DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 4. péntek

Reagált a Pirelli, jövő héten masszívabb gumikat visz Ausztriába

Új specifikációjú hátsó abroncsokkal készül a második ausztriai F1-es fordulóra a Pirelli. A széria hivatalos gumibeszállítója az Azerbajdzsánban kirobbant defektbalhéra reagálva fejleszt strapabíróbb hátsó gumikat, amiket a mezőny a pénteki edzésnapon próbálhat ki. A Racefans értesülései szerint minden pilótára két szett kísérleti abroncs jut, ezeket az első és a második szabadedzésen is tesztelhetik. A gyártó reményei szerint a július 18-i Brit Nagydíjon már ezekkel a továbbfejlesztett típusokkal versenyezhet a mezőny. Az időzítés nem véletlen, ugyanis a silverstone-i pályán különösen keményen terhelésnek vannak kitéve a Pirellik. Emlékszünk még, amikor Lewis Hamilton defektes kerékkel nyert futamot 2020-ban...

Csak egyszer volt hajlandó visszanézni tavalyi balesetét Zhou

Hatalmas bukással kezdődött a 2022-es Brit Nagydíj: Guanyu Zhou Alfa Romeója rajtbalesetben fordult fejtetőre, majd a kavicsos bukótéren átcsúszva beékelődött a szalagkorlát és kerítés mögötti vékony sávba – percekig nem lehetett tudni, mi történt a kínai újonccal, aki szerencsére sérülés nélkül megúszta. Talán a legijesztőbb részlet, hogy az autó felső bukócsöve összeroppant, csak a halo védte meg Zhout – aki azóta tudatosan kerüli a történtekről készült felvételeket.

„Benne volt a BBC Newsban, nem? Nagy sztori volt, emlékszem” – kezdte a Telegraphnak Zhou, majd komorabb hangot ütött meg. „Ami engem illet, én nem néztem vissza, leszámítva egy alkalmat az orvosi központban, mert tudni akartam, miért fordultam át. De ha most látok róla egy képet, akkor átugrom, mert rémisztő újra átélni. Igyekszem nem gondolni rá, mert ahányszor eszembe jut, nagyon sötét emlék. Az az érzés, hogy valami nem lesz rendben, ez lehet az utolsó versenyem. Sok minden átsuhant az agyamon, köztük az, hogy vége.”

Fotó: DPPI

Fotó: DPPI

Meglátogattuk az Aston Martin új F1-es gyárát

Helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor a Brit Nagydíj előtt egy szűk csapat újságíróval meglátogathatta az Aston Martin nemrég felépült gyárát – amely jelen állás szerint a legmodernebb főhadiszállás az F1 összes csapaté közül. Emellett a Brad Pitt-féle film hétvégi forgatásáról is részleteket hozott – napi beszámolója ide vagy a képre kattintva tekinthető meg:

A Mercedes silverstone-i fejlesztése: Az új első szárny képeken

Fokozott figyelem övezte a Mercedes-garázst a silverstone-i versenyhétvége kezdetén, hiszen az istálló jelentős fejlesztési csomagot – állítólag még a monacóinál is nagyobb volumenűt – ígért a hazai versenyre, benne egy átalakított első szárnnyal. A légterelő elemet lelkesen fényképezték is a szakújságírók és fotósok.

A képek alapján változott a szárnyvéglap csatlakozási pontja, ennek következtében pedig az elem dőlésszöge is, de még az infravörös szenzort is áthelyezték az aerodinamikai teljesítmény érdekében. Változott az alsó szárnylap kialakítása kívül, a véglap közelében, valamint az orrnál – a Motorsport.com jegyzi meg, hogy ezzel a csapat a 2022 előtti dizájnját idézi újra. Számottevően átalakult a két felső szárnylap profilja, valamint a szárnylapok közti távtartók a felső részen aerodinamikus kialakítást kaptak – ez a Ferrari megoldására emlékeztet.

F1: Délután kezdődik a silverstone-i program

Délelőtt még a kisebb kategóriák foglalják el a silverstone-i aszfaltcsíkor, ebéd után viszont már az F1-es autók is a pályára gördülnek. A Brit Nagydíj hétvégéjének első két szabadedzését fél kettőtől, illetve öttől tartják majd magyar idő szerint, a kettő között az F2 és az F3 kvalifikációja zajlik majd – s emellett megkezdődik a monzai WEC-forduló is.

Péntek (július 7.)  
09:45-10:30 Formula-3, Szabadedzés  
11:05-11:50 Formula-2, Szabadedzés  
11:30-13:00 WEC, 1. szabadedzés  
13:30-14:30 Formula-1, 1. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
15:10-15:40 Formula-3, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
15:40-17:10 WEC, 2. szabadedzés  
16:05-16:35 Formula-2, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
17:00-18:00 Formula-1, 2. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)

tsunoda-roller

Vissza kell hozni a sikánt az Eau Rouge-ba?

A Brit Nagydíj sajtónapján, ahol a Formula.hu is képviseltette magát, rengeteg szó esett Dilano van ’t Hoff múlt heti tragédiájáról, de míg mások a felvert víz okozta gyenge látási viszonyokat emelték ki a szörnyű baleset fő okozójaként, Guanyu Zhou emellett egy másik javaslatot vetett fel: az 1994-ben Ratzenberger és Senna halála után telepített átmeneti sikán visszahozását.

„Szerintem a vonalvezetésen változtatni kell” – kezdte a kínai versenyző. „2019-ben Anthoine személyében elvesztettem ott egy barátot, ami fájdalmas emlék. Persze ez egy ikonikus kanyar, de túl sok életet veszítettünk el itt, szóval szerintem eljött a változás ideje. Láttam pár videót 1994-ből, amikor odahelyeztek egy lassítót. Szerintem ez lenne a jó irány, a lelátót hátrébb lehet vinni, hiszen van hely neki, és az előzés is lehetséges marad.”

spa-rain-2021

A Red Bull megnevezte De Vries lehetséges utódait

Helmut Marko az osztrák Servus TV adásában ismét utalást tett arra, hogy Nyck de Vries könnyen elveszítheti helyét az AlphaTaurinál, ha a holland versenyző eredményei nem javulnak záros határidőn belül. A 80 éves tanácsadó ki is mondta, amit eddig is sejteni lehetett, és aminek De Vries mellett valószínűleg Daniel Ricciardo sem túl szívesen hallott: „Van két versenyzőnk, akik készen állnak az F1-es szereplésre, Liam Lawson és Ayumu Iwasa. De Vries fejlődését szoros figyelemmel kísérjük.”

A jelenleg a Super Formulában (remekül) szereplő Lawsont a Speed Week meg is kérdezte arról, hogy saját megítélése szerint is készen áll-e arra, hogy az F1-ben szerepeljen: „A Super Formula versenyei között nagy szünetek vannak, és ezt az időt arra használom ki, hogy Európában dolgozzak a Red Bull szimulátorában. Így az F1-es futamok felén ott tudok lenni, míg ha Japánban élnék, ez nagyon nehéz lenne. Kellőképpen fel vagyok készülve arra az esetre, ha megkapom a felkérést.”

„Pénteki szabadedzések egyelőre még nincsenek fixálva, de nagyon remélem, hogy hamarosan ide is eljutunk” –tette hozzá a 21 éves új-zélandi tehetség.

lawson-sf_1

Hogy játszhat F1-es pilótát egy 59 éves színész?

A címben szereplő kérdés sokakban felmerült a Brit Nagydíj egyik legnagyobb szenzációja kapcsán, tudniillik hogy megkezdődött Brad Pitt F1-es témájú filmje, az Apex forgatása: a hollywoodi sztár egy Sonny Hayes nevű visszavonult versenyzőt játszik, aki hosszú távollét után visszatér a királykategóriába. A projektben komoly szerepet vállaló Lewis Hamilton amellett, hogy Pitt vezetési tudását méltatta, kitért a fenti felvetésre is: nem túl idős-e az 59 éves színész egy ilyen szerephez?

„Nos, mindenekelőtt Brad olyan, mintha visszafelé öregedne, remekül néz ki a korához képest” – mondta Hamilton, aki azért elismerte, hogy ez a kérdés szóba került. „Persze ez egy fontos téma volt, amikor először beszélgettünk a sztoriról. De rendkívül fitt, edzésben van, és hát végső soron ez egy film, szóval egy csipetnyi hollywoodiság hihetővé teszi majd.”

„Brad egy ikonikus színész, mindig zseniális munkát végez” – folytatta a hétszeres világbajnok. „El sem tudom mondani, mennyire izgatott vagyok, hogy Brad Pitt egy F1-es filmben szerepel. Hihetetlen. Szóval azt hiszem, remek munkát fog végezni.”

bradpitt-d

Fotó: DPPI

„Attól függ, Lewis betartja-e a pályahatárokat” – Norris viccesen odaszúrt Hamiltonnak

A Brit Nagydíj hivatalos sajtótájékoztatóján megkérdezték Lando Norristól, hogy szerinte melyik brit pilóta végez majd a legjobb helyen vasárnap. Norris pedig humoros választ adott, utalva a múlt hétvégi Osztrák Nagydíjra, és a Lewis Hamiltonnal vívott csatájára:

„Igen... hát szerintem ez attól függ, hogy Lewis betartja-e a pályahatárokat” – keltett derültséget az eseményen Norris. Komolyra fordítva a szót azt tette hozzá, hogy szerinte ő harcolhat a két brit Mercedes-pilótával, és ha ez így lesz, akkor annak örülhetnek: múlt héten tudtak harcolni, de most erősebb Mercedesre számít.

f1-norris-britishgp

fotó: dppi

„Büntessük meg a jó gyereket?” – az FIA-elnök Verstappenék dominanciájáról

Eddig a Red Bull és azon belül is Max Verstappen egyeduralmát hozza a 2023-as F1-es szezon: kilencből kilenc győzelemnél jár a csapat, amelyből hetet a holland húzott be. A Formula-1 vezetősége az utóbbi hetekben többször kijelentette, hogy nem fogják szabálymódosításokkal visszafogni a Red Bullt, s most Mohammed ben Sulayem is ugyanezen hitvallás mellett foglalt állást:

„Ha elkezdünk arról beszélni, mi a jó és mi a rossz, azzal kinyitjuk a palackot. Ez most Verstappen ideje, a Red Bull ideje. Mit tegyünk? Büntessük meg a jó gyereket?” – nyilatkozta az FIA elnöke a PA hírügynökségnek. „Nem, inkább legyen jó a többi csapat is. Senki sem akadályozza a többi csapatot abban, hogy jobb legyen. Nem büntethetik senkit azért, mert jobb és keményebben próbálkozik. Az igazságtalan lenne.”

f1-bensulayem-verstappen

fotó: DPPI

Raikkönen, Schumacher, Montoya és a többiek: húsz éve még ilyenek voltak az F1-es pályahatárok Ausztriában

A múlt hétvégi spielbergi pályahatár-mizériához jól illeszkedik ez a videó: 2003-ban még ilyen pályaelhagyásokat láttunk Ausztriában...

Az első fotó Brad Pitt „F1-es” autójáról

Mint arról már írtunk, a silverstone-i hétvégén kezdik el forgatni a Brad Pitt nevével fémjelzett Formula-1-es tematikájú filmet, amely miatt a bokszutcában fel is húzták az ApexGP névre keresztelt fiktív csapat garázsát. Az F1 pedig most egy fotót is mutatott arról, milyen lesz az a versenyautó, amellyel a hollywoodi sztár szerepelni fog a filmben. A versenygép egy átalakított Formula-2-es autó, amelyet a Mercedes által fejlesztett F1-es aerodinamikával szereltek fel.

„Elég rossz a memóriája” – Marko reagált Hamilton F1-es ötletére

Lewis Hamilton a Formula-1-es Osztrák Nagydíj hétvégéjén dobta be ötletnek a dominanciák elhúzódásának megakadályozására, hogy az FIA meghatározhatna egy kezdő dátumot, amikortól a csapatok nekiállhatnak dolgozni a következő évi autón – hiszen például egy nagy fölényben lévő istálló, mint jelen esetben a Red Bull, korábban leállhat az adott évi fejlesztésekkel és a jövő szezonra koncentrálhat. Max Verstappen persze egyből jelezte, hogy bezzeg Hamilton a Mercedes-érában nem állt elő ilyesmi javaslattal, Christian Horner Red Bull-főnök pedig arról beszélt, hogy szerinte betartathatatlan lenne az előírás. Most Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója is megszólalt:

„Láthatóan elég rossz a memóriája” – mondta Hamiltonról a Motorsportnak nyilatkozva. „Azokban az években, amikor a Mercedes dominált, ők is a többi csapatnál jóval korábban elkezdtek dolgozni a következő évi autón. Akkoriban alapvetően egy felsőbbrendű motorral rendelkeztek, amely sokkal több lóerőre volt képes, mint a többiek. Ha nem kell energiát fektetni az adott évi karosszériába, akkor természetesen a jövő évre fordítod a figyelmed. Egyszerűen így működik a Formula-1.”

f1-marko-redbull_1

Csak 275 példány készül belőle – Hamilton után Bottas is vett egyet

„Megérte várni” – ezzel a képaláírással posztolt Valtteri Bottas új autójáról. A finn egy kék Mercedes-AMG ONE büszke tulajdonosa lett: az 1063 lóerős modell V6-os motorja a Formula-1-es technológia alapján készült.

A limitált szériás autóból mindössze 275 példány készült, és érdekesség, hogy ebből kettőt Lewis Hamilton rendelt – egyet saját magának, egyet édesapjának. Az AMG ONE ára 2,7 millió dollár, azaz több mint 900 millió forint.

Furcsának tűnhet, hogy az Alfa Romeo-versenyző Bottas egy Mercedest vásárolt. A hírek szerint a finn még akkor rendelte a 2017 óta fejlesztett ONE-t, amikor a csapat versenyzője volt, de az csak másfél évvel azután érkezett meg, hogy elhagyta Brackley-t – ezért emlegethette a versenyző a várakozást.

Ismét szombaton eshet – silverstone-i időjárás-előrejelzés

Múlt hétvégén az eső határozta meg az Osztrák Nagydíj szombati sprintnapját, és hasonló lehet a forgatókönyv most hétvégén, a Brit Nagydíjon is – a hagyományos formátum értelmében ezúttal az időmérőt érintheti a csapadék.

Több előrejelzést is összevetettünk, melyek alapján Silverstone-ban várhatóan a pénteki lesz a legmelegebb nap, derült idővel, maximum 27 Celsius-fok hőmérséklettel a két szabadedzés alatt. Szombaton felhős égbolt és majdnem ugyanilyen csúcsérték várható, egészen addig, amíg délután 60 %-os valószínűséggel meg nem érkezik a csapadék, éppen az időmérő sávjában.

Vasárnap a brit meteorológiai szolgálat szerint elhanyagolható az eső valószínűsége, a Racingnews365 forrása azonban 35 %-ról ír. Ha szárazon is marad a silverstone-i aszfalt, a hőmérséklet legfeljebb 22 Celsius lesz, az ég pedig továbbra is felhős. A szél nem lesz tényező, a három napot enyhe és állandó széljárás jellemzi majd.

Fotó: Szabó Attila

A McLarennel tesztel Mick Schumacher – fotók

Mick Schumacher hivatalosan a Mercedes teszt- és tartalékversenyzője, ám ezen minőségében a többi Mercedes-motoros csapat, így a McLaren rendelkezésére is állhat ugyanilyen szerepkörben a két istálló közötti megállapodás értelmében. A német pilóta, aki néhány hete a barcelonai Pirelli-teszten a Mercedes idei gépét vezethette, most papajába öltözött: Schumacher Portimaóban vezethette az MCL35M-et, azaz a McLaren 2021-es versenygépét (ugyanezzel az autóval körözött nemrég a Hungaroringen többek között Oscar Piastri és Alex Palou is).

A McLaren posztja szerint Schumacherhez csatlakozott néhány mérnök- és szerelőtanonc és -gyakornok is a portugál helyszínen:

Már áll Brad Pitték F1-es garázsa Silverstone-ban – fotó

A hétvégi Brit Nagydíjon kezdik meg forgatni a Brad Pitt és Lewis Hamilton nevével fémjelzett F1-es mozifilmet. A helyszíni képek tanúsága szerint a bokszban be is rendezték az ApexGP névre hallgató (magyarul ez Kanyarcsúcspont GP-t jelent) fiktív 11. csapat garázsát, s megjelent a Pitt által játszott főhős, Sonny Hayes névtáblája is. A sztori szerint Hayes egy veterán versenyző, aki azért tér vissza, hogy a Damson Idris által megformált csapattársát, Joshua Pearce-t mentorálja és egyúttal utoljára harcba szálljon a sikerekért a pályán.

A RacingNews365.com portál úgy tudja, hogy a versenyjeleneteket a hivatalos edzések és futamok között forgatják majd a hétvégén Silverstone-ban, ahol Pitt egy módosított, a Mercedes által tervezett és filmforgatásra optimalizált F1-es aerodinamikával felszerelt Formula-2-es géppel gurul majd pályára. A kiszivárgott videók szerint már a nagydíjat megelőző hetekben is rögzítettek felvételeket esőben és száraz pályán egyaránt. Az autót állítólag 6K-s kamerákkal fogják felszerelni. A tervek szerint Silverstone mellett további F1-es nagydíjhétvégéken is forgat majd a stáb, amelyet a Top Gun: Maverick című filmet is jegyző Joseph Kosinski fog össze rendezőként.

Egyből egyedi festéssel debütál az Aston Martin új partnere az F1-es Brit Nagydíjon

Új hosszútávú technikai és márkaegyüttműködést jelentett be az Aston Martin Formula-1-es alakulata a hétvégi hazai versenye előtt: a Brit Nagydíjtól kezdődően a Valvoline Global az istálló hivatalos kenőanyagpartnere. A két fél a közlemény szerint szorosan együtt fog dolgozni a Valvoline termékein, amelyek elősegíthetik az Aston Martin F1-es sikerességét.

A kapcsolat kezdetét pedig egyből különleges festéssel ünnepli a csapat Silverstone-ban: Fernando Alonso és Lance Stroll AMR23-asának több pontján – így például a motorborításon és az első szárnyon – megjelennek a Valvoline piros-kék színei és logója. Mutatjuk a fotókat a persze javarészt továbbra is zöldben pompázó versenygépről:

f1-aston-valvoline-1

f1-aston-valvoline-2f1-aston-valvoline-3_1

Élő streamen lehet majd követni a Spában elhunyt pilóta temetését

A Formula Regional Európa-bajnokság hétvégi spái fordulóján szenvedett halálos balesetet az esős verseny hajrájában Dilano van ’t Hoff. A mindössze 18 éves versenyző temetését jövő kedden tartják a Ridderkerk holland város szélén található Reyerparcban. A temetés nyilvános lesz, de a részvétel regisztrációhoz kötött. A délben kezdődő ceremóniát pedig egy élő streamben is követni lehet majd.

Van ’t Hoff családja egy alapítványt is létrehozott „Versenyezzünk Dilanóért” néven, amellyel a céljuk a versenybalesetekben megsérült pilóták rehabilitációjának támogatása. Az elhunyt versenyző családja azt kéri, hogy virágok helyett inkább az alapítványnak nyújtott támogatással adózzanak a pilóta emléke előtt.

A spái balesetben szintén érintett és megsérült, jelenleg kórházban lábadozó Adam Fitzgerald egyébként egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy folytatja-e a versenyzői karrierjét a tragikus események után: a pilóta részvétét fejezte ki Van ’t Hoff családja számára. Az elhunyt pilóta csapata, az MP Motorsport egyébként kihagyja a mugellói hétvégét.

dilano

Mészáros Sándorral sétálták körbe a Magyar Nagydíj helyszínét az F1-rajongók

A Formula.hu munkatársát, Mészáros Sándort kérte fel a Hungaroring, hogy július 4-én, kedden az F1-rajongókkal együtt sétálja körbe a Magyar Nagydíj helyszínéül szolgáló pályát. Az esemény remek hangulatban zajlott, sok témát érintettek a megjelentek, Sanyi pedig igyekezett sok éves helyszíni tapasztalatát segítségül hívva minden kérdésre válaszolni. Előbb jöjjön a hétvégi Brit Nagydíj (amelynek menetrendje itt olvasható), aztán találkozzunk a Magyar Nagydíjon!

 

A Red Bull 520 körrel töltött többet az élen bárkinél

Talán sehol sem annyira nyomasztó a Red Bull idei fölénye, mint az élen töltött körök statisztikáit tekintve: az eddigi 558 versenykörből 532-t az energiaitalosok valamely versenyzője zárt az élen (419-113 megoszlásban Verstappen „javára”), őket a Ferrari követi 12-vel, majd jön 11-gyel a Mercedes és 3-mal az Aston Martin. Ez azt jelenti, hogy a körök több mint 95 százalékát egy Red Bull fejezte be az első helyen, de még ennél is elképesztőbb, hogy nyolc pilóta, azaz mezőny 40 százaléka kevesebb versenykört teljesített, mint ahányat elsőként fejezett be a címvédő istálló – köztük Russell (500) és Leclerc (482) is.

További érdekes statisztikákat találhatnak kedves olvasóink F1Stat sorozatunk legújabb részében, többek között a Ferrari nagy mérföldkövével, Verstappen sorozataival és Ocon rekordjával.

verstappen-perez-rbr