DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
23:10

Áh, és egyelőre a nézőket sem engedték be, ott sorakoznak már a kapuk előtt, amiket azonban nem nyitottak ki a kijelölt időben. Talán velük tolnak ki a legjobban ezen a hétvégén.

Megyünk, álmunkban emésztgetjük egy kicsit, ami történt. Ne keljetek föl hajnali kettőkor, mert nem lesz szabadedzés, meg semmiféle F1-es esemény egész hétvégén. De reggel azért keljetek és nézzetek ránk, mert jövünk a legfrissebb fejleményekkel és nyilatkozatokkal. És az biztos, hogy lesz belőlük dögivel.

Ide kattintva olvashatjátok az F1 teljes közleményét a nagy vajúdások közepette megszületett törlésről.

És ne feledjük, mindez az egészségügyi veszélyek miatt történt. Az elmúlt napokban kilenc koronavírus-tesztet végeztek el az F1-es személyzeten, ebből egy, a McLaren alkalmazottjáé lett pozitív. De még nem tudni, esetleg tovább terjedt-e a fertőzés azóta másokra. 

Ez az első F1-es futamtörlés a 2011-es Bahreini Nagydíj óta. Akkor három héttel a verseny előtt született meg a döntés a törlésről, és akkor már az is nagyon későinek tűnt. Na, ehhez képest most kevesebb mint két órával az első edzés kezdete előtt. 

Sokáig emlékezni fogunk erre a napra.

Mint ahogy arról sincs hír, hogy merre tartanak most az F1-es csapatok. Vissza Európába, vagy esetleg Bahreinbe, ahol a jövő hétvégére van kitűzve a következő verseny? Két dolog biztos:

1. Kár volt eljönniük Ausztráliába. 

2. A bulinak még nincs vége.

De sajnos Rubens Barrichello és Giancarlo Fisichella sem lehetnek a hétvége sztárjai, akik az S5000 betétsorozatban vendégszerepelnének, hiszen nemcsak az F1-et, hanem minden programot töröltek.

ÉS VÉGRE DÖNTÉS: 113 perccel az első szabadedzés tervezett kezdése előtt a Formula-1 és az FIA közös közleményben tudatja a sajnálatos hírt, miszerint törölték az Ausztrál Nagydíjat. 

Részletekkel hamarosan jelentkezünk.

Csoda történt, végre megszólalt egy csapat! A Mercedes az alábbi rövid közleményt adta ki:

"A Mercedes-AMG Petronas F1 Team ma egy levélben kérte az FIA-t és az F1-et a 2020-as Ausztrál Nagydíj törlésére. Úgy érezzük, hogy nem tudnánk tovább garantálni a munkatársaink biztonságát abban az esetben, ha kitartanánk a részvétel mellett."

Pár hónapja gyűjtöttük össze az Autósport és Formula Magazinba az elmúlt tíz év legnagyobb F1-es botrányát. Még tíz év hátra van a következő ugyanilyen listánkig, de már most nagy magabiztossággal kijelenthető, hogy a 2020-as Ausztrál Nagydíj körüli cirkusz lesz az első helyen a 2029 végén készülő listánkon.

És még egy sorozat, amely versenyez a hétvégén: a WRC Mexikóban! Sebastien Ogier-nek azért vannak visszás érzései:

"Nagyon furcsa, hogy versenyzünk, miközben az egész világ ilyen kritikus helyzetbe került. Nagyon remélem, hogy helyesen döntöttünk, és nem hozunk magunkkal még több veszélyt ide Mexikóba. Aggódom emiatt, de most ki kell vernem a fejemből, hogy teljességgel a ralira koncentrálhassak" - írja a hatszoros világbajnok. 

Közben ennél jóval csekélyebb drámázással az IndyCar elhalasztotta Long Beach-i versenyét az egészségügyi kockázatokra hivatkozva. Ez a naptár harmadik fordulója lett volna, az első viszont jelenleg is zajlik St. Petersburgben. Igaz, nézők nélkül. 

Elképesztő pénzek mozognak egy Formula-1-es futam megrendezése körül, valószínűleg százszámra köttettek szerződések is, amelyek ezen pénzek útját szabályozzák. Rettentően nehéz döntéseket kell meghozni, amire a jelek szerint nem készültek fel a felek. 

Láthatjuk, csak annyi kell, hogy egy darab mikroszkópikus vírus beszabaduljon a paddockban, és két vállra fekteti az egész F1-et.

Melbourne kuka, Bahrein kuka, és nagyon valószínű, hogy Vietnám is kuka. Kollégánk értesülése szerint néhány csapat már közölte is a személyzettel, hogy májusban kell legközelebb versenyre menniük. Legjobb esetben.

No, Mark Hugesnak sikerült megszólaltania egy FIA-szóvivőt, akinek elmondása szerint ők csak akkor fújhatják le a versenyt, ha 12-nél kevesebb autó tud kiállni. Ha a helyi szervezők nem fújják le, akkor az FIA biztosan nem fogja, mert ezzel egy csomó kereskedelmi szerződést megszegnének, és őket terhelné a felelősség. Elképesztő.

Egyelőre versenyzői reakciót sem találni, úgy tűnik mindenkit arra kértek, hogy hallgassanak az ügyben, amíg nem adják ki a hivatalos közleményt. Egyedül Norris írt a közösségi oldalára, de ő már abban a tudatban tehette meg, hogy a McLaren biztosan nem fog versenyezni.

Itt vannak a dobozok, amikbe a csapatok csomagolni fognak hamarosan. Egyébként is szerződés szerint legalább 16 autót ki kellene állítani a rajtrácsra ahhoz, hogy legyen verseny, ami már csak elhanyagolható eséllyel történhetne meg.

Azért ez a hétvége ugyanarra a polcra fog kerülni emlékeink vitrinjében, amelyen a 2005-ös USA Nagydíj díszeleg.

Úgy érezzük, ez a nézők nélkül parlagon maradt pályamenti büfé jól illusztrálja, hogy mi történik most az F1-gyel. 

Ég.

Teljesen tanácstalan rajongók a kapuk előtt. Képzeljük magunkat a helyükbe. Valószínűleg előbb értesülnek az interneten keresztül arról, hogy nem kívánatos vendéggé lettek nyilvánítva.

Victoria állam kormányzója, Daniel Andrews bejelentette, hogy nem lesznek nézők a versenyhétvégén - természetesen a vírus jelentette egészségügyi kockázatok miatt. (Lehet, hogy mások se, de erről még nem szólt.) Neki se lehetett azért nyugodt éjszakája. Mi itthon örülünk, hogy számunkra ez nappal zajlott, bár lassan már mi is bele-belecsúszunk az alvásidőbe.

Őrület.

Azért ennyiből már elég jól ki lehet következtetni, hogy nem lesz itt verseny: hiányzik minimum egy csapat, plusz Vettel és Raikkönen, akik távozását már a BBC is megerősítette. Az M4 Sport riportere, Ujvári Máté szerint a Pirelli nem megy már ki a pályára. Úgy tűnik, hogy mindenki tudja, hogy nem lesz semmiféle nagydíj, csak senki nem akarja bejelenteni. 

Na, egy német lap szerint annál a bizonyos 5:5-re végződő szavazásnál a McLaren (természetesen), a Ferrari, a Renault, az Alfa Romeo és a Haas volt azon az oldalon, akik nem akartak versenyezni. Ennek nyomán viszont a Mercedes is úgy döntött, hogy akkor hagyni kell az egészet, és talán a két Red Bull-csapat voksolt leginkább a folytatás mellett.

Itt egy videó arról, amint közlik a kapukon "dörömbölő" nézőkkel, hogy amíg véglegesítik a mai programot, addig nem engedik be őket. Lehet, hogy soha, annál is inkább, mert közben az ausztrál médiában már arról írnak, hogy ha véletlenül lenne is futam, akkor is már csak nézők nélkül engednék azt.

A legfrissebb értesülés szerint a McLaren mellett a három gyári csapat, a Ferrari, a Mercedes és a Renault szerelői nem jelentek meg eddig az Albert Parkban.

Megérkeztek a csapattagok, de egyelőre nincs itt minden istálló. A melbourne-i éjszaka során keringő hírek szerint a csapatok is más-más tájékoztatást adtak a személyzetnek. Az F1-insider.com most például úgy értesült, hogy a Ferrari azt mondta a csapattagoknak, ma már ne is menjenek ki a pályára. Vajon a többiek is csak csomagolni jöttek?

Azért az már most kijelenthető, hogy bármi is történjen a hétvégén, ezt a nagydíjat a koronavírus nyerte.

Ja, a legnagyobb rendben folyó dolgok közé tartozik, hogy péntek reggel a V10-es motorral szerelt kétüléses autó is megkezdte a munkát, és vendégeivel elkezdett körözni a pályán. Aztán balesetet szenvedett a hírek szerint. Ezen a videón a bukás nem látszik, viszont az igen, hogy szervizautók haladnak a pályán.

Chase Carey, az F1 első embere is mostanság landolt Melbourne-ben. Vietnámból érkezett, ahol az áprilisra kitűzött nagydíj sorsáról tárgyalt, és hasonló várhat rá itt is, csak jóval szigorúbb határidőkkel. 

A paddockban közben lassan kezd összeállni a kép: a szervezők mindenképp szeretnék folytatni a hétvégét, az F1 viszont inkább visszavonulót fújna. Teljes patthelyzet, senki sem tudja, hogy mi lesz, de mivel senki nem kapott hivatalos állásfoglalást, mindenki úgy teszi a dolgát, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Bolondok háza. 

A BBC Radio 5 Live eközben úgy értesült, hogy a ferraris Sebastian Vettel és az alfás Kimi Raikkönen már elhagyták Melbourne-t és elindultak vissza Európába.

Adam Cooper szakújságíró megfigyelése szerint negyed órája már csak a Ferrari vendéglátó-épülete volt üres. Meg persze a McLarené, akik semmiképpen nem folytatják.

Most délelőtt 9 órához közeledünk helyi idő szerint, az első edzés kezdése 12 óra lenne. A rajongókat már elkezdték beengedni a pályára, mint ahogy a csapatszemélyzet azon tagjai is megérkeztek, akik nem az autókon dolgoznak - indulnak az előkészületek, fől a reggeli. A többi csapattag 9 órakor léphet be a paddockba, akkor jár le a munkatilalom.

Olyan sajtóhír is van, miszerint az éjjel a csapatvezetők szavaztak arról, versenyezzenek-e, ami 5:5-ös döntetlennel ért véget...

A reggel közeledtével lassan kezdtek elszaporodni azok a hírek, melyek szerint mégis folyik tovább a hétvége, mintha mi se történt volna. Továbbra sem érkezett semmilyen közlemény, csak egy hír, miszerint reggel 7-kor lesz csak egy gyűlés az F1 és Victoria állam vezetői között, amelyen megtárgyalják a következő lépéseket.

A McLaren még helyi idő szerint csütörtök este visszalépett a hétvégétől, miután egyik csapattagjánál koronavírus-fertőzést találtak. Bár beköszöntött az éjszaka, egy idő után több forrás is azt állította, hogy az F1 a nagydíj törlése mellett döntött. Mindenki be is számolt erről, így mi is, és még az is kiderülhet, hogy hiba volt.

Sporttörténelmi szürrelitás folyik jelenleg Melbourne-ben, az Ausztrál Nagydíj helyszínén, ahol immár elérkezett a péntek reggel. Szedjük össze, mi történt az elmúlt pár órában.