DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 26. csütörtök

Vettelé az év rádiózása: „Who let the dogs out?”

A Bahreini Nagydíj második edzésén egy pályára szaladó kutya okozott (másodjára) piros zászlós megszakítást, a Ferrari németje pedig le is csapta a magas labdát, s az év rádiózását produkálva elkezdte énekelni a Who let the dogs out? című slágert, hozzátéve, hogy ha tudja, hogy a kutyákat is beengedik a pályára, elhozta volna a sajátját is…

10 ezer eurójába fájt a Haasnak egy dupla mulasztás a Hungaroringen

Pénzbírsággal sújtották az F1-es Magyar Nagydíjon a Haast. Történt ugyanis, hogy pénteki edzés után ugyan fizikailag visszaszolgáltattak a Pirellinek egy-egy szett intermediate gumit autónként, ám elektronikusan ezt nem jegyezték fel – márpedig ez szabálysértésnek minősül, így egyenként 5-5 ezer euróra büntették Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg abroncsai miatt az amerikai istállót.

Az időmérő után vizsgálták még Lance Strollt is, amiért a Q1-ben feltartotta a 13-as kanyarban Valtteri Bottast. A kanadai azonban megúszta szankció nélkül: a felügyelők úgy ítélték meg, hogy bár Stroll feltartotta a finnt, ebben szerepet játszott az utolsó kanyarokban kialakult tumultus is, amely miatt az Aston Martin versenyzője nem tudott lehúzódni az alfás elől a versenyívről.

f1-haas-hun

fotó: DPPI

„Érzelmileg már megvan” – Wolff Hamilton új F1-es szerződéséről

Annak ellenére, hogy a felek rendre elmondják, hogy csak idő kérdése, hogy nyélbe üssék Lewis Hamilton szerződéshosszabbítását a Mercedesnél, a bejelentésre még mindig nem került sor. Toto Wolff csapatvezető a Magyar Nagydíj helyszínén adott rövid és tömör helyzetjelentést arról, hogyan is állnak a tárgyalások: „A helyzet az, hogy még nem írtuk alá, de érzelmileg már kész van” – nyilatkozta a Sky Sports F1-nek.

Wolff szavai összhangban vannak azzal, amit Hamilton nyilatkozott még a csütörtöki sajtónapon a Formula.hu jelenlétében, ahol félig viccesen arról beszélt, hogy lehet, hogy majd csak a szezon végén írnak alá: „Lehet, hogy most az év végéig kell várnunk. Igazából nincs információm, amit megoszthatnék, a jogászok munkája ez. Nem vettem részt végig az egyeztetésekben, már az elején kiszálltam. A többi folyamatban lévő dolgomra akartam koncentrálni, így a csapat dolgozott rajta a háttérben. Nincs már egyeztetnivalónk, csak apróságok.”

f1-hungaroring-friday-20

Fotó: Ollé Iván

Szívesen visszafogadná De Vriest a Mercedes

Mindössze tíz futam után véget ért az F1-es kaland Nyck de Vries számára, miután a Magyar Nagydíjtól kezdve már Daniel Ricciardo vette át a helyét az AlphaTaurinál. A hollandot tavaly a Mercedes kötelékeiből igazolta le a Red Bull: előtte évekig a Mercedesnél szerepelt többek között a Formula-E-ben, valamint Formula-1-es szimulátorversenyzőként. Emiatt a Hungaroringen tartott sajtótájékoztatón neki is szegezték a kérdést a Mercedes vezető pályamérnökének, Andrew Shovlinnak, hogy visszafogadnák-e De Vriest ebben a minőségében:

„Úgy gondolom, Nyck többre vágyik annál, mint hogy szimplán szimulátorpilóta legyen, szóval újra versenyezni akar. Csak szöveges üzenetet váltottam vele, és azt mondta, tudatni fogja, hogyan alakulnak a tervei. Egyértelműen roppant hasznos volt számunkra abban a szerepkörben, és szívesen visszafogadnánk őt ebben a felállásban. De azt gyanítom, arra fog koncentrálni, hogy versenyülést találjon magának. Ha nem a Formula-1-ben, akkor más nagy és versenyképes sorozatban. Világos, hogy mennyire tehetséges. F2-es bajnok, Formula-E-világbajnok, amit kifejezetten nehéz megnyerni. Újra győztes ülést szeretne magának” – fogalmazott a Formula.hu jelenlétében Shovlin. De Vriesnek amúgy a hírek szerint máris lehet ajánlata: állítólag a Nissan Formula-E-alakulata érdeklődik a szolgálatai iránt.

f1-devries-mercedes

fotó: DPPI

Nem fog beleszólni az F1-be az új Alpine-vezérigazgató

Távozik az Alpine legfelső posztjáról Laurent Rossi, akit Philippe Krief vált a márka vezérigazgatójaként. De nem csupán személyi, hanem strukturális változás is történik, Rossi ugyanis aktív ellenőrzést gyakorolt a Formula-1-es csapat felett, a korábban Alfa Romeónál és Ferrarinál dolgozó Kriefnek azonban nem lesz ilyen jogköre.

„Az Alpine új vezérigazgatójának semmilyen ráhatása nem lesz a Formula-1-es részre” – mondta a médiának, beleértve a Formula.hu-t a csapatfőnökök pénteki hungaroringi sajtótájékoztatóján Otmar Szafnauer. „Az a változás az Alpine üzleti perspektíváját szem előtt tartva történt, nem a Formula-1-et nézve. A vezérigazgató az Alpine Carsra fog fókuszálni a Formula-1 helyett.”

A csapatvezető hozzátette, Rossi, akit különleges projektekhez helyeztek át az Alpine-on belül, tudtával szintén nem fog belefolyni a Formula-1-be. Végül a motorsportrészleg új alelnöke, Bruno Famin szerepéről is ejtett pár szót: „Több mint egy éve már dolgozott Viryben, valamint az endurance-on és a Dakaron is, ehhez jön hozzá most a Formula-1, habár már eddig is része volt a Formula-1-es programnak. Olyan nagy változás nem történt” – mondta Szafnauer, aki hivatalosan a hierarchiában Faminnek jelent.

Fotó: DPPI

Jön az F1-es Magyar Nagydíj időmérője – itt a szombati menetrend

Délután 16 órakor kezdődik a 38. Formula-1-es Magyar Nagydíj kvalifikációját, de előtte rendeznek Formula-2-es és Formula-3-as sprintfutamokat is a Hungaroringen – miközben az IndyCar, a WRC és a WRX mezőnye is versenyez. Mutatjuk a szombati programot:

Szombat (július 22.)  
07:09- WRC, 9-17. szakasz (WRC+, előfizetés után élő)
09:50 Formula-3, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)
10:00-17:00 WRX, Edzés és előfutamok  
11:20-11:50 Porsche Szuperkupa, Időmérő  
12:30-13:30 Formula-1, 3. szabadedzés (tv: M4 Sport, élő)
14:15 Formula-2, Sprintfutam (tv: M4 Sport, élő)
15:30-16:30 IndyCar, 1. időmérő (tv: Aréna4, élő)
16:00-17:00 Formula-1, Időmérő (tv: M4 Sport, élő)
18:00 NASCAR Truck Series, Futam (tv: Aréna4, élő)
21:00 IndyCar, 1. futam (tv: Aréna4, élő)
23:30 NASCAR Xfinity Series, Futam (tv: Aréna4, élő)

f1-hun-day1

fotó: DPPI

Helyszíni: Felkavart péntek és az F1-es Magyar Nagydíj jövője

Szeszélyes időjárás és felkavart sorrend jellemezte a 38. Formula-1-es Magyar Nagydíj első edzésnapját, amelyen Mészáros Sándor, a Formula.hu tudósítója többek között a hungaroringi futam jövőjéről is beszélgetett Stefano Domenicali F1-vezérrel. Sanyi helyszíni videós bejelentkezése IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

Sanyi helyszini-Hungaroring-03

Ezért késik a McLaren Hungaroringre szánt F1-es fejlesztése

A McLaren már jóval korábban beharangozta, hogy a nyári szünet előtt „gyakorlatilag az összes elemében” átalakítja az autója karosszériáját és aerodinamikáját: a fejlesztési csomag akkorának ígérkezett, hogy három futamra elosztva tervezték bevetni őket. Az első 50 százalékot kapta meg Spielbergben Lando Norris, majd újabb 25 százalék érkezett Silverstone-ban a brit autójára, míg Oscar Piastri rendre egy lépéssel a csapattárs mögött járt. A tervek szerint az F1-es Magyar Nagydíjon vált volna teljessé az újítási csomag, ám mint az az istállók kötelezően leadott fejlesztési listájából kiderült, a wokingiak nem készültek újításokkal a Hungaroringre.

Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke pénteken a Formula.hu jelenlétében magyarázta el a késés okát és az új ütemezést is: „Először is azt kell elmondani, hogy itt megkapta Oscar is az első szárnyat. Ez a Brit Nagydíjon még nem volt lehetséges az alkatrészek limitált száma miatt” – mutatott rá Stella. „Aztán ami a további fejlesztéseket illeti, rájöttünk, hogy tervezési és gyártási szempontból kicsit több időre van szükségünk, hogy a teljes csomag meglegyen. Úgyhogy majd a következő futamokon érkezik néhány új elem, és mindenekelőtt a nyári szünetet követően.”

f1-mclaren-hun

fotó: DPPI

Doohan idén először pole-ban az F2-ben, williamses rajtelsőség az F3-ban a Hungaroringen

A két F1-es szabadedzés között rendezték a Formula-3-asok és a Formula-2-esek időmérőjét a Hungaroringen. Előbb az F3-asok gurultak pályára, még vizes, de már száradó pályán. A trükkös körülmények elsősorban Oliver Greyen fogtak ki, hibájával piros zászlós megszakítást is kiváltott a pilóta. A leggyorsabbnak a Williams akadémiáját erősítő Zak O’Sullivan bizonyult, ő szerezte meg a pole-t, megelőzve premás csapattársát, Dino Beganovicot, valamint a Tridentnél szereplő Leonardo Fornarolit. Őket az előző, silverstone-i forduló két győztese, Franco Colapinto és Oliver Goethe követte a sorban. A bajnokságot magabiztosan vezető Gabriel Bortoleto csak kilencedikként zárt, de így is sokkal jobban járt, mint az összetettben második Pepe Martí, aki mindössze a 13. időt futotta, így ő mindkét versenyt ebből a pozícióból kezdi majd meg.

A Formula-2-ben már végig száraz volt a pálya – bár néhányan jelentettek esőcseppeket –, de így is történt egy autótörés és megszakítás Roman Stanek hibájának köszönhetően. A pole-pozíciót az idei szezon során először Jack Doohan zsebelte be, 52 ezreddel megelőzve Victor Martints-t és 91 ezreddel a bajnokságban élen álló Frederik Vestit. Utóbbit szorosan követi fő üldözője, Theo Pourchaire, majd jött Enzo Fittipaldi és a pontversenyben harmadik és negyedik Ayumu Iwasa és Oliver Bearman. A tizedik hely és ezzel a fordított rajtrácsos elsőség Kush Mainié lett.

A program mindkét kategória esetében a sprintversennyel folytatódik szombat délelőtt, illetve délután.

f2-doohan-pole-hun

Óriási tűz, porig égtek Loebék autói a WRX helyszínén – videó

Hatalmas tűz ütött ki a Ralikrossz-világbajnokság hétvégi versenyének helyszínén, a Lydden Hill-i versenypályán: a hírek szerint a Special ONE Racing csapatánál csaptak fel a lángok, amelyek martalékává váltak az alakulat kamionjai, valamint a két Lancia Delta Evo-E RX, amelyekkel Sebastien Loeb és Guerlain Chicherit versenyeztek volna. A WRX közleménye szerint személyi sérülés szerencsére nem történt a tűzesetben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Rallycross - all about it! (@_rallycross_) által megosztott bejegyzés

A hétvége első nagy balesete: mexikói F3-as tört a hátsó egyenesben

A Magyar Nagydíj hétvégéjének legelső szabadedzését a Formula-3-asoknak tartották: öt perc volt már csak vissza a tréningből, mikor Rafael Villagomez alól a 10-es kanyarból kigyorsítva kicsúszott a Van Amersfoort hátulja. Az irányítását vesztett autó megforgott a kanyart követő rövidebb egyenesben, eközben pedig elkerülhetetlenül sodródott a jobboldali fal felé, amelyet orrával talált el.

A nagy becsapódás során Villagomez autójáról leszakadt az első és hátsó szárny, a roncs a pálya közepén állt meg. A 21 éves versenyző sértetlenül sétált el a baleset helyszínéről – szabadedzést már nem indították újra.

„A legjobb időmérős specialista, akivel valaha dolgoztam” – dupla elismerés Hülkenbergnek

Nem egy, hanem két Formula-1-es szakember is Nico Hülkenberg kvalifikációs kvalitásait méltatta. Előbb Beat Zehnder, az Alfa Romeo veterán csapatmenedzsere nyilatkozta a Formel1.de-nek, hogy időmérő tekintetében a német volt a legjobb, akivel együtt dolgozott a Saubernél – ami azért nagy szó, mert Zehnder csapattal töltött 30 éve alatt Kimi Raikkönen, Felipe Massa, Robert Kubica vagy épp Charles Leclerc is megfordult a hinwili gárdánál.

Erre az interjúra visszautalva dicsérte Hülkenberget aktuális főnöke, Günther Steiner is a Magyar Nagydíj sajtónapján: „Abszolút így van! Néha a semmiből tud összerakni egy nagyszerű kört. Beat régebb óta van a sportban, mint én, ezért tisztelem a véleményét. Mindenesetre ő egy nagyon jó időmérős specialista, ahogy ebben az évben is láttuk. Háromszor bejutott már a Q3-ba, egyértelmű, hogy nagyon jó az időmérőn. A világ egyik legjobbja, vagy az egyik legjobb valaha? Ezt nem tudom megmondani.”

Hülkenberg idei kvalifikációs mérlege valóban bravúros, Kanadában második lett az időmérőn, Ausztriában negyedik a sprintrajtrácsot meghatározó szétlövésen – az összes Q3-ba jutására még Steiner sem emlékszik, a sprintszétlövéseket is számolva hatszor ment tovább a harmadik fázisba. Más kérdés, hogy a VF-23 gyenge gumikezelése és versenytempója miatt a jó rajthelyeket legtöbbször pontszerzésre sem sikerül fordítani.

Fotó: Haas F1 Team

Helyszíni: Teltház Ricciardo sajtótájékoztatóján, Baumgartner 20

Mészáros Sándor és Gobodics Tamás képviselik a Formula.hu-t a Hungaroringen. Csütörtökön Ricciardóról, Alonsóról és Baumgartner Zsoltról szállították a híreket – a videó a képre vagy ide kattintva érhető el:

„Sosem játszottam Barbie- és Ken-babákkal” – Hülkenberg új frizurája nem fogadás volt

Felkapta a fejét a Magyar Nagydíj paddockja Nico Hülkenbergre, mikor a német versenyző belépett a pálya területére, a csütörtöki napon a megszokottnál sűrűbben kattogtak a fényképezőgépek a Haas versenyzőjére irányítva. Felmerült a gyanú, hogy a rövidesen már HülKENbergként emlegetett pilóta az éppen ma bemutatott Barbie filmből merített inspirációt, ő azonban állította, az egybeesés véletlen.

„Csodálatos, mire képes a festett haj, igaz? Nem, nem fogadás volt. Kijött ez a Barbie-film, és úgy gondoltam, jót tesz az extra PR a szezon ezen szakaszában... De nem, igazából nem így történt. Nem tudtam a filmről és nem igazán játszottam Barbie- és Ken-babákkal sem gyerekkoromban. Véletlen egybeesés, és úgy néz ki, elég rossz időzítés” – mondta a sajtótájékoztatón HülKENberg, akinek magyarázatát vagy elhisszük, vagy sem.

Fotó: DPPI

Hamilton: Így csinálja a Red Bull…

A brit és magyar versenyek közti nagy hírről, Nyck de Vries leváltásáról és Daniel Ricciardóról kérdezték végig a mezőnyt a csütörtöki sajtónapon a Hungaroringen. Lewis Hamilton cinikus választ adott arra, hogy igazságtalan volt-e a holland elküldése: „Bizony. Így csinálja a Red Bull. Így működik a Red Bull.”

A kapcsolódási pont, hogy Hamilton és De Vries éveket töltöttek egy csapatban, mivel utóbbi a Mercedes tartalékpilótája volt egészen az AlphaTauritól kapott, rövidre vágott lehetőségig. Bár együttérez vele, Hamilton Ricciardo visszatérésével is szimpatizál.

„Tehetséges fiatalember és egy kedves srác egyben, szerintem a jövő még mindig fényes számára, és biztosan sok remek lehetősége lesz” – mondta el a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón. „Nem igazán lep meg, hiszen még a versenyzői eligazításokon is részt vett, ami nagyon ritka egy tartalékpilóta részéről. Nem lep meg, hogy újra köztünk van, de egyértelműen meglepett a döntés, ami szegény Nycket érintette.”

Fotó: DPPI

Nem nagyon akarózott válaszolni a fejlesztéses kérdésre Verstappen

„Mi újság a fejlesztésekkel?” – kapott meg egy olyan kérdést a Magyar Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján Max Verstappen, amely izgalmasnak ígérkezett, hiszen a Red Bull csomagot hozott a Hungaroringre, a tartalmában megújult oldaldobozzal. A holland azonban nem vitte túlzásba a válaszadást.

„Jól néznek ki. Tényleg, az autót is gyorsabbá teszik, de ezek még szépek is” – mondta. Amikor pedig arról faggatták, mégis hol lesz gyorsabb az RB19, így felelt röviden: „A kanyarokban… főleg.”

A sajtótájékoztatót vezető Tom Clarkson becsületesen megpróbálkozott még egy kérdéssel: a riválisoknak aggódniuk kell? „Mindenki igyekszik javítani az autóján, ezt próbáljuk mi is” – felelte erre Verstappen, ezen túlmenően pedig a sajtó inkább nem forszírozta tovább a témát.

Verstappen már a múltkor, a silverstone-i verseny után sem akarta segíteni az újságírókat, akik szintén a fejlesztési csomaggal megcélzott területekre lettek volna kíváncsiak. „A légellenálláson, az alacsony sebességen, a közepes sebességen, a magas sebességen… A DRS-hatáson, a gumihasználaton, ezeken mind dolgozunk. A fékteljesítményen is. Tényleg, nem viccelek!” – mondta akkor a kétszeres világbajnok, igazából a legsablonosabb választ adva: a csapat mindenhol javulni akar.

Fotó: Red Bull Content Pool

Itt az F1-es Red Bull új oldaldoboza – fotó

Ahogy azt sajtóhírekből már tudni lehetett, a 2023-as F1-es szezont eddig uraló Red Bull egy jelentősebb fejlesztéssel készült a Magyar Nagydíjra, amely elsősorban az oldaldoboz formáját érinti. Csütörtökön lencsevégre is kapták a hungaroringi bokszutcában az RB19-es újítását: mint az Albert Fabrega fotóján is látható, elsősorban a légbeömlő alakja változott meg, hosszúkásabbá vált az előző verzióhoz képest. Sajtóhírek szerint egyébként a fejlesztés körönként két tizedmásodpercet hozhat a konyhára az energiaitalosoknak.

Hiába a sztrájk, mégis folytatódik az F1-es film forgatása a Hungaroringen

A Brit Nagydíjon kezdték meg a pályán zajló forgatásokat a Brad Pitt nevével fémjelzett F1-es tematikájú film kapcsán, ám úgy tűnt, hogy a hollywoodi színészek részben a forgatókönyvírókkal szolidarító sztrájkja okán máris leállnak a munkálatok és az eredeti tervekkel szemben mégsem utazik a stáb a Hungaroringre.

Ám csütörtökön a Magyar Nagydíj paddockjában egyértelművé vált, hogy a sztrájk ellenére is folytatódik az Apex GP projektcímre hallgató alkotás forgatása: a bokszutcában például ugyanúgy felépítették az azonos nevű fiktív csapat garázsát. Ugyanis úgy hírlik, hogy bár Pitt és a többi sztár valóban nem forgat most a sztrájk miatt, de nélkülük is tudnak hasznos mozgóképanyagot forgatni a Hungaroringen: az információk szerint a mogyoródi aszfaltcsíkra is kigördül majd a hétvége során az átalakított F2-es versenygép, emellett többek között a bokszkiállásokról és a rajtrácson zajló eseményekről készülhetnek felvételek a hétvégén.

f1-apexgp

Ezért nem első számú juniorját ültette De Vries helyére a Red Bull

Múlt kedden vált hivatalossá, hogy Daniel Ricciardo veszi át Nyck de Vries helyét az AlphaTaurinál már az F1-es Magyar Nagydíjtól kezdődően. Felmerülhetett a kérdés, hogy a Red Bull miért az ausztrál mellett döntött, s nem a juniorpilótáik rangsorában legelöl álló Liam Lawsont ültette az AT04-esbe. Maga a Super Formulában szereplő versenyző megértette az energiaitalosok döntését, most pedig Christian Horner adott magyarázatot minderre az F1 Nation podcast adásában:

„Liam nagyszerű munkát végez Japánban. Úgy éreztük, hogy talán igazságtalan lenne bedobni őt egy olyan helyzetbe, ahol egyből egy ilyen autóba ültetjük” – fogalmazott a Red Bull F1-es főnöke. „Szóval szerintem logikus volt, hogy amennyiben jól megy neki a teszt, Daniel ülhessen az autóba. A teszt hetedik körére már meg is erősítette ezt.”

Arról mi is írtunk, hogy Ricciardo gyors bevetése mögött olyan indokok is állhattak, hogy a Red Bull minél hamarabb ki akarja őt próbálni élesben, hogy lássa, hogy esetleg később Sergio Perez utódjaként is szóba jöhet a nagycsapatnál.

f1-lawson-redbull_1

Az első fotók: Ricciardo megérkezett a Hungaroringre

Daniel Ricciardo bő féléves kihagyás után áll rajthoz ismét a Formula-1-ben, miután bejelentették, hogy már a Magyar Nagydíjtól ő veszi át Nyck de Vries helyét az AlphaTaurinál. A többszörös futamgyőztes ausztrál csütörtök délelőtt meg is érkezett a pályára – íme, az első képek a visszatérő Ricciardóról:

f1-ricciardo-hun-1

f1-ricciardo-hun-2

f1-ricciardo-hun-3

fotó: DPPI

Máris érdeklődnek De Vries után az F1-es kirúgását követően?

Múlt kedden jelentették be, hogy azonnali hatállyal, azaz már a most hétvégi Formula-1-es Magyar Nagydíjtól kezdődően lecserélik Nyck de Vriest Daniel Ricciardóra az AlphaTaurinál. A holland F1-es karrierje így tíz futam után félbe is szakadt, az elküldött versenyző pedig csak a minap szólalt meg először a bejelentés óta, ám a jövőjéről nem ejtett szót a posztban.

Sajtóhírek szerint azonban máris van érdeklődés De Vries szolgálataira, még ha nem is F1-es berkekből: a The Race úgy tudja, a pilóta korábbi sikereinek helyszínéről, a Formula-E-ből érkezhet megkeresés, méghozzá a Nissan oldaláról. A Nissan állítólag ugyanis nem tartja meg a Rómában épp idei első dobogóját szerző Norman Natót, s a Maseratit erősítő Edoardo Mortara mellett De Vries lehet az egyik kiszemelt. „Érdeklődést jelent olyan tekintetben, hogy ő az egyik elérhető versenyző a következő szezonra. Világbajnokként is érdekes, de nem tudom megerősíteni, mit csinálunk” – kommentálta az értesülést a Nissan csapatvezetője, Tomasso Volpe. De Vries a 2020/2021-es idényben lett világbajnok az elektromos formulaautós szériában.

f1-devries-alphatauri_2