DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

Szokatlan helyszínen ránthatják le a leplet a 2023-as F1-es Ferrariról

Elsőként – és eddig egyedüliként – az Aston Martin jelentette be, hogy mikor leplezik le a 2023-as Formula-1-es versenygépüket: ők február 13-át jelölték ki dátumként. Mivel a bahreini tesztre február 23-tól 25-ig kerül sor, várhatóan a többi csapat is a 13-19-i héten ejti meg a maga prezentációját. Ebbe a sorba illeszkedhet a Ferrari is, amely a Formu1a.uno olasz lap értesülései szerint egy nappal az Aston után, február 14-én, azaz Valentin-napon tarthatja a bemutatóját. Ami viszont igazán érdekes, az a helyszín, ugyanis a lap úgy tudja, hogy a megszokottól eltérően nem Maranellóban rántják le a leplet az egyelőre 675-ös kódnév alatt futó autóról, hanem Imolában: az Emilia-Romagna-i Nagydíjnak otthont adó helyszínen Charles Leclerc és Carlos Sainz a bemutató után egyből be is járatná az új autót.

Bár még heteket kell várnunk arra, hogy megpillanthassuk a Scuderia 2023-as F1-esét, az első információk már így is kiszivárogtak arról, milyen változtatásokkal próbálnák meg letaszítani a trónról a Red Bullt a vörösök a jórészt még a távozó csapatvezető, Mattia Binotto felügyelete alatt fejlesztett autóval – minderről itt írtunk bővebben.

f1-ferrari-imola-2022

Hatalmas meglepetésbulit szervezett felesége a születésnapos Hornernek

November 16-án töltötte be 50. életévét a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, azonban a Formula-1-es szezon közben nehezen találtak volna időt arra, hogy ezt megünnepeljék, most azonban, hogy véget ért a 2023-as versenyszezon, felesége egy nem akármilyen meglepetésbulival kedveskedett párjának. Geri Halliwell ugyanis egy olyan vacsorát szervezett meg a Red Bull csapatfőnökének, amelyen Rod Stewart és Bernie Ecclestone is jelen volt, olyan más hírességek mellett, mint a Take That énekese, Gary Barlow.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Christian Horner (@christianhorner) által megosztott bejegyzés

 

Meddig tartanak a versenyzők szerződései?

A csapatok közül utolsóként a Williams is bejelentette 2024-es felállását, ezzel az összes versenyző helye biztosított a következő szezonra. Ami viszont az ezt követő időszakot illeti, nos, ott nagyon más a helyzet, hiszen jelen állás szerint számos pilóta sorsa tisztázatlan 2024-et követően. Az alábbiakban látható, kinek meddig van élő szerződése aktuális csapatával:

Red Bull
Max Verstappen (2028)
Sergio Perez (2024)

Ferrari
Charles Leclerc (2024)
Carlos Sainz (2024)

Mercedes
George Russell (2025)
Lewis Hamilton (2025)

Alpine
Esteban Ocon (2024)
Pierre Gasly (2024)

McLaren
Lando Norris (2025)
Oscar Piastri (2026)

Alfa Romeo
Valtteri Bottas (2025)
Zhou Guanyu (2024)

Aston Martin
Fernando Alonso (2024)
Lance Stroll (?)

Haas
Nico Hülkenberg (2024)
Kevin Magnussen (2024)

AlphaTauri
Yuki Tsunoda (2024)
Daniel Ricciardo (2024)

Williams
Alex Albon (2024)
Logan Sargeant (2024)

monza-2023-start

Nem jött össze Vettel hypercaros tesztje

Az év során többször szó esett arról, hogy Sebastian Vettel a JOTA versenyzője lehet a WEC 2024-es szezonjában, ám a MotorsportMagazin.com beszámolói szerint úgy tűnik, hogy végül ez nem fog megvalósulni. A csapatfőnök, Dieter Gass beszélt is a négyszeres F1-es bajnok meghiúsult hypercaros tesztjéről:

jota

„Felvettük a kapcsolatot, de több okból kifolyólag, például, mert az autó külföldön van, harminc nappal előbb be kell jelenteni, illetve Sebastian személyes tervei miatt sem kerülhetett sor a tesztre a mi Porschénkkal” – mondta Gass, de hozzátette, hogy az ajtó nyitva áll Vettel előtt: „Továbbra is érdekel minket az együttműködés és a tárgyalások folytatása, akár a 2025-ös szezont illetően is.”

Sebastian Vettel szintén megerősítette, hogy voltak egyeztetések, de azt is aláhúzta, hogy nincs semmilyen konkrétum, és nem biztos benne, hogy ezt akarja csinálni – ahogy azt is, hogy a fenntarthatóság kérdése továbbra is kulcsfontosságú a számára.

Perez: A francnak sincs már kedve év végén tesztelni

Az egész mezőnyből az egyik legtöbb, összesen 117 kört tett meg a 2023-as szezon utolsó tesztnapján Sergio Perez, aki ezt követően beszélt ezeknek az eseményeknek a sajátos hangulatáról: „Így a végén a francnak sincs már kedve ezt csinálni, de rengeteget tanulunk belőle, és nagyon produktív is, ezért fontos rászánni az időt” – mondta a mexikói, majd így folytatta:

perez-abudhabi

„Szóval, sok eredményes teszt, hasznos információk a jövő évre, mindent egybevetve ez egy jó módja a szezon befejezésének. Nagyon fontos, hogy egy ilyen napot együtt tudunk tölteni a csapattal, mert hazaviszünk némi házi feladatot, amin dolgozhatunk. A csapat idén dominánsan szerepelt, de nekem elég nehéz évem volt, és biztos vagyok benne, hogy jövőre is nagyszerű autónk lesz” – mondta a mexikói, aki abban bízik, hogy az egyensúly terén jobb lesz a következő szezon a számára.

Hamiltonnak a Hungaroring és a COTA volt a csúcs

Az Abu Dhabi Nagydíjat követően Lewis Hamilton megtörten úgy nyilatkozott, hogy semmit nem visz magával az idei szezonból, legföljebb annyit, hogy „túlélte” 2023-at. Később viszont már sikerült pozitívumokat kiemelnie, még hanem is sokat – a Magyar és az USA Nagydíj hétvégéjét…

hamilton-monza

„Azt hiszem, a pole-pozíció megszerzése Budapesten, nem gondoltuk, hogy ez lehetséges lesz, amikor idén először vezettem az autót” – emelte ki a szezonja legpozitívabb élményét a hétszeres világbajnok, míg a másik a texasi forduló volt: „Az Austinban látott fejlődés, és az a tény, hogy ha van még néhány kör, akkor talán lőtávolban lettünk volna a győzelemért.”

„Egyre élvezetesebb lett vezetni, az autót” – folytatta Hamilton. „Az, hogy végre nem hátrafelé, hanem előrefelé haladtunk, pozitív volt. De ez alapvetően még mindig nem egy győztes autó, és ezen kell változtatnunk jövőre.”

hamilton-usa

Visszatért a karlendítés miatt eltiltott gokartos

Az AKM Motorsport versenyzője, Artyom Szeverjuhin zárta élen az utolsó szezonvégi olasz F4-es tesztet Vallelungában. Persze önmagában ennek nem lenne sok hírtértéke, csakhogy ő volt az a versenyző, aki a tavalyi algarvei gokart Eb-forduló megnyerése után a dobogón állva állítólag egy olyan mozdulatot mutatott be, melyet náci karlendítésként értékeltek.

szeverjuhin

Szeverjuhin az olasz himnusz közben tette ezt a mozdulatot, ugyanis olasz licensszel versenyzett, mivel az oroszt nem használhatta a nem sokkal korábban kitört háború miatt. Tettére gyors válasz érkezett, hiszen csapata, a Ward Racing felbontotta a szerződését, az FIA pedig kizárta őt, és vizsgálatot indított ellene az incidens miatt.

Az akkor 15 éves versenyző később így nyilatkozott: „Sosem támogattam a nácikat, az egyik legsúlyosabb emberiség elleni bűnnek tartom valaha, amit elkövettek. Nem tudom, hogy történt, tudom, hogy az én hibám, tudom, hogy hülye vagyok, és vállalom a büntetést. De kérem, értsék meg, hogy sem a nácikat, sem a fasizmust nem támogattam ezzel a gesztussal.”

Horner odaszúrt az Abu Dhabi Nagydíj egyik stewardjának

Sergio Perezt a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj leintését követően berendelték a stewardok, mert nehezményezték, hogy kemény kritikával illette őket a Lando Norrisszal történt koccanása után kapott büntetése miatt. Christian Horner csapatfőnök viszont megvédte versenyzőjét: „Szerintem csak kinyilvánította a frusztrációját. Az a probléma, hogy ha egy futballista dühöng, akkor nincs mikrofon a pólóján” – mondta, majd így folytatta:

horner-marko_1

„A frusztrációját meg lehet érteni, elvesztett egy dobogót egy nagyszerű versenyt végén, szóval csak kiengedte a gőzt, de sajnos ez adásba került” – mondta, majd hozzátette, hogy az Abu Dhabiban a versenyzői steward szerepét betöltő Vitantonio Liuzzi megértő lehetne az ilyesmivel…

„Jól ismert volt a kirohanásairól annak idején is, amikor sok évvel ezelőtt még nálam versenyzett. Szóval megesik az ilyesmi. Csak neki szerencséje volt, hogy nem került adásba.”

liuzzi

A világbajnokok a fizetési lista élén, Perez a negyedik

A Forbes összeállította a 2023-as szezon legjobban kereső F1-es pilótáinak listáját, melyben különböző források segítségével állapították meg, ki mennyi pénzt vihetett haza idén. Az összegek csak a fizetést és a bónuszokat tartalmazzák, s nincs levonva belőlük sem az adó, sem az esetleges ügynöki jutalék. Zárójelben a fizetés és a bónusz összege szerepel egymástól elkülönítve.

A legjobban kereső versenyzők 2023-ban:

1. Max Verstappen 70 millió USD (45+25)
2. Lewis Hamilton 55 millió USD (55+0)
3. Fernando Alonso 34 millió USD (24+10)
4. Sergio Perez 26 millió USD (10+16)
5. Charles Leclerc 19 millió USD (14+5)
6. Lando Norris 15 millió USD (5+10)
7. Carlos Sainz 14 millió USD (8+6)
8. George Russell 9 millió USD (4+5)
9. Pierre Gasly 8 millió USD (5+3)
9. Oscar Piastri 8 millió USD (3+5)

kanada

Mercedes: Nincs téli szünet, cél a bajnoki cím

A Mercedes rendkívül szoros küzdelemben tudta maga mögé utasítani a Ferrarit a 2023-as konstruktőri bajnokságban, és bár nem az ezüstérem volt a céljuk, megkönnyebbülést jelent számukra, hogy legalább ennyit sikerült elérniük – erről beszélt a vezető versenystratéga, Rosie Wait a szezont értékelve:

russell_1

„Végső soron mindannyian azért vagyunk itt, hogy bajnokságot nyerjünk, és ezt idén nem tudtuk teljesíteni, azonban a teljesítményünket és a kihívásokat figyelembe véve a második hely egy igazán jó eredmény, így ez a hét a boldogság és a megkönnyebbülés jegyében telt, hogy ezt sikerült megszereznünk. Most már minden energiánkat arra fordíthatjuk, hogy jövőre eggyel jobb helyen zárjunk” – mondta Wait, aki arra is kitért, hogy a „téli szünetben” valójában kőkemény munka vár a csapat tagjaira.

„Nincs olyan, hogy téli szünet. Valójában a versenyeken dolgozó csapatot leszámítva a téli időszak gyakran a zsúfoltabb a többinél. A gyárban sokan már hónapok óta a jövő évi autóra koncentrálnak, és most, hogy a versenyek véget értek, a hangsúly teljesen átkerülhet erre. Mindenki azon van, hogy az autó készen álljon a szezon előtti tesztekre.”

rosie-wait

Megvan az F1-es szezon legidegesebb versenyzője!

A Formula Podcast adásainak állandó eleme a Magas Vérnyomás Különdíj kiosztása annak a versenyzőnek vagy más F1-es személyiségnek, aki az adott hétvégén a legidegesebbnek bizonyult. Ez alapján áll össze az Idegeskedő Világbajnokság tabellája, melynek élén idén Pierre Gasly végzett.

 pf-ideges

A szezon legemlékezetesebb magasvérnyomású pillanata is Gaslyhoz kötődik, aki a suzukai Japán Nagydíj leintését követően kezdett emlékezetes őrjöngésbe, miután csapata arra kérte, adja át pozícióját csapattársának, Esteban Oconnak.

A Formula Podcast legújabb, az Abu Dhabi Nagydíjat értékelő adásában persze az idegeskedés mellett sok más is szóba került – hallhattok többek között a Spanyol Nagydíj és Hülkenberg jövőjéről, valamint a bokszutcai védőszemüveg-ügyről is…

 

Bármikor bejelentheti Sargeantot a Williams

Magyar idő szerint pénteken 15:45-kor a Williams egy rövid, de annál beszédesebb üzenetet tett közzé az X-en: Check bio, azaz nézzétek meg a "bio" részt az adatlapon. Aki pedig megnézi, mindössze ennyit lát ott:

Nehéz ezt nem úgy érteni, hogy közeleg Logan Sargeant szerződéshosszabbításának bejelentése...

sargeant-wave

Ismertette az első 2024-es F1-es futamok gumikiosztását a Pirelli

Alig ért véget a 2023-as Formula-1-es évad, a Pirelli máris 2024-ben jár, ugyanis közzétették az első három versenyre szállítandó gumikeverékeiket. Mint arról írtunk, jövőre az idén egyszer sem használt C0-s opció már hivatalosan sem lesz része a kínálatnak, a maradék öt keveréket pedig egyaránt látni fogjuk az első három forduló során.

A bahreini nyitányon és az azt követő Szaúd-arábiai Nagydíjon nem változik a kiosztás az ideihez képest: az abroncsokat megterhelő szahíri pályán a legkeményebb C1–C2–C3-ast használhatják majd a csapatok, míg Dzsiddában a spektrum közepét jelentő C2–C3–C4 kombinációt láthatjuk majd. Az Ausztrál Nagydíjra viszont eggyel lágyabb keverékeket visz a Pirelli az adatok alapján, mint 2023-ban, így a három legpuhább opció, a C3, a C4 és a C5 lesz majd versenyben a melbourne-i Albert Parkban, amitől változatosabb stratégiákat remél a gumigyártó.

f1-australia-start

Russell már el is kezdte kipihenni a nehéz 2023-as szezont

Élete legrosszabbjaként értékelte a 2023-as szezonját George Russell. A Mercedes pilótája mindössze két alkalommal állhatott dobogóra ebben a szezonban, először még Barcelonában, majd legutóbb a szezonzárón végzett a harmadik pozícióban, amivel végül megmentette a második helyet csapatának a konstruktőri pontversenyben. A szezonzáró és az azt követő teszt után Russell az Egyesült Arab Emirátusokban marad, ahol most a naplementében szárnyas szörfözve készül kipihenni 2023 minden baját és keserűségét, hogy a következő szezonra 100%-os állapotban térhessen vissza.

 

A Mercedes 2021-es példája miatt nem biztos az F1-es dominancia folytatásában a Red Bull

Minden idők (egyik) legdominánsabb idényét produkálta 2023-ban a Formula-1-ben a Red Bull és azon belül is Max Verstappen: az energiaitalosok csupán a Szingapúri Nagydíjat nem nyerték meg, míg a holland a bikák 21 sikeréből 19-et szállított. Mivel az RB19-est nagyjából a nyár vége óta nem is igazán fejlesztette a Red Bull, a jövő évi autóra koncentrálhattak az erőforrásaikkal. Ennek ellenére Christian Horner nem veszi készpénznek, hogy 2024-ben is tarolni fognak – szerinte épp a Mercedes 2021-es példája igazolja, hogy nem lehet ezt garantálni:

„Láthattuk ezt a Mercedesnél is 2020 után. Ha emlékszünk, az volt a legdominánsabb idényük valaha, és mégis sikerült legyőznünk őket 2021-ben. Van egy apró szabálymódosítás, de úgy vélem, semmi sem marad mozdulatlan. Láthattuk, hogy az ellenfelek közelebb kerültek egyes helyszíneken, és úgy gondolom, a koncepciók is közeledni fognak egymáshoz. A stabil szabályok mindig összerázódást eredményeznek. Nem hiszem, hogy valaha is meg tudjuk ismételni ezt a szezonunkat, de remélhetőleg át tudjuk ültetni az RB19-esből tanultakat az RB20-asba, és olyan autóval állhatunk elő, amellyel megvédhetjük a címeinket” – idézi a Red Bull csapatfőnökét a Motorsport.com portál. Igaz, hozzá kell tenni, hogy 2024-ben még stabilabbak lesznek a szabályok, mint 2020-ról 2021-re fordulva, amikor a padlólemez paraméterein azért változtattak, s ez okozta a Mercedes viszonylagos visszaesését.

f1-horner-redbull_5

A fordított rajtrácsos futamok is unalmasak lennének Russell szerint

Még mindig nem tudni, milyen lesz a sprintek lebonyolítása 2024-ben. Az egyik opció a fordított rajtrács, amelynek népes az ellentábora: versenyzői oldalról George Russell érvelt ellene.

„Szerintem nem működne. Az F3-ban és F2-ben megtanultam, hogy a legnehezebb az épp előtted levőt megelőzni. Ha megfordítják a rajtrácsot, akkor a leggyorsabb autó hátrakerül a 10. helyre, meg akarja előzni a második leggyorsabbat a kilencedik helyért, az pedig a harmadik leggyorsabbat a nyolcadik helyért. Mindenki a legközelebbi riválisát akarja megelőzni. Az eredmény egy DRS-vonat lesz. Az F1-ben egy Williams vezetni fog egy Haas előtt, aki pont nem tud előzni, mögötte egy Alpine, mögötte egy McLaren. Nem hiszem, hogy ez a koncepció működne” – fejtette ki véleményét Russell.

150 ezer dollár körüli adomány gyűlt össze Bottas pucér naptárával

Mint arról mi is beszámoltunk, néhány hete Valtteri Bottas kiadta a Bott-Ass névre hallgató 2024-es naptárját, amelynek lapjain meztelenül láthatjuk a finn F1-es pilótát. Az Alfa Romeo versenyzője ezzel a Movember mozgalomhoz csatlakozott, ugyanis a naptár bevételeiből a prosztatarák elleni kutatást támogatja a többszörös futamgyőztes. Bottas most az Instagramon közölte: bár a pontos számokat még kalkulálják, nagyjából 150 ezer dollár körüli adománnyal tudnak beszállni a kutatásokba, amiért köszönetet mondott a naptárból vásárló rajongóinak.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Az F1-re pályázó Rodin Carlin csapatfőnöknőjét szerződtette a McLaren

A wokingi csapat F1-es menedzsmentjéhez új vezető csatlakozik: Stephanie Carlin, akinek személye több szempontból is érdekes. A hölgy az utánpótlás-kategóriákban érdekelt Rodin Carlin istálló egyik vezetője, a Formula-3-as és F1 Academy sorozatban a csapatfőnöki, a Formula-2-ben a csapatfőnök-helyettesi posztot látja el. A megegyező név sem véletlen, Stephanie a Carlin-vezér Trevor Carlin felesége.

A Rodin Carlin az Andretti egyik riválisaként pályázott az FIA-nál a 11. Formula-1-es csapat helyére, olyan ambiciózus tervekkel, mint az új-zélandi bázis és női pilóta. Stephanie Carlin a felsoroltak mellett 2023-ban Lewis Hamilton Extreme-E-gárdája, az X44 csapatfőnöki teendőit is ellátta.

Most a McLarennél vállal új szerepet, de nem a konkrét versenycsapatban: a Formula-1-es üzleti műveleti igazgató posztját kapja meg januártól, amely minőségben az F1-es részleget támogató aktivitásokat felügyeli és közvetlenül Andrea Stellának jelent. Emellett az F1 Academy-projektben is szerepet kap – minden Formula-1-es csapatot egy versenyző képvisel a női sorozatban. A McLaren színeiben a filippínó Bianca Bustamente fog versenyezni, az ART csapattagjaként – azaz pont a Rodin Carlin egyik ellenfeleként.

Megérkezett a tél: ilyen a havas Hungaroring – fotók!

November utolsó napján a fővárost és környékét, így a mogyoródi F1-es pályát is elérte a havazás – mutatjuk lapozható Instagram-posztban az idei első fotókat a behavazott felújítás alatt álló Hungaroringről:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

hungaroring_official (@hungaroring_official) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

hungaroring_official (@hungaroring_official) által megosztott bejegyzés

Ne teljesíthessék az összes versenyt az F1-es csapattagok?

Bár idén két futamot is töröltek, 2024-ben a jelen állás szerint már valóban 24 fordulóból fog állni az évad, és noha igyekeztek több ponton regionálisan csoportosítani a nagydíjakat, így is lesznek nagy távolságok az egymást követő futamok között: például jövőre egy Las Vegas–Katar–Abu Dhabi triplával zárul az évad. Márpedig az idei Vegas–Abu Dhabi finálé is eléggé megviselte az F1-es csapattagokat, többen is betegséggel küzdöttek a szezonzárón – emiatt pedig George Russell (aki maga is lázas volt még Vegasban, és állandóan köhögéssel küzdött az autóban is az utolsó hétvégén) támogatná azt, hogy megtiltsák a csapattagoknak, hogy minden helyszínen jelen legyenek:

„Versenyzőkként még mi vagyunk a legjobb helyzetben a paddockban” – idézi a Mercedes pilótáját a RacingNews365.com szakportál. „Szerencsés helyzetben vagyunk, ahogy utazunk, de nagyon sok szerelő beteg, a mérnöki szobában is küzdenek az állandó időugrással. A szervezeted nem tudja, hol vagy, más időpontokban eszel, más hotelekben szállsz meg, más környezetben, más klimatikus körülmények között. Összezavarodik az ember szervezete. Azt hiszem, van róla szó, hogy jövőre szabályoznák, hogy a személyzet nem teljesítheti az összes versenyt. Úgy gondolom, ez jó lépés lenne. Nem hiszem, hogy fenntartható 4000 ember számára, hogy 24 nagydíjat teljesítsenek egy évben, főleg ha megnézzük, hogy földrajzilag még mindig nem túl észszerű mindez.”

f1-russell-mercedes-abudhabi

Verstappen őrjöng, Sainz a sírás határán, Russell izzadtságcseppjei – az év F1-es rádiózásai

Lezárult a 2023-as F1-es szezon, s ahogy azt megszokhattuk ilyenkor, érkeznek a különböző válogatások. Elsőként a legjobb csapatrádiós üzenetváltásokból állított össze egy top 20-as gyűjtést a Formula-1 hivatalos csatornája, benne Max Verstappen Las Vegas-i éneklésével, Godzilla gyerekével, Carlos Sainz melbourne-i könyörgésével és George Russell esőnek hitt izzadtságcseppjeivel – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-radio-video