DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
Motor

Sok versenyképes motor lesz idén a MotoGP-ben

A Monster Yamaha Tech3 vezetője, Herve Poncharal egy hosszú interjút adott a crash.net szakportálnak. Ebből az interjúból kiderül, hogy a francia szakember hogyan értékeli a tavalyi évüket, mit vár a mostani szezontól, valamint azt is elárulta, hogy 2016-ban mire számít. Ebben a cikkben az interjú egy részét közöljük.

Ha megnézzük a Monster Yamaha Tech3 eredményeit az elmúlt években, azt láthatjuk, hogy 2014-ben jóval kevesebb pódiumot sikerült bezsebelniük, mint egy, vagy két évvel korábban. Tavaly mindössze egy alkalommal állhatott a francia csapat egyik versenyzője a legjobb három közé. Bradley Smith a kaotikus Phillip Island-i futamon ért be harmadikként, amin saját maga is meglepődött. Az öröm viszont természetesen hatalmas volt, hiszen ez volt élete első királykategóriás dobogója.  Az alakulat vezetője, Herve Poncharal elárulta, miért is alakulhatott ki ez a viszonylag sikerszegény helyzet.

orig_63c792603daf98a3414089895e0ff545

Főnökük szerint a párosnak többet kellene kifacsarni a gépekből


Az eredményeink nem voltak olyan jók, mint egy évvel korábban. De mint azt mindketten tudjuk, jelentősen változtak a szabályok. Most itt van az Open kategória, más tüzelőanyag-mennyiséggel és más gumiválasztékkal. Az Open kategória előnyei – különösen a puhább gumi – egyértelműen változást hozott az időmérőkre. Az időmérő pedig egyre fontosabb a verseny szempontjából, ahol az első öt, vagy hat kör kritikus” – mondta a francia. Azonban mindehhez gyorsan hozzátette azt is, hogy a sport szempontjából ennek milyen előnyei voltak és lesznek.

„Azért hoztuk meg a döntést a különböző kategóriákról 2014-re és 2015-re, mert a gyártók nem egyeztek bele, hogy 2016 előtt ugyanazt az elektronikát használják. Azért is hoztuk ezt a döntést, hogy új gyártókat hozzunk, valamint azok, akik egy kicsit szenvedtek, közelebb kerülhessenek az elejéhez. Azt hiszem, mindenki nagyon örült, hogy láthatta szinte újjászületni a Ducatit 2014-ben. Újra láthattuk Dovi arcán a mosolyt, esetenként Calén, Andreáén (Iannone) és Yonny-én is. Ez jó volt. Az is jó, hogy segít a Suzukinak és az Apriliának visszatérő szezonjukban.”

orig_cc4d189beacab3a991b9d6765c39d3bb

Dovi joggal mosolyoghatott 2014-ben

A Tech3 vezetője viszont azt is elismerte, hogy versenyzőinek többet ki kell hozniuk abból, ami a rendelkezésükre áll. A csomagjuk ugyanis a csapatfőnök szerint nagyon közel áll ahhoz, amit a gyári Yamaha alakulat használ. „Tudjuk, hogy a gyári Yamaha csapatnak majdnem ugyanolyan specifikációjú motorja van, mint a miénk, és Rossinak és Lorenzónak sikerült az élen lenniük Marquezzel és Pedrosával. Szóval elmondhatjuk, milyen technikai szabályokat akarunk, de nem használjuk ki a csomagunkat 100%-ig.” Ezen felül Poncharal tisztában van vele, hogy idén erősebb lehet a komplett Open kategória, ami tovább nehezítheti dolgukat.
 
„Tavaly csupán egy erős Open motor volt. 2015-ben a Yamaha Open motorja biztosan ismét nagyon közel lesz a miénkhez, és veszélyes lesz a versenyzés szempontjából. De mostanra a Honda is másképp néz az Openre, és azt csinálják, amit a Yamaha. Szóval sok versenyképes motor lesz, az Open Hondák és Yamahák nagyon erősek lesznek. A Ducati erősebb lesz, plusz lesz nyolc gyári motor – nem számítva az Apriliát, akiknek talán több időre van szükségük. Nehéz lesz számunkra, de ahogyan Franciaországban mondjuk, „nincs élvezet, ha nincs küzdelem”. Remélhetőleg sok küzdelem és élvezet vár ránk idén!”

orig_fb4ba37f30259f24d2f0d90f40ba5683

Poncharal: „Marc egy…”

És mit vár Herve a nagyoktól? Ezt sem rejtette véka alá: „Ahogyan azt a versenypályán láthattuk, Marc egy állat. Marc egy gép. Ahogyan Vale a múltban, Marc is új referenciákat állított fel. Nagyon szeretném látni a Yamahát nyerni 2015-ben. Ez lehetséges. Mind Vale, mind Jorge számára adott a lehetőség. De ha arra kérnél, hogy tegyek fel némi pénzt valakire, azt mondanám, Marc-ot nagyon nehéz lesz legyőzni.”
 
2016 a változás éve lesz a MotoGP-ben. Poncharal úgy hiszi, abban az esztendőben megtörténhet a nagy áttörés, amire 2006 óta várunk: ismét láthatunk egy szatellit motort győzni.
„2016-tól papíron a rajtrácson szinte mindenkinek győztes technikai csomagja lesz, mint most a Moto2 és a Moto3 esetében. Végre meglesz rá a lehetőség, hogy visszatérjenek a régi idők, amikor a szatellit csapatok MotoGP-versenyeket tudtak nyerni; és miért ne nyernék meg a bajnokságot?” Ez a költői kérdés bizonyára több motorsportrajongó számára is bizakodásra ad okot, őszintén reméljük, igaza lesz Herve Poncharalnak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: