DTM: Két újonc a BMW-nél
https://formula.hu/parc-ferme/16914
Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.
Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.
Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

Így áll az F1-es pontverseny négy futam után
https://formula.hu/parc-ferme/28901
A Bahreini és a Portugál Nagydíjat követően Spanyolországban is Lewis Hamiltont intették le elsőként, így a Mercedes hétszeres világbajnoka egyre növekvő előnnyel vezeti a világbajnoki tabellát. Egyedül Max Verstappen képes felvenni vele a kesztyűt, aki jelenleg 14 pont lemaradással követi őt a második helyen. A harmadik pozíció Valtteri Bottasé, a negyedikért pedig szoros a küzdelem Lando Norris és Charles Leclerc között. Így mutat az F1-es bajnoki tabella a Spanyol Nagydíjat követően.

Ilyet sem láttunk még: Túl sok volt az induló, nem volt elég felfestett rajtkocka
https://formula.hu/parc-ferme/28898
Magny-Cours-ban vendégeskedett a Renault Clio Európa-kupa mezőnye a hétvégén, méghozzá nem kevesebb, mint 38 nevezővel. A túl sok résztvevőre pedig szemlátomást az egykor F1-es nagydíjaknak is otthont adó francia pálya sem volt felkészülve, ugyanis egész egyszerűen nem volt elegendő rajtkocka felfestve nekik a célegyenesben – és szemlátomást ezt tényleg csak a verseny előtti percekben konstatálták. Így az az abszurd helyzet állt elő, hogy néhány autónak az utolsó kanyarkombinációból kellett rajtolnia, a szervezők pedig csak úgy nagyjából tudták belőni a távolságokat közöttük. A szombati első futamon még állórajt volt, vasárnapra legalább annyit javítottak a helyzeten, hogy a második versenyt már repülőrajttal engedték el. A mulatságos pillanatok a videó első negyed órájában:
A rajt, az üldözés, a taktika és az előzés – a Spanyol Nagydíj zanzásítva
https://formula.hu/parc-ferme/28899
A 2021-es Formula-1-es szezon negyedik futamának összefoglalója a hivatalos csatorna tolmácsolásában:
Hogyan lett defektes Giovinazzi gumija a garázsban?
https://formula.hu/parc-ferme/28900
Szokatlan probléma tette fájdalmasan lassúvá Antonio Giovinazzi első kerékcseréjét a Spanyol Nagydíjon, amikor a Yuki Tsunoda kiesése miatt pályára hajtó safety car alatt az olasz a 10. körben a bokszba hajtott. Az Alfa Romeo szerelői ugyan felkészülten várták a versenyzőt, ám mégis vissza kellett szaladniuk a garázsba egy másik szett közepes keverékű gumiért, a bal első kereket felhelyezni igyekvő csapattag ugyanis jelezte, hogy a kezében tartott gumi teljesen leeresztett.
A történtekre az Alfa Romeo vezető pályamérnöke, Xevi Pujolar adott magyarázatot:
„A munkafolyamat során adódott probléma, ugyanis a garázsban való készülődés alatt, a gumiszett áthelyezésekor sérült meg valahogyan a szelep. Van erre egy ellenőrzőrendszerünk, amiből látjuk, hogy a verseny rajtjakor még minden rendben volt vele, és pár körrel a bokszkiállás előtt történt a hiba. Ilyennek persze nem lenne szabad megtörténnie, szóval ezen a területen mindenképpen javulnunk kell” - mondta.
10 méteres toronyugrással ünnepelte monacói győzelmét da Costa
https://formula.hu/parc-ferme/28897
Miután a portugál média előtt leadta utolsó kötelező interjúját a monacói kanyarnévadóként ismertté vált "Uszoda" mellett, Antonio Felix da Costa sarkon fordult, és mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, felszaladt a medencekomplexum legmagasabb pontjára, ahonnan a 10 méteres toronyugró-gyakorlatokat végzik, s noha ott egy pillanatra visszahőkölt, végül kötelességtudóan a mélybe vetette magát. Ezzel a címvédő betartotta győzelem esetére tett ígéretét, egyúttal pedig jó magasra tette a lécet a monacói sikereket medencébe ugrálással szintén előszeretettel ünneplő F1-es Red Bull számára!
Ha rajzolásért osztanák az F1-es pontokat, Vettel még mindig a csúcson lenne
https://formula.hu/parc-ferme/28895
Bekötött szemű rajzolásban mérte össze képességeit Sebastian Vettel és Lance Stroll - olyan ábrákat kellett papírra vetniük, amelyeket még nyitott szemmel sem lett volna egyszerű, ám Vettel remek kézügyességgel oldotta meg a feladatokat, akár az Aston Martin logóját, akár egy versenyautót, egy sisakot vagy éppen csapattársát kellett lerajzolnia.
TCR: Először győzött a tavalyi bajnok és az új Hyundai
https://formula.hu/parc-ferme/28896
Vasárnap a fordított rajtrácsos második futammal folytatódott és egyben zárult a TCR Európa-kupa Slovakia Ring-i évadnyitója. A vezetést Mehdi Bennani ragadta magához, s azt nem is engedte ki a kezéből, így a marokkói nyert – méghozzá először ebben a sorozatban, hiszen tavaly úgy lett bajnok, hogy egyszer sem tudott győzni! Bennani sikere olyan szempontból is mérföldkő, hogy ez az új Hyundai-modell, az Elantra N TCR első nemzetközi sikere sprintfutamon (ez lesz az az autó, amellyel Michelisz Norberték is versenyezni fognak a WTCR-ben).
Bennanit egyébként a szombati győztes Mikel Azcona izzasztotta meg a verseny második felében: a Zengő Motorsport világkupás pilótája, aki a TCR Europe-ban a Volcano Motorsportot erősíti, a tizedik helyről startolva jött fel másodiknak. A magyar csapat is jelen volt a mezőnyben, méghozzá Nagy Dániellel, aki tegnapi harmadik helyezése után ezúttal az ötödik helyen hozta be a Cuprát, amellyel csak a hét elején kezdett el ismerkedni. Az esetleges közös folytatásról egyelőre nincsenek információk, első körben csak a szlovákiai fordulóra szólt a két fél megállapodása, mindenesetre Dani a harmadik helyen áll az összetettben, amelyet Azcona vezet. A vasárnapi futam az alábbi videóban nézhető vissza:
F3: Norvég győzelemmel zárult a barcelonai hétvége, Tóth a 26.
https://formula.hu/parc-ferme/28894
Ahogy a Formula-2-ben, úgy az idei évtől kezdve már a Formula-3-ban is három versenyt rendeznek azokon a hétvégéken, amikor ők a sorosak az F1 kísérésében. Így vasárnap délben rendezték meg a barcelonai főfutamot – ami egyébként ugyanúgy 22 körös volt, mint a szombati kettő –, amelyen Dennis Hauger indulhatott a pole-ból. A győzelme pedig csak az 1-es kanyarig forgott veszélyben: négyen érkeztek meg gyakorlatilag egymás mellett a féktávra, de maradt az élen a norvég, aki így meg is szerezte karrierje első sikerét az F3-ban – ezzel rögtön a pontverseny vezetését is magához ragadta.
A második helyet Jack Doohan szerezte meg, aki a korábbi ötszörös motoros világbajnok Mick Doohan fia, s első dobogóját jegyezte a szériában, míg a pódiumra Matteo Nannini állhatott még fel, aki pedig az ex-F1-es Alessandro Nannini unokaöccse. Ami a mezőny magyar tagját illeti: Tóth László ezúttal a 26. helyen hozta be a Campos Racing autóját.

fotó: DPPI
1000 nézőt engedtek a barcelonai lelátóra, de enniük és inniuk sem szabad
https://formula.hu/parc-ferme/28893
A hét elején hoztak döntést a Formula-1-es Spanyol Nagydíj szervezői arról, hogy mégsem lesz teljesen zárt kapus a versenyhétvége, az érvényben lévő spanyol szabályozások nyomán vasárnap 1000 szerencsés nézőt beengednek a célegyenes lelátóira – ezekre a helyekre a pálya klubtagságával rendelkező rajongók jelentkezhettek, és sorsolással osztották ki közöttük a jegyeket.
Mindezzel azonban együtt jár a járványügyi korlátozások egy újabb szélsőséges formája: a nézőknek a lelátón is végig maszkban kell ülniük, és tilos számukra bármilyen étel és ital fogyasztása – bármiféle táplálékot csak a teljes vírusvédelmi biztonságot ígérő éttermekben szabad magukhoz vételezniük a bebocsátást nyert rajongóknak.
A fotót helyszínen tartózkodó kollégánk, Mészáros Sándor készítette.

Welcome back fans!!! @F1, they are excited!! #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/eecdMsOCPb
— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) May 9, 2021
A Formula-E megmutatta, hogyan lehet előzésektől hemzsegő versenyt futni Monacóban
https://formula.hu/parc-ferme/28892
Szombaton rendezték a Formula-E világbajnokság idei hetedik futamát Monte-Carlo utcáin, méghozzá az elektromos széria történetében először az F1-es pályával gyakorlatilag megegyező nyomvonalon (csupán az alagút utáni sikánnál volt némi eltérés). A Monaco ePrix pedig nem okozott csalódást: tele volt akcióval, a győzelem sorsa pedig egy utolsó körös előzéssel dőlt el - igen, előzéssel, Monacóban! Itt a videós összefoglaló, aki esetleg a barcelonai F1 forgatagában lemaradt volna:
Tsunoda a közösségi médiában kért elnézést szombati kirohanásáért
https://formula.hu/parc-ferme/28891
Yuki Tsunoda már a Q1-ben búcsúzott a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén, ami után a japán újonc arra célozgatott a médiának nyilatkozva, hogy talán nem egyforma az autójuk Pierre Gaslyvel. Tsunoda vélhetően rájött – vagy magától, vagy más tanácsára –, hogy nem volt túl szerencsés az AlphaTauria nézve a megnyilvánulása, így Instagram-sztoriban kért elnézést a szavaiért:
„Nagyon szerencsés vagyok, hogy ilyen tehetséges és keményen dolgozó emberek csoportja dolgozik az autómon, és szeretnék elnézést kérni a csapattól a nyilatkozatomért. Nem tudtam kihozni az autóból a maximumot, ezért frusztrált voltam. Este átnézzük az adatokat a mérnökeimmel, és biztosan javulni fogunk vasárnapra” – írta szombat este a pilóta.

fotó: DPPI
Futamok Barcelonából és a Slovakia Ringről – itt a vasárnapi menü
https://formula.hu/parc-ferme/28890
Elérkezett a versenynap az F1-es Spanyol Nagydíjon, ahol a királykategória mellett az F3-asok főfutamára is sor kerül, míg a TCR Európa-kupa mezőnye a második versenyét fogja teljesíteni Szlovákiában, a szombaton dobogóra álló Nagy Dániellel a mezőnyben. Íme, a mai program (a TCR Europe futama a széria YouTube-csatornáján lesz követhető):
Vasárnap (május 9.)
12:05Formula-3, Főfutam(tv: M4 Sport, élő)
13:55TCR Europe, 2. futam
15:00Formula-1, Futam(tv: M4 Sport, élő)

Ha lemaradtál a barcelonai időmérőről, itt pótolhatod a lényeget!
https://formula.hu/parc-ferme/28889
Megérkezett a Spanyol Nagydíj kvalifikációjának hivatalos videós összefoglalója (amely a YouTube-ra átkattintva nézhető meg!):
F3: Kétszer is ütköztek az éllovasok, Tóth László a 24.
https://formula.hu/parc-ferme/28888
Mozgalmas versenyt hozott a Formula-3-asok második barcelonai futama, amely rögtön egy biztonsági autós fázissal indult a délelőtti viadalt megnyerő Alekszandr Szmoljar és Logan Sargeant ütközése miatt. Az újraindítást követően Enzo Fittipaldi vezetett David Schumacher előtt, a táv felénél viszont utóbbi megelőzte riválisát. Aki azonban ebbe nem akart belenyugodni, néhány körrel később visszatámadott, ennek azonban ütközés lett a vége: Ralf Schumacher fia a falban kötött ki, de Fittipaldi autója is megsérült.
A vezetést így Matteo Nannini örökölte meg, de a kockás zászlóig ő sem jutott el, ugyanis a hajrában Dennis Haugerrel kellett vívnia a győzelemért – és ismét ütközés lett a csatából! Ezek után Olli Caldwell találta magát az első pozícióban, s ő már meg is nyerte a futamot. A mezőny magyar tagja, Tóth László a 24. helyen hozta be a Campos Racing autóját.
Hamilton az első pole-ja után, 2007-ben: „Az időmérő nem az erősségem”
https://formula.hu/parc-ferme/28887
Egy különleges videót bányásztak elő a Formula-1 közösségi médiásai: a brit a 2007-es Kanadai Nagydíj időmérője után, pályafutása első pole-pozícióját követően nyilatkozott. Ez nem csupán azért érdekes, mert ma szerezte meg a 100. rajtelsőségét, hanem mert kifejezetten ironikus, amit mondott.
„Sosem voltam az a versenyző, aki pole-ba teszi az autót, ha megnézzük a korábbi éveimet. Az első háromból szoktam indulni, de sosem ez volt a legerősebb területem” – mondta akkor Hamilton.
14 évvel később ő vált a Formula-1 történelmének első versenyzőjévé, aki elérte a 100. pole-pozíciót: mára a valaha élt legnagyobb egykörös menők egyikeként beszélhetünk róla, akihez legfeljebb Ayrton Senna és Jim Clark mérhető csak ezen a téren.
“I’ve never really been a driver that sticks it on pole”@LewisHamilton speaking after claiming his first pole position back in 2007 #F1 pic.twitter.com/Z7qzlNqmdf
— Formula 1 (@F1) May 8, 2021
A mémgyártók azt is elképzelték, hogy a brit pole-pozícós trófegyűjteménye valahogy így nézhet most ki:
#SpanishGP #WTF1 pic.twitter.com/GoN93nY0Bi
— WTF1 (@wtf1official) May 8, 2021
Nagy Dani dobogóra állt a TCR Europe idei első futamán
https://formula.hu/parc-ferme/28886
A Slovakia Ringen rendezik a hétvégén a TCR Európa-kupa évadnyitóját, méghozzá magyar pilótával a mezőnyben: Nagy Dániel a Zengő Motorsport Cupráját vezetve csatlakozott a többi indulóhoz (egyelőre csak erre a fordulóra). Annak ellenére, hogy a fiatal pilóta a hét elején ismerkedett össze az autóval, rögtön az ötödik helyre kvalifikálta magát, a szombati versenyen pedig ezen is javítva harmadikként zárt, így felállhatott a dobogóra.
A győzelmet egyébként a Tom Coronelt lerajtoló Mikel Azcona szerezte meg, aki a WTCR-ben ugyan szintén a Zengőt erősíti, itt viszont a Volcano Motorsport színeiben szerepel egy Cuprával. A világkupasztároktól hemzsegő futam az alábbi videóban teljes egészében visszanézhető:
Verstappen eddig többször előzte meg Hamiltont, mint fordítva
https://formula.hu/parc-ferme/28880
Az idei szezon eddigi mindhárom futama hozott csatát a két bajnokaspiráns, Max Verstappen és Lewis Hamilton között. Az Autósport és Formula Magazin legújabb számában felidézzük kettőjük múltbeli összetűzéseit, a holland pedig saját szavaival értékeli idei esélyeit.
Hajszállal da Costáé a monacói pole, hat századon belül az első négy
https://formula.hu/parc-ferme/28885
Rendkívül szoros végjátékban szerezte meg szezonja második pole-pozícióját a Formula-E címvédője, Antonio Felix da Costa. A kvalifikáció zárószakaszában, a Superpole-ban ugyanis 12 ezredmásodperccel volt gyorsabb az alapszakaszt megnyerő Robin Frijns Virginjénél, de Mitch Evans Jaguarját is csak 51, míg saját csapattársát, Jean-Eric Vergne-t 59 ezredmásodperccel előzte meg. A DS Techeetah várhatja tehát a legkedvezőbb pozíciókból a közép-európai idő szerint 16 órakor startoló futamot - ami az idei temérdek balszerencse után rá is fér a csapatra. Da Costa reméli, hogy hat futam után végre tényleg beindíthatja a címvédő kampányát, miután legutóbb Valenciában az első futamon az élen haladva érte őt utol a kizárását eredményező akkumulátortöltöttség-botrány.
A bajnoki tabella élmezőnyéből tehát Frijns és Evans találta magát erős rajtpozícióban, nem jött ki azonban a lépés a listavezető Nyck de Vriesnek. A mercedeses holland a balesetező Sette Camarát leszámítva a mezőny leglassabbja lett, miután egy szoftverhiba miatt a gyorsköre közben autója teljesítményszintje 250-ről 200 kW-ra esett. Stoffel Vandoorne és Sam Bird pedig a mezőny sűrűjéből, a 15-16. helyről várhatják majd a piros lámpák kialvását a Formula-E első olyan monacói versenyén, amelyen a pálya teljes hosszát használják.
Az időmérő végeredménye:
| SP | Versenyző | Csapat | Idő | Hátrány |
| 1 | Antonio Felix da Costa | DS | 1'31.317 | |
| 2 | Robin Frijns | Virgin | 1'31.329 | 0.012 |
| 3 | Mitch Evans | Jaguar | 1'31.368 | 0.051 |
| 4 | Jean-Éric Vergne | DS | 1'31.376 | 0.059 |
| 5 | Max Guenther | BMW | 1'32.039 | 0.722 |
| 6 | Oliver Rowland | Nissan | - | - |
| Q | ||||
| 7 | Nick Cassidy | Virgin | 1'31.853 | 0.215 |
| 8 | Pascal Wehrlein | Porsche | 1'31.900 | 0.262 |
| 9 | Alex Lynn | Mahindra | 1'31.952 | 0.314 |
| 10 | Norman Nato | Venturi | 1'31.964 | 0.326 |
| 11 | René Rast | Audi | 1'32.125 | 0.487 |
| 12 | Alexander Sims | Mahindra | 1'32.146 | 0.508 |
| 13 | Sébastien Buemi | Nissan | 1'32.209 | 0.571 |
| 14 | Jake Dennis | BMW | 1'32.247 | 0.609 |
| 15 | Stoffel Vandoorne | Mercedes | 1'32.277 | 0.639 |
| 16 | Sam Bird | Jaguar | 1'32.281 | 0.643 |
| 17 | Lucas di Grassi | Audi | 1'32.303 | 0.665 |
| 18 | Edoardo Mortara | Venturi | 1'32.329 | 0.691 |
| 19 | André Lotterer | Porsche | 1'32.339 | 0.701 |
| 20 | Nico Müller | Penske | 1'32.344 | 0.706 |
| 21 | Tom Blomqvist | NIO | 1'32.630 | 0.992 |
| 22 | Oliver Turvey | NIO | 1'32.633 | 0.995 |
| 23 | Nyck de Vries | Mercedes | 1'33.070 | 1.432 |
| - | S.Sette Câmara | Penske | - | - |

F3: Orosz győzelem az első futamon, Tóth 27. hellyel debütált
https://formula.hu/parc-ferme/28884
Szombat délelőtt rendezték a Formula-3-asok első 2021-es versenyét Barcelonában, amely Alekszandr Szmoljar sikerét hozta: a második F3-as idényét teljesítő orosz a negyedik körben hagyta le a pole-ból induló Jonny Edgart, s ezzel az ART pilótája első győzelmét aratta a szériában. Edgart ráadásul Clement Novalak és Caio Collet is megelőzte, így ők fértek még fel a dobogóra a biztonsági autó mögött záruló versenyen.
A mezőny magyarja, Tóth László a 27. rajtkockából indulhatott karrierje első F3-as futamán, s végül ebben a pozícióban is intették le a Campos versenyzőjét. Folytatás az F1-es időmérő után a második versennyel.

Fotó: Dutch Photo Agency
Campos előtt tiszteleg a magyar F3-as pilóta
https://formula.hu/parc-ferme/28883
Debütál az FIA F3-as bajnokságában, a Campos istálló kötelékében Tóth László, aki a 27. helyről kezdi a barcelonai versenyhétvége első futamát. A magyar pilóta a közelmúltban elhunyt csapatfőnök, Adrian Campos előtt tiszteleg, sisakjára felfestették a legendás spanyol szakember emlékére készült logót is.

Tóth bemutatkozásának okán villámlátogatásra Barcelonába érkezett Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke is: „Nagyon örülök, hogy Laci bemutatkozhat az F3-as bajnokságban, mert kiemelten fontos, hogy a fiatal magyar pilóták minél magasabb szintre jussanak” – fogalmazott a hazai autósport első embere, aki a formula.hu-nak azt is elárulta: mivel zsúfolt a naptára, komoly erőfeszítések árán sikerült beiktatnia a rövid vizitet.
