A Moto3-asokhoz hasonlóan a királykategória szereplői is napsütéses időben és az ott megszokott trópusi hőségben gurulhattak ki a sepangi pályára helyi idő szerint péntek délelőtt a Maláj Nagydíj első szabadedzésére. Az első körök után némileg meglepő sorrend alakult ki az élen, hiszen az Open kategóriában induló Aleix Espargaro vezetett a régebbi verziójú Ducatit használó Cal Crutchlow és a szatellit Yamahán ülő Pol Espargaro előtt. Nem sokkal később aztán előbb Jorge Lorenzo, majd Dani Pedrosa ugrott az élre, sőt Stefan Bradl második és Marc Marquez harmadik helye révén az első negyedóra végén már három Honda foglalta el a legelőkelőbb pozíciókat.
A következő percekben a regnáló világbajnok szolgáltatta az eseményeket: miközben a legtöbben a bokszban várakoztak, a spanyol előbb feljött másodiknak, majd kis híján az első helyet is átvette, ám egy elfékezés a hátsó hosszú egyenes végén meggátolta ebben. Túl a tréning felén aztán újra benépesült a pálya, s úgy tűnt, Aleix Espargaro arra is esélyes lehet, hogy megelőzze Pedrosát, ám ő is az utolsó kanyarban hibázott, ráadásul Marquezzel ellentétben a Forward Racing pilótája alól még a motor is kicsúszott. Így viszont Lorenzo futotta meg az aktuális leggyorsabb kört, 97 ezreddel maga mögé utasítva a Repsol Hondánál versenyző kollégáját.
Az utolsó tíz percre aztán ismét kijött a pályára Aleix Espargaro, s újfent erős szektoridőkkel jelezte, hogy ma igazán formában van, a fináléra fordulva aztán 23 ezreddel a vezetést is átvette. A spanyol 2:01.393-as köre azonban nem volt elég az elsőséghez, Pedrosa ugyanis az utolsó pillanatokban 14 ezreddel még nála is gyorsabbnak bizonyult, így annak ellenére is ő nyerte az edzést, hogy Marquez is biztató részidőket futott. A kétszeres vb-győztesnek azonban maradt a negyedik hely csapattársa, Aleix Espargaro és Lorenzo mögött, majd következett Bradl és Rossi, a top10-be pedig Dovizioso, Crutchlow, Hernandez és Pol Espargaro fért még be. Folytatás 8:05-kor a második tréninggel.
Az első szabadedzés végeredménye:
1. | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 2'01.379 | |
2. | Aleix ESPARGARO | SPA | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 2'01.393 | 0.014 / 0.014 |
3. | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 2'01.416 | 0.037 / 0.023 |
4. | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 2'01.670 | 0.291 / 0.254 |
5. | Stefan BRADL | GER | LCR Honda MotoGP | Honda | 2'01.716 | 0.337 / 0.046 |
6. | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 2'01.842 | 0.463 / 0.126 |
7. | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 2'01.971 | 0.592 / 0.129 |
8. | Cal CRUTCHLOW | GBR | Ducati Team | Ducati | 2'02.171 | 0.792 / 0.200 |
9. | Yonny HERNANDEZ | COL | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 2'02.209 | 0.830 / 0.038 |
10. | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 2'02.248 | 0.869 / 0.039 |
11. | Andrea IANNONE | ITA | Pramac Racing | Ducati | 2'02.597 | 1.218 / 0.349 |
12. | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 2'02.627 | 1.248 / 0.030 |
13. | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 2'02.722 | 1.343 / 0.095 |
14. | Hiroshi AOYAMA | JPN | Drive M7 Aspar | Honda | 2'02.847 | 1.468 / 0.125 |
15. | Scott REDDING | GBR | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 2'02.898 | 1.519 / 0.051 |
16. | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Honda | 2'02.935 | 1.556 / 0.037 |
17. | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Ducati | 2'03.220 | 1.841 / 0.285 |
18. | Nicky HAYDEN | USA | Drive M7 Aspar | Honda | 2'03.787 | 2.408 / 0.567 |
19. | Alex DE ANGELIS | RSM | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 2'04.454 | 3.075 / 0.667 |
20. | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 2'04.553 | 3.174 / 0.099 |
21. | Danilo PETRUCCI | ITA | Octo IodaRacing Team | ART | 2'04.658 | 3.279 / 0.105 |
22. | Mike DI MEGLIO | FRA | Avintia Racing | Avintia | 2'05.007 | 3.628 / 0.349 |
23. | Broc PARKES | AUS | Paul Bird Motorsport | PBM | 2'06.195 | 4.816 / 1.188 |