Maximo Quiles a 2025-ös esztendő egyik felfedezettje a gyorsaságimotoros-világbajnok legkisebb kategóriájában, a Moto3-ban. Persze a junior eredményei alapján számítani lehetett rá, hogy nagy tehetség, hiszen kétszer is bajnok lett a European Talent Cupban, a közvetlen előszobának számító Red Bull Rookies Cupban és JuniorGP-ben pedig egyaránt összetett dobogókig jutott.
Nem csoda, hogy az Aspar Team úgy is leigazolta őt 2025-re, hogy a kora miatt csak a harmadik fordulótól, az Amerikai Nagydíjtól csatlakozhatott a mezőnyhöz – de még akkor is csak a 17. életévét töltötte be, így épp a fenti eredményei tették lehetővé a szabályok alapján, hogy ne kelljen még egy évet várnia az alapként meghatározott 18. születésnapig a debütálással.

Quiles pedig valósággal berobbant: Austinban ugyan még „csak” ötödik lett, majd jött egy sérülés, amely újabb két futamra partvonalon kívülre kényszerítette a spanyolt, de a Le Mans-i visszatérése alkalmával már pole-t szerzett, Silverstone-ban meglett az első dobogó, Mugellóban pedig az első győzelem – amelyhez épp most vasárnap, a Magyar Nagydíjon tett hozzá még egyet egy őrületes befutó végén.
Az ifjú tehetségre a Marquez testvérek is felfigyeltek, ő az első protezsáltja a világbajnok fivérek által alapított tehetséggondozó menedzsmentcégnek. Amikor a Balaton Park Circuit csütörtöki sajtónapján – azaz még a nálunk aratott győzelem előtt – volt lehetőségünk vele beszélgetni, nem győzte kiemelni, mennyit jelent neki Marc és Alex támogatása:
„Nagyon sok mindenben segítenek nekem, a pályán és azon kívül egyaránt. Ha adódik némi nehézségünk egyes pályákon, akkor segítenek. A pályán kívül is segítenek többet tanulni a mentális dolgokról, például hogyan maradjak nyugodt a motoron, és ez sokat segít nekem. Szoktam velük edzeni is az Aspar Circuiten, ami közel fekszik az otthonomhoz.”

Azt a közkeletű hiedelmet viszont, miszerint azért cserélte le apai vezetéknevét, a Martinezt édesanyja nevére, a Quilesre, hogy a nevének kezdőbetűi ne legyenek azonosak Marc Marquezével, határozottan cáfolta az exkluzív interjúnkban:
„Nem, ez nem így történt! Azért váltottam, mert a Martinezt nagyon sokan használják Spanyolországban. Azt akartuk, hogy másképp hangozzon, a Maximo Quilest pedig jobban szeretem, jobban eltér a szokásostól, nem hallani túl gyakran ezt a nevet. Úgy gondoltuk, hogy ez jobb lesz. Főként a Rookies Cup miatt csináltuk ezt, ahol a vezetéknevedet kell használnod, és a Martinezt nem szerettük, túl sokan használják, ezért váltottunk.”
Még akár idén elérhető a vb-cím?
Quiles az idei 14 nagydíjból 10-en indult, ez idő alatt pedig már hatszor állt dobogóra, kétszer annak legmagasabb fokára. A spanyol is igen pozitívan értékelte lapunknak a 2025-ös szezonja eddigi alakulását:

„Úgy vélem, nagyon jó eddig a szezonom. Az első versenyem jól sikerült Austinban, miután az első két futamon nem indulhattam, utána pedig jött a sérülésem. Szóval a kezdet eléggé nehéz volt, de elég gyorsan hozzászoktam a motorhoz és a pályákhoz egyaránt, máris szereztem öt dobogót, ami szerintem nagyon jó. Úgyhogy egy magas pontszámot adnék, olyan 8-9-est. Elkövettem néhány hibát is, mint Assenben, és talán ez húzhatja le kicsit a pontértéket.”
Az Aspar motorosa jelenleg a négyversenyes távollét ellenére harmadik a vb-összetettben: bár a cím felé menetelő José Antonio Rueda tetemes, 86 pontos előnnyel rendelkezik vele szemben, a második Angel Piqueras viszont csak 17 egységgel előzi őt. Ám amikor arról kérdezték, hogy úgy érzi, harcban van-e a bajnoki ezüstért, Quiles még az elsőséget sem teljesen zárta ki:
„Igen, szerintem egyértelműen. És akár az elsőért is, nem tudhatjuk, sok verseny van még hátra. Nyilvánvalóan Rueda nagyon kiegyensúlyozott, máris van három év tapasztalata, mi pedig négy futammal kevesebbet teljesítettünk. Szóval ez nehéz, de egyértelműen megpróbálok harcba szállni az első három helyezésért, úgy vélem, ez egy jó célkitűzés.”

„De sosem tudhatjuk, nem tudunk-e harcba szállni a bajnokságért: próbálunk a lehető legtovább küzdeni. Lépésről lépésre, versenyről versenyre fogunk gondolkodni. A kihagyás nélkül szerintem eléggé közel lennék, de ez már a múlt, mostantól előre kell tekintenünk.”
Mik az erősségei, hol kell még fejlődnie?
Quiles kérdésünkre azt is elmagyarázta, miben tér el a Moto3 a többi juniorszériától: „A motorok nagyon mások, sokkal jobbak: egy világbajnokságról van szó, minden tökéletes állapotban. Emellett kevesebb idő áll a rendelkezésedre: a JuniorGP-ben ott a csütörtök és a péntek szabadedzésekre, itt viszont egyetlen nap alatt fel kell készülnöd. De ez tetszik, mert szeretek megérkezni egy pályára és egyből gyors lenni, azt hiszem, ez az egyik erősségem is. Nagyon élvezem ezt.”
A 17 éves motoros azzal is egyetértett, hogy taktikusabbak a versenyek az alacsonyabb kategóriáknál: „Igen, több a stratégia is. A futamok hosszabbak, erősebbnek kell lenned, fizikailag is nagyon elfáradsz, mert sok körből áll a verseny. A stratégiai is fontos, nehéz az utolsó körökre kalkulálnod, ez is újdonság számomra.”

De vajon mi saját maga szerint az erőssége? „Úgy gondolom, a robbanékonyság az erősségem, hogy egyből gyors körökre vagyok képes az elején. És szerintem eléggé jó vagyok az egymás elleni csaták során. De nehéz ez, mert mindenki nagyon erős a bajnokságban.”
Quiles arról is beszélt az interjúnkban, hogy szerinte miben kell még leginkább fejlődnie: „Talán leginkább a pályán kívül lenne miben. Olykor elfelejtem visszanézni a futamokat, pedig ez fontos, hogy lássam, hol hiányzott valami, hol voltam jó, hol rossz. De javítok ezen, most is láttam már a legutóbbi versenyen.”
„Ezen kívül a pályán is meg kell próbálnom nem hibákat elkövetni: legutóbb Spielbergben is talán elkövettem két-három hibát, amelyek nélkül el tudtam volna lógni. Úgy gondolom, fontos, hogy ne kövessek el hibákat, de ez az első idényem, kilenc nagydíjat teljesítettem még csak, szóval nagyon kevés a tapasztalatom a motorral.”
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!