DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Motor

Quartararo Rossi és Lorenzo rivalizálását idézné meg Vinalesszel

A Yamaha gyári alakulatának új versenyzője jó viszont ápol spanyol kollégájával, de tudja, hogy egyúttal ő is a legfőbb ellenfele. Vinales egységesebbé váló csapatra számít Rossi távozásával.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megújult felállással vág neki a 2021-es MotoGP-évadnak a Monster Yamaha, hiszen Maverick Vinales mellett immár Fabio Quartararót fogjuk gyári színekben látni. A francia érkezésével Valentino Rossinak nyolc (plusz hét) esztendő után kellett távoznia a hangvillások első csapatától – igaz, a Petronas SRT-nél ugyanúgy gyári támogatással megy majd –, amely az ezáltal a tapasztalata révén egyértelműen vezérré előlépő Vinales révén olyan előnyökkel is járhat, hogy az istálló egységesebben tud azonos irányba haladni a fejlesztésekkel és a beállításokkal, ellentétben az elmúlt idényekkel, amikor gyakran ellentétes véleményt fogalmaztak meg Rossival:

quartararo-vinales-yamaha-1



„Nagyon fontos az egység a csapaton belül, mert az utóbbi három évben mindenki önállóan ment a maga útján” – mondta el a Motorsport.com által idézett Vinales a hétfői csapatbemutató után. „Nem egyként dolgoztunk, és szerintem meg kell próbálnunk elérni, hogy a csapatban lévő 20-24 ember együtt dolgozzon. Fontos, hogy fenntartsuk a jó hangulatot. Az előző évek után ez nehéz volt, hiszen volt Valentino csapata és az én csapatom. Úgy gondolom, itt a lehetőség, hogy most egy csapat legyünk és mindkét versenyzővel egy irányba haladjunk, és elérjük azt, amire képesek vagyunk. Láthattuk, hogy az egyik versenyen remekül mentünk, a másikon rosszul. Nehezen hihető számomra, hogy ennyit tud változni a motor egyik pályáról a másikra. Először is ezeket a problémákat kell orvosolnunk, és akkor az eredmények is jönni fognak, hiszen jó a tempónk, jó időmérőket és futamokat teljesítünk. Amire szerintem szükségünk van, hogy még inkább belemenjünk a részletekbe.”

Quartararo is úgy véli, hogy jól tudnak majd együtt dolgozni Vinalesszel, hiszen tavaly rendre szoros volt a küzdelem – más kérdés, hogy olykor a mezőny élén, olykor viszont annak közepén vívtak kiélezett küzdelmet. „Nehéz ugyanazt a visszajelzést adni, hiszen eltérő a stílusunk, de egyértelmű, hogy egyformák a gondjaink, és ugyanabba az irányba kell haladnunk” – magyarázta a szatellit gárdától előléptetett motoros. „Nyilván Maverick a fő ellenfelem, de ha az első és második helyen tudtunk harcolni, nem pedig a nyolcadik-kilencediken, akkor sokkal jobb, ha együtt dolgozunk.”

De vajon milyen lesz az a bizonyos rivalizálás közte és Vinales között? „Remélem, olyan lesz, mint Valentino és Lorenzo között volt, hiszen ők az utolsó versenyig harcoltak egymással a bajnokság első két helyéért. Remélem, elfoglalhatom Lorenzo helyét azzal, hogy megnyerem a bajnokságot, de jó a kapcsolatom Maverickkel. Úgy vélem, remekül tudunk együtt dolgozni és a csúcsra juttathatjuk a Yamahát” – mondta Quartararo, aki hangsúlyozta, hogy nem úgy tekint magára, mint aki elfoglalta Rossi ülését:

„Nem foglaltam el Valentino helyét, hiszen az ő helye egyedi. Vale volt szerintem a MotoGP királya, aki rengeteget adott a Yamahának. Egyszerűen csak ülést cseréltünk, ami egy valóra vált álom számomra, hogy a példaképemmel tehettem meg ezt. De biztos vagyok benne, hogy Valentino jól fog teljesíteni a Petronasnál.”

Quartararo elismerte, hogy a gyári csapatban való szereplés bizonyos szempontból nagyobb nyomással jár, ugyanakkor szerinte így még az eddiginél is nagyobb támogatást kap a Yamahától: „Amikor a Petronasnál voltam, mindent megkaptam, de csak azt tudtam megerősíteni, hogy valami működik-e vagy sem. De ha a gyári csapatban vagy, akkor elmondhatod, mit kell módosítani szerinted a javuláshoz” – nyilatkozta a tavaly három győzelmet arató, s az összetettet sokáig vezető, de azt végül csupán nyolcadikként záró francia. Akinek nem volt eseménymentes a téli szünete, hiszen nemrég kiderült, hogy korábban elkapta a koronavírus-fertőzést, amelyből elmondása szerint csaknem egy hónap után épült fel teljesen. Emellett arról is beszélt Quartararo, hogy a holtszezon során egy pszichológust is felkeresett, hogy megtanulja, hogyan zárja ki a külvilágtól érkező kritikákat, amelyek 2020-ban gyakran azt hangoztatták, hogy nem tudta kezelni az esélyességgel járó terhet.

Na de vajon kik lesznek a yamahások idei fő kihívói? Quartararo nemes egyszerűsségel azt mondta, hogy „mindenki”, utalva a tavalyi őrült szezonra, Vinales viszont egy konkrét esélyest is megnevezett: „Szerintem Miller” – utalt a Ducati gyári csapatához igazolt ausztrálra. „Ő lehet az egyik, mert remekül teljesített tavaly, és kiválóan ismeri a Ducati erősségeit. De úgy vélem, mind a négy Yamaha ott lehet az élen. Általában erősen kezdjük a szezont, csak nem tudjuk tartani a lendületet, a riválisaink fejlődnek.”

Tény, hogy a Yamaha 2020-ban is ugyanazokkal a gondokkal – hátsó tapadás hiánya, rossz gumikezelés, végsebesség hiánya –, mint a korábbi években, s emiatt roppant hullámzó volt a teljesítményünk. Ami külön érdekes volt, hogy főleg az évad végén a 2019-es gépre alapuló motort használó petronasos olasz, Franco Morbidelli gyakran sokkal versenyképesebb volt, mint a gyári technikán ülő márkatársai. Emiatt Quartararóék többször is megjegyezték, hogy szívesen visszaváltanának a korábbi motorra – s mint azt Massimo Meregalli csapatigazgató felfedte a prezentáció után, a váz kapcsán pontosan ezt is tették:

„Tavaly három motorunk volt azonos gyári specifikációval, valamint egy A-specifikáció, amit Frankie használt, és ha Frankie versenyképes volt, a gyáriak nem, és fordítva” – magyarázta Meregalli a Crash.net hasábjain. „Éppen ezért a Yamaha komoly erőket mozgósított, hogy megfelelő egyensúlyt találjon a kétféle motor között. Úgy gondolom, főként a vázról van szó. A Yamaha látja a két változat összehasonlításából, hogy mi működött előző évben és mi nem. Értik, mi volt a gyári motor gyengesége és mi Frankie gépének erőssége. Emlékszem, hogy 2016-ban jó alapokkal rendelkeztünk, a motor a legtöbb pályán jól ment, és Frankie motorja jobban hasonlított ahhoz. Emiatt a Yamaha egyértelműen abba az irányba ment el, hogy az idei váz jobban hasonlítson arra, amit Frankie használt, mint a gyárira. Küszködtünk a tapadás hiánya miatt, olykor nehéz volt minden pályához jól megtalálni a beállításokat. Szerintem a fő kihívás a kiegyensúlyozottság és a jobban beállítható motor megtalálása, ez a célunk.”

Meregalli hozzátette: rengeteg újítással készülnek a március eleji, meghosszabbított katari tesztre. Elmondása szerint „még soha nem érkezett ennyi új alkatrész”, ami kipróbálásra vár majd az öt plusz egy nap során, s ez lesz az első alkalom, hogy bevetik a tesztversenyzőnek szerződtetett Cal Crutchlow-t is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: