Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. december 7. kedd

Megemlékezést tartanak Anthoine Hubert-ről

Kedves gesztussal állít emléket az F1, F2, F3 triója a tavaly versenybalesetben elhunyt Anthoine Hubert-nek. A fiatal francia pilótát a Formula-2 szombati futamán érte utol a végzet, amikor a Raidillon kanyarban elveszítette uralmát az autója felett, a gumifalnak ütközött, majd onnan visszapattanva Juan Manuel Correa elé sodródott, aki nem tudta elkerülni a roncsot. 

Erre a hétvégére egy különleges logó kerül a helyszínen versenyző összes formulaautóra, valamint az F2 sprintfutama és az F1 vasárnapi rajtja előtt egyperces néma csenddel emlékeznek a versenyzőre. Emellett a Formula-2 bejelentette, hogy véglegesen visszavonta a pilóta rajtszámát, így a sorozatban senki más nem használhatja a 19-est.

EgaSfxlXcAANxbu

A Formula-2-es bajnokvárományos is F1-es autóba ülhet a fiatal pilóták tesztjén

Újabb név vált ismertté a szezonzárót követő kedden Abu Dhabiban rendezendő újoncteszt szereplőit illetően: az Alpine bejelentette, hogy az idén a Formula-2-es bajnoki cím kapujában álló, jövőre a csapat hivatalos tartalékosaként tevékenykedő Oscar Piastri vezetheti az idei futamgyőztes autójukat. A fiatal ausztrál számára ez lesz az első alkalom, hogy F1-es autóba ülhet. Piastri ezzel olyan nevekhez csatlakozik a teszten, mint idei fő riválisa, az Alfa Romeónál 2022-ben debütáló Guanyu Zhou, a Mercedestől ismét lehetőséget kapó Formula-E-világbajnok Nyck de Vries, a McLarennél az IndyCar-győzelmével fogadást nyerő Pato O’Ward, valamint Jüri Vips (Red Bull), Liam Lawson (AlphaTauri), Antonio Fuoco (Ferrari) és Robert Svarcman (Haas).

A fiatal pilóták tesztje amúgy párhuzamosan fog majd zajlani az aktuális mezőny kétnapos gyakorlásával, amely során a 2022-ben érkező 18 colos abroncsokkal ismerkedhetnek a versenyzők.

piastri-f2-dobogo

Enzo Fittipaldi a kórházból üzent: „Örülök, hogy ennyivel megúsztam”

Nagy balesettel indult a Formula-2-es szaúdi főfutama: Theo Pourchaire lefulladó autójába rohant bele a rajtrácson Enzo Fittipaldi. Sokáig csak annyit lehetett tudni, hogy mindkét pilóta eszméleténél volt és kórházba szállították őket, majd előbb Pourchaire jelezte Twitter-posztban, hogy jól van, később pedig a brazil pilóta testvére, Pietro Fittipaldi adott helyzetjelentést.

Hétfőn aztán Enzo Fittipaldi is bejelentkezett a kórházból, a kép tanúsága szerint ő azért jobban megütötte magát. „Hello, srácok, örülök, hogy csak a sarkamat törtem el, és néhány vágással és zúzódással megúsztam. Köszönöm az üzeneteiteket, valamint az FIA-nak és az orvosi csapatnak, hogy gondoskodtak rólam. Örülök, hogy Theo jól van. Hamarosan visszatérek a pályára, és gyorsabb leszek, mint valaha!” – írta a fiatal versenyző.

Eufórikus állapotban ünnepeltek a Mercedesnél

Nagyon fordulatos volt a Szaúd-Arábiai Nagydíj, a Mercedes viszont jól jött ki a kavarodásból. Lewis Hamilton hatalmas csata után nyerte meg a futamot, Valtteri Bottas pedig az utolsó pillanatokban szerezte meg a harmadik pozíciót. A feszültség óriási volt egészen a leintésig, ami az alábbi fotón is látszik, melyet a német istálló osztott meg hivatalos Instagram oldalán. Toto Wolff és a versenyzőik nagyon felszabadultan ünnepelhettek a dzsiddai éjszakában.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1) által megosztott bejegyzés

Visszanézhető a decemberi AFM: Négyszeres magyar bajnok és Bottas a főszerepben

Tartalom:

- Idén is elkészül a TOP50 autóversenyző ranglista.

- Gyárlátogatáson vett részt Valtteri Bottas.

- Vendégünk Kárai Tamás, a friss négyszeres magyar ralikrossz bajnok.

- Élményautózásra hívták meg az életmentőket.

Elfogytak a Haas tartalékalkatrészei, több autótörés nem fér bele

A Haas mindkét újonc pilótája nagy balesettel esett ki a Szaúd-arábiai Nagydíjról. Mick Schumacher kicsúszása a 22-es kanyarban az első piros zászlóhoz vezetett, majd az újraindítást követő tömegjelenetben Nyikita Mazepin is összetörte a VF-20-at, a fékező George Russellt eltalálva hátulról.

A csapat jelentése szerint Schumacher autóján megsemmisült a négyből három felfüggesztés, a sebességváltó, a padló és az oldaldoboz, bár legalább a karosszériát meg sikerült menteni. Mazepin karosszériája viszont tönkrement, az autó elejével együtt, egyedül a hátsó traktus menthető. Az újjáépítésekhez azonban annyi alkatrészt fel kell használni, hogy a Haas tartalékjai csaknem kimerülnek: a szezonzárón még egy nagy baleset már nem fér bele.

„Elég tartalékalkatrészünk van, hogy az autókat újjáépítsük, de arra az esetre már nem marad elegendő, ha baleseteink lesznek Abu Dhabiban” – mondta Günther Steiner csapatfőnök. „Még mindig van néhány, tehát nem fogytunk ki teljesen, de már nincs nagy mozgástér, mert nem számítottunk rá, hogy az utolsó előtti versenyen két autónk is megsemmisül. Ha mondjuk balesetet szenvedünk az első szabadedzésen, az necces lesz, hiszen két napot kell még teljesítenünk.”

Videón Hamilton és Verstappen újabb csörtéje

Szaúd-Arábiában ismét egymásnak feszült a két világbajnoki címre hajtó pilóta, és ezúttal sem úszták meg az ütközést, bár most jóval ártatlanabb szituációban értek össze, mint például Monzában vagy Silverstone-ban. Az F1 megosztotta a YouTube-on kettejük újabb ütközetét és ütközését, melyet a képre kattintva tudtok megtekinteni! Már csak az kérdés, hogy Hamilton első szárnya, avagy Toto Wolff headsetje szenvedett-e nagyobb sérülést.

Rossi „nyugdíjasként” sem lassít: 100 km-es versenyt nyert a saját pályáján

Valentino Rossiék már hetedik alkalommal rendezték meg az immár visszavonult Doktor saját flat-track pályáján, a „Ranchon” a 100km Dei Campioni versenyt, amelyen ismét számos nagy név elindult: ott volt többek között Jorge Lorenzo, Maverick Vinales, Alex Rins, Iker Lecuona, Luca Marini, Marco Bezzecchi és Tito Rabat is.

A párosok által váltásban teljesített 100 kilométeres viadalt végül a „házigazda” és féltestvére, Marini nyerte meg, így ők pezsgőzhettek a dobogó legfelső fokán. Az ezüstérmet Elia Bartolini és Stefano Manzi, míg a bronzot Mattia Pasini és Lorenzo Baldassarri kaparintotta meg (a teljes eredménylistát ITT lehet megtekinteni).

Rossi aztán rövidesen négy kerékre vált: egy hónap múlva az Abu Dhabiban rendezendő Gulf 12 óráson indul egy GT3-as Ferrarival, szintén Marini, valamint jó barátja, ’Uccio’ társaságában – s ez csak a kezdete lesz a teljes szezonos GT-s kalandnak, amelynek pontos részletei azonban egyelőre még nem ismertek.

 

Már rendelhető szerkesztőségünk újdonsága, a 2022-es lapozható MotoGP-s falinaptár, benne látványos fotókkal és a jövő évi futamok időpontjaival! Ha pedig nem szeretnél semmiről lemaradni, ami MotoGP, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Legutóbb 1974-ben volt pontegyenlőség az utolsó futamot megelőzően

Miután Lewis Hamilton egy sokáig emlékezetes győzelmet aratott az első Szaúd-arábiai Nagydíjon és még a verseny leggyorsabb körét is megfutotta, pontszámban utolérte Max Verstappent. Egyelőre még mindig a holland áll jobban több győzelmének köszönhetően, de ezzel már gyakorlatilag semmire sem megy. Az lesz a világbajnok, aki előrébb végez Abu Dhabiban, ha mindketten kiesnek, a hollandé a végső siker.

Utoljára 1974-ben élhettek át hasonló izgalmakat a száguldó cirkusz rajongói, akkor ugyanis a McLarennel versenyző Emerson Fittipaldi és a Ferrarival a vb-címre hajtó Clay Regazzoni érkezett meg azonos pontszámmal Watkins Glenbe. Végül a bajnoki címet a brazil pilóta szerezte meg, miután negyedik helyen futott be, Regazzoni pedig végig műszaki hibával küzdve két kör hátrányban fejezte be a szezonzárót, de ezeket a történéseket beárnyékolta Helmuth Koinigg halála, akit lefejezett a szalagkorlát a tizedik körben.

Kobayashi csapatfőnök lesz, Nakajima visszavonul

Hétfőn számos hír érkezett a Toyota WEC-csapatától. Kazuki Nakajima, aki már korábban bejelentette, a bahreini szezonzáró utolsó futama lesz az istállónál, most megerősítette, más sorozatban sem fog versenyezni a jövőben: 36 évesen, 25 versenyzéssel töltött szezon után visszavonul az autósporttól. A 2018-19-ben világbajnoki címet nyert japán máris megkezdte versenyzés után karrierjét, munkaadójától kapott fontos állást: a Toyota Gazoo Racing Europe alelnöki pozícióját.

A Toyota egyúttal megerősítette, hogy Ryo Hirakawa, a márka Super GT- és Super Formula-versenyzője veszi át a megüresedett helyet a #8-as autóban Sebastien Buemi és Brendon Hartley oldalán 2022-ben.

A harmadik bejelentés ezeknél is érdekesebb: Nakajima alelnöki posztja mellett Kamui Kobayashi is pozíciót kapott a versenyrészleg vezetésében, a WEC-gárda csapatfőnöki posztját. A kétszeres világbajnok nem hagy fel a versenyzéssel, továbbra is a #7-es autó legénységéhez tartozik Mike Conway és José Maria Lopez mellett, az újonnan létrehozott pozíció lényege éppen az, hogy versenyzői nézőpontot vigyen a gárda irányításába.

Pourchaire: Rendben vagyok, de Enzo megsérült, gyors felépülést neki!

Nagy balesettel indult a Formula-2-es szaúdi főfutama: Theo Pourchaire rajtrácson lefulladó autójába belerohant hátulról Enzo Fittipaldi – emiatt természetesen piros zászlóval megszakított a versenyt. A széria hivatalosan csupán annyit közölt a két pilóta állapotáról, hogy mindketten eszméletüknél voltak és mindkettejüket kórházba szállították.

Pourchaire aztán vasárnap késő este a Twitteren jelentkezett egy rövid poszttal: „Üdv mindenkinek! Csak el akartam mondani, hogy összességében jól vagyok! Pillanatnyilag nem tudom, hogy ez a szezonom végét jelenti-e. De nem ez a legfontosabb, hanem az, hogy nagy baleset volt és Enzo megsérült. Gyors felépülést kívánok neki!” – írta a fiatal francia. A Sauber akadémiájának tagja kapcsán amúgy Frederic Vasseur, az Alfa Romeo Racing csapatvezetője úgy nyilatkozott, hogy várakozásai szerint a pilóta rajthoz tud állni Abu Dhabiban.

„Hála mindenkinek az üzenetekért. Enzo ébren és tudatánál van, a kórházban pihen. A jobb sarka eltörött, de szerencsére a dolgok jobban állnak, mint először gondoltuk. Köszönet az FIA-nak, a csapatnak és minden orvosi személyzetnek itt Szaúd-Arábiában” – írta Pietro Fittipaldi, posztolva egy fotót is, amelyen látható: közvetlen közelről, a bokszfal túloldaláról figyelte, hogy a mentők kiszabadítják Enzót a célegyenes belső oldalán álló roncsból.

 

 

Hét percben a kaotikus dzsiddai futam legfontosabb momentumai

Szinte hihetetlen, de nagyjából a megszokott hosszúságúra sikerült vágni a hivatalos összefoglalót az első F1-es Szaúd-arábiai Nagydíjról – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-futam-video

Baleset okozásáért behívták a stewardok Verstappent és Hamiltont

A Szaúd-arábiai Nagydíj nem ért véget a leintéssel sem: a második helyen beérő Max Verstappent berendelték a stewardok, magyar idő szerint 21:40-re meghallgatásra. A gyanú szerint a sportszabályzat 2 (d) cikkelyében szereplő IV. fejezet L függelékét sértette meg.

A függelék kimondja: „Baleset okozása, súlyos hibák ismétlődése vagy az autó feletti irányítás hiányának látszata (mint pálya elhagyása) jelentésre kerül a stewardok számára, és magával vonhat büntetéseket, beleértve bármely versenyző kizárását.”

A baleset okozása ez esetben azt az incidenst takarja, mikor Verstappen lassított Hamilton előtt – hogy átengedje pozícióját az egyes kanyar levágása után –, de a brit nem előzte meg, miután pedig a Red Bull tovább lassult, a Mercedes hátulról eltalálta az autót. Verstappen az előzmény miatt egy büntetést már a versenyt folyamán kapott, öt másodpercet adtak hozzá idejéhez.

Ugyancsak a sportszabályzat 2 (d) cikkelyében szereplő IV. fejezet L függelékére hivatkozva Lewis Hamiltont is berendelték, szintén 21:40-re.

Videó: Ijesztő rajtbaleset az F2-ben, Pourchaire és Fittipaldi kórházba került

Kaotikus versenye volt vasárnap a Formula-2-nek két piros zászlóval: az elsőt az eredeti rajtnál történt baleset miatt lengették be, amely során Enzo Fittipaldi a harmadik rajtkockában ragadt Theo Pourchaire autójába száguldott. Az ütközés után sem képeket nem vágtak be, sem hivatalos tájékoztatás nem érkezett az érintettekről: csupán egy órával a baleset után küldött az FIA közleményt, hogy a két versenyző tudatánál volt a becsapódás után és kórházba szállították őket.

„A versenyzőket azonnal ellátták a beavatkozó és orvosi csapatok. Öntudatuknál voltak, a mentőegységek szabadították ki őket. Mentőautóval és helikopterrel mindkettőjüket a Fahd Király Katonai Kórházba szállították Dzsiddában” – olvasható a közleményben.

A baleset képei a közvetítésben és egy bokszutca felől készített felvételen, amelyen sokkal érzékletesebb a becsapódás tempója:  

Oláh Gyárfás Jean Todtról: „Nem biztos, hogy lesz még egy ilyen karizmatikus élő legenda az elnök”

Az MNASZ elnöke, Oláh Gyárfás a napokban az FIA-t vezető, de rövidesen az utolsó ciklusát is befejező Jean Todttal vacsorázott együtt Milánóban, az erről közzétett posztban dicsérte a francia sportvezetőt:

Nagy baleset történt az F2-es főfutam rajtjánál

Csaknem 40 perces csúszással rajtolt a Formula-2 hétvégi versenye, és gyakorlatilag azonnal piros zászlóval kellett leinteni. Theo Pourchaire a harmadik rajtkockában ragadt. A mögötte induló autók többsége kikerülte, de Enzo Fittipaldi a 18. rajtkockából eltalálta és nagy erővel csapódott be. A versenyt szinte rögtön leintették piros zászlóval: a bokszba visszatérő autók között feltűnt egy mentő is, ami aggasztóvá tette a látottakat. Az érintett versenyzők állapotáról egyelőre nem érkezett hír.

Frissítve: Egy helyszínen levő újságíró, Sean Kelly Twitter-posztja szerint Pourchaire felmutatta hüvelykujját, mikor behelyezték a mentőbe, annak jeleként, hogy jól van.

Ralis-ralikrosszos-autókrosszos évzáró Bajnokok Tornája – akár élményautózással egybekötve

Advent harmadik hétvégéjén, december 11-12-én kerül sor Nyirádon a KEVIÉP Vörös Katlan Bajnokok Tornája elnevezésű eseményre, amelyen rali-, ralikrossz- és autókrossz-versenygépek csapnak össze, s az eddig bejelentett nevezési listán olyan nevek is feltűnnek, mint Turán Frigyes vagy Kárai Tamás. Ha pedig mindez nem lenne elég, élményautózásra is lehetőség lesz, amelyből befolyt összeget a Magyar Vöröskereszt Nyirádi Alapszervezetének fogják felajánlani, amellyel a magányosan élő időseket támogatják.

Részletek IDE KATTINTVA a rendezvény Facebook-eseményében, valamint a Nyirád Racing Center Facebook-oldalán:

Már a szezonnyitón is sprintet rendezhetnek 2022-ben

A Szaúd-arábiai Nagydíj szombatján többek között a jövő évi sprintkvalifikációkról is egyeztetett az F1 vezetése a csapatokkal. A RaceFans.net és más szaklapok egybehangzó értesülése szerint ugyan végleges döntés még nem született, de úgy tűnik, kijelölték a hat helyszínt, ahol jövőre szombaton is rövid versenyt rendezhetnek: e szerint rögtön a bahreini szezonnyitón sor kerülne egyre, majd Imola (Emilia-Romagna-i Nagydíj), Montreal (Kanadai GP), Spielberg (Osztrák GP), Zandvoort (Holland GP) és Interlagos (Sao Pauló-i GP) rendezhetne még sprintet – azaz csak utóbbi szerepel a listán az idei hármasból.

Ezen kívül arról is szó esett a találkozón, hogy 2022-ben már a sprinthétvégéken is újra a (pénteki) időmérő edzés győztesét könyvelnék el statisztikai szempontból pole-pozíciósnak, ellentétben az idei gyakorlattal, ahol a sprint első helyezettjének járt ez az elismerés. Felmerült még az is, hogy jövőre már nem csak az első három kapna pontot a sprintek után, de a pontos részletekről még itt sem született megállapodás – igaz, korábban az is szóba jött, hogy akár a tizedik helyezettig is kiterjeszthetik a pontosztozkodást, csak nagyjából harmadannyit, mint a vasárnapi versenyeken.

f1-bahrein-start-2021-dppi

Videó: Egymás mellett Hamilton pole-ja és Verstappen elrontott köre

Lewis Hamilton szerezte meg a rajtelsőséget a Szaúd-arábiai Nagydíjra, de az alábbi összehasonlításban is látható, hogy egészen az utolsó kanyarig előnyben volt Max Verstappen – csak aztán jött a hiba és a fallal való találkozás… Az összehasonlító videó IDE vagy a képre kattintva nézhető meg:

ham-ver-q3-video

Megúszhatja a váltócserét Verstappen

Max Verstappen számára a fallal való koccanással ért véget az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj kvalifikációja, amelyet így a harmadik helyen zárt. Felmerült azonban, hogy az ütközés miatt esetleg megsérülhetett a váltó a holland Red Bulljában, márpedig ha cserére kényszerül a csapat, az öthelyes hátrasorolással járna a vb-éllovas számára.

Bár Helmut Marko, az energiaitalosok tanácsadója elmondta, hogy nem fognak kockáztatni, így ha fennáll a potenciális meghibásodás veszélye, inkább bevállalják a rajtbüntetést is a cserével. Verstappen szerencséjére azonban a Formula.hu több más szakportállal együtt úgy értesült, hogy rendben találták a váltóját, így elkerülheti a hátrasorolást Dzsiddában. Verstappen így a harmadik rajthelyről, a két Mercedes mögül várhatná a magyar idő szerint 18:30-as rajtot, de a hivatalos megerősítéssel meg kell várni az FIA dokumentumait, amelyet nem sokkal a futam előtt szoktak közzétenni.

verstappen-boksz-dzsidda-redbull

A kiegyensúlyozottság mintaképe: Bottas zsinórban századszor volt Q3-as

Nem akármilyen szériát produkál Valtteri Bottas: a szaúdi időmérőn sorozatban századik alkalommal jutott be az utolsó szakaszba – azaz a 2017-es évadnyitó Ausztrál Nagydíj óta mindig, vagyis a Mercedesszel még egyszer sem esett ki a kvalifikáció valamelyik korábbi fázisában! Ezt még Lewis Hamilton sem mondhatja el magáról, hiszen például a 2018-as Német GP belerondít nála az összképbe, így a finn ilyen tekintetben a jelenlegi csúcstartó.

Az F1-es történelemben – jócskán a Q1-Q2-Q3-as felosztás előtt – csupán két legenda kvalifikált száz egymást követő versenyen az első tízbe: Alain Prost 109-szer, Ayrton Senna pedig 137-szer.

Olvastad már?