DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 19. kedd
Motor

Rossi újra eredményeket akar a Yamahától

Valentino Rossi örül annak, hogy csapata, a Yamaha felismerte azokat a területeket, amelyeken sürgősen dolgoznia kell annak érdekében, hogy felzárkózzon riválisaihoz. Ennek ellenére aggodalmát fejezte ki az olasz amiatt, hogy a fejlődés számára talán túl későn érkezik.

Rossi idei szezonja, amely a tizennyolcadik éve a királykategóriában, egészen jól indult a Yamaha téli teszteken mutatott szenvedése ellenére. A katari ötödik helyét követően Argentínában és Amerikában a dobogó második fokát szerezte meg. Hazai versenyén, Mugellóban azonban egy mélyrepülés kezdődött számára, ugyanis három egymást követő fordulón kiesett különböző problémák miatt. Ezután pontokat szerzett Németországban és Csehországban egy nyolcadik és egy hatodik hellyel, de nyilvánvalóan nem elégedett sem a saját, sem a motorjának a teljesítményével.

Spielbergben valamelyest javulást mutatott a Yamaha M1, legalábbis jobban működött használt abroncsokon. „Úgy tűnik, hogy az elektronikai rendszerünk jobban dolgozik, és a használt gumikon is jobb tempót tudunk tartani.” 

11219034_065



A Yamaha MotoGP részlegének vezetője, Takahiro Sumi optimistán tekint a jövőbe, ugyanis úgy véli, hogy sikerült felfedezniük a versenygépük gyengeségeit. A japán hisz abban, hogy képesek lesznek hamarosan, akár már 2020-ra előrelépéseket tenni.

„A tavalyi katasztrofális szezon után, amikor ezen a pályán [Red Bull Ring] különösen szenvedtünk, eléggé kritikus ez a pillanat. Eljött a váltás ideje, nemcsak a motorunkat, hanem magunkat és azt az utat is meg kell változtatnunk, ahogyan fejlesztjük a masinát.”

A japán éppen Spielbergben beszélt a Yamaha terveiről, azon a helyszínen, ahol tavaly a csapat a mélypontját élte meg. Elődje, az azóta már menesztett Kouyi Tsuya tavaly Ausztriában szokatlan dolgot tett, amikor az időmérő edzés után elnézést kért két versenyzőjétől, Valentino Rossitól és Maverick Vinalestől azért, mert az M1-es versenygép a kigyorsítási részeken messze elmaradt a riválisok masináitól. Sumi nem fél bevallani, hogy a Yamaha krízishelyzettel találja szembe magát jelenleg.

11219034_066

„Tudjuk, hogy nagy kihívással állunk szemben, és azzal is tisztában vagyunk, hogy krízist élünk meg. A Yamaha összes erőforrását felhasználva dolgozunk azon, hogy jövőre versenyképesebb motor fejlesszünk. Ezt elmondtuk a pilótáinknak is, hogy megértsék, hogy áll a jövőnk.”

Talán már késő Rossi számára

Sumi megerősítette, hogy a 2016-os szabályváltozások rosszul érintették a Yamahát, és képtelenek voltak alkalmazkodni az új technikai direktívákhoz. „Az a baj, hogy a [2016-os] szabályváltozás után néhány területen – elektronika és abroncsok – elveszítettük a helyes utat. Most ezekre a kritikus területekre koncentrálunk, az összes fejlesztésünk ezekre összpontosul.”

A Yamaha M1-es motorja az elmúlt években más területen is fejtörést okozott a pilótáknak és a mérnököknek. Nagyon érzékenyen reagál a tapadási viszonyok megváltozására a japánok gépe, és alacsony tapadás mellett, azaz nagy melegben vagy akkor, ha a pálya még nincs eléggé felgumírozva, nem elég stabil, ami ahhoz vezet, hogy sem Rossi, sem Vinales nem tudják magabiztosan terelgetni. A Yamaha-vezető bevallotta, hogy hosszas vizsgálatok ellenére sem találják ennek a problémának az okát.

11219034_006

„Ez egy hosszan fennálló probléma az M1 számára. A hátsó tapadás határozza meg a vezethetőséget és a viselkedést a kigyorsítás alatt. Próbáltunk megoldásokat találni a beállítások és motorfokozatok által, de sajnos minden nagyon összetett ezen a területen. Nem tudom teljesen jelenleg ezt elmagyarázni, de ez a másik fő problémánk,” – mondta Sumi.

Rossi várja a fejlesztéseket, de bevallotta, a Yamahánál történő változások talán túl későn hozzák meg a kívánt eredményeket, legalábbis az ő pályafutása szempontjából. „Talán már nincs elég időm. Eredményekre van szükségünk,” mondta rezignáltan az olasz.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: