DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök

Gyorshajtáson kapták a Toyota WRC-csapatának vezetőjét, de nem akart fizetni

Az iltalehti.fi információi szerint a Toyota gyári WRC-csapatának vezetőjét, Tommi Makinent gyorshajtáson kapták - a pilótaként a sportág egyik legsikeresebb versenyzőjeként négy világbajnoki címet nyerő, majd két év alatt csapatvezetőként is a csúcsra jutó finn 149 km/h-val hajtott 100 km/h-s korlátozás mellett. Makinen ezt azzal indokolta, hogy megelőzött egy sor teherautót, de ennek ellenére (természetesen) összesen bő 37 ezer eurós bírságot kapott érte.

(A 12 millió forintnak megfelelő összeg csillagászatinak tűnhet gyorshajtásért: a finn törvények azonban a pénzbírság mértékét az elkövető fizetése alapján határozzák meg, azon analógia alapján, hogy azonos idejű börtönbüntetés is különböző bevételkiesést jelent egy szerényebben és egy magasabban kereső elítélt számára. Makkinen pénzbírsága 28 napos elzárással egyenértékű.)

Makinen azonban nem értett ezzel egyet: kevesebb pénzbírságot kért, mert hogy ő már nem keres olyan sokat, mint ami a tavalyi adóbevallásában szerepel. Ezt pedig az ügyész jóvá is hagyta, 37 ezer helyett alig több mint 2 ezer euróra csökkentette a bírságot. További érdekesség, hogy Makinen a nyilatkozata szerint 10 ezer eurót keres havonta, a 2017-es és 2018-as adóbevallása szerint viszont havi szinten több mint 100 ezer volt ez az összeg - vagy nagyon visszavágta a költségvetést a Toyota, vagy...

makinen

fotó: dppi

Első győzelmét szerezte a japán ralibajnokságban az ex-F1-es finn

A finnek szeretik a ralit: Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas aktív Formula-1-es pályafutása közben is ralizgatott, a Magyar Nagydíj 2008-as győztese, Heikki Kovalainen pedig királykategóriás pályája után kóstolt bele a raliba. A most 40 éves finn 2015-ben Japánba tette át székhelyét, ahol elsősorban a Super GT bajnokságban szerepelt, de emellett az ország ralibajnokságában is indulgatott.

2022-ben visszavonult a GT-versenyzéstől, de Japán és a rali maradt, ami rögtön eddigi legnagyobb sikerét hozta: egy abszolút győzelmet a japán nemzeti bajnokság szezonnyitóján, a Shinshiro Ralin, egy hölgynavigátor, Sae Kitagawa segítségével. Ez volt első versenye a Skoda Fabia R5-tel – elmondása szerint ő sem számított erre a sikerre.

Videó: Verstappen az utolsó kanyarban bukta el a pole-t

Egymás mellé tették nekünk Charles Leclerc és Max Verstsappen szombati utolsó időmérős körét, a videón pedig jól látszik, hogy végig Verstappen járt előrébb, majd az utolsó kanyarban lépte őt át Leclerc. A videó ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

pf2_16

Videón Verstappen tavalyi és Leclerc idei pole-köre

Nagyszerű összehasonlítás arról, hol gyorsabbak a 2022-es, szívóhatásra alapuló autók és hogy hol lassabbak, mint a 2021-es versenygépek.

 

F3: Alpine-nevelté a győzelem a főfutamon

Vasárnap a Formula-3 főfutamával folytatódott a szezonnyitó hétvégéje. A pole-pozícióból a pénteki bravúr után az újonc Franco Colapinto indulhatott, a szintén új szereplő, a Van Amersfoort Racing színeiben. Mögötte két rutinos pilóta, Roman Stanek és Victor Martins sorakozott fel, miután az eredetileg harmadik Kush Maini a kihagyott mérlegelésért kapott büntetés miatt hátracsúszott a rajtrácson.

A rajtot jól elkapó argentin fiatal megtartotta pozícióját, és ellenállt a nyomában loholó Staneknek, mögöttük azonban már nem mentek ennyire simán az események. A sűrűjében Caio Collet egy esetleges ütközést elkerülendő a rázókőre sodródott, mely a felfüggesztés eltörésével a verseny végét jelentette a brazil pilótának. Mindeközben Zane Maloney és Francesco Pizzi is egymásra találtak, és mindketten ott is maradtak a pályán, amely miatt már a második körben biztonsági autóra volt szükség. Colapinto tovább őrizte a vezetést az újraindítás után, miközben különböző incidensek miatt újra érkezett az ezúttal csak virtuális biztonsági autó; többek között a dobogóra pályázó Stanek a csata hevében defektet kapott. Később Isack Hadjar ugyanígy járt.

A verseny féltávjára Colapinto Martins társaságában elszakadt a többiektől. Az újonc a 15. körig tudta tartani az Alpine-neveltet, az előzés után pedig a felzárkózó Arthur Leclerc-t is megkapta a nyakába, aki három körrel később utasította maga mögé. Ha ez még nem lett volna elég, még öt másodperces büntetést is kapott a pályahatárok be nem tartása miatt, így a végén az újonc Gregoire Saucy állhatott még fel a dobogóra. A magyar pilóta, Tóth László a 24. helyen ért célba.

IndyCar: Először pole-ban oválpályán a McLaren

Két mért körön 221,110 mérföld/órás átlagsebességet produkált, ezzel megszerezte a rajtelsőséget a Texas Motor Speedway-n, az IndyCar-szezon második fordulóján Felix Rosenqvist, a McLaren SP versenyzője. A svéd pályafutása második rajtelsőségét érte el – az elsőt még újoncként, négy évvel ezelőtt –, és először szerzett pole-t oválpályán. A McLarennek 2020-as teljes IndyCar-csatlakozása óta csapatként volt már négy időmérős sikere, mindegyik Pato O’Ward jóvoltából, de a csapat szintén először startol az élről egy oválpályán.

A második rajtkockát a szezonnyitót nyerő Scott McLaughlin szerezte, mindössze 0,014 mph átlaggal Rosenqvist mögött, az első sorból pedig Takuma Sato kezdhet még, aki 200. IndyCar-rajtjára készül a közép-európai idő szerint vasárnap 18:40-kor kezdődő futamon. Eredmények itt találhatók.

Másfél évtized után újra Ferrari-pole a nyitányon – a bahreini időmérő statisztikái

Bővelkedett statisztikai érdekességekben a Formula-1-es szezonnyitó Bahreini Nagydíj kvalifikációja: legutóbb például 2007-ben volt rá példa, hogy ferraris rajtelsőséggel induljon az évad. Akkor Kimi Raikkönen nyerte az Ausztrál Nagydíj időmérőjét – és mint tudjuk, később a finn világbajnok is lett a Scuderiával. Az alábbiakban még néhány statisztikai ínyencség, de továbbiakat is találhattok a Formula Podcast Facebook-csoportunkban!

- Charles Leclerc 10. pole-pozícióját szerezte, ezzel az örökranglistán Jochen Rindttel holtversenyben a 35. helyen áll, megelőzve 10 világbajnokot. A következő két „skalp” a 12-12 pole-lal álló Berger és Coulthard lehet.

- Kevin Magnussen eddigi 79 haasos versenyhétvégéjén hatszor ért el jobb időmérős eredményt a mostani 7. helynél, az viszont már jóval beszédesebb, hogy a csapat 2019 ősze óta nem járt a Q3-ban, s abban az évben Németországban szerzett ennél jobb rajtpozíciót utoljára.

- George Russell tavaly háromszor is jobb rajthelyre kvalifikált a Williamsszel, mint most a Mercedesszel.

- Az Aston Martin volt az egyetlen csapat, mely kettős kiesést produkált a Q1-ben. A tavalyi szezonnyitón a Haas, tavalyelőtt az Alfa Romeo és a Williams, 2019-ben csak a Williams, 2018-ban a Sauber, 2017-ben pedig senki sem járt így. A felsoroltak közül senki nem végzett a bajnokságban a 8. helynél előrébb.

pole-leclerc-dppi

Marquez óriásit repült a bemelegítő edzésen, kihagyja a futamot – videó

Hatalmas bukással indult a MotoGP versenynapja Mandalikában: Marc Marquezt a warm up hajrájában dobta le magáról a Honda, a néhány perccel előtte egy hasonló szituációt még megmentő spanyol elképesztően magasra repült és komoly ütéssel ért földet. A Repsol Honda versenyzőjét elővigyázatossági ellenőrzések céljából kórházba is szállították – nemrég pedig azt is megerősítették, hogy agyrázkódás miatt nem engedik rajthoz állni a futamon (amelynek egyébként az aszfalt állapota miatt 27-ről 20 körösre rövidítették a távját). A nyolcszoros világbajnoknak ez már a negyedik esése volt az indonéziai hétvégén.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: Így zajlott a szezon első időmérője

Max Verstappen ott folytatta, ahol tavaly abbahagyta, azonban a Mercedes helyett új kihívót kapott a Red Bull és a holland. Charles Leclerc ugyanis elorozta a pole-pozíciót a világbajnoki címvédő elől, de Carlos Sainz is csak néhány ezreddel maradt el volt csapattársától. Mindeközben a Mercedesnek nem ment a szekér, egyiküket még Bottas is megelőzte az Alfa Romeóval. Az időmérő edzés összefoglalója a képre kattintva tekinthető meg!

 

Richard Verschoor győzelmével indult az F2 idei szezonja

Szombaton este rendezték meg a Formula-2 idei első futamát Bahreinben. A sprintfutamon Felipe Drugovich várhatta az élről a rajtot, mellőle pedig Richard Verschoor indulhatott a második pozícióból. A rajtelső nagyon rosszul kezdte a futamot, és pozíciókat bukott, így Verschoor került az élre, akit Ralph Boschung és Jehan Daruvala üldözött. Mögöttük a középmezőnyben már az elejétől fogva hatalmas csaták alakultak ki, ennek viszont az lett a vége, hogy a negyedik körben be kellett hívni a safety cart, mivel Marcus Armstrong autója egy ütközés után megadta magát és a pálya közepén ragadt. A Hitech versenyzőjét Jake Hughes forgatta meg, aki ekkor még csak egy 10 másodperces időbüntetést kapott ezért, később azonban egy másik hasonló esetben már ő járt pórul.

A verseny ugyanis a 15. körben vált igazán izgalmassá, amikor a második helyért komoly küzdelem alakult ki Daruvala és Boschung között, de a negyedik helyen álló Liam Lawson, az elején sokat veszítő Drugovich, valamint Juri Vips is közeledett rájuk. Ezzel egyszerre egy virutális biztonsági autós fázis is életbe lépett, miután Clement Novalak az 1-es kanyarban koccant össze Hughes autójával, az eset következtében pedig sok törmelék került a pályára. Hughes végül kiesett, Novalak pedig időbüntetést kapott.

Bár a zöld jelzés utáni hat körben óriási küzdelem alakult ki a dobogós pozíciókért, Richard Verschoort ezt abszolút nem zavarta és könnyedén nyerte az első futamot. A második helyet nagy csatában Daruvala szerezte meg Lawson pedig a harmadik helyre ért oda. Mögöttük Boschung, Drugovich, Sargent, Vips, Iwasa, Hauger és Doohan zárták az első tízet.

A folytatás holnap következik 11:40-től a főfutammal.

 

Gyerekkori és friss fotóval köszönti ifjabb Sainz idősebb Sainzt apák napján

Spanyolországban március 19-én ünneplik az apák napját, a Ferrarit erősítő Carlos Sainz pedig a bahreini idénynyitó időmérője ellenére sem felejtette el felköszönteni legendás raliversenyző édesapját – egy gyerekkori és egy friss fotóval tette mindezt:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

Törölték a WTCR csehországi szezonnyitóját

A Motorsport Világtanács ülésén a tavalyi F1-es Abu Dhabi Nagydíjat érintő FIA-beszámoló mellett másról is döntéseket hoztak. Így például kiderült, hogy lefújták a Túraautó-világkupa április 9-10-re tervezett idénynyitóját, amelyet a csehországi Mostban rendeztek volna. A közlemény szerint a törlés oka az államban bevezetett veszélyhelyzeti állapot, amely azt célozza, hogy minden forrással az orosz-ukrán háború érintettjeit tudják segíteni. Az első fordulónak így a franciaországi Pau ad otthont május 7-8-án. Egyúttal hivatalossá vált az orosz versenyek törlése is – a promóter Discovery Sports Events megvizsgálja, hogy milyen potenciális pótlást találhatnak a kieső cseh és orosz futamok helyett. A Hungaroring változatlanul június 10-12-i időponttal szerepel a WTCR-naptárban, csak így negyedik helyett a harmadik állomásnak ad otthont.

Érdekesség még, hogy a Ralikrossz-világbajnokság menetrendjében a július eleji, höljesi forduló már csak „nyitóeseményként” szerepel, a hivatalos szezon viszont csak a hónap végén, a Nürburgringen fog elrajtolni.

most-wtcr-1

Az AlphaTauri lett az F1 hivatalos ruházati partnere

Érdekes bejelentést tett a Bahreini Nagydíj szombatjának reggelén a Formula-1: mostantól két évig a Red Bull prémium divatmárkája, az AlphaTauri lesz a sportág ruházati partnere, amelynek nevét az energiaitalosok második alakulata is viseli. A megállapodás értelmében az AlphaTauri termékeiben jelennek majd meg az F1-es vezetőség és a közvetítésekért felelős stáb tagjai a nagydíjhétvégéken a paddockban. „A Formula-1 tökéletes környezetet biztosít a divat fejlesztéséhez a sportban és a szórakoztatás terén betöltött szerepe révén” – fogalmazott az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali a közleményükben.

f1-divat-alphatauri

Időbüntetéssel dőlt el a győzelem az F3 sprintfutamán

Szombat délelőtt a Formula-3 sprintfutamával megkezdődött a versenyzés 2022-ben. Miután a pénteki időmérőn egy újonc diadalmaskodott, a sprinten is egy zöldfülű indulhatott az élről, Zak O’Sullivan személyében. A Carlin pilótája meg is tartotta az első helyet a rajt után, és hamar lerázta közvetlen üldözőjét, Oliver Bearmant. Kettejük mögött már sűrűbb volt az összesen harminc főt számláló és számos újoncot felvonultató mezőny, többszereplős csatákat és előzéseket hozott a futam.

Az ötödik körben az élen is kard ki kard helyzet alakult ki, Bearman a belső íven támadva átvette a vezetést. Az ő csatájuk tisztán végződött, nem úgy, mint a két csapattársé, Victor Martinsé és Gregoire Saucyé; a két ART összeakadt, előbbinek a kereke, utóbbinak az első szárnya bánta. Ezt a csörtét leszámítva komolyabb incidensek nélkül teljesítette a mezőny a 20 kört. A mindössze 16 éves, Ferrari-támogatott Bearman elöl maradt, az első helyről induló O’Sullivan azonban nem tudta kivédeni Isack Hadjar, Zane Maloney és Alex Smolyar, később pedig Arthur Leclerc támadását. A második-harmadik hely sorsa végül az utolsó pillanatokban dőlt el, Bearmant Hadjar és Smolyar kísérte fel a pódiumra – volna, ha az ifjú brit nem kap az utolsó pillanatban öt másodperces időbüntetést a pályahatárok miatt, amely a második helyre küldte őt vissza, Hadjarnak adva a győzelmet. Az F3-ban második szezonját teljesítő magyar pilóta, Tóth László a 22. helyen zárta a sprintfutamot.

 

Apró segítséget kapott az új Haashoz Magnussen

Kevin Magnussen az idei szezon visszatérője, Nyikita Mazepin távozása után őt kérte fel a Haas, hogy vegye át a megüresedett helyet. A dán karrierjében az F1 szempontjából volt egy év szünet, így vissza kellett szoknia az autóba – amelyben kislánya, Laura is segített neki.

Videón Lopez hatalmas sebringi balesete

Nagyjából három és fél óra telt el a WEC 1000 mérföldes évadnyitójából, amikor egy hatalmas bukás miatt előkerültek a piros zászlók. Az akkor éppen vezető és vb-címvédő #7-es Toyotában ülő Jose Maria Lopez egy lekörözés közben összeért a #88-as Dempsey Proton Porschével és a falnak ütközött. Az argentin azonban megpróbált továbbmenni és ebből lett az igazán nagy baj: a szemlátomást megsérült Toyota hatalmas tempóval csapódott a gumifalba, az autó a feje tetejére is állt – szerencsére Lopez sértetlenül szállt ki az összetört versenygépből. Íme, videón a látványos incidens:

Ha lemaradtál az idei első szabadedzésekről, itt pótolhatod

Pénteken visszatért a Formula-1, megrendezték a 2022-es szezon első két szabadedzését. A Ferrarik ezeken igencsak biztatóak voltak, míg a Mercedes egyelőre tényleg csak vakarja a fejét. A képre kattintva visszanézhetitek, mi mindennel indult az első F1-es hétvége.

Az első szabadedzés eseményei:

A második, villanyfényes edzés összefoglalója:

Ejnyével megúszta Tsunoda és Stroll a feltartást

A pénteki szabadedzések után három versenyzőt hívtak be a stewardok meghallgatásra: Charles Leclerc-t, Yuki Tsunodát és Lance Strollt. A második tréningen két feltartás is történt, mindkettő a 8-as kanyarban: Tsunoda Leclerc-t, Stroll pedig Tsunodát akadályozta, utóbbi esetben a két autó össze is ért.

A versenyfelügyelők a két pilótát vétkesnek nyilvánították és egységes büntetést szabtak ki: megrovásban részesítették Tsunodát és Strollt – azaz büntetőpont nélkül megúszták az esetet. A felügyelők 15-ös és 16-os számú dokumentumából kiderül, Tsunoda azzal védekezett, hogy teletankolt autóval volt kivezető körön, Stroll pedig azzal, hogy próbarajtra készült, és figyelte a tükrét, de a nagy tempókülönbség miatt az AlphaTauri nagyon gyorsan érkezett. A stewardok figyelmeztették őket, hogy ilyen esetekben is a pilóták felelőssége ügyelni az érkező gyorsabb autókra.

Tsunoda, Leclerc és Stroll behívót kapott a stewardokhoz

Három versenyzőnek kell megjelennie az este folyamán a felügyelők előtt – valójában két esetről van szó, Yuki Tsunoda ugyanis Charles Leclerc-t, Lance Stroll pedig Tsunodát tartotta fel a második szabadedzés során.

A stewardok helyi idő szerint 19:30-ra hívták be a japánt és a monacóit – az AlphaTauri és Ferrari csapatmenedzserével együtt –, hogy adják elő saját nézőpontjukat. A 8-as kanyarban kis híján ütközés is történt a két autó között a másodéves figyelmetlenségéből fakadóan. Kicsit később, 19:45-kor Tsunoda és Stroll esete kapcsán hallgatják meg az érintetteket. A japán gondban lesz, ha büntetőpontokat is kap: nyolc egység áll a licenszén, melyek közül az elsőket csak a szezon negyedik versenyén, Imolában törlik, 12 után pedig eltiltás jár.

Szintén az FIA-személyzet dokumentumai között találjuk a 13-as számú technikai jelentést, melyből kiderül, hogy Valtteri Bottas, akinek az első szabadedzésen motorgondjai voltak, már most új vezérlőelektronikát (CE) kapott. Ebből a motorkomponensből mindössze kettő használható fel a teljes szezon folyamán.

Újonc csapaté és pilótáé a pole az F3-ban, félig újoncé az F2-ben

Miközben a Formula-1-ben a két szabadedzés napja volt a pénteki, az idéntől újra kéz a kézben szereplő F2-ben és F3-ban már az időmérőt futották. A Formula-3 kvalifikációjára a két F1-es gyakorlás között került sor, és ahogy a nevelősorozattól megszokhattuk, tartogatott némi váratlan eseményt. 2022-ben érkezett meg a szériába a Van Amersfoort Racing, és a vasárnapi főfutamról döntő etapot meg is nyerték, a szintén újonc Franco Colapinto révén. Az argentin pilóta az F3-ban már rutinosnak számító Roman Staneket előzte meg, a harmadik pedig szintén egy újonc lett, az indiai Kush Maini.

A Formula-2 időmérője piros zászlóval indult, miután Ayumu Iwasa a kivezető körben kicsúszott a pályáról. Miközben az újraindítás után a két Red Bull-növendéknek, Dennis Haugernek és Jüri Vipsnek volt egy forró pillanata, amikor a bokszutca bejáratánál félreértették egymást, két holland csapat, az MP Motorsport és a Van Amersfoort Racing vívta a harcot az első helyért, amit végül egy harmadik nevető fél, Jack Doohan happolt el. Doohan első teljes szezonját tölti a Formula-2-ben, így tulajdonképpen újoncnak számít, ám a tavalyi szezon végén már szerezhetett két versenyhétvégényi tapasztalatot. 

Mindkét széria a sprintfutammal folytatódik szombaton.

Hamilton rövidesen maga mögött hagyja az F1-et?

Lewis Hamilton már kifejtette, hogy egyelőre úgy érzi, nem szeretne 40 éves kora felett száguldozni. Többek szerint sem tervez hosszútávra a brit klasszis: Karun Chandhok is úgy véli, a hétszeres világbajnok lassan befejezheti versenyzői pályafutását, így nyilatkozott az Express Sportnak: „Személyes meggyőződésem, hogy ez lehet az utolsó Mercedes szerződése.”

A Sky Sports szakértőjének véleménye alapján már csak azért is sanszos, hogy a többszörös bajnok befejezi, mert inkább a pályán kívüli kötelezettségeire akar nagyobb hangsúlyt fektetni: „Az elmúlt két-három évben megmutatta, hogy több sporton kívüli projektet is képes bevállalni. Mondhatjuk, ő egy aktivista, plusz ezen kívül sok más egyébbel is foglalatoskodik.” 

A lassan minden rekordot megdöntő ászt a következő szezon végéig köti a szerződése az Ezüst Nyilakhoz, ekkor a 38. életévét fogja taposni. Az elmúlt években a fő kezdeményezője volt olyan projekteknek, amelyek a sokszínűséget támogatják, ilyen a Hamilton Bizottság, vagy akár a Mission 44 jótékonysági alapítvány. Az indiai exversenyzőnek ennek kapcsán vannak információi: „Rengeteg hozzá kötődő mozgalom van, decemberben volt szerencsém találkozni a Mission 44 néhány figurájával, hogy belelássak, mire készülnek, s vannak terveik a jövőre vonatkozóan. Ez káprázatos” – mondta Chandhok.

hamilton-bahrein-ruha-dppi

Írta: Varga Dávid; Fotó: DPPI