DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 21. vasárnap

DTM: Két újonc a BMW-nél

Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.

Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.

Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

Így áll az F1-es pontverseny négy futam után

A Bahreini és a Portugál Nagydíjat követően Spanyolországban is Lewis Hamiltont intették le elsőként, így a Mercedes hétszeres világbajnoka egyre növekvő előnnyel vezeti a világbajnoki tabellát. Egyedül Max Verstappen képes felvenni vele a kesztyűt, aki jelenleg 14 pont lemaradással követi őt a második helyen. A harmadik pozíció Valtteri Bottasé, a negyedikért pedig szoros a küzdelem Lando Norris és Charles Leclerc között. Így mutat az F1-es bajnoki tabella a Spanyol Nagydíjat követően.

E0-jbTDXIAMEoSX

Ilyet sem láttunk még: Túl sok volt az induló, nem volt elég felfestett rajtkocka

Magny-Cours-ban vendégeskedett a Renault Clio Európa-kupa mezőnye a hétvégén, méghozzá nem kevesebb, mint 38 nevezővel. A túl sok résztvevőre pedig szemlátomást az egykor F1-es nagydíjaknak is otthont adó francia pálya sem volt felkészülve, ugyanis egész egyszerűen nem volt elegendő rajtkocka felfestve nekik a célegyenesben – és szemlátomást ezt tényleg csak a verseny előtti percekben konstatálták. Így az az abszurd helyzet állt elő, hogy néhány autónak az utolsó kanyarkombinációból kellett rajtolnia, a szervezők pedig csak úgy nagyjából tudták belőni a távolságokat közöttük. A szombati első futamon még állórajt volt, vasárnapra legalább annyit javítottak a helyzeten, hogy a második versenyt már repülőrajttal engedték el. A mulatságos pillanatok a videó első negyed órájában:

A rajt, az üldözés, a taktika és az előzés – a Spanyol Nagydíj zanzásítva

A 2021-es Formula-1-es szezon negyedik futamának összefoglalója a hivatalos csatorna tolmácsolásában:

Hogyan lett defektes Giovinazzi gumija a garázsban?

Szokatlan probléma tette fájdalmasan lassúvá Antonio Giovinazzi első kerékcseréjét a Spanyol Nagydíjon, amikor a Yuki Tsunoda kiesése miatt pályára hajtó safety car alatt az olasz a 10. körben a bokszba hajtott. Az Alfa Romeo szerelői ugyan felkészülten várták a versenyzőt, ám mégis vissza kellett szaladniuk a garázsba egy másik szett közepes keverékű gumiért, a bal első kereket felhelyezni igyekvő csapattag ugyanis jelezte, hogy a kezében tartott gumi teljesen leeresztett.

A történtekre az Alfa Romeo vezető pályamérnöke, Xevi Pujolar adott magyarázatot:

„A munkafolyamat során adódott probléma, ugyanis a garázsban való készülődés alatt, a gumiszett áthelyezésekor sérült meg valahogyan a szelep. Van erre egy ellenőrzőrendszerünk, amiből látjuk, hogy a verseny rajtjakor még minden rendben volt vele, és pár körrel a bokszkiállás előtt történt a hiba. Ilyennek persze nem lenne szabad megtörténnie, szóval ezen a területen mindenképpen javulnunk kell” - mondta.

10 méteres toronyugrással ünnepelte monacói győzelmét da Costa

Miután a portugál média előtt leadta utolsó kötelező interjúját a monacói kanyarnévadóként ismertté vált "Uszoda" mellett, Antonio Felix da Costa sarkon fordult, és mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, felszaladt a medencekomplexum legmagasabb pontjára, ahonnan a 10 méteres toronyugró-gyakorlatokat végzik, s noha ott egy pillanatra visszahőkölt, végül kötelességtudóan a mélybe vetette magát. Ezzel a címvédő betartotta győzelem esetére tett ígéretét, egyúttal pedig jó magasra tette a lécet a monacói sikereket medencébe ugrálással szintén előszeretettel ünneplő F1-es Red Bull számára!

Ha rajzolásért osztanák az F1-es pontokat, Vettel még mindig a csúcson lenne

Bekötött szemű rajzolásban mérte össze képességeit Sebastian Vettel és Lance Stroll - olyan ábrákat kellett papírra vetniük, amelyeket még nyitott szemmel sem lett volna egyszerű, ám Vettel remek kézügyességgel oldotta meg a feladatokat, akár az Aston Martin logóját, akár egy versenyautót, egy sisakot vagy éppen csapattársát kellett lerajzolnia.

TCR: Először győzött a tavalyi bajnok és az új Hyundai

Vasárnap a fordított rajtrácsos második futammal folytatódott és egyben zárult a TCR Európa-kupa Slovakia Ring-i évadnyitója. A vezetést Mehdi Bennani ragadta magához, s azt nem is engedte ki a kezéből, így a marokkói nyert – méghozzá először ebben a sorozatban, hiszen tavaly úgy lett bajnok, hogy egyszer sem tudott győzni! Bennani sikere olyan szempontból is mérföldkő, hogy ez az új Hyundai-modell, az Elantra N TCR első nemzetközi sikere sprintfutamon (ez lesz az az autó, amellyel Michelisz Norberték is versenyezni fognak a WTCR-ben).

Bennanit egyébként a szombati győztes Mikel Azcona izzasztotta meg a verseny második felében: a Zengő Motorsport világkupás pilótája, aki a TCR Europe-ban a Volcano Motorsportot erősíti, a tizedik helyről startolva jött fel másodiknak. A magyar csapat is jelen volt a mezőnyben, méghozzá Nagy Dániellel, aki tegnapi harmadik helyezése után ezúttal az ötödik helyen hozta be a Cuprát, amellyel csak a hét elején kezdett el ismerkedni. Az esetleges közös folytatásról egyelőre nincsenek információk, első körben csak a szlovákiai fordulóra szólt a két fél megállapodása, mindenesetre Dani a harmadik helyen áll az összetettben, amelyet Azcona vezet. A vasárnapi futam az alábbi videóban nézhető vissza:

F3: Norvég győzelemmel zárult a barcelonai hétvége, Tóth a 26.

Ahogy a Formula-2-ben, úgy az idei évtől kezdve már a Formula-3-ban is három versenyt rendeznek azokon a hétvégéken, amikor ők a sorosak az F1 kísérésében. Így vasárnap délben rendezték meg a barcelonai főfutamot – ami egyébként ugyanúgy 22 körös volt, mint a szombati kettő –, amelyen Dennis Hauger indulhatott a pole-ból. A győzelme pedig csak az 1-es kanyarig forgott veszélyben: négyen érkeztek meg gyakorlatilag egymás mellett a féktávra, de maradt az élen a norvég, aki így meg is szerezte karrierje első sikerét az F3-ban – ezzel rögtön a pontverseny vezetését is magához ragadta.

A második helyet Jack Doohan szerezte meg, aki a korábbi ötszörös motoros világbajnok Mick Doohan fia, s első dobogóját jegyezte a szériában, míg a pódiumra Matteo Nannini állhatott még fel, aki pedig az ex-F1-es Alessandro Nannini unokaöccse. Ami a mezőny magyar tagját illeti: Tóth László ezúttal a 26. helyen hozta be a Campos Racing autóját.

hauger-f3-barcelona-dppi

fotó: DPPI

1000 nézőt engedtek a barcelonai lelátóra, de enniük és inniuk sem szabad

A hét elején hoztak döntést a Formula-1-es Spanyol Nagydíj szervezői arról, hogy mégsem lesz teljesen zárt kapus a versenyhétvége, az érvényben lévő spanyol szabályozások nyomán vasárnap 1000 szerencsés nézőt beengednek a célegyenes lelátóira – ezekre a helyekre a pálya klubtagságával rendelkező rajongók jelentkezhettek, és sorsolással osztották ki közöttük a jegyeket.

Mindezzel azonban együtt jár a járványügyi korlátozások egy újabb szélsőséges formája: a nézőknek a lelátón is végig maszkban kell ülniük, és tilos számukra bármilyen étel és ital fogyasztása – bármiféle táplálékot csak a teljes vírusvédelmi biztonságot ígérő éttermekben szabad magukhoz vételezniük a bebocsátást nyert rajongóknak.

A fotót helyszínen tartózkodó kollégánk, Mészáros Sándor készítette.

184006822_559680998330177_4885834412893888805_n

 

A Formula-E megmutatta, hogyan lehet előzésektől hemzsegő versenyt futni Monacóban

Szombaton rendezték a Formula-E világbajnokság idei hetedik futamát Monte-Carlo utcáin, méghozzá az elektromos széria történetében először az F1-es pályával gyakorlatilag megegyező nyomvonalon (csupán az alagút utáni sikánnál volt némi eltérés). A Monaco ePrix pedig nem okozott csalódást: tele volt akcióval, a győzelem sorsa pedig egy utolsó körös előzéssel dőlt el - igen, előzéssel, Monacóban! Itt a videós összefoglaló, aki esetleg a barcelonai F1 forgatagában lemaradt volna:

Tsunoda a közösségi médiában kért elnézést szombati kirohanásáért

Yuki Tsunoda már a Q1-ben búcsúzott a Spanyol Nagydíj időmérő edzésén, ami után a japán újonc arra célozgatott a médiának nyilatkozva, hogy talán nem egyforma az autójuk Pierre Gaslyvel. Tsunoda vélhetően rájött – vagy magától, vagy más tanácsára –, hogy nem volt túl szerencsés az AlphaTauria nézve a megnyilvánulása, így Instagram-sztoriban kért elnézést a szavaiért:

„Nagyon szerencsés vagyok, hogy ilyen tehetséges és keményen dolgozó emberek csoportja dolgozik az autómon, és szeretnék elnézést kérni a csapattól a nyilatkozatomért. Nem tudtam kihozni az autóból a maximumot, ezért frusztrált voltam. Este átnézzük az adatokat a mérnökeimmel, és biztosan javulni fogunk vasárnapra” – írta szombat este a pilóta.

tsunoda-barcelona-dppi

fotó: DPPI

Futamok Barcelonából és a Slovakia Ringről – itt a vasárnapi menü

Elérkezett a versenynap az F1-es Spanyol Nagydíjon, ahol a királykategória mellett az F3-asok főfutamára is sor kerül, míg a TCR Európa-kupa mezőnye a második versenyét fogja teljesíteni Szlovákiában, a szombaton dobogóra álló Nagy Dániellel a mezőnyben. Íme, a mai program (a TCR Europe futama a széria YouTube-csatornáján lesz követhető):

Vasárnap (május 9.)  

12:05Formula-3, Főfutam(tv: M4 Sport, élő)

13:55TCR Europe, 2. futam 

15:00Formula-1, Futam(tv: M4 Sport, élő)

f1-barcelona-dppi-1

Ha lemaradtál a barcelonai időmérőről, itt pótolhatod a lényeget!

Megérkezett a Spanyol Nagydíj kvalifikációjának hivatalos videós összefoglalója (amely a YouTube-ra átkattintva nézhető meg!):

F3: Kétszer is ütköztek az éllovasok, Tóth László a 24.

Mozgalmas versenyt hozott a Formula-3-asok második barcelonai futama, amely rögtön egy biztonsági autós fázissal indult a délelőtti viadalt megnyerő Alekszandr Szmoljar és Logan Sargeant ütközése miatt. Az újraindítást követően Enzo Fittipaldi vezetett David Schumacher előtt, a táv felénél viszont utóbbi megelőzte riválisát. Aki azonban ebbe nem akart belenyugodni, néhány körrel később visszatámadott, ennek azonban ütközés lett a vége: Ralf Schumacher fia a falban kötött ki, de Fittipaldi autója is megsérült.

 

A vezetést így Matteo Nannini örökölte meg, de a kockás zászlóig ő sem jutott el, ugyanis a hajrában Dennis Haugerrel kellett vívnia a győzelemért – és ismét ütközés lett a csatából! Ezek után Olli Caldwell találta magát az első pozícióban, s ő már meg is nyerte a futamot. A mezőny magyar tagja, Tóth László a 24. helyen hozta be a Campos Racing autóját.

 

Hamilton az első pole-ja után, 2007-ben: „Az időmérő nem az erősségem”

Egy különleges videót bányásztak elő a Formula-1 közösségi médiásai: a brit a 2007-es Kanadai Nagydíj időmérője után, pályafutása első pole-pozícióját követően nyilatkozott. Ez nem csupán azért érdekes, mert ma szerezte meg a 100. rajtelsőségét, hanem mert kifejezetten ironikus, amit mondott.

„Sosem voltam az a versenyző, aki pole-ba teszi az autót, ha megnézzük a korábbi éveimet. Az első háromból szoktam indulni, de sosem ez volt a legerősebb területem” – mondta akkor Hamilton.

14 évvel később ő vált a Formula-1 történelmének első versenyzőjévé, aki elérte a 100. pole-pozíciót: mára a valaha élt legnagyobb egykörös menők egyikeként beszélhetünk róla, akihez legfeljebb Ayrton Senna és Jim Clark mérhető csak ezen a téren.

A mémgyártók azt is elképzelték, hogy a brit pole-pozícós trófegyűjteménye valahogy így nézhet most ki:

Nagy Dani dobogóra állt a TCR Europe idei első futamán

A Slovakia Ringen rendezik a hétvégén a TCR Európa-kupa évadnyitóját, méghozzá magyar pilótával a mezőnyben: Nagy Dániel a Zengő Motorsport Cupráját vezetve csatlakozott a többi indulóhoz (egyelőre csak erre a fordulóra). Annak ellenére, hogy a fiatal pilóta a hét elején ismerkedett össze az autóval, rögtön az ötödik helyre kvalifikálta magát, a szombati versenyen pedig ezen is javítva harmadikként zárt, így felállhatott a dobogóra.

A győzelmet egyébként a Tom Coronelt lerajtoló Mikel Azcona szerezte meg, aki a WTCR-ben ugyan szintén a Zengőt erősíti, itt viszont a Volcano Motorsport színeiben szerepel egy Cuprával. A világkupasztároktól hemzsegő futam az alábbi videóban teljes egészében visszanézhető:

Verstappen eddig többször előzte meg Hamiltont, mint fordítva

Az idei szezon eddigi mindhárom futama hozott csatát a két bajnokaspiráns, Max Verstappen és Lewis Hamilton között. Az Autósport és Formula Magazin legújabb számában felidézzük kettőjük múltbeli összetűzéseit, a holland pedig saját szavaival értékeli idei esélyeit.

enmy947bib8ju4pytk5n_lg   

Hajszállal da Costáé a monacói pole, hat századon belül az első négy

Rendkívül szoros végjátékban szerezte meg szezonja második pole-pozícióját a Formula-E címvédője, Antonio Felix da Costa. A kvalifikáció zárószakaszában, a Superpole-ban ugyanis 12 ezredmásodperccel volt gyorsabb az alapszakaszt megnyerő Robin Frijns Virginjénél, de Mitch Evans Jaguarját is csak 51, míg saját csapattársát, Jean-Eric Vergne-t 59 ezredmásodperccel előzte meg. A DS Techeetah várhatja tehát a legkedvezőbb pozíciókból a közép-európai idő szerint 16 órakor startoló futamot - ami az idei temérdek balszerencse után rá is fér a csapatra. Da Costa reméli, hogy hat futam után végre tényleg beindíthatja a címvédő kampányát, miután legutóbb Valenciában az első futamon az élen haladva érte őt utol a kizárását eredményező akkumulátortöltöttség-botrány.

A bajnoki tabella élmezőnyéből tehát Frijns és Evans találta magát erős rajtpozícióban, nem jött ki azonban a lépés a listavezető Nyck de Vriesnek. A mercedeses holland a balesetező Sette Camarát leszámítva a mezőny leglassabbja lett, miután egy szoftverhiba miatt a gyorsköre közben autója teljesítményszintje 250-ről 200 kW-ra esett. Stoffel Vandoorne és Sam Bird pedig a mezőny sűrűjéből, a 15-16. helyről várhatják majd a piros lámpák kialvását a Formula-E első olyan monacói versenyén, amelyen a pálya teljes hosszát használják.

 

Az időmérő végeredménye:

SP Versenyző Csapat Idő Hátrány
1 Antonio Felix da Costa DS 1'31.317  
2 Robin Frijns Virgin 1'31.329 0.012
3 Mitch Evans Jaguar 1'31.368 0.051
4 Jean-Éric Vergne DS 1'31.376 0.059
5 Max Guenther BMW 1'32.039 0.722
6 Oliver Rowland Nissan - -
Q        
7 Nick Cassidy Virgin 1'31.853 0.215
8 Pascal Wehrlein Porsche 1'31.900 0.262
9 Alex Lynn Mahindra 1'31.952 0.314
10 Norman Nato Venturi 1'31.964 0.326
11 René Rast Audi 1'32.125 0.487
12 Alexander Sims Mahindra 1'32.146 0.508
13 Sébastien Buemi Nissan 1'32.209 0.571
14 Jake Dennis BMW 1'32.247 0.609
15 Stoffel Vandoorne Mercedes 1'32.277 0.639
16 Sam Bird Jaguar 1'32.281 0.643
17 Lucas di Grassi Audi 1'32.303 0.665
18 Edoardo Mortara Venturi 1'32.329 0.691
19 André Lotterer Porsche 1'32.339 0.701
20 Nico Müller Penske 1'32.344 0.706
21 Tom Blomqvist NIO 1'32.630 0.992
22 Oliver Turvey NIO 1'32.633 0.995
23 Nyck de Vries Mercedes 1'33.070 1.432
- S.Sette Câmara Penske - -

E03GL_mWQAIXoCt

 

F3: Orosz győzelem az első futamon, Tóth 27. hellyel debütált

Szombat délelőtt rendezték a Formula-3-asok első 2021-es versenyét Barcelonában, amely Alekszandr Szmoljar sikerét hozta: a második F3-as idényét teljesítő orosz a negyedik körben hagyta le a pole-ból induló Jonny Edgart, s ezzel az ART pilótája első győzelmét aratta a szériában. Edgart ráadásul Clement Novalak és Caio Collet is megelőzte, így ők fértek még fel a dobogóra a biztonsági autó mögött záruló versenyen.

A mezőny magyarja, Tóth László a 27. rajtkockából indulhatott karrierje első F3-as futamán, s végül ebben a pozícióban is intették le a Campos versenyzőjét. Folytatás az F1-es időmérő után a második versennyel.

toth-laszlo-1_1

Fotó: Dutch Photo Agency

Campos előtt tiszteleg a magyar F3-as pilóta

Debütál az FIA F3-as bajnokságában, a Campos istálló kötelékében Tóth László, aki a 27. helyről kezdi a barcelonai versenyhétvége első futamát. A magyar pilóta a közelmúltban elhunyt csapatfőnök, Adrian Campos előtt tiszteleg, sisakjára felfestették a legendás spanyol szakember emlékére készült logót is. 

toth-laszlo-2

Tóth bemutatkozásának okán villámlátogatásra Barcelonába érkezett Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke is: „Nagyon örülök, hogy Laci bemutatkozhat az F3-as bajnokságban, mert kiemelten fontos, hogy a fiatal magyar pilóták minél magasabb szintre jussanak” – fogalmazott a hazai autósport első embere, aki a formula.hu-nak azt is elárulta: mivel zsúfolt a naptára, komoly erőfeszítések árán sikerült beiktatnia a rövid vizitet.

toth-laszlo-1-olah-gyarfas