A MotoGP szervezői a múlt héten kiadták a koronavírus-járvány miatt átalakított versenynaptár nagy részét, amelyben egyelőre 13 európai futam kapott helyet. Ez számos logisztikai nehézséget orvosol, ám ahogy arra Lin Jarvis, a Yamaha csapatmenedzsere a SpeedWeek.com szaklapnak adott interjújában rámutatott, korántsem az összesre. A japánok – s egyébként az ausztrálokra is ez vonatkozik – ugyanis egyelőre nem utazhatnak Európába akkor sem, ha bizonyítani tudják, hogy nem fertőzöttek.
Így azt ugyan meg tudja oldani a Yamaha, hogy Valentino Rossi és Maverick Vinales körül 55 helyett csak 45 ember dolgozik (ez az előírás a zárt kapus rendezvényekre a MotoGP-ben), a nélkülözhetetlen japán és ausztrál mérnökök helyzete azonban problémás lehet – márpedig Jarvis szerint hét japán és három ausztrál szakemberük nélkülözhetetlen a futamokon.
„A legnagyobb továbbra is fennálló aggodalmunk a japán emberek utazásának szabadságát érinti” – magyarázta Jarvis. „A mi esetünkben ez az ausztrálokra is vonatkozik. Pillanatnyilag nem repülhetnek Európába még egy negatív koronavírusteszttel sem. Ausztráliában most vezettek be egy rendszert, amely megenged kivételeket fontos munkaügyi kötelezettségek kapcsán. Most, hogy megvan a naptár, és ezzel az időpontok és a helyszínek, pontos okokat tudunk mondani, miért van szükségünk erre vagy arra az emberre a versenyeken.”
„Az ausztrálokkal kezdjük a kérelmeket, aztán tisztáznunk kell, Japánban is engedélyeznek-e hasonló kivételeket a következő hetekben, s újra szabad lesz-e utazni legalább különleges esetekben. Úgy gondolom, ez hamarosan be fog következni. Aztán ott vannak még a cégspecifikus utazási figyelmeztetések magától a Yamahától, de ha a kormányok engedélyezni fogják, akkor a Yamaha is engedni fogja, hogy Európába utazzanak a mérnökök.”
„Világossá tettük, hogy csak akkor veszünk részt a MotoGP-versenyeken, ha megoldást tudunk erre találni. Főleg a japán mérnökeinknek szükséges, hogy részt tudjanak venni a nagydíjakon. Ha a japánok nem utazhatnak, az a Hondát és a Suzukit is érintheti. Ez egyértelműen olyan helyzetet teremtene, amelyben az európai gyártók igazságtalan előnyhöz jutnának, hiszen ők teljes személyzettel részt vehetnek a hétvégéken. Az a félelmünk, hogy súlyosan hátráltatni fogja ez a vb-részvételünket, ezért rendkívül fontos, hogy megoldást találjunk.”
A yamahás főnök hozzátette: a helyzetüket az az előírás is nehezíti, hogy az Európai Unión kívüli tagországból érkező személy nem tartózkodhat 180 napos intervallumon belül 90 napnál hosszabb ideig a schengeni határokon belül – márpedig a szezon európai szakasza ennél hosszabb, hazautazni pedig a karantén és a fentebb említett procedúrák mellett szintén problémás. Mindenesetre a Yamahának és két sorstársának még pont egy hónapja van megoldani ezeket a kérdéseket, hiszen július 19-én a Spanyol Nagydíjjal rajtol az idény, amelyet megelőzően 15-én szerdán egy egynapos tesztet is tartanak Jerezben.