DTM: Két újonc a BMW-nél
https://formula.hu/parc-ferme/16914
Két versenyző is szerepel a gyártó 2018-as felállásában, akik korábban sosem versenyeztek a német túraautó-bajnokságban. Mindketten az októberi, Lausitzringen tartott újoncteszten győzték meg a vezetőséget alkalmasságukról. Egyikük a 19 éves svéd Joel Eriksson, aki másodikként zárta a Formula-3-as Európa-bajnokságot, a másik a 27 éves osztrák Philipp Eng, aki két évig a Blancpain GT szériában szerepelt szerényebb eredményekkel, 2015-ben viszont a Porsche Supercup bajnoka volt.
Eriksson és Eng Maxime Martin és Tom Blomqvist helyét veszik át, akik négy, illetve három évet töltöttek a sorozatban, mialatt győzelmeket is szereztek. Martin elhagyja a BMW kötelékét, Blomqvist a Formula-E-ben és GT-ben képviseli tovább a márkát.
Mindkét újonc az RBM csapathoz érkezik Bruno Spengler mellé, az RMG istállóban változatlanul Marco Wittmann, Timo Glock és Augusto Farfus vezet. A BMW az első gyártó, amely bejelentette hat 2018-as versenyzőjét. Farfus a WEC-ben is indulni fog, ahova gyári GT-csapatként csatlakozik a BMW: Nick Catsburg, Antonio Felix da Costa és Martin Tomczyk társa lesz.

A BMW is visszatér a sportautózás csúcskategóriájába
https://formula.hu/parc-ferme/29205
Újabb gyártó jelentette be, hogy rövidesen csatlakozik az új LMDh-kategóriához, amely a hiperautókkal együtt a sportautózás új csúcsát jelentik majd: a Porsche, az Audi és az Acura után a BMW is jelezte, hogy 2023-tól beszállnak. Fontos azonban, hogy a bajor márka egyelőre csak az amerikai bajnokságról, az IMSA-ról beszél a közleményben, ahol kétautós gyári alakulatot fognak indítani – azaz egyelőre nem tudni, hogy a WEC elitkategóriájában és a Le Mans-i 24 óráson is láthatjuk-e majd őket. Mindenesetre a szabályok lehetővé teszik majd ezt is, a BMW céljai között azonban egyelőre olyan versenyek megnyerése szerepel, mint például a Daytonai 24 órás.

Russellt nem engedték nyerni a szupersztár szerint
https://formula.hu/parc-ferme/29204
A Formula Podcast legutóbbi adásában Hélio Castroneves a Formula–1-ről is beszélt, és hangot adott annak a véleményének, hogy George Russellt nem hagyta győzni a Mercedes Szahírban! Az adás ezen szakaszát 50:03-tól hallhatod:
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Utoljára a Hamilton-Rosberg volt olyan szoros, mint a mostani Verstasppen-Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/29201
A jelenlegi pontrendszer 2010-es bevezetése óta a mostani a harmadik legszorosabb szezon eddig - az első két helyezett között meglévő, hat futam utáni pontkülönbséget tekintve.
Az Alonso-Vettelnél nem nagyon lehetne szorosabb...

fotó: Formula-1
Legendás névvel bővül az Extreme-E mezőnye, érkezik a McLaren
https://formula.hu/parc-ferme/29203
Nagy bejelentéssel készült pénteken a McLaren versenyrészlege, ami a 2022-es szezontól csatlakozik az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő Extreme-E mezőnyéhez. Az elektromos tereprali-széria komolyt célt tűzött ki maga elé: arra törekszik, hogy minél több ember figyelmét felhívja a globális klímaváltozás hatásaira, miközben a sokszínűséget is hirdeti.
A sorozat mezőnye az autósport számos nagy nevét felvonultatja. Csapattal rendelkezik többek között Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Jenson Button, Chip Ganassi és az Andretti United is, pilótái között pedig Sebastian Loeb, idősebb Carlos Sainz, Mattias Ekström és Jamie Chadwick is ott sorakozik. A McLaren ehhez az illusztris társasághoz tartozik, szerződése öt évre szól a sorozattal.

Olyan kiegyenlített az idei F1-es középmezőny, hogy a csapatok sem tudják, hol tartanak
https://formula.hu/parc-ferme/29200
Több F1-es csapat részéről is érkezett már olyan vélemény, hogy teljességgel kiismerhetetlenek az idei erőviszonyok - eltelt ugyan már hat futam, de még mindig nem tudni, hogy pontosan ki hol is tart, illetve nem lehet előzetesen megjósolni, hogy az adott pályán ki hogyan fog teljesíteni. Ezúttal Andreas Seidl, a McLaren csapatvezetője beszélt erről:
"Hogy jók leszünk-e Franciaországban? Remélem! Ezt még mindig elég nehéz megítélni, főleg hogy egyelőre mindenki fejleszti is a maga autóját. Még mindig mindenki egyre jobban megérti a maga technikáját, úgyhogy nem nagyon lehet következtetéseket levonni a korábbi versenyek alapján. Egyelőre annyi a biztos, hogy mi közeledtünk a Mercedeshez és a Red Bullhoz a teljesítményt tekintve, ez biztató. Bármi mást nehéz most mondani" - vélekedik Seidl.
A McLaren parádésan nyitotta az évet, Lando Norris egészen múlt hétvégéig az egyéni tabella harmadik helyén állt, a csapat pedig jelenleg két pontra van a konstruktőri harmadik helytől, de Bakuban nagyjából a hatodik erőként szerepeltek...

fotó: dppi
Sajtó: Ideje lefújni az idei Ausztrál Nagydíjat
https://formula.hu/parc-ferme/29199
Egy ausztrál lap szerint esélytelen az idei Ausztrál Nagydíj megrendezése. A szigetország F1-es futama tavaly tavasz óta rendre falakba ütközik: 2020-ban elsőként ezt törölték el a Covid miatt, idén pedig ugyanebből az okból kifolyólag őszre halasztották, de az AutoAction szerint a novemberi dátum sem tartható. A lap azzal érvel, hogy az állam csak szigorú, kéthetes karanténidőszak után engedne külföldieket az országba, pláne azt figyelembe véve, hogy a mezőny a futam előtt a járvány által mai napig súlyosan érintett Brazíliából érkezne. Ez természetesen összeegyeztethetetlen az F1 feszített menetrendjével.
A szervezők legnagyobb reménye most azon nyugszik, hogy őszre a lakosság nagy részét beoltják, de a jelenlegi oltási tempó alapján ez nem valószínű. A döntéssel mindenesetre októberig várnak, miközben az AutoAction amellett érvel, hogy legközelebb jövő tavasszal rendezzenek Ausztrál Nagydíjat.

Fotó: DPPI
Bokszedzéssel készül a szezon folytatására a magyar versenyzőnő - videó
https://formula.hu/parc-ferme/29198
Vogel Adrienn a magyar ralibajnokság Peugeot Kupájában szerepel idén, eddig két futamból két dobogós helyet szerzett a férfiak között, most pedig arról posztolt videót, hogy milyen keményen készül a folytatásra:
Milyen fejlesztések védik a XXI. század F1-es pilótáit?
https://formula.hu/parc-ferme/29196
Az Aston Martin csapata szemléletes videót készített arról, milyen megoldásokból áll össze egy 2021-es Formula-1-es autó "védelmi rendszere", amelyek nélkül manapság egyetlen konstrukció sem állhatna rajthoz. Közelebbről megvizsgálhatjuk többek között a 12 tonnás nyomásnak is ellenáló halót, a habszivacsból készült fejtámaszt és a karosszéria gyűrődőzónáját is, ezt követően pedig a szénszálas karosszériáról esik néhány szó.
Már környezetkímélő üzemanyaggal tankolják a Kamion-Eb monstrumait
https://formula.hu/parc-ferme/29194
Az idei szezontól kezdve 100%-ban megújuló forrásokból származó üzemanyagot felhasználva versenyez az ETRC mezőnye. Az FIA a TotalEnergies céggel kötött hároméves megállapodást, amelynek értelmében a vállalat kizárólagos beszállítója lett a kamionos sorozatnak. Ezzel a 15 monstrumot felvonultató ETRC lett az FIA égisze alá tartozó első olyan versenyszéria, ami ilyen jellegű lépést tett a fenntarthatóság felé. A HVO100-ra keresztelt üzemanyag alapját zöldhulladék és állati zsiradék adja, amelyek egy speciális eljáráson átesve a normál dízelhez nagyon hasonló szerkezetet vesznek fel. Ennek köszönhetően a motorok bármiféle átalakítás nélkül képesek üzemelni a biodízellel.
A Kamion-Eb első fordulóját most hétvégén rendezik a Hungaroringen.

2007-ben ezen a napon ünnepelt először F1-es futamgyőzelmet az újonc Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/29195
Elképesztő, de 14 esztendőt kell visszalapoznunk az F1 történelemkönyvében ahhoz, hogy Lewis Hamilton első futamgyőzelmére bukkanjunk. Az immár hétszeres világbajnok 2007-ben, debütálásának szezonjában rögtön négy versenyt megnyert, az elsőt a június 10-én megrendezett Kanadai Nagydíjon. Ebből az alkalomból osztotta meg az alábbi négy fotót a Mercedes istállója. A verseny többek között egy órási balesetről is emlékezetes maradt, de erről itt írtunk részletesebben.
#OnThisDay in 2007, Lewis scored the very first of his 98 @F1 wins.
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) June 10, 2021
The rest is history. pic.twitter.com/Y5FugvpmjB
Heidfeld szerint Hamiltonból a nyomás csak a jót hozza ki
https://formula.hu/parc-ferme/29193
Érdekes dolgot mondott Nick Heidfeld, a korábbi Formula-1-es pilóta, aki az F1-Insidernek adott interjújában arról beszélt, hogy Max Verstappen miatt idén komoly nyomás van Lewis Hamiltonon és a Mercedesen - a bakui hiba ellenére viszont ő úgy látja, hogy Hamilton remek szezont fut. A tévedések benne vannak egy ilyen harcban, de mégis nagyon jóra értékeli a címvédő teljesítményét.
"Hamilton most már érzi a nyomást Verstappen részéről, érzi, hogy ezúttal komoly harc folyik a világbajnoki címért. Ezért van az, hogy jelen pillanatban a valaha volt legjobb Lewist látjuk. A nyomás előzhat hibákat (ahogy láttuk Bakuban), de Lewisból ez mégis inkább a legjobb formát hozza elő. Ennek eredményeként viszont Bottas egyre mélyebbre és mélyebbre süllyed" - idézi Heidfeld szavait a portál.

fotó: dppi
Telt házas MotoGP-futamokkal tervez Ausztria
https://formula.hu/parc-ferme/29192
Akárcsak tavaly és akárcsak a Formula-1-ben, idén is két fordulót rendeznek a Red Bull Ringen a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnye számára: a Stájer Nagydíj a finnországi futam kiesése után került be a menetrendbe. A MotoGP és a Dorna pedig csütörtök délelőtt bejelentette, hogy az augusztus 8-i és 15-i versenyek is telt ház előtt fognak zajlani, azaz létszámkorlátozás nélkül mehetnek nézők a helyszínre, miután Ausztriában lazítottak az erre vonatkozó rendelkezéséken. Persze feltétele így is lesz a belépésnek: csak beoltott, negatív teszttel rendelkező vagy a koronavíruson már átesett szurkoló teheti be a lábát a spielbergi pályára.
Ha ez megvalósul, a két osztrák nagydíjhétvége lesz az első a járvány kitörése óta, amelyet teljes nézőszám előtt rendeznek a MotoGP-ben. A közlemény hozzáteszi: a paddock továbbra is elkülönített buborékként fog működni a Stájer és Osztrák GP-k során is.

fotó: DPPI
Ilyen pár kör az IndyCar-autóval Grosjean szemén keresztül - videó
https://formula.hu/parc-ferme/29186
A francia pilóta sisakkamerával mutatta meg, hogy hogyan autózik:
Két hölgyversenyző is lesz idén a DTM-ben
https://formula.hu/parc-ferme/29191
Azt már korábban bejelentették, hogy a néhány évvel ezelőtt a makaói balesetével ismertté vált Sophia Flörsch ott lesz az átalakuló Német Túraautó-bajnokság mezőnyében az Abt Sportsline Audijával, ezáltal 2012 óta először lesz női indulója a szériának. Most azonban kiderült, hogy nem lesz egyedül: a T3 Motorsport ugyanis indít még egy Lamborghini Huracán GT3 Evót Esteban Huth-é mellett, méghozzá Esmee Hawkey számára. A 23 éves brit 2019-ben a 15. helyen végzett a W Series első szezonjában, mindössze egy nürburgringi kilencedik helyet tudott felmutatni pontszerzés gyanánt.

Hawkey idén az ELMS-ben szerepelt volna a teljesen női egység, az Iron Lynx Ferrarijával RahelFrey és Michele Gatting oldalán, ám a szerződését felbontották, amikor kiderült, hogy bronz helyett ezüst besorolásúnak számítana, csupán a menedzsmentje téves információkat adott meg az FIA-nak. Mindenesetre Hawkey érkezésével 19 állandó induló lesz idén a DTM-ben – plusz Christian Klien néhány helyszínen feltűnik egy McLaren 720S GT3-as volánjánál –, amelynek a szezonja jövő hétvégén rajtol Monzában.

Eladó Schumacher első F1-es autója, az 1991-es Jordan
https://formula.hu/parc-ferme/29190
Egy igencsak komoly történelmi jelentőséggel bíró Formula-1-es versenyautót kínál eladásra tulajdonosa: nevezetesen a Jordan 191-est. Ez volt az az autó, amellyel Eddie Jordan alakulata 1991-ben bemutatkozott az F1-ben, nem mellesleg sokan minden idők egyik legszebb megjelenésű versenygépének is tartják. Ám ami ennél is fontosabb, hogy ezzel debütált a Belga Nagydíjon a később hétszeres világbajnokká avanzsáló Michael Schumacher: konkrétan azt a #6-os számú karosszériát adják el, amellyel az egyik spái szabadedzésen vezetett is a német legenda (aki később a hetedik rajthelyre kvalifikálta magát, a versenyen viszont néhány száz méter után kuplunghiba miatt kiesett).
A Jordan 191-es több tulajdonosnál is megfordult már, annak idején a Boss GP sorozatban versenyeztek is vele, míg jelenlegi birtokosa, James Hanson nemrég Doningtonban tesztelt vele, amely során lenyűgözte az autó sebessége és tapadása. Most a Speedmaster Carson keresztül igyekszik értékesíteni az ikonikus példányt – méghozzá nem kevesebb, mint 1,25 millió angol fontért!

fotó: DPPI
Így kell „táncolnia” egy WRC-pilóta lábának - videó
https://formula.hu/parc-ferme/29188
A WRC Dani Sordóról tett közzé egy felvételt, amin jól látszik, hogy mennyire finoman kell kezelni a Hyundai pedáljait a murvás szakaszon:
Grosjean meggondolta magát: mégis kipróbál egy oválversenyt
https://formula.hu/parc-ferme/29189
Miután a Formula-1-ben már nem jutott üléshez, Romain Grosjean idén az IndyCarba helyezte át a székhelyét. A Dale Coyne Racing színeiben azonban nem fut teljes szezont: csupán az utcai és az épített pályákon áll rajthoz, az oválversenyeket azonban – nem kis részben a tavalyi bahreini horrorbalesete miatt – mindezidáig kihagyta.
Úgy tűnik viszont, hogy a francia pilóta meggondolhatta magát, ugyanis az Associated Press által készített interjúban elárulta: tervezi, hogy elindul az augusztus 21-re kiírt futamon a World Wide Technology Racewayen Madisonban. A szavai alapján a már a harmadik IndyCar-versenyén pole-t és dobogós helyezést szerző Grosjeant – aki saját bevallása szerint az F1-ben soha nem kapott ennyi támogatást és energiát, mint most az amerikai sorozatban, ami a felesége szerint „az elmúlt fél évben történtek elismerése” a rajongók részéről – az ihlethette meg, hogy a tv-ből nézte a néhány héttel ezelőtti Indy 500-at:
„Furcsa volt otthonról nézni és nem részt venni rajta, miközben tudtam, hogy a barátaid ott vannak. Szóval meglátjuk, mi lesz a helyzet, és család szintjén mit gondolunk erről. Eleinte azt mondtam, nem akarok oválversenyeken szerepelni, most viszont mégis kipróbálnám magam egyen, aztán meglátjuk, akarok-e többet” – fogalmazott Grosjean, aki tehát nem zárta ki, hogy a jövőben akár a legendás 500 mérföldes versenyen is kipróbálja magát.

Fotó: Chris Owens/IndyCar Media
Ilyen volt Gasly és az AlphaTauri ünneplése Bakuban - videó
https://formula.hu/parc-ferme/29187
A csapat tett közzé egy bővebb felvételt arról, hogy hogyan is ünnepelt a francia pilóta a dobogós helyezése után.
Hány büntetőpontja van az F1-es pilótáknak Baku után?
https://formula.hu/parc-ferme/29183
Közismert előírás az F1-ben a 12 pontos szabály, aminek értelmében bármely pilóta automatikusan egyfutamos eltiltást kap, ha egy naptári éven belül 12 vagy annál több büntetőpontot szerez. Ezeket a szabálysértések mértékének és veszélyességének megfelelően osztja ki az FIA, legutóbb Bakuban például Lando Norris azért kapott belőle hármat, mert az időmérő edzésen az egyik piros zászlós fázis életbe lépésekor nem hajtott ki azonnal a bokszba.
Ezzel pont a fiatal brit került az ide kapcsolódó tabella első helyére, ő ugyanis tavaly június óta 8 egységet gyűjtött össze. Egy fokkal jobb helyzetben van Lewis Hamilton és George Russell 6-6 egységgel, miközben a listán megtalálható a mezőny nagy része. Négyen azonban nincsenek rajta, Max Verstappen, Valtteri Bottas, Fernando Alonso és Mick Schumacher sem rendelkezik "fekete pontokkal". Nicholas Latifi is csak azért került ki ebből a csoportból, mert Azerbajdzsánban a Williams hibája miatt őt büntették meg. Íme a Motorsport ide kapcsolódó grafikája.










