Új technikai szabályok érkeznek bő két és fél év múlva, a 2027-es idényben a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájába. A gyártók megnyilvánulásaiból már eddig is ismerni lehetett a főbb irányvonalakat, a legutóbbi Spanyol Nagydíj hétvégéjén a részleteket is tisztázták és véglegesítették, így hétfőn be is jelentették a teljes szabálycsomagot. Amellyel amúgy három szempontot céloztak: a fenntarthatóságot, a biztonságot és a jobb show-t.
Jönnek a 850 köbcentis motorok
A legfontosabb technikai módosítás egyértelműen a motorok méretét érinti: a 2012-ben bevezetett mostani 1000 köbcentis versenygépeket 850 köbcentisek váltják fel 2027-től. Ezzel a tervek szerint csökken majd a végsebesség, amely valóban nagyon elszabadult az utóbbi években – olyan mértékben, hogy a MotoGP elkezdte „kinőni” a jelenlegi versenypályáit –, ezáltal biztonságosabbá válhat a sport.
A furat maximális mérete is 81-ről 75 milliméterre csökken, ami szintén limitálja a teljesítményt, emellett a közlemény szerint egyszerre lesz utcai szempontból is relevánsabb a MotoGP. A hatékonyságot növeli, hogy az egy szezonban felhasználható motorblokkok számát hétről hatra csökkentik majd.
Abban nincs újdonság, hiszen már korábban bejelentették, hogy 2027-től teljes mértékben fenntartható üzemanyagot fognak használni a MotoGP-ben – ami felé amúgy már most tettek lépéseket, hiszen 2024-ben az arány 40 százalék. Az üzemanyagtank kapacitása egyébként 22 literről 20 literre fog csökkeni, a sprintet pedig maximum 11 litert használhatnak a versenyzők.
Csökkenő és szigorított aero, betiltott eszközök
A másik legfontosabb változás a 850 köbcentis motorok mellett, hogy jelentősen visszafogják és szigorúbban ellenőrzik majd az utóbbi szűk évtizedben elburjánzó aerodinamikát, amely komoly mértékben megnehezítette a motorversenyzés savát-borsát jelentő előzéseket.
Ha a konkrét paramétereket nézzük: a motor elejének burkolata 50 mm-rel szűkebb lesz és a motor orrát is 50 mm-rel hátrébb tolják, ezzel csökkentik az aerodinamika hatását az egyenesekben és a féktávokon. Ami pedig még fontosabb, hogy 2027-től a versenyzők mögötti aerodinamikai részek is a homologizációhoz fognak tartozni, és költséghatékonysági okokból továbbra is csak egy fejlesztés lesz engedélyezett évad közben.
Az aerodinamika szigorításához hasonlóan a jobb show-t szolgálja az is, hogy az elmúlt néhány évben ugyancsak széles körben elterjedő és egyre fejlettebbé váló magasságállító eszközöket pedig teljes egészében betiltják 2027-től, beleértve a csak a rajtnál használt összeültető rendszereket. Mint a közlemény hangsúlyozza: ezzel a biztonságot is növelik, valamint újra nagyobb hangsúly helyeződik a motorosok képességeire, hiszen ezek az eszközök nagy segítséget jelentettek a rajtoknál és a kigyorsításokon.
Megosztott GPS-adatok az esélykiegyenlítés jegyében
A fenti három újítást tulajdonképpen eddig is ismerhettük, viszont jelentették meg be két fontos intézkedést, amely a mezőny kiegyenlítését célozza. Egyfelől az idei szezonra módosított formában visszahozott kedvezményrendszer az új érában is megmarad, viszont a 2027-es idénynek minden gyártó egyaránt a B kategóriába sorolódik, függetlenül a korábbi eredményeiktől, azaz egyforma feltételekkel vághat neki az összes márka motorblokk-fejlesztések, tesztnapok és ilyesmik szempontjából (a kedvezményrendszerről itt írtunk hosszabban).
Ami viszont abszolút újdonság, hogy 2027-től az összes pályaesemény után megosztják minden csapattal az összes versenyző GPS-adatait. Mint írják, a megosztott adatok szintén a kevésbé jól teljesítő versenyzők és csapatok fejlődését segítheti elő.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!