néhány boxba már beépítették a garázskapukat, zajlanak az elektromos szerelési munkák. A tetőn negyven százalékban elkészült a szigetelés, a gépészeti udvarokban elkezdődött a zajvédőfal és a gépek telepítése. A főlelátóra beemelték az utolsó tetőszerkezeti elemet, és elkezdték felülről is lefedni – szinte már csak a székeket kell majd telepíteni. Itt a kommentátorfülkék acéltartó-szerkezete is készül. A tizenkettőből már csak három toronydaru áll – de március végéig azokat is elbontják” – írták az alábbi képes posztban:
Hamilton a Monaco-szabályról: „Az én ötletem volt!”
https://formula.hu/parc-ferme/39093
A Motorsport Világtanács legutóbbi ülésén elfogadták a változtatást, melynek értelmében kötelezővé teszik a két bokszkiállást a Monacói Nagydíj során, miután a helyszín az utóbbi években sok kritikát kapott az unalmas futamok miatt. Lewis Hamilton elmondása szerint ő a maga részéről már évek óta szorgalmazza ezt a szabályváltoztatást.
„Biztos vagyok benne, hogy ez az én ötletem volt” – mondta a hétszeres világbajnok. „Ha visszanézitek az elmúlt években tett nyilatkozataimat, már régóta mondom, hogy Monacónak két kiállásos versenynek kellene lennie. Legalább.. Az egykiállásos taktika sosem volt igazán jó ott. A Monacói Nagydíj egy fantasztikus verseny, de ennél többet is ki lehetne hozni belőle, talán több bokszkiállással érdekesebb lesz.”
Hamilton hozzátette, hogy a szabályváltozás nem oldja meg az előzések problémáját, de növelheti a verseny kiszámíthatatlanságát: „Ez nem fog mindent megoldani, ugyanúgy látni fogjuk az előzési nehézségeket, de ettől függetlenül a verseny izgalmasabb lehet, szóval én teljes mértékben támogatom.”
Briatore: 2027-ben a bajnoki címért is harcolhat az Alpine
https://formula.hu/parc-ferme/39092
Tavaly az Alpine tanácsadójaként egykori sikercsapata jogutódjához tért vissza az F1-ben csapatvezetőként számos sikert elérő, majd a Crashgate botrány miatt a sportágból száműzött Flavio Briatore, aki első teljes idényét kezdi az alakulatnál, mely egyúttal a franciák utolsó saját erőforrással teljesített éve lesz. Jó enstone-i szokás szerint Briatore is megfogalmazta a sikeresség ütemtervét, ötéves és százfutamos tervek helyett ezúttal jóval rövidebb határidőt szabott – persze alighanem csak viccből:
„Két vagy három hét!” – mondta Briatore tréfásan a motorsport.com-nak, amikor arról kérdezték, mennyi idő alatt lehet megfordítani a csapat szerencséjét. Aztán viszont komolyra fordította a szót: „Ez egy fontos szezon, mert fel kell készülnünk a 2026-os évre, amikor el kell kezdenünk versenyeket nyerni. 2026-ban Mercedes motorunk lesz, és addigra több tapasztalt embert is be kell hoznunk a csapatba.”
„Ugyanaz lesz, mint a Benettonnál” – folytatta az olasz. „Az emberek viccelődtek, hogy mi csak egy pólógyártó cég vagyunk, de miután elkezdtünk versenyeket nyerni, mindenki a csapatba akart jönni, és elkezdtek figyelni ránk. Ugyanez történt a Renault-nál is. Ha mindenki együtt dolgozik, hiszem, hogy 2026-ban már versenyeket nyerhetünk, 2027-ben pedig harcolhatunk a bajnoki címért.”
Jack Doohan célkeresztben: Colapinto rajongói túl messzire mentek
https://formula.hu/parc-ferme/39091
Amióta az Alpine bejelentette Franco Colapintót tartalékversenyzőként, Jack Doohan az argentin „szurkolók” támadásainak kereszttüzébe került, olyannyira, hogy egyesek még sérülést is kívántak neki a közösségi médiában, hogy honfitársuk átvehesse a helyét. Az Alpine social media-csapatának beszámolók szerint többször is törölnie kellett bejegyzéseket a Doohannal szembeni sértések nagy száma miatt.
Most először érkezett reakció Colapinto környezetéből a folyamatos támadásokra. Jamie Campbell-Walter, az Alpine tartalékversenyzőjének menedzsere az X-en egy argentin médium cikkére reagálva arra kérte a szurkolókat, hogy inkább támogassák az Alpine-t és Doohant, ahelyett, hogy sértegetnék őket:
„Azok a gyűlölködők, akik azt hiszik, ezzel segítik Francót, valójában többet ártanak neki, mint használnak. Sértéseket szórnak a csapatra, Jackre és néha más Alpine-szurkolókra is. Franco és mindannyian, akik támogatjuk őt, az egész csapat rajongói vagyunk, Pierre-é és Jacké is. Legyetek szenvedélyesek, de ne legyetek bántóak és arrogánsak! Franco ideje eljön, de nem így – ezzel csak az ellenkezőjét éritek el!”
Az FIA elnöke egyébként a múlt héten hirdette meg a „tisztelet évét”, melynek keretében a versenyzőket érő online abúzus ellen is fel akarnak lépni.
Új gumigyártó érkezik 2027-től a MotoGP-be
https://formula.hu/parc-ferme/39090
A MotoGP bejelentette, hogy véglegesítés alatt állnak egy új megállapodás részletei, amelynek értelmében 2027-től öt évig a Pirelli lesz a királykategória egyedüli hivatalos gumibeszállítója. A jelenlegi abroncsgyártó, a Michelin 2016 óta tölti be ezt a pozíciót, a Pirelli viszont tavaly óta már jelen van a gyorsaságimotoros-vb paddockjában a Moto2-es és Moto3-as kategória ellátójaként. Az új, 850 köbcentis motorokat hozó szabályrendszer érkezésével kiterjesztik az együttműködést a MotoGP-re, valamint az elektromos MotoE-re is. A Pirelli látja el gumikkal amúgy a Superbike-vb mezőnyét is (a kétkerekű motorsportokon túlra kitekintve pedig a Formula-1-et is).
A Michelin közel tízéves jelenléte nem volt mindig problémáktól mentes, a versenyzők többször is panaszkodtak a franciák termékeire: talán a legemlékezetesebb ezek közül Jorge Martin 2023-as katari kifakadása, amikor a vb-cím elvesztéséért is egy rossz szettet tett felelőssé a szombati sprinthez képest látott visszaesése után. Az első guminyomást érintő szabályozás ugyancsak sok kritikát kap – erről beszéltünk a Formula Motocast lentebb hallgatható friss adásában is –, bár azt is meg kell jegyezni, hogy nincs könnyű dolga úgy a 2026 végéig maradó Michelinnek, hogy tulajdonképpen alig van lehetőségük tesztelni a gumikat, mivel a csapatok a kevés tesztlehetőség során nem akarnak erre időt áldozni.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Először lesz hivatalos vodkája az F1-nek
https://formula.hu/parc-ferme/39089
Bejelentést tett a Formula-1: hivatalos vodkapartnere lesz a világbajnokságnak a lengyel Belvedere formájában. A partnerség részeként a szeszesitalmárka hivatalos afterpartit tart a 2025-ös melbourne-i szezonnyitót követően, valamint a vodka elérhető lesz F1-es vendéglátóegységekben. Az együttműködés az LVMH luxusmárka-csoporttal tavaly októberben kötött megállapodáshoz kapcsolódik.
„A Formula-1 mindig is a presztízs, az adrenalin és a látvány szimbóluma volt, ezért is tölt el minket borzongással, hogy a Belvederét első hivatalos vodkapartnerünkként köszönthetjük. Osztozunk a minőség és exkluzív pillanatok hajszolása iránti elkötelezettségünkben” – magyarázta az F1-vezér Stefano Domenicali, miért is kézenfekvő az együttműködés egy vodkamárkával.
A luxusmárkákat tömörítő LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton SE) tíz évre kötött szerződést a Formula-1-gyel, sajtóinformációk szerint egymilliárd dolláros megállapodás keretében. A csoporthoz tartozó számos luxusmárka jelentett be együttműködést az F1-gyel: a TAG Heuer lesz az időmérő partner (a Rolexet váltva), a Moët & Chandon a dobogón használatos hivatalos pezsgő, és szerepet kap a Louis Vuitton is, amely többet között az Ausztrál Nagydíj névadó szponzora lesz.
Ferrari-elnök: Lewis nem marketingfogás!
https://formula.hu/parc-ferme/39088
John Elkann kikéri maguknak azokat a megjegyzéseket, miszerint csak üzleti megfontolásból igazolták volna le Lewis Hamiltont. A brit 12 év után hagyta el a Mercedest, hogy idén már a Scuderia versenyzője legyen a Formula-1-ben. A hétszeres világbajnok karrierje egyik leghaloványabb idénye után vált, és azt a Carlos Sainzot kellett elküldenie miatta, aki eközben pályafutása legerősebb szezonjait futotta. Emiatt merülhetett fel sokakban a kritika, hogy csak reklámérték miatt szerződtették Hamiltont, ám a Ferrari elnöke szerint ez nincs így:
„Szerintem igazán igazságtalan Lewisszal szemben, hogy néhány megjegyzés arról szól, hogy ez egy marketingfogás” – nyilatkozta Elkann a Time magazin hasábjain. „Az igazat megvallva, Lewisnak nincs szüksége ilyesmire. Ahogy a Ferrarinak sincs. Amire szükségünk van, hogy bajnokságokat nyerjünk és nagyszerű dolgokat érjünk el a pályán. Ha ez megtörténik, akkor bizonyos módon hozza magával, mit csinálhatunk a pályán kívül. Korlátlanok a lehetőségek.”
Lemásolná Verstappen karrierútját Hadjar
https://formula.hu/parc-ferme/39087
A Racing Bulls újoncának egyértelmű a célja: azért érkezett meg az F1-be, hogy világbajnok legyen, sőt, lemásolná a Max Verstappen által bejárt utat.
„Tudtam tanulni tőle, amikor tartalékként jelen voltam a versenyhétvégéken” – mondta Hadjar, amikor Verstappenről kérdezte a RacingNews365.
„Nagyon magas szinten teljesít, lenyűgöző hallgatni a csapatnak adott visszajelzéseit.”
Hadjar ezt követően arra is választ adott, hogy érzi-e magában az erőt ahhoz, hogy Verstappenhez hasonló sikereket érjen el a száguldó cirkuszban: „Igen” – vágta rá.
„Magabiztos vagyok. Ezt akarom csinálni. Nem akarok csak azért F1-es versenyző lenni, hogy ellegyek a mezőnyben. Jól akarok teljesíteni, nem csupán a részese akarok lenni a történetnek.”
Herta nem biztos benne, hogy az F1-re váltana
https://formula.hu/parc-ferme/39086
Hiába számít Mario Andretti elmondása szerint a Cadillac egyik F1-es ülése fő várományosának, Colton Herta egyáltalán nem biztos benne, hogy elhagyná az IndyCart és az Andretti ottani csapatát a Formula-1-ért. A tizenegyedik istállóként jövőre az F1-be beszálló Cadillac részéről többször elmondták már, hogy egy rutinos pilóta és egy fiatal amerikai versenyző lenne az ideális felállásuk, utóbbira pedig Herta lehet az ideális jelölt – még úgy is, hogy jelenleg a tavalyi bajnoki ezüstérme ellenére sincs elég szuperlicenszpontja.
Maga a 24 éves versenyző azonban nem biztos, hogy hátat fordítana jelenlegi alakulatának: „Nagyszerű csoportnyi embert hagynék el, akikkel igazán szeretek együtt dolgozni, szóval ez nem egy biztos dolog számomra. Ez nem egy egyszerű döntés, csak úgy azt mondani, hogy ’oké, találkozunk később, srácok’. Feladnám annak a lehetőségét, hogy talán soha többé nem dolgozhatnék együtt ezekkel az emberekkel” – fogalmazott Herta a Motorsport.com hasábjain.
A tavalyi összetett második helyezése kapcsán megjegyezte: egyszerre örömteli karrierje legjobb eredménye és bosszantó, hogy ennyire közel volt a címhez, amelyet idén mindenképp szeretne megszerezni. A kezdés nem volt túl jó a hétvégén, mert bár dobogós helyekért harcolt St. Petersburgben a futam elején, egy rossz bokszkiállás okán végül csupán 16. lett.
Hertáról és a Cadillac üléséről a Pitwall című hírháttérműsorunk hétfői adásában is beszéltünk:
Győrben tanuló gyakornok dolgozik a Sauber első felfüggesztésén
https://formula.hu/parc-ferme/39085
Mindig jól eső érzés, mikor kiderül, egy újabb magyar erősíti a Formula-1-es csapatok valamelyikét. Zalaegerszegen járt gimnáziumba, Bécsben tanult nemzetközi gazdálkodást, most pedig a győri Széchenyi István Egyetem harmadéves járműmérnök hallgatója a 25 éves Szakonyi Anna, aki a Saubernél végző szakmai gyakorlatát. Anna a svájci F1-es istálló projektmenedzser-gyakornoka Hinwilben, az első felfüggesztés projektjeit koordinálja.
„A Sauber rendszeresen hirdet gyakornoki állásokat. Egy ilyenre jelentkeztem, és nagy örömömre felvettek. Szeptember óta dolgozom a projektmenedzsment területen, az első felfüggesztés projektjein. Feladataim közé tartozik a fejlesztési és a gyártási folyamatok nyomonkövetése, az egyes részlegek közötti koordináció, valamint az erőforrások és a határidők kezelése” – mondta a fiatal egyetemista. Történetéről az egyetem oldalán olvashattok bővebben.
Elöntötte az ár a MotoGP spanyol helyszínét
https://formula.hu/parc-ferme/39084
Víz alá került a gyorsaságimotoros Spanyol Nagydíj otthona, az Angel Nietóról elnevezett jerezi pálya, ahol április végén versenyez a hétvégén Thaiföldön elrajtolt MotoGP. A közösségi médiában közzétett videón – amely a pálya ikonikus VIP-kilátójából, a célegyenes feletti „UFO” ablakából készült – az látható, hogy az egyenes nagy része és a bokszutca víz alá került a sok lehulló csapadék és olvadó hó következtében.
A szélsőséges időjárás visszatérő hír Spanyolországban, tavaly év végén a valenciai régiót érték áradások: akkor a MotoGP szezonzáróját át kellett helyezni Valenciából Barcelonába, a Formula-E tesztjét pedig Madridba.
Jerez jelenleg a MotoGP körforgásának része, a Formula-1 viszont máig használja tesztpályaként, alig három hete a Mercedes és az Alpine tesztelt a Pirellinek a spanyol pályán, amely 1986 és 1997 között volt versenyhelyszín, kilencszer rendezték itt a Spanyol és Európai Nagydíjat.
My god. Jerez is totally under water pic.twitter.com/GxUrr9OLa4
— Simon Patterson (@denkmit) March 3, 2025
Some more footage on the devastating scenes at Circuito de Jerez which has faced flash flooding and hail storms, causing a mass water build and damage to the circuit and facilities
— SuperBike (@SuperBikemag) March 4, 2025
And yes, those are some brand new Yamaha R9’s getting their toes in the water pic.twitter.com/Fb5aThIQeE
Két F1-es csapat Bahreinben maradt a Pirelli gumitesztjére
https://formula.hu/parc-ferme/39083
A hivatalos előszezoni gyakorlás múlt héten szerdától péntekig tartott, vasárnap és hétfőn azonban két Formula-1-es istálló még Bahreinben körözött a Pirelli újabb, a 2026-os abroncsok kifejlesztését célzó gumitesztjén. Ezúttal a Williams és az Alpine volt az olasz gyártó segítségére: előbbi istálló részéről vasárnap Carlos Sainz, hétfőn Alexander Albon ült be a 2026-os előírásokhoz közelebb álló és a jövő évi terheléseket jobban szimuláló öszvérautóvá alakított 2023-as autóba, míg utóbbi alakulat két teszt- és tartalékpilótáját, Ryo Hirakawát és Paul Aront vetette be a szintén módosított 2023-as versenygép volánjánál.
A két nap eltérő céllal tesztelt a Pirelli: a cég közlése szerint vasárnap azonos keverékű, de eltérő konstrukciójú abroncsokat vittek pályára, míg hétfőn egyforma konstrukciójú, de a C1-estől a C3-es keménységig húzódó keverékek kerültek fel az autókra. A Pirelli köridőket is körszámokat is közzétett, bár ezeknek a kötött program miatt semmi jelentőségük nincs:
Sainz: 116 kör, 1:34,740
Hirakawa: 131 kör, 1:35,336
Albon: 120 kör, 1:35,667
Aron: 130 kör, 1:35,407
Verstappent, a McLarent és Marquezt is jelölték Laureus-díjra
https://formula.hu/parc-ferme/39082
Közzétették a sport Oscar-díjaként is emlegetett Laureus-díj idei jelöltjeit, és ahogy az szinte minden évben lenni szokott, az F1-es világbajnok pilóta és csapat is helyet kapott a szűkített listán. Az is borítékolható rendszerint, hogy általában a fő sportágakból választanak ki egy-egy kiemelkedőt nyújtó jelöltet az illetékesek, így Max Verstappennek olyanokkal kell „megküzdenie” az Év férfi sportolója címért, mint a teniszező Carlos Alcaraz (érdekes, hogy a teniszezők közül a spanyolt, nem pedig a 2024-ben szintén két Grand Slamet nyerő, de egyúttal világelső Jannik Sinnert jelölték, bár ennek alighanem köze lehet a doppingügyéhez és eltiltásához), az olimpiai bajnok rúdugró, Mondo Duplantis, a négyszeres párizsi aranyérmes Leon Marchand, illetve a Girót és a Tour de France-t is megnyerő kerékpáros, Tadej Pogacar. A McLaren ellenfelei között ott van az Európa-bajnok spanyol labdarúgó-válogatott, a Real Madrid, a Barcelona női focicsapata, a Boston Celtics kosárlabdacsapat és az USA férfi kosárválogatottja. Verstappen amúgy 2022-ben, az első vb-címe után már megnyerte egyszer a Laureus-díjat.
A listán a két F1-es világbajnok van még egy harmadik autó-motorsportos szereplő is Marc Marquez személyében, akit az Év visszatérője kategóriában jelöltek azok után, hogy tavaly több mint 1000 nap után tudott újra futamot nyerni a MotoGP-ben.
„Fred nem fél a nehéz döntések meghozásától”
https://formula.hu/parc-ferme/39080
A Haas korábbi F1-es csapatfőnöke, Günther Steiner szerint muszáj lesz pár nehéz döntést meghoznia Frederic Vasseur ferraris csapatfőnöknek, aki Lewis Hamiltonnal és Charles Leclerc-rel is nagyon jó viszonyt ápol – a szakember ugyanis korábban már juniorkarrierjük során együtt dolgozott a pilótákkal. Leclerc-t a GP3-ban vezényelte az ART Grand Prix csapatánál, Hamiltont pedig az F3 Euroseriesben és a GP2-ben irányította.
„Mindkét pilóta, Lewis és Charles is vezetett Fred csapatánál az F2-ben és az F3-ban. Jó a kapcsolata velük, ez jól jöhet mindkettőjüknek. Tisztelik Fredet, mert nélküle nem lennének ott, ahol vannak. Szóval jó helyen vannak.”
„Nyilvánvalóan lesznek olyan alkalmak, amikor Frednek nehéz döntéseket kell majd hoznia. De szerintem ő nem fél ettől. Szerintem azzal, hogy ez a két versenyző nála vezet, jó helyzetbe hozta magát, hogy világbajnokságot nyerjenek” – mondta Steiner a CNN-nek.
IndyCar: Palou remek stratégiával húzta be a szezonnyitót
https://formula.hu/parc-ferme/39081
A MotoGP és a WEC mellett az IndyCar is a hétvégén futotta az idei első versenyét. St. Petersburg utcáin Scott McLaughlin startolhatott a pole-ból, ám hiába vezetett sokáig a Team Penske versenyzője, a hajrában egyértelművé vált, hogy Alex Palouék taktikája bizonyult nyerőnek: a címvédő spanyol és néhány társa a lágyabb abroncsokon kezdett, amelyeket azonnal le is cserélt a Will Power, Nolan Siegel és Louis Foster első körös ütközése utáni sárga jelzés hatálya alatt.
Palou az utolsó bokszkiállások során vágott Scott Dixon elé, így került az élre, a végjátékban pedig hiába rántotta össze az élbolyt a lekörözés előtt álló Sting Ray Robb, a Chip Ganassi háromszoros bajnoka maga mögött tartotta a Dixonon átlépő Josef Newgardent, így karrierje során először győzött az évadnyitón. Dixon az utolsó körben visszaelőzte Newgardent, így kettős sikernek örülhetett a Ganassi, míg McLaughlinnak be kellett érnie a negyedik hellyel. A verseny elején az Andretti/Cadillac F1-es ülésére is esélyes Colton Herta is jól állt, de gondjai adódtak a bokszutcában, így a top 10-ből kicsúszott.
A St. Petersburg-i futam bővebb videós összefoglalója:
A futam végeredménye:
1. | Alex Palou | Chip Ganassi | |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi | 2.8669 |
3. | Josef Newgarden | Team Penske | 6.2044 |
4. | Scott McLaughlin | Team Penske | 8.6878 |
5. | Kyle Kirkwood | Andretti | 10.9709 |
6. | Marcus Ericsson | Andretti | 23.0835 |
7. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | 24.2895 |
8. | Christian Lundgaard | Arrow McLaren | 32.2045 |
9. | Rinus VeeKay | Dale Coyne Racing | 38.9443 |
10. | Alexander Rossi | Ed Carpenter Racing | 42.3385 |
11. | Patricio O'Ward | Arrow McLaren | 42.7293 |
12. | Graham Rahal | RLL Racing | 48.4992 |
13. | David Malukas | A. J. Foyt Enterprised | 49.1500 |
14. | Santino Ferrucci | A. J. Foyt Enterprised | 49.5216 |
15. | Christian Rasmussen | Ed Carpenter Racing | 52.3835 |
16. | Colton Herta | Andretti | 52.7048 |
17. | Conor Daly | Juncos Hollinger Racing | 59.6324 |
18. | Kyffin Simpson | Chip Ganassi | 1'00.1701 |
19. | Callum Ilott | Prema | 1'01.2309 |
20. | Robert Svarcman | Prema | 1'02.3754 |
21. | Sting Ray Robb | Juncos Hollinger Racing | 1 kör /10.4063 |
22. | Devlin Defrancesco | RLL Racing | 1 kör /28.1306 |
23. | Jacob Abel | Dale Coyne Racing | 1 kör /56.7221 |
24. | Marcus Armstrong | Meyer Shank Racing | Kiesett |
25. | Nolan Siegel | Arrow McLaren | Kiesett |
26. | Will Power | Team Penske | Kiesett |
27. | Louis Foster | RLL Racing | Kiesett |
Az F1-es pilóták „egységesebbek, mint valaha”
https://formula.hu/parc-ferme/39079
Carlos Sainz vette át nemrégiben Sebastian Vettel helyét az F1-es versenyzők érdekvédelmi szervezetének igazgatójaként. A GPDA négytagú vezetőségének másik aktív versenyző tagja, George Russell örömmel fogadta a spanyol kinevezését.
„Nagyszerű, hogy Carlos a GPDA része lett. Nyilvánvalóan remek versenyző, nagyon okos és bölcs ember, és régóta van jelen. Korábban mindig több mint egy pilóta volt az igazgató, de amióta Sebastian visszavonult, csak én voltam az elmúlt években, úgyhogy örülök, hogy a különböző kérdéseket kicsit egyenlőbben fel tudjuk osztani köztem és egy másik versenyző között” – idézi Russellt a RacingNews365.
„Úgy gondolom, mind a húszan egységesebbek vagyunk jelenleg, mint valaha, különösen mindazok után, ami a pályán kívül történik” – utalt a brit az FIA új, a káromkodásokat büntető szabályára.
„Az pedig nagyszerű kiegészítés, hogy itt van Carlos a rangidősek egyik hangjaként.”
Jöhet az olasz „hammertime”
https://formula.hu/parc-ferme/39078
Amikor Lewis Hamilton távozott korábbi csapatától, a Mercedestől a tavalyi szezon végén, nem csak az istállótól köszönt el a hétszeres világbajnok, hanem versenymérnökétől, Peter Bonningtontól – becenevén Bono – is. A brit pilótához és Bonningtonhoz kötődött az ikonikus hammertime kifejezés – ezzel a szóval utasította a mérnök a versenyzőjét arra, hogy növelje a tempót. Hamilton új ferraris versenymérnökének, Riccardo Adaminak azonban új kifejezést kell majd kitalálnia Hamilton motiválására.
„Még nem beszéltem erről a mérnökömmel. Nem tudom, hogyan hangzana olasz akcentussal, szóval valószínűleg találnom kell majd egy olasz szót. Kitalálunk majd valami újat” – nyilatkozta Hamilton a bahreini tesztnapok során.