Még egy pontokat nem érő futam megnyerése is óriási örömöt okozott a W Seriesben
https://formula.hu/parc-ferme/22659
Persze érthető is, hiszen a második asseni futamot a bajnokság állása alapján megfordított rajtrács első helyéről indulva az a Megan Gilkes nyerte, aki a tabella tökutolsó helyén állt nulla szerzett ponttal. Így pedig egy amúgy tét nélküli futam megnyerése is óriási örömmel jár, pláne ha az az adott győzelem mindössze három ezredmásodpercen múlik.
Hugs and celebrations all round for Megan Gilkes. #WSeries pic.twitter.com/T2T56Su4pr
— W Series (@WSeriesRacing) 2019. július 21.
Lábra állhatott a spái tragikus balesetben könyök- és csigolyatörést szenvedő versenyző
https://formula.hu/parc-ferme/36392
Július legelején szenvedett halálos balesetet a Formula Regional esős spái futamán Dilano van ’t Hoff. A fiatal holland autóját eltalálta Adam Fitzgerald, aki szintén súlyos sérüléseket szenvedett: eltört négy csigolyája, a szegycsontja és az egyik könyöke az ütközés következtében. A 19 éves pilótát hetekig kórházban tartották, a könyökét meg is műtötték. Most, nyolc héttel az incidense után az Instagram-oldalán posztolt arról, hogy újra elkezdhette az edzéseket.
„Meglepő, hogy alig két hónappal később szabadon tudok mozogni. Lenyűgöző, mennyire gyorsan gyógyul a test, az első két hétben az oldalamra sem tudtam fordulni, amikor az ágyban feküdtem, most pedig már járok” – írta Fitzgerald.
Érdekesség, hogy nem a belgiumi volt az első balesete idén a pilótának: előtte Imolában a hurkakerékvető okozott neki csigolyatörést, amelyből azonban gyorsan vissza tudott térni.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Megérkezett a Ferrari-film első kedvcsináló előzetese Adam Driverrel – videó
https://formula.hu/parc-ferme/36391
Már hosszú ideje cikkeztek arról, hogy film készül a Ferrari alapítója, Enzo Ferrari életéről. Most megérkezett hozzá az első kedvcsináló előzetes is. A címszereplő legendás csapatalapítót a többek között a legújabb Star Wars-trilógia Kylo Renjeként ismert Adam Driver játssza majd, de feltűnik a filmben még mások mellett Penelope Cruz és Shailene Woodley is. A rendező pedig az a Michael Mann, aki a 2019-es Ford vs. Ferrari (magyarul: Az aszfalt királyai) című filmnél produceri feladatokat látott el. A mozikban az év végén, december 28-án mutatják be a filmet.
A mozikban egyébként jelenleg is fut egy másik autóversenyzős film, a szintén megtörtént eseményeken alapuló Gran Turismo.
Mit művel Massa és mi várható ebben az ügyben?
https://formula.hu/parc-ferme/36390
Felipe Massa és ügyvédi csapata megírta a kártérítést követelő hivatalos levelet az FIA és az F1 vezetősége felé, ami némileg ironikus, hiszen utóbbi így annak a Stefano Domenicalinak szól, aki a 2008-as szezonban éppen Massa főnöke volt a Ferrarinál. A brazil szerint ő ezt az egész ügyet nem a pénzért csinálja, hanem az igazságért, és dobott egy adag sarat Alonsóra is, aki szerinte tudott mindenről.
Mit csinál Massa, miért csinálja és mit remélhet tőle, milyen következményekkel járhat a 2023-as év egyik legfurcsább F1-es sztorija?
A Formula.hu Pitwall című műsorában beszéltünk erről:
„Én vagyok az, aki mindig büntetést kap” – Tsunoda
https://formula.hu/parc-ferme/36389
Két utólagos időbüntetést is kiosztottak a Formula-1-es Holland Nagydíjat követően, közülük az egyiket Yuki Tsunoda kapta a George Russell-lel történt incidens miatt. A stewardok indoklásukban úgy fogalmaztak, hogy bár a Mercedes volt előrébb a féktávon, a japán később fékezett, azonban mindezt a piszkosabb belső íven tette, ezért alulkormányzottá vált az autója és belecsúszott Russellbe, így túlnyomórészt ő tehető felelőssé a kontaktért. Az emiatt kiosztott öt másodperccel együtt 15. helyen célba érő Tsunoda nem értett egyet a szankcióval: „Szerintem ilyen a versenyzés. Nem éreztem úgy, hogy agresszív lett volna. Nem hiszem, hogy végül is összeértünk volna. De én vagyok az, aki mindig büntetést kap” – idézi a versenyzőt a MotorsportWeek.com portál.
Az AlphaTauri pilótája nem véletlenül volt frusztrált a büntetések kapcsán, hiszen már szombaton is szankcionálták Zandvoortban: akkor Lewis Hamilton időmérős feltartásáért varrtak a nyakába egy három rajthelyes hátrasorolást.
fotó: DPPI
A káoszban is csupán három századon múlt az idei bokszutcai F1-es csúcs – videó
https://formula.hu/parc-ferme/36388
A változó körülmények miatt többször is nagyon gyorsan kellett kerékcserével reagálniuk a Formula-1-es csapatoknak a Holland Nagydíjon, ennek ellenére a leggyorsabb bokszkiállás csupán három századdal maradt el az idei legjobbtól. A Red Bull ugyanis 2,01 másodperc alatt rakta fel Max Verstappen autójára az intermediate abroncsokat: ezzel az energiaitalosok már hetedik alkalommal bizonyultak a legjobbnak ezen a téren 2023-ban – igaz, általában Sergio Perez autóján szoktak kiemelkedően gyorsan végezni a szerelők. A Red Bull mögött az utóbbi versenyeken itt is feljavuló McLaren hozta el a két képzeletbeli dobogós helyezést 2,27 másodperces szervizelésekkel. Mutatjuk videón is Verstappen 2,01 szekundumos kerékcseréjét:
Megdőlt az F1 előzési rekordja Zandvoortban
https://formula.hu/parc-ferme/36387
Bár nem minősül hivatalos Formula-1-es statisztikának, a hétvégi Holland Nagydíjon regisztrálták a legtöbb előzést valaha egy futamon. Összesen 186 sikeres manővert mutattak be a versenyzők: mindez természetesen főként a körülményeknek, a kétszer is megérkező esőnek és az eltérő ütemű intermediate és slick gumikra váltásnak volt betudható. Ebbe az értékbe az első körös előzések, valamint a bokszban történő helycserék és a lekörözések bele sem számítódnak. Látványos egyébként az ugrás Zandvoortban, hiszen egy éve mindössze 23 manővert láthatott a holland közönség a pályán.
A korábbi F1-es csúcsot a 2016-os Kínai Nagydíj tartotta, amelyen összesen 170 előzést mutattak be a pilóták: ott ez annak volt részben köszönhető, hogy több nagyágyú sem a mezőny elejéről indult.
fotó: DPPI
Stroll helyett tesztpilótáját ülteti autójába az F1-es Olasz Nagydíj edzésén az Aston
https://formula.hu/parc-ferme/36386
Felipe Drugovich fogja vezetni az egyik Aston Martint a hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj első szabadedzésén. A brazil teszt- és tartalékversenyző Lance Stroll autójába ülhet majd be a 60 perces gyakorlás során. A szabályok szerint minden csapatnak legalább két pénteki szabadedzésen egy újoncot kell az autójába ültetnie a szezonban, ezzel a mostanival az Aston letudja ebből az első alkalmat.
Drugovich tavaly épp Monzában biztosította be Formula-2-es bajnoki címét, azaz jó emlékek kötik a helyszínhez. Nem ez lesz az első szereplése F1-es nagydíjhétvégén, mivel a tavalyi évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon már vezethetett, az AMR23-ast pedig ugyancsak ismeri, hiszen a bahreini előszezoni teszten ő helyettesítette a kerékpárbalesete során megsérült Strollt. „Nagyszerűnek érződött a teszten az autó, és érdekes lesz érezni, hogyan fejlődött azóta” – fogalmazott ennek kapcsán Drugovich.
Horner kiabált Verstappen mérnökével a Holland Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/36385
Nehéz volt jó döntést hozni a Holland Nagydíj során stratégiai szempontból, amikor leszakadt az eső, és egyik pillanatról a másikra ázott el a pálya. A Red Bullnál is volt némi izgalom, mert amikor Gianpiero Lambiase versenymérnök a bokszba hívta átmeneti esőgumikért Max Verstappent, a holland azzal válaszolt, hogy még várjanak, szerinte egyelőre száraz a pálya.
Christian Horner csapatfőnök azonban nem hagyta annyiban: „Gondolkodtunk azon, hogy mi legyen, mi lesz az időjárással, de végül inkább rákiabáltam GP-re, hogy de igenis hozza már be” – mondta a csapatfőnök arról, hogy végül ő döntött úgy, hogy a világbajnoknak mindenképpen be kell jönnie kereket cserélni.
Horner arról is beszélt, hogy miért részesítették előnyben inkább Verstappent, ez a nyilatkozat ezen a linken olvasható!
Kibővítik a zandvoorti bokszutcát
https://formula.hu/parc-ferme/36384
Több kritika is érte a zandvoorti bokszutcát amiatt, mert túl szűk és túl rövid, ami biztonsági aggályokat is felvetett a hétvége folyamán, például az eső miatt egymás után érkező autók kerékcseréi miatt.
A futam versenyigazgatója, Jan Lammers az Autosportnak most megerősítette: 2024-re fejlesztenek az infrastruktúrán, hat garázsnyival meghosszabbítják a bokszutcát az egyes kanyar felé. Hogy ezek elférjenek, módosítani kell a célegyenes alatt húzódó alagutat is, amin szintén dolgozni fognak, és az egész bokszutcát úgy fogják átszabni, hogy több legyen a hely, mert most például részben ezért nem jött forgatni a Brad Pitt főszereplésével készülő F1-es film stábja: egyszerűen nem fért volna el.
Lammers szerint a következő években fokozatosan fejlesztenek majd a zandvoorti infrastruktúrán, hogy minden követelménynek megfeleljen.
Russell megszabadulna az esőgumitól
https://formula.hu/parc-ferme/36383
Az F1-es mezőny talán legnagyobb politikusa, George Russell a nyári szünet előtti belga hétvégén szót emelt a kék oldalfalú extrém esőgumik létezése ellen: mivel a felvert víz okozta látási problémák miatt lehetetlen biztonságosan körözni olyan viszonyok közepette, ami indokolttá tenné ezeknek az abroncsoknak a használatát.
A Mercedes brit versenyzője a piros zászlóval megszakított Holland Nagydíjat követően ismét erről a témáról elmélkedett: „Jelenleg teljesen felesleges az extrém abroncs, egyszerűen félre kellene tenni. Ha a körülmények túl vizesek az intermediate használatához, akkor szerintem sajnos nem tehetünk mást, mint megvárjuk, hogy jobbak legyenek a körülmények.
A látási problémák megoldására az FIA a júliusban kipróbált egy „sárhányó” szerű megoldást, ám ez nem hozta a kívánt eredményeket.
Formula1.5 – Nagy ugrások
https://formula.hu/parc-ferme/36382
Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság állása, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből? Carlos Sainz felugrott a harmadik helyre, miután Leclerc és Russell nullázott, Gasly megközelítette csapattársát, Albon légüres térben, Alonso pedig idei hatodik győzelmével leszakította Lewis Hamiltont.
A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.
Tényleg kaphat némi sárgát a Ferrari az F1-es Olasz Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/36381
Már korábban is felröppent a hír, miszerint különleges festést viselhet a két SF-23-as Monzában, tisztelegve a Scuderia Le Mans-t nyerő versenygépe előtt. Mindez a sárga szín megjelenésében nyilvánulhat meg, s ebbe az irányba mutat a Ferrari által megosztott rövid videó és fotók is, amelyeken Charles Leclerc és Carlos Sainz versenyoverallját láthatjuk a maranellóiak hazai hétvégéjére:
Take a closer look, #Tifosi!#ItalianGP pic.twitter.com/WYPNDzh7cY
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) August 28, 2023
They’re here and they’re perfect
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) August 28, 2023
Cast your eyes on our new race suits for Monza in all their glory #ItalianGP pic.twitter.com/vlVrwLyzQJ
„Tiszta Checo helyzete 2024-re” – Horner
https://formula.hu/parc-ferme/36380
Bár sokszor megerősítette már a Red Bull, hogy a szerződésének megfelelően számol a következő idényben Sergio Perezzel, folyamatosak a találgatások azzal kapcsolatban, hogy lecserélhetik őt a haloványabb szereplése okán. Főleg Daniel Ricciardo visszatérése óta erősebbek az ilyen irányú pletykák – bár most az ausztrál sérülése miatt alábbhagyhatnak –, ráadásul Helmut Marko néhány napja olajat öntött a tűzre azzal a megszólalásával, hogy az F1-ben semmit sem lehet biztosra venni. Christian Horner csapatvezető azonban a Perez számára egy büntetés után negyedik hellyel záruló Holland Nagydíj után újfent tiszta vizet öntött a pohárba:
„Tiszta Checo helyzete a következő évre. Ő a Red Bull Racing versenyzője, megállapodásunk van vele” – jelentette ki Horner, akit a Motorsport.com idéz. „De függetlenül a megállapodásoktól, elégedett vagyunk azzal a munkával, amit végez. Láthattuk ma is, hogyan vezetett, csak balszerencsés volt a bokszutcai sebességgel. Második a világbajnokságban, Maxon kívül csak ő nyert versenyt. Könnyű ütni őt, ha annyira magasan van a léc a másik oldalon, de ő lesz a versenyzőnk 2024-ben.”
A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is megszólalt a mexikói helyzetét illetően: "Még mindig megbízunk benne, be kell húznia a második helyet ebben a szezonban. Csak magának köszönheti a rá nehezedő nyomást, de az az igazság, hogy Maxon (Verstappen) kívül mindenkinek nehéz dolga van" - idézi a RacingNews365.com az osztrákot.
Marko arra a kérdésre, hogy az idén remek teljesítményt nyújtó Alexander Albon visszatérhet-e a Red Bullba Perez helyén, így felelt: "Mindig is készen állt arra, hogy Max mellett vezessen. Alex sokat fejlődött, de jelenleg nem tudnék megnevezni egy olyan pilótát sem, aki Max szintjén van."
IndyCar: Dixon győzött, Newgarden a falban
https://formula.hu/parc-ferme/36379
A World Wide Technology Raceway-en vette kezdetét az IndyCar szezon végi nagy hajrája. Az idény utolsó oválversenyére Scott McLaughlin motorcserés büntetése után Josef Newgarden örökölte meg a pole-t, és arra készült, hogy az évad összes oválfutamát megnyerje. Scott Dixon azonban egy alternatív stratégiával – kevesebb kiállást hajtott végre, mint a riválisai – az élen találta magát, Newgarden pedig az üldözése közben, 50 körrel a vége előtt a falnak csapta az autóját, s bár folytatni tudta, csak a 25. helyen értékelték.
Dixon viszont nyert a Ganassi színeiben, zsinórban másodszor, mögötte Pato O’Ward lett a második az Arrow McLarennel, míg a dobogót a meglepetésember David Malukas tette teljessé. Az összetett pontversenyt fölényesen vezető Alex Palou hetedikként ért célba, így még nem lett bajnok, de már csak Dixon maradt versenyben ellene: a hatszoros bajnok hátránya 74 egység a spanyol mögött, Newgarden viszont már elszállt a 125 egységnyi lemaradásával. Videós összefoglaló a gateway-i eseményekről:
Perez szerint azért kapott ennyit Verstappentől, mert ő spórolt a gumikkal
https://formula.hu/parc-ferme/36378
Az eltolt bokszkiállások miatt a negyedik körben 14 másodperccel járt Max Verstappen előtt Sergio Perez úgy, hogy a hollandnak még előznie is kellett. Ehhez képest a 11. körben már úgy állt ki a bokszba a holland, hogy bő két másodpercre csökkentette a hátrányát, volt olyan forduló, hogy négy másodpercet adott csapattársának a vizes, de száradóban lévő pályán az intermediate gumikkal.
Perez viszont úgy magyarázta ezt a bődületes és elképesztő tempóhátrányt, hogy ő óvta az abroncsait.
„Esőt vártunk, a csapat azt mondta, hogy még esni fog, a pálya pedig száradt, szóval ha nyomom, akkor csak elkoptattam volna az intereket. Sajnos nem jól gondoltuk az eső érkezését, különben jobban nyomhattam volna” – mondta a mexikói.
fotó: dppi
Sorsoltunk: megvan, hogy ki nyerte a két belépőt az F1-es Olasz Nagydíjra!
https://formula.hu/parc-ferme/36377
Az elmúlt hét során a Formula.hu Facebook-oldalán játszhattatok a FociTourral közösen szervezett nyereményjátékunkon, amely során két F1-es belépőt sorsoltunk ki a jövő hétvégi Olasz Nagydíjra.
A kérdésünk így szólt: Hány Ferrari-győzelmet hozott az F1-es Olasz Nagydíj az utóbbi tíz évben?
A helyes választ adók között sorsoltuk ki a győztest, aki nem más, mint
Stógli Mátyás!
Gratulálunk neki, a FociTourtól veheti át a nyereményét, de aki most nem győzött, ne csüggedjen: lesz még hasonló játékunk a későbbiekben!
Utólag is kiosztottak két időbüntetést a Holland Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/36376
A futamon repkedő időbüntetések után a leintést utánra is maradt két öt másodperces szankció. Az elsőt Yuki Tsunoda kapta a George Russell-lel való ütközésért – a stewardok 61-es számú dokumentuma alapján a japán később fékezett és az 1-es kanyar piszkos oldalán volt, ezért alulkormányzottan belecsúszott a Mercedesbe. Tsunodát két büntetőponttal is sújtották, így 12 hónap alatt ötnél jár.
Kevin Magnussent be is hívták a felügyelők, a dán a piros zászlót követő újraindításnál, a biztonsági autó mögött szegte meg a tízautós szabályt. Ennek értelmében legfeljebb tíz autó távolságot kell tartani az előrébb levőhöz képest (ez nagyjából 55 méter), a sorban utolsó Kevin Magnussen azonban többször is leszakadt ennél jobban, előfordult, hogy 260-270 méterre. Ezt a felügyelők veszélyesnek nyilvánították, így járt az időbüntetés, ám büntetőpont nélkül.
Mindketten két pozíciót vesztettek a büntetéssel, Tsunodát 15., Magnussent 16. helyen értékelték a végeredményben.
Még a futam közben három időbüntetést osztottak ki: Pierre Gaslynak és Sergio Pereznek öt-öt másodpercet bokszutcai gyorshajtás miatt, Liam Lawsonnak pedig tíz másodpercet Magnussen feltartásáért a bokszutcában, mikor az AlphaTauri kettős kiállást hajtott végre.
Ricciardót megműtötték, megkezdődött a felépülési időszak
https://formula.hu/parc-ferme/36375
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke beszélt Daniel Ricciardo állapotáról az F1-es Holland Nagydíj után. Mint ismert, Ricciardo pénteken törte el a kezét a zandvoorti balesetében, szombat reggel el is hagyta a pályát és Barcelonába repült, ahol egy specialista vizsgálta meg: ugyanaz, aki Lance Stroll év eleji csodával határos felépülését koordinálta.
„Danielt a mai nap folyamán megműtötték. A beavatkozás sikeres volt, úgyhogy most egy nagyon világos és egyértelmű felépülési, gyógyulási fázis kezdődik. Hogy meddig tart, azt majd meglátjuk, normál embereknek hónapokig, F1-es pilótáknak jóval rövidebb ideig. Az világos, hogy nem lesz könnyű.”
Mindezt Ricciardo is megerősítette a közösségi oldalán, szerinte ez nem visszalépés, csak része a visszatérésnek, és többen már gyors felépülést is kívántak neki a poszt alatt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Miért nem hibázik?” – Schumacherhez hasonlították Verstappent
https://formula.hu/parc-ferme/36374
Hiába jött eső az F1-es Holland Nagydíj elején és végén is, utóbbinál egy piros zászlós megszakítással is fűszerezve, Max Verstappen így is behúzta zsinórban kilencedik győzelmét, beállítva Sebastian Vettel rekordját. A Red Bull-os Miami óta verhetetlen vasárnaponként és igazából teljesen megingathatatlannak is tűnik – ez pedig Michael Schumachert jutatta eszébe a Sky Sports F1 riportereként ténykedő 1996-os világbajnoknak, Damon Hillnek:
„Rengeteg dologgal kellett megküzdenie Maxnak. Szerintem ma mindent kipipált. Mindennel szembe kellett néznie ma, nem is csak azzal, hogy hazai közönség előtt szerepel, hanem a körülmények is folyamatosan változtak. Annak idején Schumachert szoktam figyelni, hogy ’miért nem hibázik, miért nem ejti el soha a labdát?’. Még csak nem is tűnt úgy, hogy Max elejti a labdát most.”
Motorcsere Magnussennél, a bokszutcából rajtol az F1-es Holland Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/36373
Kevin Magnussen eredetileg a 18. rajthelyre kvalifikálta magát Zandvoortban, ám a Haas úgy döntött, kicseréli autójában a motor több komponensét, s mivel ezt a parc fermé szabályok hatálya alatt tette meg a csapat, így a dán a bokszutcából kénytelen startolni 15 órakor. Egész pontosan a belső égésű motorból, a turbófeltöltőből, az akkumulátorból, az MGU-H-ból és a vezérlő elektronikából kapott újat Magnussen.
Az F1-es Holland Nagydíj teljes módosított rajtrácsa itt érhető el!