DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd

Las Vegas miatt alighanem el kell búcsúznunk egy jelenlegi helyszíntől

Néhány napja jelentette be a Formula-1, hogy 2023-tól a Las Vegas-i Nagydíj is csatlakozik a versenynaptárához. Ez egy új helyszínt jelent az idei menetrendben az Orosz GP törlését követően szereplő 22 futam mellé, de nem Vegas az egyetlen, amely plusz adalék lesz jövőre az F1-ben, hiszen a tervek szerint visszatér a Kínai Nagydíj, valamint szerződése van Katarnak is a sportág vezetőivel (értesüléseink szerint egyébként idén ősszel is Losail fog beugrani Szocsi helyére). Ez azt jelentené, hogy 25-re emelkedne a nagydíjak száma a szezonban, csakhogy a csapatokkal kötött megállapodás, a Concorde Egyezmény értelmében 24 versenyt rendezhetnek maximum egy évben jelenleg.

Magyarán egy jelenlegi pálya minden bizonnyal ki fog kerülni a körforgásból – vagy véglegesen, vagy ideiglenesen. A legnagyobb veszélyben azok a helyszínek vannak, amelyeknek 2022 végén lejár a szerződése: ezek Le Castellet, Spa-Francorchamps és Mexikó, de a hírek szerint Monaco helye sem betonbiztos, az F1 vezetői szerint ugyanis a történelmi státusz önmagában már nem elegendő a hercegség számára a naptárban maradáshoz. A szaksajtó találgatásai szerint Mexikó helye stabilabb, köszönhetően Sergio Perez népszerűségének, miközben arról már röppentek fel pletykák, hogy a Francia Nagydíjat csak minden második évben rendeznék meg. Ez egyébként eleve felmerült egy irányként, hogy bizonyos helyszínekre csak kétévenként látogatna el a mezőny, így biztosítva lehetőséget minél több rendezőnek. Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója nemrég úgy fogalmazott, hogy az érdeklődők számát tekintve akár évi 30 futam is lehetne, és rövidesen ismertetik a naptárstratégiájukat a jövőre nézve.

f1-francia-start-dppi

F1-stílusú intrót és új főcímzenét kapott a MotoGP – videó

Néhány napja már beharangozta a MotoGP, hogy új főcímzenét kapnak a sorozat közvetítései a hétvégén rajtoló 2023-as szezonra. A zenét az Oscar-jelölt és Emmy-díjas Marco Beltrami szerezte, aki többek között olyan filmeken dolgozott, mint a Sikoly vagy a Terminátor 3.

Az ehhez párosított intro pedig nagyban hajaz stílusában a Formula-1-ben az elmúlt években megszokott főcímekre: itt is a tavalyi vb-pontverseny fordított sorrendjében mutatják be a versenyzőket – viszont extra az F1-es változathoz képest, hogy itt a motorok is hangsúlyosabb szerepet kapnak, valamint feltűnik a MotoGP világbajnoki trófeája is.

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

„Különleges szállítmány” – így juttatta el a Mercedes az Astonnak Alonso trófeáját

A Szaúd-arábiai Nagydíj után többször is változott a harmadik helyezett személye: a kockás zászló még Fernando Alonsót intette le ebben a pozícióban és a dobogón is ő ünnepelhetett, később azonban egy utólagos büntetés miatt át kellett adnia a serlegét George Russellnek. Csakhogy néhány óra múltán a stewardok visszavonták a büntetést, így mégis a kétszeres világbajnok lett a harmadik – a trófea azonban a Mercedes pilótájánál maradt Dzsiddában.

 

Ezt orvosolta a minap a két istálló, amely kicsit humorizált is a helyzeten a közösségi médiában. Előbb Russell tette fel a kérdést Alonsónak egy a trófeával pózolós fotó kíséretében, hogy mi is a címe, mire az Aston Martin versenyzője egy GIF-fel reagált, amelyben annyi állt, hogy „Add oda, amit akarok!”. A párbeszédbe a Mercedes is beszállt egy térképpel és útvonallal, amelyen látszott, hogy a két csapat központja csupán pár kilométerre van egymástól, majd pedig egy videót is posztoltak, ahogy a serleget egy autóba ülve – a trófeát biztonságosan becsatolva az anyósülésen – eljuttatták az Aston Martinhoz:

Jordan: Corinna Schumacher egy fogolyként éli az életét

Meghökkentő kijelentést tett az egykori F1-es csapatfőnök. Eddie Jordan nemrégiben egy interjúban arról beszélt, hogy neki sem engedték meg, hogy meglátogassa egykori pilótáját, Michael Schumachert, aki 2013 decemberében szenvedett súlyos síbalesetet. A hétszeres világbajnok 2014-ben ébredt fel a kómából, azóta pedig otthonában lábadozik és nem sokat tudni róla. Jordan elmondta, teljesen megérti a család döntését, mivel nehéz megvédeni a magánéletüket, főképp a német legenda feleségének, Corinna Schumachernek, de fiának, Mick Schumachernek is.

„Ez volt a legszörnyűbb helyzet Mick és Corinna számára. Már majdnem tíz év telt el, de Corinna nem tudott elmenni egy partira, ebédre vagy bármerre, szinte olyan, mintha egy fogolyként élne, mert mindenki Michael állapotáról kérdezi, miközben nincs szüksége arra, hogy minden percben emlékeztessék erre” – idézte Jordant az ausztrál Fox Sports.

„Corinna felállított néhány szabályt. Nagyon jól ismertem őt már azelőtt is, hogy hozzáment Michaelhez. Egy kedves hölgy, így már régóta jó a kapcsolatunk. A kezdeti időkben persze én is igyekeztem meglátogatni Michaelt, Corinna pedig visszautasította ezt, és jogosan, mert túl sokan akartak odamenni. Jean Todt kapta meg ezt a kiváltságot, mert a Ferrarinál töltött idők miatt nagyon közel álltak egymáshoz, ami teljesen érhető. Én nem mehettem, azt mondták, hogy szeretnek, és nagyon régóta jó kapcsolatban vagyunk, de szükségük van a magánéletük és Michael védelmére” – tette hozzá Jordan.

Videó: A legjobb onboard felvételek Dzsiddából

Az F1 YouTube-csatornáján természetesen a Szaúd-arábiai Nagydíjat követően is összeválogatták a tíz legjobb fedélzeti kamerás felvételt a futamról. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Hogyan lehet titkokat szerezni az F1-ben?

Mészáros Sándor kollégánk, utazó tudósítónk volt a Tribün című műsor vendége: a beszélgetés első részlete már megtekinthető a YouTube-on!

A Ramadán fogja alakítani a 2024-es versenynaptárt

Az elmúlt években - 2020-at leszámítva - rendre Bahreinben indult a Formula-1-es szezon, s idén a Ramadán miatt olyan korán kezdődött az idény, mint az elmúlt húsz évben soha. A Ramadán minden bizonnyal a 2024-es versenynaptár kialakítását is nagyban befolyásolni fogja, hiszen a böjtidőszak jövőre március 11-én kezdődik, így esélytelen, hogy ez előtt a dátum előtt tartsák meg a két közel-keleti versenyt.

Khalid Bin Sultan Al Abdullah Al-Faisal herceg elmondta, hogy megpróbálják jövőre a szezonnyitót megcélozni, azonban ha ebben nem tudnak egyezségre jutni Bahreinnel, akkor 2021-hez hasonlóan a szezon végén kaphat majd helyet a dzsiddai futam, ugyanis áprilistól már túlságosan is meleg van a térségben ahhoz, hogy versenyt rendezzenek ott, de egyelőre még semmi sincs eldöntve, így a FOM-mal és az FIA-val együtt vizsgálják a lehetséges megoldásokat.

Vasseur: Egyértelműen a csapat hibázott

A Ferrari újabb kiábrándító szezon elé néz 2023-ban, hiszen az első két versenyt követően még a pódiumra sem tudott felállni egyik versenyzőjük sem, Leclerc a vezérlőelektronika hibája miatt Bahreinben kiesett, majd Dzsiddában ugyanezen alkatrész miatt kapott rajtbüntetést. A szaúdi futamon újabb stratégiai baklövés borzolta a tifosi kedélyeit.

Stroll Kiesése a 18. körben előidézett egy biztonsági autós periódust, ám mivel a két Ferrari épp ezt megelőzően volt a bokszban, ők kint maradtak a pályán, míg az addig mögöttük autózó Lewis Hamilton helyzeti előnybe került a safety carnak köszönhetően, és egy gyors bokszkiállással az olasz autók elé ugrott. A közvetítésbe bejátszották azt a pár másodpercet, mikor Leclerc versenymérnöke, Xavier Marcos Padros szólt Leclerc-nek, hogy az első safety car-vonal után kezdje el nyomni, mert versenyezni fog Hamiltonnal a bokszkijáratnál, csakhogy ez az információ nem érkezett meg időben Leclerc-hez, aki le is teremtette versenymérnökét.

A csapatfőnök, Frederic Vasseur teljes mértékben igazat adott a monacóinak, s elismert a csapat felelősségét: "Nem jól kezeltük a helyzetet, egyértelműen mi hibáztunk. Nem akarok belemenni a részletekbe, de félrekommunikáltunk, ezt pedig meg kell majd oldanunk. Bár kétségtelen, hogy a hétvége folyamán nem ez volt a legnagyobb gondunk" - nyilatkozta az RN365-nek Vasseur.

MiniDrivers: Alonsót lerántották a dobogóról

Megérkezett a szezon második versenyének humoros jellegű összefoglalója a MiniDriverstől.

Eladó Schumacher 2000-es F1-es Ferrarija

Hamarosan egy aukción hirdetik meg Michael Schumacher egyik ikonikus F1-es Ferrariját: a 2000-ben bajnoki címet szerző F1-2000-est. Ez a konkrét autó tartalékként kezdte a szezont, de később versenyen is használta a német klasszis, aki pole-pozíciót szerzett vele Spanyolországban és Monacóban, illetve futamot nyert vele Brazíliában.

A Hong Kongban rendezett aukción meghirdetett autó kikiáltási árát egyelőre nem tudni, de a 2003-as bajnokautó tavaly novemberben 14,6 millió dollárért kelt el, míg a 2001-es verzió 7,5 millióért, igaz még 2017-ben.

f1-schumacher-ferrari-2000

fotó: dppi

„Világbajnok akarok lenni” – posztolta Perez, majd meggondolta magát és törölte

Egy érdekes posztmódosítást szúrtak ki a szemfülesek. Sergio Perez még a vasárnapi győzelem után posztolta a következőt Twitteren: „Keményebb volt, mint gondoltam, de a végén boldogan szereztem meg ötödik F1-es győzelmem. Nagyon örülök a csapat eredményének. Továbbra is keményen hajtunk, bajnok akarok lenni.”

A bejegyzés azonban nem maradt kint sokáig, Perez hamarosan törölte, majd kitette újra – a bajnoki ambícióra vonatkozó félmondat nélkül. „Keményebb volt, mint gondoltam, de a végén boldogan szereztem meg ötödik F1-es győzelmem. Nagyon örülök a csapat eredményének. Továbbra is keményen hajtunk” – olvasható a jelenlegi verzió.

Bizonyíték az eredeti posztra:

Reagált az FIA új F1-es gumitenderére a Pirelli

Mint arról mi is írtunk, hétfőn az FIA bejelentette, hogy meghirdette a tendert a Formula-1 hivatalos egyedüli gumibeszállítói szerepkörére a 2025-től induló 3+1 éves időszakra. A legnagyobb esély természetesen arra van, hogy marad a Pirelli az F1 (és ezzel együtt a Formula-2 és a Formula-3) partnere is, most pedig az egyedüli gumibeszállítói posztot 2011 óta betöltő olasz gyártó rövid közleményben jelezte is, hogy érdekli a lehetőség – igaz, végleges döntést későbbre ígértek:

„Az FIA által meghatározott keretek szoros összhangban vannak a Pirelli motorsport-stratégiájával, s ezért nagy érdeklődésre tartanak számot. A Pirelli a végleges döntést a kiválasztási folyamatban való részvételről természetesen az FIA dokumentumának alapos áttanulmányozása után hozza meg” – írta a Pirelli.

A nagy kérdés persze az, hogy lesz-e a Pirellin kívül egyáltalán másik jelentkező is a posztra. Döntést június közepére ígért az FIA.

f1-pirelli

Nem fért bele az F1-es Red Bullba a Dakar-győztes motoros

Újabb promóciós videót készített a Red Bull Ausztráliában: egy RB7-est üldözött terepraliautójával a szintén Red Bull-támogatott, kétszeres Dakar-győztes motoros, de négy keréken is versenyző Toby Price. Az ízelítő videóban nem tűnik fel, de a leírás szerint a Red Bullt Daniel Ricciardo vezette.

Price maga is próbált beülni a Red Bullba, de a 188 centiméteres, 95 kilogrammos ausztrál egyszerűen nem fért bele az ülésbe…

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Toby Price (@tobyprice87) által megosztott bejegyzés

Raikkönen: Az F1-es és NASCAR-autó kicsit más

Hétvégén újra NASCAR-versenyen indul Kimi Raikkönen: a 2007-es világbajnok tavaly Watkins Glenben debütált a Cup Seriesben, ahol nyolcadik helyen is haladt, de a verseny kellemetlen véget ért, a balesetben megsérült csuklója. Ennek ellenére a finn visszatér a sorozatba, mégpedig egy ismerős helyszínen, Austinban.

„A tavalyi nagyszerű tapasztalat volt. Sajnos az eredmény nem az lett, amit vártunk, mivel belekerültünk egy balesetbe, de ez része a versenyzésnek” – idézi az Autosport Raikkönent. „Izgatott vagyok, hogy tehetek egy újabb próbát. Remélhetőleg ki fogunk maradni a nagy gondokból. Trükkös lesz, az biztos, de minél jobban benne vagyunk a hétvégében, annál könnyebb. Legalább van már elképzelésünk annak, hogyan közelítsük meg a hétvégét. Szerintem tavaly jó munkát végeztünk. Jobb eredményt ad majd az autó? Nem tudom, de remélem.”

„Segít, hogy ismerem a pályát, de az F1-es és a NASCAR-autó egy kicsit más érzet tekintetében. Emlékeznem kell, hogy sokkal kevesebb a leszorítóerő, amikor először kigurulok a bokszból” – poénkodott a finn, akinek egykori riválisa, Jenson Button is indul a versenyen három idei NASCAR-szereplése közül az elsőként.

Raikkönent ismét a Trackhouse Racing indítja – egyik csapattársa, Daniel Suarez elismerő szavakkal fogadta a finnt: „Kimi tehetsége világosan látható, nagyon gyorsan alkalmazkodott a NASCAR-ban versenyzéshez. Érdekes lesz látni, hogyan megy egy olyan pályán, ahol győzött a Formula-1-ben. Én arra számítok, hogy nagyon gyors lesz” – mondta Suarez.

„Xavi, előtte kellene szólnod!” – a legjobb szaúdi rádiózások

Későn megérkező információ Charles Leclerc-nél és George Russellnél, aggodalom és öröm a Red Bullnál – többek között ilyen üzenetváltások szerepelnek a dzsiddai csapatrádiós válogatásban, amely IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg:

f1-radio-dzsidda

Ő játssza Sennát az új Netflix-sorozatban

A brazil Gabriel Leone formálja meg Ayrton Sennát a Netflix háromszoros világbajnokról szóló, Senna című fikciós drámában. A 29 éves színész elsősorban brazil sorozatokból és filmekből ismert, de az idén érkező Ferrari című filmben is felbukkan majd, Alfonso de Portago szerepében.

A Sennát, melyet a szintén brazil Vicente Amorim rendezi, eredetileg nyolcrészes sorozatnak tervezték 2022-es bemutatással, de a produkció csúszott, a végleges műsor hat nagyjából 60 perces részből áll, várhatóan 2024-es dátummal. A minisorozat Senna személyiségére és családi kapcsolataira összpontosít, de Amorim ígérete szerint szerepet kap benne a világbajnok összes F1-es autója is: a történet Angliában indul első versenyeivel és a tragikus imolai hétvégével fejeződik be.

Bottas sérülést gyanít a borzalmas dzsiddai futam után

Miközben a bahreini szezonnyitón még a nyolcadik helyen végzett, s ezzel a négy élcsapat mögött a legjobbként zárt Valtteri Bottas, az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon pocsékul szerepelt: az időmérőn a Q2-ben ragadt, a futamon pedig egyáltalán nem volt meg a tempója, s utolsóként futott be a célba. A finn annyira küszködött, hogy szerinte ezt csak az autó sérülése magyarázhatta:

„Arra gyanakszom, hogy egy elég nagy törmelékdarabon hajthattam át az első körben a második és a negyedik kanyar között. Éreztem a padlólemez alól, szóval lehet, hogy volt némi sérülés – ez az egyetlen magyarázatom pillanatnyilag. Valami nem stimmelt, nagyon hosszúnak érződött a vasárnap. Kicsit komolyabbnak tűnt a gond, mint szombaton” – fogalmazott a RacingNews365.com hasábjain Bottas. Hozzátette: az egyetlen pozitívum, hogy szerinte az időmérőn nem volt nagyobb a lemaradásuk, mint Bahreinben, így az egykörös tempóban nem estek vissza. A csapattárs Guanyu Zhou egyébként 13. lett Dzsiddában.

f1-bottas-alfa-dzsidda

fotó: DPPI

„Korrekt döntés, de kár a kavarodásért” – Russell reagált Alonso visszakapott dobogójára

Az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj utáni legfőbb téma Fernando Alonso büntetés miatt elvett, majd visszaadott dobogós helyezése, amelynek részleteiről itt írtunk bővebben. Néhány óráig George Russell érezhette magát harmadiknak Dzsiddában, de már vasárnap is elmondta, hogy szerinte túl keményen büntették az Aston Martint, s Alonso érdemelte a pódiumot. Másfél nappal az események után a Mercedes pilótája most Twitteren reagált a végső döntésre:

„Akkor negyedik hely! Korrekt döntés született végül, de kár a rajongók és minden érintett szempontjából ezért a kavarodásért. Így is erős hétvégénk volt, folytassuk tovább!” – írta Russell a közösségi oldalán.

Kategóriagyőzelemmel indította a szezont a Nordschleifén Lengyel Ádám és Molnár Bendegúz

A hétvégén rendezték a Nürburgringi Hosszútávú Bajnokság (NLS) idénynyitóját, amelyen a Car Competition Racing Team magyar egysége, Lengyel Ádám és Molnár Bendegúz megnyerte a kategóriáját. A négyórás versenyt a 118 indulóból az összetett 63. helyen zárta a magyar páros a Nordschleifén.

A Ferrari lett az új Red Bull a bokszutcában? – videó

Akárcsak két hete Bahrienben, úgy most Dzsiddában is a Ferrari produkálta a leggyorsabb kerékcserét a futamon: Charles Leclerc bokszkiállása mindössze 2,1 másodpercet vett igénybe vasárnap. Érdekesség, hogy ezen a téren tavaly és már az azt megelőző években is a Red Bull jelentette leginkább az etalont, most viszont úgy fest, a Scuderia nagyot lépett előre ezen a téren, miközben a bikáknak be kellett érnie Szaúd-Arábiában a harmadik hellyel (az Alpine férkőzött még be eléjük) – bár aligha búslakodnak emiatt a kettős győzelmük fényében. Leclerc említett 2,1 másodperces szervizelése videón is megtekinthető:

Piastrit meglepte, hogy megsérült az autója a rajt utáni balesetben

Remek időmérőt futott Dzsiddában Oscar Piastri, aki második F1-es hétvégéjén a Q3-ba jutott a McLarennel. A pontszerzés esélye azonban már az első körben elszállt az újonc számára, amikor az első kanyar után összeért Pierre Gasly Alpine-jával: a kontakttól megsérült az első szárnya, így kénytelen volt meglátogatnia a bokszot. Az ausztrált meglepte, hogy autósérüléssel járt az ütközés: „Úgy gondolom, tipikus első kör, első kanyaros baleset volt. Nagyon kicsinek érződött a kontakt, ezért eléggé meg is lepődtem, hogy megsérült az autó” – idézi Piastrit a RaceFans.net szaklap.

A McLaren-pilóta így az utolsó pozícióból folytatta a versenyt, s végül további kerékcsere nélkül teljesítette a távot, amit a 15. helyen zárt. Elmondása szerint sokat tanult az akkumulátor kezeléséről, azt viszont nem tudta megállapítani, hogy valójában mire lehetett volna elég a tempója.

f1-piastri-dzsidda