Szünet nélkül, közvetlenül az indianapolisi forduló után következik a gyorsasági motoros világbajnokság idei szezonjának tizenegyedik állomása, a brnói Cseh Nagydíj. A pálya, amely 1987-ben épült – bár közutakon már jóval előtte is rendeztek ott világbajnoki futamokat –, nagy népszerűségnek örvend a pilóták és a szurkolók körében egyaránt. A magyar rajongók számára különösen kedves a helyszín, hiszen ez az aszfaltcsík található legközelebb az országhoz, így rendre sok itthoni szurkoló utazik ki az augusztusi futamokra. Bár a nagydíj pénzügyi helyzete már egy ideje meglehetősen bizonytalan, eddig mindig sikerült megoldást találni, s remélhetőleg a brnói pálya még sok-sok évig a kalendáriumban maradhat.
Az 5403 méter hosszú aszfaltcsík összesen 14 kanyart tartalmaz, ebből hat balos és nyolc jobbos található rajta, azaz a gumik két széle nagyjából egyenlő terhelésnek van kitéve. Miután a pálya elég széles, viszonylag könnyű rajta előzni, így mozgalmas futamokat láthattunk rajta már a múltban is, és remélhetőleg ez idén sem lesz másként.
Ha a jelenlegi formákat nézzük, egyértelműen Marc Marquez kiáltható ki a hétvége legnagyobb esélyesének. A címvédő egyértelműen magára talált, asseni második helye után két győzelmet is begyűjtött, így megkezdte a felzárkózást yamahás riválisaira – igaz, hátránya még így is 56 egység Valentino Rossi mögött. Ami rossz előjel lehet a spanyol számára, hogy tavaly épp itt szakadt meg a szezon eleje óta tartó brutális győzelmi sorozata, ami viszont bizakodással töltheti el, hogy nem a hangvillások egyik versenyzője, hanem repsolos kollégája, Dani Pedrosa ért célba elsőként. Az évad elején karműtétje miatt több fordulót is kihagyó motoros is egyre jobb formába lendül, s ha pontokat venne el Rossiéktól, akkor nagy segítségére lenne Marqueznek.
Persze a Yamahákat sem szabad leírni, még akkor sem, ha esetleg az edzéseken még nem túl meggyőző a tempójuk, hiszen mind a „Doktor”, mind az őt kilenc pont távolságból követő Jorge Lorenzo is főként a versenynapokon erős. A két pilótának ugyanakkor egyelőre főként egymásra kell koncentrálnia, ebben pedig továbbra is kulcsszerepet játszik a kvalifikáció, hiszen a tizedik vb-címére hajtó olasz rendre amiatt marad le spanyol ellenfelétől, hogy jóval hátrébbról kell megkezdenie a felzárkózást a futamokon.
Az egyértelműnek tűnik, hogy ők négyen csatázhatnak majd az elsőségért és a dobogós helyezésekért, az idényt remek formában kezdő Ducati ugyanis szemlátomást valamelyest elvesztette a fonalat, s egyre távolabb kerül az áhított győzelemtől. Sőt, a bolognaiaknak egyre inkább hátrafelé kell nézegetniük, akik közül főként Bradley Smith emelkedik ki az utóbbi időben – annak ellenére, hogy csapata nem vele, hanem Pol Espargaróval hosszabbított szerződést. A Suzukik sem igazán tudtak előrelépni az elmúlt néhány nagydíj során, így számukra a top10-be kerülés lehet az elsődleges cél, esetleg a gyengébb szatellitesekkel megpróbálhatják felvenni a versenyt.
Az idén visszatért másik gyártó, az Aprilia ugyanakkor a fejlődés jeleit mutatja, s a múlt hétvégén láthattuk, hogy jó döntés volt Stefan Bradl leigazolása is, hiszen a német rögtön Alvaro Bautista szintjét hozta, ellentétben a néhány hete menesztett Marco Melandrival. Örömteli hír még a mezőny hátsóbb régióiban, hogy indianapolisi távollétük után visszatér a Forward Racing Loris Bazzal és Claudio Cortival – igaz, előbbi a kihagyott futam miatt immár hatpontos hátránnyal rendelkezik Hector Barberával szemben az Open kategória első helyéért vívott csatában.
Ha a két kisebb géposztály küzdelmeit nézzük, ott jóval egyértelműbb, hogy ki számít az összetett esélyesének. A Moto3-ban ezen még a gumikáosszal induló amerikai viadal sem tudott változtatni, hiszen bár Danny Kent bukott néhány pontot az előnyéből, még így bő két győzelemnyi a fórja Enea Bastianinivel szemben, a brit ráadásul többször megmutatta, hogy messze ő a legkiegyensúlyozottabb a mezőnyben. A Moto2-ben még nyilvánvalóbb a helyzet, hiszen Johann Zarco előnye már csaknem három futamgyőzelemnyi, ami pedig tovább növeli a francia esélyeit, hogy ellenfelei rendre körbeverik egymást, így most épp Alex Rins számít a legfőbb üldözőjének, ám könnyen előfordulhat, hogy Brnóban Tito Rabat vagy esetleg Sam Lowes lesz a vb-éllovas fő kihívója.
Végezetül nézzük a hétvége menetrendjét! Mivel európai állomásról van szó, kivétel nélkül mindent a megszokott időpontban rendeznek majd. Pénteken két-két szabadedzésre kerül sor, szombat délután következnek a kvalifikációk, míg a versenyek vasárnap 11 órakor, 12:20-kor és 14 órakor rajtolnak majd. Azok pedig, akik nem a helyszínen szurkolnak kedvenceiknek, a DigiSport csatornáin nézhetik a motorosok küzdelmeit, hiszen a sportadó a vasárnapi bemelegítéseken kívül az összes edzést, időmérőt és futamot élőben közvetíti.
MotoGP, Brno, 2015 – a hétvége programja:
Péntek (augusztus 14.) |
|
|
09:00 – 09:40 |
Moto3, 1. szabadedzés |
(tv: DigiSport 1, élő) |
09:55 – 10:40 |
MotoGP, 1. szabadedzés |
(tv: DigiSport 1, élő) |
10:55 – 11:40 |
Moto2, 1. szabadedzés |
(tv: DigiSport 1, élő) |
13:10 – 13:50 |
Moto3, 2. szabadedzés |
(tv: DigiSport 1, élő) |
14:05 – 14:50 |
MotoGP, 2. szabadedzés |
(tv: DigiSport 1, élő) |
15:05 – 15:50 |
Moto2, 2. szabadedzés |
(tv: DigiSport 1, élő) |
|
|
|
Szombat (augusztus 15.) |
|
|
09:00 – 09:40 |
Moto3, 3. szabadedzés |
(tv: DigiSport 2, élő) |
09:55 – 10:40 |
MotoGP, 3. szabadedzés |
(tv: DigiSport 2, élő) |
10:55 – 11:40 |
Moto2, 3. szabadedzés |
(tv: DigiSport 2, élő) |
12:35 – 13:15 |
Moto3, Időmérő |
(tv: DigiSport 2, élő) |
13:30 – 14:00 |
MotoGP, 4. szabadedzés |
(tv: DigiSport 2, élő) |
14:10 – 14:50 |
MotoGP, Időmérő (Q1 + Q2) |
(tv: DigiSport 2, élő) |
15:05 – 15:50 |
Moto2, Időmérő |
(tv: DigiSport 2, élő) |
|
|
|
Vasárnap (augusztus 16.) |
|
|
08:40 – 09:00 |
Moto3, Warm up |
|
09:10 – 09:30 |
Moto2, Warm up |
|
09:40 – 10:00 |
MotoGP, Warm up |
|
11:00 |
Moto3, Futam |
(tv: DigiSport 2, élő) |
12:20 |
Moto2, Futam |
(tv: DigiSport 2, élő) |
14:00 |
MotoGP, Futam |
(tv: DigiSport 2, élő) |