DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Élő cikkek

Ez volt az F1-es Belga Nagydíj

Eső bonyolítja az életet Spában: kövessétek velünk a Belga Nagydíj eseményeit a Formula.hu-n!

Köszöntünk mindenkit, fél órán belül el kellene rajtolnia a 2025-ös F1-es Belga Nagydíjnak, de nem kizárt, hogy ez nem pontosan így fog megtörténni.

A paddockban dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor jelezte, hogy a szokottnál később nyitották ki a bokszutca-átjárót, mert égszakadást vártak, de végül mégis megnyitották, amit meg kellett. 

Nagy eső és vihar érkezhet a rajtra, úgyhogy vagy késleltetik a procedúrát, vagy a biztonsági autó mögött indulhat el a mezőny...

Jelen pillanatban is szakad az eső, a Ferrari azt jelentette, hogy a következő 35-40 percben hasonló intenzitást várnak. 

Ami a rajtrácsot illeti, négyen is a bokszból indulnak, Sainz, Hamilton, Antonelli és Alonso is csak onnan rajtolhat majd.

A teljes rajtrácsot ezen a linken találjátok!

A legélesebb harc természetesen a mezőny legelején várható: pénteken még dominált Oscar Piastri, de csak egy pontot "adott" Lando Norrisnak a szombati sprintfutamon, és a brit ellopta tőle a pole-t a nagydíjra, márpedig csak kilenc pont közöttük a különbség a bajnokságban Piastri javára. Nagyon nem mindegy, hogy ki végez előrébb...

Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy késhet a rajtoltatás. 

Hivatalos megerősítés még nincs, az F1 annyit közölt, hogy biztosan esni fog. Oké...

A biztonsági autó mögött kezdődik majd meg a felvezető kör. 

Továbbra is esik, de kezdődik a felvezető kör, bár a várakozások szerint utána még jó párat a biztonsági autó mögött tehet meg a mezőny. 

Nem: a rajtprocedúrát FELFÜGGESZTETTÉK. Jön a várakozás. 

Piros zászló. 

Innentől várunk addig, amíg nem jön egy "10 perc múlva rajt" jelzés.

Megkérdezték a pilótákat a látási viszonyokról, és már az élen haladó Norris is azt jelentette, hogy nem sokat lát a biztonsági autó mögött, lassú tempónál.

A többiek is ezt erősítették meg, ezért rendelték el a piros zászlót: ha nem látni, akkor nincs értelme elindítani a futamot különben olyan jeleneteket láthatunk csak, mint Silverstone-ban Hadjar kiesése.

Norrist a vízátfolyásokról is megkérdezték, szerinte azok nem rosszak, csak a látási viszonyok lehetetlenek.

44 körös futam már biztosan nem lesz, abból használ el a mezőny legalább egy extra felvezető kört majd. Ha egyszer vállalhatóak lesznek a körülmények a rajthoz. 

Várjuk a következő felhőt, ami mindjárt eléri a pályát...

Max Verstappen viszont nem ért egyet mindezzel: szerinte a versenyirányítás nyugodjon meg szépen, és hagyják őket futni pár kört... "butaság" - így fogalmazott a világbajnok.

Nézzük, mik a forgatókönyvek a pontosztásra.

Ha nem sikerül két kört megtenni, akkor nem osztanak pontot.

A 11 kör jelenti a verseny 25%-át, így 6 pontot kapna a győztes. 

22 kör a féltáv, azért 13 pont jár.

33 kör a kétharmad, 19 pont jár. 

33 kör felett teljes pontszámmal lehet számolni.

Jelenleg 24 percet csúszik a mai futam, de jelen állás szerint a következő fél órában nem nagyon lesz érdemi esély a rajtra. 

Állítólag négy óra körül lehet egy olyan sáv, amikor az időjárás javul. De hogy mikor lesz abból olyan pálya, ahol látni is lehet...

389 ezer néző látogatott ki Spába a hétvégén, ami rekord. Mondjuk a mai nappal nehéz lesz elszámolni.

Továbbra sincs érdemi információ a folytatásról, még mindig esik az eső.

Egyébként Gellérfi Gergő kollégánk gyors keresése után egy érdekesség: a 2007-es Európa Nagydíj előtti 15 évben összesen egy versenyen lengettek piros zászlót pusztán az eső miatt. 

Az FIA szerint 16:00 körül elállhat az eső, és utána kitűznek egy tervezett rajtidőt. 

Itt-ott már mintha a nap is sütne...

A pálya a jelentések szerint TISZTA. 

Az orvosi autó próbálgatja, hogy mennyi a víz még...

16:20-kor megpróbálunk RAJTOLNI! 

Game mode on: a pilóták felvették a sisakot, sétálnak az autókhoz...

Süt a nap, melegszik az idő, lehet, hogy egy kicsit sokat is vártunk ezzel a rajttal.

De ez már mindegy, hét perc múlva elkezdődik!

A versenyirányítás közölte: legalább két kört a biztonsági autó mögött tölt majd a mezőny, hogy felmérjék a látási viszonyokat. 

Kijöttek az autók a safety car mögött!

Ez így hivatalosan az első kör, tehát ebben a percben tulajdonképpen elkezdődött a futam!

Verstappen szerint gyerünk már, Piastri szerint az egyenesben még mindig elég nagy a vízpermet. 

Az autók intermediate gumikon vannak, teljesítik az első kört. Még egyet biztosan mennek a safety car mögött.

Gyorsan szárad a pálya, néhányan már a slick gumik cseréjének időpontján gondolkodnak.

Eltelt a második kör is, megkezdték a harmadikat. Norris azon aggódik, hogy a végén állórajt lesz, és az ő oldala vizesebb, mint a másik...

Verstappen és Hamilton nem értik a várakozás okát, mindketten sürgetik, hogy engedjék már el őket...

Már a negyedik kört futják a safety car mögött. Úgy, hogy a pilóták nagy része az elsőben is azt mondták, hogy megvagyunk, mehetünk.

ELRAJTOLNAK!

PIASTRI VEZET! Az első körben a Kemmel végén elment Norris mellett, átveszi az első helyet!

Norris már egy másodpercen kívül van Piastrihoz képest, Leclerc a sarkában. Más helycsere nem történt.

Norris jön vissza, a kör végén közel van Piastrihoz! Verstappen közben tolja le a pályáról a harmadik Leclerc-t. 

DRS természetesen egyelőre még nincs, hiszen vizes a pálya. Piastri tartja a vezetést Norris előtt, aki lerázta magáról a kanyarokban lassabb, az egyenesekben gyors Ferrarit vezető Leclerc-t. Verstappen viszont tegnapi önmaga ellen harcol: hiába esik rá Leclerc-re a kanyarokban, az egyenesekben egyelőre esélye sincs előzni még 5 tized hátrányról sem.

Hamilton előzi Sainzot a 16. helyen.

A két McLaren lassan lerázza magáról a többieket, a csúszkáló Leclerc már szűk 5 másodpercre van Piastritól a harmadik helyen.

Hamilton Hülkenberget is megelőzi, egyelőre ő hozza a show-t.

WOW! Hamilton a Stavelot-ban is előz, ezúttal Gasly is megvan neki. Már a 13. helyen halad a bokszból rajtolva!

Piastri jelzi a csapatának, hogy szerinte már nincsenek messze a slickre váltástól.

Leclerc már 9 másodpercre van, de Verstappen nem tudja megelőzni, mert az egyenesekben lassabb.

Az egyenesekre állított Ferrarin elfogytak a gumik, Leclerc jelzi is a csapatnak, de Verstappen képtelen előzni, az egyenesekben nem hogy nem közeledik szélárnyékban, inkább távolodik.

JÖNNEK A SLICKEK!

Hamilton kezdi a sort, és a top 10-en kívüliek már jönnek a száraz pályára való gumikért. Még azért elég vizes...

PIASTRI A BOKSZBAN! Norris továbbmegy, az ausztrál kapja a slicket előbb.

Norrison kívül szinte mindenki bejött már...

Engedélyezték a DRS-t közben! 

Vajon veszít vagy nyer ebben a körben Norris? Még vizes a pálya, de az élmezőnyből mindenki más kijött már slickekért. 

Norris hátrányba kerül, de más taktikát választ a McLaren: a brit kijön, és kemény gumikat kap, amivel megpróbál elmenni a végéig!

7 másodperc a különbség a két McLaren között, de Piastrin a közepes gumi van, amivel aligha fog elmenni a végéig, Norrison viszont a kemény, amivel elmehet!

"Ne kapkodj, csak maradj a pályán" - ezt az üzenetet kapja a 8,5 másodperces hátrányban lévő Norris. 

Az időben cserélő Hamilton egyébként a hetedik helyen autózik már a bokszutcából rajtolva! 

15. kör: Piastri, Norris, Leclerc, Verstappen, Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Hülkenberg, Bortoleto a top tíz!

Érdekesség, hogy csak Norris kapott kemény gumikat, mindenki más a közepes keveréken autózik jelenleg. 

"Oscar is megpróbál elmenni a végéig, de tempómenedzselésre kényszerül" - most ezt mondják Piastrinak.

9 másodperc a különbség az ausztrál javára, 27 kör van hátra! 

Verstappen leszakadt 2 másodpercre Leclerc-től, nem tudja tovább támadni.

Egyébként is kissé megmerevedtek a frontvonalak, nem nagyon történik semmi a mezőnyben.

A nagy kérdés az, hogy a közepes gumi kibírja-e ezt a rendkívül hosszú etapot, és ha igen, akkor mennyit veszít a keményhez képest, avagy elég lesz-e a szűk 9 másodperc Piastrinak Norrisszal szemben?

20. kör: Helyet cserél a két Stake, Bortoleto beleüvöltött a rádióba, hogy Hülkenberg engedje el, a csapat pedig így is határoz. Most a brazil a 9., próbál támadni előre.

"Már most érzek egy kis kopást, szóval nehéz lesz a végéig menni" - Piastri nem túl bizakodó.

8,2 másodperc az előnye a féltávhoz közelítve. 

Közben a sor végén Sainz is azt jelenti, hogy ez a közepes gumi nagyon gyorsan fogy...

Továbbra is bő 8 másodperc a távolság a két McLaren között, Leclerc 16-17-re van Piastritól a harmadik helyen. A bokszkiállás kb. 20 másodperc, az ausztrál jelenleg a negyedik helyre jönne vissza, ha kiállna. Még szűk 20 kör. 

Nincsenek komoly csaták, DRS-támadások sem nagyon. Nehéz előzni ezen a pályán...

Norris már 7,6 másodpercre közelített, de 9,2-re hízott a különbség pár kanyar alatt a középső szektorban. 

Sainz közben kap egy fekete-fehér zászlót a pályahatárok megsértéséért. 

Piastri stabil köröket fut, 1:46,4-1:46,4 minden köre, egyértelműen menedzseli a tempót és a gumikat.

Norris nyomja, erőlteti, gyorsabb is, de az előző másfél másodperces hibája nagyon nem jött jól neki.

15 kör, 8,6 másodperc! 

Ne feledjük: a kemény és a közepes gumi között két lépcső van ezen a hétvégén, nem egy. Ez a tapadásban, de az élettartamban is megmutatkozik. 

Az alsóházban egyébként többen is kereket cserélnek, ott nincs tét.

Az élmezőnyben viszont mindenki menedzsel, hasonló köridőket látunk, Piastri nem jelentősen gyorsabb például Leclerc-nél vagy Verstappennél sem.

Hamilton próbálkozik, 6-7 tizedre üldözi Albont, de egyszerűen nem lehet előzni ezen a pályán. Ezen sem.

Hülkenberg kijön a 10. helyről egy friss szett gumiért. Érdekes döntés...

"Úgy kopik a gumi, ahogy vártuk, maradj kint" - jön az üzenet Piastrinak.

"Legyen így" - jön a válasz.

Albon gumijai teljesen elfogytak, de így sem bír vele Hamilton, nem tud közeledni hozzá a Kemmelben.

Kilenc kör, továbbra is közel 8 másodperc Piastri előnye.

Norris volt már 7,1 körül is, a lekörözöttek kerülgetése 5-7 tizedeket is jelenthet, illetve a britnek volt egy kisebb elfékezése is a nagy sietségben. 

A mérnöke szól is Norrisnak, hogy ne feszegesse ennyire a féktávokat, mert így csak lassabb lesz. 

Norris meg is csinálja, Piastri pedig kezd lassulni, valószínűleg most fogynak el a gumik.

Még 7 kör van, 6,8 másodperc a különbség. Még mindig Piastrinak áll a zászló. 

5,5 másodperc. Norris nagyon nyomja...

40/44. kör: 4,7 másodpercre olvadt Piastri előnye. 

Norrist kicsit feltartotta a középső szektorban Hadjar, hiába kapott négy kék zászlót...

Két és fél kör van hátra, 3,4 másodpercre olvadt Piastri előnye. Norris nyomja. 

Két kör, 3,1 másodperc! 

Norris elrontja: belehibázik az első kanyarba, a különbség 4,3 másodpercre ugrik, és már csak másfél kör van hátra. 

OSCAR PIASTRI NYERI A BELGA NAGYDÍJAT

Norris a második, Leclerc még a dobogón, a top ötben Verstappen és Russell! 

Albon, Hamilton, Lawson, Bortoleto és Gasly szerez még pontot! 

Piastri 16 pontra növeli az előnyét Norrisszal szemben a tabella élén! 

Ezzel megköszönjük a figyelmet, élő közvetítésünk búcsúzik, hozzuk az összefoglalót, a nyilatkozatokat és a híreket a paddockból!

Köszönjük, ha a Formulát olvassátok és a YouTube-csatornánkat nézitek!