DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
16:13

Zöld jelzés, Hamilton nagyon rajta volt Sainzon, de nincs előzés, ahogy Norris és Verstappen között sem. Perez és Leclerc között közben négy másodpercre nőtt a különbség az élen.

Ez volt tehát az egyórás késéssel indult és az időlimit miatt leintett Szingapúri Nagydíj - hogy marad is-e Perez a győztes, néhány órán belül kiderül. Tartsatok velünk a nap további részében is, hiszen jövünk majd a legfrissebb hírekkel és értékelésekkel - egy hét múlva pedig a Japán Nagydíjjal folytatódik a szezon!

Végül két körrel lett rövidebb a táv a tervezett 61 körnél - itt a teljes végeredmény:

Norris-Ricciardo negyedik-ötödik helyen a McLarennel, majd jött Stroll, Verstappen pedig a hetedik - ezzel természetesen nincs még meg a címvédés, sőt bukott is az előnyéből. Vettel, Hamilton és Gasly még a top 10-ben.

Közben pedig Perezt leintik: idei második győzelmét aratja a Red Bull-os - amennyiben nem büntetik majd az SC-s vizsgálat után! Leclerc hét és fél szekundumra tőle a második helyen, Sainz még a dobogón!

Verstappen megelőzte Vettelt a hetedik helyért.

Perez megkezdte az utolsó kört Szingapúrban.

Lepörgött a kétórás időlimit, úgyhogy a mostani és még egy kör van hátra. Perez pedig közben már több mint hat másodperccel leszakította Leclerc-t.

Hamilton támadta Vettelt, de végül a brit rontott - ezt pedig kihasználta Verstappen, már nyolcadik.

Leclerc már 4,3 másodpercre leszakadt Pereztől az első két helyen.

Teljesen együtt a Vettel-Hamilton-Verstappen vonat a hetedik-nyolcadik-kilencedik helyeken.

Perez már több mint három másodperccel vezet. Verstappen közben utolérte Hamiltont a nyolcadik helyen.

Russell a mezőny végéről újra kerékcserén. Összesen amúgy 14-en még versenyben szűk tíz perccel a vége előtt.

Leclerc-rel közlik, hogy mindenképpen maradjon öt másodpercen belül Perezhez képest, mert a mexikói akár büntetést is kaphat. Perezt a vizsgálatról tájékoztatják, nem igazán érti, miért.

Verstappen elment Gasly mellett is, kilencedik helyen áll már. Perez előnye pedig két másodperc fölé kúszott Leclerc előtt.

Perez biztonsági autós esetleges kihágását a futam után fogják majd vizsgálni - szóval ha nyer, akkor sem biztos, hogy nyer...

Másfél másodperc körül billeg Perez és Leclerc távolsága. Verstappen pedig megelőzte Bottast, így már újra a pontszerzők között a vb-éllovas.

A monacói a rontás miatt ki is csúszott a DRS-nyitást jelentő egy másodperces távolságból, ez pedig kulcsfontosságú lehet ebben a csatában.

És most Leclerc fékezi el! A képen még Perez egyik hibája:

Leclerc közel, közel, de még nem elég közel - folyamatosan űzi-hajtja Perezt. 18 és fél perc még a futamból.

Perez ugyanott ront megint, de még mindig vezet. Verstappen közben megelőzi Magnussent, feljön a 11. helyre.

Perez fékezi el magát, de befordul, marad Leclerc előtt - de nagyon közel a ferraris!

Leclerc Perezt hajtja, némi meglepetésre pedig Norris is másodperc közelében Sainzhoz képest a harmadik-negyedik helyen. Hamilton az Astonokat igyekszik levadászni, Verstappen egyelőre csak a 12. helyen.

Ennyire szoros a helyzet az élen:

A versenyirányítás jelzi: mostantól lehet használni a DRS-t!

Perez a motor vezethetőségére panaszkodik. Volt is egy-két megcsúszása a mexikóinak, Leclerc másodpercen belül mögötte.

Perez, Leclerc, Sainz, Norris, Ricciardo, Stroll, Vettel, Hamilton, Gasly, Bottas az első tíz - nagy futama lehet ez a McLarennek és az Aston Martinnak.

Leclerc pedig közben teljesen Perez nyakán, hét tizedmásodperc a különbség közöttük.

Verstappen a bokszban, lágyakat kapott most már a vb-éllovas. Russell pedig jobb hátsó defekttel kocog, miután összeértek Schumacherrel - eléggé felpörgött ez a futam, na! Főleg, ha hozzátesszük, hogy Perezt biztonsági autós kihágás miatt vizsgálják!

"Ki kell jönnöm a bokszba" - jelenti Verstappen. Elég rendesen elfékezte azokat a gumikat a holland...

Zöld jelzés ismét, a versenyzők az egyenesben melegítik még a gumikat, annyira visszahűltek. Verstappen bevetődik Norris mellé, de kiszáguld a bukótérbe, és ezzel visszaesett a nyolcadik helyre!

Véget ér közben mindjárt az SC-fázis, Perez, Leclerc, Sainz, Norris, Verstappen, Ricciardo az élboly sorrendje, az ausztrál egyedüliként lágy abroncsokon.

Közben a Formula.hu Albon menedzserétől megtudta: fékhiba okozta a brit-thai kiesését eredményező hibát még korábban.

Átváltott közben a körszámláló percszámlálóra: 37 perc még a kétórás időlimit miatti leintésig.

Norris majdnem hibázott az SC mögött, épp csak elkerüli a falat. Perez pedig integet a biztonsági autónak, hogy növelje a tempót, mert nagyon visszahűlnek a slick gumik.

Tökéletesen jött ez ki Norrisnak, a negyedik helyre jön vissza, Sainztól sem volt messze. Perez, Leclerc, Sainz, Norris, Verstappen, Ricciardo, Stroll, Vettel, Hamilton, Gasly a top 10 - Ricciardo és a két Aston a nagy nyertes.

Tsunoda a falban - és ő Hamiltonnal ellentétben nem tud kitolatni, jön a safety car!

Jött Perez és Sainz is, valamint Verstappen is, akitől azt kérték, hogy ellentétesen cselekedjen, mint Norris. Perez pedig visszaáll az élre.

Lassú volt a csere Leclerc-nél - és hívják Perezt az élről!

És Leclerc is jön a másodikról a közepes slickekért! Meg aztán Hamilton is orrkúpcserével kombinálva. Na vajon mennyire tudja gyorsan megmelegíteni Leclerc az abroncsokat? És mit reagál Perez?

De azért sérült kicsit, a mögötte haladó Verstappen jelenti is a rádión egyből, hogy szórja a szikrákat a lekonyuló szárny. Gasly pedig mögülük kiállt slickekért - ő az első a top 10-ből, aki ezt bevállalja!

Hamilton belecsúszott a falba! De folytatni tudja a brit, pont Norris és Verstappen közé ékelődött be. Minimális sérüléssel megúszhatta ránézésre a Mercedes szárnya.

Leclerc közeledik vissza Perezre, három másodpercen belülre került a mexikóihoz képest. Verstappen pedig próbálja már letolni szinte Norrist, de előzési kísérlet továbbra sincs.

A visszajátszáson látszik, hogy szép kis füstöt okádott Ocon Alpine-ja a leállás előtt.

Ismét virtuális biztonsági autó "a pályán".

Ocon a falnál! Technikai hibát jelent a francia - mindkét Alpine kiesik Szingapúrban!

Vége a VSC-nek - kicsit majdnem korán, épp csak ki tudták szedni a sportbírók a szárnyat... Mindenesetre folytatódik a verseny: a 27. körben Perez, Leclerc, Sainz, Hamilton, Norris, Verstappen a sorrend.

Ismét VSC-fázis a Williams-darabka miatt. Albon a bokszban, új orrkúpot és közepes slick abroncsokat kap - hogy aztán végül mégse folytassa a versenyt. Megvan a negyedik kiesőnk is mára.

Albon a falban! Ki tudott tolatni és folytatja a williamses, de ott marad az első szárnya - egyelőre csak sárga zászló...

Verstappen szabadon megfutja a leggyorsabb kört, Russellnél viszont egyelőre nem működik a közepes slick.

Vége a VCS-fázisnak, Perez vezet Leclerc előtt, Sainzra pedig felért Hamilton. Norrisra Verstappen kezdett el közelíteni így, hogy megszabadult Alonsótól. Az alpine-os a harmadik kieső ma.

Tsunodának is volt némi problémája, így kicsúszott a pontszerzők közül. Russell pedig kijött a bokszba a 15. helyről slick gumikért: közepes keverékű abroncs a Mercedesen!

Alonso kiáll a hatodik helyről, a spanyol szerint a motorja adta meg magát. Nem végződött jól a 350. nagydíja a kétszeres világbajnoknak... És virtuális biztonsági autó!

Alonso érdeklődött a csapatnál, hogy látnak-e kialakuló száraz nyomvonalat. A spanyol szerint is még eléggé messze a slickre váltás.

Perez két másodperc fölé tornázta a fórját Leclerc-rel szemben, Sainz előnye másfél szekundum Hamilton előtt, Norris a senki földjén, Verstappen pedig továbbra is beragadva Alonso mögött - ez a helyzet az élbolyban a táv harmadához érve.

Verstappen nem ért egyet Sainzcal: a holland szerint még eléggé vizes a pálya.

Nagyon nehéz az előzés, Russell is beragadva a 16. helyen. Sainz szerint viszont már nincs messze a slickre váltás.

Két másodpercet közelíti már Perez előnye Leclerc előtt, a harmadik Sainznak pedig az imént már arról beszéltek rádión, hogy keresse a nedves foltokat, mert túlmelegednek az intermediate abroncsai.

Vizsgálták a felügyelők ugyan Magnussen és Verstappen első körös csörtéjét, de végül nincs szükség szankcióra a stewardok szerint.

Perez és Leclerc között egy-másfél másodperc a differencia, Hamilton viszont némileg közelebb Sainzhoz: úgy fest, a Mercedesen is kezdenek bemelegedni az abroncsok. Előzési kísérlet viszont egyelőre sehol az élbolyban.

Hiába van közel Verstappen Alonsóhoz, állóháború látszik kialakulni a hatodik helyért.

Perez és Leclerc között egy másodperc körül billeg a távolság, Verstappen pedig már Alonso nyakán.

Megvan Verstappen következő áldozata, Gasly nem is nagyon kakaskodott ellene, így már hetedik a vb-éllovas.

Kijött a safety car, folytatódik a futam - Verstappen pedig egyből kihasználta a helyzetet és megelőzte Vettelt!

Tizedik körben járunk az SC mögött, de mindjárt ki is áll a biztonsági autó. Perez, Leclerc, Sainz, Hamilton, Norris, Alonso, Gasly, Vettel, Verstappen, Tsunoda sorrendben folytatódhat rövidesen a futam.

A másik Alfa is akcióban volt a biztonsági autó előtt: Russell előzte, de hozzáért Bottas szárnyához, a Mercedes pedig kiszáguldott a bukótérbe.

Zhou után Latifi is kiesik a versenyből, számára a bokszban ért véget a futam a kontakt után. Az SC pedig összegyűjti a mezőnyt.

Zhou támadta külső íven Latifit, aki mintha nem látta volna az Alfa Romeót, így majdnem a falra passzírozta - összeérés lett a vége... És akkor jön a biztonsági autó!

Sárga zászló, Zhou és Latifi érhetett össze: a kínai félreállt, a kanadai biceg visszafelé a bokszba.

Fekete-narancs zászlót kap Magnussen, idén már sokadik alkalommal. Megsérült az első szárnya még a Verstappennel vívott csatában.

Leclerc kicsit kívül most az egy másodperces határon Perezhez képest, miközben Verstappen megakadni látszik Vettelen.

Apránként a bokszból rajtoló Russell is lépdel előre: Latifit előzve a 17. helyen a Mercedesszel.

Verstappen alig négy kör alatt már 20 másodperc fölötti hátrányban Perezzel szemben.

Perez és Leclerc körönként egy másodperccel lóg el a Sainz vezette üldözőktől.

Verstappen ismét előz, Tsunoda mellett megy el, már a kilencedik.

A visszajátszásokból látszott, mennyire beragadt Verstappen a rajtnál. Perez ellenben simán jött el, Leclerc azonban nem hagyja elmenni, másodpercen belül a mexikóihoz képest. Hamilton közben a gumik tapadására (vagyis annak hiányára) panaszkodott.

Perez az élen, Leclerc, Sainz, Hamilton, Norris, Alonso a további sorrend. Verstappen a 10. helyen, megelőzte Magnussent és Strollt.

Verstappen számára rosszul indul a futam, visszacsúszik a 12. pozícióba. Hátrébb Albon forgott bele majdnem a falba.

RAJT! Perez átveszi a vezetést Leclerc-től, Sainz pedig némi leszorítás után a harmadik helyet Hamiltontól!

Azért még elég rendesen felverik a vizet néhány helyen az autók, de nem mindenhol - trükkös rajt lehet ez, lássuk!

És 65 perccel a tervezett időpont után elindult a felvezető kör Szingapúrban. 61 kör múlva kiderül, ki nyeri az idei szezon 17. versenyét.

Eldőlt a gumikérdés: a teljes mezőny az intermediate gumikon, ha hinni lehet a Live Timingnak!

Öt perc a rajtig, most már senki ne menjen sehova!

Szokatlan kihágás és büntetés: George Russell túl gyorsan hajtott a bokszutcában a kivezető körök során. Az eleve onnan is rajtoló brit miatt 100 euró mínusszal zárja a napot a Mercedes.

A McLarennél interek kandikálnak ki a gumimelegítő paplanok alól... Még negyed óra a rajtig, szól a himnusz Szingapúrban.

Itt az ideje akkor áttekinteni a rajtrácsot: a pole-t Leclerc szerezte meg tegnap egy igen izgalmas időmérő után, mellőle Perez indulhat, majd Hamilton és Sainz. Verstappen a nyolcadik helyről indul, Russell pedig a bokszból - ITT a teljes rajtsorrend.

Vajon milyen gumikon fognak rajtolni? Perez az imént azt jelentette a rádión, hogy még túl vizes a pálya az interekhez - viszont a rajtig még van 25 perc...

És ha már Verstappen: matematikailag akár már ma bebiztosíthatja második vb-címét a holland. Ehhez azonban a Red Bull-osnak nyernie kellene a nyolcadik rajthelyről, miközben Charles Leclerc és Sergio Perez is alig szerez pontot - az összes forgatókönyv itt nyálazható át.

Képen is a hiba, miközben bezárt a bokszutca.

Visszatért természetesen a pályára Verstappen, Hamiltonnak pedig már jelentették is rádión az esetet.

Verstappen a bukótérben! Blokkolt a bal első kereke az egyik féktávon - intermediate gumikon jelenleg a címvédő.

Van néhány perce a pilótáknak, így többen is kipróbálják az átmeneti abroncsokat is.

A célegyenes jónak tűnt, de azért a felvételek alapján látszik, hogy rengeteg vizet vernek fel az autók. Leclerc egyébként a kevés kivétel egyike, aki intermediate gumikon jött ki elsőre.

Kinyitott a bokszutca, a mezőny jelentős része a full esős gumikon - és még mondják, hogy a mai F1-ben nem is használják őket...!

A versenyzők már az autóban, két percen belül nyit a bokszutca:

És ha már mémek: ugye SENKI sem gondolta, hogy megússzuk mindezt Bottas pucér hátsó fertálya nélkül?!

Hirtelen túl sok szabadideje lett a csapatok Twitter-felelőseinek, hát mi másra használnák, mint mémgyártásra:

A jó hír, hogy ez a procedúra már elkezdődött:

Ahogy az várható volt, a közösségi médiában már meg is kezdődött a háborgás azon, hogy ha már most alkalmasak a körülmények, miért nem rajtoltatják el rövidesen a futamot. A válasz a kettővel korábbi bejegyzésben: mert a szabályok szerint végig kell futni a teljes rajtprocedúrát. Más kérdés, hogy lehetővé kellene tenni annak meggyorsítását...

Na, hát rajt tényleg még egy óra múlva, addig aki szeretné, IDE KATTINTVA elolvashatja, mi a véleménye Verstappennek és Hamiltonnak a Red Bull állítólagos költséglimit-túllépési ügyéről.

Az egyórás csúszás oka az, hogy ezúttal elsőre sem csak a rajt késett, hanem a teljes procedúra, amit nyilván teljes egészében végig kell futni.

És akkor itt az új menetrend: helyi idő szerint 20:05-kor indul a rajtprocedúra, 20:25-kor nyit a bokszutca, a felvezető kör pedig 21:05-kor indul - azaz magyar idő szerint 15:05-kor, egy óra késéssel startolhat a futam!

Seprűkkel igyekeznek takarítani (=vízmentesíteni) a pályát. Néhány tudósítás szerint amúgy már-már elállt az eső Szingapúrban.

Az eső amúgy talán minimálisan alábbhagyott (hangsúly a minimálisan és talán szavakon), de mint az a képeken is látható, a pálya egyes részein áll a víz:

A safety car köröz jelenleg a pályán, ami finoman fogalmazva is vizes. A versenyirányítás pedig kiadta a frissítést: 19:55-kor jön a következő jelentés.

És már megindult a mókázás a csapatok részéről!

Ha lesz ma futam, akkor ez lesz Fernando Alonso 350. versenye az F1-ben, amivel utolérte a rekordtartó Kimi Raikkönent - össze is állt a mezőny egy csoportképre:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Fernando Alonso (@fernandoalo_oficial) által megosztott bejegyzés

Úgy tűnik amúgy, hogy ez egy ilyen nap: a MotoGP Thaiföldi Nagydíja is majdnem egy óra csúszással rajtolt el - de az legalább elrajtolt, és jól át is rajzolta a vb-tabella állását.

Mi a jó hír a mostani helyzetben? Hogy attól nem kell tartanunk, hogy besötétedik - hiszen ez már megtörtént!

Nagyjából egészkor volt az az információ, hogy helyi idő szerint 19:30-kor adják ki a következő hírt. Nos, ez a következő hír az, hogy 19:45-kor jön a következő hír.

Mondjuk igaz, ami igaz, kicsit degradáló a körülményekre nézve, ha szimplán azt mondjuk, hogy esik... (Bár tény, hogy nálunk Zalában is hegynek nevezik a dombokat, szóval...)

Nagy szeretettel köszöntjük az olvasókat! Kezdjük időjárás-jelentéssel: esik az eső Szingapúrban, úgyhogy csúszik a rajtprocedúra. Hideg élelmet, kényelmes kanapét bekészíteni!