Az austini Circuit Of The Americas (COTA) ad otthont a gyorsaságimotoros-világbajnokság idei második fordulójának. A pályát a híres német tervező, Hermann Tilke álmodta meg. A vonalvezetés első része nagyon technikás, ami a pálya leghosszabb egyenesével véget is ér. Ezt követően ismét egy technikásabb rész következik, végül pedig egy lendületesebb résszel fejeződik be egy kör Austinban. 2013 óta látogat ide a MotoGP, eddig pedig egyértelműen Marc Marquez volt az, akinek a legjobban szívéhez nőtt a ring, hiszen mindkét alkalommal övé lett a pole és a győzelem is.
A pálya elég hosszú, 5513 métert kell megtenni egy kör befejezéséhez. Átlagosan 15 méter széles, de egyes előzési pontokon szándékosan ki van szélesítve, elősegítve a látványos csatákat. A változatos vonalvezetést csak fokozza a szintkülönbség, ami összesen 41 méteres a COTÁ-n. Összesen 20 kanyar ékesíti a létesítményt, ezekből 9 jobbkanyar, 11 pedig balkanyar. A legtöbbet a pálya elején váltanak irányt a versenyzők, ez a rész eléggé hasonlít a suzukai pálya kanyargós részéhez.
A MotoGP-ben egyértelműen Marc Marquez a legnagyobb esélyes a hétvégén, tekintve, hogy mindenféle rekordot ő tart ezen a pályán. A katari hibája után ráadásul egész biztos, hogy nagy lesz benne a bizonyítási vágy, ami általában pozitív hatással van rá. Csapattársa ezúttal Hiroshi Aoyama lesz, mivel Dani Pedrosa alkarproblémái miatt kénytelen legalább két nagydíjat kihagyni. Aoyama esetében nehéz megmondani, mit is várjunk tőle, bár elviekben jól ismeri a motort, így ezzel nem kellene különösebben sok időt foglalkoznia. A Yamaha párosa egész biztos, hogy nem fogja ölbe tett kézzel végignézni Marquez esetleges egész hétvégés menetelését. A tavalyi itteni fiaskót feledtetniük kell, reméljük, ezúttal jobban figyelnek majd a környék permetezésére, nehogy túl sok szúnyog zavarja meg őket ebben. Valentino Rossi lendületben van, így ő is javíthat itt. Van is min, hiszen egyértelműen ez a pálya az egyik leggyengébb pontja. Jorge Lorenzo nem igazán úgy kezdte a szezont, ahogyan azt várta, itt a lehetőség számára, hogy kiköszörülje ezt a csorbát.
Nagy kérdés, mire lehet képes a Ducati. Katarban nagyon meggyőzőek voltak, de ez a pálya egészen más. Míg Losailban rendszerint nagy csatákat láthatunk, addig itt könnyebben előfordulhatnak nagy különbségek. Az előjelek mindazonáltal biztatóak, Andrea Dovizioso és Andrea Iannone pedig látszólag nagyon egyben van fejben, ahogyan az egész csapat. Ezen a hétvégén is üde színfolt lehet a taljánok szereplése. A Suzuki és az Aprilia nem túl sok szerencsének örvendhetett a szezonnyitón, talán ezúttal jobban kijönnek majd Fortunával. A szatellitek között Cal Crutchlow és a Tech3 versenyzői ismét nagyot csatázhatnak. Nagyon szeretne ebbe beleszólni Scott Redding is, ehhez azonban az is kell, hogy a csapat megtalálja a megfelelő beállításokat. Továbbá ne feledkezzünk meg a Pramac Racingről sem!
A Moto2-ben elképesztően indult az idény. Olyan pechsorozatot láthattunk a versenyen, amilyet csak nagyon ritkán. Az esélyesek sorra estek ki vagy csúsztak hátra különböző problémák miatt. Jonas Folger viszont jókor volt jó helyen, ő zsebelte be a 25 pontot. Nagyon valószínű azonban, hogy Folgernek nagyon keményen kell majd dolgoznia azért, hogy megtartsa pillanatnyi vezető helyét a tabellán. Sam Lowes, Johann Zarco és Tito Rabat a mutatott forma alapján nagyon erősek lesznek, ha kicsivel több szerencséjük is lesz, nagyon nehéz lesz felvenni velük a versenyt.
Ember legyen a talpán, aki bármit is biztosra mer venni a legkisebbek között. A szezonnyitón végig úgy festett az élboly, mintha épp csak elrajtoltak volna. A legjobban az élről induló Alexis Masbounak jött ki a lépés. A tapasztalt francia szinte alig vezetett az egész versenyen, végül mégis ő haladt át elsőként a célvonalon. Ez a pálya valószínűleg jobban szétszakítja majd a mezőnyt, de szinte biztos, hogy nem egy ember fog meglógni. Tavaly hármas csatát élvezhettünk itt a győzelemért, azaz egy kisebb csoport ezúttal is meglóghat. De hogy épp Masbou, Antonelli, Bastianini, Vazquez, Fenati, Quartararo vagy Oliveira lesz-e ott, esetleg valaki más, az bizony nagyon jó kérdés.
Végezetül nézzük a hétvége programját! A csütörtökön kezdődő katari fordulóval ellentétben itt már minden a megszokott menetrend szerint zajlik majd – igaz, a hétórás időeltolódás miatt itthoni idő szerint késő délután és este kerülnek megrendezésre az edzések és a futamok. Ez ideális a motorsport-rajongók számára, hiszen így minimális az ütközés a Superbike vb aragóni állomásának programjával, a TCR sanghaji eseményeit pedig teljes mértékben elkerüli. Ami pedig a televíziós közvetítéseket illeti: az egyéb kötelezettségek miatt a DigiSport 2 ezúttal is csak az időmérőket és a futamokat tűzi műsorára.
MotoGP, Austin, 2015 – a hétvége programja:
Péntek (április 10.) |
|
|
16:00 – 16:40 |
Moto3, 1. szabadedzés |
|
16:55 – 17:40 |
MotoGP, 1. szabadedzés |
|
17:55 – 18:40 |
Moto2, 1. szabadedzés |
|
20:10 – 20:50 |
Moto3, 2. szabadedzés |
|
21:05 – 21:50 |
MotoGP, 2. szabadedzés |
|
22:05 – 22:50 |
Moto2, 2. szabadedzés |
|
|
|
|
Szombat (április 11.) |
|
|
16:00 – 16:40 |
Moto3, 3. szabadedzés |
|
16:55 – 17:40 |
MotoGP, 3. szabadedzés |
|
17:55 – 18:40 |
Moto2, 3. szabadedzés |
|
19:35 – 20:15 |
Moto3, Időmérő |
(tv: DigiSport 2, felvételről, 22:50) |
20:30 – 21:00 |
MotoGP, 4. szabadedzés |
(tv: DigiSport 2, élő) |
21:10 – 21:50 |
MotoGP, Időmérő (Q1 + Q2) |
(tv: DigiSport 2, élő) |
22:05 – 22:50 |
Moto2, Időmérő |
(tv: DigiSport 2, élő) |
|
|
|
Vasárnap (április 12.) |
|
|
15:40 – 16:00 |
Moto3, Warm up |
|
16:10 – 16:30 |
Moto2, Warm up |
|
16:40 – 17:00 |
MotoGP, Warm up |
|
18:00 |
Moto3, Futam |
(tv: DigiSport 2, felvételről, hétfő 00:55) |
19:20 |
Moto2, Futam |
(tv: DigiSport 2, élő) |
21:00 |
MotoGP, Futam |
(tv: DigiSport 2, élő) |