Ő lett az év legjobb magyar versenyzője, most pedig te is találkozhatsz vele
https://formula.hu/parc-ferme/12398
Rendhagyó ünnepi dedikálást szervezünk pénteken 17 órakor, ahol a többszörös világbajnoki futamgyőztes Michelisz Norbival is találkozhatsz.
Az esemény apropója, hogy 2016-ban is megjelent a magyar TOP 50 legjobb autóversenyzőt bemutató Autósport évkönyv, melyet a Líra Fókusz Könyváruházban (1072 Budapest, Rákóczi út 14.). A lista első helyén Michelisz Norbert végzett.
Jelezd részvételed az esemény Facebook-oldalán, és hívd meg barátaid, hogy minél többen legyünk!
Leclerc tud jobban spanyolul vagy Sainz franciául?
https://formula.hu/parc-ferme/32590
Újabb résszel jelentkezett a Ferrari kihívássorozata: ezúttal Charles Leclerc-nek és Carlos Sainznak a másik anyanyelvével kapcsolatos tudásáról kellett számot adnia azzal, hogy minél több angol kifejezés megfelelőjét megmondják. A videóból kiderül, hogy egyikük sokkal otthonosabban mozog a másik nyelvét illetően…
Piros zászló és Vips-pole az F2-esek időmérőjén
https://formula.hu/parc-ferme/32591
Szokás szerint a Formula-2-esek számára már a kvalifikációt rendezték pénteken, s ahogy az Bakuban egyáltalán nem meglepő, baleset miatt egyszer félbe kellett szakítani a félórás tréninget: az addig az élen álló Ayumu Iwasa csapta falnak az autóját. A japán így végül még a tízből is kicsúszott, az újraindítás utáni hajrában ugyanis rengetegen megelőzték.
A leggyorsabbnak végül a Red Bull-támogatott és néhány hete F1-es szabadedzésen is autóba ülő Jüri Vips bizonyult, aki idei második rajtelsőségét zsebelte be. Liam Lawson lett a második, Dennis Hauger a harmadik. A bajnokságot vezető Felipe Drugovich az ötödik helyen zárta az időmérőt, ami pedig különösen jó hír számára, hogy fő üldözője, Theo Pourchaire mindössze a 12. pozíciót kaparintotta meg mindkét futamra. A két verseny magyar idő szerint szombaton 11:30-kor és vasárnap 9:05-kor startol.
Az utolsó szalmaszál: láthatjuk-e még valaha az igazi Marc Marquezt?
https://formula.hu/parc-ferme/32589
Az elmúlt hetek egyik fontos híre volt a MotoGP-ben, hogy negyedszer is megműtötték a Repsol Honda nyolcszoros világbajnokának jobb felkarját – a Formula Motocast friss adásában az Olasz és Katalán GP kitárgyalása és az őrült pilótakeringő fejleményei mellett erről is beszéltünk 23:42-től:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Eltiltottak egy versenyzőt a Le Mans-i 24 órásról, Nyck de Vries ugorhat be helyette
https://formula.hu/parc-ferme/32588
Jelen állás szerint egy pilóta már a szabadedzések után elveszítette jogát arra, hogy rajthoz álljon a legendás viadalon, az ok pedig a többi versenyző biztonsága. A Motorsport beszámolója szerint Philippe Cimadomót a szabadedzéseken történt három incidens miatt kizárták a hétvégi futamról. A 62 esztendős francia pilóta a TDS Racing X Valiante #13-as autójával indult volna Mathias Beche és Tijmen van der Helm társaságában, ám a versenyfelügyelők döntése értelmében ezt már nem teheti meg. Cimadomo szerdán a #63-as Chevrolet Corvette C8.R-rel találkozott, később a bokszbejáratnál is veszélyt okozott, a minap pedig összetörte versenygépét, miután ütközött a Sean Gelael által vezetett #31 WRT autóval. A hivatalos közlemény szerint a döntést Eduardo Freitas versenyigazgató javaslatára hozták meg Cimadomo és a többi versenyző biztonsága érdekében, de a franciának joga van fellebbezni, főleg, hogy idén incidens nélkül versenyzett az európai Le Mans-sorozatban.
A TDS csapat mindenesetre semmit sem bíz a véletlenre, pénteken dél körül ugyanis bejelentették, hogy a Formula-E címvédője, Nyck de Vries érkezik az eltiltott versenyzőjük helyére, akinek már van tapasztalata a sportautó versenyekről, mivel többször tesztelhette a Toyota versenygépét, valamint a TDS csapattal is együtt dolgozott 2019-ben. Az egyelőre nem világos, hogy ez a változatatás milyen hatással lesz a nevezésükre, hiszen a szabály kimondja, hogy a Pro/Am csapatoknak kötelező legalább egy bronzminősítésű pilótát indítaniuk a felállásukban, a holland pedig platina státusszal rendelkezik.
Másodvirágzás: Bottas a szezon legkellemesebb meglepetése
https://formula.hu/parc-ferme/32585
A Formula Podcast legutóbbi adásában sorra vettük a mezőny összes tagját, méghozzá a futamértékelőinkben kiosztott pontszámok mentén sorba rendezve őket. Beszéltünk többek között Valtteri Bottasról is, aki valósággal kivirágzott új csapatánál – ezt a szakaszt 01:30:09-től hallgathatod meg!
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Videó: Ilyen a bakui pálya a hétköznapokban
https://formula.hu/parc-ferme/32583
Monaco után egy újabb - ám merőben más karakterisztikájú - utcai pálya következik. Nézzük meg, hogyan festenek a bakui utcák olyankor, mikor nincsenek átalakítva a Formula-1-es versenyre.
Bakuban elég egy kis figyelmetlenség: Ennyire sérült Albon autója a falnál
https://formula.hu/parc-ferme/32594
A thaiföldi a kormányon állított a második szabadedzésen, és ez elegendő volt ahhoz, hogy autója mindkét bal oldali kerekét a falnak verje. Edzése véget is ért, a szerelőcsapatra pedig jócskán hagyott munkát – a videóban látszik, mennyire sérültek a Williams kerekei.
The twists and turns of Baku can bite
— Formula 1 (@F1) June 10, 2022
As Alex Albon found out at Turn 17!#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/pbNdMaiTN9
A Cadillac is bemutatkozik a WEC-ben
https://formula.hu/parc-ferme/32587
Idén is nagyobb bejelentésekre lehetett számítani a Le Mans-i 24 órás hetében, a sort pedig a BMW után a Cadillac folytatta, mely egy egészen látványos koncepciót mutatott be a közönségnek, továbbá konkrétumokat is elárultak a 2023-as szezonjukkal kapcsolatban. A hivatalos közlemény szerint a márka egy autóval a teljes szezont végig csinálja a WEC-ben, míg a legendás viadalon több egységet is terveznek indítani, azt azonban még nem erősítették meg, hogy melyik istálló felel majd a versenygépekért, melyeket egy teljesen új, 5,5 literes V8-as motor hajthat, párosítva az LMDh szabályaiban előírt hibrid rendszerrel. „Megtiszteltetés egy olyan ikonikus amerikai márkával, mint a Cadillac, a Le Mans-i győzelemért versenyezni. Az egész csapat izgatottan várja, hogy tovább építsük a Cadillac versenyzői örökségét azzal, hogy nemzetközi szinten és a világ legkeményebb versenyén a legjobbakkal mérhetjük össze magunkat” – mondta Laura Klauser, a General Motors versenyrészlegének menedzsere.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Erre ő sem számított: Nagy Dani visszatérése a WTCR-be
https://formula.hu/parc-ferme/32579
Versenyzői licenszet sem váltott ki a 2022-es szezonra Nagy Dániel, akit totális meglepetésként ért Zengő Zoltán ajánlata a csapat egyik Cuprájának ülésére – két héttel a szezonnyitó előtt. A 24 éves versenyző a pau-i első forduló után járt az AFM stúdiójában és beszélt arról, hogyan kötött ki a világkupa rajtrácsán.
Le Mans: Hartley lenyomta Kobayashit a Hyperpole-on
https://formula.hu/parc-ferme/32586
A szerdai időmérő után csütörtökön este megtartották a Le Mans-i 24 órás verseny Hyperpole-ját. Fél óra állt mindenki rendelkezésére, hogy megszerezze a lehető legjobb rajtpozíciót a szombaton délután négy órakor rajtoló legendás versenyre. A Hypercar kategóriában nem történt meglepetés, hiszen a két Toyota végzett az élen. A legjobb időt a #8-as Toyotát vezető Brendon Hartley autózta (3:24,408) a Hyperpole-on, négy tizedet adva a másik Toyotát vezető Kamui Kobayashinak. Tőlük nem sokkal maradt el az Alpine, a negyedik-ötödik helyen pedig a két Glickenhaus zárt.
Az LMP2-es kategóriában Robin Frijns volt a leggyorsabb a #31-es WRT-vel, a GTE Pro osztályban pedig kisebb meglepetést okoztak a Corvette-ek, hiszen nemcsak a Ferrarikat, de a Porschékat is megelőzték, itt a #61-es autó indulhat majd az első helyről, míg a GTE Am-ben Abril autózta a legjobb köridőt a #61-es AF Corse Ferrarival.
A Hyperpole végeredménye:
Hypercar
1. #8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa)
2. #7 Toyota Gazoo Racing (Kobayashi/Conway/Lopez)
3. #36 Alpine Elf Team (Lapierre/Vaxiviere/Negrao)
4. #709 Glickenhaus Racing (Briscoe/Westbrook/Mailleux)
5. #708 Glickenhaus Racing (Pla/Dumas/Derani)
LMP2
1. #31 WRT (Gelael/Frijns/Rast)
2. #41 Realteam by WRT (Nato/Habsburg/Andrade)
3. #22 United Autosports USA (Hanson/Albuquerque/Owen)
4. #38 JOTA (Da Costa/Gonzalez/Stevens)
5. #9 Prema Orlen Team (Kubica/Deletraz/Colombo)
6. #23 United Autosports USA (Jarvis/Lynn/Pierson)
GTE Pro
1. #64 Corvette Racing (Sims/Milner/Tandy)
2. #63 Corvette Racing (Catsburg/Garcia/Taylor)
3. #91 Porsche GT Team (Bruni/Lietz/Makowiecki)
4. #92 Porsche GT Team (Estre/Christensen/Vanthoor)
5. #52 AF Corse (Molina/Fuoco/Rigon)
6. #51 AF Corse (Pier Guidi/Calado/Serra)
GTE Am
1. #61 AF Corse (Prette/Grunewald/Abril)
2. #57 Kessel Racing (Kimura/Schandorff/Jensen)
3. #77 Dempsey-Proton Racing (Ried/Tincknell/Priaulx)
4. #98 Northwest AMR (Thiim/Dalla Lana/Pittard)
5. #54 AF Corse (Flohr/Castellacci/Cassidy)
6. #85 Iron Dames (Frey/Gatting/Bovy)
Alsóház: Akiktől mindenképpen több kell
https://formula.hu/parc-ferme/32581
A Formula Podcast legutóbbi adásában sorra vettük a mezőny összes tagját, méghozzá a futamértékelőinkben kiosztott pontszámok mentén sorba rendezve őket. A lista alján azok a versenyzők találhatók, akik egyelőre minden várakozást alulmúlnak – ezt a szakaszt 09:17-től hallgathatod meg!
A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!
Egyedi festést villantott az Alfa az azeri hétvégére
https://formula.hu/parc-ferme/32584
Nem az Alfa Romeo az egyetlen csapat, amely idén módosít némileg az autója fényezésén, hiszen az Alpine az első két futamon teljesen rózsaszín festéssel indult, míg a legtöbb csapat a súlycsökkentés jegyében ahol csak lehetett, elhagyta a festéket a szénszálas kasztniról. Az Alfa viszont Bakuban az olasz trikolor színeiben fog pompázni, ezzel ünnepli ugyanis a csapat az Alfa Romeo Tonale utcai autó megjelenését. Hogy tetszik? A képre kattintva még több fotót láthattok az Alfa Romeo új festéséről!
Egyértelműsítették a bokszbe- és kijárati vonalakra vonatkozó előírásokat
https://formula.hu/parc-ferme/32582
A Formula-1-es Monacói Nagydíj eredménye egy ideig a levegőben lógott, mivel a Ferrari óvást nyújtott be, miután azt feltételezték, hogy Sergio Perez és Max Verstappen szabálytalan volt azzal, hogy ráhajtott vagy esetleg túl is lépte a bokszutca kijáratánál lévő vonalat. A kavarodást az okozta, hogy Eduardo Freitas a versenyhétvége előtti jegyzeteiben úgy fogalmazott, hogy a versenyzőknek egyértelműen a vonal jobb oldalán kell maradniuk, csakhogy a tél során változott az F1 Nemzetközi Sportkódexének előírása, amely már csak azt tekintette szabálytalannak, ha az autó kereke teljes terjedelmében a vonal túloldalára került, azt nem, ha csak érintette azt. Márpedig a Red Bull-osok esetén ez utóbbi volt a helyzet, ezért is nem szankcionálták őket.
A további félreértesések elkerülése végett Niels Wittich, a Bakuban visszatérő másik versenyigazgató egyértelműsítette a helyzetet a jegyzeteiben, amelyben immár úgy fogalmaz, hogy a bokszbejárati és bokszkijárati vonalakat illetően a Sportkódexben meghatározott procedúra van érvényben – azaz csak az a szabálytalan, ha valaki teljes kerekével a vonal túloldalára került.
fotó: DPPI
WEC: Ezzel a két versenyzőpárossal debütál a Peugeot
https://formula.hu/parc-ferme/32578
Csatlakozik a Hosszútávú Világbajnoksághoz a Peugeot a 9X8 névre hallgató radikális, szárny nélküli Hypercarjával: a bemutatkozást a szezon második félidejét jelző monzai 6 órás futamra, a hétvégi Le Mans-i egynapost követő versenyre tűzték ki. A márka hat versenyzője, akik között találhatók korábbi F1-esek, Formula-E-bajnok és abszolút Le Mans-győztes is, már korábban ismert volt, a Peugeot azonban most a két autó közt is szétosztotta őket a július 10-i versenyre.
A #93-as autót két volt Formula-1-es húzónév vezeti, a kétszeres Formula-E-bajnok Jean-Eric Vergne és a DTM-bajnok Paul di Resta, társuk a dán Mikkel Jensen lesz, akinek eddigi legjobb eredménye az ELMS és IMSA kategóriabajnoki címe. A #94 versenygép legénységét a 2013-as Le Mans-i 24 órás nyertese, Loic Duval alkotja a 2016-os LMP2-es bajnok Gustavo Menezes és James Rossiter társaságában. Utóbbit eredetileg tartalékpilótaként szerződtette a Peugeot, de versenyzői pozícióhoz jutott, miután Kevin Magnussen kilépett a csapatból, hogy elfogadja a Haas F1-es ülését.
Az Alpine-ra is felkerül a szivárvány júniusban
https://formula.hu/parc-ferme/32580
A Mercedes szivárványszínűre festett csillagos logóval teljesíti a szezon következő három versenyét, de nem a konstruktőri címvédő lesz az egyetlen csapat, amely felhívja a figyelmet a Pride-hónapra. Az Alpine A522-re is felkerül a meleg büszkeséget képviselő szivárványos szimbólum Bakutól kezdve, az Enstone-i főhadiszálláson pedig felhúztak egy hatszínű zászlót. A csapat együttműködik a Racing Pride-dal, melynek küldetése az LMBT közösség befogadása a motorsportban.
Pályán a Porsche Gen3-as Formula-E-gépe
https://formula.hu/parc-ferme/32577
Az elektromos bajnokság 2022/23-as szezonjának versenygépét először tesztelte egy csapat – az autót korábban csak a sorozat tesztpilótája, Benoit Treluyer vitte pályára, az istállók most kapják kézhez a modelleket a Spark Racing Technologiestől.
Elsőként a Porsche tett közzé képeket a Gen3 pályatesztjéről: a 600 kW teljesítményű – egy 250 kW-os motorral az első és 350 kW-ossal a hátsó tengelyen – autót a márka gyári pilótája, Pascal Wehrlein járatta be Weissachban, aki versenyezni is fog vele Antonio Felix da Costa csapattársaként.
Alonso rekorddöntésre készül Bakuban
https://formula.hu/parc-ferme/32575
Az Alpine spanyol versenyzője a legendás Michael Schumacher 2012 óta fennálló rekordját fogja megdönteni a hétvégi versenyen, a hétszeres világbajnok debütálása és utolsó nagydíja között ugyanis 21 év és három hónap telt el, ezt fogja felülírni vasárnap Alonso Bakuban, hiszen 21 évvel, három hónappal és 8 nappal a debütálását követően (2001-es Ausztrál Nagydíj) állhat fel a rajtrácsra az Azeri Nagydíjon.
A versenyt követően így Alonso mondhatja majd magáénak a leghosszabb F1-es pályafutást, ami annak időtartamát illeti, a nagydíjszámok tekintetében pedig várhatóan a Szingapúri Nagydíjon fogja átvenni az elsőséget a tavaly visszavonuló Kimi Raikkönentől, aki 350 versenyt követően akasztotta szögre a sisakot.
Alonso 2018-ban egyszer már búcsút intett a királykategóriának, melyet követően 2021-ben tért vissza, elmondása szerint pedig szívesen maradna még további két-három évet a száguldó cirkuszban.
Le Mans: Egy Toyota két Glickenhaus előtt az első időmérőn
https://formula.hu/parc-ferme/32576
Szerda este megtartották a Le Mans-i 24 órás első időmérő edzését – a formátum alapján ez a szakasz a csütörtöki Hyperpole-be jutásról dönt, ahova a négy kategória hat-hat leggyorsabb autója kvalifikál. Ennélfogva éppen a csúcskategóriában nem volt tétje a szakasznak, mivel a versenyen öt Hypercar vesz részt.
Az edzés legjobb körét, 3:27,247-et Kamui Kobayashi futotta a #7-es Toyotával, egy tizeddel megelőzve az Olivier Pla vezette #708-as Glickenhaust. Az amerikai csapat testvérautója és az Alpine egysége következett a harmadik-negyedik helyen: egyedül a #8-as Toyota lógott ki a sorból a Hypercarok közül, a hátsó felfüggesztés szerelése miatt az autó csak a 60 perces edzés második felében hajtott ki, mikor megérkezett az eső, így nagyon lassú köridőt teljesített, a 29. helyen végzett.
Le Mans-ban két szabadedzést is tartottak az időmérő előtt és után, délután a #7-es Toyota, éjszaka a #708-as Glickenhaus volt a leggyorsabb.
A Hyperpole-ra kvalifikáló egységek:
Hypercar
#7 Toyota Gazoo Racing (Kobayashi/Conway/Lopez)
#8 Toyota Gazoo Racing (Buemi/Hartley/Hirakawa)
#36 Alpine Elf Team (Lapierre/Vaxiviere/Negrao)
#708 Glickenhaus Racing (Pla/Dumas/Derani)
#709 Glickenhaus Racing (Briscoe/Westbrook/Mailleux)
LMP2
#9 Prema Orlen Team (Kubica/Deletraz/Colombo)
#22 United Autosports USA (Hanson/Albuquerque/Owen)
#23 United Autosports USA (Jarvis/Lynn/Pierson)
#31 WRT (Gelael/Frijns/Rast)
#38 JOTA (Da Costa/Gonzalez/Stevens)
#41 Realteam by WRT (Nato/Habsburg/Andrade)
GTE Pro
#51 AF Corse (Pier Guidi/Calado/Serra)
#52 AF Corse (Molina/Fuoco/Rigon)
#63 Corvette Racing (Catsburg/Garcia/Taylor)
#64 Corvette Racing (Sims/Milner/Tandy)
#91 Porsche GT Team (Bruni/Lietz/Makowiecki)
#92 Porsche GT Team (Estre/Christensen/Vanthoor)
GTE Am
#54 AF Corse (Flohr/Castellacci/Cassidy)
#57 Kessel Racing (Kimura/Schandorff/Jensen)
#61 AF Corse (Prette/Grunewald/Abril)
#77 Dempsey-Proton Racing (Ried/Tincknell/Priaulx)
#85 Iron Dames (Frey/Gatting/Bovy)
#98 Northwest AMR (Thiim/Dalla Lana/Pittard)
Vettel inkább Bathurstben versenyezne Las Vegas helyett
https://formula.hu/parc-ferme/32574
Tovább folytatódik az F1-es versenynaptár bővítése, hiszen az idén debütáló Miamit követően 2023-ban egy újabb egyesült államokbeli helyszín, Las Vegas is vendégül látja majd a királykategória mezőnyét. Pilótatársaival ellentétben Sebastian Vettel nem túl lelkes az új helyszínnel kapcsolatban, állítása szerint ő sokkal szívesebben versenyezne a bathursti Mount Panorama Circuiten, a Bathurst 1000 V8 Supercars verseny helyszínén.
„Én inkább Bathurstbe mennék” – jelentette ki a négyszeres világbajnok egy Aston Martin szurkolói fórumon. „Azt a rengeteg pénzt, amit Vegas felemészt, fordíthatnánk a már meglévő versenypályákra is. Bathurst hatalmas kihívás lenne, az a pálya egy szörnyeteg. Még nem voltam ott, de remélem egyszer sikerül megtapasztalnom” – idézi Vettelt a RacingNews365.
A Netflix szemet vetett az F1 közvetítési jogaira
https://formula.hu/parc-ferme/32573
A Netflix először a saját gyártású F1-es dokumentumsorozat, a Drive To Survive miatt került közvetlen kapcsolatba a száguldó cirkusszal, a hírek szerint azonban a streamingszolgáltató – kihasználva az F1 egyre növekvő amerikai népszerűségét – szeretné tovább emelni a tétet, és élénken érdeklődik az F1 amerikai közvetítési jogai iránt. A jogok jelenleg az ESPN birtokában vannak, a csatorna szerződése azonban az idény végén lejár. Az ESPN programigazgatója, John Suchenski elárulta, hogy szeretnék megtartani a jogokat.
„Nagyon szeretnénk a szerződéshosszabbítást” – idézi Suchenskit a MotorsportWeek. „Jelentősen nőtt a nézőszám 2018 óta, mióta ismét mi közvetítjük a versenyeket, szóval ez egy kölcsönösen előnyös együttműködés volt eddig, de érthető módon minden lehetőséget megvizsgálnak.”
A jogokért a hírek szerint szintén érdeklődik a Netflix riválisa, az Amazon, valamint az NBCUniversal.