Steward
Admin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. október 19. kedd

Megint felfordult a rajtrács a Formula-E-ben: Újonc a pole-ban, éllovasok a mezőny végén

Vasárnap egy újabb időmérő edzéssel folytatódott a Formula-E valenciai duplafutamos hétvégéje. Az a trend, hogy minél későbbi csoportban gurulnak pályára a versenyzők, annál jobb esélyük van a Superpole-ba jutásra, ezúttal hatványozottan érvényesült, ugyanis helyenként még voltak nedves aszfaltok az aszfalton, így egyértelműen egyre jobbak lettek a körülmények. Éppen ezért mind a hat továbbjutó helyet az utolsó csoport pilótái kaparintották meg, azaz a világbajnoki tabella utolsó helyezettjei: Jake Dennis, André Lotterer, Alex Lynn, Tom Blomqvist, Oliver Turvey és Norman Nato.

Ez persze azt is jelenti, hogy a nagyágyúk mind hátrébbról indulhatnak: a kétszeres bajnok Jean-Eric Vergne hetedik lett, Sebastien Buemi kilencedik, a címvédő Antonio Felix da Costa a tizenkettedik, míg a Mercedes bajnoki éllovas duója, Stoffel Vandoorne és Nyck de Vries csak a 19-20. legjobb idővel zárt.

A pálya állapotának javulása a Superpole-ban is tetten érhető volt, hiszen mindenki átvette a vezetést az előtte érkezőtől. A pole-t így az újonc BMW-s, Jake Dennis szerezte meg, karrierje során először, bő nyolc tizedmásodperccel megelőzve a porschés Lotterert, majd jött Lynn, Blomqvist, Turvey és Nato. A második Valencia ePrix 14 órakor startol.

A vasárnapi időmérő végeredménye:

fe-valencia-kvali2

Az Orecához igazolt a Renault egyik legnagyobb volt F1-es guruja

Remi Taffin 1999-ben csatlakozott a Renault-hoz és egészen az idei nyárig az F1-es projekten dolgozott, hosszú ideig ő felelt a motorfejlesztésért. A júniusi távozása után most azonban új munkát talált: az Oreca technikai igazgatója lesz. Az LMP2-es csapatnál a motorfejlesztésért és a karosszériáért is felelős lesz, közben pedig az Oreca egyéb projektjeibe is be akarják vonni, gyakorlatilag ő lesz a gyártó "ékköve" a stábot tekintve. A 47 éves szakember a munkát két helyszínen fogja végezni: a Paul Ricard versenypályán, valamint Magny-Cours-ban.

00117017_548

fotó: dppi

A Haas már tudja, kiket ültetne autóba a szabadedzéseken

A tervek szerint jövőre életbe lép egy olyan szabály, miszerint a csapatoknak a pénteki első szabadedzéseken kötelező lesz az egyik autójukba fiatal pilótát ültetni, ezzel segítve az utánpótlásban szereplők közelebb kerülését a királykategóriához.

A nagycsapatoknak van kikből válogatniuk, és amíg nem egyértelmű, hogy tényleg ez lesz a forgatókönyv 2022-től, addig várhatóan nem is konkretizálnak semmit. A kisebb alakulatoknak, versenyzői akadémia híján azonban érdemes lehet előre gondolkodniuk. A Haas legalábbis ezt teszi, a csapatfőnök Günther Steiner ugyanis elárulta, merrefelé nézelődnek. „Jelenleg, ha ez tényleg bekerülne a szabálykönyvbe, akkor újoncoknak kellene lehetőséget adnunk, akik szerintem Ferrari-pilóták lennének. Még nem beszéltem a Ferrarival, ők kit szeretnének, és hogy van-e egyáltalán valakijük, de nekünk az lenne az elsődleges választás” – utalt a Ferrari-akadémistákra. Elsősorban Callum Ilott, Marcus Armstrong, Robert Svarcman és Arthur Leclerc jöhet így szóba, akiknek jövőre továbbra sincs esélyük Formula-1-es ülésre.

A Miami Dolphins NFL-mérkőzésén járt Russell és Albon

A néhány nappal ezelőtt kiadott versenynaptárral hivatalossá vált, hogy 2022-ben új helyszínként debütál a Formula-1-ben Miami, ahol a Miami Dolphins NFL-csapatának stadionja, a Hard Rock Stadium körül kialakított pályán fognak versenyezni a pilóták. Közülük ketten, név szerint George Russell és Alexander Albon – előbbi a Mercedes, utóbbi épp brit barátja helyét elfoglalva a Williams színeit fogja erősíteni jövőre – a minap el is látogattak a csapat aktuális mérkőzésére, amelyet Londonban, a Tottenham stadionjában rendeztek. A két F1-es a rajtszámának megfelelő mezt viselt a találkozó megtekintése közben.

Russell egyébként nemcsak az amerikaifoci iránt mutatott érdeklődést a napokban, hiszen nemrég Anglia Magyarország elleni labdarúgó-világbajnoki selejtezőjét is a helyszínen tekintette meg a Wembley-ben.

Videó: Tömegbaleset a NASCAR texasi versenyén

A Texas Motor Speedwayre látogatott a NASCAR mezőnye a mögöttünk hagyott hétvégén, ahol egy újraindításnál hatalmas tömegbalesetnek lehettek szemtanúi a nézők: Bubba Wallace elvesztette az irányítást autója felett a verseny 31. körében, majd 14 autó csúszott egymásba mögötte a nem mindennapi tömegbalesetben. A futamot egyébként a Hendrick Motorsports egyik Chevrolet-jával versenyző Kyle Larsson nyerte csapattársa, William Byron előtt, a harmadik helyet pedig a Joe Gibbs Racing Toyotájával induló Christopher Gibbs szerezte meg.

Cáfolja a Petronas, hogy szakítana a Mercedesszel

Mi is beszámoltunk arról a pletykáról, miszerint a szezon végén szakíthat a Mercedes és több mint tíz éve őt támogató szponzora, a Petronas. A híresztelések szerint ugyanis a vb-éllovas istálló a szaúdi olajvállalattal, az Aramcóval pótolná a maláj céget – annak ellenére, hogy az információk szerint még több évig érvényes a Petronasszal kötött szerződésük.

Nos, ez utóbbit erősíti meg és egyúttal cáfolja a hétvégén felröppent pletykákat a Petronas hétfői rövid közleménye: „A Petronas és a Mercedes 2010 óta partnerek egy hosszú távú együttműködés formájában, amely mindkét fél számára előnyös. Tavaly meghosszabbították a kapcsolatunkat újabb többéves ciklusra, és büszkén folytatjuk a közös munkát azon, hogy csúcsteljesítményt nyújtsunk.”

A Petronas közleménye szerint tehát továbbra is támogatni fogják a Mercedest, így az Aramcónak aligha jut szerep – noha a társtulajdonos INEOS valóban kötődik szaúdi projektek kapcsán a céghez.

petronas-mercedes-f1-dppi

Hogyan lehet már Misanóban világbajnok Fabio Quartararo?

Azzal, hogy Fabio Quartararo az Amerikai GP-n 52 pontra növelte az előnyét Francesco Bagnaiával szemben, elérte, hogy akár már a második misanói futamon, az Emilia-Romagna-i Nagydíjon bebiztosítsa világbajnoki címét a MotoGP-ben. Mivel két verseny lesz még hátra, Quartararo előnyéből 50 vb-egységnek kell megmaradnia legalább – 50 pontos különbség esetén a pontazonosságnál a több győzelem mindenképpen a Yamaha franciájának kedvez –, amit röviden összefoglalva kétféleképp érhet el: vagy eleve ducatis riválisa előtt fut be, vagy a dobogós helyeken kívül tartózkodva közvetlenül vagy a még alacsonyabb helyezések esetén legfeljebb két pozícióval mögötte.

Mivel más motorosnak már matematikai esélye sincs, könnyű áttekinteni az egyes forgatókönyveket – szóval Quartararo már a mostani hétvégén világbajnok, ha:
- nyer;
- második lesz és Bagnaia nem győz;
- harmadikként zár és Bagnaia nincs az első kettőben;
- negyedikként intik le, miközben Bagnaia nem dobogós;
- ötödik vagy hatodik, Bagnaia pedig legfeljebb egy hellyel előzi meg;
- hetedik vagy rosszabb helyen fut be, miközben Bagnaia maximum két hellyel végez előtte.

Arról, hogy van-e még esélye Bagnaiának Quartararo ellen és hogy lesz-e bajnokavatás Misanóban, a Formula Motocast friss adásában is beszéltünk:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

A DTM-főnök szerint ártott a bajnokságnak a botrányos idényzáró

Mint arról mi is többször írtunk, erősen vitatott jelenetek után dőlt el a Német Túraautó-bajnoksági idei összetett első helye a Norisringen. Az utolsó verseny startja után Kelvin van der Linde vetődött be Liam Lawson mellé, aminek ütközés lett a vége, így az addigi éllovas csak többkörös hátrányban folytathatta a futamot. Van der Linde aztán a harmadik esélyessel, Maximilian Götzcel is összeért, ám ott ő járt pórul, miközben a mercedesest elengedték márkatársai a hajrában, így végül megszerezte a bajnoki címhez szükséges győzelmet. Az indulatok azóta is forrnak, s a DTM-főnök Gerhard Berger sem elégedett:

„Nagyon rosszul aludtam az előző néhány éjszaka” – nyilatkozta az egykori F1-es pilóta a BILD hasábjain. „40 éve motorsportrajongó vagyok, a szívem pedig nem bírja elviselni az ilyen sok mesterséges pozíciócserét. Mindkét témakör, azaz a Mercedesek csapatutasítása és Van der Linde manővere, egyaránt nemcsak vitákat váltott ki, hanem kárt is okozott a DTM-nek. Rettenetesen sajnálom mindazokat, akik hozzájárultak idén ahhoz, hogy érdeklődést generáljunk a DTM iránt és fenntartsuk a kemény, de fair versenyzést az utolsó futamig, ahol a legjobb nyer. Sajnos ezt nem sikerült elérnünk a finálén, ez pedig hatalmas csapás ránk a rajongók szemében.”

Berger hozzátette: nem feltétlenül gondolkodnak el azon, hogy ismét betiltsák a csapatutasítás intézményét, azt ugyanakkor elfogadhatatlannak érzi, hogy nemcsak egy csapaton belül, hanem a Mercedes-partner istállók között is történtek pozíciócserék a futam végén Götz sikere érdekében.

dtm-gotz-norisring

Balesetválogatás: Amikor a Formula-E-ből roncsderbi vált

Az őszi szünetét töltő – a következő szezon januárban, Szaúd-Arábiában kezdődik – elektromos széria eddigi hét idényének legnagyobb baleseteit és ütközéseit gyűjtötte egy 12 perces videóba:

A legemlékezetesebb rádiózások az F3 2021-es szezonjából

A legjobb pillanatok, majd a legnagyobb előzések után elhozta a legemlékezetesebb rádióüzeneteket is az F1 YouTube-csatornája. Ideges, panaszkodó, örömükben éneklő és vacogó pilóták rádiós bejátszásai. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

A Zengő és Ekström a PURE ETCR első bajnoka

Franciaországban, a Pau-Arnos pályán fejeződött be az elektromos túraautó-széria első szezonja. Az utolsó napon három versenyző volt még esélyes a bajnoki címre: Mattias Ektröm (Zengő-Cupra), Jean-Karl Vernay (Hyundai) és Mikel Azcona (Zengő-Cupra).

A végső befutó Ekström lett, de nem egyszerű körülmények közt: a svéd a második szuperdöntőben ütközött, megforgott és defektet kapott. Kénytelen volt bokszba hajtani, ahonnan egy kör hátrányban tért vissza új abronccsal és sérült autója miatt jelentős hátrányban. Ekström tudta, hogy ha a táv 75 %-át teljesíti, akkor pontokat kaphat. Így az ötödik pozícióval meglett a bajnoki cím – négy ponttal Vernay előtt.

A két szuperdöntőt Vernay és Agusto Farfus nyerte: az összpontszámot tekintve a francia lett a hétvége legjobbja, így a PURE ETCR-ben és a WTCR-ben is győzni tudott egy napon. Farfus végzett a második, Azcona a harmadik helyen: a spanyol a pontversenyt is harmadik helyen zárta, hozzájárulva a Cupra X Zengő Motorsport bajnoki címéhez a gyártók közt. A Romeo Ferraris – M1RA együttműködés második lett, a Hyundai Motorsportnak a harmadik pozíció jutott.

Levette a kesztyűt menet közben, 1000 eurós büntetés járt érte

Szigorú pénzbírságot osztottak ki a WTCR-ben a második futamot megnyerő Jean-Karl Vernay számára. A Hyundai franciája a hazai versenyen szerzett győzelmet követően a levezető körben eltávolította tűzálló kesztyűijét. Ezt a versenyfelügyelők potenciális biztonsági veszélynek minősítették, és 1000 euró pénzbüntetést, valamint egy bünetőpontot osztottak ki Vernay-nek.

Kiszabtak a Rali-világbajnokságon is egy hasonló, nem versenyszituációért járó pénzbüntetést. A Katalán Ralin végül negyedikként célba érő Sebastien Ogier a hatósággal került összetűzésbe: a verseny egyik összekötő szakaszán a leállósávban előzött, majd nem állt meg az őt kiintő rendőr jelzésére. Ez 2000 euró bírságot érdemelt.

A nyolcadik vb-címére pályázó Ogier kifejezetten gyakran kap csekket: szintén Spanyolországban pénteken 200 euróra bírságolták, amiért az overallon kívül hordta a balaklavát, Finnországban 800 eurót kellett kifizetnie rosszul becsatolt sisakja miatt, Horvátországban pedig 7000 euróra büntették és fél évre felfüggesztve eltiltották a rali alatt történt közúti ütközés miatt.

Videó: A Formula-3-as szezon 10 legnagyobb előzése

Dennis Hauger nyerte az F3-asok idei bajnoki címét, amit már két versennyel a szezon vége előtt be is biztosított. Az Orosz Nagydíj helyszínén búcsúzó utánpótlás-kategória legszebb előzéseit válogatták össze nekünk az F1 YouTube-csatornáján. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Utolsó születésnapját ünnepli a mezőny tagjaként Kimi Raikkönen

A finn már jó ideje a mezőny legidősebb tagja, az idény végén azonban végérvénysen visszavonul 2007 világbajnoka, így a mai az utolsó születésnapja, amelyet még úgy ünnepelhet meg, hogy a Formula-1-es mezőny aktív tagja. A 42 éves Jégembert 10 legszebb megmozdulásával szeretnénk köszönteni születésnapja alkalmából! A videó a képre kattintva tekinthető meg!

WTCR: Vernay-győzelem és Michelisz-dráma a második futamon

Két hazai versenyző, Yvan Muller és Jean-Karl Vernay indultak az első sorból, Michelisz Norbert pedig – aki az első versenyen a hetedik helyen végzett – a harmadik helyről várhatta a második futam rajtját. A lámpák kialvását követően Vernay átvette a vezetést, mögötte Muller és Michelisz fordultak ki az első kanyarból.

Csakúgy, mint a fordított rajtrácsos versenyen, a főfutamon is vonatozás kezdődött ezt követően Pauban, annyi talán említésre méltó, hogy az első négyes – Vernay, Muller, Michelisz és Urrutia – eléggé elszakadt a többiektől. Az egyetlen akciót Tarquini mutatta meg, aki a sikánban előzte meg a hibázó Girolamit. Öt körrel a vége előtt a Mullert üldöző Micheliszt megtolta Urrutia, de a magyar versenyző megtartotta harmadik helyét.

A Hyundai valamilyen műszaki gonddal küzdhetett, mivel Michelisz autójának egyszerűen nem volt végsebessége az egyenesekben, emiatt föltorlódtak mögötte többen is és kisebb lökdösődés vette kezdetét. Aztán három körrel a vége előtt már nem bírta maga mögött tartani az urguayit, Michelisz lendületet vesztett, így Vervisch is elment mellette.

Újra föltorlódtak a Hyundai mögött a többiek, s Guerrieri kiütötte a sikánban a gumibálát, ami miatt bejött a safety car. A versenyigazgatóság így egy körrel megtoldotta a futamot, ezt követően pedig a bajnoki éllovas Ehrlacher miközben megpróbálta megelőzni honfitársunkat hibázott, ami után Guerrierivel is összeakaszkodott.

A futamot végül Jean-Karl Vernay nyerte, második lett Yvan Muller, majd Urrutia lett a harmadik, Vernay a negyedik, Ehrlacher pedig végül a célvonalon előzte meg Micheliszt, aki így csak a hatodik lett.

WTCR: Vervisch nyerte az első futamot, Michelisz 7.

A szombati időmérőn harmadik helyet szerzett Michelisz Norbert, ezzel a magyarok közül ő szerepelt legjobban, a fordított rajtrácsos első versenyen jól rajtolt a hyundai-os – a hatodik helyen fordult el, miközben Tiago Monteiro összetörte a Hondát a rajtnál, miután Yann Ehrlacher-val ütközött, de Yvan Muller is hamar kiesett a versenyből. A biztonsági auót kiállását követően Vervisch és Björk álltak a mezőny élén.

A verseny felénél két Cupra is műszaki hiba miatt búcsúzott, majd öt körrel később Vernay elment Michelisz mellett, így a hetedik helyre csúszott vissza a magyar versenyző. A manővernek eléggé csapatutasítás szaga volt. Igazán említésre méltó esemény nem nagyon történt a hátralévő néhány körben: Vervisch nyerte az első versenyt, a második helyen Björk végzett, a további sorrend pedig Tarquini, Guerrieri, Girolami, Vernay, Michelisz, Ehrlacher volt az első nyolcat illetően. Tassi Attila a 12. pozícióban zárt, míg a harmadik magyar Boldizs Bence épp csak lemaradt a pontszerzésről, és 16.-ként futott be.

Folytatás 12:15-től a második versennyel!

Perez világbajnok autóval bemutatózott Dallasban

Az USA Nagydíjat megelőzően a texasi Dallas felé vette az irányt a Red Bull csapatának egy része, hogy a Formula-1-et népszerűsítvén tartson egy bemutatót az istálló tíz évvel ezelőtti, 2011-es világbajnok versenygépével. Ahogyan a mondás tartja: "Texasban minden nagyobb" - nos, még talán a fánkok is! Nem ő az egyetlen azonba, aki néhány demo-kör erejéig megkap egy nagyra becsült versenygépet, hiszen Zak Brownnal való fogadásuk nyomán Daniel Ricciardo is megkapja néhány kör erejéig példaképe, a NASCAR-legenda Dale Earnhardt 3-as rajtszámú autóját.

 

 

Így locsolja a pezsgőt egy háromszoros Európa-bajnok

Harmadik bajnoki címét ünnepelhette a kamion Európa-bajnokságon Kiss Norbert. A Révész Racing versenyzője nagyszerű szezont futott idáig is, ezen a hétvégén pedig Misanóban vendégeskedik a mezőny, ahol már a szombati első futamon sikerült elérnie célját. Norbi természetesen önfeledten ünnepelt a leintés után, erről pedig az Instagram oldalán is közzétett egy igazán beszédes fotót.  

 
 
 
View this post on Instagram

Norbert Kiss (@drivernorbi) által megosztott bejegyzés

Quartararónál már csak a mikor a kérdés, nem a vb-cím ténye

Austini második helyével 52 pontra növelte előnyét Francesco Bagnaiával szemben Fabio Quartararo, így akár már a soron következő Emilia-Romagna-i Nagydíjon bebiztosíthatja a vb-címét. A Formula Motocast friss adásában arról is beszéltünk, hogy vajon ez tényleg megtörténik-e már Misanóban vagy el tudja-e még odázni a megkoronázást a ducatis – a szóban forgó részt 53:16-tól hallgatható:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Különleges üzenetet kapott Charles Leclerc

Október 16-án ünnepelte 24. születésnapját Charles Leclerc, ebből az alkalomból pedig a Ferrari is felköszöntötte őt. A monacói csapata egy igazán különleges videót tett közzé az Instagramon, ahol a pilótájuk megszokott 16-os rajtszámát, az életkorának megfelelő 24-esre cserélték és így kívántak neki nagyon boldog születésnapot.

A Renault számára igazán emlékezetes a mai nap

2005-ben óriási meglepetésre már nem a Ferrari uralta az Formula-1-et, helyette a francia márka és a McLaren csatájáról szólt az év. Fernando Alonso már Brazíliában ünnepelhetett, miután megszerezte az egyéni világbajnoki címet, a Renault pedig a Kínai Nagydíjon vált a legjobbá a konstruktőrök között október 16-án.

Ha szerettek nosztalgiázni és ehhez hasonló tartalmakra vagytok kíváncsiak, akkor feltétlenül érdemes csatlakozni a Formula Retro nevű csoportunkhoz.

Olvastad már?