Ez volt az F1-es Belga Nagydíj
Köszöntünk mindenkit, fél órán belül el kellene rajtolnia a 2025-ös F1-es Belga Nagydíjnak, de nem kizárt, hogy ez nem pontosan így fog megtörténni.
A paddockban dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor jelezte, hogy a szokottnál később nyitották ki a bokszutca-átjárót, mert égszakadást vártak, de végül mégis megnyitották, amit meg kellett.
Nagy eső és vihar érkezhet a rajtra, úgyhogy vagy késleltetik a procedúrát, vagy a biztonsági autó mögött indulhat el a mezőny...
Jelen pillanatban is szakad az eső, a Ferrari azt jelentette, hogy a következő 35-40 percben hasonló intenzitást várnak.
Ami a rajtrácsot illeti, négyen is a bokszból indulnak, Sainz, Hamilton, Antonelli és Alonso is csak onnan rajtolhat majd.
A legélesebb harc természetesen a mezőny legelején várható: pénteken még dominált Oscar Piastri, de csak egy pontot "adott" Lando Norrisnak a szombati sprintfutamon, és a brit ellopta tőle a pole-t a nagydíjra, márpedig csak kilenc pont közöttük a különbség a bajnokságban Piastri javára. Nagyon nem mindegy, hogy ki végez előrébb...
Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy késhet a rajtoltatás.
Hivatalos megerősítés még nincs, az F1 annyit közölt, hogy biztosan esni fog. Oké...
A biztonsági autó mögött kezdődik majd meg a felvezető kör.
Továbbra is esik, de kezdődik a felvezető kör, bár a várakozások szerint utána még jó párat a biztonsági autó mögött tehet meg a mezőny.
Nem: a rajtprocedúrát FELFÜGGESZTETTÉK. Jön a várakozás.
Piros zászló.
Innentől várunk addig, amíg nem jön egy "10 perc múlva rajt" jelzés.
Megkérdezték a pilótákat a látási viszonyokról, és már az élen haladó Norris is azt jelentette, hogy nem sokat lát a biztonsági autó mögött, lassú tempónál.
A többiek is ezt erősítették meg, ezért rendelték el a piros zászlót: ha nem látni, akkor nincs értelme elindítani a futamot különben olyan jeleneteket láthatunk csak, mint Silverstone-ban Hadjar kiesése.
Norrist a vízátfolyásokról is megkérdezték, szerinte azok nem rosszak, csak a látási viszonyok lehetetlenek.
44 körös futam már biztosan nem lesz, abból használ el a mezőny legalább egy extra felvezető kört majd. Ha egyszer vállalhatóak lesznek a körülmények a rajthoz.
Várjuk a következő felhőt, ami mindjárt eléri a pályát...
Max Verstappen viszont nem ért egyet mindezzel: szerinte a versenyirányítás nyugodjon meg szépen, és hagyják őket futni pár kört... "butaság" - így fogalmazott a világbajnok.
Nézzük, mik a forgatókönyvek a pontosztásra.
Ha nem sikerül két kört megtenni, akkor nem osztanak pontot.
A 11 kör jelenti a verseny 25%-át, így 6 pontot kapna a győztes.
22 kör a féltáv, azért 13 pont jár.
33 kör a kétharmad, 19 pont jár.
33 kör felett teljes pontszámmal lehet számolni.
Jelenleg 24 percet csúszik a mai futam, de jelen állás szerint a következő fél órában nem nagyon lesz érdemi esély a rajtra.
Állítólag négy óra körül lehet egy olyan sáv, amikor az időjárás javul. De hogy mikor lesz abból olyan pálya, ahol látni is lehet...
389 ezer néző látogatott ki Spába a hétvégén, ami rekord. Mondjuk a mai nappal nehéz lesz elszámolni.
Továbbra sincs érdemi információ a folytatásról, még mindig esik az eső.
Egyébként Gellérfi Gergő kollégánk gyors keresése után egy érdekesség: a 2007-es Európa Nagydíj előtti 15 évben összesen egy versenyen lengettek piros zászlót pusztán az eső miatt.
Az FIA szerint 16:00 körül elállhat az eső, és utána kitűznek egy tervezett rajtidőt.
Itt-ott már mintha a nap is sütne...
A pálya a jelentések szerint TISZTA.
Az orvosi autó próbálgatja, hogy mennyi a víz még...
16:20-kor megpróbálunk RAJTOLNI!
Game mode on: a pilóták felvették a sisakot, sétálnak az autókhoz...
Süt a nap, melegszik az idő, lehet, hogy egy kicsit sokat is vártunk ezzel a rajttal.
De ez már mindegy, hét perc múlva elkezdődik!
A versenyirányítás közölte: legalább két kört a biztonsági autó mögött tölt majd a mezőny, hogy felmérjék a látási viszonyokat.
Kijöttek az autók a safety car mögött!
Ez így hivatalosan az első kör, tehát ebben a percben tulajdonképpen elkezdődött a futam!
Verstappen szerint gyerünk már, Piastri szerint az egyenesben még mindig elég nagy a vízpermet.
Az autók intermediate gumikon vannak, teljesítik az első kört. Még egyet biztosan mennek a safety car mögött.
Gyorsan szárad a pálya, néhányan már a slick gumik cseréjének időpontján gondolkodnak.
Eltelt a második kör is, megkezdték a harmadikat. Norris azon aggódik, hogy a végén állórajt lesz, és az ő oldala vizesebb, mint a másik...
Verstappen és Hamilton nem értik a várakozás okát, mindketten sürgetik, hogy engedjék már el őket...
Már a negyedik kört futják a safety car mögött. Úgy, hogy a pilóták nagy része az elsőben is azt mondták, hogy megvagyunk, mehetünk.
ELRAJTOLNAK!
PIASTRI VEZET! Az első körben a Kemmel végén elment Norris mellett, átveszi az első helyet!
Norris már egy másodpercen kívül van Piastrihoz képest, Leclerc a sarkában. Más helycsere nem történt.
Norris jön vissza, a kör végén közel van Piastrihoz! Verstappen közben tolja le a pályáról a harmadik Leclerc-t.
DRS természetesen egyelőre még nincs, hiszen vizes a pálya. Piastri tartja a vezetést Norris előtt, aki lerázta magáról a kanyarokban lassabb, az egyenesekben gyors Ferrarit vezető Leclerc-t. Verstappen viszont tegnapi önmaga ellen harcol: hiába esik rá Leclerc-re a kanyarokban, az egyenesekben egyelőre esélye sincs előzni még 5 tized hátrányról sem.
Hamilton előzi Sainzot a 16. helyen.
A két McLaren lassan lerázza magáról a többieket, a csúszkáló Leclerc már szűk 5 másodpercre van Piastritól a harmadik helyen.
Hamilton Hülkenberget is megelőzi, egyelőre ő hozza a show-t.
WOW! Hamilton a Stavelot-ban is előz, ezúttal Gasly is megvan neki. Már a 13. helyen halad a bokszból rajtolva!
Piastri jelzi a csapatának, hogy szerinte már nincsenek messze a slickre váltástól.
Leclerc már 9 másodpercre van, de Verstappen nem tudja megelőzni, mert az egyenesekben lassabb.
Az egyenesekre állított Ferrarin elfogytak a gumik, Leclerc jelzi is a csapatnak, de Verstappen képtelen előzni, az egyenesekben nem hogy nem közeledik szélárnyékban, inkább távolodik.
JÖNNEK A SLICKEK!
Hamilton kezdi a sort, és a top 10-en kívüliek már jönnek a száraz pályára való gumikért. Még azért elég vizes...
PIASTRI A BOKSZBAN! Norris továbbmegy, az ausztrál kapja a slicket előbb.
Norrison kívül szinte mindenki bejött már...
Engedélyezték a DRS-t közben!
Vajon veszít vagy nyer ebben a körben Norris? Még vizes a pálya, de az élmezőnyből mindenki más kijött már slickekért.
Norris hátrányba kerül, de más taktikát választ a McLaren: a brit kijön, és kemény gumikat kap, amivel megpróbál elmenni a végéig!
7 másodperc a különbség a két McLaren között, de Piastrin a közepes gumi van, amivel aligha fog elmenni a végéig, Norrison viszont a kemény, amivel elmehet!
"Ne kapkodj, csak maradj a pályán" - ezt az üzenetet kapja a 8,5 másodperces hátrányban lévő Norris.
Az időben cserélő Hamilton egyébként a hetedik helyen autózik már a bokszutcából rajtolva!
15. kör: Piastri, Norris, Leclerc, Verstappen, Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Hülkenberg, Bortoleto a top tíz!
Érdekesség, hogy csak Norris kapott kemény gumikat, mindenki más a közepes keveréken autózik jelenleg.
"Oscar is megpróbál elmenni a végéig, de tempómenedzselésre kényszerül" - most ezt mondják Piastrinak.
9 másodperc a különbség az ausztrál javára, 27 kör van hátra!
Verstappen leszakadt 2 másodpercre Leclerc-től, nem tudja tovább támadni.
Egyébként is kissé megmerevedtek a frontvonalak, nem nagyon történik semmi a mezőnyben.
A nagy kérdés az, hogy a közepes gumi kibírja-e ezt a rendkívül hosszú etapot, és ha igen, akkor mennyit veszít a keményhez képest, avagy elég lesz-e a szűk 9 másodperc Piastrinak Norrisszal szemben?
20. kör: Helyet cserél a két Stake, Bortoleto beleüvöltött a rádióba, hogy Hülkenberg engedje el, a csapat pedig így is határoz. Most a brazil a 9., próbál támadni előre.
"Már most érzek egy kis kopást, szóval nehéz lesz a végéig menni" - Piastri nem túl bizakodó.
8,2 másodperc az előnye a féltávhoz közelítve.
Közben a sor végén Sainz is azt jelenti, hogy ez a közepes gumi nagyon gyorsan fogy...
Továbbra is bő 8 másodperc a távolság a két McLaren között, Leclerc 16-17-re van Piastritól a harmadik helyen. A bokszkiállás kb. 20 másodperc, az ausztrál jelenleg a negyedik helyre jönne vissza, ha kiállna. Még szűk 20 kör.
Nincsenek komoly csaták, DRS-támadások sem nagyon. Nehéz előzni ezen a pályán...
Norris már 7,6 másodpercre közelített, de 9,2-re hízott a különbség pár kanyar alatt a középső szektorban.
Sainz közben kap egy fekete-fehér zászlót a pályahatárok megsértéséért.
Piastri stabil köröket fut, 1:46,4-1:46,4 minden köre, egyértelműen menedzseli a tempót és a gumikat.
Norris nyomja, erőlteti, gyorsabb is, de az előző másfél másodperces hibája nagyon nem jött jól neki.
15 kör, 8,6 másodperc!
Ne feledjük: a kemény és a közepes gumi között két lépcső van ezen a hétvégén, nem egy. Ez a tapadásban, de az élettartamban is megmutatkozik.
Az alsóházban egyébként többen is kereket cserélnek, ott nincs tét.
Az élmezőnyben viszont mindenki menedzsel, hasonló köridőket látunk, Piastri nem jelentősen gyorsabb például Leclerc-nél vagy Verstappennél sem.
Hamilton próbálkozik, 6-7 tizedre üldözi Albont, de egyszerűen nem lehet előzni ezen a pályán. Ezen sem.
Hülkenberg kijön a 10. helyről egy friss szett gumiért. Érdekes döntés...
"Úgy kopik a gumi, ahogy vártuk, maradj kint" - jön az üzenet Piastrinak.
"Legyen így" - jön a válasz.
Albon gumijai teljesen elfogytak, de így sem bír vele Hamilton, nem tud közeledni hozzá a Kemmelben.
Kilenc kör, továbbra is közel 8 másodperc Piastri előnye.
Norris volt már 7,1 körül is, a lekörözöttek kerülgetése 5-7 tizedeket is jelenthet, illetve a britnek volt egy kisebb elfékezése is a nagy sietségben.
A mérnöke szól is Norrisnak, hogy ne feszegesse ennyire a féktávokat, mert így csak lassabb lesz.
Norris meg is csinálja, Piastri pedig kezd lassulni, valószínűleg most fogynak el a gumik.
Még 7 kör van, 6,8 másodperc a különbség. Még mindig Piastrinak áll a zászló.
5,5 másodperc. Norris nagyon nyomja...
40/44. kör: 4,7 másodpercre olvadt Piastri előnye.
Norrist kicsit feltartotta a középső szektorban Hadjar, hiába kapott négy kék zászlót...
Két és fél kör van hátra, 3,4 másodpercre olvadt Piastri előnye. Norris nyomja.
Két kör, 3,1 másodperc!
Norris elrontja: belehibázik az első kanyarba, a különbség 4,3 másodpercre ugrik, és már csak másfél kör van hátra.
OSCAR PIASTRI NYERI A BELGA NAGYDÍJAT
Norris a második, Leclerc még a dobogón, a top ötben Verstappen és Russell!
Albon, Hamilton, Lawson, Bortoleto és Gasly szerez még pontot!
Piastri 16 pontra növeli az előnyét Norrisszal szemben a tabella élén!
Ezzel megköszönjük a figyelmet, élő közvetítésünk búcsúzik, hozzuk az összefoglalót, a nyilatkozatokat és a híreket a paddockból!
Köszönjük, ha a Formulát olvassátok és a YouTube-csatornánkat nézitek!



