Idén ugyanezekkel, a több mint 20 éves versenytechnikákkal újjáéled az Opel Astra Kupa – immár ralikrosszban. Bizony, nem tévedés, nemcsak a két sorozat neve egyezik meg, hanem a benne érintett autók is. Mindez a magyar autógyártás szakértelmét és minőségét dicséri, hiszen amit a szentgotthárdi gyárban összeszereltek, az még most, jó húsz év múltán is minden további nélkül alkalmas a versenyzésre.
1994-ben az első magyarországi márkakupa-sorozat elindítása Cserkúti József „Öcsi” és Dancsó Pál koponyájából pattant ki, akik a korábbi években külföldön versenyeztették saját csapatukat a csehek által futtatott Ford Fiesta Kupában. Ennek mintájára honosították meg idehaza ezt az olcsó, sokak számára elérhető, ideális belépőszintet jelentő és egyenlő feltételeket biztosító versenyzési formát.
„A legnagyobb eredmény az volt, hogy megnyertük az Opel-gyár támogatását erre a projektre, és a versenyautókat teljes egészében Szentgotthárdon szerelték össze, ugyanazon a gyártósoron, mint az utcai széria Astrákat” – árulta el érdeklődésünkre Cserkúti József, aki a kupasorozat műszaki oldaláért felelt.
Dancsó Páltól, a hajdani Opel Astra Kupa szervezőjétől azt is megtudtuk, hogy a versenyautók ára 1 millió 250 ezer forint volt, azaz teljesen megegyezett az utcai modellek árával, ráadásul, az Opel Hungary elintézte, hogy ezek ne gépjárműnek, hanem sporteszköznek legyenek minősítve, így az ÁFA-t is vissza lehetett igényelni a vételárból. Így fordulhatott elő, hogy a kupás verseny-Astrához összességében még széria testvérénél is olcsóbban lehetett hozzájutni, annyi kikötéssel, hogy ezeket a modelleket utcai forgalomba sohasem lehetett állítani.
Az Opel az egyenlő technikai feltételeket is nagyon komolyan vette, és a kupasorozat elindulása előtt mindegyik motort külön lemérte, hogy egészen biztosan ugyanolyan erősek legyenek. Azóta is ezek a leplombált, 100 lóerős motorok hajtják az autókat.
Adott volt tehát egy nagyon olcsó, könnyen finanszírozható és sokak számára elérhető, ugyanakkor egyenlő feltételeket és fair küzdelmet biztosító versenysorozat, a többi pedig már történelem. Ebben az Opel Astra Kupában kezdte meg autóversenyzői pályafutását többek között Zengő Zoltán, Wéber Gábor, Kiss Norbert, Bessenyey Zoltán, Walter Csaba és Turán Frigyes is, akiket azóta sokan példaképként tisztelnek. Hiába tehetségesek mindannyian, valahol nekik is meg kellett tenniük az első lépéseket, nekik is kellett egy esély, egy lehetőség a legelején, és erre kínált kiváló terepet az Opel Astra Kupa.
A sorozat első indulói között ott volt Ujházi László, mindenki „Tyuki bácsi”-ja is, aki 1994-ben és 1995-ben, tehát az első két évben versenyzett a gyorsasági autó ob keretein belül futó Astra Kupában. Igaz, ő nem itt kezdte meg pályafutását, hiszen korábban ralizott (1974-1980), majd a legendás Darázs Antal idejében autókrosszozott is két évig, ám utána egy hosszabb kihagyás után az Opel Astra Kupa elindulása adta meg neki a végső lökést a visszatéréshez, és mint tudjuk, azóta is versenyez.
18 évet húzott le a gyorsasági autós szakágban, majd átnyergelt ralikrosszra, 2012-ben létrehozta a Junior Kupát, egy olcsó belépőszintet a fiatal tehetségek számára, azonos technikai feltételekkel, széria Suzukikkal – ugye, ismerős a szisztéma? És ami egyszer bevált, az bevált másodszor is, hiszen mint tudjuk, a Junior Kupa hatalmas sikertörténet lett, és már az első évben olyan tehetségeket nevelt ki, mint Góth Viktor, Klausz Kristóf, Marton Gergely, Ujházi Tamás, Kádár Patrik, Benyó Máté, Vaskó Dominik, Gerencsér Kincső és Dávid.
Ezzel a történet azonban még korántsem ért véget. Egyrészről a Junior Kupa még mindig fut (és Tyuki bácsi elmondása szerint ez még legalább 2-3 évig így lesz), másrészről Tyuki bácsi – az Off-Road szakággal együtt – gondolt egy merészet, és idén, 2015-ben egy újabb márkakupa-sorozatot indít el a ralikrossz ob keretein belül: az Opel Astra Kupát!
Az autók pedig ugyanazok a versenytechnikák lesznek, amik jó húsz évvel ezelőtt Szentgotthárdon legördültek a gyártósorról. Négy közülük 2012-től kezdve Tyuki bácsi tulajdonában van, és már láthattuk is őket feltűnni egy-egy ralikrossz ob-futamon, előbb a Gerencsér-testvérekkel, majd Varga Viktorral, Vaskó Dominikkel és másokkal a volánnál.
„Miután az előző években a gyakorlatban is bizonyítást nyert, hogy még mindig lehet megbízhatóan és eredményesen versenyezni ezekkel az Astrákkal, így ezen felbuzdulva határoztuk el, hogy elindítjuk ezt a kupasorozatot. Nálam volt négy ilyen autó, a Proex Szabinál (Szabolcs Róbert, anno ő indította el Kiss Norbit az autóversenyzői pályán – a szerk.) is volt négy, további négyet pedig összeszedtünk máshonnan, így összesen 12 autó és 12 pilóta részvételével fog útjának indulni ez az új kategória” – árulta el a részletekről Tyuki bácsi, majd hozzátette:
„Az indulók között ott lesz Benyó Máté, egy francia srác, Fredric Over, Ilosvay Peti, Nitró és három új ember is. Az újoncok közül csak 18 év felettieket engedünk indulni ebben a kategóriában, a 18 év alatti versenyzők közül itt csak az indulhat, aki már több éve versenyez a ralikrosszban, mint Benyó Máté. A gyerekkorú újoncok számára pedig továbbra is megmarad a suzukis Junior Kupa. Az autókban ugyanaz a 100 lóerős motor duruzsol, mint 20 éve, ugyanaz bennük minden, csak a futóművet fogjuk lecserélni, illetve egységes Hankook gumikkal szereljük fel őket.”
Hogy hány évet jósol még ezeknek a nem túl fiatal, de kétségkívül rendkívül strapabíró technikáknak? „Nézd, az, hogy ezek az autók jó húsz év elteltével is ilyen állapotban vannak, az úgy gondolom, hogy a magyar autógyártás csodája és legnagyobb dicsérete. Mutassanak nekem ma egy olyan autót, amit mondjuk 2-3 éve szereltek össze, és húsz év múlva is ilyen üzembiztosan, mi több, versenyképesen fog még működni. Kötve hiszem, hogy tudnak! Még legalább 3-5 évet jósolok ezeknek az autóknak, ennyit mindenképp bevállalok még velük, a többit majd meglátjuk. Egyszer azért csak sikerül majd nekem is visszavonulnom!” – mondta el végül nevetve Ujházi László, aki évek óta tervezgeti visszavonulását, de az ifjonti hév nyugdíjas korában is folyton csak űzi-hajtja előre, sokak örömére.